KIO 2363/19 WYROK dnia 5 grudnia 2019 r.

Stan prawny na dzień: 21.01.2020

Sygn. akt: KIO 2363/19 

WYROK 

z dnia 5 grudnia 2019 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodniczący:     Przemysław Dzierzędzki 

Protokolant:             Piotr Kur 

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 4 grudnia 2019 r. w Warszawie 

odwołania wniesionego 

do  Pr

ezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  22  listopada  2019  r.  przez  wykonawcę 

Deloitte Advisory sp. z o.o. sp. k. w Warszawie  

postępowaniu  prowadzonym  przez  Skarb  Państwa  –  Główny  Inspektorat  Transportu 

Drogowego w Warszawie 

przy udziale w

ykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia Politraffic sp. 

z o.o. w Warszawie

Biura Inżynierii Transportu – Pracownie Projektowe C. & K. sp. j. w 

Poznaniu oraz  R. B. 

prowadzącego w Warszawie działalność gospodarczą pod nazwą 

R.  B.  NOWX22, 

zgłaszających  przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  po  stronie 

zamawiającego, 

orzeka: 

1.  oddala 

odwołanie, 

kosztami  postępowania  obciąża  wykonawcę  Deloitte  Advisory  sp.  z  o.o.  sp.  k.  w 

Warszawie i: 

zalicza  w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  15.000  zł  00  gr 

(słownie:  piętnastu  tysięcy  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez  wykonawcę 

Deloitte Advisory sp. z o.o. sp. k. w Warszawie 

tytułem wpisu od odwołania, 

zasądza  od  wykonawcy  Deloitte  Advisory  sp.  z  o.o.  sp.  k.  w  Warszawie  na 

rzecz 

Skarbu  Państwa  –  Głównego  Inspektoratu  Transportu  Drogowego  w 

Warszawie 

kwotę 3.600 zł 00 gr (słownie: trzech tysięcy sześciuset złotych zero 

groszy)

,  stanowiącą  uzasadnione  koszty  strony  poniesione  z  tytułu 

wynagrodzenia pełnomocnika. 


Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  - 

Prawo  zamówień 

publicznych (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1843) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od dnia jego 

doręczenia  -  przysługuje  skarga  za pośrednictwem  Prezesa  Krajowej Izby  Odwoławczej  do 

Sądu Okręgowego w Warszawie. 

Przewodniczący:      ………………….… 


Sygn. akt: KIO 2363/19 

U z a s a d n i e n i e 

Skarb  Państwa  –  Główny  Inspektorat  Transportu  Drogowego  w  Warszawie,  zwany 

dalej  „zamawiającym”,  prowadzi  postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  na  podstawie 

przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2019 

r.  poz.  1843), 

zwanej  dalej  „ustawą  Pzp”,  którego  przedmiotem  jest  „świadczenie  usług 

doradczych o charakterze technicznym, technologicznym i biznesowym na potrzeby budowy, 

wdrożenia, eksploatacji i rozwoju Krajowego Systemu Poboru Opłat”. 

Ogłoszenie  o  zamówieniu  zostało  opublikowane  w  Dzienniku  Urzędowym  Unii 

Europejskiej 27 sierpnia 2019 r. nr 2019/S 164 

– 403106.  

Wobec 

czynności  i  zaniechań  zamawiającego  w  ww.  postępowaniu  wykonawca 

Deloitte  Advisor

y  sp.  z  o.o.  sp.  k.  w  Warszawie,  zwany  dalej  „odwołującym”,  wniósł  22 

listopada 2019 

r. odwołanie do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej. 

Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie art. 10b w zw. z art. 7 ust. 1 ustawy 

Pzp w zw. z §3 ust. 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 27 czerwca 2017 r. w 

sprawie  użycia  środków  komunikacji  elektronicznej  w  postępowaniu  udzielenie  zamówienia 

publicznego  oraz  udostępniania  i  przechowywania  dokumentów  elektronicznych  przez 

wprowadzenie w

ykonawcy w błąd i uniemożliwienie złożenia oferty w terminie określonym w 

Specyfikacji  Istotnych  Warunków  Zamówienia  („SIWZ”)  oraz  ogłoszeniu  o  zamówieniu,  to 

jest w terminie do 12 listopada 2019 r. do godziny 13:00. 

Odwo

łujący  wniósł  o  nakazanie  zamawiającemu  unieważnienia  postępowania  ze 

względu  na  fakt,  iż  postępowanie  obarczone  jest  niemożliwą  do  usunięcia  wadą 

u

niemożliwiającą  zawarcie  niepodlegającej  unieważnieniu  umowy  w  sprawie  zamówienia 

publicznego. 

W  uzasadnieniu  odw

ołania  odwołujący  podniósł,  że  zamawiający  wyznaczył  termin 

składania ofert  na  dzień  12  listopada 2019  r. godz.  13:00.  Zgodnie z  pkt.  4.4.  SIWZ  oferta 

oraz  oświadczenie  JEDZ  mogły  być  podpisane  na  platformie  Marketplanet  OnePlace,  zaś 

pozostałe dokumenty poza platformą np. przy użyciu aplikacji Szafir. Stosownie do pkt. 4.7. 

SIWZ  wybór  ikony  ZŁÓŻ  OFERTĘ/WNIOSEK  oznacza  złożenie  oferty/wniosku  -  zgodnie  z 

przepisami ustawy Pzp. 

Odwołujący  wskazał,  że  w  pkt.  4.10.  SIWZ  zamawiający,  zgodnie  z  §3  ust.  3 

ro

zporządzenia określił niezbędne wymagania sprzętowo  - aplikacyjne umożliwiające pracę 

na Platformie Zakupowej, w tym lit. c) - 

zainstalowana dowolna przeglądarka internetowa w 

tym:  Chrome;  Mozilla  Firefox.  Odwołujący  wywiódł,  że  zgodnie  ze  zweryfikowanymi  logami 

pozyskanymi  od  działu  IT  Odwołującego,  był  załogowany  jako  dostawca  na  posiadane  i 

działające  konto  do  platformy  Marketplanet  OnePlace.  Odwołujący  argumentował,  że 


zamieszczał  i  zapisywał  na  tejże  platformie  podpisane  kwalifikowanym  podpisem 

elektro

nicznym  pliki  stanowiące  jego  ofertę.  Łącznie  pliki  odwołującego  zajmowały  ok.  15 

MB. 

Odwołujący  podniósł,  że  w  dniu  składania  ofert  potwierdził  złożenie  oferty  poprzez 

zaakceptowanie  regulaminu  i  wybranie  przycisku  ZŁÓŻ  OFERTĘ/WNIOSEK.  Tym  samym 

dopełnił  czynności  wymaganych  w  SIWZ  i  przez  przepisy  prawa.  Od  momentu  wybrania 

przycisku  do  momentu  zamknięcia  przeglądarki  na  ekranie  widoczny  był  obraz  działania 

platformy. 

Odwołujący argumentował, że poinformował zamawiającego oraz dostawcę platformy 

o  braku  o

trzymania  informacji  potwierdzającej  otrzymanie  oferty.  W  celu  uprzedzenia 

ewentualnych  zarzutów  wobec  siebie  dotyczących  stosowanych  rozwiązań  technicznych, 

o

dwołujący  poinformował,  że  przez  cały  okres  działania  na  platformie  do  portu  USB  jego 

stacji, pod

łączone i wykorzystywane do składania kwalifikowanych podpisów było urządzenie 

Certum  zestaw  Mini.  Odwołujący  oświadczył  także,  że  korzystał  z  przeglądarki  Google 

Chrome  (oficjalna  wersja  78.0.3904.97  64-

bitowa  z  zainstalowaną  konsolą  Szafir  SDK). 

Odwołujący  wywiódł,  że  jego  zespół  IT  zweryfikował  działanie  sieci  i  ruch  pakietów  z 

zal

ogowanego  komputera  do  platformy  zakupowej  Marketplanet  OnePlace  i  nie  stwierdził 

żadnego problemu w komunikacji i działaniu. 

Odwołujący wskazał, że w oparciu o otrzymaną informację telefoniczną pod numerem 

kontaktowym  platformy  zakupowej  Marketplanet  OnePlace  jego 

oferta  nie  została  złożona. 

Mailowa odpowiedź na zgłoszenie odwołującego (załącznik nr 5) oraz postanowienia §3 pkt 

2 Regulaminu korzystania z Marketplanet OnePlace (z

ałącznik nr 6), po weryfikacji działania 

sieci w i od o

dwołującego w kierunku platformy sugerują, że problem może leżeć po stronie 

oprogramowania  i/lub  serwerów  i/lub  łącza  internetowego  platformowy  zakupowej 

Marketplanet  OnePlace. 

