KIO 2275/19 KIO 2276/19 KIO 2289/19 WYROK dnia 27 listopada 2019 r.

Stan prawny na dzień: 09.01.2020

Sygn. akt: KIO 2275/19  

KIO 2276/19 

KIO 2289/19 

WYROK 

z dnia 27 listopada 2019 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie: 

Przewodniczący: Ernest Klauziński 

Irmina Pawlik 

Katarzyna Prowadzisz 

 Protokolant: Klaudia Ceyrowska 

 
po  rozpoznaniu  na  rozprawie  w  dniu  25  listopada  2019 

r.  odwołań  wniesionych  

do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej 12 listopada 2019 r. przez: 

A. 

wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  o  udzielenie  zamówienia:  Impel  Defender  

Sp. z o.o. 

z siedzibą we Wrocławiu, Impel Safety Sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu, 

Impel Facility Services Sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu, Impel Provider Sp. z o.o.  

z  siedzibą  we  Wrocławiu,  Impel  Technical  Security  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  

we  Wrocławiu,  Stekop  S.A.  z  siedzibą  w  Warszawie,  Stekop  Ochrona  Sp.  z  o.o.  

z siedzibą w Choroszczy (KIO 2275/19), 

B. 

wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  o  udzielenie  zamówienia:  Impel  Defender  

Sp. z o.o. 

z siedzibą we Wrocławiu, Impel Safety Sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu, 

Impel Facility Services Sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu, Impel Provider Sp. z o.o.  

z  siedzibą  we  Wrocławiu,  Impel  Technical  Security  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  

we Wrocławiu (KIO 2276/19), 

C. 

wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  o  udzielenie  zamówienia:  DGP  Security 

Partner  Sp.  z  o.o. 

z  siedzibą  w  Katowicach,  DGP  Provider  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  

w Legnicy (KIO 2289/19), 

postępowaniu  prowadzonym  przez  zamawiającego:  35  Wojskowy  Okręg  Gospodarczy  

z  siedzibą  w  Krakowie,  przy  udziale  wykonawcy  Agencja  Ochrony  K.  Sp.  z  o.o.  

z siedzibą w Warszawie, zgłaszającego swoje przystąpienie do postępowania odwoławczego 


o sygn. akt KIO 2275/19 i KIO 2289/19 po stronie Zamawiającego 

orzeka: 

1.  U

względnia  odwołanie  o  sygn.  akt  KIO  2275/19  w  zakresie  zarzutów  nr  1,  3  i  4,  

w pozostałym zakresie oddala odwołanie. 

2.  Uw

zględnia  odwołanie  o  sygn.  akt  KIO  2276/19  w  zakresie  zarzutów  nr  1,  3  i  4,  

w pozostałym zakresie oddala odwołanie. 

3.  U

względnia odwołanie o sygn. akt KIO 2289/19. 

Nakazuje Zamawiającemu: 

I. 

W zakresie części 1 i 2 postępowania: 

A. 

unieważnienie  czynności  oceny  wniosków  o  dopuszczenie  do  udziału  
w postępowaniu, 

B. 

unieważnienie  czynności  zaproszenia  wykonawców  do  złożenia  ofert  
w postępowaniu, 

C. 

ponowne  przeprowadzenie  czynności  badania  i  oceny  wniosków  
o  dopuszczenie  do  udziału  w  postępowaniu  z  zastosowaniem  zasad 
określonych  
w  ogłoszeniu  o  zamówieniu,  w  szczególności  kryteriów  selekcji  wskazanych  
w  punkcie  IV.1.2  ogłoszenia  o  zamówieniu  oraz  z  uwzględnieniem 
wprowadzonego  przez  Zamawiającego  ograniczenia  do  sześciu  liczby 
wykonawców,  którzy  mogą  zostać  zaproszeni  do  złożenia  ofert  
w postępowaniu. 

II. 

W zakresie części 1 postępowania: 

A. 

wykluczenie z postępowania na podstawie art. 24 ust. 5 pkt 4 Pzp wykonawcy 

Agencja Ochrony K. 

Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie i na podstawie art. 24 

ust. 

Pzp 

uznanie 

oferty 

wykonawcy 

Agencja 

Ochrony 

K.  

Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie za odrzuconą. 

Kosztami postępowania o sygn. akt KIO 2275/19 obciąża Zamawiającego i:  

A. 

zalicza w poczet kosztów postępowania kwotę 15 000 zł 00 gr (piętnaście tysięcy 
złotych  00/100)  uiszczoną  przez  Odwołującego:  wykonawców  wspólnie 
ubiegających się  o  udzielenie zamówienia:  Impel  Defender  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą 
we  Wrocławiu,  Impel  Safety  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  we  Wrocławiu,  Impel  Facility 
Services Sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu, Impel Provider Sp. z o.o. z siedzibą 
we  Wrocławiu,  Impel  Technical  Security  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  we  Wrocławiu, 


Stekop  S.A.  z  siedzibą  w  Warszawie,  Stekop  Ochrona  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  

w Choroszczy 

tytułem wpisu od odwołania, oraz kwotę 3 600 zł 00 gr poniesioną 

przez Odwołującego tytułem wynagrodzenia pełnomocnika,  

B. 

zasądza  od  Zamawiającego  na  rzecz  Odwołującego  kwotę  18  600  zł  00  gr 
(słownie: osiemnaście tysięcy sześćset złotych 00/100). 

Kosztami postępowania o sygn. akt KIO 2276/19 obciąża Zamawiającego i:  

A.  z

alicza w poczet kosztów postępowania kwotę 15 000 zł 00 gr (piętnaście tysięcy 

złotych  00/100)  uiszczoną  przez  Odwołującego:  wykonawców  wspólnie 
ubiegających się  o  udzielenie zamówienia:  Impel  Defender  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą 
we  Wrocławiu,  Impel  Safety  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  we  Wrocławiu,  Impel  Facility 
Services Sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu, Impel Provider Sp. z o.o. z siedzibą 
we  Wrocławiu,  Impel  Technical  Security  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  we  Wrocławiu 
tytułem  wpisu  od  odwołania,  oraz  kwotę  3  600  zł  00  gr  poniesioną  przez 
Odwołującego tytułem wynagrodzenia pełnomocnika,  

B. 

zasądza  od  Zamawiającego  na  rzecz  Odwołującego  kwotę  18  600  zł  00  gr 
(słownie: osiemnaście tysięcy sześćset złotych 00/100). 

Kosztami postępowania o sygn. akt KIO 2289/19 obciąża Zamawiającego i:  

A. 

zalicza w poczet kosztów postępowania kwotę 15 000 zł 00 gr (piętnaście tysięcy 
złotych  00/100)  uiszczoną  przez  Odwołującego:  wykonawców  wspólnie 
ubiegających  się  o  udzielenie  zamówienia:  DGP  Security  Partner  Sp.  z  o.o.  
z siedzibą  w Katowicach, DGP Provider Sp. z o.o. z siedzibą  w Legnicy  tytułem 
wpisu  od  odwołania,  oraz  kwotę  3  600  zł  00  gr  poniesioną  przez  Odwołującego 
tytułem  wynagrodzenia  pełnomocnika  oraz  kwotę  720  zł  46  gr  poniesioną  przez 
Odwołującego z tytułu kosztu dojazdu pełnomocnika na rozprawę przed Krajową 
Izbą Odwoławczą,  

B. 

zasądza  od  Zamawiającego  na  rzecz  Odwołującego  kwotę  19  320  zł  46  gr 
(słownie: dziewiętnaście tysięcy trzysta dwadzieścia złotych 46/100). 

Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  Prawo  zam

ówień 

publicznych  (t.j.  Dz.  U.  z  2018  r.  poz.  1986)  na  niniejszy  wyrok 

–  w  terminie 7 dni  od  dnia 

jego doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej 
do Sądu Okręgowego w Krakowie. 

Przewodniczący:…………………………..…………… 

…………….……………..…………… 

…………….……………..…………… 


Sygn. akt: KIO 2275/19  

KIO 2276/19 

KIO 2289/19 

Uzasadnienie 

35  Wojskowy  Okręg  Gospodarczy  z  siedzibą  w  Krakowie  prowadzi  w  trybie 

przetargu 

ograniczonego, na podstawie przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo 

zam

ówień  publicznych  (t.j.  Dz.  U.  z  2018  r.  poz.  1986),  zwanej  dalej  Pzp,  postępowanie  

o  udzielenie  zamówienia  publicznego  pn.  Ochrona  kompleksów  wojskowych  na  terenie 

miasta  Krakowa,  Nowego  Sącza,  Tamowa  oraz  miejscowości  Rząska  w  zakresie 

bezpośredniej  stałej  i  doraźnej  ochrony  fizycznej  terenu,  obiektów,  urządzeń  oraz  osób  

i  mienia  realizowana  przez  Specjalistyczne  Uzbrojone  Formacje  Ochronne  (SUFO),  numer 

postępowania:  23/SOO/19,  zwane  dalej  Postępowaniem.  Wartość  zamówienia  przekracza 

kwoty  określone  w  przepisach  wykonawczych  wydanych  na  podstawie  art.  11  ust.  8  Pzp. 

Ogłoszenie  o  zamówieniu  zostało  opublikowane  w  Dzienniku  Urzędowym  Unii  Europejskiej  

7 czerwca 2019 r. pod numerem 2019/S 109-267054. 

W  dniu  12  listopada  2019  r.  wyko

nawcy  wspólnie  ubiegający  się  o  udzielenie  zamówienia: 

Impel  Defender  Sp.  z  o.o. 

z  siedzibą  we  Wrocławiu,  Impel  Safety  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  

we  Wrocławiu,  Impel  Facility  Services  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  we  Wrocławiu,  Impel  Provider  

Sp.  z  o.o. 

z  siedzibą  we  Wrocławiu,  Impel  Technical  Security  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  

we  Wrocławiu,  Stekop  S.A.  z  siedzibą  w  Warszawie,  Stekop  Ochrona  Sp.  z  o.o.  

z  siedzibą  w  Choroszczy  (Dalej:  Konsorcjum  Impel-Stekop  lub  Impel-Stekop)  wnieśli 

odwołanie  (KIO  2275/19)  dotyczące  części  I  przedmiotu  zamówienia,  w  którym  zarzucili 

Zamawiającemu naruszenie: 

1.  art.  7  ust.  1  i  3  Pzp  przez  naruszenie  zasad  zachowania  uczciwej  konkurencji  oraz 

równego  traktowania  wykonawców  przez  zaniechanie  przez  Zamawiającego  oceny 

złożonych przez Wykonawców wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu 

w ramach kryterium selekcji, 

2.  art.  48  ust.  1  pkt.  8  Pzp 

przez  dokonanie  przez  Zamawiającego  zmiany  treści 

ogłoszenia o zamówieniu, polegającej na usunięciu ograniczenia liczby wykonawców, 

którzy mieli zostać zaproszeni do składania ofert, 

3.  art.  51  ust.  1  Pzp 

w  związku  z  art.  48  ust.  1  pkt.  8  Pzp  przez  zaniechanie  przez 

Zamawiającego  zaproszenia  wykonawców  w  liczbie  określonej  w  ogłoszeniu  

i  zaproszenie 

do  złożenia  ofert  wszystkich  wykonawców  biorąc  udział  


w postępowaniu, mimo, że w ogłoszeniu o zamówieniu, w pkt. IV. 1.2 wprowadzone 

zostało ograniczenie liczby wykonawców w drugim etapie postępowania do sześciu, 

4.  art. 51 ust. 2  Pzp 

w związku z art. art. 48 ust. 1 pkt. 6 Pzp przez zaniechanie przez 

Zamawiającego  oceny  wykonawców  w  kryterium selekcji,  o którym mowa w  pkt. IV. 

