KIO 2377/19 WYROK dnia 6 grudnia 2019 r.

Stan prawny na dzień: 28.01.2020

Sygn. akt KIO 2377/19 

WYROK 

z dnia 6 grudnia 2019 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza   –   w składzie: 

Przewodniczący:     Anna Packo 
 

Protokolant:             

Mikołaj Kraska 

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 6 grudnia 2019 

r., w Warszawie, odwołania wniesionego 

do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 25 listopada 2019 r. przez wykonawcę  

Alteris Spółkę Akcyjną z siedzibą w Katowicach  

w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego 

Dolnośląskie Centrum Medyczne DOLMED Spółkę Akcyjną z siedzibą we Wrocławiu 

przy udziale wykonawców: 

A. 

Althea Polska Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Mikołowie,  

B. 

wspólnie  ubiegających  się  o  udzielenie  zamówienia  TMS  Spółka  z  ograniczoną 

odpowiedzialnością  z  siedzibą  w  Warszawie  oraz  MDS  Cardio  Spółka  z  ograniczoną 

odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie 

zgłaszających przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego 

orzeka: 

oddala odwołanie, 

kosztami postępowania obciąża Alteris Spółkę Akcyjną i: 

zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę  15 000 zł 00 gr 

(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez Alteris Spółkę 

akcyjną tytułem wpisu od odwołania, 

zasądza  od  Alteris  Spółki  Akcyjnej  na  rzecz  Dolnośląskiego  Centrum 

Medycznego  DOLMED  Spółki  Akcyjnej  kwotę  3  600  zł  00  gr  (słownie:  trzy 

tysiące  sześćset  złotych  zero  groszy)  stanowiącą  koszty  postępowania 

odwoławczego poniesione z tytułu wynagrodzenia pełnomocnika. 


Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r. 

–  Prawo  zamówień 

publicznych (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 1843) na niniejszy wyrok 

– w terminie 7 dni od dnia jego 

doręczenia  –  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  

do Sądu Okręgowego we Wrocławiu. 

Przewodniczący:      ……………………..… 


Sygn. akt: KIO 2377/19 

U z a s a d n i e n i e 

Zamawiający  –  Dolnośląskie  Centrum  Medyczne  DOLMED  S.A.  prowadzi  postępowanie  

o  udzielenie  zamówienia  publicznego  na  „dostawę  systemu  rezonansu  magnetycznego  

i  tomografu  komputerowego  wraz  z  przebudową  i  adaptacją  pomieszczeń  na  poziomie  -1  

w budynku DCM DOLMED S.A. we Wrocławiu przy ul. Legnickiej 40” na podstawie ustawy  

z dnia 

29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1843), w 

trybie przetargu nieograniczonego. 

Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane 18 sierpnia 2019 r. w Dzienniku Urzędowym 

Unii  Europejskiej  pod  numerem  2019/S  155-381693.  W

artość  zamówienia  jest  większa  niż 

kwoty określone na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy Prawo zamówień publicznych. 

I Rozstrzygnięcie postępowania przetargowego  

W przedmiotowym postępowaniu zostały złożone cztery oferty. 

Zamawiający odrzucił oferty wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia 

TMS Sp. z o.o. i MDS Cardio Sp. z o.o. oraz ofertę wykonawcy Alteris S.A. na podstawie art. 

89 ust. 1 pkt 6 ustawy Prawo zamówień publicznych, wskazując na błędne zastosowanie przez 

nich stawki preferen

cyjnej podatku od towarów i usług w wysokości 8% w odniesieniu do poz. 

11  specyfikacji  cenowej  (stanowiącej  wypełniony  załącznik  nr  1a  do  specyfikacji  istotnych 

warunków zamówienia), dotyczący tzw. klatki Faradaya. 

Zdaniem  Zamawiającego  pozycję  „klatka  Faradaya”  należało  traktować  zgodnie  z  opisem 

dokonanym  przez  Zamawiającego  w  pozostałej  części  dokumentacji  przetargowej  jako:  

1) wykonanie klatki Faradaya ograniczającej zasięg pola magnetycznego oraz redukującego 

powstawanie  artefaktów  podczas  badania  (pkt  1.4.2  specyfikacji  istotnych  warunków 

zamówienia oraz pkt 4.4.2 części opisowej projektu budowlano-wykonawczego), 

2)  zainstalowanie  ochronnej  klatki  Faradaya  chroniącej  przed  niepożądanym 

promieniowaniem  elektromagnetycznym  mogącym  zakłócić  prawidłowy  odczyt  z  urządzeń 

(pkt 6.2 i 7.13 części opisowej projektu budowlano-wykonawczego),  

3)  dostawę i  montaż  w  pomieszczeniu diagnostycznym  klatki  Faradaya,  wyposażonej  w  co 

najmniej  1  okno  i  1  drzwi,  przepusty  kablowe  z  filtrami,  filtry  wentylacyjne,  wykładzinę 

antystatyczną,  kanały  kablowe,  sufitowe  i  ścienne.  Klatka  musi  zawierać  elementy 

oświetleniowe  i  elementy  wykończenia  architektonicznego  ścian  wewnętrznych,  podłogi  

i sufitu (pkt 2.12.1 specyfikacji technicznej 

– załącznik nr 4 do specyfikacji istotnych warunków 

zamówienia). 


W świetle rozbieżności interpretacyjnych organów podatkowych i orzecznictwa sądowego co 

do  zasadności  zastosowania  stawki  preferencyjnej  VAT  w  odniesieniu  do  klatki  Faradaya, 

Zamawiający zwrócił się do niezależnego doradcy podatkowego z prośbą o wydanie opinii. 

Otrzymana  przez  Zamawiającego  „Informacja  podatkowa”  z  14  listopada  2019  r., 

przygotowana  przez  A.F.O.  Kancelarię  doradztwa  podatkowego  W.  S.,  potwierdziła 

dominujące  stanowisko  organów  podatkowych  o  konieczności  oddzielnego  potraktowania  i 

opodatkowania montażu klatki Faradaya – wg stawki podstawowej wynoszącej 23% VAT. Dla 

oceny  przedmiotowej  sytuacji  nie  miał  większego  znaczenia  sposób  kwalifikowania  klatki 

Faradaya w kategoriach montażu lub wyposażenia wyrobu medycznego lub poprzez użycie 

określeń innych niż zwrot „klatka Faradaya”. 

W konsekwencji Zamawiający unieważnił postępowanie w oparciu o art. 93 ust. 1 pkt 4 ustawy 

Prawo zamówień publicznych, ze względu na fakt, że jedyna nieodrzucona oferta przekraczała 

możliwości finansowe Zamawiającego.  

II Stanowisko Odwołującego 

Odwołujący – ALTERIS S.A. wniósł odwołanie Zamawiającemu naruszenie: 

1.  art.  89  ust.  1  pkt  6  ustawy  Prawo  zamówień  publicznych  w  zw.  z  art.  146a  ustawy  

o  podatku  od  towarów  i  usług  oraz  w  związku  z  poz.  105  załącznika  nr  2  do  ustawy  

o  podatku  od  towarów  i  usług,  poprzez  błędne  przyjęcie,  że  Odwołujący  w  swojej  ofercie  

w poz. 11 specyfikacji cenowej zastosował niewłaściwą stawkę VAT wynoszącą 8%, 

2. art. 

93 ust. 1 pkt 4 ustawy Prawo zamówień publicznych w sytuacji bowiem, w której oferta 

Odwołującego nie zostałaby odrzucona, oferta Simens Healthcare Sp. z o.o. nie byłaby ofertą 

z najniższą ceną spośród ofert nieodrzuconych. 

Odwołujący  wniósł  o  uwzględnienie  odwołania  oraz  o  nakazanie  Zamawiającemu: 

unieważnienia  czynności  odrzucenia  oferty  złożonej  przez  Odwołującego,  unieważnienia 

czynności  unieważnienia  postępowania  oraz  dokonania  ponownego  badania  i  oceny  ofert 

złożonych w postępowaniu, a także o zasądzenie od Zamawiającego na rzecz Odwołującego 

zwrotu  uzasadnionych  i  udokumentowanych  kosztów  postępowania  według  norm  prawem 

przepisanych. 

W  uzasadnieniu  odwołania  Odwołujący  wskazał,  że  Zamawiający  odrzucił  jego  ofertę  na 

podstawie art. 89 ust. 1 pkt 6 ust

awy Prawo zamówień publicznych z uwagi na rzekome błędy 

w  obliczeniu  ceny  wynikające  z  błędnie  zastosowanej  stawki  podatku  od  towarów  

i usług 8% w odniesieniu do poz. 11 specyfikacji cenowej  – klatka Faradaya. Uzasadniając 

ww.  decyzję  wskazał,  że  w  świetle  rozbieżności  interpretacyjnych  organów  podatkowych  

i orzecznictwa co do zasadności zastosowania stawki preferencyjnej VAT w odniesieniu do 

klatki  Faradaya,  Zamawiający  zwrócił  się  do  niezależnego  doradcy  podatkowego  z  prośbą  

o wydanie opinii w przedmio

towej kwestii. Otrzymana „Informacja podatkowa” przygotowana 


przez A.F.O. Kancelarię doradztwa podatkowego W. S. potwierdziła dominujące stanowisko 

organów 

podatkowych 

konieczności 

oddzielnego 

potraktowania  

i opodatkowania montażu klatki Faradaya – według stawki podatkowej wynoszącej 23%. 

W ocenie Odwołującego odrzucenia oferty Odwołującego z uwagi na przyjęcie 8% stawki VAT 

od tzw. klatki Faradaya nie można uznać za czynność zgodną z prawem. 

