KIO 2320/19 WYROK dnia 2 grudnia 2019 r.

Stan prawny na dzień: 21.01.2020

Sygn. akt: KIO 2320/19 

WYROK 

z dnia 2 grudnia 2019 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodniczący:     Aleksandra Patyk 

Protokolant:             Edyta Koral 

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 29 listopada 2019 r. 

w Warszawie odwołania wniesionego 

do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 15 listopada 2019 r. przez wykonawcę Philips 

Polska Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie w postępowaniu prowadzonym przez Kliniczny 

Szpital Wojewódzki nr 2 im. Św. Jadwigi Królowej w Rzeszowie, 

przy  udziale  wykonawcy 

Siemens  Healthcare  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Warszawie 

zgłaszającego swoje  przystąpienie do  postępowania odwoławczego w  sprawie o sygn.  akt: 

KIO 2320/19 po stronie 

Zamawiającego, 

orzeka: 

Uwzględnia  odwołanie  i  nakazuje  Zamawiającemu  –  Klinicznemu  Szpitalowi 

Wojewódzkiemu  nr  2  im.  Św.  Jadwigi  Królowej  w  Rzeszowie  unieważnienie 

czynności  wyboru  najkorzystniejszej  oferty,  powtórzenie  czynności  badania  i  oceny 

ofert,  w  tym  wykluczenie  wykonawcy 

Siemens  Healthcare  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  

w Warszawie 

na podstawie art. 24 ust. 1 pkt 17 ustawy Prawo zamówień publicznych. 

Pozostałe zarzuty odwołania uznaje za nieuzasadnione. 

Kosztami  postępowania  obciąża  Zamawiającego  –  Kliniczny  Szpital  Wojewódzki  

nr 2 im. Św. Jadwigi Królowej w Rzeszowie i: 

.1. zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr (słownie: 

piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez Odwołującego – wykonawcę 

Philips Polska Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie tytułem wpisu od odwołania, 

.2.  zasądza  od  Zamawiającego  –  Klinicznego  Szpitala  Wojewódzkiego  

nr  2  im.  Św.  Jadwigi  Królowej  w  Rzeszowie  na  rzecz  Odwołującego  –  Philips 

Polska  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Warszawie  kwotę  18  600  zł  00  gr  (słownie: 


osiemnaście  tysięcy  sześćset  złotych  zero  groszy)  stanowiącą  uzasadnione  koszty 

strony poniesione z tytułu wynagrodzenia pełnomocnika oraz wpisu od odwołania. 

Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - 

Prawo zamówień publicznych 

(t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1843) na niniejszy wyrok - 

w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia - 

przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  do  Sądu 

Okręgowego w Rzeszowie. 

Przewodniczący:      ……………………………..   


Sygn. akt: KIO 2320/19 

U z a s a d n i e n i e 

Zamawiający  –  Kliniczny  Szpital  Wojewódzki  nr  2  im.  Św.  Jadwigi  Królowej  

w  Rzeszowie 

[dalej  „Zamawiający”]  prowadzi  postępowanie  o  udzielenie  zamówienia 

publicznego w trybie przetargu nieograniczonego na 

zakup, dostawę, montaż i uruchomienie 

angiografu z mobilną ochroną radiologiczną (znak postępowania: Zp250/061/2019).  

Ogłoszenie  o  zamówieniu  zostało  opublikowane  w  Dzienniku  Urzędowym  Unii 

Europejskiej w dniu 31 lipca 2019 r. pod numerem 2019/S 146-359166. 

W  dniu  15  listopada  2019  r.  wykonawca 

Philips  Polska  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  

w Warszawie [dalej „Odwołujący”] wniósł odwołanie zarzucając Zamawiającemu naruszenie: 

1.  art.  24  ust.  1  pkt  16  oraz  pkt  17  ustawy  Pzp  w  zw.  z  art.  7  ust.  1  ustawy  Pzp,  poprzez 

zaniechanie  wykluczenia  Siemens  Healthcare  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Warszawie  [dalej 

„Siemens”]  pomimo  wprowadzenia  Zamawiającego  w  błąd  co  do  spełniania  przez 

zaoferowane urządzenie parametru określonego w pkt 2a tabeli oceny punktowej znajdującej 

się  w  załączniku  nr  5  do  Specyfikacji  Istotnych  Warunków  Zamówienia  -  Zestawienie 

parametrów technicznych w celu uzyskania wyższej pozycji w rankingu ofert; 

2. art. 89 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 7 ust. 1 ustawy Pzp poprzez zaniechanie odrzucenia oferty 

Siemens mimo braku podania nazwy oferowanego rozwiązania z pkt 2a Tabeli; 

3. art. 91 ust. 1 w zw. z art. 7 ust. 1 ustawy Pzp, poprzez nieprawidłową ocenę oferty Siemens 

i w konsekwencji przyznanie Siemens zawyżonej liczby punktów w zakresie kryterium oceny 

ofert  „warunki  techniczne”,  tj.  poprzez  bezpodstawne  przyznanie  Wykonawcy  punktów  za 

parametr określony w pkt 2a Tabeli. 

Wobec  ww.  zarzutów  Odwołujący  wniósł  o  uwzględnienie  odwołania  i  nakazanie 

Zamawiającemu dokonania następujących czynności w postępowaniu: 

1. unieważnienia wyboru oferty Siemens; 

2. powtórzenia czynności badania i oceny ofert; 

3.  wykluczenia  Siemens  z  postępowania  względnie  odrzucenia  jego  oferty  ewentualnie 

przyznania ofercie Siemens w zakresie kryterium 

oceny ofert „warunki techniczne” mniejszej 

liczby  punktów,  tj.  bez  uwzględnienia  punktów  przyznawanych  w  razie  zaoferowania 

parametru określonego w pkt. 2a Tabeli. 