1.2 ogłoszenia o zamówieniu. 

O

dwołujący Impel-Stekop wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu: 

1.  u

chylenia czynności oceny wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, 

powtórzenia  czynności  oceny  wniosków  o  dopuszczenie  na  zasadach  określonych  

w ogłoszeniu o zamówieniu.  

W  dniu  12  listopada  2019  r.  wykonaw

cy  wspólnie  ubiegający  się  o  udzielenie  zamówienia: 

Impel  Defender 

Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  we  Wrocławiu,  Impel  Safety  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  

we  Wrocławiu,  Impel  Facility  Services  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  we  Wrocławiu,  Impel  Provider  

Sp.  z  o.o. 

z  siedzibą  we  Wrocławiu,  Impel  Technical  Security  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  

we  Wrocławiu  (Dalej:  Konsorcjum  Impel  lub  Impel)  wnieśli  odwołanie  (KIO  2276/19) 

dotyczące części II przedmiotu zamówienia, w którym zarzucili Zamawiającemu naruszenie: 

1.  art.  7  ust.  1  i  3  Pzp  przez  naruszenie  zasad  zachowania  uczciwej  konkurencji  oraz 

równego  traktowania  wykonawców  przez  zaniechanie  przez  Zamawiającego  oceny 

złożonych przez Wykonawców wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu 

w ramach kryterium selekcji, 

2.  art.  48  ust.  1  pkt.  8  Pzp 

przez  dokonanie  przez  Zamawiającego  zmiany  treści 

ogłoszenia o zamówieniu, polegającej na usunięciu ograniczenia liczby wykonawców, 

którzy mieli zostać zaproszeni do składania ofert, 

3.  art.  51  ust.  1  Pzp 

w  związku  z  art.  48  ust.  1  pkt.  8  Pzp  przez  zaniechanie  przez 

Zamawiającego  zaproszenia  wykonawców  w  liczbie  określonej  w  ogłoszeniu  

i  zaproszenie 

do  złożenia  ofert  wszystkich  wykonawców  biorąc  udział  

w postępowaniu, mimo, że w ogłoszeniu o zamówieniu, w pkt. IV. 1.2 wprowadzone 

zostało ograniczenie liczby wykonawców w drugim etapie postępowania do sześciu, 

4.  art. 51 ust. 2  Pzp 

w związku z art. art. 48 ust. 1 pkt. 6 Pzp przez zaniechanie przez 

Zamawiającego  oceny  wykonawców  w  kryterium selekcji,  o którym mowa w  pkt. IV. 

1.2 ogłoszenia o zamówieniu. 

Odwołujący Impel wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu: 

uchylenia czynności oceny wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, 


powtórzenia  czynności  oceny  wniosków  o  dopuszczenie  na  zasadach  określonych  

w ogłoszeniu o zamówieniu.  

W  dniu  12  listopada  2019  r. 

wykonawcy  wspólnie  ubiegający  się  o  udzielenie  zamówienia: 

DGP Security Partner Sp. z o.o. 

z siedzibą w Katowicach, DGP Provider Sp. z o.o. z siedzibą  

w Legnicy 

(Dalej: DGP) wnieśli odwołanie (KIO 2289/19), w którym zarzucili Zamawiającemu 

naruszenie: 

w zakresie części I zamówienia - art. 131e ust. 1b pkt 1 lit. c Pzp w zw. z art. 131e 

ust. 2 Pzp w zw. z art. 131e ust. 2a Pzp w zw. z art. 51 ust. 1a Pzp w zw. z art. 24 

ust.  5  pkt  2  Pzp  w  zw.  z  art.  24  ust.  5  pkt  4  Pzp  w  zw.  z  art.  24  ust.  1  pkt  12  Pzp  

w  zw.  z  art.  22  ust.  1  pkt  1  Pzp  w  zw.  z  art.  24  ust.  6  w  zw.  z  art.  24  ust.  7  Pzp  

w zw. z art. 24 ust. 8 i 9 Pzp w zw. z art. 26 ust. 3 Pzp w zw. z art. 7 ust. 1 i 3 Pzp 

przez:  

a.  dokonanie  pozytywnej  oceny  wniosku  wykonawcy  Agencja  Ochrony  K.  

Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Warszawie  (Dalej:  Przystępujący)  i  zakwalifikowanie 

Przystępującego  do  dalszego  etapu  postępowania,  mimo,  że  wobec  tego 

wykonawcy zachodz

iły podstawy do wykluczenia z udziału w postępowaniu,  

b.  ulokowanie wniosku o dopuszczenie do udz

iału w postępowaniu Przystępującego 

pośród  wniosków  wykonawców,  którzy  zostali  zaproszeni  do  złożenia  ofert, 

mimo, że wobec Przystępującego zachodziły podstawy do wykluczenia z udziału 

w postepowaniu,  

c.  zaniechanie  wykluczenia 

Przystępującego  z  postępowania  mimo,  że  zaistniały  

ku temu podstawy,  

d.  pozytywn

ą  ocenę  wyjaśnień  z  dnia  28  sierpnia  2019  r.  złożonych  przez 

Przystępującego  na  wezwanie  Zamawiającego  z  dnia  27  sierpnia  2019  r., 

skierowanego  do 

Przystępującego  w  związku z powziętą  informacją  spełniającą 

przesłankę  do  wykluczenia  na  podstawie  art.  24  ust.  5  pkt  4  Pzp  i  uznanie,  

że  spełniają  one  wymagania  określone  w  ustawie  Pzp,  podczas  gdy  złożone 

wyjaśnienia  były  lakoniczne,  ogólne,  niewystarczające,  gołosłowne,  nie  poparte 

żadnymi  dowodami,  a  tym  samym  w  żaden  sposób  nie  mogły  rozwiać 

wątpliwości Zamawiającego leżących u podstaw skierowania wezwania z dnia 27 

sierpnia 2019 r.,  

e. 

zaniechanie  podjęcia  przez  Zamawiającego  czynności  pozwalających  

mu na rzeczywist

ą, rzetelną, pełną, samodzielną ocenę sytuacji Przystępującego 

w  kontekście  ziszczenia  się  przesłanek  wykluczenia  z  udziału  w  postępowaniu  


na podstawie art. 24 ust. 5 pkt 2 i 4 Pzp, w szczególności zaniechanie podjęcia 

działań,  które  pozwoliłyby  Zamawiającemu  pozyskać  wiedzę  o  rzeczywistym 

przebiegu realizacji przez 

Przystępującego usługi na rzecz 24 WOG w Giżycku.  

w zakresie części I i II zadania - art. 131j ust. 1 Pzp w zw. z art. 48 ust. 1 pkt 6 Pzp  

w zw. z art. 48 ust. 1 pkt 8 Pzp w zw. z art. 51 ust. 1 Pzp w zw. z art. 51 ust. 1a Pzp  

w zw. z art. 51 ust. 2 w zw. z art. 7 ust. 1 i 3 Pzp przez:  

a. 

zaproszenie  do  składania  ofert  wszystkich  wykonawców  ubiegających  się  

o  udzielenie  zamówienia  publicznego,  którzy  spełnili  warunki  udziału  

w postępowaniu,  

b.  bezzasadne,  bezpodstawne  uznanie, 

że  w  przedmiotowym  postępowaniu 

zaistniały 

jakiekolwiek 

nieprecyzyjności 

postanowień 

opisu 

sposobu 

przygotowania  wniosku  oraz  jakiekolwiek  niejednoznaczności  w  udzielonych 

wykonawcom w 

postępowaniu wyjaśnień jego treści w zakresie zasad uznawania 

referencji  składanych  w  odniesieniu  do  kryteriów  selekcji  oraz  sposobu  ich 

przedłożenia  wraz  z  samym  wnioskiem,  co  miało  wpłynąć  na  niejednakowe 

zrozumienie  tychże  zasad  przez  wykonawców  składających  wnioski  

o dopuszczenie do udziału w postępowaniu,  

c.  bezzasadne uznanie, 

że działanie polegające na zaproszeniu do składania ofert 

wszystkich  wykonawców,  którzy  złożyli  wniosek  o  dopuszczenie  do  udziału  

w  postępowaniu  i  spełnili  warunki  udziału  w  postępowaniu,  było  działaniem 

poprawnym,  zgodnym  z  zasad

ą  równości  wykonawców,  podczas  gdy  takie 

działanie  naruszało  podstawowe  zasady  prawa  zamówień  publicznych,  w  tym 

równego traktowania,  

d.  zaniechanie  zastosowania  ustalonych  przez  Z

amawiającego  postanowień 

ogłoszenia  o  zamówieniu  oraz  Opisu,  w  zakresie  kryteriów  selekcji  

i ewentualnej 

„dogrywki”,  

e. 

zaniechanie zaproszenia przez Zamawiającego wykonawców w liczbie określonej 

w ogłoszeniu o zamówieniu,  

f. 

zmianę  treści  ogłoszenia  o  zamówieniu,  polegającą  na  usunięciu  ograniczenia 

liczby wykonawców, którzy zostaną zaproszeni do składania ofert,  

g. 

braku  jednoznacznego  i  konkretnego  wskazania  w  treści  informacji  z  ponownej 

oceny  wniosków  o  dopuszczenie  do  udziału  w  postępowaniu  z  dnia  

31  października  2019  r.,  nieprecyzyjności  i  niejednoznaczności,  które  legły  

u podstaw decyzji Zamawiającego o zaniechaniu zastosowania kryteriów selekcji 

i „dogrywki";  


h. 

braku przywołania konkretnych postanowień  Opisu oraz  odpowiedzi  na  pytania, 

które  w  ocenie  Zamawiającego  wywołały  skutek  w  postaci  niejasności  

i nieprecyzyjności oraz braku informacji jak owe niejasności znalazły przełożenie 

na  trudności  z  prawidłowym  skonstruowaniem  wniosku  o  dopuszczenie  

do udziału w postępowaniu i przedstawieniu referencji, a ponadto brak wskazania 

jakie 

były  możliwe  różne  sposoby  interpretowania  przez  wykonawców 

postanowień Opisu w zakresie kryterium selekcji, w szczególności w kontekście 

udzielonych przez Zamawiającego odpowiedzi i jak przełożyło się to na punktacje 

w kryteriach sel

ekcji w niniejszym postępowaniu. 

