Sygn. akt: KIO 2318/19
POSTANOWIENIE
z dnia 22 listopada 2019 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Jolanta Markowska
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w dniu 22 listopada 2019 r. w Warszawie
odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 15 listopada 2019 r.
przez wykonawcę: SUEZ Płocka Gospodarka Komunalna Sp. z o.o., ul. Kostrogaj 31,
400 Płock, w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego: Gmina Miasto Płock,
Stary Rynek 1, 09-40
0 Płock,
postanawia:
umorzyć postępowanie odwoławcze,
dokonać zwrotu kwoty 15 000 zł 00 gr (słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy)
z rachunku Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz wykonawcy: SUEZ Płocka Gospodarka
Komunalna Sp. z o.o., ul. Kostrogaj 31, 09-
400 Płock uiszczonej tytułem wpisu od
odwołania.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień
publicznych (tj. Dz. U. z 2018 r., poz. 1986 ze zm.) na niniejsze postanowienie - w terminie
7 dni od d
nia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Płocku.
Przewodniczący: ………………….
Sygn. akt: KIO 2318/19
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający: Gmina Miasto Płock, prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia
publicznego w trybie przetargu nieograniczonego na
„Zapewnienie całodobowej opieki
bezdomnym zwierzętom Gminy Płock w schronisku oraz doprowadzenie do schroniska
bezdomnych zwierząt z terenu Gminy Płock, za wyjątkiem hodowlanych zwierząt
gospodarskich"
, Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w dniu 5 listopada 2019 r.
w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej pod nr 2019/S 213-523129.
Wykonawca:
SUEZ Płocka Gospodarka Komunalna Sp. z o.o. z siedzibą w Płocku,
wniósł odwołanie wobec postanowień ogłoszenia o zamówieniu oraz specyfikacji istotnych
warunków zamówienia (SIWZ) ze szczególnym uwzględnieniem opisu przedmiotu
z
amówienia (OPZ). Odwołujący zarzucił naruszenie przez Zamawiającego przepisów ustawy
z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień publicznych (tj. Dz. U. z 2018 r., poz. 1986 ze
zm.)
, zwanej dalej „Pzp”:
art. 29 ust. 1-2 Pzp w zw. z art. 32 Pzp w zw. z art. 36 ust. 1 pkt. 3 Pzp oraz art. 7
ust. 1 Pzp i art. 186 ust. 2 Pzp, poprzez dokonanie opisu przedmiotu zamówienia w sposób
niekompletny, niepełny i niespójny polegający na:
a)
zatytułowaniu zamówienia jako „Zapewnienie całodobowej opieki bezdomnym
zwierzętom Gminy Płock w schronisku oraz doprowadzenie do schroniska bezdomnych
zwierząt z terenu Gminy Płock za wyjątkiem hodowlanych zwierząt gospodarskich", co rodzi
wątpliwość co do zakresu zamówienia albowiem, jak wynika z pozostałych zapisów OPZ,
zamówienie dotyczy stricte bezdomnych psów i kotów z terenu Gminy Płock, nie zaś innych
„bezdomnych zwierząt z terenu Gminy Płock", jak np. łosi, lisów, saren, itp., co w
konsekwencji uniemożliwia podmiotom zgłaszającym się do przetargu dokonania
prawidłowej analizy spełnienia warunków określonych w SIWZ, a ponadto schronisko dla
zwierząt (psów i kotów) nie jest jednostką uprawnioną do opiekowania się zwierzętami
dzikimi (łosie, samy, lisy);
niekonsekwentnym posługiwaniu się w Opisie Przedmiotu Zamówienia, Wzorze
Umowy i Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia zamiennie określeniami
sugerującymi, iż przedmiotem zamówienia może być z jednej strony zapewnienie opieki
wszystkim bezdomnym zwierzętom za wyjątkiem hodowlanych zwierząt gospodarskich,
a z drugiej - zapewnienie opieki jedynie bezdomnym psom i kotom (