W uzasadnieniu odwołania Odwołujący wskazał, iż przyznawanie punktacji w ramach 

kryterium 

warunki techniczne dokonane zostało na podstawie podanych przez wykonawców 


parametrów technicznych zamieszczonych w Tabeli. Dokument ten, zgodnie ze wskazaniem 

Zamawiającego,  zawiera  szczegółowy  opis  przedmiotu  zamówienia  (wraz  z  załącznikiem  

nr 5a do SIW

Z) oraz stanowi obligatoryjny załącznik do ofert składanych przez wykonawców. 

W  ramach  Tabeli  Zamawiający  wymagał  od  wykonawców  wskazania  pełnej  nazwy 

oferowanego Urządzenia, jego producenta, kraju i roku produkcji. W Tabeli Zamawiający żądał 

jednocześnie  potwierdzenia  spełniania  przez  wykonawców  warunków  granicznych,  

a  także  wskazał  parametry,  których  spełnianie  przez  zaoferowane  Urządzenie  będzie 

dodatkowo punktowane. 

Odwołujący wskazał, iż w Tabeli złożonej przez Siemens jako zaoferowane Urządzenie 

wsk

azano Artis Q wyprodukowane przez Siemens Healthcare GmbH. Siemens potwierdził w 

Tabeli,  iż  zaoferowane  przez  niego  Urządzenie  spełnia  parametr  (warunek  graniczny) 

określony w pkt 2 Tabeli. 

Jednocześnie  Siemens  potwierdził  parametr  określony  w  pkt  2a  Tabeli,  którego 

spełnienie było dodatkowo punktowane w ramach kryterium warunki techniczne. 

Odwołujący  podniósł,  iż  Siemens  nie  podał  przy  tym  nazwy  systemu  spełniającego 

parametr z pkt 2a pomimo wyraźnego wymagania Zamawiającego w tym zakresie, a jedynie 

opisał oferowane opcje. Jednocześnie Odwołujący wskazał, że z broszury (ulotki) urządzenia 

zaoferowanego przez Siemens w tym 

postępowaniu, tj. Artis Q, wynika, że opcje te są częścią 

systemu  CARE+CLEAR,  zaoferowanego  przez  Siemens  w  pkt  2  Tabeli.  Tymczasem 

zestawienie  treści  pkt  2  i  pkt  2a  Tabeli  jednoznacznie  wskazuje  na  to,  iż  punktowane  

w ramach tych pozycji funkcjonalności należy czytać rozłącznie, skoro system redukcji dawki 

z pkt 2a ma być „dodatkowy, opcjonalny w stosunku do opisanego powyżej”, tj. w stosunku 

opisanego w pkt 2. 

Zdaniem  Odwołującego  powyższe  okoliczności  są  bezsporne  -  w  treści  wezwania  

z 30 października 2019 r. sam Zamawiający wskazał, iż parametr zaoferowany przez Siemens 

w punkcie 2a jest elementem funkcji „Care+Clear” zaoferowanej w pkt 2, „… co jednoznacznie 

wskazuje,  iż  wykonawca  Siemens  nie  spełnił  warunków  otrzymania  premiowania  za  ten 

parametr, a jednocześnie, jak wskazano wcześniej, nie spełnił wymogu określonego w SIWZ 

w zakresie podania nazwy zaoferowanego 

rozwiązania”. 

Na  związanie  Zamawiającego  postanowieniami  SIWZ  i  konieczność  ich  ścisłej 

wykładni  wskazuje  ugruntowane  orzecznictwo  -  „od  chwili  udostępnienia  SIWZ  jest  ona 

wiążąca  dla  zamawiającego  i  jest  on  obowiązany  do  przestrzegania  warunków  w  niej 

umieszczonych (..

.) Oznacza to, że po otwarciu ofert zamawiający nie może dokonywać ich 

oceny w sposób dowolny, sprzeczny z treścią warunków określonych w SIWZ.” (wyrok Sądu 

Okręgowego w Białymstoku z dnia 16 maja 2012 r., Il Ca 397/13; podobnie liczne wyroki KIO, 

jak  np.  wyrok  KIO  z  dnia  4  lutego  2016  r.,  sygn.  akt  KIO  84/16;  wyrok  KIO  z  dnia  

11 sierpnia 2014 r., sygn. akt KIO 1657/14; wyrok KIO z dnia 1 lipca 2014 r, sygn. akt 1244/14; 


wyrok  KIO  z  dnia  28  maja  2010,  sygn.  akt  KIO  868/10).  Z

aś  zgodnie  z  utrwaloną  linią 

or

zeczniczą 

KIO 

interpretacji 

oświadczenia 

woli 

zamawiającego 

wyrażonego  

w dokumentacji postępowania należy dokonywać „przy uwzględnieniu zasady pierwszeństwa 

wykładni językowej w procesie wykładni” (por. przykładowo wyrok KIO z dnia 25 września 2018 

r., sygn. akt KIO 1807/18). 

Wobec  powyższego  postępowanie  Zamawiającego  jest  co  najmniej  podwójnie 

nieprawidłowe - oferta Siemens podlegała bowiem odrzuceniu z uwagi na brak dookreślenia 

oferowanej funkcjonalności poprzez podanie nazwy rozwiązania oferowanego w ramach pkt 

2a Tabeli, a nawet - 

gdyby przyjąć, iż odrzucenie oferty byłoby niezasadne - ofercie Siemens 

nie powinny zostać przyznane punkty za rozwiązanie z pkt 2a Tabeli, co ma wpływ na wynik 

p

ostępowania, gdyż zmieniłoby ranking ofert. 