Odwołujący DGP wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu: 

I.  W 

zakresie części I: 

unieważnienia czynności polegającej na zaproszeniu wszystkich wykonawców, którzy 

złożyli wniosek o dopuszczenie do udziału w postępowaniu i spełnili warunki udziału 

w  post

ępowaniu,  w  szczególności  czynności  polegającej  na  zaproszeniu 

Przystępującego do złożenia oferty, ocenie wykazania brak podstaw do wykluczenia, 

w tym kwalifikacji 

Przystępującego do zaproszenia do złożenia ofert, 

dokonania  ponownej  oceny  wniosków  o  dopuszczenie  do  udziału  w  postępowaniu  

w  zakresie  braku  podstaw  do  wykluczenia,  w  tym  wykluczenie 

Przystępującego,  

a  w  konsekwencji  niezakwalifikowanie 

Przystępującego  do  dalszego  etapu 

postępowania tj. zaproszenia do złożenia oferty, 

Z  ostro

żności  procesowej,  w  przypadku  nieuwzględnienia  przez  Izbę  zarzutu  nr  1  

w zakresie istnienia podstaw do wykluczenia 

Przystępującego z udziału w postępowaniu, 

Odwołujący DGP wniósł o nakazanie Zamawiającemu: 

unieważnienia czynności polegającej na zaproszeniu wszystkich wykonawców, którzy 

złożyli wniosek o dopuszczenie do udziału w postępowaniu i spełnili warunki udziału 

w postępowaniu, w szczególności czynności polegającej na zaproszeniu wykonawcy 

do  złożenia  oferty,  w  tym  kwalifikacji  Przystępującego  do  zaproszenia  do  złożenia 

ofert, 

dokonania  ponownej  oceny  wniosków  o  udzielenie  zamówienia  publicznego,  

a  w  tym 

zastosowanie  określonych  przez  Zamawiającego  kryteriów  selekcji  

w  tym  kryteriów  tzw.  „dogrywki"  oraz  zakwalifikowanie  do  dalszego  etapu 

postępowania  tj.  do  zaproszenia  do  złożenia  oferty  sześciu  wykonawców,  zgodnie  

postanowieniami ogłoszenia o zamówieniu oraz Opisu; 

zakresie części II zamówienia Odwołujący DGP wniósł o nakazanie Zamawiającemu: 


unieważnienia czynności polegającej na zaproszeniu wszystkich wykonawców, którzy 

złożyli wniosek o dopuszczenie do udziału w postępowaniu i spełnili warunki udziału 

w postępowaniu, 

nakazanie  Zamawiającemu  dokonania  ponownej  oceny  wniosków  o  dopuszczenie  

do udziału w postępowaniu, w tym zastosowanie określonych przez Zamawiającego 

kryteriów  selekcji  w  tym  kryteriów  tzw.  „dogrywki",  zakwalifikowanie  do  dalszego 

etapu  postępowania  tj.  do  zaproszenia  do  złożenia  oferty  sześciu  wykonawców 

zgodnie z postanowieniami ogłoszenia o zamówieniu oraz Opisu; 

Ponadto Odwołujący wniósł o:  

zasądzenie na jego rzecz kosztów postępowania odwoławczego,  

dopuszczenie i przeprowadzenie dowodów z dokumentów załączonych do odwołania 

na okoliczności wskazane w uzasadnieniu odwołania: 

a)  Umowy  nr  1013/2017  z  dna  27  listopada 

2017  r.  zawartej  pomiędzy  Skarbem 

Państwa  -  24 WOG  w Giżycku,  a konsorcjum wykonawców:  Agencja Ochrony  K. 

Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Warszawie  i  Agencja  Ochrony  MK  Sp.  z  o.o.  

z  siedzibą  w Warszawie,  na  okoliczność  rodzaju  łączącego  strony  zobowiązania, 

zakresu obowiązków wykonawcy, przedmiotu udzielonego zamówienia, charakteru 

obiektów w których świadczona była usługa - dowód nr 1, 

b) 

odstąpienia  od  Umowy  nr  1013/2017,  na  okoliczność  przebiegu  realizacji  umowy 

2013/2017  z  dnia  27  listopada 

2017  r.,  stwierdzonych  nieprawidłowości  

w  działaniach  Wykonawcy,  rodzaju  zgłoszonych  zastrzeżeń  oraz  zdarzeń 

będących  podstawą  zgłoszonych  zastrzeżeń,  przyczyn  odstąpienia  od  umowy  - 

dowód nr 2, 

c)  Pisma  z  dnia  27  grudnia  201

7  r.  dotyczącego  nałożenia  kary  umownej  

na podstawie Umowy nr 

1013/2017 wraz z załącznikami, na okoliczność przebiegu 

realizacji  umowy  2013/2017  z  dnia  27  listopada  2017  r.,  stwierdzonych 

nieprawidłowości w działaniach Przystępującego, rodzaju zgłoszonych zastrzeżeń 

oraz  zdarzeń  będących  podstawą  zgłoszonych  zastrzeżeń,  przyczyn  odstąpienia 

od umowy - 

dowód nr 3, 

d) 

protokołu  z  posiedzenia  zespołu  z  dnia  7  grudnia  2017  r.  (nr  na  prezentacie 

dowód nr 4, wraz z załącznikami w postaci: 

i.  meldunku  kierownika  sekcji  ochrony  nr  32917/17  z  dnia  7  grudnia  2017  r.  

w  sprawie  przyjęcia  ochrony  obiektów  wojskowych  oraz  realizacji  zadań  

na podstawie U

mów nr 1013/17, 104/17, 1015/17 wraz z załącznikami - dowód 

nr 5, 


ii. 

pisma  Zamawiającego  do  Wykonawcy  nr  11129/17  z  dnia  5  grudnia  2017  r. 

wraz z załącznikami - dowód nr 6, 

iii.  meldunku  kierownika  sekcji  ochrony  nr  11129/17  z  dnia  5  grudnia  2017  r.  

w  sprawie  realizacji  przez 

Przystępującego  warunków  Umowy  nr  1013/2017 

wraz z załącznikami - dowód nr 7, 

iv. 

pisma  dowódcy  JW  2098  nr  3330/17  z  dnia  7  grudnia  2017  r.  dotyczącego 

umowy  na  usługi  w  zakresie  ochrony  osób  i  mienia  oraz  monitoringu  -  dowód  

nr 8, 

v. 

Pisma  Wojskowego  Komendanta  Uzupełnień  w  Ełku  nr  2423/17  z  dnia  

8  grudnia 

2017  r.  dotyczącego  umowy  na  usługi  w  zakresie  ochrony  osób  

i  mienia  oraz  monitoringu,  na  okoliczność  przebiegu  realizacji  Umowy 

1013/2017  z  dnia  27  listopada  2017  r.,  stwierd

zonych  nieprawidłowości  

w  działaniach  Wykonawcy,  rodzaju  zgłoszonych  zastrzeżeń  oraz  zdarzeń 

będących podstawą zgłoszonych zastrzeżeń, przyczyn odstąpienia od umowy - 

dowód nr 9. 

e)  pisma nr 3265/17 z dnia 4 grudnia 2017 r. - 

dowód nr 10, 

f)  pisma nr 2290/17 z dnia 4 grudnia 2017 r. - 

dowód nr 11, 

g)  pisma nr 2374/17 z dnia 4 grudnia 2017 r. - 

dowód nr 12, 

h)  pisma nr 3277/17 z dnia 4 grudnia 2017 r. - 

dowód nr 13, 

i)  pisma nr 2423/17 z dnia 5 grudnia 2017 r. - 

dowód nr 14, 

Dowody  o  numerach  10 

–  14  powołane  zostały  na  okoliczność  przebiegu  realizacji  umowy 

1013/2017  z  dnia  27  listopada 

2017  r.,  stwierdzonych  nieprawidłowości  w  działaniach 

Przystępującego,  rodzaju  zgłoszonych  zastrzeżeń  oraz  zdarzeń  będących  podstawą 

zgłoszonych zastrzeżeń, przyczyn odstąpienia od umowy. 

KIO 2275/19 

KIO 2276/19 

W  uzasadnieniu  odwołania  KIO  2275/19  Odwołujący  Impel-Stekop  (w  zakresie  części  

I zadania) 

oraz w uzasadnieniu odwołania KIO 2276/19 Odwołujący Impel (w zakresie części 

II zadania), wskazali m.in.: 

W piśmie z dnia 31 października 2019 r. Zamawiający uznał, że wszyscy wykonawcy, którzy 

złożyli  wnioski  o  dopuszczenie,  spełniali  warunki  udziału  w  postępowaniu.  W  konsekwencji 

Zamawiający podjął decyzję o zaproszeniu do złożenia ofert wszystkich wykonawców, którzy 

złożyli  wnioski.  Podstawą  decyzji  była  nieprecyzyjność  postanowień  opisu  sposobu 


przygotowania wniosku oraz niejednoznaczność udzielonych wykonawcom w postępowaniu 

wyjaśnień treści tego opisu w zakresie:  

zasad uznawania referencji składanych w odniesieniu do kryteriów selekcji,  

- s

posobu ich przedłożenia wraz z samym wnioskiem. 

W  ocenie  Zamawiającego  powyższe  wpłynęło  na  niejednakowe  zrozumienie  ww.  zasad 

przez  w

ykonawców  składających  wnioski  o  dopuszczenie.  W  tej  sytuacji  Zamawiający, 

kierując  się  równym  traktowaniem  wykonawców  oraz  ich  dobrem,  zdecydował  się  zaprosić 

ich wszystkich. 

W  ocenie 

Odwołującego  opisane  zachowanie  Zamawiającego  było  nieprawidłowe.  Ocena 

wniosków  o  dopuszczenie  do  udziału  w  postępowaniu  została  przeprowadzona  z  rażącym 

naruszeniem  art.  7  ust.  1  i  3  Pzp 

w  związku  z  art.  48  ust.  1  pkt.  6  i  8,  art.  51  ust.  1  oraz  

ust.  2  Pzp.  Zgodnie  z  art.  48  ust.  1  pkt.  6  i  8  Pzp 

Zamawiający  miał  obowiązek  określić  

w  treści  ogłoszenia  o  zamówieniu  m.in.  warunki  udziału  w  postępowaniu,  kryteria  selekcji, 

jeżeli  były  ustalone,  oraz  podstawy  wykluczenia,  jak  również  liczbę  wykonawców,  którzy 

zostaną zaproszeni do składania ofert. Zamawiający w pkt. IV.1.2 ogłoszenia o zamówieniu 

dokonał ograniczenia liczby wykonawców, którzy mieli zostać zaproszeni do składania ofert, 

do 

sześciu.  Ponadto  w  pkt.  IV.1.2  Zamawiający  opisał  szczegółowo  zasady  dokonywania 

wyboru  o

graniczonej  liczby  kandydatów  przez  przedstawienie  zasad  kryterium  selekcji 

w

ykonawców, którzy nie podlegają wykluczeniu. 