Stanowisko Odwołującego w sprawie zastosowania obniżonej 8% stawki podatku od towarów 

i  usług  jest  bezpośrednim  wynikiem  posiadania  przez  niego  interpretacji  indywidualnej 

przepisów  prawa  podatkowego.  Odwołujący  zwrócił  się  do  Dyrektora  Izby  Skarbowej  w 

Katowicach  o  rozstrzygnięcie  m.in.  kwestii  opodatkowania  dostawy  rezonansu 

magnetycznego wraz z nierozerwalnie związaną z nią usługą montażu. Odwołujący wskazał 

we  wniosku,  że montaż  urządzenia  będzie  wymagał  przeprowadzenia  prac  m.in.  w  postaci 

odizolowania urządzenia MR od wszelkich zewnętrznych fal elektromagnetycznych, w tym za 

pomocą  belek  poprzecznych  i  podłużnych  powlekanych  następnie  miedzią.  Z  opisu  tego 

wynika  zatem,  że  montaż  urządzenia  będzie  obejmował  również  wykonanie  tzw.  klatki 

Faradaya,  będącej  w  istocie  konstrukcją  izolacyjną  chroniącą  montowany  rezonans 

magnetyczny, a więc elementem, bez którego prawidłowe funkcjonowanie rezonansu nie jest 

możliwe. 

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, w interpretacji indywidualnej z 23 lutego 2016 r., znak 

IBPP3/4512-

993/15/KG,  zgodził  się  twierdzeniami  Odwołującego  i  uznał  tym  samym,  że 

dostawa rezonansu magnetycznego wraz z usługą montażu w opisanym we wniosku kształcie 

(a więc obejmującym wykonanie izolacji elektromagnetycznej za pomocą belek podłużnych i 

poprzecznych powlekanych miedzią) opodatkowana będzie stawką 8%. Uzasadniając swoje 

stanowisko, organ podatkowy odwołał się do teorii świadczeń złożonych (kompleksowych) w 

podatku od towarów i usług. Organ podatkowy potwierdził tym samym, że w przypadku, kiedy 

dwa  lub  więcej  świadczenia  są  ze  sobą  nierozerwalnie  powiązane,  stanowiące  pewną 

ekonomiczną jedność i wartość dla nabywcy, wówczas świadczeń takich nie należy sztucznie 

dzielić,  a  stawka  opodatkowania  VAT  powinna  być  jedna,  właściwa  dla  świadczenia 

dominującego.  W  przedstawionym  stanie  faktycznym  wniosku  bezsprzecznie  takim 

świadczeniem dominującym była dostawa rezonansu magnetycznego, dla której to właściwa 

jest obniżona stawka podatkowa w wysokości 8%. 

Odwołujący, w trybie wyjaśnień z art. 87 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych przedłożył 

zamawi

ającemu  powyższą  interpretację.  Zamawiający  nie  odniósł  się  do  niej  

w jakimkolwiek zakresie. 

Bezpośrednią  konsekwencją  otrzymania  interpretacji  podatkowej,  jest  obowiązek 

zastosowania się do meritum interpretacji poprzez stosowanie obniżonej stawki podatkowej 

dla  sprzedaży  klatki  Faradaya  w  sytuacjach,  kiedy  jest  ona  wykonywana  przy  dostawie 

rezonansu  magnetycznego,  stanowiąc  jednocześnie  część  usługi  instalacyjno-montażowej 


tego  urządzenia.  Wynika  to  z  charakteru  prawnego  interpretacji  indywidualnych  prawa 

podatkowego. Zgodnie bowiem z art. 14k § 1 ustawy Ordynacja podatkowa zastosowanie się 

do  interpretacji  indywidualnej  przed  jej  zmianą,  stwierdzeniem  jej  wygaśnięcia  lub  przed 

doręczeniem 

organowi 

podatkowemu 

odpisu 

prawomocnego  orzeczenia 

sądu 

administracyjnego uchylającego interpretację indywidualną nie może szkodzić wnioskodawcy, 

jak  również  w  przypadku  nieuwzględnienia  jej  w  rozstrzygnięciu  sprawy  podatkowej.  Stan 

prawny odnoszący się do dostawy z montażem w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od 

towarów 

usług 

pozostaje 

niezmienny 

od 

momentu 

złożenia 

wniosku  

o ww. interpretację do dnia złożenia odwołania. 

W  swoich  orzeczeniach  KIO  podkreśla,  że  zamawiający,  mimo  odrębnego  obowiązku 

ustalenia 

prawidłowej  stawki  VAT,  nie  może  zignorować  treści  interpretacji  indywidualnej 

wydanej dla uczestniczącego w danym postępowaniu wykonawcy. Powoływanie się na treść 

interpretacji  nie  może  szkodzić  wykonawcy  nie  tylko  na  gruncie  prawa  podatkowego,  lecz 

także w czasie ubiegania się o udzielenie zamówienia publicznego (por. wyrok KIO sygn. KIO 

203/12, sygn. KIO 750/08). W wyroku sygn. KIO 2407/17 Izba stwierdziła: „skład orzekający 

stoi  na  stanowisku,  że  jeżeli  istnieje  zgoda  co  do  wysokości  danej  stawki  pomiędzy 

podatnikiem  a  organem  skarbowym,  któremu  podlega,  to  trudno  wykonawcy  zarzucać 

wystąpienie błędu w obliczeniu ceny w zakresie zastosowanej stawki podatku od towarów i 

usług. W przypadku usług złożonych i świadczeń kompleksowych, możliwość ich rozdzielenia 

lub połączenia w istocie zależy od danego stanu faktycznego, który może być różny w różnych 

sytuacjach lub różnić się ze względu na różne sposoby realizacji świadczenia”.  

Zamawiający,  uzasadniając  odrzucenie  oferty  Odwołującego,  powołuje  się  na  sporządzoną 

„Informację podatkową” przygotowana przez A.F.O. Kancelarię doradztwa podatkowego W. 

S. 

. Jednak stanowi ona wyłącznie dokument prywatny  i jako taki nie może być uznana  za 

wiążącą  uczestników  postępowania  o  zamówienie.  Poza  tym,  poza  wnioskiem  końcowym, 

wskazuje ona raczej na liczne rozbieżne stanowiska orzecznictwa sądów administracyjnych i 

organów  podatkowych  dotyczące  ustalenia  stawek  podatkowych  przedmiotu  niniejszego 

sporu.  Istnienie  wątpliwości  co  do  prawidłowości  danej  stawki  podatku  nie  może  być 

utożsamiane 

pewnością 

co 

do 

zastosowanej 

stawki 

błędnej,  

a w konsekwencji zaistnienia błędu w obliczeniu ceny w rozumieniu art. 89 ust. 1 pkt 6 ustawy 

Prawo  zamówień  publicznych.  Po  trzecie,  swoje  twierdzenia  doradca  podatkowy  opiera  w 

znaczn

ej  mierze na  założeniu,  że czynności  związane z  montażem klatki  Faradaya według 

stawki  23%  mają  charakter  prac  budowlanych.  Jednak  w  specyfikacji  cenowej  Odwołujący 

rozgraniczył czynności związane z klatką Faradaya objęte, jako część świadczenia złożonego, 

obniżoną stawką VAT 8%, od usług remontowo-budowlanych objętych stawką 23%. Powyższy 

wniosek doradcy p

odatkowego nie ma więc związku z przedmiotowym stanem faktycznym. 


Zamawiający  nie  podał  w  specyfikacji  istotnych  warunków  zamówienia  stawek  podatku  od 

t

owarów i usług, do czego miał prawo, zatem wykonawcy sami byli zobowiązani prawidłową 

stawkę  ustalić.  Obecnie  niekorzystne  skutki  wątpliwości  interpretacyjnych  Zamawiający 

próbuje przerzucić na wykonawców, co jest niedopuszczalne. 

Zgodnie  z  przepisami  usta

wy  o  podatku  od  towarów  i  usług  oraz  zasadami  prawa  UE  

w  kontekście  podatku  od  wartości  dodanej,  opodatkowanie  świadczenia  pobocznego, 

nierozerwalnie  złączonego  ze  świadczeniem  głównym,  powinno  odbywać  się  

z zastosowaniem jednej stawki podatkowej. 

W  rama

ch  świadczenia  złożonego,  jakim  jest  dostawa  rezonansu  magnetycznego  wraz  

z  jego  montażem,  można  wyodrębnić  świadczenie  główne  polegające  na  dostawie  wyrobu 

medycznego  oraz  świadczenia  pomocnicze,  którym  jest  ogół  czynności  związanych  z  jego 

instalacją  i  montażem.  Świadczenie  związane  z  montażem  wyrobu  umożliwi  w  przyszłości 

prawidłowe  korzystanie  ze  świadczenia  głównego  –  specjalistyczny  montaż  jest  więc 

niezbędny z punktu widzenia nabywcy do rozpoczęcia użytkowania urządzenia medycznego. 

W tym kontekście wskazane świadczenia tworzą zatem nierozerwalną całość, a rozdzielanie 

tych świadczeń byłoby niecelowe z obiektywnego, ekonomicznego punktu widzenia. Podział 

dostawy i montażu na dwie części byłby zatem sztuczny i nieracjonalny gospodarczo. Ponadto 

w  anal

izowanym  stanie  faktycznym  zajdzie  tożsamość  podmiotowa,  tzn.  oba  świadczenia 

zostaną wykonane dla jednego odbiorcy, tj. będzie on nabywcą obu świadczeń, zaś wszystkie 

elementy składowe obu świadczeń zostaną wykonane przez ten sam podmiot (Odwołującego). 