Jednocześnie  w  ocenie  Odwołującego  zaistniały  również  przesłanki  do  wykluczenia 

Siemens  z  p

ostępowania  w  oparciu  o  art.  24  ust.  1  pkt  16  i  17  ustawy  Pzp.  Całokształt 

okoliczności związanych z zachowaniem Siemens w tym postępowaniu, w tym treścią złożonej 

oferty  oraz  treścią  udzielonych  odpowiedzi  na  wezwania  Zamawiającego  (oświadczenie 

Siemens  z  dnia  28  października  br.,  pismo  Siemens  z  dnia  30  października  br.)  wskazuje 

bowiem  na  to,  że  zamiarem  Siemens  było  wprowadzenie  Zamawiającego  

w  błąd  co  do  zaoferowania  funkcjonalności  spełniającej  wymóg  z  pkt  2a  Tabeli  celem 

uzyskania  wyższej  punktacji  względnie  Siemens  dopuścił  się  rażącego  niedbalstwa  w  tym 

zakresie  względnie  przedstawił  informacje  w  tym  zakresie  wprowadzające  Zamawiającego  

w błąd w wyniku lekkomyślności lub niedbalstwa. 

Zamawiający  nie  złożył  pisemnej  odpowiedzi  na  odwołanie.  W  toku  rozprawy  przed 

Izbą wnosił o oddalenie odwołania. 

Po  przeprowadzeniu  rozpra

wy  z  udziałem  Stron  i  Uczestnika  postępowania 

odwoławczego,  na  podstawie  zebranego  materiału  w  sprawie  oraz  oświadczeń  

i  stanowisk  Stron  i  Uczestnika

,  Krajowa  Izba  Odwoławcza  ustaliła  i  zważyła,  co 

następuje: 

Na  wstępie  Izba  ustaliła,  że  nie  została  wypełniona  żadna  z  przesłanek,  o  których 

stanowi art. 189 ust. 2 ustawy Pzp, skutkujących odrzuceniem odwołania. 

Izba oceniła, że Odwołujący posiada interes w uzyskaniu zamówienia oraz możliwość 

poniesienia szkody w związku z ewentualnym naruszeniem przez Zamawiającego przepisów 

ustawy  Pz

p,  czym  wypełnił  materialnoprawną  przesłankę  dopuszczalności  odwołania,  

o której mowa w art. 179 ust. 1 ustawy Pzp.   


Zamawiający  w  dniu  18  listopada  2019  r.  powiadomił  wykonawców  o  wniesionym 

odwołaniu.  

Izba  dopuściła  do  udziału  w  postępowaniu  odwoławczym  wykonawcę  Siemens 

Healthcare  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Warszawie  zgłaszającego  swoje  przystąpienie  do 

postępowania odwoławczego w dniu 19 listopada 2019 r. po stronie Zamawiającego.  

Przy  rozpoznawaniu  przedmiotowej  sprawy  Izba  uwzględniła  dokumentację 

po

stępowania o udzielenie zamówienia przekazaną przez Zamawiającego, w szczególności 

ogłoszenie  o  zamówieniu,  specyfikację  istotnych  warunków  zamówienia  wraz  

z  wyjaśnieniami  oraz  zmianami,  ofertę  wykonawcy  Siemens,  wezwania  Zamawiającego  

z 18 i 

30 października 2019 r. skierowane do wykonawcy Siemens, wyjaśnienia wykonawcy 

Siemens z 28 i 

31 października 2019 r. oraz zawiadomienie o wyborze najkorzystniejszej oferty 

z 5 listopada 2019 r.  

Skład  orzekający  Izby  wziął  pod  uwagę  również  stanowiska  i  oświadczenia  Stron  

i Uczestnika 

postępowania odwoławczego złożone ustnie do protokołu posiedzenia i rozprawy 

w dniu 29 listopada 2019 r.  

Nadto skład orzekający Izby zaliczył w poczet materiału sprawy dowody złożone przez 

Odwołującego, tj.: 

1)  kalkulację  punktacji  w  przypadku  nieprzyznania  Siemens  punktów  za  parametr  z  pkt  2a 

załącznika 5 do SIWZ, 

ulotkę urządzenia Artis Q, 

3)  przykłady  sposobu  opisu  wymagania  dot.  systemu  redukcji  dawki  wraz  z  materiałami 

źródłowymi, 

4)  wydruk  ze  strony  internetowej  https://www.siemens-healthineers.com/pl/angiografia/ 

innovations-technologies/care-clear, 

Biuletyn Informacyjny Siemens tzw. Biała Księga wraz z materiałem źródłowym, 

6) ulotkę z grudnia 2013 r., 

7) ulotkę systemu Azurion 7, 

wyciąg  z  instrukcji  obsługi  angiografów  Artis  Q/zeego/Q.zen  (strona  74  złożona  przez 

Odwołującego, strona 66, 543 i 544 złożone przez Przystępującego), 

9) przewodnik po technikach redukowania dawek promieniowania stosowanych w systemach 

angiograficznych z portfolio firmy Siemens, 

10) arkusz danych angiogafu Artis Zee złożony przez Siemens w postępowaniu przetargowym 

w Koninie.  


Izba ustaliła, co następuje: 

Przedmiotem  zamówienia  jest  zakup,  dostawa,  montaż  i  uruchomienie  angiografu  

z  mobilną  ochroną  radiologiczną.  Szczegółowy  opis  przedmiotu  zamówienia  podano  

w  zestawieniu  parametrów  technicznych  –  załącznik  nr  5  do  SIWZ  oraz  PFU  –  załącznik  

nr 5A do SIWZ. 

Zgodnie  z  punktem  3.2  SIWZ,  w  celu  potwierdzenia,  że  oferowane  dostawy 

odpo

wiadają  wymaganiom  określonym  przez  zamawiającego,  zamawiający  żądał  m.in. 

opisów (materiałów informacyjnych), katalogów – w języku polskim oferowanego przedmiotu 

zamówienia  –  potwierdzających  spełnienie  wymagań  określonych  przez  Zamawiającego  

w Załączniku nr 5 - W materiałach informacyjnych należy wskazać, której pozycji dotyczą. 