Obowiązkiem  Zamawiającego  było,  zgodnie  z  przytoczonymi  wyżej  przepisami, 

przestrzeganie  ustalonych  w  ogłoszeniu  kryteriów  selekcji  wykonawców.  Zamawiający,  

po  złożeniu  przez  wykonawców  wniosków  o  dopuszczenie,  nie  był  uprawniony  na  gruncie 

przepisów  Pzp,  do  modyfikacji  warunków  określonych  w  ogłoszeniu  o  zamówienia  

lub  do  dokonania 

ich  interpretacji  w  sposób  inny,  aniżeli  w  oparciu  o  wykładnię  literalną. 

Zamawiający  w  trakcie  badania  złożonych  wniosków  winien  był  dokładnie  zastosować  

się  do  ustalonych  przez  siebie  samego  ograniczeń.  Zamawiający  nie  mógł  kierować  

się innymi rodzajami wykładni, w tym szczególności ustaloną przez siebie zasadą „równego 

traktowania wszystkich wykonawców i dobra wykonawców”. 

Zamawiający  w  piśmie  z  dnia  21  października  2019  r.  nie  wskazał  żadnego  wiarygodnego 

uzasadni

enia dla decyzji o zaniechaniu czynności oceny  wykonawców w kryterium selekcji. 

Zamawiający  nie  wyjaśnił  także  na  czym  polegała  nieprecyzyjność  opisu  sposobu 

przygotowania  wniosku,  niejednoznaczność  udzielonych  wyjaśnień  oraz  „niejednakowe 

rozumienie” tych zasad przez wykonawców.  

KIO 2289/19 

W uzasadnieniu odwołania Odwołujący DGP wskazał m.in.: 


Zarzut nr 1 

W dniu 27 listopada 2017 r. 

24 Wojskowy Okręg Gospodarczy z siedzibą w Giżycku (Dalej: 

24 WOG) 

zawarł z  konsorcjum  wykonawców,  w  skład którego  wchodził  Przystępujący  oraz 

Agencja  Ochrony  MK  Sp.  z  o.o.,  U

mowę  nr  1013/2017  na  wykonanie  usługi  w  zakresie 

ochrony  osób  i  mienia  oraz  monitoringu  świadczone  przez  Specjalistyczne  Uzbrojone 

Formacje  Ochronne  (SUFO)  w  jednostkach  i  instytucjach  wojskowych  zlokalizowanych  

na terenie administrowanym przez 24 WOG Giżycko (zadanie nr 3). Termin obowiązywania 

Umowy przewidziano na czas o

kreślony, od 30 listopada 2017 r. godz. 9.00 do 30 listopada 

2020 r. godz. 9.00. Przedmiotem łączącej strony umowy była realizacja usługi ochrony osób  

i  mienia  (monitoringu  WKU)  Jednostki  Wojskowej  nr  1460  Orzysz,  Jednostki  Wojskowej  

nr  2098  Bemowo  Piskie  i 

WKU  w  Ełku.  Zakresem  działania  wykonawcy  objęte  zostało  

m.in.  zabezpieczenie  i  ochrona  kompleksów,  budynków,  urządzeń  i  innych  składników 
majątkowych  znajdujących  się  na  terenie  chronionego  kompleksu  przed  kradzieżą  

i  dewastacj

ą,  działaniem  osób  zakłócających  ład  i  porządek  publiczny  oraz  ewentualnymi 

aktami sabotażu i terroryzmu, w tym ujawnianie zaistnienia takich zdarzeń, transport wartości 
pieniężnych  po  wyznaczonej  trasie,  kontrola  uprawnień  do  przebywania  osób  na  terenie 
kompleksu,  kontrola  dokumentów  uprawniających  do  wstępu  i  przebywania  na  terenie 

chronionym  oraz  kontrola  w

noszenia  lub  wywożenia  mienia;  kontrola  pojazdów 

wjeżdżających  i  wyjeżdzających  z  chronionego  terenu,  sprawdzanie  dokumentów; 
uniemożliwienie  nielegalnego  wejścia  na  chroniony  teren  osób  postronnych  nietrzeźwych  
lub mogących stanowi zagrożenie; 
Pismem  z  7  grudnia  2017  r.  24  WOG  odstąpił  z  dniem  8  grudnia  2017  r.  godz.  6.00  

od  U

mowy  nr  1013/2017.  Uzasadniając  swoją  decyzję  wskazał  m.  in.,  iż  już  w  chwili 

przystąpienia do wykonania usługi widoczne było nieprzygotowanie wykonawcy.  polegające 
na  braku  właściwej  organizacji  pracy  i  niezachowania  zasad  bezpieczeństwa  przez 
pracowników  ochrony.  24  WOG  wskazał  szereg  nieprawidłowości  i  ciąg  zdarzeń,  który 
doprowadził  do  decyzji  o  odstąpieniu  od  umowy.  Ponadto  Zamawiający  nałożył  

na  w

ykonawcę  karę  umowną  w  wysokości  2.273.930,56  zł.  W  przedmiocie  zapłaty  kary 

umownej prowadzone jest postępowanie sądowe przed Sadem Okręgowym w Olsztynie.  
Mimo rażącej skali uchybień różnego rodzaju, 24 WOG dał szanse wykonawcy na usunięcie 
stwierdzonych  uchybień.  Uporczywe  uchylanie  się  przez  wykonawcę  od  realizacji 
wynikających  z  umowy  obowiązków,  nieusuwanie  stwierdzonych  uchybień  oraz 
bezskuteczność wezwań doprowadziła 24 WOG do podjęcia ww. decyzji. 

Zgodnie  z  meldunkiem 

z  dnia  5  grudnia  2017  r.:  „działanie  Konsorcjum  K.  stanowi  rażące 

naruszenie  warunków  umowy  i  jest  powodem  znaczonego  obniżenia  poziomu 
bezpieczeństwa obiektów zaopatrywanych jednostek i instytucji wojskowych. Wykonawca nie 
wykonuje  przedmiotu  umowy  z  wymaganą  starannością  oraz  realizuje  je  niewłaściwie  
i niezgodnie z umową, a wezwania Zamawiającego do należytego wykonania tych czynności 


są  bezskuteczne.  Konsorcjum  od  dnia  30.11.2017  r.  nie  zapewnia  skutecznej  ochrony  

JW. 1460, JW.

2098, WKU Ełk. Nieszczęśliwy wypadek z bronią w kompleksie JW.1460 miał 

wp

ływ na proces przejęcia obiektów w kompleksie JW.1460 w dniu 30.11.2017 r. jednak nie 

powinien  mieć  wpływu  na  przejęcie  obiektów  i  realizację  ochrony  w  JW.2098  i  WKU  Ełk, 
gdzie doszło do rażącego obniżenia poziomu bezpieczeństwa z powodu braku pracowników 

ochrony  na  posterunkach  ochronnych  jak 

również  braku  zasadniczego  wyposażenia  

i dokumentacji”. W efekcie Zamawiający zmuszony był we własnym zakresie zorganizować 
ochronę  obiektu.  Co  więcej,  gdy  wykonawca  w  końcu  podjął  się  ochrony  JW.  1460, 
realizował  ją  nienależycie:  bez  przedstawienia  wymaganych  dokumentów  pracowników,  
w  tym  uprawnień  do  wykonywania  usługi  kwalifikowanego  pracownika  ochrony  fizycznej, 
upoważnień  do  dostępu  do  informacji  niejawnych,  jak  również  bez  wymaganego 
wyposażenia  pracowników  ochrony,  nie  zapewniając  odpowiedniej  zmianowości  pracy 

wymaganej  postanowieniami  umowy.  Kolejne  uchybienia  stwierdzone  przez  24  WOG  

to 

występujący w ochranianych kompleksach całkowity brak wyposażenia, brak radiotelefonu 

dla  oficera  dyżurnego  z  urządzeniem  ładującym,  brak  stanu  osobowego  SUFO,  czasem 
łącznie z wyposażeniem, brak uprawnień pracowników do pełnienia funkcji kwalifikowanego 
pracownika  ochrony,  brak  wymaganych  pojazdów  umożliwiających  patrolowanie  obiektów  

w  kompleksach  poligonowych

,  brak  latarek,  hełmów,  miotaczy  gazem  i  innego  sprzętu 

niezbędnego do realizacji usługi, brak opatrunków osobistych, niezamontowanie urządzenia 
nadawczego  umożliwiającego  kontrolę  i  działanie  systemu  alarmowego,  niezabezpieczenie 
dla  dowódcy  ochrony  radiotelefonu  bazowego  do  łączności  z  posterunkami, 

niezabezpieczen

ie 

dla 

dowódcy 

ochrony 

służbowego 

telefonu 

komórkowego, 

niezamontowanie  czytników  pracy  pracowników,  brak  przedstawienia  wymaganych  umową 
dokumentów pracowników. 
Opisane  powyżej  okoliczności  faktyczne  w  ocenie  Odwołującego  prowadziły  do  wniosku,  
iż  wykonawca  nie  dysponował  odpowiednim  potencjałem  osobowym  oraz  technicznym 
zadeklarowanym  w  przedłożonych  Zamawiającemu  w  toku  postępowaniu  dokumentach. 
Wykonawca  w  dniu  rozpoczęcia  usługi  nie  był  przygotowany  i  odpowiednio  zorganizowany 
do  wykonywania  usługi.  W  konsekwencji  wykonywał  ją  nienależycie,  bez  wymaganego 
zasobu  ludzi  i  sprzętu,  niezgodnie  z  umową.  Na  skutek  jego  działania  Zamawiający 
zmuszony  był  od  umowy  odstąpić,  a  następnie  poczynić  szereg  starań  aby  zapewnić 
należyta ochronę i funkcjonowanie zaopatrywanych jednostek i instytucji wojskowych. Mimo 
wezwań  ze strony  24 WOG  wykonawca nie zaprzestał  nienależytego wykonywania umowy 
na  skutek  czego  spowodował  stan  zagrożenia  bezpieczeństwa  mienia  i  osób 
przebywających w obiektach i jednostkach wojskowych. 

W

yjaśnienia Przystępującego z dnia 28 sierpnia 2019 r. dot. ww. okoliczności, przedstawione 

na  wezwanie  Zamawiającego  były  w  ocenie  Odwołującego  niewiarygodne.  Przystępujący 
wyjaśniał,  że  powodami  nienależytej  realizacji  umowy  na  rzecz  24  WOG  był  m.in. 


nie

szczęśliwy wypadek w jednej z jednostek oraz warunki pogodowe, tj. obfite opady śniegu. 

Zdaniem  Odwołującego  nie  były  to  okoliczności  uzasadniające  opisany  sposób  realizacji 

umowy  zawartej  z  24  WOG. 