Odwołujący  oświadczył,  że  nie  miał  wpływu  na  poprawność 

działania  platformy  zakupowej  Marketplanet  OnePlace  w  omawianym  okresie  składania 

oferty  w  p

ostępowaniu.  Nie  byt  także  w  stanie  w  oparciu  o  wybrane  i  udostępnione  przez 

z

amawiającego  narzędzia  (platforma)  zweryfikować  poprawności  jej  działania  (jakości 

połączenia, poprawności działania narzędzia do składania ofert). 

Zdaniem  odwołującego  zabezpieczone  dowody  w  postaci  zrzutów  ekranu, 

potwierdzają  umieszczenie  plików  na  platformie  Marketplanet  OnePlace  oraz  podjęcie 

czynności złożenia oferty przed terminem składania ofert. Argumentował, że w konsekwencji 

na skutek działań i zaniechań zamawiającego uniemożliwiono mu złożenie oferty. 

Odwołujący podniósł, że w celu wyjaśnienia zaistniałej sytuacji podjął szereg działań 

w wyniku kt

órych ustalił między innymi, że zgodnie z § 4 pkt. 5 lit. b) Regulaminu platforma 

zakupowa  Marketplanet  OnePlace  nie  obsługuje  przeglądarki  Chrome  i  innych  nie 

wymienionych w Regulaminie, tj.: 


„5.  Wymagania  techniczne  urządzeń  informatycznych  w  celu  korzystania  z  Marketplanet 

Oneplace oraz platform powiązanych z  Marketplanet OnePlace pod kątem składania ofert i 

brania  udziału  w  aukcjach  elektronicznych  z  wykorzystaniem  kwalifikowanego  podpisu 

elektronicznego: 

(...)  b)  Przeglądarka  MS  Internet  Explorer  lub  Firefox  w  wersji  wspieranej  przez 

producenta  oraz  zainstalowana  Java  w  wersji  1.8.0_144  lub  nowszej,  pozwalające  na 

przyjmowanie  przez  użytkownika  sesyjnych  plików  cookie  oraz  obsługująca  szyfrowanie. 

Konieczne jest dodanie adresu witryny Platformy Zakupowe

j do wyjątków (exception site list) 

w Javie, co wymaga uprawnień administracyjnych na komputerze. ” 

Zdaniem odwołującego jest więcej niż prawdopodobne, że skorzystanie przez niego z 

przeglądarki  Chrome  podczas  korzystania  z  platformy  zakupowej,  dopuszczone  przez 

z

amawiającego  w  świetle  postanowienia  pkt.  4.10.  lit.  c)  SIWZ,  spowodowały  techniczną 

niemożliwość finalnego odczytania złożonej oferty. Podnosił, iż stosownie do pkt. 4.7. SIWZ 

wybór  ikony  ZŁÓŻ  OFERTĘ/WNIOSEK  oznaczało  złożenie  oferty/wniosku  -  zgodnie  z 

przepisami ustawy Pzp. Odwołujący wywiódł, że choć postępując zgodnie z postanowieniami 

SIWZ  miał  prawo  oczekiwać  skutku  w  postaci  złożenia  oferty,  zamawiający  odmówił 

potwierdzenia  jej  złożenia  i  podczas  publicznego  otwarcia  nie  wskazał  go  jako  podmiotu 

składającego  ofertę  w  postępowaniu.  Zdaniem  odwołującego  tym  samym  w  postępowaniu 

naruszono zasadę uczciwej konkurencji, jak także zasady przejrzystości i proporcjonalności 

ze  względu  na  niezapewnienie  mu  możliwości  złożenia  oferty  w  wyznaczonym  terminie, 

pomimo zastosowania się przezeń do postanowień SIWZ. 

Odwołujący wskazał, że jego pełnomocnik w dniu 18 listopada 2019 r. poinformował 

z

amawiającego o jego niezgodnej z przepisami ustawy czynności w postępowaniu (załącznik 

nr 7), lecz do dnia wniesien

ia odwołania zamawiający nie zdecydował się na uwzględnienie 

żądań przedstawionych w informacji. 

Odwołujący  wywiódł,  że  uprzedzając  ewentualny  zarzut  zamawiającego  dotyczący 

obowiązku  zaakceptowania  przez  wykonawców  regulaminu  platformy  zakupowej 

Marketpla

net OnePlace, zwraca szczególną uwagę na fakt, iż wiążące są dla niego przede 

wszystkim  postanowienia  Specyfikacji  Istotnych  Warunków  Zamówienia.  Obowiązek 

prawidłowego  sporządzenia  dokumentów  postępowania,  w  tym  przewidujących  stosowanie 

odpowiednich  środków  technicznych  przez  wykonawców,  spoczywa  na  zamawiającym. 

Zdaniem  odwołującego  wykonawca,  który  dysponował  odpowiednim  sprzętem,  nie  może 

zatem  ponosić  negatywnych  skutków  błędnego  sporządzenia  postanowień  SIWZ  przez 

z

amawiającego i ich ewentualnych sprzeczności z postanowieniami regulaminu. 

Odwołujący  podkreślił,  że  do  momentu  otwarcia  ofert  wykonawca  mógł  działać  w 

przekonaniu, że możliwe jest złożenie oferty za pomocą dowolnej przeglądarki internetowej 

„w tym: Chrome”. 


Odwołujący  argumentował,  że  to  zamawiający  odpowiada  za  zapewnienie,  aby 

wykorzystywane przez niego narzędzie informatyczne umożliwiało wykonawcom wykonanie 

wszelkich  czynności,  jakie  są  niezbędne  do  wzięcia  udziału  w  postępowaniu.  Obowiązek 

zapewnienia  powyższego  jest  więc  czynnością  zamawiającego  związaną  zarówno  z 

przygotowaniem,  jak  i  prowadzeniem  postępowania,  a  uchybienie  temu  obowiązkowi, 

stanowi zaniechanie zamawiającego, od którego wykonawca może złożyć odwołanie. Należy 

zauważyć,  że  odpowiedzialność  zamawiającego  za  przygotowanie  i  prowadzenie 

postępowania,  w  tym  za  zapewnienie  wykonawcom  dostępu  do  zamówienia,  nie  musi  być 

oparta na zasadzie winy. Czynność lub zaniechanie zamawiającego, od których przysługuje 

odwołanie, nie musi zatem wynikać z winy zamawiającego. 

Odwołujący  stwierdzał,  że  nawet  jeśli  wadliwe  działanie  narzędzia  informatycznego, 

za pomocą którego prowadzone jest postępowanie, nie jest zawinione przez zamawiającego, 

to powoduje, że dochodzi do uchybienia przez zamawiającego obowiązkowi, o którym mowa 

w  art.  10  b  u

stawy  Pzp  i  może  wpływać  na  kolejne  czynności  lub  zaniechania 

zamawiającego  w  postępowaniu.  Zamawiający  nie  może  zatem  ignorować  sposobu 

funkcjonowania  narzędzia  informatycznego,  za  pomocą  którego  prowadzone  jest 

postępowanie,  jak  też  nie  może  ignorować  skutków  tego  działania  i  ich  wpływu  na 

przygotowanie  i  prowadzenie  postępowania.  W  szczególności  zamawiający  nie  może 

ignorować  wpływu  działania  narzędzia  informatycznego  na  zachowanie  zasad,  o  których 

mowa w art. 7 ust. 1 ustawy Pzp. 

Zdaniem  odwołującego  uchybienie  naczelnym  zasadom  postępowania  o  udzielenie 

zamówienia publicznego, wynikającym z art. 7 ust. 1  ustawy Pzp (tj. brak przeprowadzenia 

postępowania  w  sposób  zapewniający  zachowanie  zasady  uczciwej  konkurencji  i  równego 

traktowania  wykonawców  oraz  zgodnie  z  zasadami  proporcjonalności  i  przejrzystości) 

wpisuje się w dyspozycję przepisu art. 93 ust. 1 pkt 7 ustawy Pzp i skutkuje koniecznością 

unieważnienia  postępowania.  Publiczne  otwarcie  ofert  jest  bowiem  czynnością  faktyczną, 

jednokrotną, która nie może zostać powtórzona w danym postępowaniu, co w konsekwencji 

oznacza, że brak publicznego otwarcia ofert stanowi wadę tego postępowania, która wywiera 

istotny wpływ na umowę. 

Odnosząc się do kwestii ciężaru dowodu, odwołujący wskazał, iż nie jest operatorem 

platformy  zakupowej  Marketplanet  OnePlace.  Nie  dysponuje  zatem  szczegółowymi 

informacjami na temat sposobu jej działania, ani logami dotyczącymi wystąpienia problemów 

technicznych. 