W  załączniku  nr  5  do  SIWZ,  Zamawiający  wymagał  od  wykonawców  podania:  

1) pełnej nazwy urządzenia, 2) producenta oraz 3) kraju. Nadto załącznik ten zawierał tabelę, 

w  której  Zamawiający  wskazał  parametry  aparatu  stanowiące  warunki  graniczne,  a  także 

parametry,  których  spełnienie  przez  zaoferowane  urządzenie  było  dodatkowo  punktowane  

w ramach kryterium pozacenowego „warunki techniczne”.  

Kryteriami  oceny  ofert  w  niniejszym  postępowaniu  były:  1)  cena  o  wadze  60%,  

2) warunki techniczne o wadze 30% oraz 3) termin gwarancji o wadze 10%. 

W przedmiotowym postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego oferty złożyło 

dwóch wykonawców.  

Wykonawca  Siemens  w  załączniku  nr  5  do  SIWZ  jako  zaoferowane  urządzenie 

wskazał  Artis  Q  ceiling  wyprodukowane  przez  Siemens  Healthcare  GmbH  w  2019  r.  

w  Niemczech. 

Nadto  wykonawca  Siemens  potwierdził  w  załączniku  nr  5  do  SIWZ,  iż 

zaoferowane przez niego urządzenie spełnia parametr (warunek graniczny) określony w pkt 2 

Tabeli  następująco:  „Pakiet  aplikacji  redukujących  dawkę  i  specjalizowanych  algorytmów 

działających  w  czasie  rzeczywistym,  poprawiających  obraz/umożliwiających  obrazowanie  

z  obniżoną  dawką  (CARE+CLEAR,  DoseWise,  DoseRite  zależnie  od  nomenklatury 

producenta)” wskazując w kolumnie „Wartość oferowana” – „Tak”. Z kolei w pkt 2a Tabeli dla 

parametru „System redukcji dawki dodatkowy (opcjonalny) w stosunku do opisanego powyżej, 

działający niezależnie od zmian ustawień przesłon, klatkowania, aktywnego pola obrazowania 

lub  odległości  SID,  obniżający  poziom  kermy  w  powietrzu  o  co  najmniej  50%  

w  stosunku  do  systemu  bez  tej  funkcjonalności  przy  zachowaniu  wartości  diagnostycznej 

otrzymywanego  obrazu”,  dla  którego  Zamawiający  wymagał  wskazania  „Tak/Nie,  podać 

nazwę” wykonawca Siemens, w kolumnie „wartość oferowana” podał: „Tak, opcje: - akwizycja 

niskodawkowa 

– redukcja dawki o 67%, - fluoroskopia niskodawkowa – redukcja dawki o 50%”. 

Pismem z dnia 18 października 2019 r. Zamawiający wezwał wykonawcę Siemens na 

podstawie  art.  26  ust.  1  ustawy  Pzp,  do  złożenia  aktualnych  oświadczeń/dokumentów 


potwierdzających  okoliczności,  o  których  mowa  w  art.  25  ust.  1  ustawy  Pzp,  tj.  w  celu 

potwierdzenia,  że  oferowane  dostawy  odpowiadają  wymaganiom  określonym  przez 

Z

amawiającego. Zamawiający żądał m.in. opisów (materiałów informacyjnych), katalogów – w 

języku polskim oferowanego przedmiotu zamówienia – potwierdzających spełnienie wymagań 

określonych przez Zamawiającego w załączniku nr 5 – w materiałach informacyjnych należało 

wskazać, której pozycji dotyczą. 

W  odpowiedzi  na  powyższe  wezwanie,  wykonawca  Siemens  złożył  oświadczenie 

własne,  w  którym  potwierdził,  iż  zaoferowane  urządzenie  spełnia  wszystkie  parametry 

techniczne  określone  przez  Zamawiającego  w  SIWZ  oraz,  że  ich  specyfika  techniczna 

odpowiada parametrom złożonym w ofercie.  

Pismem  z  dnia  30  października  2019  r.  Zamawiający  wezwał  wykonawcę  Siemens  

w  trybie  art.  26  ust.  3  ustawy  Pzp 

do  złożenia  wyjaśnień  dotyczących  dokumentów 

potwierdzających  okoliczności,  o  których  mowa  w  art.  25  ust.  1  ustawy  Pzp  dotyczących 

warunków  zawartych  w  tabeli  technicznej  –  załącznik  nr  5  do  SIWZ.  W  ww.  piśmie 

Zamawiający wskazał w szczególności, że zgodnie z treścią opisu akwizycji niskodawkowej  

i fluoroskopii niskodawkowej ze strony nr 17 ulotki zaoferowanego systemu Artis Q, parametr 

zaoferowany przez Siemens w punkcie 2a załącznika nr 5 do SIWZ jest elementem funkcji 

„care+clear”,  zaoferowanej  przez  Siemens  w  punkcie  2  załącznika  nr  5  do  SIWZ,  co 

jednoznacznie wskazuje, iż Siemens nie dopełnił warunków otrzymania premiowania za ten 

parametr, a jednocześnie, nie spełnił wymogu określonego w SIWZ w zakresie podania nazwy 

zaoferowanego rozwiązania. 

W  odpowiedzi  na  ww.  wezwanie,  wykonawca  Siemens  w  piśmie  z  31  października 

2019 r. p

otwierdził spełnienie funkcjonalności zawartych w poz. 2 i 2a Tabeli załącznika nr 5. 

Nadto  wykonawca  wskazał,  iż  w  nawiązaniu  do  punktu  2a  potwierdzamy,  że  zaoferowane 

funkcjonalności:  „akwizycja  niskodawkowa  oraz  „fluoroskopia  niskodawkowa”  są  nazwami 

za

oferowanego  rozwiązania  zgodnie  z  nomenklaturą  producenta  zawartą  w  materiałach 

informacyjnych.  

