KIO 2354/19 POSTANOWIENIE dnia 28 listopada 2019 roku

Stan prawny na dzień: 28.01.2020

Sygn. akt KIO 2354/19 

POSTANOWIENIE 

  z dnia 28 listopada 2019 roku  

Krajowa Izba Odwoławcza  -  w składzie:      

Przewodniczący: 

Katarzyna Prowadzisz 

po  rozpoznaniu  w  dniu  28  listopada  2019  roku  w Warszawie,  na  posiedzeniu  niejawnym  

bez  udziału  Stron,  odwołania  wniesionego  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  

w  dniu  20  listopada 

2019  roku  przez  wykonawcę  ForSec  spółka  z  ograniczoną 

odpowiedzialnością z siedzibą w Katowicach  

w postępowaniu prowadzonym przez Zamawiających Komendę Wojewódzką Policji w Opolu, 

Komendę  Wojewódzką  Policji  w  Katowicach,  Komendę  Wojewódzką  Policji  we  Wrocławiu  

w imieniu i na rzecz których działa Komenda Wojewódzka Policji w Opolu 

postanawia: 

Umarza postępowanie odwoławcze. 

Nakazuje  zwrot  z  rachunku  bankowego  Urzędu  Zamówień  Publicznych  na  rzecz 

wykonawcy 

ForSec  spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  z  siedzibą  w  Katowicach 

kwoty      15  000 

zł  00  gr  (słownie:  piętnaście  tysięcy  złotych  zero  groszy),  stanowiącej 

wniesiony wpis. 

Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  - 

Prawo  zamówień 

publicznych  na  niniejsze  postanowienie  - 

w  terminie  7  dni  od  dnia  jego  doręczenia  - 

przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  do  Sądu 

Okręgowego w Opolu.  

Przewodniczący:    ………………………………  


Sygn. akt: KIO 2354/19 

U Z A S A D N I E N I E 

Zamawiający  prowadzi  postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  publicznego,  pod 

nazwą  Zakup  i  dostawa  oprogramowania  specjalistycznego  z

zakresu  informatyki  śledczej 

dla  KWP  w  Opolu,  KWP  w  Katowicach  i  KWP  we  Wroc

ławiu  w  ramach  projektu  

pn.  „Usprawnienie  czesko-polskiej  współpracy  w  walce  z  cyberprzestępczością" 

współfinansowany przez Unię Europejską. 

W dniu 20 listopada 

2019 roku działając na podstawie art. 179 ust. 1 ustawy  Prawo 

zamówień  publicznych    (Dz.  U.  z  2019  roku,  poz.  1843;  dalej:  „Pzp”  lub  „ustawa”) 

Odwołujący wniósł odwołanie wobec czynności i zaniechań zamawiającego w postepowaniu, 

w  zakresie  Zadania  nr  3  - 

Oprogramowanie  do  wyodrębniania  i  analizy  artefaktów 

internetowych, dokumentów aplikacji biznesowych, danych systemowych. 

Odwołujący  zarzucił  Zamawiającemu  bezpodstawne  odrzucenie  oferty  Odwołującego  

z  uwagi  na  rzekomą  niezgodność  treści  tej  oferty  z  treścią  SIWZ,  co  stanowi  naruszenie 

przepisu  art.  89  ust.  1  pkt  2  ustawy  oraz  zaniechanie  podania  w  informacji  o  odrzuceniu 

oferty  Odwołującego  wyczerpującej  i  szczegółowej  podstawy  faktycznej  odrzucenia,  

co  stanowi  naruszenie  przepisu  art.  92  ust.  1  pkt  3  ustawy.  Odwołujący  wnosi  

o  uwzględnienie  odwołania  i  nakazanie  Zamawiającemu  unieważnienie  czynności 

odrzucenia oferty Odwołującego. 

Zamawiający,  co  wynika  z  pisma  z  dnia  22  listopada  2019  roku  przesłanego  

do  Prezesa  Krajowej  Iz

by  Odwoławczej  w  tym  samym  dniu,  poinformował,  że  przekazał 

kopię odwołania wykonawcom uczestniczącym w postępowaniu droga elektroniczną w dniu 

21 listopada 2019 roku przez email na „platformazakupowa.pl”. 

Do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  nie  wpłynęło  żadne  zgłoszenie  przystąpienia  

do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego.  