Wywiódł, że ze względu na przytoczone wyżej okoliczności oraz wynikający z 

ustawy  krótki  termin  na  wniesienie  odwołania,  nie  jest  w  stanie  w  pełni  udokumentować 

procesu  technicznego,  który  miał  miejsce  przy  składaniu  oferty.  Jednakże  zebrany  przez 

niego 

materiał  dowodowy  (postanowienia  SIWZ  oraz  załączniki  do  niniejszego  odwołania) 

pozwala ustalić,  iż  nie ponosi  on  winy  za niesprawność  platformy  skutkującą  niemożnością 


złożenia  oferty.  Odwołujący  wskazał  także,  że  choć  ciężar  dowodu  w  postępowaniu 

odwoławczym  co  do  zasady  spoczywa  na  odwołującym,  to  jednak  ze  względu  na 

przytocz

one  wyżej  realia  sprawy,  w  zupełności  wystarczające  dla  uwzględnienia  odwołania 

jest uprawdopodobnienie zaistnienia okoliczności wskazanych wyżej. 

Zamawiający złożył odpowiedź na odwołanie, w której wniósł o oddalenie odwołania. 

W  odpowiedzi  i  w  trakcie  rozprawy  p

rzedstawił  uzasadnienie  faktyczne  i  prawne  swego 

stanowiska. 

Do  postępowania  odwoławczego  po  stronie  zamawiającego,  zachowując  termin 

ustawowy  oraz  wskazując  interes  w  uzyskaniu  rozstrzygnięcia  na  korzyść  zamawiającego 

zgłosili przystąpienie wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia Politraffic 

sp. z o.o. w Warszawie, Biuro 

Inżynierii Transportu – Pracownie Projektowe C. & K. sp. j. w 

Poznaniu  oraz  R.  B. 

prowadzący  w  Warszawie  działalność  gospodarczą  pod  nazwą  R.  B. 

NOWX22.  Wni

eśli  o  oddalenie  odwołania.  W  trakcie  rozprawy  przedstawili  uzasadnienie 

faktyczne i prawne swego stanowiska. 

Uwzględniając  całość  dokumentacji  z  przedmiotowego  postępowania,  w  tym  w 

szczególności:  ogłoszenie  o  zamówieniu,  postanowienia  specyfikacji  istotnych 

warunków  zamówienia  (SIWZ),  informację  z  otwarcia  ofert,  korespondencję  mailową 

prowadzoną  przez  odwołującego  z  zamawiającym  i  z  przedstawicielem  platformy 

Marketplanet,  korespondencję  mailową  prowadzoną  przez  zamawiającego  z 

p

rzedstawicielem  platformy  Marketplanet,  informację  odwołującego  o  niezgodnej  z 

przepisami  ustawy  czynności  zamawiającego  z  18  listopada  2019  r.,  regulamin 

korzystania  z  platformy  Marketplanet  OnePlace, 

jak  również  biorąc  pod  uwagę 

oświadczenia,  dokumenty  i  stanowiska  złożone  przez  strony  i  uczestnika 

postępowania  w  trakcie  posiedzenia  i  rozprawy  Krajowa  Izba  Odwoławcza  ustaliła  i 

zważyła, co następuje: 

W  pierwszej 

kolejności  ustalono,  że  odwołanie  nie  zawiera  braków  formalnych  oraz 

został uiszczony od niego wpis.  

N

ie została wypełniona żadna z przesłanek skutkujących odrzuceniem odwołania na 

podstawie art. 189 ust. 2 ustawy Pzp.  

Izba  stwierdziła,  że  odwołujący  wykazał  przesłanki  dla  wniesienia  odwołania 

określone  w  art.  179  ust.  1  ustawy  Pzp,  tj.  posiadanie  interesu  w  uzyskaniu  danego 

zamówienia oraz możliwości poniesienia szkody w wyniku naruszenia przez zamawiającego 

przepisów Pzp.  


Ustalono, że w postanowieniach SIWZ zamawiający wskazał m.in., co następuje. 

Sposób i forma komunikacji w postępowaniu, minimalne wymagania sprzętowe. 

Postępowanie prowadzone jest w języku polskim na elektronicznej Platformie Zakupowej 

(dalej: 

„Platforma”) 

pod 

adresem: 

https://gitd.ezamawiajacy.pl/pn/gitd/demand/notice/public/current/list?USER_MENU_HO 

VER=currentNotice

List  i  pod  nazwą  postępowania  „Świadczenie  usług  doradczych  o 

charakterze  technicznym,  technologicznym  i  biznesowym  na  potrzeby  budowy, 

wdrożenia, eksploatacji i rozwoju Krajowego Systemu Poboru Opłat. 

… 

Wykonawca  przystępując  do  postępowania  o  udzielenie  zamówienia  publicznego,  tj. 

bezpłatnie  rejestrując  się  lub,  w  przypadku  posiadania  konta w  Platformie,  logując  się, 

akceptuje 

Regulamin 

zamieszczony 

na 

stronie 

internetowej: 

https://oneplace.marketplanet.pl/regulamin  oraz  warunki  korzystania  z  Platformy 

wynikające z Instrukcji wskazanych w punkcie 4.7 i z niniejszej SIWZ, a także uznaje je 

za wiążące. 

Oferta  (Formularz  ofertowy)  oraz  oświadczenie  w  postaci  Jednolitego  Europejskiego 

Dokumentu  Zamówienia  mogą  być  podpisane  na  Platformie,  a  pozostałe  dokumenty 

poza Platformą np. przy użyciu aplikacji Szafir. 

Zamawiający  dopuszcza  w  szczególności  następujący  format  danych,  dokumentów  i 

oświadczeń: doc, .docx .pdf .xml, podpisane kwalifikowanym podpisem elektronicznym. 

W  celu  wejścia  na  Platformę  umożliwiającą  m.in.  zapoznanie  się  z  treścią  SIWZ  czy 

złożenie oferty, wymagane jest uprzednie zalogowanie. Wykonawcy, którzy nie założyli 

jeszcze konta, zobligowani są do uprzedniej, bezpłatnej rejestracji. Szczegóły rejestracji 

wskazane 

są 

Instrukcji 

Oneplace 

dostępnej 

pod 

adresem: 

https://gitd.ezamawiajacy.pl/servlet/HomeServlet?MP_module=main&MP_action=public

FilesList&clientName=gitd&USER_MENU_HOVER=publicFilesList 

Zamawiający  zwraca  uwagę,  iż  proces  akceptacji  w  przypadku  poprawnie 

wprowadzonych danych we wniosku rejestracyjnym trwa do 24 godzin w dni robocze, a 

jeżeli  wniosek  zawiera  niepełne  lub  błędne  dane,  może  zostać  odrzucony  co  może 

skutkować koniecznością ponownego złożenia wniosku. 

Szczegóły  na  temat  wykonywania  poszczególnych  czynności  w  toku  postępowania 

zawarte są w Instrukcji użytkownika (wykonawcy). Instrukcja dostępna jest pod adresem: 

https://gitd.ezamawiajacy.pl/servlet/HomeServlet?MP_module=main&MP_action=public

FilesList&clientName=gitd&USER_MENU_HOVER=publicFilesList  

Pow

yższa Instrukcja zawiera informacje dotyczące m.in.: 

•  zapoznania się z dokumentami zamówienia — ogłoszenie i SIWZ - pkt 15 

•  zadawania pytań Zamawiającemu  - pkt 16 


•  JEDZ oraz sposobu jego wypełniania - pkt 17 

•  przygotowania/uzupełniania oferty przed otwarciem ofert - pkt 18-19  

•  załączania dokumentów stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa - pkt 19.3 

•  wycofania oferty 

- pkt 20 

•  modyfikacji oferty- pkt 21 

Uwaga!  Wykonawca  po  raz  pierwszy  uczestniczący  w  postępowaniu/składający  ofertę 

musi  odpowiednio  w

cześniej  dokonać  rejestracji/rozpocząć  proces  składania  i 

podpisywania oferty uwzględniając czas na rejestrację i jej weryfikację, proces złożenia 

oferty w tym konieczności ewentualnego uzyskania pomocy technicznej. 

Ważne — oferta zapisana na Platformie nie oznacza, że została ona złożona. Zapisanie 

oferty daje użytkownikowi czas, na wprowadzenie ewentualnych poprawek, uzupełnień, 

dołączenie  dodatkowych  załączników.  Wybór  ikony  ZŁÓŻ  OFERTĘ  /  WNIOSEK 

oznacza złożenie oferty / wniosku — zgodnie z przepisami ustawy Pzp. 