tytuł przedmiotu
zamówienia, pkt I ust. 1, pkt I ust. 3, pkt I ust. 5, pkt I ust. 13), podczas gdy opis przedmiotu
zamówienia winien być skonstruowany w sposób jasny, przejrzysty i spójny, co
w konsekwencji umożliwia wykonawcom dokonania prawidłowej analizy spełnienia
warunków określonych w SIWZ;
2. art. 29 ust. 1-2 Pzp oraz art. 7 ust 1 Pzp i art. 186 ust. 2 Pzp, poprzez wprowadzenie
wymogu funkcjonowania wolontariatu w Schronisku (pkt II ust. 9) przez co, ze względu na
przepisy ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego
i wolontariacie, niektórzy potencjalni wykonawcy uzyskują przewagę nad Odwołującym, który
jako podmiot działający w celu osiągnięcia zysku nie może prowadzić wolontariatu, a tym
samym naruszenie zasady uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców,
poprzez posłużenie się kryterium funkcjonowania wolontariatu w opisie przedmiotu
zamówienia, celem zawężenia kręgu podmiotów mogących wziąć udział w przetargu;
3. art. 22 ust. 4 Pzp oraz art. 7 ust. 1 Pzp w związku z art. 22 pkt. 2 Pzp oraz art. 186 ust. 2
Pzp, poprzez wprowadzenie wy
mogu prowadzenia wolontariatu (pkt II ust. 9), którego
szczegóły prowadzenia zostaną odrębnie określone w porozumieniu zawartym przez
Schronisko ze Stowarzyszeniem Płock Przyjazny Psom lub inną organizacją pro zwierzęcą
mającą doświadczenie w wolontariacie (pkt IV ust. 4), który to opis narusza zasadę
proporcjonalności warunków udziału w postępowaniu (art. 22 ust. 4 Pzp) oraz zasadę
równego traktowania wykonawców (art. 7 ust. 1 Pzp), poprzez wprowadzenie wymogu
prowadzenia w
olontariatu ze wskazaniem preferowanej organizacji pro zwierzęcej.
4. art. 91 ust. 1 i 3 Pzp w zw. z art. 36 ust. 1 Pzp, poprzez określenie, że jednym z kryteriów
mających wpływ na wybór oferty jest wskaźnik adopcji psów niedookreślony czasowo,
odnoszący się do właściwości wykonawcy (wielkość), powodujący, iż wykonawca będący
rozwiniętym podmiotem o większym zapleczu ma większe szanse na wybór jego oferty,
a tym samym wskaźnik ten nie jest obiektywnym miernikiem wyboru najkorzystniejszej oferty
i może w swej istocie skutkować naruszeniem zasady uczciwej konkurencji i równego
traktowania wykonawców, a zatem stanowić naruszenie art. 7 ust. 1 w zw. z art. 36 ust. 1 pkt
13 Pzp,
5. art. 353
ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks Cywilny (Dz.U. z 1964 r. nr 16 poz.
93), poprzez:
a)
z
awarcie w pkt I ust. 11 Opisu Przedmiotu Zamówienia postanowienia, które jest
sprzeczne z naturą stosunku zobowiązaniowego, terminowego na skutek wprowadzenia
obowiązku bezterminowego utrzymywania zwierzęcia, co do którego brak jest możliwości
ustalenia właściciela,
b)
z
awarcie w III ust. 16 Opisu Przedmiotu Zamówienia postanowienia, które jest
sprzeczne z u
stawą z dnia 29 lipca 2005 roku o przeciwdziałaniu narkomanii (tj. Dz. U. 2019
r. poz. 852) oraz z rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 20 października 2015 roku
w sprawie preparatów zawierających środki odurzające lub substancje psychotropowe/ które
mogą być posiadane i stosowane w celach medycznych oraz do badań klinicznych po
uzyskaniu zgody Wojewódzkiego Inspektora Farmaceutycznego (Dz.U. 2015 r., poz. 1819).
c)
z
awarcie w pkt I ust. 19 zapisu „Oddawanie bezdomnych zwierząt do adopcji
mieszkańcom po uprzednim przeprowadzeniu wywiadu środowiskowego i prowadzenie
kontroli w zakresie sprawowania opieki przez ich nowych właścicieli - wizyta poadopcyjna
w porozumieniu z wolontariatem (...)