O

gół  czynności  składających  się  na  montaż  rezonansu  magnetycznego  obejmuje  wszelkie 

prace  wymagane  do  prawidłowego  uruchomienia  urządzenia,  a  więc  i  wykonanie  izolacji 

elektromagnetycznej, bez której rezonans magnetyczny w ogóle nie może być użytkowany. 

Pr

aktyka  opodatkowania  świadczeń  złożonych  zdaje  się  być  ugruntowana  w  orzecznictwie 

Trybunału Sprawiedliwości UE. W wyroku C-41/04 Levob Verzekeringnen BV z 20 marca 2007 

r. Trybunał stwierdził, że przepisy Dyrektywy VAT należy interpretować w ten sposób, że jeżeli 

dwa lub więcej świadczenia lub czynności dokonane przez podatnika na rzecz konsumenta są 

tak ściśle związane, że obiektywnie tworzą one w aspekcie gospodarczym jedną całość, której 

rozdzielenie  miałoby  sztuczny  charakter,  to  wszystkie  te  świadczenia  lub  czynności  tworzą 

jedno świadczenie do celów stosowania podatku od wartości dodanej. 

W  wyroku  z  dnia  29  marca  2007  r.,  sygn.  C-

111/05, Trybunał przedstawił wskazówki, jakie 

należy brać pod uwagę przy kwalifikacji świadczenia złożonego (jako świadczenia złożonego 

kwalifikowanego bądź jako dostawa towarów bądź jako świadczenie usług). W orzeczeniu tym 

Trybunał uznał m. in., że „transakcja obejmująca dostawę i ułożenie kabla światłowodowego 

winna być uznana za dostawę towarów w rozumieniu art. 5 ust. 1 szóstej dyrektywy, jeżeli z 

okoliczności  wynika,  że  po  przeprowadzeniu  przez  dostawcę  prób  funkcjonowania  kabel 

będzie przekazany klientowi, który będzie mógł rozporządzać nim jak właściciel, cena samego 


kabla  stanowi  wyraźnie  większą  część  całkowitego  kosztu  transakcji,  a  usługi  świadczone 

przez  dostawcę  ograniczają  się  do  ułożenia  kabla,  bez  zmiany  jego  charakteru  i  bez 

przystosowania 

go 

do 

specyficznych 

potrzeb 

klienta”.  

Z  powyższego  można  wydobyć  trzy  elementy,  jakie  są  istotne  przy  klasyfikacji  danego 

świadczenia złożonego jako dostawy towarów: 1) na odbiorcę świadczenia przechodzi prawo 

do  rozporządzania  towarem  jak  właściciel,  2)  wartość  towaru,  będącego  przedmiotem 

transakcji  złożonej,  jest  wyraźnie  wyższa  niż  pozostałych  jej  elementów  (usługi)  oraz  

3) usługa towarzysząca dostawie towaru nie zmienia jego charakteru oraz nie dostosowuje go 

do specyficznych potrzeb odbiorcy. 

W  świadczeniu  objętym  niniejszym  stanem  faktycznym  świadczeniem  głównym  jest 

bezsprzecznie  dostawa  rezonansu  magnetycznego.  Reszta  prac  instalacyjno-

montażowych 

pełnić będzie z kolei rolę akcesoryjną. Na Zamawiającego przejdzie prawo do rozporządzania 

przedmiotem dostawy jak właściciel, wartość usług instalacyjno--montażowych jest wyraźnie 

niższa niż wartość samego urządzenia MR, a przy tym samo wykonanie usług instalacyjno-

montażowych nie zmieni charakteru urządzenia (tj. nie przystosuje go do specjalnych potrzeb 

Zamawiającego),  lecz  jedynie  umożliwi  korzystanie  z  przedmiotu  zamówienia.  Dostawa 

urządzenia  objęta  stanem  faktycznym  niniejszego  odwołania  spełnia  zatem  wszystkie 

przesłanki do uznania go za świadczenie złożone, dla którego właściwa powinna być jedna 

stawka VAT (w zakresie urządzenia i usług montażowych), idąca za świadczeniem wiodącym 

– dostawą rezonansu magnetycznego. 

Również  orzecznictwo  polskiego  sądownictwa  administracyjnego  aprobuje  powyższe 

podejście,  np.  wyrok  NSA  z  6  maja  2015  r.,  sygn.  1  FSK  2105/13:  „świadczenie  złożone 

(kompleksowe) ma miejsce wówczas, gdy relacja poszczególnych świadczeń wykonywanych 

na rzecz 

jednego nabywcy dzieli je na świadczenie podstawowe i świadczenie pomocnicze – 

tzn. takie, które umożliwiają skorzystanie ze świadczenia podstawowego lub są niezbędne dla 

możliwości skorzystania ze świadczenia podstawowego, leżeli jednak świadczenia te można 

rozdzielić,  tak  że  nie  zmieni  to  ich  charakteru  ani  wartości  z  punktu  widzenia  nabywcy, 

wówczas  świadczenia  takie  powinny  być  traktowane  jako  dwa  niezależne  opodatkowane 

świadczenia”. 

Zgodnie  z  przywołanymi  przepisami  ustaw  podatkowych  oraz  orzecznictwem  TSUE  

i polskich sądów administracyjnych, dostawa towarów oraz nierozerwalnie złączone z nią inne 

świadczenia,  umożliwiające  prawidłowe  korzystanie  z  przedmiotu  dostawy,  powinny  być 

opodatkowane  jako  jedna  całość,  z  zastosowaniem  jednej  stawki  podatkowej.  

W  przedmiotowej  sprawie  nie  powinno  zatem  budzić  wątpliwości,  że  wykonanie  usług 

instalacyjno-

montażowych  rezonansu  magnetycznego,  w  tym  wykonanie  izolacji 

elektromagnetycznej, jest nierozerwalnie związane z dostawą samego urządzenia. Wykonanie 

przedmi

otowych  prac  wymaga  bowiem  wiadomości  specjalnych  oraz  doświadczenia  w 


opisywanym zakresie, bez których uruchomienie rezonansu magnetycznego byłoby w ogóle 

niemożliwe. 

Odwołujący  podkreślił,  że  w  ofercie  przetargowej,  jak  i  wniosku  o  interpretację,  doszło  do 

rozgraniczenia przez niego usług instalacyjno-montażowych objętych, jako część świadczenia 

złożonego, obniżoną stawką VAT 8%, od usług remontowo-budowlanych, które opodatkowane 

winny 

być 

stawką 

podstawową 

Wykonanie 

usług 

remontowo- 

-budowlanych  w  miejscu  instalacji  rezonansu  magnetycznego  nie  wykazuje  bowiem  tak 

silnego związku ekonomicznego z głównym przedmiotem świadczenia, jak prace instalacyjno-

montażowe.  Usługi  te  nie  stanowią  warunku  koniecznego  do  uruchomienia  urządzenia,  w 

przeciwieństwie do usług instalacyjno-montażowych, bez których Zamawiający nie mógłby w 

ogóle  rozpocząć  użytkowania  tego  urządzenia.  Odwołujący  podkreśla,  że  warunkiem 

koniecznym  do  uruchomienia  rezonansu  magnetycznego  jest  m.in.  wykonanie  izolacji 

elektromagnetycznej. 

Odwo

łujący  jest  świadomy  występujących  w  orzecznictwie  sądów  administracyjnych  oraz  

w  praktyce  organów  podatkowych  rozbieżności  w  przedmiocie  stawki  podatku  od  towarów  

i usług na wykonanie izolacji elektromagnetycznej rezonansu magnetycznego. 

W  obiegu  prawny

m  znajdują  się  również  prawomocne  wyroki  sądów  administracyjnych,  

w których sądy wprost uznawały, że wykonanie prac adaptacyjnych pomieszczenia rezonansu 

magnetycznego  może  korzystać  z  preferencyjnej  stawki  podatkowej,  np.  WSA  

w Warszawie w wyroku z 4 marca 2011 r., sygn. IlI SA/Wa 1618/10, w wyroku z 7 kwietnia 

2010 r., sygn. III SA/Wa 803/09. 

Odwołujący  wskazał  też,  że  dostawa klatki  Faradaya  może  również  być  potraktowana  jako 

wyposażenie  wyrobu  medycznego,  jakim  jest  rezonans  magnetyczny,  który  nie  może 

prawidłowo  funkcjonować  bez  wykonania  wokół  niego  izolacji  elektromagnetycznej.  

W  kwestii  opodatkowania  niezbędnego  wyposażenia  wyrobu  medycznego  tezy  płynące  

z  orzecznictwa sądów  administracyjnych są korzystne  dla podatników:  zgodnie z  wyrokiem 

NSA  z 

27  września  2018  r.,  sygn.  I  FSK  1901/16,  ustawodawca  posłużył  się  szerszym 

pojęciem wyrobów medycznych, obejmując nim również wyposażenie wyrobu medycznego – 

zarówno  więc  wykładnia  językowa,  logiczna  oraz  systemowa  przemawiają  za  tym,  że 

opodatkowanie wyp

osażenia medycznego zarejestrowanego w stosownym rejestrze powinno 

zostać opodatkowane analogicznie jak samo urządzenie, a więc z zastosowaniem stawki 8%. 