… 

Zamawiający, zgodnie z 4 Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 27 czerwca 

2017  r.  (Dz.  U  z  2017  r.,  poz.  1320  ze  zm.)  w  sprawie  użycia  środków  komunikacji 

elektronicznej w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego oraz udostępnienia 

i  przechowywania  dokumentów  elektronicznych  (dalej:  jako  „Rozporządzenie”)  określa 

dopuszczalny  format  kwalifikowanego  podpisu  elektronicznego  jako:  XMLsig,  XAdES, 

PAdES. Zamawiający zaleca stosowanie formatów XAdES ,lub XMLsig. 

4.10.  Zamawia

jący,  zgodnie  z  3  ust.  3  Rozporządzenia  określa  niezbędne  wymagania 

sprzętowo - aplikacyjne umożliwiające pracę na Platformie Zakupowej, tj. : 

a) 

stały  dostęp  do  sieci  Internet  o  gwarantowanej  przepustowości  nie  mniejszej  niż  56 

KB/s, 

b)  komputer  klasy  PC  z  zainstalowanym  systemem  operacyjnym  Microsoft  Windows 

XP/Vista/Windows  7/  Windows  10;  w  przypadku  komputera  z  systemem  operacyjnym 

Microsoft Windows 7/ Windows 8 przeglądarka MS Internet Explorer 10.0 (lub nowsza) z 

obsługą  Active  X  lub  dla  systemów  operacyjnych  XP/Vista/Windows  7/Windows  8 

przeglądarka Firefox z obsługą Javy, siła szyfrowania: 128bit; w przypadku komputera z 

systemem operacyjnym Microsoft Windows 10 przeglądarka MS Internet Explorer 1 1 z 

obsługą Active X lub Firefox z obsługą Javy, siła szyfrowania: 128bit, 

c) 

zainstalowana dowolna przeglądarka internetowa w tym: Chrome; Mozilla Firefox, 

d) 

podłączony  lub  wbudowany  do  komputera  czytnik  karty  kryptograficznej  wydanej 

przez wystawcę certyfikatu używanego przez Wykonawcę. 

Zamawiający,  zgodnie  z  3  ust.  3  Rozporządzenia  określa  dopuszczalne  formaty 

przesyłanych  danych,  tj.  plików  o  wielkości  do  100  MB  w  formatach  dopuszczalnych 

Rozporządzeniem w szczególności: doc, .docx .pdf .xml. 


Zamawiający,  zgodnie  z  3  ust.  3  Rozporządzenia  określa  informacje  na  temat 

kodowania i czasu odbioru danych, tj.: 

a) 

oznaczenie  czasu  odbioru  danych  przez  Platformę  Zakupową  stanowi  przypiętą  do 

dokumentu  elektronicznego  datę  oraz  dokładny  czas  (hh:mm:ss),  znajdującą  się  po 

lewej stronie dokumentu w kolum

nie "Data przesłania". 

b) 

Plik załączony przez Wykonawcę na Platformie i zapisany, widoczny jest w systemie 

jako zaszyfrowany. Możliwość otworzenia pliku dostępna jest dopiero po odszyfrowaniu 

przez Zamawiającego po upływie terminu składania ofert. 

5.  Opis sposobu przygotowania ofert. 

Wykonawca  może  złożyć  tylko  jedną  ofertę.  Wykonawca  składa  ofertę  za 

pośrednictwem Platformy pod adresem: 

https://gitd.ezamawiajacy.pl/pn/gitd/demand/notice/public/current/list?USER_MENU_HO

VER=currentNoticeList. 

Ofer

ta  powinna  być  sporządzona  w  języku  polskim,  z  zachowaniem  formy 

elektronicznej  pod  rygorem  nieważności  i  podpisana  kwalifikowanym  podpisem 

elektronicznym. 

Szczegółowy  sposób  złożenia  oferty  określony  jest  w  punkcie  18  Instrukcji 

użytkownika  zwanej  również  Instrukcją  Wykonawcy,  udostępnioną  na  stronie 

internetowej wskazanej w pkt 4.7 części 1 siwz. 

… 

Ofertę  stanowi  wypełniony  formularz  „Oferta”  (Formularz  OF.O,)  wraz  z 

formularzem  cenowym  (Formularz  OF.  1.)  i  wykazem  doświadczenia  osób 

skiero

wanych  do  realizacji  zamówienia  (Formularz  OF.2.),  oraz  dokumenty 

wymienione w Warunkach szczególnych siwz. 

§ 4 ust. 5 regulaminu platformy zakupowej Marketplanet OnePlace, stanowi: 

Wymagania  techniczne  urządzeń  informatycznych  w  celu  korzystania  z  Marketplanet 

OnePlace oraz platform powiązanych z Marketplanet OnePlace pod kątem składania ofert i 

brania  udziału  w  aukcjach  elektronicznych  z  wykorzystaniem  kwalifikowanego  podpisu 

elektronicznego: 

a) … 

b) Przeglądarka MS Internet Explorer lub Firefox w wersji wspieranej przez producenta oraz 

zainstalowana  Java  w  wersji  1.8.0_144  lub  nowszej,  pozwalające  na  przyjmowanie  przez 

użytkownika seryjnych plików cookie oraz obsługujące szyfrowanie. (…) 

Z postanowień pkt 11 instrukcji użytkownika (wykonawcy), o której mowa w pkt 4.3. i 

4.7 SIWZ, 

wynikało, że: 


Przy  składaniu  oferty  przez  Platformę  automatycznie  uruchamia  się  aplikacja  z 

podpisem  oraz  zostaje  wygenerowany  dokument  z  ofertą.  Przy  zatwierdzeniu  następuje 

podpisanie. 

W  przypadku  przeglądarki  Google Chrome,  Opera i  Firefox  (od  wersji  52) wymagana 

jest instalacja dedykowanego rozszerzenia Podpis elektroniczny Szafir SDK oraz dodatkowej 

aplikacji Szafir Host udostępniającej funkcje podpisu elektronicznego.  

Po  zainstalowaniu  rozszerzenia  Szafir  SDK  oraz  aplikac

ji  Szafir  Host  należy 

przeładować  bieżącą  stronę.  Jeżeli  rozszerzenie  oraz  aplikacja  zostały  prawidłowo 

zainstalowane  i  mimo  to  nadal  podczas  pracy  z  podpisem  występują  problemy,  należy 

sprawdzić  czy  w  przeglądarce  włączone  jest  rozszerzenie  Szafir  SDK  oraz  czy  na 

komputerze zainstalowane jest środowisko uruchomieniowe Java JRE. 

Środowisko Java JRE można pobrać i zainstalować z lokalizacji Java JRE”. 

Ustalono 

także, że termin składania ofert upływał 12 listopada 2019 r. g.13.00 (termin 

ustalony w wyniku modyfikacji SIWZ z 5.11.2019 r.). 

Jak wynika z informacji z otwarcia ofert, jaką zamawiający zamieścił na swej stronie 

internetowej,  do  upływu  terminu  składania  ofert  wpłynęła  jedna  oferta,  złożona  przez 

przystępującego. 

Ustalono, że odwołujący w dniu 12.11.2019 r. począwszy od g. 12.35 do ok. g. 12.55 

zamiesz

czał  na  platformie  Marketplanet  OnePlace  pliki  stanowiące  ofertę.  Następnie  o  g. 

12.56  kliknął  przycisk  „złóż  ofertę”.  Aplikacja  zatrzymała  się  i  nie  doszło  do  wyświetlenia 

kontrolki podpisu elektronicznego 

Szafir (okoliczność niesporna). 

Ustalono, że 12 listopada 2019 r. o g. 13.59 odwołujący przesłał do zamawiającego i 

do operatora platformy Marketplanet OnePlace korespondencję mailową o treści: 

Informuje,  że  nie  otrzymaliśmy  do  tej  pory  informacji  z  systemu  o  złożeniu  przez  Deloitte 

oferty  w  tytułowym  postępowaniu.  Status  oferty  jest  dla  nas  nieznany  i  nie  rozumiemy 

dlaczego system nie przesłał nam potwierdzenia pomimo załączenia plików. 

Ustalono,  że  12  listopada  2019  r.  o  g.  15.23  zespół  wsparcia  platformy  przesłał  do 

odwołującego odpowiedź, w której wskazał:  

C

zas  w  którym  oferta  zostanie  podpisana  po  kliknięciu  "Złóż  ofertę"  może  trwać 

dłuższą  chwilę,  ponieważ  kontrolka  do  podpisu  musi  pobrać  odpowiednie  komponenty 

konieczne  do  poprawnego  złożenia  podpisu  elektronicznego.  Podczas  tej  akcji  system 

sprawdza  poprawne  skojarzenie  z  przeglądarką,  a  także  certyfikatem,  który  Państwo 

posiadają.  Na  czynnik  trwania  procesu  mogą  też  wpływać  szczegóły  takie  jak:  szybkość 

łącza internetowego. 