Pismem z dnia 5 listopada 2019 r. Zamawiający dokonał wyboru jako najkorzystniejszej 

oferty  Siemens,  która  uzyskała  łącznie  96,90  pkt,  w  tym  26,90  punktów  

ramach kryterium „warunki techniczne”. Na drugim miejscu w rankingu ofert uplasowała się 

oferta Odwołującego, która uzyskała 94,08 pkt, w tym 30 punktów w ramach kryterium „warunki 

techniczne”.  Zamawiający  przyznał  obu  ofertom  za  funkcjonalność  wskazaną  

w punkcie 2a załącznika nr 5 do SIWZ – 30 punktów. 

Izba zważyła, co następuje: 

W  ocenie Izby  potwierdził  się  zarzut  naruszenia  art.  24  ust.  1  pkt  17  w  zw.  z  art.  7  

ust.  1  ustawy  Pzp  poprzez  zaniechanie  wykluczenia  wykonawcy  Siemens  pomimo 


wprowadzenia 

Zamawiającego w błąd co spełnienia przez zaoferowane urządzenie parametru 

określonego w punkcie 2a tabeli załącznika nr 5 do SIWZ, w celu uzyskania wyższej punktacji 

w rankingu ofert. 

świetle art. 24 ust. 1 punkt 17 ustawy Pzp, z postępowania o udzielenie zamówienia 

wyklucza  się  wykonawcę,  który  w  wyniku  lekkomyślności  lub  niedbalstwa  przedstawił 

informacje  wprowadzające  w  błąd  zamawiającego,  mogące  mieć  istotny  wpływ  na  decyzje 

podejmowane przez zamawiającego w postępowaniu o udzielenie zamówienia. Izba wskazuje, 

iż 

wykluczenie 

wykonawcy 

na 

ww. 

podstawie 

prawnej 

możliwe 

jest  

w  przypadku łącznego wystąpienia okoliczności,  o których mowa w  tej regulacji.  Powyższa 

podstawa  wykluczenia  wykonawcy  z  postępowania  znajdzie  zatem  zastosowanie,  jeżeli 

wykonawcy  będzie można przypisać lekkomyślność  lub  niedbalstwo w  zależności  od  stanu 

jego świadomości. Przy lekkomyślności dłużnik (wykonawca) zdaje sobie sprawę z tego, że 

określone  zachowanie  może  prowadzić  do  naruszenia  zobowiązania,  ale  bezpodstawnie 

sądzi, iż uda mu się jednak tego uniknąć. Przy niedbalstwie natomiast dłużnik (wykonawca) 

nie  zdaje  sobie  sprawy,  choć  powinien,  że  określone  zachowanie  prowadzić  będzie  do 

naruszenia przez niego zobowiązania.  

Z kolei  pod  pojęciem  „informacje  wprowadzające  w  błąd  zamawiającego”,  o  których 

mowa  w  ww.  przepisie  należy  rozumieć  takie  informacje,  które  pozostają  w  sprzeczności  

z  istniejącym  stanem  faktycznym.  Innymi  słowy  są  to  informacje  nieprawdziwe,  niezgodne  

z  rzeczywistością,  a  których  podanie  przez  wykonawcę  skutkuje  mylnym  przekonaniem 

zamawiającego co do istniejącej rzeczywistości. Istotna jest zatem treść informacji podanych 

przez  wykonawcę,  jak  również  to  jaki  skutek  mogły  one  wywołać  w  świadomości  danego 

zamawiającego.  Jednocześnie  podkreślić  należy,  iż  w  świetle  ww.  przepisu  wykluczeniu 

podlega wykonawca za podanie wprowadzających w błąd informacji, które nie muszą wpływać 

na  działania  zamawiającego,  ale  wystarczy,  że  mogą  mieć  istotny  wpływ  na  decyzje 

podejmowane przez zamawiającego w postępowaniu.  

Ponadto do 

informacji mogących mieć istotny wpływ na decyzje podejmowane przez 

zamawiającego  w  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia,  co  do  zasady,  można  zaliczyć 

informacje  stanowiące  podstawę wyboru oferty najkorzystniejszej,  wykluczenia  wykonawcy, 

czy też odrzucenia jego oferty. 

W  ocenie  Izby  w  okolicznościach  niniejszej  sprawy  zostały  spełnione  przesłanki 

wskazane w art. 24 ust. 1 pkt 17 ustawy Pzp warunkujące wykluczenie wykonawcy Siemens 

z postępowania. 

Istota  zawisłego  przed  Izbą  sporu  sprowadzała  się  do  rozstrzygnięcia  kwestii,  czy 

funkcjonalności  zaoferowanego  przez  Siemens  angiografu  –  Artis  Q  ceiling,  tj.  akwizycja 

niskodawkowa  umożliwiająca  redukcję  dawki  o  67%  oraz  fluoroskopia  niskodawkowa 

umożliwiająca  redukcję  dawki  o  50%  stanowią  część  standardowego  systemu  Care+Clear, 


czy też stanowią dodatkowy (opcjonalny), w stosunku do systemu Care+Clear, system redukcji 

dawki. 

W  tym  miejscu  Izba  wskazuje,  iż  Odwołujący  nie  kwestionował  okoliczności,  iż 

angiograf  oferowany  przez  Siemens  posiada 

ww.  funkcjonalności,  lecz  twierdził,  że  są  one 

częścią systemu Care+Clear, a nie dodatkową opcją względem ww. systemu.  

Izba wskazuje, iż zgodzić należy się z Odwołującym, że analiza treści załącznika nr 5 

do SIWZ w zakresie punktu 2 i 2a tabeli prowadzi do wniosku

, iż ww. funkcjonalności należy 

czytać  rozłącznie,  skoro  system  redukcji  dawki,  o  którym  mowa  w  punkcie  2a  ma  być 

„dodatkowym, opcjonalnym w stosunku do opisanego powyżej”, tj. w stosunku do opisanego 

w  punkcie  2,  systemem  redukcji  dawki. 