Analogiczne stanowisko zajął WSA w Warszawie w wyroku z 25 lipca 2016 r., sygn. III SA/Wa 

Od

wołujący  dokonał  zatem  prawidłowego  zastosowania  obniżonej  stawki  podatkowej  VAT  

w  wysokości  8%  w  odniesieniu  do  samego  urządzenia,  jak  i  do  wykonania  niezbędnych  

i  koniecznych  usług  instalacyjno-montażowych.  Postąpił  też  zgodnie  z  wiążącą  go 

indywidualn

ą interpretacją przepisów prawa podatkowego. 


Konsekwencją  niezasadności  odrzucenia  oferty  Odwołującego  jest  brak  podstaw  do 

unieważnienia postępowania. Oferta Simens Healthercare Sp. z o.o. nie jest ofertą najniższą 

spośród  ofert  nieodrzuconych,  a  zatem  odpadła  przesłanka  do  unieważnienia  wskazana  

w zawiadomieniu Zamawiającego z 14 listopada 2019 r. 

III Stanowisko Zamawiającego  

W  odpowiedzi  na  odwołanie  Zamawiający  wniósł  o  oddalenie  odwołania  w  całości  oraz  

o przeprowadzenie dowodów z dokumentacji postępowania przetargowego znajdującej się w 

aktach  sprawy  KIO  2265/19  oraz  z  informacji  podatkowej  opracowanej  przez  A.F.O. 

Kancelaria doradztwa podatkowego Systemy rachunkowości W. S. z 14 listopada 2019 r. na 

okoliczność  stawki  podatku  od  towarów  i  usług  w  odniesieniu  do  dostawy  i  montażu  klatki 

Faradaya. 

Zamawiający  wskazał,  że  powziął  wątpliwość  co  do  zasadności  zastosowania  stawki 

preferencyjnej  VAT  8%  w  pozycji  11.  specyfikacji  cenowej:  „klatka  Faradaya”  w  ofertach 

wykonawców Alteris S.A. oraz TMS Sp. z o.o. i MDS Cardio Sp. z o.o. Pozostałe dwie oferty, 

złożone przez Althea Polska Sp. z o.o. i Siemens Healthcare Sp. z o.o., uwzględniały w tej 

pozycji stawkę podstawową VAT 23%. 

Zamawiający  nie  wskazał  w  specyfikacji  istotnych  warunków  zamówienia  stawek  VAT,  

w  związku z  czym  nie mógł  dalej rozpatrywać przedmiotowej kwestii  w kategoriach  omyłek 

podlegających poprawieniu na podstawie art. 87 ust. 2 ustawy Prawo zamówień publicznych. 

Zamawiający  zestawił  informacje,  jakie  zostały  zawarte  w  dokumentacji  przetargowej, 

stanowiące uszczegółowienie pozycji 11. „klatka Faradaya”. 

W punkcie 1.4.3  specyfikacji  istotnych warunków  zamówienia  wskazał,  że  wykonanie klatki 

Faradaya ma nastąpić w  oparciu  o wytyczne  zawarte w  dokumentacji projektowej  i  według 

zaleceń  producenta  aparatury.  W  specyfikacji  technicznej  –  załącznik  nr  4  do  specyfikacji 

istotnych warunków zamówienia, sekcja 2.12 Usługi związane z uruchomieniem pracowni, pkt 

2.12.1 Dostawa i montaż w pomieszczeniu diagnostycznym klatki Faradaya, wyposażonej w 

co  najmniej  1  okno  i  1  drzwi,  przepusty  kablowe  z  filtrami,  filtry  wentylacyjne,  wykładzinę 

antystatyczną,  kanały  kablowe,  sufitowe  i  ścienne.  Klatka  musi  zawierać  elementy 

oświetleniowe  i  elementy  wykończenia  architektonicznego  ścian  wewnętrznych,  podłogi  i 

sufitu.  W  dokumentacji  projektowej 

–  załącznik  nr  5  do  specyfikacji  istotnych  warunków 

zamówienia, projekt budowlany – opis techniczny, sekcja 4.4.2. Rezonans magnetyczny (RM): 

Rezonans  magnetyczny  wymaga  zabezpieczenia  pomieszczenia  przez  wykonanie  klatki 

Faradaya,  ograniczającej  zasięg  pola  magnetycznego  oraz  redukującego  powstawanie 

artefaktów podczas badania. Wszystkie elementy wprowadzane wewnątrz klatki muszą być 

wykonane z materiałów niemagnetycznych, a wszystkie elementy montowane na stałe muszą 

być uzgodnione z dostawcą aparatu. Projekt budowlany – opis techniczny, dział 6. Instalacje 


sanitarne,  centralnego  ogrzewania  i  wentylacji 

–  sekcja  6.2.  Zakres  opracowania:  należy 

zainstalować  ochronną  klatkę  Faradaya  chroniącą  przed  niepożądanym  promieniowaniem 

elektromagnetycznym, mogącym zakłócić prawidłowy odczyt z urządzeń; dział 7. Wewnętrzne 

instalacje  elektryczne 

–  sekcja  7.13.  Instalacja  ochrony  od  porażeń  i  połączeń 

wyrównawczych, 

projekt 

wykonawczy 

architektoniczno- 

-budowlany 

– opis techniczny, dział 5. Rozwiązania architektoniczno-budowlane – sekcja 5.14. 

Sufity  podwieszane:  W  pomieszczeniach  rezonansu  magnetycznego  i  tomografu  typ  sufitu, 

rozmieszczenie rastrów i osprzętu należy traktować jako propozycje. Szczegóły podłączenia 

klatką 

Faradaya, 

zabezpieczenia 

pomieszczenia 

rezonansu 

tomografu  

w  zakresie  dostawcy  urządzeń.  Projekt  wykonawczy  architektoniczno-budowlany  –  opis 

techniczny,  dział  5.  Rozwiązania  architektoniczno-budowlane  –  sekcja  5.19.  Stolarka 

drzwiowa: W pomieszczeniach rezonansu i tomografu zaprojektowano drzwi o szerokości 110 

cm.  Drzwi  aluminiowe  wyposażone  j  w.  –  drzwi  wg  odrębnego  opracowania  dostawcy 

urządzenia i wykonawcy klatki Faradaya.  

Z powyższego wynika,  iż  Zamawiający  nie traktował  klatki  Faradaya w  kategoriach wyrobu 

medycznego. 

30  października  2019  r.  Zamawiający  zwrócił  się  do  Odwołującego  z  wezwaniem  

o udzielenie wyjaśnień wskazujących na podstawę zastosowania preferencyjnej stawki VAT. 

W odpowiedzi Odwołujący przedstawił interpretację indywidualną z 23 lutego 2016 r., wydaną 

przez  Dyrektora  Izby  Skarbowej  w  Katowicach.  Organ  podatkowy  uznał  za  prawidłowe 

stanowisko wnioskodawcy 

– Alteris S.A. odnośnie stosowania stawki 8% dla dostawy i usługi 

montażu wyrobu medycznego, gdzie w przedstawionym przez  wnioskodawcę stanie rzeczy 

usługa  montażu  wyrobu  medycznego  obejmować  miała  również  odizolowanie  wyrobu 

medycznego od wszelkich fal elektromagnetycznych (w tym za pomocą belek poprzecznych i 

podłużnych  powlekanych  następnie  miedzią).  W  interpretacji  nie  użyto  określenia  „klatka 

Faradaya”.  

Zamawiający  dokonał  analizy  publicznie  dostępnych  interpretacji  przepisów  prawa 

podatkowego,  których  przedmiotem  było  opodatkowanie  dostawy  i/lub  montażu  klatki 

Faradaya.  Na  podstawie  t

ej  analizy  Zamawiający  ustalił,  że  przeważającym  stanowiskiem 

organów podatkowych jest wskazanie na konieczność opodatkowania dostawy lub montażu 

klatki Faradaya stawką podstawową VAT. Z uwagi na powyższe uznał za zasadne zwrócenie 

się  do  niezależnego  podmiotu  specjalizującego  się  w  zagadnieniach  prawa  podatkowego  

z  prośbą  o  wydanie  opinii  w  przedmiotowej  kwestii.  Otrzymana  przez  Zamawiającego 

„Informacja  podatkowa.  Analiza  prawidłowości  zastosowania  stawki  podatku  VAT  

w odniesieniu do montażu klatki Faradaya” z dnia 14 listopada 2019 r. potwierdziła dominujące 

w  interpretacjach  i  orzecznictwie  stanowisko,  zgodnie  z  którym  brak  jest  wystarczająco 

uzasadnionych  podstaw,  aby  w  odniesieniu  do  czynności  polegających  na  montażu  klatki 


Faradaya zastosować obniżoną 8% stawkę podatku VAT. Dla oceny przedmiotowej sytuacji 

nie miał większego znaczenia sposób kwalifikowania pozycji „klatka Faradaya” w kategoriach 

montażu  lub  wyposażenia  wyrobu  medycznego,  a  także  wykorzystanie  sformułowań 

unikających  użycia  określenia  „klatka  Faradaya”.  Zdaniem  eksperta,  „zakładając  nawet 

zakwalifikowanie klatki Faradaya jako wyposażenia wyrobu medycznego (na taką kwalifikację 

wskazuje szereg interpretacji), to również przy takim założeniu, przyjmuje się co do zasady; 

że  dla  celów  podatku  VAT  wyposażenie  wyrobu  medycznego  nie  stanowi  wyrobu 

medycznego, a tym samym nie korzysta z obniżonej stawki VAT (aczkolwiek jak wskazano w 

analizie,  istnieją  także  nieliczne  wyroki,  z  których  wynika,  ze  wyposażenie  wyrobu 

medycznego, powinno korzystać obniżonej stawki VAT)”. 