Sugerujemy,  aby  składanie  ofert  odbywało  się  dzień  przed  końcem  terminu,  w  celu 

uniknięcia  komplikacji,  które  mogą  wystąpić  podczas  procesu.  W  związku  z  powyższymi 

wyjaśnieniami,  mogli  Państwo  odnotować  problemy  ze  złożeniem  oferty  3  minuty  przed 

końcem  terminu  składania  ofert  i  dlatego  też  nie  otrzymali  Państwo  informacji  o  złożeniu 

oferty, ponieważ nie dokończył się proces jej składania. 

Ustalono także, że zamawiający w dniu 12 listopada 2019 r. o g. 14.39 skierował do 

operat

ora  platformy  zapytanie  o  treści:  W  związku  z  informacją  uzyskaną  od  Wykonawcy 

Deloitte  Advisory  Sp.  z  o.o.  Sp.  k.  (e-

mail  poniżej)  o  braku  potwierdzenia  złożenia  oferty, 

zwracam  się  z  uprzejmą  prośbą  o  podanie  informacji,  dlaczego  Wykonawcy  nie  udało  się 

złożyć oferty, tj. jakich nie dokonał czynności. 

Ustalono,  że  w  odpowiedzi  na  powyższe  pytanie  zamawiający  w  dniu  12  listopada 

2019  r. g.  15.10  otrzymał  odpowiedź  od  p.  P.  J.  z  zespołu  wsparcia Zamawiający  o treści: 

Firma  Deloitte  Advisory 

Sp.  z  o.o.  Sp.  k.  w  postępowaniu  BDG.ZPB.230.19.2019  z  konta 

użytkownika  [email protected]    stworzyła  robocza  wersję  oferty  (status 

zapisana  po  wybraniu  przycisku  wygeneruj  raport  po  stronie  wykonawcy).    Po  dodaniu 

załączników  oraz  wypełnieniu  formularza  na  platformie  oferta  nie  została  podpisana 

kwalifikowanym  popisem  elektronicznym.  Wykon

awca  kontaktował  się  z  nami  niecałe  3 

minuty  przed  zakończeniem  postępowania,  problem  z  jakim  spotkał  się  dostawca  był 

spowodowany  najprawdopodobniej  bra

kiem  komponentów  systemowych  koniecznych  do 

składania  podpisów  elektronicznych  w  przeglądarce.  Ze  względu  na  bardzo  późny  kontakt 

składającego  ofertę  nasz  konsultant  nie  był  w  stanie  zweryfikować  konfiguracji  komputera 

dostawcy przed zakończeniem postępowania. 

Ustalono  także,  że  18  listopada  2019  r.  odwołujący  skierował  do  zamawiającego 

pismo  zatytułowane  „informacja  o  niezgodnej  z  przepisami  ustawy  czynności 

zamawiającego”. W piśmie tym oświadczył m.in., że: 

Zgodnie  ze  zweryfikowanymi  logami,  pozyskanymi  o

d  działu  IT  Deloitte,  od  ok. 

godziny 12:35 Informujący był zalogowany jako dostawca na posiadane i działające konto do 

platformy Marketplanet OnePlace.  

Od  godziny  12:35  do  ok  godziny  12:55  Informujący  zamieszczał  i  zapisywał  na 

platformie  Marketplanet  OnePlace,  podpisane  kwalifikowanym  podpisem  elektronicznym, 

pliki stanowiące ofertę Deloitte. Łącznie pliki Deloitte zajmowały 15 MB.  

Ok.  godziny  12:55  Informujący  potwierdził  złożenie  oferty  poprzez  zaakceptowanie 

regulaminu i wybranie przycisku „Złóż ofertę/wniosek”.  

Od  momentu  wybrania  przycisku  do  momentu  zamknięcia  przeglądarki,  które 

nastąpiło ok. godziny 13:25 (niemożliwość przerwania pracy przeglądarki w inny sposób) na 


ekranie  widoczny  był  obraz  działania  platformy,  tak  jak  zostało  to  przedstawione  w 

Załączniku nr 1 (tajemnica przedsiębiorstwa).  

Deloitte  poinformował  Zamawiającego  oraz  dostawcę  platformy  o  braku  otrzymania 

informacji potwierdzającej otrzymanie oferty.  

Informacje dodatkowe: 

przez  cały  okres  działania  na  platformie  do  portu  USB  stacji  Informującego,  było  wpięte  i 

wykorzystywane do składania kwalifikowanych podpisów urządzenie Certum, zestaw Mini;  

Informujący  korzystał  z  przeglądarki  Google  Chrome  (Wersja  78.0.3904.97  (Oficjalna 

wersja) (64-

bitowa)) z zainstalowaną konsolą Szafir SDK;  

zespół IT Deloitte zweryfikował działanie sieci i ruch pakietów z zalogowanego komputera 

do  platformy  zakupowej  Marketplanet  OnePlace  i  nie  stwierdził  żadnego  problemu  w 

komunikacji i działaniu. 

W  dalszej  kolejności  ustalono,  że  zamawiający  19  listopada  2019  r.  o  g.  10.18 

przesłał do zespołu wsparcia Zamawiający korespondencję mailową o treści: 

W nawiązaniu do odpowiedzi na zgłoszenie z dn. 12.11.2019 r. oraz wniesionej przez 

Wykonawcę Deloitte Advisory Sp. z o.o. Sp. k. informacji o niezgodnej z przepisami ustawy 

czynności  zamawiającego,  proszę  o  jednoznaczne  wskazanie,  czy  przyczyną  nie  złożenia 

oferty  przez  Wykonawcę  Deloitte  Advisory  Sp.  z  o.o.  Sp.  k.  w  postępowaniu  nr 

BDG.ZPB.230.19.2019 były  problemy  techniczne po  stronie platformy Marketplanet czy  też 

zbyt  późne  podjęcie  czynności  złożenia  oferty  przez  Wykonawcę.  Wykonawca  wskazuje  w 

piśmie na "uniemożliwienie" mu złożenia oferty. 

Opis działania Wykonawcy zawarty w piśmie:  

Zgodnie  ze  zweryfikowanymi  logami,  pozyskanymi  od  działu  IT  Deloitte,  od  ok.  godziny 

12:35  Informujący  był  zalogowany  jako  dostawca  na  posiadane  i  działające  konto  do 

platformy  Marketplanet  OnePlace.  Od  godziny  12:35  do  ok  godziny  12:55  Informujący 

zamieszczał  i  zapisywał  na  platformie  Marketplanet  OnePlace,  podpisane  kwalifikowanym 

podpisem  elektronicznym,  pliki  stanowiące  ofertę  Deloitte.  Łącznie  pliki  Deloitte  zajmowały 

15  MB.  Ok.  godziny  12:55  Informujący  potwierdził  złożenie  oferty  poprzez  zaakceptowanie 

regulaminu i wybranie przycisku „Złóż ofertę /wniosek”.  

Wykonawca 

wskazuje,  iż  przyczyną  braku  możliwości  złożenia  przez  niego  oferty 

mogło  być  nadmierne  wykorzystanie  łącza  internetowego  do  serwerów  Marketplanet 

OnePlace  lub  samo  działanie  platformy  zakupowej  na  dzień  po  dniu  wolnym  od  pracy. 

Wykonawca  wskazuje  na  naru

szenie  zasad  uczciwej  konkurencji  ze  względu  na 

niezapewnienie mu możliwości złożenia oferty w wyznaczonym terminie na składanie ofert. 


Wykonawca  wskazuje,  iż  przy  składaniu  oferty  korzystał  z  przeglądarki  Chrome. 

Zamawiający  w  SIWZ  w  części  dotyczącej  wymagań  technicznych  wskazał  m.in.  na 

możliwość zainstalowana dowolnej przeglądarki internetowej w tym: Chrome; Mozilla Firefox.  

Proszę  o  informację,  czy  skorzystanie  z  przeglądarki  Chrome  mogło  spowodować 

brak  możliwości  złożenia  oferty.  Jednocześnie  proszę  o  wskazanie,  czy  w  sytuacji  gdyby 

wykonawca  skorzystał  z  innej  przeglądarki  możliwe  byłoby  złożenie  oferty  w  sytuacji,  gdy 

wybranie przycisku "złóż ofertę" nastąpiło 5 min przed upływem terminu na złożenie oferty. 

Ustalono, że w odpowiedzi na ww. pytanie zamawiający otrzymał 20 listopada 2019 r. 

o g. 13.51 korespondencję mailową od p. P. J. z zespołu wsparcia eZamawiający o treści: 

Analiza  logów  aplikacji  wykazała  że  użytkownik  po  dodaniu  załączników  tylko  raz 

próbował  złożyć  podpis  pod  ofertą  (kliknięcie  akcji  złóż  ofertę/wniosek),  próba  podpisania 

oferty  a  tym  samym  złożenia  miała  miejsce  12.11.2019  12:56  z  adresu  IP  82.177.11.2. 