Wykonawca  funkcjonujący  na  rynku  usług  ochrony  powinien 

p

osiadać  odpowiednią  organizację  pracy  i  być  przygotowanym  na  określone  zachowania 

pracowników.  Powinien  posiadać  stosowne  rezerwy  kadrowe  w  odpowiedniej  odległości  
od  obiektów,  mogące  niemal  natychmiast  zastąpić  pracownika,  w  sytuacji  jego  absencji 

powodo

wanej m.in. chorobą, względami rodzinnymi.  

Zamawiający  powziął  informację,  dotyczącą  realizacji  umowy  nr  1013/2017  z  dnia 

27.11.2017  r.  na  rzecz  24  WOG 

i  uznał,  ze  stanowi  ona  podstawę  do  wykluczenia 

Przystępującego  z  postępowania.  W  konsekwencji  Zamawiający  wezwał  Przystępującego  
do  złożenia  wyjaśnień  w  tym  przedmiocie  i  poinformował  go  o  możliwości  skorzystania  

z  dyspozycji  wy

nikającej  z  art.  24  ust.  8  Pzp.  Zamawiający  jednak  zaniechał  wystąpienia  

do 24 WOG 

z prośbą o przekazanie stosownych informacji i dokumentów, które pozwoliłyby 

Zamawiającemu po otrzymaniu wyjaśnień Przystępującego na ich realną ocenę. 
Przystępujący  nie  polemizował  z  zasadnością  wezwania  z  dnia  27  sierpnia  2019  r.,  
w szczególności nie skorzystał ze środków ochrony prawnej. W konsekwencji zobowiązany 
był  uczynić  zadość  wezwaniu,  ale  w  ocenie  Odwołującego  nie  zrobił  tego.  Wobec 
powyższego  Przystępujący  powinien  zostać  wykluczony  z  przedmiotowego  postępowania  
o udzielenie zamówienia publicznego na podstawie art. 24 ust. 5 pkt 2 i 4 Pzp. 
Odwołujący podkreślił ponadto, że w świetle opisanych wyżej okoliczności Przystępującemu 
nie przysługiwało prawo do zastosowania procedury zw. samooczyszczenia. 
Na  potwierdzenie  zasadności  zarzutu  nr  1  w  toku  rozprawy  Odwołujący  wniósł  

o przep

rowadzenie dowodów z następujących dokumentów: 

Pismo  z  24  WOG  do  Odwołującego  DGP  zawierające  informację,  że  wykonawca 
Umowy  1013/2017  kwestionował  zasadność  odstąpienia  od  tej  umowy  oraz,  że  nie 
wystąpił przeciwko 24 WOG na drogę sądową w związku z tym odstąpieniem - dowód 

nr 15, 

Wydruk  ze  strony  internetowej  Rządowego  Centrum  Bezpieczeństwa  dotyczący 
ostrzeżeń meteorologicznych na 30 listopada 2017 r. - dowód nr 16, 

Biuletyn Państwowej Służby Hydrologiczno-Meteorologicznej, Listopad 2017 - dowód 

nr 17, 

4.  Biu

letyn Państwowej Służby Hydrologiczno-Meteorologicznej, Grudzień 2017 - dowód 

nr 18, 

5.  Meteogram  IMGW-PIB  Centralnego  Biura  Prognoz  Meteorolog

icznych,  Zespół  

w  Białymstoku  dot.  intensywnych  opadów  śniegu  oraz  oblodzenia  w  województwie 
warmińsko-mazurskim na przełomie listopada i grudnia 2017 r. - dowód nr 19, 

Tabelaryczne  zestawienie  parametrów  meteorologicznych  dla  Portu  Lotniczego 

Olsztyn-Mazury (EPSY) dla 1 i 30 listopada 2017 r. - 

dowód nr 20, 


Wydruk  ze  strony  internetowej  www.meteomodel.pl  dotyczący  grubości  pokrywy 
śnieżnej  dla  stacji  meteorologicznej  w  Mikołajkach  na  przełomie  listopada  i  grudnia 

2017 r. - 

dowód nr 21. 

Zarzut nr 2 

Uzasadnienie  postawionego  zarzutu  w  zasadniczej  części  pokrywało  się  z  opisanym  wyżej 
stanowiskiem Odwołujących w sprawach KIO 2275/19 i 2276/19. Odwołujący DGP wskazał 

ponadto m. in.: 

Zamawiający  w  Opisie części  I  pkt  13  szczegółowo  uregulował  opis kryteriów,  którymi  miał 
się kierować przy wyborze  wykonawców, którzy mieli zostać zaproszeni  do składania ofert. 

Na  zadane  przez 

jednego  z  wykonawców  Pytanie  2:  „Czy  składając  wykaz  usług  zarówno 

dla  spełnienia  warunku  udziału  w  postępowaniu  jak  i  w  Kryterium  selekcji  doświadczenie 
wykonawca  może  się  posługiwać  tymi  samymi  usługami,  tzn.  np.  czy  usługi  wskazane  

dla zadania nr I mo

gą się powtórzyć dla zadania nr II?” Zamawiający odpowiedział: 

„Zamawiający  informuje,  że  wykonawca  może  przedstawić  te  same  usługi  zarówno  
w odniesieniu do spełnienia warunku udziału w postępowaniu jak i kryterium selekcji. Może 
również  przedstawić  te  same  usługi  w  odniesieniu  do  poszczególnych  zadań,  
z  zastrzeżeniem,  że  wskaże  je  dla  każdego  zadania,  z  jego  wskazaniem  oraz  
ze  wskazaniem  czy  dotyczą  one  spełnienia  warunku  udziału  w  postępowaniu  
czy też składane są w odniesieniu do kryterium selekcji”. 

Wykonawcy  byli  zatem  uprawnieni 

do  posłużenia  się  tymi  samymi  referencjami  zarówno  

w  wykazie  dotyczącym  warunków  udziału  w  postępowaniu  jak  i  kryteriów  selekcji.  Możliwe 
było  również  posłużenie  się  tymi  samymi  referencjami  w  ramach  każdej  z  trzech  części 
postępowania.  Wobec  powyższego  wymóg  Zamawiającego  przypisania  usługi  do  części 
(zadania)  wobec  możliwości  posługiwania  się  dokładnie  tymi  samymi  referencjami  
we wszystkich częściach miał charakter warunku, co do formy wniosku, nie wpływał w żaden 
sposób na ocenę merytoryczną wniosku. Takie przypisanie miało na celu jedynie ułatwienie 
pracy  Zamawiającego  przy  badaniu  i  ocenie  wniosków  o  dopuszczenie  do  udziału  
w  postępowaniu.  Brak  takiego  przypisania  w  żaden  sposób  nie  uniemożliwiał  dokonania 

oceny  wniosk

u  o  dopuszczenie  do  udziału  w  postępowaniu.  Regulacja  powyższa  nie  była 

zatem w żaden sposób nieprecyzyjna. Należało odróżnić sytuację, gdy postanowienia opisu 
bądź  ogłoszenia  o  zamówieniu  były  nieprecyzyjne,  niejednoznaczne,  dawały  luz 

interpretacyjny od 

sytuacji, gdy wykonawca na etapie składania wniosków w sposób błędny  

i  nieuprawniony  z

interpretował  postanowienia  Opisu.  Tymczasem  Zamawiający  nie 

wyciągnął  konsekwencji  wobec  wykonawców,  którzy  nierzetelnie  przygotowali  wnioski. 
Zamawiający  mógł  i  powinien  zastosować  określone  przez  siebie  kryteria  selekcji. 
Zamawiający  niezwykle  precyzyjnie  opisał  zasady  postępowania:  przydzielenie  punktów  
w  kryteriach selekcji,  wyliczenie wartości  brutto dwóch  usług  w  tzw.  „dogrywce",  możliwość 


zaproszenia wykonawców, którzy uzyskają tą sama wartość brutto w „dogrywce". W zakresie 
części 1, Zamawiający w pierwszej informacji z oceny wniosków o dopuszczenie do udziału  
w  postępowaniu  z  dnia  30  września  2019  r.  prawidłowo  ustalił,  iż  dwóch  wykonawców 
uzyskało  w  kryteriach  selekcji  taką  samą  ilość  punktów.  W  konsekwencji  zobowiązany  był 
zastosować  tzw.  „dogrywkę”:  „W  przypadku  kiedy  Wykonawcy  otrzymają  taką  samą  liczbę 
punktów za wykazane usługi w oparciu o ww. zapisy, warunkiem zaproszenia do składania 
ofert będzie wyższa wartość kwot brutto z dwóch najwyższych wartości usług zarówno z K1 
jak i K2 wykazanych przez Wykonawcę w załączniku nr 6 do Opisu sposobu przygotowania 

wniosku". 

Efektem zastosowania „dogrywki” powinien być wniosek, że wykonawca Ekotrade 

Sp. z o.o. uzyska

ł wyższą łączną kwotę z referencji. W konsekwencji Przystępujący powinien 

znaleźć  się  na  siódmej  pozycji  rankingu  wykonawców  i  nie  zostać  zakwalifikowany  
do dalszego etapu postępowania. 

Zamawiający  nie  wniósł  pisemnej  odpowiedzi  na  żadne  z  odwołań.  W  toku  rozprawy 
Zamawiający  kwestionował  uprawnienie  do  wniesienia  odwołań  przez  wszystkich 
Odwołujących.  Zdaniem  Zamawiającego  nie  zostały  wypełnione  przesłanki  określone  

w  art.  179  ust.  1  Pzp  - 

o  ile  Odwołujący  mieli  interes  we  wniesieniu  odwołań  i  uzyskaniu 

zamówienia,  to  nie  wykazali,  że  ponieśli  lub  mogli  ponieść  szkodę  w  wyniku  działań 
Zamawiającego. Tym samym nie byli oni uprawnieni do wniesienia odwołań, a zaproszenie 
siedmiu, zamiast sześciu wykonawców do złożenia ofert w ramach części I i II zamówienia 
nie mogło wywołać szkody po stronie Odwołujących. 

W  zakresie  zaniechania  wykluczenia 

Przystępującego  z  postępowania  na  podstawie  

art.  24  ust.  5  pkt  2  i  4  Pzp  Zamawiający  oświadczył,  że  okoliczności  odstąpienia  przez  
24 WOG od spornej umowy zostały mu wyjaśnione przez Przystępującego, ponadto uzyskał 
również odpowiednie informacje od 24 WOG. Obecnie między Przystępującym, a 24 WOG 
trwa spór sądowy, co do kar umownych. Dopóki nie zostanie on zakończony prawomocnym 
wyrokiem  sądu  to  Zamawiający  nie  może  samodzielnie  rozstrzygnąć  tego  sporu.  Z  tego 
względu  Zamawiający  uznał,  że  nie  ma  podstaw  do  wykluczenia  Przystępującego  
z postępowania.  
Co  do  zarzutów  dot.  odstąpienia  od  stosowania  kryteriów  selekcji,  Zamawiający  wyjaśnił,  
że  w  jego  ocenie  kryteria  te  były  nieprecyzyjne.  W  wyniku  pytań  zadawanych  przez 
wykonawców,  Zamawiający  rozszerzył  wymogi  dot.  referencji  składanych  na  potwierdzenie 
spełnienia  warunków  udziału  w  postepowaniach  oraz  kryteriów  selekcji.  Dodany  został 
wymóg,  by  wykonawcy  określali,  której  z  trzech  części  postępowania  mają  dotyczyć 
składane referencje. Postanowienie to spodobało wystąpienie niejasności interpretacyjnych. 
Zamawiający uznał swoją odpowiedzialność za wystąpienie niejasności i dlatego postanowił 
dopuścić  do  postępowania  wszystkich  wykonawców  spełniających  warunki  udziału  
w postępowaniu.  