Zamawiający sięgnął do orzecznictwa KIO, w którym, w wyroku KIO 1355/2017 stwierdzono: 

„W  opinii  Izby  także  sama  możliwość  skorzystania  przez  Odwołującego  w  niniejszym 

postępowaniu  przetargowym  z  potencjalnej  ochrony  zapewnianej  przez  fakt  uzyskania 

interpretacji indywidualnej (niezależnie od wyrażonej wcześniej wątpliwości co do pewności tej 

późniejszej ochrony) i uznanie jego prawa do wskazania stawki VAT 0%, podczas gdy inni 

wykonawcy  musieliby  wskazać  stawkę  23%.  naruszałaby  uczciwa  konkurencje  pomiędzy 

wykonawcami.”,  w  wyroku  KIO  2409/12: „Z treści  odwołania  wynika,  iż  Odwołujący  montaż 

klatki  Faradaya  kwalifikuje  jako  sprzedaż  dodatkowego  wyposażenia  wyrobu  medycznego 

będącego  instalacją  niezbędną  do  działania  rezonansu  (...).  Poprzez  taką  kwalifikację 

(„wyposażenie  wyrobu  medycznego  do  różnego  przeznaczenia”,  brak  samoistnego  waloru 

ekonomicznego, pomocniczy i niezbędny charakter instalacji) Odwołujący w istocie referuje do 

koncepcji  świadczenia  kompleksowego,  choć  w  treści  jego  argumentacji  odwołanie  takie 

literalnie  się  nie  pojawia.  (...)  Co  więcej  orzecznictwo  NSA  (...)  bezpośrednio  wskazuje  na 

montaż  klatki  Faradaya  –  instalacji  izolacji  elektromagnetycznej  jako  rodzaju  prac 

kwalifikowanych  do  kategorii  prac  adaptacyjnych  ni

ezbędnych  dla  prawidłowego 

funkcjonowania  sprzętu,  które  nie  stanowią  elementu  świadczenia  kompleksowego  

i podlegają odrębnemu opodatkowaniu stawką podstawową (np. wyrok NSA z 1 czerwca 2011 

r., I FSK 869/10, wyrok NSA z 16 grudnia 2012 r., I FSK 401/11). 

Zdaniem  Zamawiającego  Odwołujący  nie  przedstawił  przekonującej  argumentacji,  która 

pozwoliłaby na wyłączenie czynności montażu klatki Faradaya z zakresu prac adaptacyjnych. 

Zgodnie  z  wyjaśnieniami  zakres  wymaganych  robót  obejmował  także  zakres  robót 

instalacyjno-

wykończeniowych:  „Zamawiający  informuje,  iż  dopuszcza  każde  rozwiązanie 

tłumiące wpływ promieniowania magnetycznego na zewnątrz pracowni. Wymogiem jest, aby 

oferowana  klatka  zapewniała  optymalną  pracę  zainstalowanego  aparatu  MRI.  Powinna 

zawierać okno oraz drzwi i być w pełni wykończona, zaś całość powinna zostać potwierdzona 

odpowiednim dokumentem o spełnieniu wszelkich polskich norm. Za wykończenie rozumie się 

umieszczenie  na  podłodze  wykładziny  o  odpowiednich  parametrach,  na  ścianach  zaś 


umieszcz

one  powinny  być  panele  bądź  też  inny  dozwolony  materiał.  W  pracowni  powinny 

znajdować  się  punkty  oświetleniowe  oraz  min.  6  gniazd  230  V.  Klatka  powinna  posiadać 

wszelkie  wpusty  kablowe  z  odpowiednimi  filtrami,  oświetlenie  wyjścia  ewakuacyjnego, 

przycisku  a

waryjnego.  Ponadto  klatka  powinna  zostać  wyposażona  w  dodatkowe  warstwy 

osłonowe  z  blachy  krzemowej  na  odpowiednich  powierzchniach.  Całość  powinna  zostać 

wykonana  z  należytą  dbałością  i  zgodnie  z  posiadaną  wiedzą  Wykonawcy  odnośnie 

odpowiedniego wykonania 

tego typu instalacji”.  

Odwołujący  nie  wykazał  także,  iż  montaż  klatki  Faradaya  mieści  się  w  pojęciu  montażu 

rezonansu,  co  także  powiązane  jest  z  koncepcją  świadczenia  kompleksowego.  

NSA w wyroku z 16 grudnia 2011 r. I FSK 401/11 stwierdził, że: „zdaniem Naczelnego Sądu 

Administracyjnego  prawidłowa  była  ocena,  że  dostawa  sprzętu  medycznego  i  wykonanie 

wskazanych  przez  Spółkę  prac  przystosowujących  w  specjalny  sposób  pomieszczenia,  

w którym sprzęt ten będzie pracował, stanowią dwa oddzielne świadczenia i  w taki sposób 

powinny  zostać  opodatkowane.  Spółka  nie  wykazywała  bowiem  takich  okoliczności,  które 

czyniłyby opisane świadczenia kompleksowym i jednocześnie stałyby na przeszkodzie do ich 

rozdzielenia,  czyniąc  takowe  sztucznym,  prowadząc  tym  samym  do  pogorszenia 

funkcjonalności  systemu  VAT  jako  takiego.  Prace  budowlane  obejmujące  adaptacje 

pomieszczenia,  w  którym  będzie  ono  zamontowane,  w  powyższych  okolicznościach  nie  są 

składową montażu tychże urządzeń. Są one standardowymi pracami, których wykonanie jest 

potrzebne  przy  dostawie  specjalistycznego  sprzętu  medycznego.  Jednak  ich  wykonanie 

można  powierzyć  dowolnemu  podmiotowi,  który  w  sposób  profesjonalny,  adekwatny  dla 

danego urządzenia, dostosuje pomieszczenie. W takim stanie rzeczy rozdzielenie dla celów 

po

datkowych  czynności  dostawy  sprzętu  medycznego  i  adaptacji  pomieszczeń  nie  ma 

charakteru sztucznego. Brak jest zatem podstaw, by dla prac związanych z montażem klatki 

Faradaya, które niewątpliwie były objęte zakresem zamówienia (..,), Odwołujący zastosował 

stawkę 8%.” 

Biorąc pod uwagę powyższe i kierując się wyrażoną w art. 7 ust. 1 ustawy Prawo zamówień 

publicznych  zasadą  prowadzenia  postępowania  o  udzielenie  zamówienia  w  sposób 

zapewniający  zachowanie  uczciwej  konkurencji  i  równe  traktowanie  wykonawców  oraz 

zgodnie z zasadami proporcjonalności i przejrzystości, Zamawiający dokonał odrzucenia ofert 

zawierających nieprawidłową stawkę VAT (8%), a następnie unieważnił postępowanie. 

Unieważnienie postępowania było bezpośrednim skutkiem odrzucenia ofert z nieprawidłową 

stawką VAT oraz kwotą środków, jakie Zamawiający zamierzał przeznaczyć na sfinansowanie 

zamówienia, 

wynoszącą 

pierwotnie 

mln 

zł, 

następnie 

zwiększoną  

w  trakcie  postępowania  do  poziomu  8,5  mln  zł.  Jedyna  ważna  w  dniu  unieważnienia 

postępowania oferta firmy Siemens Healthcare Sp. z o.o. z ceną 9.589.034,91 zł znacząco 

przekraczała środki, jakimi Zamawiający dysponował na realizację zadania.  


IV Stanowisko przystępujących po stronie Zamawiającego  

Przystąpienie po  stronie Zamawiającego  zgłosili  wykonawcy:  Althea Polska  Sp.  z  o.o.  oraz 

wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia TMS Sp. z o.o., MDS Cardio Sp. 

z o.o. 

Przystępujący  Althea  Polska  Sp.  z  o.o.  wskazał,  że  ustawa  o  podatku  od  towarów  i  usług  

w  art.  41  ust.  1  oraz  art.  14

6aa ust. 1 pkt 1 wskazuje, że towary i usługi opodatkowane są 

stawką  podstawową  w  wysokości  23%.  W  określonych  przypadkach  przewiduje  jednak 

możliwość  zastosowania  stawki  obniżonej  VAT,  m.in.  w  wysokości  8%.  Art.  41  ust.  2  i  art. 

146aa ust. 1 pkt 2 wskazuj

ą, że dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, 

innych 

niż 

klasyfikowane 

według 

Polskiej 

Klasyfikacji 

Wyrobów 

Usług  

w  grupowaniu  usługi  związane  z  wyżywieniem  (PKWiU  56),  stawka  podatku  wynosi  7%,  

z zastrzeżeniem art. 114 ust. 1. 

Pu

nkt 13 załącznika nr 3 ustawy o podatku od towarów i usług wskazuje, że stawką 8% objęte 

są wyroby medyczne w rozumieniu ustawy z dnia 20 maja 2010 r. o wyrobach medycznych 

dopuszczone do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Definicja wyrobu medycznego 

została zawarta w art. 2 ust. 1 pkt 38 ustawy o wyrobach medycznych: wyrobem medycznym 

jest 

narzędzie, przyrząd, urządzenie, oprogramowanie, materiał lub inny artykuł, stosowany 

samodzielnie  lub  w  połączeniu,  w  tym  z  oprogramowaniem  przeznaczonym  przez  jego 

wytwórcę do używania specjalnie w celach diagnostycznych lub terapeutycznych i niezbędnym 

do jego właściwego stosowania, przeznaczony przez wytwórcę do stosowania u ludzi w celu: 

a) 

diagnozowania, zapobiegania, monitorowania, leczenia lub łagodzenia przebiegu choroby, 

b) 

diagnozowania,  monitorowania,  leczenia,  łagodzenia  lub  kompensowania  skutków  urazu 

lub  upośledzenia,  c)  badania,  zastępowania  lub  modyfikowania  budowy  anatomicznej  lub 

procesu fizjologicznego, d) 

regulacji poczęć – który nie osiąga zasadniczego zamierzonego 

działania  w  ciele  lub  na  ciele  ludzkim  środkami  farmakologicznymi,  immunologicznymi  lub 

metabolicznymi, lecz którego działanie może być wspomagane takimi środkami. 