W  dniu  27 

września  2019  roku  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  wpłynęło 

pismo Zamawiaj

ącego z dnia 27 września 2019 roku zawierające oświadczenie o treści: 

W odpowiedzi na odwołanie wniesione przez ForSec Sp. z o.o. Zamawiający:  

1.uwzglednia odwołanie i przedstawione w nim zarzuty w całości 

2.  wnosi  o  umorzenie  postepowania  na  podstawie  art.  186  ust.  2  ustawy  z  dnia  29 

stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych, zwaną dalej Pzp. 

Pismo to zawiera również uzasadnienie.  


Wobec  ustalenia,  że  Zamawiający  uwzględnił  w  całości  zarzuty  przedstawione  

w  odwołaniu  oraz  braku  zgłoszenia  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  przystąpień  

do  postępowania  odwoławczego  po  stronie  Zamawiającego  na  dzień  wydawania 

postanowienia,  Izba  stwierdziła,  że  zaszły  przesłanki  do  umorzenia  postępowania 

odwoławczego zgodnie z art. 186 ust. 2 ustawy.  

Izba  wskazuje,  że  zgodnie  z  treścią  art.  186  ust.  2  zdanie  drugie  ustawy  w  przypadku 

umorzenia  postępowania  przez  Izbę  na  skutek  uwzględnienia  przez  Zamawiającego  

w  całości  zarzutów  przedstawionych  w  odwołaniu,  Zamawiający  wykonuje,  powtarza  

lub  unieważnia  czynności  w  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  zgodnie  

z  żądaniem  zawartym  w  odwołaniu.  Zaznaczyć  należy,  że  Izba  na  posiedzeniu  niejawnym 

dokonuje  niezbędnych  czynności  formalnoprawnych  i  sprawdzających  oraz  w  zależności  

od  poczynionych  ustaleń  faktycznych  miedzy  innymi  wydaje  postanowienie  o  umorzeniu 

postępowania  odwoławczego  (§  13  ust.  2  pkt  2  Rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  

z  dnia  22  marca  2010  roku  w  sprawie  regulaminu  p

ostępowania  przy  rozpoznawaniu 

odw

ołań, Dz. U. 2018 poz. 1092 ze zmianami).  

Izba  umarzając  postępowanie  odwoławcze  na  posiedzeniu  niejawnym  bez  udziału  stron  

na skutek uwzględnienia przez Zamawiającego w całości zarzutów odwołania nie dokonuje 

oceny  czy

nności,  które  ewentualnie  w  piśmie  zawierającym  oświadczenie  o  uwzględnieniu 

odwołania wskazywałby Zamawiający tj. Izba nie ocenia czynności jakie wykonał, wykonuje 

bądź  jakich  zapowiada  wykonanie  Zamawiający  w  związku  z  uwzględnieniem  zarzutów 

odwołania.  Zamawiający  również  nie  ma  obowiązku  przedstawiania  takich  informacji  

w  piśmie  zawierającym  oświadczenie  o  uwzględnieniu  zarzutów  odwołania  w  całości. 

Przepis  ustawy  uzależnia  możliwość  umorzenia  postępowania  przez  Izbę,  w  przypadku 

uwzględnienia  zarzutów  odwołania  w  całości  przez  Zamawiającego,  jedynie  od  tego,  

czy w postępowaniu zostało skutecznie wniesione zgłoszenie przystąpienia do postępowania 

odwoławczego.  Umarzając  postępowanie  odwoławcze  Izba  nie  rozstrzyga  merytorycznie  

o  zarzutach  odwołania.  Natomiast  ww.  przepis  ustawy  określa  katalog  czynności  jakich  

w wyniku uwzględnienia w całości zarzutów odwołania ma dokonać Zamawiający.  

O  kosztach  postępowania  orzeczono  stosownie  do  wyniku  postępowania  

na  podstawie  art.  192  ust.  9  oraz  art.  192  ust. 

10,  186  ust  6  pkt  1  Prawa  zamówień 

publicznych  oraz  w  oparciu  o  przepisy  §  3  i  §  5  ust.  1  pkt  1  lit  a  rozporządzenia  Prezesa 

Rady  Ministrów  z  dnia  15  marca  2010  r.  w  sprawie  wysokości  i sposobu  pobierania  wpisu  

od  odwołania  oraz  rodzajów  kosztów  w  postępowaniu  odwoławczym  i  sposobu  

ich rozliczania (Dz. U. z 2018 r. poz. 972).  


Prz

ewodniczący:    ………………………………