Powyższe  zresztą  jest  spójne  z  przyjętą  przez 

Zamawiającego  w  załączniku  nr  5  koncepcją,  iż  wskazany  w  punkcie  2  pakiet  aplikacji 

redukujących  dawkę  np.  Care+Clear,  DoseWise,  DoseRite  (w  zależności  od  nomenklatury 

producenta)  stanowił  warunek  graniczny,  tj.  pewne  minimum  wymagane  przez 

Zamawiającego. Z kolei wskazany w poz. 2a system redukcji dawki był systemem dodatkowym 

w stosunku do zawartego w poz. 2 załącznika nr 5, który był punktowany przez Zamawiającego 

w ramach pozacenowych kryteriów oceny ofert. 

świetle zgromadzonego w niniejszej sprawie materiału dowodowego, Izba uznała, 

za wykazaną okoliczność, iż system Care+Clear jest standardowym elementem wyposażenia 

angiografu  linii  Artis  producenta  Siemens. 

Powyższe  wynika  z  dowodów  złożonych  przez 

Odwołującego w postaci ulotki z grudnia 2013 r. potwierdzającej, że system Care+Clear jest 

standardową funkcjonalnością systemów angiograficznych firmy Siemens, wydruku ze strony 

internetowej Siemens Healthineers oraz Biuletynu Informacyjnego Siemens tzw. Biała księga. 

Ww.  okoliczność  nie  była  zresztą  kwestionowana  przez  Zamawiającego  i  Przystępującego 

Siemens.  

Dalej  Izba  wskazuje,  że  za  wykazaną  uznała  okoliczność,  iż  niskodawkowa 

fluoroskopia  jest  standardem  w  systemach  rentgenowskich.  Jak  wynika  bowiem  z  instrukcji 

obsługi VD11 i wyższe Artis Q/zeego/Q.zen, programy fluorskopii zawsze dostępne są w 3 

wersjach  różniących  się  wielkością  dawki.  Jednocześnie  jak  wynika  z  przewodnika  po 

technikach redukowania dawek promieniowania stosowanych w systemach angiograficznych 

firmy  Siemens,  we  wszystkich  systemach  Artis

,  a  zatem  także  i  w  tym  oferowanym  przez 

Siemens  w  niniejszym  postępowaniu,  dostępne  jest  narzędzie  –  rejestracja  niskodawkowa, 

inaczej  akwizycja  niskodawkowa. 

I  te  okoliczności  nie  byłe  kwestionowane  przez 

Zamawiającego,  jak  i  wykonawcę  Siemens,  a  potwierdzają  one,  że  zarówno  akwizycja 

niskodawkowa oraz fluorskopia niskodawkowa występują w systemach Artis.  

W  końcu  za  kluczowy  w  niniejszej  sprawie  Izba  uznała  dowodów  w  postaci  ulotki 

urządzenia  Artis  Q  (Arkusz  danych  VD11),  z  którego  jednoznacznie  wynika,  że  w  ramach 

pakietu „clear” występują dwie opcje, a żadna z nich nie dotyczy fluoroskopii niskodawkowej 

ani  akwizycji  niskodawkowej.  Z  kolei 

w  pakiecie  „care”  opcję  stanowiła  wyłącznie  funkcja 


„niskodawkowe syngo DynaCT”, a funkcje „akwizycja niskodawkowa powodująca obniżenie 

dawki  nawet  o  67%”  oraz  „fluoroskopia  niskodawkowa  powodująca  obniżenie  dawki  nawet  

o 50%” stanowiły część ww. pakietu, a nie jego opcję. Podkreślić należy, iż opis ww. funkcji 

odpowiada opisowi podanemu przez wykonawcę Siemens w poz. 2a tabeli załącznika nr 5 do 

SIWZ. 

W  kontekście  ww.  dowodu  Izba  wskazuje,  iż  za  gołosłowne  uznała  stanowisko 

Zamawi

ającego  jakoby  ww.  dokument  był  nieaktualny.  Za  niezrozumiałe  uznać  należy  też 

stanowisko  Zamawiającego,  który  marginalizował  charakter  ww.  dokumentu  wskazując  na 

jego  poglądowy  charakter,  skoro  w  niniejszym  postępowaniu  zgodnie  z  punktem  3.2  SIWZ 

sam  ocze

kiwał  od  wykonawców  złożenia  opisów  (materiałów  informacyjnych),  katalogów 

dotyczących oferowanego urządzenia.  

Powyższej oceny Izby nie zmieniło także stanowisko Przystępującego prezentowane 

w  toku  rozprawy.  Wykonawca  Siemens 

nie  złożył  żadnego  dowodu  potwierdzającego,  że 

funkcjonalności  wskazane  w  poz.  2a  załącznika  nr  5  do  SIWZ  stanowią  dodatkowy 

(opcjonalny) 

system względem systemu Care+Clear. Stanowiska Siemens, w ocenie Izby, nie 

potwierdza  złożony  dowód,  tj.  wyciąg  z  trzech  stron  Instrukcji  obsługi  Artis  Q/zeego/Q.zen. 

Gdyby było tak jak twierdził wykonawca Siemens, iż funkcjonalności opisane w poz. 2a tabeli 

załącznika nr 5 do SIWZ stanowią opcję względem systemu Care+Clear, to przedstawiłby w 

celu  obrony  swojej  oferty,  dowód  na  taką  okoliczność,  zwłaszcza  że  jest  producentem 

oferowanego  urządzenia.  Izba  wskazuje,  iż  wykonawca  Siemens  wobec  aktywności 

dowodowej  Przystępującego  pozostał  bierny,  a  kontradyktoryjny  charakter  postępowania 

odwoławczego  przed  KIO  pozostawia  inicjatywę  dowodową  stronom  oraz  uczestnikom,  nie 

nakładając na KIO obowiązku ustalenia prawdy materialnej. Oznacza to zatem tyle, że każda 

ze  stron  prezentujących  odmienne  stanowiska  procesowe  obowiązana  jest  wskazywać 

dowody na poparcie swoich twierdzeń. Wykonawca wbrew treści art. 190 ust. 1 ustawy Pzp 

nie poparł również żadnym dowodem prezentowanych w toku rozprawy przed Izbą twierdzeń, 

jakoby  możliwym  było  skonfigurowanie  oferowanego  angiografu  w  ten  sposób,  by 

funkcjonalności opisane w poz. 2a załącznika nr 5 do SIWZ, stanowiły dodatkowy w stosunku 

do systemu Care+Clear system, jak wymagał tego Zamawiający.  