Aplikacja  zatrzymała  się  na  próbie  wyświetlenia  kontrolki  podpisu  szafir.  Kontrolka  nie 

uruchomiła się poprawnie  z  powodu  braku zainstalowanych  komponentów,  koniecznych  do 

złożenia  podpisu.  Analiza  wskazała  również  że  użytkownik  nigdy  wcześniej  nie  składał 

podpisu przez platformę e-zamawiający. Wykonawca nie dokonał również operacji "sprawdź 

podpis"  która  weryfikuje  czy  wszystkie  komponenty  potrzebne  do  złożenia  podpisu  są 

zainstalowane.  W  podanym  terminie  nie  otrzymaliśmy  zgłoszeń  od  innych  wykonawców  o 

problemach  z  podpisem,  aplikacja  e-

zamawiający  działała  poprawnie.  Platforma  działa  na 

wszystkich  przeglądarkach  wymienionych  w  Państwa  SIWZ,  zmiana  przeglądarki  nie 

umożliwiłaby  złożenia  ofert  5  minut  przed  kocem  terminu  składania  ofert  ponieważ  każda 

przeglądarka  musi  mieć  zainstalowane  komponenty  kontrolki  podpisu  szafir.  Samo 

zainstalowanie  komponentów  może  trwać  kilka  minut  w  zależności  od  szybkości  łącza 

internetowego.    

Ustalono także, że 29 listopada 2019 r. przystępujący otrzymał od p. M. S. z platformy 

e

Zamawiający korespondencję mailową o treści: 

Przeglądarka  Chrome  jest  jedną  z  dedykowanych  przeglądarek  do  obsługi  podpisu 

elektronicznego 

przy 

użyciu 

komponentu 

Szafir 

na 

platformie 

https:gitd.ezamawiajacy.pl. Użycie przeglądarki Chrome jest rekomendowane od wersji 

52. Dokładne informacje odnośnie składania oferty z użyciem podpisu elektronicznego 

na 

wybranych 

przeglądarkach 

są 

dostępne 

na 

stronie 

internetowej 

https://gitd.ezamawiajacy.pl  w  sekcji  „regulacje  i  procedury  procesu  zakupowego”, 

gdzie 

udostępniona  jest  instrukcja  zawierająca  wszelkie  informacje  w  powyższym 

temacie (instrukcja dla wykonawcy str. 10-11). 


W  dniach  od  11.11.2019  r.  do  12.11.2019  g.  13.00  nie  odnotowano  żadnych 

nieprawidłowości  związanych  z  działaniem  systemu  Marketplanet  OnePlace  lub 

ograniczeniem jego dostępności. 

W  dniach  od  11.11.2019  do  12.11.2019  g.  13.00  nie  odnotowano 

żadnych 

nieprawidłowości  związanych  z  działaniem  platformy  GITD  lub  ograniczeniem  jego 

dostępności. 

Nie istnieją przeciwwskazania do użycia przeglądarki Chrome w celu złożenia oferty z 

użyciem  certyfikowanego  podpisu  elektronicznego  za  pośrednictwem  platformy 

https://gitd.ezamawiajacy.pl. Dodatkowo w celu weryfikacji poprawnego przygotowania 

stanowiska  roboczego  użytkownik  ma  możliwość  skorzystania  z  funkcjonalności 

„sprawdź 

podpis”, 

która 

jest 

dostępna 

na 

stronie 

https://oneplace.marketplanet.pl/sprawdz-

podpis  oraz  bezpośrednio  na  platformie 

GITD  na  zakładce  „oferta”  w  każdym  postępowaniu,  w  którym  wykorzystywane  jest 

podpisywanie elektronicznego formularza ofertowego. 

Odwołanie nie zasługuje na uwzględnienie.  

Art.  7  ust.  1  ustawy  Pzp  stanowi,  że  Zamawiający  przygotowuje  i  przeprowadza 

postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  w  sposób  zapewniający  zachowanie  uczciwej 

konkurencji  i  równe  traktowanie wykonawców  oraz  zgodnie  z  zasadami  proporcjonalności  i 

przejrzystości. 

Art. 10 b ustawy Pzp stanowi, że Zamawiający zapewnia, aby narzędzia i urządzenia 

wykorzystywane  do  komunikacji  z  wykonawcami  przy  użyciu  środków  komunikacji 

elektronicznej,  oraz  ich  właściwości  techniczne  były  niedyskryminujące,  ogólnie  dostępne 

oraz  interoperacyjne  z  produktami  służącymi  elektronicznemu  przechowywaniu, 

przetwarzaniu  i  przesyłaniu  danych  będącymi  w  powszechnym  użyciu  oraz  nie  mogły 

ograniczać wykonawcom dostępu do postępowania o udzielenie zamówienia. 

§  3  ust.  3  rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  w  sprawie  użycia  środków 

komunikacji  elektronicznej  w  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  oraz 

udostępniania  i  przechowywania  dokumentów  elektronicznych  z  dnia  27  czerwca  2017  r. 

(Dz.  U.  z  2017  r.  poz.  1320), 

stanowi,  że  Użycie  środków  komunikacji  elektronicznej 

służących  do  przekazywania  dokumentów  elektronicznych,  o  których  mowa  w  ust.  1  i  2, 

wymaga  udostępnienia przez  zamawiającego  zainteresowanym  wykonawcom  informacji  na 

temat  specyfikacji  połączenia,  formatu  przesyłanych  danych  oraz  kodowania  i  oznaczania 

czasu przekazania danych. 


Nie zostało udowodnione, że skorzystanie przez odwołującego przy próbie składania 

oferty  z  przeglądarki  Chrome  spowodowało  techniczną  niemożliwość  finalnego  odczytania 

złożonej przez niego oferty.  

Rz

eczywiście  rację  ma  odwołujący,  że  zamawiający  w  postanowieniach  pkt  4.10 

SIWZ  dopuścił  możliwość  pracy  na  m.in.  przeglądarce  Chrome.  Zostało  także  wykazane 

przez  odwołującego,  że  w  §  4  pkt  5  lit.  b  regulaminu  platformy  zakupowej  Marketplanet 

OnePlace,  znajduje 

się  postanowienie  w  którym  wskazano  na  wymagania  techniczne 

urządzeń  w  celu  korzystania  z  Marketplanet  OnePlace  oraz  platform  powiązanych  z 

Marketplanet  OneP

lace  pod  kątem  składania  ofert  i  brania  udziału  w  aukcjach 

elektronicznych  z  wykorzystaniem  kwalifikowanego  podpisu  elektronicznego.  W  pkt  b 

wskazano  m.in.  przegl

ądarkę  MS  Internet  Explorer  lub  Firefox  w  wersji  wspieranej  przez 

producenta  oraz  zainstalowan

ą  Java  w  wersji  1.8.0_144  lub  nowszej,  pozwalające  na 

przyjmow

anie przez użytkownika seryjnych plików cookie oraz obsługujące szyfrowanie.  

Odwołujący w oparciu o powyższe wywiódł, że niepowodzenie w złożeniu przez niego 

oferty  wynikało  z  faktu,  że  wykorzystał  on,  wg  swego  oświadczenia,  przeglądarkę  Google 

Chrome wersja 78.0.3904.97 64-

bitowa, niewymienioną w regulaminie platformy. 

Izba  stwierdziła,  że  niewymienienie  przeglądarki  Google  Chrome  w  §  4  pkt  5  lit.  b 

regulaminu  platformy  nie  oznaczało  jednak,  że  nie  można  było  złożyć  oferty  przy 

wykorzystaniu  tej 

przeglądarki.  Dostrzeżenia  wymagało,  że  zamawiający  w  pkt  4.3.  SIWZ 

odesłał  bowiem  do  dwóch  dokumentów,  regulaminu,  w którym rzeczywiście znajdowało  się 

ww.  postanowi

enie,  ale  także  do  „instrukcji  użytkownika  (wykonawcy)”.  Co  więcej, 

wykonawca przystępujący do postępowania z obu dokumentami musiał się zapoznać i uznać 

je 

za wiążące w świetle postanowienia pkt 4.3. SIWZ. W tym drugim zaś dokumencie, w pkt 

11. 2 s. 10, jednoznacznie wskazano 

na możliwość użycia różnych przeglądarek, w tym min. 

m.in. Google Chrome, Opera i Firefox (od wersji 52). 