Przystępujący  poparł  stanowisko  Zamawiającego.  W  zakresie  dotyczących  zaniechania 
wykluczenia  go  z  postępowania  Przystępujący  nie  zgodził  się  z  Odwołującym  DGP. 
Przystępujący ponadto zarzucił Odwołującemu DGP, że część z załączonych do odwołania 
dokumentów  nie  miało  statusu  dokumentów  jawnych.  Na  potwierdzenie  prawidłowości 
własnego stanowiska złożył następujące wnioski dowodowe: 

Korespondencja  z  sierpnia  2019  r.  między  24  WOG,  a  Zamawiającym  dotycząca 

okoliczności nałożenia kar umownych na Przystępującego – dowód nr 22, 

2.  Decyzja  Nr  385/MON  Ministra  Obrony  Narodowej  z  17  grudnia  2013  r.  w  sprawie 

wprowadzenia  do  użytku  "Instrukcji  o  zasadach  pracy  biurowej  w  resorcie  obrony 

narodowej" 

– dowód nr 23, 

Zawiadomienie  o  możliwości  popełnienia  przestępstwa  z  19  listopada  2019  r.  przez 

Przystępującego,  skierowane  do  Prokuratury  Okręgowej  w  Warszawie,  Agencji 
Bezpieczeństwa Wewnętrznego i Komendy Głównej Żandarmerii Wojskowej – dowód 

nr 24. 

Uwzględniając treść dokumentacji postępowania o udzielenie zamówienia przekazanej 
przez Zamawiającego oraz stanowiska i oświadczenia Stron i Przystępującego złożone 

na rozprawie, 

Izba ustaliła i zważyła, co następuje. 

Izba  ustaliła,  że  w  przypadku  wszystkich  trzech  odwołań  nie  została  wypełniona  żadna  
z przesłanek, o których stanowi art. 189 ust. 2 Pzp. Wobec tego Izba uznała, że żadne z tych 
odwołań nie podlega odrzuceniu. 
Izba  ustaliła,  że  wszystkim  trzem  Odwołującym,  w  świetle  przepisu  art.  179  ust.  1  Pzp, 

stano

wiącego,  

że  „Środki  ochrony  prawnej  określone  w  niniejszym  dziale  przysługują  wykonawcy, 
uczestnikowi  konkursu, a także innemu  podmiotowi,  jeżeli  ma lub miał  interes  w  uzyskaniu 
danego  zamówienia  oraz  poniósł  lub  może  ponieść  szkodę  w  wyniku  naruszenia  

p

rzez zamawiającego przepisów niniejszej ustawy”, przysługiwało uprawnienie do wniesienia 

odwołania.  Tym  samym  Izba  nie  podzieliła  stanowiska  Zamawiającego  i  Przystępującego. 
Odwołujący  zarzucili  Zamawiającemu  naruszenie  zasad  uczciwej  konkurencji  i  równego 
traktowania wykonawców biorących udział w postępowaniu. Potwierdzenie się tych zarzutów 
oznaczałoby,  że  poszkodowani  złamaniem  przez  Zamawiającego  przepisów  Pzp  ponieśli 
szkodę wynikającą z samego faktu naruszenia przysługujących im na gruncie ustawy praw. 
Szkoda,  o  której  mowa  w  art.  179  ust.  1  Pzp  nie  musi  mieć  wymiernego  charakteru.  
Dla  spełnienia  przesłanek  wskazanych  w  tym  przepisie  wystarczy  możliwość  poniesienia 
przez  odwołującego  szkody  o  charakterze  abstrakcyjnym,  polegającej  choćby  

na  potencjal

nym  pogorszeniu  sytuacji  w  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia.  Wbrew 

twierdzeniu  Zamawiającego  szkoda  taka  nie  musi  być  rozumiana  jako  pozbawienie 


wykonawcy  możliwości  uzyskania  przedmiotowego  zamówienia.  Tym  samym  Izba  uznała,  
że  Odwołujący  Impel-Stekop,  Impel  i  DGP  byli  legitymowani  do  wniesienia  środka 
odwoławczego od działań i zaniechań Zamawiającego. 
Izba  stwierdziła  skuteczność  przystąpień  po  stronie  Zamawiającego  do  postępowań  

o  sygn.  akt  KIO  2275/19  i  KIO  2289/19 

zgłoszonych  przez  wykonawcę  Agencja  Ochrony 

Kowalczyk  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Warszawie.  Przystąpienia  nastąpiły  z  zachowaniem 
wymogów określonych w art. 185 ust. 2 Pzp, w tym z wykazaniem interesu w rozstrzygnięciu 
odwołania na korzyść strony, do której przystąpił wykonawca. 
 

Mając  na  uwadze  powyższe  Izba  merytorycznie  rozpoznała  złożone  odwołania,  uznając,  

że zasługują one na uwzględnienie. 

 
Zarzut

y nr 1, 3 i 4 odwołań KIO 2275/19 i KIO 2276/19 oraz zarzut nr 2 odwołania KIO 

2289/19 potwierdziły się. 

Punkt  IV.1.2.  Ogłoszenia  o  zamówienia  reguluje  kwestię  ilości  wykonawców,  którzy  mieli 
zostać  zaproszeni  do  złożenia  ofert  w  postępowaniu,  a  także  kryteria  selekcji,  jakimi  miał 
kierować się Zamawiający. Zgodnie z postanowieniami tego punktu Zamawiający ograniczył 

przewidywan

ą liczbę wykonawców do sześciu. 

Zamawiający ustanowił następujące kryteria wyboru ograniczonej liczby kandydatów:  

I. 

Kryterium  selekcji  doświadczenie  (K1):  Zamawiający  w  celu  oceny  wniosków  

w  zakresie  kryterium 

zażądał  wykazu  usług  w  przedmiocie  ochrony  fizycznej 

wykonanych,  (

a  w  przypadku  świadczeń  okresowych  lub  ciągłych  również 

wykonywanych) 

w okresie ostatnich 5 lat przed upływem terminu składania wniosków 

o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, a jeżeli okres prowadzenia działalności 
był krótszy – w tym okresie i przewidział następującą punktację:  

Dla części nr 1:  

a) 

za 1 usługę o wartości co najmniej 8 000 000,00 PLN brutto – wykonawca 
miał otrzymać 25 pkt, 

b) 

za  2  usługi  o  wartości  każda  co  najmniej  8  000  000,00  PLN  brutto  – 

wykonawca 

miał otrzymać 50 pkt.  

Dla części nr 2:  

a) 

za 1 usługę o wartości co najmniej 8 000 000,00 PLN brutto – wykonawca 
miał otrzymać 25 pkt, 

b) 

za  2  usługi  o  wartości  każda,  co  najmniej  8  000  000,00  PLN  brutto  – 

wykonawca 

miał otrzymać 50 pkt.  

Dla części nr 3:  


a) 

za 1 usługę o wartości co najmniej 500 000,00 PLN brutto – wykonawca 
miał otrzymać 25 pkt, 

b) 

za  2  usługi  o  wartości  każda  co  najmniej  500  000,00  PLN  brutto  – 

wykonawca 

miał otrzymać 50 pkt. 

Wykonawcy  mieli  podać  wartości  ww.  usług,  ich  przedmiot,  daty  wykonania  

i  podmioty

,  na  rzecz  których  usługi  te  zostały  wykonane  oraz  załączyć  dowody 

określające,  czy  te  usługi  zostały  wykonane  lub  są  wykonywane  należycie. 
Zamawiający  określił,  że  dowodami  mają  być  referencje  bądź  inne  dokumenty 
wystawione przez podmiot, na rzecz którego usługi były wykonywane, a w przypadku 
świadczeń  okresowych  lub  ciągłych  są  wykonywane,  a  jeżeli  z  uzasadnionej 
przyczyny  o  obiektywnym  charakterze  wykonawca  nie  jest  w  stanie  uzyskać  tych 
dokumentów  -  oświadczenie  wykonawcy.  W  przypadku  świadczeń  okresowych  
lub  ciągłych  nadal  wykonywanych,  referencje  bądź  inne  dokumenty  potwierdzające 
ich  należyte  wykonywanie  miały  być  wydane  nie  wcześniej  niż  3  miesiące  przed 
upływem  terminu  składania  wniosków  o  dopuszczenie  do  udziału  w  postępowaniu.  

W odniesieniu do nadal wykonywanych u

sług - część zrealizowanej faktycznie usługi 

musi

ała  wypełnić  wymogi  określone  przez  Zamawiającego  na  dzień  składania 

wniosku.  Za  każdą  wykazaną  usługę  spełniającą  ww.  wymogi  wykonawca  miał 
otrzymać 25 pkt, a za wykazanie dwóch usług miał otrzymać łącznie 50 pkt. Większa 
niż wymagana liczba usług miała nie być brana przez Zamawiającego pod uwagę. 

II. 

Kryterium  selekcji  doświadczenie  na  terenach  jednostek  organizacyjnych  resortu 

obrony  narodowej  (K2):  Zamawiający  wymagał  w  celu  oceny  wniosków  w  zakresie 

kryterium  przedstawienia  wykaz

u  usług  wykonanych  (a  w  przypadku  świadczeń 

okresowych  lu

b  ciągłych  również  wykonywanych)  w  okresie  ostatnich  5  lat  przed 

upływem  terminu  składania  wniosków  o  dopuszczenie  do  udziału  w  postępowaniu,  
a jeżeli okres prowadzenia działalności był krótszy – w tym okresie, przy czym miały 
to być  dodatkowe,  inne usługi  niż  wykazał  wykonawca  w  kryterium  K1,  realizowane 

na terenach jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej.  

Dla części nr 1:  

a) 

za  1  usługę  o  wartości  co  najmniej  8  000  000,00  PLN  brutto  –  wykonawca  miał 
otrzymać 25 pkt,  

b) 

za 2 usługi o wartości każda co najmniej 8 000 000,00 PLN brutto  – wykonawca 
miał otrzymać 50 pkt.  

Dla części nr 2:  

a) 

za  1  usługę  o  wartości  co  najmniej  8  000  000,00  PLN  brutto  –  wykonawca  miał 
otrzymać 25 pkt,  


b) 

za 2 usługi o wartości każda, co najmniej 8 000 000,00 PLN brutto  – wykonawca 
miał otrzymać 50 pkt.  