W  ocenie  Izby, 

warto  również  zauważyć,  iż  wykonawca  Siemens  w  odpowiedzi  na 

wezwanie Zamawiającego z 30 października 2019 r. nie odniósł się do kwestii podniesionej 

przez Zamawiającego, iż parametr zaoferowany w pozycji 2a załącznika nr 5 do SIWZ jest 

elementem funkcji „Care+Clear”, a zatem nie jest innym, opcjonalnym systemem w stosunku 

do zaoferowanego w ramach pozycji 2 tabeli załącznika nr 5. Lektura złożonych przez Siemens 

wyjaśnień  wskazuje  tylko  tyle,  iż  wykonawca  potwierdził  spełnienie  obu  ww.  parametrów, 

podtrzymując tym samym uprzednio złożone oświadczenie w załączniku nr 5, nie wyjaśniając 


jednak 

w żaden sposób wątpliwości w ww. zakresie podniesionych w piśmie Zamawiającego 

z 30 października 2019 r. 

Mając  na  uwadze  przedstawione  przez  Odwołującego  dowody,  wskazujące  na 

prawdziwy stan rzeczy, Izba uznała, że Przystępującemu Siemens można przypisać choćby 

niedbalstwo  lub  lekkomyślność.  Przystępujący  składając  swoje  oświadczenie  odnośnie 

oferowanego  przedmio

tu  zamówienia  w  załączniku  nr  5,  był  świadom  w  jakim  celu  są  one 

składane  oraz  tego,  że konsekwencją  uznania  ich  za  prawdziwe  będzie  przyznanie  ofercie 

wykonawcy  określonej  liczby  punktów  w  ramach  kryterium  pozacenowego  „warunki 

techniczne”.  

Zatem jeżeli Przystępujący Siemens przedstawił w złożonym przez siebie załączniku 

nr  5  do  SIWZ  informacje  odnośnie  oferowanego  przedmiotu  zamówienia  pozostające  

w  sprzeczności  z  faktami,  zaś  Odwołujący  uzyskał  prawdziwe  informacje  dotyczące 

funkcjonalności  oferowanego  urządzenia,  to  uznać  należy,  że  wykazał  się  on  co  najmniej 

niedbalstwem 

lub  lekkomyślnością  wpisującą  się  w  hipotezę  normy  prawnej  uregulowanej  

w treści art. 24 ust. 1 pkt 17 ustawy Pzp. Spełniona została także przesłanka, o której mowa 

w  dalszej  części  ww.  przepisu,  tj.  potencjalna  możliwość  wywierania  istotnego  wpływu  na 

decyzje  Zamawiającego,  gdyż  błąd  popełniony  przez  Siemens  dotyczył  informacji,  którymi 

wykonawca  wykazywał  się w  celu oceny  oferty  w  świetle  ustanowionych w  SIWZ kryteriów 

oceny  ofert,  zatem  wpływającymi  na  wybór  oferty  najkorzystniejszej,  co  potencjalnie  mogło 

wypaczać  wynik  postępowania  o  udzielenie  zamówienia,  a  w  niniejszej  sprawie  realnie 

wpłynęło na wynik postępowania. Gdyby bowiem Zamawiający nie przyznał ofercie Siemens 

punktów  za  funkcjonalność  określoną  w  poz.  2a  załącznika  nr  5  do  SIWZ,  to  oferta  ww. 

wykonawcy nie byłaby ofertą najkorzystniejszą w świetle kryteriów oceny ofert. 

W konsekwencji powyższego Izba uznała, iż Zamawiający w sposób wadliwy dokonał 

wyboru 

oferty wykonawcy Siemens, który nie powinien otrzymać punktów za funkcjonalność 

wskazaną  w  poz.  2a  załącznika  nr  5  do  SIWZ.  Jednocześnie,  jak  wskazano  powyżej,  

w  ocenie 

Izby,  Odwołujący  udowodnił,  iż  wykonawca  Siemens  wprowadził  Zamawiającego  

w błąd w zakresie omówionym powyżej, zatem winien zostać wykluczony z postępowania na 

podstawie art. 24 ust. 1 pkt 17 ustawy Pzp. 

Za niezasadny Izba uznała zarzut naruszenia art. 24 ust. 1 pkt 16 w zw. z art. 7 ust. 1 

ustawy Pzp 

w omówionych powyżej okolicznościach faktycznych.  

Izba  wskazuje,  iż  zgodnie  z  art.  24  ust.  1  pkt  16  ustawy  Pzp  z  postępowania  

o udzielenie zamówienia wyklucza się wykonawcę, który w wyniku zamierzonego działania lub 

rażącego niedbalstwa wprowadził zamawiającego w błąd przy przedstawieniu informacji, że 

nie  podlega  wykluczeniu,  spełnia  warunki  udziału  w  postępowaniu  lub  obiektywne  

i niedyskryminacyjne kryter

ia, lub który zataił te informacje lub nie jest w stanie przedstawić 


wymaganych dokumentów. Tym samym jak wynika z powyższego przepisu, dla zastosowania 

przesłanki  wykluczenia  wykonawcy  na  podstawie  art.  24  ust.  1  pkt  16  ustawy  Pzp,  łącznie 

muszą zostać spełnione następujące przesłanki: przedstawienie przez wykonawcę informacji 

niezgodnej z rzeczywistością, która wprowadziła zamawiającego w błąd, błąd ten polegał na 

przyjęciu  przez  zamawiającego,  że  wykonawca  nie  podlega  wykluczeniu,  a  przedstawienie 

infor

macji jest wynikiem zamierzonego działania lub rażącego niedbalstwa. Istotne znaczenie 

ma  przy  tym  charakter  informacji,  gdyż  w  art.  24  ust.  1  pkt  16  ustawy  Pzp  ustawodawca 

wskazał  wprost,  że norma ta  dotyczy  wprowadzenia zamawiającego  w  błąd  wyłącznie przy 

wykazywaniu braku podstaw do wykluczenia, spełnianiu warunków udziału w postępowaniu 

lub kryteriów selekcji, a zatem informacji w zakresie sytuacji podmiotowej wykonawcy, których 

ocena decyduje o udziale wykonawcy w postępowaniu (tak KIO w wyroku z dnia 11 czerwca 

2018 r. sygn. akt: KIO 929/18).  