Na  okoliczno

ść,  że  platforma  Marketplanet  OnePlace  współpracuje  z  przeglądarką 

Google  Chrome  wskazywa

ł  także dowód  w  postaci  oświadczenia  przedstawiciela  platformy 

Marketplanet OnePlace P. J. 

. Oświadczył on w korespondencji mailowej z 20 listopada 2019 

r.

, że platforma działa na wszystkich przeglądarkach wymienionych przez zamawiającego w 

SIWZ. 

Na powyższe wskazywało także oświadczenie przedstawicielki platformy Markeplanet 

OnePlace  pani  M.  S.  z  29  listopada  2019  r. 

złożone  na  rozprawie  przez  przystępującego. 

Oświadczyła ona wyraźnie, że nie istnieją przeciwwskazania do użycia przeglądarki Chrome 

w celu złożenia oferty z użyciem certyfikowanego podpisu elektronicznego za pośrednictwem 

platformy. 

Oświadczyła  nawet,  że  przeglądarka  Chrome  jest  jedną  z  dedykowanych 

przeg

lądarek  do  obsługi  podpisu  elektronicznego  przy  użyciu  komponentu  Szafir  na 

platformie i 

że użycie tej przeglądarki jest rekomendowane od wersji 52.  


Na  okoliczność,  że  platforma  Marketplanet  OnePlace  współpracuje  z  przeglądarką 

Google  C

hrome  wskazywał  także  kolejny  dowód  złożony  przez  przystępującego  w  trakcie 

rozprawy. 

Złożył  on  zrzuty  ekranu  z  procedury  „złóż  ofertę”,  jakie  wygenerował  podczas 

procesu  sk

ładania  przez  siebie  oferty  zamawiającemu  w  postępowaniu  na  naprawy  i 

legalizacje stacjonarnych 

urządzeń typu MULTARADAR – CD 168 szt., Traffistar SR 520 – 

12 szt. i obudów wraz z konstrukcją wsporczą. Ze zrzutów ekranu wynikało, że przystępujący 

celem złożenia oferty w tym postępowaniu wykorzystał przeglądarkę Google Chrome.  

W  tej  sytuacji  za  chybiony  na

leżało  uznać  zarzut  odwołującego,  że  dopuszczenie 

przez zamawia

jącego w postanowieniu pkt 4.10 c) SIWZ wykorzystania przeglądarki Google 

C

hrome  doprowadziło  do  niemożności  złożenia  oferty  przez  odwołującego. Wbrew  bowiem 

zarzutom odwołania zamawiający nie popełnił błędu wskazując w SIWZ na dopuszczalność 

użycia tej przeglądarki. 

W dalszej 

kolejności odwołujący zarzucił, że niemożność złożenia przez niego oferty 

wynikała  z  problemów  leżących  po  stronie  oprogramowania  i/lub  serwerów  i  /lub  łącza 

internetowego platformy zakupowej Marketplanet OnePlace. 

Izba  stwierdziła,  że  zgromadzony  w  sprawie  materiał  dowodowy,  w  tym  dowody 

zaoferowane przez 

odwołującego, nie pozwalały na ustalenie tych faktów.  

Nie ule

gało wątpliwości, że ciężar dowodu w tym zakresie spoczywał na odwołującym 

zgodnie z art. 6 KC w zw. z art. 14 ustawy Pzp

, jako na stronie, która z faktu tego wywodziła 

skutek prawny. 

Stwierdzono,  że  odwołujący  nie  zaoferował  Izbie  żadnego  dowodu,  który  wprost 

odnosiłby  się  do  problemów  po  stronie  oprogramowania  i/lub  serwerów  i  /lub  łącza 

internetowego platformy zakupowej Marketplanet OnePlace. Zamiast 

tego odwołujący podjął 

decyzję  procesową,  że  będzie  próbował  wykazywać,  iż  niezłożenie  oferty  nie  wynikało  z 

przyczyn le

żących po jego stronie. Przyjęcie takiej strategii dowodowej co do zasady mogło 

doprowadzić  do  ustalenia,  że  problem  leżał  po  stronie  platformy,  jednak  w  tej  sytuacji 

od

wołujący powinien udowodnić złożonymi przez siebie dowodami, że z pewnością problem 

nie leżał po jego stronie, czego jednak nie uczynił.  

Nie było sporne między stronami, że termin składania ofert w postępowaniu upływał w 

dniu 

12.11.2019  r.  o  g.  13.00.  Nie  było  też  sporne,  że  odwołujący  w  dniu  12.11.2019  r. 

począwszy  od  g.  12.35  do  ok.  g.  12.55  zamieszczał  na  platformie  Marketplanet  OnePlace 

pliki  stanowiące  ofertę.  Następnie  o  g.  12.56  kliknął  przycisk  „złóż  ofertę”.  Nie  było  też 

sporne 

między  stronami,  że  aplikacja  zatrzymała  się  i  nie  doszło  do  wyświetlenia  kontrolki 

podpisu elektronicznego Szafir.  

W  tej  sytuacji  odwołujący  powołując  się  na  postanowienie  pkt  4.7  SIWZ  z  którego 

wynikało, że kliknięcie funkcji „złóż ofertę” jest równoznaczne ze złożeniem oferty, twierdził, 


że doszło do złożenia oferty na gruncie ustawy Pzp. Wywiódł też, że tym samym dopełnił już 

wszystkich czynności wymaganych w SIWZ i w przepisach prawa i że za niepowodzenie w 

złożeniu oferty odpowiada operator platformy.  

Stanowisko 

odwołującego  jest  niezasadne.  Po  pierwsze  operator  platformy  złożył 

wyraźne  oświadczenia  w  korespondencji  mailowej  z  12.11.2019  r.,  że  platforma  działała 

poprawnie, a operator nie otrzymał żadnych zgłoszeń od innych wykonawców o problemach 

z  podpisem  elektronicznym.  Na 

powyższe  wskazywało  także  oświadczenie  operatora 

platformy  z  29.11.

2019  r.  złożone  przez  przystępującego  w  trakcie  rozprawy.  W 

o

świadczeniu  tym  stwierdzono,  że  w  dniach  od  11.11.2019  r.  do  12.11.2019  g.  13.00  nie 

odnotowano 

żadnych  nieprawidłowości  związanych  z  działaniem  platformy  GITD  lub 

ograniczeniem jej dostępności. 

Bezzasadne  jest  twierdzenie 

odwołującego,  że  załadowanie  przez  niego  plików  na 

platformę i kliknięcie ikony „złóż ofertę” z pewnością oznaczało prawidłowe złożenie oferty.  

Jak  wynikało  z  pkt  11.2  instrukcji,  która  zgodnie  z  pkt  4.3.  SIWZ  była  wiążąca  dla 

wykonawców, warunkiem poprawnego przesłania oferty po wciśnięciu klawisza „złóż ofertę” 

było uprzednie, odpowiednie skonfigurowanie komputera wykonawcy. Z postanowień pkt 11 

instrukcji wynik

ało bowiem, że: 

Przy  składaniu  oferty  przez  Platformę  automatycznie  uruchamia  się  aplikacja  z 

podpisem  oraz  zostaje  w

ygenerowany  dokument  z  ofertą.  Przy  zatwierdzeniu  następuje 

podpisanie. 

W przypadku przeglądarki Google Chrome, Opera i Firefox (od wersji 52) wymagana 

jest instalacja dedykowanego rozszerzenia Podpis elektroniczny Szafir SDK oraz dodatkowej 

aplikacji Szaf

ir Host udostępniającej funkcje podpisu elektronicznego.  

Po  zainstalowaniu  rozszerzenia  Szafir  SDK  oraz  aplikacji  Szafir  Host  należy 

przeładować  bieżącą  stronę.  Jeżeli  rozszerzenie  oraz  aplikacja  zostały  prawidłowo 

zainstalowane  i  mimo  to  nadal  podczas  pr

acy  z  podpisem  występują  problemy,  należy 

sprawdzić  czy  w  przeglądarce  włączone  jest  rozszerzenie  Szafir  SDK  oraz  czy  na 

komputerze zainstalowane jest środowisko uruchomieniowe Java JRE. 

Środowisko Java JRE można pobrać i zainstalować z lokalizacji Java JRE”. 

Odwołujący  nie  wykazał,  aby  prawidłowo  skonfigurował  swój  komputer,  przy  użyciu 

którego  składał  ofertę,  w  sposób  zgodny  z  ww.  wymogami.  Z  materiału  dowodowego 

zgromadzonego  w  sprawie 

wynikało,  że  po  kliknięciu  przez  odwołującego  przycisku  „złóż 

ofertę”  w  dniu  12.11.2019  r.  o  g.  12.56  aplikacja  zatrzymała  się  na  próbie  wyświetlenia 

kontrolki  podpisu  elektronicznego  Szafir.  Kontrolka  ta  nie 

uruchomiła  się  z  powodu  braku 

zainstalowanych  komponent

ów  koniecznych  do  złożenia  podpisu.  Powyższe  wynikało 

jednoznacznie 

z  oświadczenia  pana  P.  J.  z  zespołu  wsparcia  platformy  Marketplanet 


OnePlace  z  20.11.2019 r. 