W  niniejszym  postępowaniu  przedmiotem  rozważań  w  zakresie  właściwej  stawki  VAT  jest 

klatka Faradaya, czyli urządzenie, które nie jest wyrobem medycznym. Klatka Faradaya ma 

na celu zapobiegać interferencjom zewnętrznym oraz powstrzymywać przed wydostawaniem 

się  z  urządzenia  różnego  rodzaju  oddziaływań.  Powyższe  prowadzi  do  wniosku,  że  klatka 

Faradaya  nie  spełnia  warunków  określonych  w  art.  2  ust.  1  pkt  28  ustawy  o  podatku  od 

towarów i usług, co oznacza, że nie jest ona wyrobem medycznym. Nie może zatem korzystać 

z obniżonej stawki VAT 8%, ale powinna być opodatkowana stawką podstawową 23%. 

Ustawa  o  wyrobach  medycznych  pr

zewiduje  jeszcze  jedną  kategorię  sprzętu 

wykorzystywaneg

o  do  celów  medycznych,  ale  niebędącego  wyrobem  medycznym,  tj. 


„wyposażenie wyrobu medycznego”, poprzez które należy rozumieć, zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 

artykuł,  który,  nie  będąc  wyrobem  medycznym,  jest  specjalnie  przeznaczony  przez 

wytwórcę do stosowania łącznie z wyrobem medycznym, w celu umożliwienia jego używania 

zgodnie  z  przewidzianym  zastosowaniem.  Zgodnie  z  orzecznictwem  i  interpretacjami 

podatkowymi 

klatkę Faradaya należy zaliczyć do tej właśnie kategorii. Wyposażenie wyrobów 

medycznych (w tym również klatka Faradaya) jest opodatkowane podstawową stawką VAT 

Również  brzmienie  przepisów  historycznych  aktów  potwierdza,  że  obecnie  wyposażenie 

wyrobów  medycznych  nie  powinno  korzystać  ze  stawki  preferencyjnej  8%,  ale  musi  być 

opodatkowane  podstawową  stawką  VAT  23%.  Obecnie  brak  w  jest  prawie  polskim  

w  odniesieniu  do  wyposażenia  wyrobów  medycznych  zastosowania  wcześniejszych 

rozwiązań. W związku z tym pojęcie wyrobu medycznego powinno być rozumiane w sposób 

wąski, przedstawiony w ustawie o wyrobach medycznych. 

Ustawodawca  w  z

ałączniku  do  ustawy  o  podatku  od  towarów  i  usług  wskazał  wprost,  iż 

obniżona stawka VAT 8% znajdzie zastosowanie wobec wyrobów medycznych w rozumieniu 

ustawy  o  wyrobach  medycznych,  tj. 

wyposażenie  wyrobu  medycznego  nie  jest  wyrobem 

medycznym.  Uznanie,  że  obniżonej  stawce  podlegają  obie  te  kategorie  (wyrób  

i wyposażenie) i powinny być łącznie rozumiane jako wyrób medyczny, przeczy logice ustawy. 

W  ocenie  Przystępującego  interpretacja  indywidualna  uzyskana  przez  Odwołującego,  

szczególności przytoczony w niej opis stanu przyszłego i niektóre sformułowania powodują, 

iż  nie  znajdzie  ona  zastosowania  w  niniejszej  sprawie.  Nie  rozstrzyga  bowiem  kwestii 

zastosowania obniżonej stawki VAT wobec wytworzenia, dostawy i montażu klatki Faradaya. 

W stanie przyszłym interpretacji Odwołujący wskazuje, że dokonywać będzie dostaw wyrobów 

medycznych, w tym rezonansów magnetycznych. Poza samą dostawą konieczne może być 

także dokonanie dodatkowych prac, polegających np. na wykonaniu robót budowlanych albo 

przebudowy lub montażu wyrobu medycznego. Przy tym twierdzi, że usługa montażu wyrobu 

medycznego  obejmować  będzie  ogół  czynności  mających  na  celu  połączenie  wszystkich 

elementów  wyrobu  medycznego,  ale  także  odizolowanie  go  od  wszelkich  zewnętrznych  fal 

elektromagnetycznych 

(w 

tym 

za 

pomocą 

belek 

poprzecznych  

i podłużnych powlekanych następnie miedzią). Montaż ma nie ingerować w strukturę budynku. 

Nie  będzie  on  spełniał  definicji  robót  budowlanych  lub  przebudowy,  określonych  

w planie budowlanym. W

skazał też wprost, że dostawa i montaż wyrobu medycznego będą ze 

sobą  nierozerwalnie  związane,  tworząc  jedną  całość  pod  względem  gospodarczym,  

a us

ługa montażu będzie pełnić funkcję służebną względem dostawy wyrobu medycznego. 

Z

godnie  z  art.  14b  ust.  1  ustawy  Ordynacja  podatkowa  „Dyrektor  Krajowej  Informacji 

Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację 

p

rzepisów  prawa  podatkowego  (interpretację  indywidualną)”.  Ust.  2  ww.  artykułu  wskazuje 


zaś, że „wniosek o interpretację indywidualną może dotyczyć zaistniałego stanu faktycznego 

lub zdar

zeń przyszłych”. Dodatkowo w ust. 3 ustawodawca zaznacza, że „składający wniosek 

o  wydanie  interpretacji  indywidualnej  obowiązany  jest  do  wyczerpującego  przedstawienia 

zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego 

stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarze

nia przyszłego”. W 

świetle  powołanych  przepisów  nie  ulega  wątpliwości,  że  organ  wydający  interpretacje 

indywidualne związany jest stanem faktycznym lub zdarzeniem przyszłym, których opis został 

przedstawiony  przez  podmiot  ubiegający  się  o  wydanie  interpretacji.  Oznacza  to,  że  organ 

wydający interpretację nie jest uprawniony, nie posiada kompetencji i nie może weryfikować 

poprawności stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego wskazanego przez wnioskodawcę. 

Innymi  słowy,  musi  on  przyjąć  je  za  prawdziwe  i  jest  nim  związany.  Nie  może  dokonać 

samodzielnej  oceny  prawdziwości  i  prawidłowości  wskazanego  wnioskiem  o  wydanie 

interpretacji stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego, nie może w tym zakresie dokonywać 

żadnych swoich ustaleń. 

W ocenie Przystępującego, w opisie zdarzenia przyszłego wskazanego przez Odwołującego 

we wniosku o wydanie interpretacji znalazły się informacje, które budzą wątpliwości i mogły 

mieć  wpływ  na  kierunek  rozstrzygnięcia  wydanego  przez  Ministra  Finansów.  Po  pierwsze,  

w opisie zdarzenia 

przyszłego wnioskodawca nie zawarł wprost informacji, iż wraz z dostawą 

rezonansu magnetycznego dostarcza klatkę Faradaya, lecz ograniczył się do wskazania, iż 

elementem montażu rezonansu magnetycznego ma być odizolowanie wyrobu od wszelkich 

zewnętrznych fal elektromagnetycznych (w tym za pomocą belek poprzecznych i podłużnych 

powlekanych  miedzią).  Tymczasem  mogło  to  mieć  znaczenie  dla  kierunku  rozstrzygnięcia 

wniosku  o  wydanie  i

nterpretacji  podatkowej,  gdyż  klatka  Faradaya  nie  jest  wyrobem 

medycznym,  a  wyposażeniem  wyrobu  medycznego,  w  związku  z  czym  nie  korzysta  

z  preferencyjnej  stawki  VAT  8%,  a  obłożona  jest  stawką  podstawową  23%.  W  ocenie 

Przystępującego, możliwe jest, że Odwołujący celowo we wniosku o wydanie interpretacji nie 

użył  pojęcia  „klatka  Faradaya”,  gdyż  wiązałoby  się  to  z  ryzykiem  uzyskania  negatywnej 

interpretacji. Po drugie, w opisie zawartym 

we wniosku o wydanie interpretacji wskazał wprost, 

iż dostawa wyrobu i jego montaż (razem z izolacją, czyli de facto klatką Faradaya) będą ze 

sobą nierozerwalnie złączone, tworząc jedną całość pod względem gospodarczym, przy czym 

usługa montażu pełnić będą służebną funkcję względem dostawy wyrobu medycznego. Mając 

na uwadze po

wyższe, Minister Finansów wydając interpretację podatkową był zobligowany do 

przyjęcia,  że  dostawa  rezonansu  magnetycznego  (wyrobu  medycznego)  wraz  z  montażem 

stanowią  nierozerwalną  całość,  a  usługa  montażu  jest  usługą  pomocniczą  wobec  dostawy 

wyrobu  medycznego.  W  efekcie  w  wydanej 

interpretacji  musiał  potwierdzić,  iż  całość 

opisanego  świadczenia  (dostawa  wyrobu  medycznego  wraz  z  montażem)  korzysta  z 

preferencyjnej  stawki  VAT  8%. 