”, kiedy to obowiązek uprzedniego przeprowadzenia
wywiadu środowiskowego sprzeczny jest z przepisami prawa w zakresie, w jakim przepisy te
określają konieczność przeprowadzenia wywiadu środowiskowego, a także jest sprzeczny
z przepisami dotyczącymi ochrony danych osobowych, ich pozyskiwaniem i przetwarzaniem.
Odwołujący wniósł o nakazanie Zamawiającemu dokonania modyfikacji SIWZ, w tym
opisu przedmiotu zamówienia poprzez:
p
recyzyjne wskazanie w tytule, że zamówienie dotyczy jedynie psów i kotów tj.:
„Zapewnienie całodobowej opieki bezdomnym psom i kotom Gminy Płock w schronisku oraz
doprowadzenie do schroniska bezdomnych psów i kotów z terenu Gminy Płock za wyjątkiem
hodowlanych zwierząt gospodarskich",
precyzy
jne określenie w Opisie Zamówienia, Specyfikacji Istotnych Warunków
Zamówienia oraz we wzorze Umowy, iż przedmiot zamówienia dotyczy tylko psów i kotów,
nie zaś pozostałych zwierząt bezdomnych z terenu Gminy Płock;
w
yeliminowanie obowiązku współpracy z Wolontariatem;
w
yeliminowanie z Opisu Przedmiotu Zamówienia warunku, iż współpraca
z wolontariatem
dotyczy w Szczególności Stowarzyszenia Płock Przyjazny Psom,
z
mianę kryterium oceny ofert, poprzez określenie, że liczbą dzielną jest ilość
przyjętych zwierząt w ciągu ostatnich 12 miesięcy a dzielnikiem - liczba określająca ilość
zwierząt oddanych do adopcji,
określenie, iż zwierzęta po okresie obowiązywania umowy zostaną przekazane
nowemu wykonawcy, który w przyszłości wygra przetarg,
usunięcie zapisu dotyczącego przeprowadzania wywiadu środowiskowego jako
sprzecznego z przepisami prawa,
w
yeliminowanie z Opisu Przedmiotu Zamówienia niejasnych regulacji dotyczących
wydawania leków nasennych.
W dniu 15 listopada 2019 r.
Zamawiający zamieścił kopię odwołania na swojej stronie
internetowej,
umożliwiając zainteresowanym wykonawcom zgłoszenie przystąpienia do
postępowania odwoławczego.
W terminie trzech dni od dnia 15 listopada
2019 r., określonym w art. 185 ust. 2 Pzp,
żaden wykonawca nie zgłosił przystąpienia do postępowania odwoławczego, w tym po
stronie zamawiającego.
W dniu 21 listopada 2019 r.
Zamawiający złożył do Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej pismo z dnia 21 listopada 2019 r. – odpowiedź na odwołanie – w którym zawarł
oświadczenie, iż uwzględnił w całości zarzuty przedstawione w odwołaniu, dokonał zmiany
treści SIWZ i ogłoszenia o zamówieniu oraz wnosi o umorzenie postępowania
odwoławczego.
Biorąc pod uwagę powyższe, Krajowa Izba Odwoławcza, działając na podstawie
art. 186 ust. 2 Pzp,
umorzyła postępowanie odwoławcze w niniejszej sprawie.
Izba orzekła o kosztach postępowania odwoławczego stosownie do art. 186 ust. 6 pkt 1 Pzp
oraz § 5 ust. 1 pkt 1 lit.a rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r.
w sprawie wysokości wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (tj. Dz. U. z 2018 r. poz. 972). Izba postanowiła
o zwrocie na rzecz Odwołującego kwoty uiszczonego wpisu.
Przewodniczący: ………………………