Oświadczenie to zostało sporządzone po analizie logów aplikacji 

co  wynikało  z  treści  maila,  gdyż  ujawniono  tam  takie  szczegółowe  dane  jak  adres  IP  z 

którego składano ofertę, czas składania. 

Izba stwierdziła, że złożone przez zamawiającego zrzuty ekranów oraz oświadczenie 

pełnomocników  odwołującego  będących,  według  oświadczenia  jego  administratorami,  są 

niewystarczające  celem  udowodnienia  prawidłowej,  zgodnej  z  instrukcją  konfiguracji 

komputera, 

z którego składano ofertę według stanu istniejącego w dniu 12 listopada 2019 r.  

Nie  ma 

żadnej  pewności,  że  złożone  zrzuty  pochodziły  z  komputera,  z  którego 

próbowano  złożyć  ofertę.  Ponadto  nie  można  na  ich  podstawie  ocenić  prawidłowości  całej 

konfiguracji wymaganej w pkt 11.2 instrukcji

, w tym również w aspektach niewynikających ze 

zrzutów. Wreszcie nie wiadomo, czy konfiguracja ta istniała w dniu 12.11.2019 r. o g.12.56.  

Wzięto  pod  uwagę,  że  odwołujący  nie  przeprowadził  fakultatywnej  procedury 

weryfikacji  podpisu  elektronicznego  na  platformie.  Zgodnie  ze  zrzutami  z  ekranu  funkcji 

„sprawdź podpis” złożonymi przez przystępującego, procedura ta umożliwiłaby sprawdzenie 

systemu  operacy

jnego,  przeglądarki,  dodatku  do  przeglądarki,  oprogramowania  Java, 

aplikacji  Szafir  Host,  inicjalizacji  i  startu  komponentu  Szafir. 

Tymczasem  odwołujący 

przygotowując  się  do  składania  oferty  nie  przeprowadził  takiej  procedury,  co  wynikało  z 

oświadczenia  przedstawiciela  platformy  Marketplanet  OnePlace  i  nie  było  sporne  między 

stronami.  

W  tym  kontekście  powoływanie  się  na  udaną  próbę  złożenia  oferty  na  platformie 

Marketplanet OnePlace w dniu 26 marca 2019 r., tj. ponad 7 

miesięcy wcześniej, nie mogło 

odnieść skutku. Nie wiadomo, czy komponenty sprzętowe i oprogramowaniowe, jakich użyto 

26 marca 2019 r. 

były takie same, jak 12.11.2019 r. o g. 12.56, to jest w chwili próby złożenia 

oferty w tym postępowaniu. Takiego dowodu Izbie nie złożono. To, że w marcu procedura się 

powiodła wskutek prawidłowej konfiguracji na jakimś, bliżej niesprecyzowanym komputerze, 

nie 

świadczyło jeszcze, że konfiguracja ta pozostała prawidłowa.  

Reasumując stwierdzono, że odwołujący nie przedstawił żadnego dowodu, w oparciu 

o  który  Izba  mogłaby  ustalić,  że  niezłożenie  przez  niego  oferty  jest  wynikiem  błędów  po 

stronie platformy Marketplanet OnePlace, a 

to powinien udowodnić w sporze. 

Kierując  się  powyższymi  rozważaniami,  zarzuty  przedstawione  w  odwołaniu  uznano 

za bezzasadne. 

Stosownie  do  art.  192  ust.  1  ustawy  Pzp, 

o  oddaleniu  odwołania  lub  jego 

uwzględnieniu  Izba  orzeka  w  wyroku.  W  pozostałych  przypadkach  Izba  wydaje 

postanowienie

.  Orzeczenie  Izby,  o  którym  mowa  w  pkt  1  sentencji,  miało  charakter 

merytoryczny, gdyż odnosiło się do oddalenia odwołania. Z kolei orzeczenie Izby zawarte w 

pkt  2 

sentencji  miało  charakter  formalny,  gdyż  dotyczyło  kosztów  postępowania,  a  zatem 


było  postanowieniem.  O  tym,  że  orzeczenie  o  kosztach  zawarte  w  wyroku  Izby  jest 

postanowieniem  przesądził  Sąd  Najwyższy  w  uchwale  z  8  grudnia  2005  r.  III  CZP  109/05 

(OSN  2006/11/182).  Z  powołanego  przepisu  art.  192  ust.  1  ustawy  Pzp  wynika  zakaz 

wydawania przez Izbę orzeczenia o charakterze merytorycznym w innej formie aniżeli wyrok. 

Z  uwagi  zatem  na  zbieg  w  jednym  orzeczeniu  rozstrzygnięć  o  charakterze  merytorycznym 

(pkt  1  sentencji)  i  formalnym  (pkt  2 

sentencji),  całe  orzeczenie  musiało  przybrać  postać 

wyroku.  

Zgodnie  z  przepisem  art.  192  ust.  2  ustawy  Pzp,  Krajowa  Izba  Odwoławcza 

uwzględnia odwołanie w  sytuacji,  jeżeli  stwierdzi  naruszenie przepisów  ustawy,  które miało 

wpływ lub może mieć istotny wpływ na wynik postępowania o udzielenie zamówienia. Z ww. 

przepisu  wynika,  że  powodem  uwzględnienia  odwołania  może  być  stwierdzenie  jedynie 

kwalifikowanego  naruszenia  ustawy  Pzp,  a  mianowicie  tak

iego,  które  wywiera  lub  może 

wywrzeć  istotny  wpływ  na  wynik  postępowania.  W  analizowanej  nie  stwierdzono  żadnego 

naruszenia przepisów ustawy Pzp, co musiało skutkować oddaleniem odwołania. 

Wobec powyższego, na podstawie art. 192 ust. 1 ustawy Pzp, orzeczono jak w pkt 1 

sentencji. 

Zgodnie  z  art.  192  ust.  9  ustawy  Pzp, 

w  wyroku  oraz  w  postanowieniu  kończącym 

postępowanie odwoławcze Izba rozstrzyga o kosztach postępowania odwoławczego. Z kolei 

w świetle art. 192 ust. 10 ustawy Pzp, strony ponoszą koszty postępowania odwoławczego 

stosownie  do  jego  wyniku,  z  zastrzeżeniem  art.  186  ust.  6.  Jak  wskazuje  się  w 

piśmiennictwie,  reguła  ponoszenia  przez  strony  kosztów  postępowania  odwoławczego 

stosownie  do  wyników  postępowania  odwoławczego  oznacza,  że  „obowiązuje  w  nim, 

analogicznie  do  procesu  cywilnego,  zasada  odpowiedzialności  za  wynik  procesu,  według 

której  koszty  postępowania  obciążają  ostatecznie  stronę  „przegrywającą”  sprawę  (por. art. 

98  §  1 k.p.c.)” Jarosław  Jerzykowski,  Komentarz  do  art.192  ustawy  -  Prawo  zamówień 

publicznych,  w: 

Dzierżanowski  W.,  Jerzykowski  J.,  Stachowiak  M.  Prawo  zamówień 

publicznych. Komentarz, LEX, 2014, wydanie VI.  

W  analizowanej  sprawie  odwołanie  podlegało  oddaleniu  w  całości.  Kosztami 

postępowania  odwoławczego  obciążono  zatem  w  całości  odwołującego.  Na  koszty 

postępowania  odwoławczego  składał  się  wpis  uiszczony  przez  odwołującego  w  wysokości 

.000 zł oraz wynagrodzenie pełnomocnika zamawiającego w kwocie 3.600 zł, ustalone na 

podstawie rachunku złożonego do akt sprawy.  

Biorąc  powyższe  pod  uwagę,  o  kosztach  postępowania  orzeczono  stosownie  do 

wyniku  postępowania  -  na  podstawie  art.  192  ust.  9  i  10  ustawy  Pzp  oraz  w  oparciu  o 

przepisy 

§ 5 ust. 3 pkt 1 w zw. z § 3 pkt 2 lit. b oraz § 5 ust. 4 rozporządzenia Prezesa Rady 


Ministrów  z  dnia  15  marca  2010  r.  w  sprawie  wysokości  i  sposobu  pobierania  wpisu  od 

odwołania  oraz  rodzajów  kosztów  w  postępowaniu  odwoławczym  i  sposobu  ich  rozliczania 

(t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 972). 

Przewodniczący:      ………………….…