Tymczasem,  zdaniem  Przystępującego,  prawidłowa  ocena 


świadczenia w postaci dostawy rezonansu magnetycznego oraz wykonania i dostawy klatki 

Faradaya wskazuje, iż nie jest to usługa kompleksowa, ale każde z tych świadczeń mogą mieć 

i mają charakter samoistny i powinny podlegać odrębnemu opodatkowaniu. 

Z

daniem Przystępującego, dostawy rezonansu magnetycznego i montażu klatki Faradaya nie 

można  traktować  jako  świadczenia  kompleksowego,  ale  jako  dwie  odrębne  czynności  na 

gruncie opodatkowania podatkiem  VAT. Ustawa 

o podatku od towarów i usług nie definiuje 

pojęcia  świadczenia  kompleksowego,  podobnie  jak  dyrektywa  2006/112/WE  z  28  listopada 

2006  r.  Dopiero  praktyka  orzecznicza  Trybunału  Sprawiedliwości  UE  ukształtowała  zasady 

odnoszące się do świadczenia kompleksowego. 

C

o do zasady każde świadczenie na gruncie VAT należy traktować jako świadczenie odrębne 

i  niezależne,  jeśli  tylko  istnieje  możliwość  rozdzielenia  grupy  świadczeń  w  ten  sposób,  aby 

każde z nich zachowało swój charakter i wartość. Istota świadczenia kompleksowego polega 

na  tym,  że  jeśli  kilka  świadczeń  pozostaje  ze  sobą  w  takim  związku,  że  z  ekonomicznego 

punk

tu widzenia tworzą całość, jedną czynność, to czynność ta nie powinna być rozdzielana 

w  sposób  sztuczny  dla  celów  podatkowych.  Innymi  słowy,  jeśli  dwa  lub  większa  liczba 

świadczeń jest ze sobą tak silnie związana, że gospodarczo tworzy de facto jedną całość, to 

taką grupę świadczeń należy traktować jako jedną całość, a zatem opodatkowywać według 

jednej stawki (nawet jeśli takie świadczenia spełnianie oddzielnie opodatkowane byłyby innymi 

stawkami  VAT). 

W  ramach  świadczenia  kompleksowego  wyróżnia  się  świadczenie  główne 

(zasadnicze)  i  pomocnicze

,  które  nie  jest  „głównym  celem”  nabywcy,  a  pełni  jedynie  rolę 

pomocniczą  względem  świadczenia  głównego.  W  skład  świadczenia  kompleksowego  nie 

mogą  wchodzić  świadczenia/czynności,  które  nie  służą  spełnieniu  świadczenia  głównego  i 

mogą  mieć  samoistny,  odrębny  charakter.  TSUE  w  wyroku  C-425/06  z  21  lutego  2008  r. 

wskazuje,  że:  „gdy  czynność  obejmuje  kilka  świadczeń,  powstaje  pytanie,  czy  należy  ją 

uważać za jednolitą czynność czy też kilka odrębnych i niezależnych świadczeń, które należy 

oceniać  oddzielnie.  (...)  każde  świadczenie  powinno  być  zwykle  uznawane  za  odrębne  i 

niezależne (...). Jednakże w pewnych okolicznościach formalnie odrębne świadczenia, które 

mogą być wykonywane oddzielnie, a zatem, odpowiednio, prowadzić do opodatkowania lub 

zwolnienia, należy uważać za jednolitą czynność, gdy nie są niezależne. Jest tak na przykład, 

gdy w ramach nawet czysto obiektywnej analizy stwierdza się, że jedno lub więcej świadczeń 

stanowi  świadczenie  główne  oraz  że  jedno  lub  więcej  świadczeń  stanowi  jedno  lub  więcej 

świadczeń pomocniczych dzielących los prawny świadczenia głównego (...). W szczególności 

świadczenie  należy  uważać  za  świadczenie  pomocnicze  w  stosunku  do  świadczenia 

głównego, gdy dla klientów nie stanowi ono celu samego w sobie, lecz środek do korzystania 

na jak najlepszych warunkach z głównej usługi usługodawcy (...). Można również uznać, że 

jednolite świadczenie występuje w przypadku, gdy dwa lub więcej elementów albo dwie lub 

więcej  czynności,  dokonane  przez  podatnika,  są  ze  sobą  tak  ściśle  związane,  że  tworzą 


obiektywnie tylko jedno niepodzielne świadczenie gospodarcze, którego rozdzielenie miałoby 

charakter sztuczny

.” 

Dostawa  klatki  Faradaya  w  specyfi

kacji  istotnych  warunków  zamówienia  obowiązującej  

w p

ostępowaniu wskazana była jako oddzielny element zamówienia w stosunku do samego 

rezonansu  magnetycznego  (pkt  2.12.1  specyfikacji  technicznej).  Potwierdza  to 

tezę,  że 

dostawa  rezonansu  i  klatki  może  stanowić  oddzielne  świadczenia,  a  ich  dostawa  nie  jest 

świadczeniem  kompleksowym.  Nic  nie stoi  bowiem  na  przeszkodzie,  aby  rezonans  i  klatka 

dostarczone  były  przez  osobne  podmioty.  Nietrudno  też  wyobrazić  sobie  sytuację,  w  której  

w  danej  placówce  klatka  Faradaya  jest  już  zamontowana,  a  dostawą  objęty  jest  jedynie 

rezonans. Wynika stąd wprost, że klatka i rezonans nie są ze sobą nierozerwalnie związane 

w kontekście świadczeń na gruncie podatku VAT, ale stanowią dwa samoistne świadczenia. 

Liczne interpretac

je indywidualne oraz interpretacja ogólna Ministra Finansów wydawane na 

przestrzeni  lat  potwierdzają  słuszność  tezy  przyjętej  przez  Przystępującego,  że  klatka 

Faradaya nie jest wyrobem medycznym, ale wyposażeniem wyrobu medycznego i jej dostawa 

opodatkowan

a  winna  być  podstawową  stawką  podatkową  23%;,  a  dostawa  rezonansu 

magnetycznego  i  montaż  klatki  Faradaya  to  dla  celów  VAT  czynności  odrębne,  oddzielnie 

opodatkowane i 

nie stanowią one świadczenia kompleksowego. 

W  interpretacji  ogólnej  PT1/033/2/46/KSB/12/PT-241/PT-279  z  30  marca  2012  r.  Minister 

Finansów  odniósł  się  m.in.  do  kwestii  kompleksowości  świadczenia  oraz  konkretnie  do 

rezonansu  magnetycznego: 

„W  przypadku  dostawy  specjalistycznego  sprzętu  medycznego 

(np.  tomografu  komputerowego,  rezonansu  magnetycznego,  aparatu  rentgenowskiego) 

stanowiącego  wyrób  medyczny  w  rozumieniu  przepisów  ustawy  z  dnia  20  maja  2010  r.  

o wyrobach medycznych (Dz. U. Nr 107 poz. 679, z późn. zm.) w związku z jego instalacją 

(montażem)  –  ze  względu  na  wysokie  zaawansowanie  technologiczne  tego  sprzętu  oraz 

wymogi bezpiecznego i prawidłowego jego funkcjonowania – wykonywane są niekiedy prace 

budowlane polegające na dostosowaniu pomieszczeń użytkownika (np. szpitala) do wymogów 

producenta oraz przepisów regulujących bezpieczeństwo użytkowników i pacjentów. Mimo iż 

wykonanie ww. prac budowlanych związane jest z dostarczeniem wyrobu medycznego i ma 

na  celu  m.in.  umożliwienie  prawidłowej  oraz  bezpiecznej  pracy  tego  wyrobu,  sam  tylko  ten 

związek nie powoduje, że prace te stanowią element kompleksowego świadczenia, jakim jest 

dostawa  wyrobu  medycznego.  Złożenie  zamówienia  na  wyrób  medyczny  wraz  z  adaptacją 

pomieszczenia  wynika,  co  do  zasady,  z  przyczyn  praktycznych  i  niewątpliwej  korzyści  dla 

użytkownika wynikającej z dostarczenia sprzętu wraz z przystosowaniem pomieszczenia, w 

którym będzie on funkcjonował. Same te okoliczności jednakże nie pozwalają na uznanie, że 

dostawa  ta  nabiera  jednorodnego  charakteru  i  może  w  całości  korzystać  z  preferencyjnej 

stawki podatku od towarów i usług.” 


In

terpretacja Ministra Finansów z 6 maja 2015 r. sygn. ILPP2/4512-l-284/15-2/SJz odnosi się 

do  zagadnienia  znaczenia  wyrobu  medycznego  oraz  wyposażenia  wyrobu  medycznego. 