Dla części nr 3:  

a) 

za  1  usługę  o  wartości  co  najmniej  500  000,00  PLN  brutto  –  wykonawca  miał 
otrzymać 25 pkt,  

b) 

za 2 usługi o wartości każda co najmniej 500 000,00 PLN brutto – wykonawca miał 
otrzymać 50 pkt. 

Wykonawcy  mieli  podać  wartości  ww.  usług,  itd.,  w  sposób  analogiczny  jak  w  przypadku 

kryterium K1. 

Wnioski 

miały być oceniane według wzoru: Ko = K1 + K2, gdzie:  

1.  Ko 

– to łączna wartość punktowa ocenianego wniosku (od 0 - 100 pkt),  

2.  K1 

– to ilość punktów uzyskanych w kryterium kwalifikacji doświadczenie,  

3.  K2 

– to ilość punktów uzyskanych w kryterium kwalifikacji doświadczenie na trenach 

jednostek organizacyjnych na terenach resortu obrony narodowej.  

W  przypadku,  gdyby  wykonawcy  otrzymali  tak

ą  samą  liczbę  punktów  za  wykazane  usługi  

w oparciu o ww. postanowienia, 

warunkiem zaproszenia do składania ofert miała być wyższa 

wartość kwot  brutto  z  dwóch  najwyższych  wartości  usług,  zarówno  z  kryterium  K1  jak  i  K2 

wykazanych  przez  w

ykonawcę.  W  przypadku,  gdyby  wartość  kwot  brutto  z  dwóch 

najwyższych  wartości  usług  zarówno  z  K1  jak  i  K2  wykazanych  przez  wykonawców 
przedstawiałaby  taką  samą  wartość,  Zamawiający  przewidział  zaproszenie  do  składania 

ofert wykon

awców, którzy zajmą to samo miejsce ex aequo, zgodnie z wyrokiem KIO z dnia 

września 2016 r. sygn. akt. KIO 1625/16.  

Ponadto Zamawiający wskazał m.in.: 

„Wykonawca, w celu uzyskania dodatkowych punktów w „kryterium selekcji” nie może 

powoływać się na zasoby podmiotu trzeciego”, 

„Zamawiający  zaprosi  do  złożenia  oferty  dla  każdej  części  nie  więcej  niż  sześciu 

Wykonawców,  którzy  spełniają  warunki  udziału  w  postępowaniu,  wykażą  brak 
podstaw do wykluczenia oraz uzyskają najwyższą punktację w ww. kryterium selekcji. 
Wraz  z  zaproszeniem  do  składania  ofert  Zamawiający  przekaże  Wykonawcy 
Specyfikację Istotnych Warunków Zamówienia (...)”. 

„Wykonawca  niezaproszony  do  składania  ofert  będzie  traktowany,  jako  wykluczony  

z post

ępowania o udzielnie zamówienia”. 

Analogic

zna  regulacja  została zawarta w  punkcie 13 Opisu sposobu  sporządzenia  wniosku  

o dopuszczenie do udziału w postępowaniu. 
Przytoczona  przez  Odwołującego  DGP  odpowiedź  Zamawiającego  na  pytanie  nr  2  – 
„Zamawiający  informuje,  że  wykonawca  może  przedstawić  te  same  usługi  zarówno  
w odniesieniu do spełnienia warunku udziału w postępowaniu jak i kryterium selekcji. Może 
również  przedstawić  te  same  usługi  w  odniesieniu  do  poszczególnych  zadań,  


z  zastrzeżeniem,  że  wskaże  je  dla  każdego  zadania,  z  jego  wskazaniem  oraz  
ze  wskazaniem  czy  dotyczą  one  spełnienia  warunku  udziału  w  postępowaniu  
czy  też  składane  są  w  odniesieniu  do  kryterium  selekcji”  potwierdza,  że  w  wyniku  zmiany, 
jakiej  dokonał  Zamawiający  odpowiadając  na  ww.  pytanie,  wykonawcy  zostali  uprawnieni  

do  p

owołania  się  na  wykonanie  tych  samych  usług,  zarówno  na  potwierdzenie  spełniania 

warunków  udziału  w  postępowaniu  jak  i  dla  celów  oceny  w  ramach  kryteriów  selekcji. 
Możliwe  było  również  powołanie  się  na  wykonanie  tych  samych  usług  w  ramach  każdej  

z trzech 

części postępowania. 

Biorąc  pod  uwagę  powyższe  Izba  ustaliła,  że  opis  kryteriów  selekcji  zawarty  w  ogłoszeniu  
o  zamówieniu  oraz  w  Opisie  sposobu  sporządzenia  wniosku  o  dopuszczenie  do  udziału  
w  postępowaniu  nie  budził  wątpliwości.  Zamawiający  natomiast  nie  podjął  choćby  próby 
wyjaśnienia, jakie postanowienia lub ich część, miały prowadzić do tak istotnych rozbieżności 
interpretacyjnych,  że  podjął  on  decyzję  o  odstąpieniu  od  zastosowania  kryteriów  selekcji. 
Zamawiający,  zgodnie  z  dyspozycją  art.  48  ust.  1  pkt  11  Pzp  podał  w  ogłoszeniu  
o  zamówieniu  termin  składania  wniosków  o  dopuszczenie  do  udziału  w  postępowaniu  –  
5 czerwca 2019 r., godz. 10.00. Termin ten był dwukrotnie wydłużany i ostatecznie ustalony 
został  na  9  lipca  2019  r.,  godz.  10.00.  Zamawiający  miał  możliwość  wprowadzenia  zmian  
i  modyfikacji  kryteriów  selekcji,  ale  tylko  do  momentu  upływu  terminu  składania  wniosków  
o dopuszczenie do udziału w postępowaniu. Wraz z upływem tego terminu kryteria selekcji 
(jak  i  inne  postanowienia  ogłoszenia  o  zamówieniu  regulujące  sposób  prowadzenia 
postępowania)  stały  się  ostateczne  i  obowiązujące.  Tym  samym  kryteria  selekcji  stały  
się  wiążące  nie  tylko  dla  wykonawców,  ale  również  dla  samego  Zamawiającego,  który  był 
obowiązany  je  zastosować,  a  tym  samym  przeprowadzić  procedurę  określoną  w  punkcie 
IV.1.2.  ogłoszenia o zamówieniu.  Efektem  tej  procedury miało być  wyłonienie maksymalnie 
sześciu wykonawców, którzy mieli zostać zaproszeni do złożenia ofert w postępowaniu. 
Odstąpienie  przez  Zamawiającego  od  zastosowania  ww.  kryteriów  selekcji  prowadziło  
do naruszenia przepisów wskazanych w zarzutach odwołań KIO 2275/19 i KIO 2276/19 oraz 
w zarzucie nr 2 odwołania KIO 2289/19. 

Art.  7  ust.  1  Pzp  nakazuje 

zamawiającemu  prowadzenie  postępowania  o  udzielenie 

zamówienia  publicznego  w  sposób  zapewniający  zachowanie  uczciwej  konkurencji  i  równe 
traktowanie  wykonawców  oraz  zgodnie  z  zasadami  proporcjonalności  i  przejrzystości.  
W  dyspozycji  tego  przepisu  mieści  się  zatem  uprawnienie  wykonawców  do  udziału  
w  postępowaniu,  którego  reguły  są  jasne  i  oczywiste  dla  każdego  z  jego  uczestników  –  
i  co  najważniejsze  –  reguły  te  są  przestrzegane.  W  przedmiotowym  postępowaniu 
Zamawiający  rezygnując  z  zastosowania  procedury  opisanej  w  punkcie  IV.1.2.  ogłoszenia  
o  zamówieniu  dokonał  zmiany  tych  reguł  bez  dokonania  odpowiednich  korekt  treści 
ogłoszenia  o  zamówieniu  i  po  upływie  terminu  składania  wniosków  o  dopuszczenie  
do  udziału  w  postępowaniu,  a  tym  samym  bez  należytego  uprzedzenia  biorących  udział  


w  postępowaniu  wykonawców.  Tym  samym  doszło  do  naruszenia  zasady  przejrzystości 
postępowania  –  wykonawcy  nie  mieli  świadomości,  co  do  sposobu  zamierzanego 

przeprowadzenia  procedury 

przez  Zamawiającego,  aż  do  momentu  jej  zakończenia. 

Złamana  została  zasada  równego  traktowania  wykonawców  oraz  uczciwej  konkurencji  – 
zostali oni zmuszeni do konkurowania z wykonawcami, którzy w świetle kryteriów selekcji nie 
powinni w ogóle zostać zaproszeni do złożenia ofert w postępowaniu. 
Nie  potwierdziły  się  natomiast  zarzuty  nr  2  odwołania  KIO  2275/19  i  KIO  2276/19,  

tj. naruszenia  art. 48 ust. 1 pkt 

8 Pzp przez dokonanie przez Zamawiającego zmiany treści 

ogłoszenia o zamówieniu, polegającej na usunięciu ograniczenia liczby wykonawców, którzy 
zostaną  zaproszeni  do  składania  ofert.  Okoliczność  ta  nie  potwierdziła  się  –  Zamawiający  
nie  dokonał  zarzucanej  mu  zmiany.  Zgodnie  z  wyżej  opisanymi  ustaleniami  Izby, 
Zamawiający  odstąpił  od  zastosowania  kryteriów  selekcji  oraz  ograniczenia  liczby 
zaproszonych do złożenia ofert wykonawców, ale nie dokonał zmian treści ogłoszenia. Fakt 
nieprzestrzegania postanowień ogłoszenia w ocenie Izby nie może zostać uznany za zmianę 
jego treści.  
Z tego względu zarzuty nr 2 odwołań KIO 2275/19 i KIO 2276/19 podlegały oddaleniu. 

 
Zarzut nr 1 odwołania KIO 2289/19 potwierdził się. 

