POSTANOWIENIE
z dnia 25 listopada 2019 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie: Przewodniczący: Piotr Kozłowski
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym
bez udziału stron i uczestników postępowania
odwoławczego 25 listopada 2019 r. w Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa
Krajow
ej Izby Odwoławczej 12 listopada 2019 r.
przez
wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: WhyNotTravel sp.
z o.o. sp. k. z siedzibą w Kielnarowej, Przedsiębiorstwo Wielobranżowe Bokka sp.
z
o.o. z siedzibą w Kielcach
w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego pn. Stała i kompleksowa obsługa
Banku Gospodarstwa Krajowego, w
zakresie krajowych i zagranicznych podróży służbowych
(nr postępowania DZZK/79/DLA/2019)
p
rowadzonym przez zamawiającego: Bank Gospodarstwa Krajowego z siedzibą
w Warszawie
postanawia:
Umarza postępowanie odwoławcze.
Nakazuje zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
WhyNotTravel sp. z o.o. sp. k. z siedzibą w Kielnarowej i Przedsiębiorstwa
Wielobranżowego Bokka sp. z o.o. z siedzibą w Kielcach występujących wspólnie
kwoty 13500
zł 00 gr (słownie: trzynaście tysięcy pięćset złotych zero groszy),
stanowiącej 90% uiszczonego wpisu.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r.
– Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 1986 ze zm.) na niniejsze postanowienie
– w terminie
7 dni od
dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący:
………………………………
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający Bank Gospodarstwa Krajowego z siedzibą w Warszawie prowadzi
na podstawie ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r.
– Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U.
z 2018 r. poz. 1986 ze zm.) {dalej
również: „ustawa pzp” lub „pzp”} w trybie przetargu
nieograniczonego
postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na usługi pn. Stała
i
kompleksowa obsługa Banku Gospodarstwa Krajowego, w zakresie krajowych
i
zagranicznych podróży służbowych (nr postępowania DZZK/79/DLA/2019). Ogłoszenie
o tym za
mówieniu 25 lipca 2019 r. zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej nr 2019/S_171 pod poz. 417933.
Wartość przedmiotowego zamówienia
przekracza kwot
y określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy pzp.
12 listopada 2019 r.
WhyNotTravel sp. z o.o. sp. k. z siedzibą w Kielnarowej
i
Przedsiębiorstwo Wielobranżowe Bokka sp. z o.o. z siedzibą w Kielcach występujący
wspólnie {dalej: „Odwołujący”} wnieśli w stosownej formie elektronicznej do Prezesa
Krajowej
Izby Odwoławczej odwołanie (zachowując wymóg przekazania jego kopii
Zamawiającemu) od zaniechania Zamawiającego wykluczenia konsorcjum w składzie
eTravel S.A. oraz Bankowego Biura Podr
óży „Travelbank” sp. z o.o. {dalej: „Konsorcjum”}
oraz zaniechania wezw
ania go do wyjaśnienia ceny oferty odrzucenia jego oferty przez
Zamawiającego.
Od
wołujący zarzucił Zamawiającemu następujące naruszenia przepisów ustawy pzp:
1. Art. 24 ust. 1 pkt 12
– przez zaniechanie wykluczenia Konsorcjum, które nie wykazało
spełniania warunków udziału w postępowaniu oraz nie wykazało braku podstaw
wykluczenia ze względu na brak złożenia dokumentów potwierdzających spełnienie
warunków udziału w postępowaniu podpisanych lub poświadczonych za zgodność
z
oryginałem przez osobę posiadającą umocowanie do działania w imieniu Konsorcjum.
2. Art. 89 ust. 1 pkt 8 w zw. z art. 38 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny
(t.j.
Dz. U. z 2019 r. poz. 1145) {dalej „kc”) oraz art. 104 kc – przez zaniechanie
odrzucenia oferty, która jest nieważna z uwagi na fakt, iż została podpisana i złożona
przez osobę nieumocowaną do reprezentowania Konsorcjum.
Ewentualnie, gdyby Izba nie zgodziła się z powyższymi zarzutami] Art. 26 ust. 3a –
poprzez zan
iechanie wezwania Konsorcjum do złożenia pełnomocnictwa wskazującego
na umocowanie do złożenia oferty oraz podpisanie lub potwierdzenie odpowiednich
dokumentów i oświadczeń przez osobę, która to faktycznie uczyniła.
4. Art. 90 ust. 1 i 1a w zw. z art. 89 ust. 1 pkt 4
– przez zaniechanie wezwania Konsorcjum
do wyjaśnień dotyczących cen (opłat transakcyjnych) za usługi rezerwacji hotelowych
oraz usługi wystawienia biletów podczas gdy ceny za wymienione usługi są rażące
niskie i nie uwzględniają kosztów realizacji usług, rezerw związanych z ryzykiem
dotyczącymi tych usług, usług dodatkowych, a także należnego zysku w ten sposób,
iż budzi to wątpliwości w zakresie możliwości wykonania przedmiotu zamówienia
zgodnie z wymaganiami
określonymi przez Zamawiającego.
W
związku z powyższym Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie
Zamawiającemu:
Unieważnienia wyboru najkorzystniejszej oferty.
2. Odrzucenia oferty Konsorcjum.
Wykluczenia Konsorcjum z postępowania.
4. [Ewentualnie] W
ezwania Konsorcjum do wyjaśnienia rażąco niskiej ceny lub złożenia
pełnomocnictwa.
5. Dokonania ponownego wyboru oferty najkorzystniejszej.
Ponadto w uzasadnieniu podano okol
iczności faktyczne i prawne, które według
Odwołującego uzasadniają wniesienie odwołania.
W tej sprawie nie wpłynęło do Prezesa Izby żadne zgłoszenie przystąpienia.
W piśmie z 14 listopada 2019 r. Zamawiający poinformował, że unieważnił wybór
najkorzystniejszej oferty oraz powtórzy ocenę ofert.
25 listopada 2019
r. wpłynęło do Izby pismo Odwołującego, w którym oświadczył,
że wycofuje powyższe odwołanie.
W tych okolicznościach Izba zważyła, co następuje:
Zgodnie z art. 187 ust. 8 pzp odwołujący może cofnąć odwołanie do czasu
zamknięcia rozprawy; w takim przypadku Izba umarza postępowanie odwoławcze. Jeżeli
cofnięcie nastąpiło przed otwarciem rozprawy, odwołującemu zwraca się 90% wpisu.
Od
wołujący skorzystał z przysługującego mu uprawnienia i skutecznie wycofał
uprzednio wniesione odwołanie, co nastąpiło przed otwarciem posiedzenia w tej sprawie.
Z tych względów – działając na podstawie art. 187 ust. 8 oraz art. 192 ust. 1 zd. 2
ustawy Prawo zamówień publicznych – Izba umorzyła postępowanie odwoławcze.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do treści art. 187 ust.
8 zd. 2 ustawy pzp
w związku z § 5 ust. 1 pkt 3 lit. a rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów
. w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz
rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (t.j. Dz. U.
z 2018 r. poz. 972)
, nakazując zwrot 90% procent uiszczonego wpisu.
Przewodniczący:
………………………………