Mając na uwadze powyższe Izba wskazuje, że przepis art. 24 ust. 1 pkt 16 ustawy Pzp 

nie mógł mieć zastosowania w stanie faktycznym rozpoznawanej przez Izbę sprawy, jako że 

wprowadzenie 

Zamawiającego  w  błąd  dotyczyło  oświadczenia  wykonawcy  Siemens  w 

przedmiocie 

parametrów  oferowanego  urządzenia  ocenianych  w  ramach  pozacenowych 

kryteriów. 

Za niezasadny Izba uznała zarzut naruszenia art. 89 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 7 ust. 1 

ustawy  Pzp polegający na  zaniechaniu odrzucenia oferty  wykonawcy  Siemens  mimo  braku 

podania nazwy oferowanego rozwiązania z pkt 2a Tabeli załącznika nr 5 do SIWZ. 

Zgodnie z treścią art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp, zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli jej 

treść  nie  odpowiada  treści  specyfikacji  istotnych  warunków  zamówienia,  z  zastrzeżeniem  

art. 87 ust. 2 pkt 3

. W tym miejscu wskazać należy, iż zgodnie z ugruntowanym orzecznictwem 

Izby,  niezgodność  treści  oferty  z  treścią  specyfikacji  istotnych  warunków  zamówienia, 

stanowiąca  przesłankę odrzucenia  oferty  wykonawcy,  o  której  mowa  w  art.  89  ust.  1  pkt  2 

ustawy Pzp, ma miejsce w sytuacji, gdy oferowane przez wykonawcę w ofercie zobowiązanie 

nie  odpowiada  zobowiązaniu  określonemu  w  SIWZ,  bądź  też  polega  na  sporządzeniu  i 

przedstawieniu oferty w sposób niezgodny z wymaganiami zamawiającego, przy czym chodzi 

tutaj  o  takie  wymagania  SIWZ,  które  dotyczą  sposobu  opisania,  wyrażenia  i  potwierdzenia 

zobowiązania oferowanego, tj. wymagania co do treści oferty, a nie jej formy (por. wyrok KIO 

z  dnia  31  marca  2016  r.  sygn.  akt:  KIO  396/16  oraz  wyrok  KIO  z  dnia  

6 września 2016 r. sygn. akt: KIO 1565/16). 

W  przedmiocie  rozpoznawanego  zarzutu 

Izba  zgodziła  się  ze  stanowiskiem 

zaprezentowanym przez Zamawiającego, jak i Przystępującego Siemens, którzy podnosili, że 

brak wskazania nazwy komercyjnej oferowanego 

przez wykonawcę systemu redukcji dawki, 

nie  powinien  skutkować  odrzuceniem  oferty  jako  niezgodnej  z  treścią  SIWZ,  


w sytuacji gdy wykonawca podał nazwy oferowanych rozwiązań (funkcjonalności). Jak wyjaśnił 

bowiem  w  piśmie  z  31  października  2019  r.  wykonawca  Siemens,  zaoferowane  

w  poz.  2a  tabeli  załącznika  nr  5  do  SIWZ  funkcjonalności:  „akwizycja  niskodawkowa”  oraz 

„fluoroskopia  niskodawkowa”  są  nazwami  zaoferowanego  rozwiązania  zgodnie  

z nomenklaturą producenta. Okoliczność, iż danym funkcjonalnościom producent aparatu nie 

nadaje  nazwy  handlowej,  jak  ma  to  miejsce  w  przypadku  produktu  oferowanego  przez 

Odwołującego, nie powinna w ocenie Izby, z góry przesądzać o obowiązku odrzucenia oferty 

wykonawcy  jako  niezgodnej  z  treścią  SIWZ,  w  sytuacji  gdy  wykonawca  podaje  nazwy 

oferowanych 

rozwiązań. 

Z  uwagi  na  powyższe  Izba  nie  znalazła  podstaw  do  odrzucenia  oferty  wykonawcy 

Siemens z uwagi na niezgodność z treścią specyfikacji istotnych warunków zamówienia.  

M

ając na uwadze powyższe orzeczono jak w sentencji. 

W  konsekwencji  na  podstawie  art.  192  ust.  1  zdanie  pierwsze  ustawy  Pzp  Izba  

orzekła  w  formie  wyroku,  uwzględniając  odwołanie.  O  kosztach  Izba  orzekła  na  podstawie  

art. 192 ust. 9 i 10 ustawy Pzp stosownie do jego wyniku. Zgodnie zaś z § 3 pkt 1 i 2 lit.  b 

rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia  15  marca  2010  r.  w  sprawie  wysokości  

i  sposobu  pobierania  wpisu  od  odwołania  oraz  rodzajów  kosztów  w  postępowaniu 

odwoławczym i sposobu ich rozliczania (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 972 ze zm.), Izba zasądziła 

od  Zamawiającego  na  rzecz  Odwołującego  koszty  strony  poniesione  z  tytułu  wpisu  oraz 

wynagrodzenia pełnomocnika stanowiące łącznie kwotę 18 600 zł 

Przewodniczący:      ……………………………..