7  grudni

a  2017  r.  24  WOG  przekazał  konsorcjum,  którego  liderem  był  Przystępujący, 

oświadczenie  o  odstąpieniu  od  Umowy  nr  1013/2017.  W  uzasadnieniu  oświadczenia  

24 WOG wskazał: 

„Zamawiający  zawarł  w  dniu  27  listopada  br.  z  Wykonawcą  konsorcjum  (lider)  Agencja 

Ochrony  K. 

i  Agencja Ochrony  MK  sp.  z  o.o.  umowę nr  1013/2017  na wykonanie usługi  w 

zakresie  ochrony  osób  i  mienia  oraz  monitoringu  świadczone  przez  specjalistyczne 

uzbrojone  formacje  ochronne  (SUFO)  w  jednostkach  i  instytucjach  wojskowych 

zlokalizowany

ch  na  terenie  administrowanym  przez  24  WOG  Giżycko  (JW  1460,  JW  2098  

i  WKU  w  Ełku).  Zamówienie  zostało  udzielone  po  przeprowadzeniu  postępowania 

przetargowego  prowadzonego  w  procedurze  z 

dziedziny  obronności  w  trybie  przetargu 

nieograniczonego.  Wykonawca 

zobowiązany  został  do  rozpoczęcia  realizacji  kontraktu  

w  dniu  30  listopada  br.,  od  godz.  9.00.  Już  w  chwili  przystąpienia  do  wykonywania  usługi 

widoczne  było  nieprzygotowanie  Wykonawcy  do  jego  należytego  wykonania  polegające  

na  braku  właściwej  organizacji  pracy  i  niezachowania  zasad  bezpieczeństwa  przez 

pracowników  ochrony.  W  dniu  1  grudnia  br.  do  siedziby  Zamawiającego  zaczęły  napływać 

negatywne  meldunki  dowódców/komendantów  ochranianych  jednostek,  o  których  został 

poinformowany  Wykonawca  pismem  z  dnia  4 

grudnia  br.  oraz  wezwany  do  usunięcia 

nieprawidłowości. W dniu 4 grudnia br. (poniedziałek) wpłynęły kolejne negatywne meldunki 


dowódców/komendantów  ochranianych  jednostek.  W  zaistniałej  sytuacji  Zamawiający 

wezwał ostatecznie w dniu 5 grudnia br. Wykonawcę do przystąpienia do realizacji  Umowy  

nr  1013/2017  z  dnia  27.11.2017  r.  zgodnie  z  jej  zapisami  wyznaczając  nieprzekraczalny 

termin 6 grudnia 2017 r. do godziny 10.00. W dniu 6 grudnia br. umocowani przedstawiciele 

Wykonawcy  uczestniczyli  w  komisyjnym  sprawdzeniu  sposobu  realizacji  Umowy  

nr 1013/2017 z dnia 27.11.2017 

r. w JW 1460, JW 2098 i WKU w Ełku. Prowadzona kontrola 

wykazała  szereg  nieprawidłowości  bezpośrednio  zagrażających  bezpieczeństwu:  mieniu 

wojskowemu  znacznej  wartości  związanego  z  obronnością  kraju.  Wykonawca  otrzymał 

egzemplarz  sporządzonego  protokołu  z  kontroli,  z  którym  się  zapoznał  czego  dowodem  

są złożone podpisy. 

Reasumując, w wyznaczonym dodatkowym terminie Wykonawca nie przystąpił do realizacji 

usługi w sposób należyty. W dniu dzisiejszym tj. 7 grudnia br. do siedziby wpłynęły kolejne 

negatywne meldunki dowódców/komendantów ochranianych jednostek. 

Zaistniały stan faktyczny wyczerpuje przesłanki określone w § 6 ust. 1 pkt 3 umowy i obliguje 

Zamawiającego do odstąpienia od umowy nr 1013/2017 z dnia 27.11.2017 r. 

Niniejszym  Zamawiający  wzywa  Wykonawcę  do  opuszczenia  ochranianych  jednostek 

wojskowych w dni

u 8 grudnia 2017 r., godz. 6.00”. 

Izba uwzględniła wnioski dowodowe Odwołującego DGP dotyczące dowodów od numerach 

od  1  do  14 

załączone  do  odwołania  i  w  oparciu  o  nie  ustaliła,  iż  Przystępujący  ponosi 

odpowiedzialność  za  nienależyte  wykonanie  Umowy  1013/2017  z  24  WOG.  Protokół  

z  posiedzenia  zespołu  w  sprawie  realizacji  usługi  w  zakresie  ochrony  osób  i  mienia  oraz 

monitoringu  świadczonej  przez  Specjalistyczne  Uzbrojone  Formacje  Ochronne  (SUFO)  

w jednostkach i instytucjach wojskowych zlokalizowanych na terenie administrowanym przez 

24 WOG Giżycko z dnia 7 grudnia 2017 r. (dowód nr 4), wraz z załącznikami wskazuje, że: 

1.  30  listopada  2017  r. 

na  terenie  jednej  z  ochranianych  przez  wykonawcę  jednostek 

(JW  1460) 

doszło  do  śmiertelnego  wypadku  z  udziałem  pracownika  wykonawcy. 

Skutkiem  zdarzenia  było  zatrzymanie  przez  Żandarmerię  Wojskową  obecnych  

w  pomieszczeniach  SUFO 

pracowników  wykonawcy  oraz  zabezpieczenie  

ich uzbrojenia. 

W efekcie wykonawca nie przejął zadań ochrony na terenie jednostki 

JW  1460 

w  terminie  wynikającym  z  Umowy  1013/2017.  Nie  przejął  ich  również  

w  terminie późniejszym,  wyznaczonym  przez  Zamawiającego,  tj.  od  4 grudnia 2017 

r.

,  godz.  9.00. Wykonawca  nie  objął  również  ochroną  pozostałych jednostek,  mimo, 

że skutki ww. dotyczyły wyłącznie JW 1460. 

Usługi  ochrony  były  realizowane  na  terenie  JW  1460  od  5  grudnia  2017  r.,  

ale  Zamawiający  nadal  zgłaszał  uwagi,  co  do  sposobu  wykonywania  zadań  przez 


wykonawcę,  m.  in.  w  zakresie  braków  odpowiednich  dokumentów  pracowników 

ochrony, oraz ich wyposażenia. 

Ww.  protokół  stanowi  dokumentację  działań  wykonawcy  związanych  ze  świadczeniem 

wynikających  z  Umowy  1013/2017  usług  na  rzecz  24  WOG.  Został  on  sporządzony  

dla okresu od 30 

listopada do 6 grudnia 2017 r., z uwzględnieniem każdego dnia tego okresu 

i potwierdza stanowisko Odwołującego – od momentu rozpoczęcia realizacji usługi na rzecz 

24  WOG,  do  odstąpienia  24  WOG  od  Umowy  1013/2017,  wykonawca  nie  realizował  

jej  w  sposób  prawidłowy.  Stwierdzone i  udokumentowane przez  24 WOG  nieprawidłowości 

miały istotny charakter. 

Izba  uznała  stanowisko  Przystępującego,  który  wskazał,  że  jedną  z  przyczyn  nienależytej 

realizacji  umowy  na  rzecz  24  WOG  były  niekorzystne  warunki  atmosferyczne,  

za nieprawidłowe. Złożone przez Odwołującego DGP w toku rozprawy dowody o numerach 

od 

16  do  21  przeczą  twierdzeniu  Przystępującego.  Tym  samym  Izba  uznała  

za udowodnione, że na przełomie listopada i grudnia 2017 r., na terenach objętych realizacją 

zadań  wynikających  z  Umowy  1013/2017,  warunki  atmosferyczne  nie  odbiegały  

od 

normalnych,  typowych  warunków  zimowych  charakterystycznych  dla  tej  części  Polski. 

Przystępujący  ponadto  nie  wyjaśnił,  ani  nie  wykazał  w  jaki  sposób  warunki  atmosferyczne 

miały  przyczynić  się  do  stwierdzonych  przez  24  WOG  braków  m.in.  w  wyposażeniu 

pracowników ochrony oraz dokumentacji. Przystępujący nie przedstawił również wiarygodnej 

argumentacji uzasadniającej przyczyny, dla których wypadek na terenie JW 1460 miał wpływ 

na  rozpoczęcie  i  sposób  świadczenia  usług  na  terenie  pozostałych,  objętych  ochroną, 

jednostek. 

Biorąc  pod  uwagę  powyższe  Izba  uznała,  że  Przystępujący  doprowadził  do  rozwiązania 

Umowy  1013/2017  z  24  WOG 

na  skutek  jej  nienależytego  wykonywania.  Tym  samym 

wypełnione zostały przesłanki art. 24 ust. 5 pkt 4 Pzp, który stanowi, że zamawiający może 

wykluczyć  z  postępowania  wykonawcę,  który,  z  przyczyn  leżących  po  jego  stronie,  

nie  wykonał  albo  nienależycie  wykonał  w  istotnym  stopniu  wcześniejszą  umowę  w  sprawie 

zamówienia  publicznego  lub  umowę  koncesji,  zawartą  z  zamawiającym,  o  którym  mowa  

w  art.  3  ust.  1  pkt  1-

4,  co  doprowadziło  do  rozwiązania  umowy  lub  zasądzenia 

odszkodowania

.  Podstawa  wykluczenia  określona  w  przytoczonym  przepisie  została 

przewidziana  przez  Zamawiającego,  jako  obowiązująca  w  postępowaniu,  co  za  tym  idzie  

w  sytuacji  wypełnienia  jej  przesłanek,  po  stronie  Zamawiającego  powstał  obowiązek 

wykluczenia  Przystępującego  z  postępowania.  W  ocenie  Izby  fakt,  że  między  24  WOG,  

a Prz

ystępującym toczy się spór sądowy, co do kar umownych nie ma znaczenia w sprawie. 

Wbrew stanowisku Zamawiającego, zgodnie z literalnym brzmieniem art. 24 ust. 5 pkt 4 Pzp, 

obowiązek  wykluczenia  wykonawcy  realizuje  się  już  przez  sam  fakt  rozwiązania  z  umowy  


z  tym  wykonawcą  przez  innego  zamawiającego,  z  uwagi  na  niewykonanie  lub  nienależyte 

wykonanie  umowy,  w  istotnym  stopniu, 

z  przyczyn  leżących  po  stronie  wykonawcy. 

Prawomocny  wyrok  sądu  nie  jest  warunkiem  sine  qua  non  dla  zastosowania  wobec 

wykonawcy dyspozycji przepisu art. 24 ust. 5 pkt 4 Pzp. 

Nie potwierdził się natomiast zarzut wskazujący na obowiązek wykluczenia Przystępującego 

z  postępowania  na  podstawie  art.  24  ust.  5  pkt  2  Pzp:  „Zamawiający  może  wykluczyć  

z  postępowania  wykonawcę  który  w  sposób  zawiniony  poważnie  naruszył  obowiązki 

zawodowe,  co  podważa  jego  uczciwość,  w  szczególności  gdy  wykonawca  w  wyniku 

zamierzonego  działania  lub  rażącego  niedbalstwa  nie  wykonał  lub  nienależycie  wykonał 

zamówienie,  co  zamawiający  jest  w  stanie  wykazać  za  pomocą  stosownych  środków 

dowodowych

”.  W  ocenie  składu  orzekającego  Odwołujący  DGP  nie  zdołał  wykazać,  

że  wynikiem  naruszenia  obowiązków  przez  Przystępującego,  było  podważenie  uczciwości 

Przystępującego.  

Biorąc pod uwagę powyższe Izba orzekła jak w sentencji. 

O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 ustawy 

Prawo  zamówień  publicznych,  stosownie  do  wyniku  postępowania,  z  uwzględnieniem 

przepisów  rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia  15  marca  2010  r.  w  sprawie 

wysok

ości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu 

odwoławczym i sposobu ich rozliczania (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 972). 

Przewodniczący:…………………………..…………… 

…………………………..…………… 

…………………………..……………