Organ potwierdza, że są to dwie odrębne kategorie, które opodatkować należy inną stawką 

VAT 

– rezonans  magnetyczny  jako wyrób  medyczny  stawką 8%,  zaś klatka Faradaya jako 

wyposażenie wyrobu medycznego stawką 23%: „W załączniku tym, w poz. 105, wymienione 

zostały, bez względu na symbol PKWiU, wyroby medyczne w rozumieniu ustawy o wyrobach 

med

ycznych,  dopuszczone  do  obrotu  na  terytorium  Rzeczypospolitej  Polskiej,  inne  niż 

wymienione  w  pozostałych  pozycjach  załącznika.  Powyższy  zapis  oznacza,  że  8%  stawka 

podatku  VAT  ma  zastosowanie  wyłącznie  do  dostawy  wyrobów  medycznych  w  rozumieniu 

ustawy  o  wyrobach  medycznych  dopuszczonych  do  obrotu  na  terytorium  Rzeczpospolitej 

Polskiej 

– innych niż towary związane z ochroną zdrowia wymienione w pozostałych pozycjach 

załącznika nr 3 do ustawy o VAT. (...) Należy wskazać, że powołane powyżej przepisy art. 132 

oraz  art.  2  ust.  1  pkt  33  ustawy  o  wyrobach  medycznych,  w  ocenie  tut.  Organu,  nie  dają 

podstaw  do  zastosowania  preferencyjnej  stawki  podatku  VAT  do  dostawy  towaru,  który 

Wnioskodawca  klasyfikuje  jako  wyposażenie  wyrobu  medycznego.  Należy  podkreślić,  że 

za

sadnicze znaczenie dla rozstrzygnięcia spornego zagadnienia ma treść poz. 105 załącznika 

nr 3 do ustaw, w którym jako objęte preferencyjną stawką podatku wymienione zostały wyroby 

medyczne,  w  rozumieniu  ustawy  o  wyrobach  medycznych,  dopuszczone  do  obrotu  na 

terytorium  Rzeczypospolitej  Polskiej,  inne  niż  wymienione  w  pozostałych  pozycjach 

załącznika, bez względu na symbol PKWiU. Norma ta wyraźnie odsyła do treści przepisów 

ustawy  o  wyrobach  medycznych,  a  w  rozumieniu  tejże  ustawy  odrębnym  przedmiotem  o 

różnych właściwościach jest wyposażenie wyrobu medycznego i wyrób medyczny. Przesądza 

o tym słowniczek wyrażeń używanych w tej ustawie definiujący kluczowe dla niej wyrażenia, a 

ściślej biorąc przywoływany wyżej art. 2 ust. 1 pkt 33 ustawy o wyrobach medycznych, zgodnie 

z  którym  wyposażeniem  wyrobu  medycznego  jest  artykuł,  który  –  nie  będąc  wyrobem 

medycznym 

– jest specjalnie przeznaczony przez wytwórcę do stosowania łącznie z wyrobem 

medycznym, w celu umożliwienia jego używania zgodnie z przewidzianym zastosowaniem. W 

ocenie tut. Organu, w rozumieniu ustawy o wyrobach medy

cznych pojęcia: „wyrób medyczny” 

„wyposażenie  wyrobu  medycznego”  należą  do  odrębnych  towarów,  choć  funkcjonalnie 

związanych.  (...) Wnioskodawca  wskazał,  że  wyposażenie  dodatkowe  wyrobu  medycznego 

(rezonansu magnetycznego) jakim jest klatk

a Faradaya, jest jego integralną częścią i razem z 

wyrobem  medycznym  stanowią  cześć  składową  „sprawnego  zestawu  medycznego”, 

możliwego  do  prawidłowego  użycia  tylko  przy  wykorzystaniu  obu  elementów  łącznie. 

Wymienione  elementy  nie  stanowią  jednak  zestawu,  mogą  być  przedmiotem  odrębnej 

transakcji  (tak  jak  jest  w  przedmiotowej  sprawie).  Rezonans  magnetyczny  nie  może 

prawidłowo  funkcjonować  bez  klatki  Faradaya,  ale  może  zostać  zakupiony  osobno.  Klatka 

Faradaya j

est wyposażeniem wyrobu medycznego (rezonansu magnetycznego). Biorąc pod 


uwagę opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że dostawa wyposażenia 

dodatkowego  wyrobu  medycznego  jakim  jest  klatka  Faraday

a,  które  Wnioskodawca 

klasyfikuje jako 

wyposażenie wyrobu medycznego, nie może korzystać z preferencyjnej stawki 

podatku przewidzianej w ww. pozycji 105 załącznika nr 3 do ustawy, gdyż wymieniony towar 

nie  stanowi  wyrobu  medycznego  w  rozumieniu  ustawy  o  wyrobach  medycznych,  a  tylko 

dostawa  tak

ich  towarów  może  korzystać  z  obniżonej  stawki  podatku.  Bez  znaczenia  w 

niniejszej sprawie jest fakt, że wskazane wyposażenie wyrobu medycznego jest niezbędne do 

działania wyrobu medycznego, gdyż na gruncie ustawy o VAT istotne jest zakwalifikowanie 

konkret

nego towaru do odpowiedniej, przewidzianej grupy towarów dla której ustawodawca 

wprowadz

ił  preferencyjną  stawkę  podatku”.  Analogiczne  stanowisko  przedstawił  Dyrektor 

Krajowej  Informacji  Skarbowej  w  interpretacji  z  25  czerwca  2018  r.,  sygn.  0112-KDIL1-

2.204.2018.2.IT.  Organ  dodatkowo  wskazał,  że  nawet  jeśli  rezonans  i  klatka 

sprzedawane  są  jako  jedna  całość,  to  do  poszczególnych  jego  elementów  może  być 

zastosowana  odmienna  stawka  opodatkowania 

–  w  tym  wypadku  rezonans  winien  być 

opodatkowany  stawką  8%,  zaś  klatka  Faradaya  stawką  23%.  Także  wyroki  sądów 

administracyjnych,  w  tym  NSA

,  potwierdzają,  że  dostawa  rezonansu  magnetycznego  

i montaż klatki Faradaya to odrębne czynności: wyrok z 1 czerwca 2011 r., sygn. I FSK 869/10, 

z 10 stycznia 2013 r., sygn. I FSK 293/12, z 16 grudnia 2011 r., sygn. I FSK 401/11. 

Według 

NSA  nie istnieje szczególny  związek  pomiędzy  dostawą rezonansu,  a instalacją  izolacyjną, 

który uzasadniałby ich łączne opodatkowanie stawką obniżoną 8%. Sąd wskazał, że „uznanie 

kompleksowości  świadczenia  skutkować  będzie  zastosowaniem  do  usług  opodatkowanych 

podstawową stawką, stawki obniżonej. Tak szerokie, jak proponuje to Spółka, zaakceptowane 

przez  Sąd  I  instancji  postrzeganie  związku  pomiędzy  świadczeniami  kwalifikującego  je  do 

jednolitego  świadczenia  złożonego  mogłoby  skutkować  naruszeniem  zasady  konkurencji, 

przez stosowanie zwolnień podatkowych lub preferencyjnych stawek VAT do dostaw czy usług 

objętych, co do zasady stawką podstawową.”  

Także  Krajowa  Izba  Odwoławcza  uznała,  że  dostawa  rezonansu  magnetycznego  i  montaż 

klatki  Faradaya  to  odrębne  czynności  opodatkowane  różnymi  stawkami  VAT,  sygn.  KIO 

Stanowisko Przystępującego  znajduje potwierdzenie także w  szeregu interpretacji 

podatkowych  Ministra  Finans

ów:  interpretacja  indywidualna  z  26  września  2011  r.,  sygn. 

IBPP3/443-741/11/IK, z 14 maja 2010 r., sygn. PT1/033/53/356/WLI/09/PK-983, z 29 marca 

2010 r., sygn. ILPP2/443-180/10-2/AK, z 8 marca 2010 r., sygn. IPPP1-443-2078/08-7/S/JB, 

z 28 lipca 2009 r., sygn. IBPPl/443-501/09/AZb. 

Przystępujący  TMS  Sp.  z  o.o.  i  MDS  Cardio  Sp.  z  o.o.  podzielił  pogląd  Zamawiającego  

i  przystępującego  Althea  Polska  Sp.  z  o.o.  Podkreślił,  że  producent  oferowanego  przez 

Odwołującego  rezonansu  nie  jest  producentem  ani  dostawcą  klatek  Faradaya,  więc 


Odwołujący musi zakupić klatkę od innego producenta, zatem to on sam zestawia te elementy 

w zestaw. 

V Ustalenia Izby  

Na wstępie Izba stwierdziła, że nie zachodzi żadna z przesłanek skutkujących odrzuceniem 

odwołania, opisanych w art. 189 ust. 2 ustawy Prawo zamówień publicznych, a Odwołujący 

ma interes we wniesieniu odwołania  w  rozumieniu art.  179 ust.  1 ustawy  Prawo zamówień 

publicznych. 

Izba ustaliła także, iż stan faktyczny postępowania w zakresie postawionych zarzutów (treść 

specy

fikacji  istotnych  warunków  zamówienia,  treść  złożonych  ofert,  udzielonych  wyjaśnień 

oraz innych przedstawionych i sporządzonych w postępowaniu przetargowym dokumentów) 

nie jest sporny między Stronami i Przystępującymi.  

Po  zapoznaniu  się  z  przedmiotem  sporu  oraz  argumentacją  Stron  i  Przystępujących,  

oparciu o stan faktyczny ustalony na podstawie dokumentów postępowania przetargowego 

przedstawionych przez Zamawiającego oraz stanowisk Stron i Przystępujących Izba ustaliła  

i zważyła, co następuje: odwołanie nie zasługuje na uwzględnienie. 

Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie:  

1.  art.  89  ust.  1  pkt  6  ustawy  Prawo  zamówień  publicznych  w  zw.  z  art.  146a  ustawy  

o  podatku  od  towarów  i  usług  oraz  w  związku  z  poz.  105  załącznika  nr  2  do  ustawy  

o  podat

ku  od  towarów  i  usług,  poprzez  błędne  przyjęcie,  że  Odwołujący  w  swojej  ofercie  

w poz. 11 specyfikacji cenowej zastosował niewłaściwą stawkę VAT wynoszącą 8%, 

2. art. 93 ust. 1 pkt 4 ustawy Prawo zamówień publicznych w sytuacji bowiem, w której oferta 

Odw

ołującego nie zostałaby odrzucona, oferta Simens Healthcare Sp. z o.o. nie byłaby ofertą 

z najniższą ceną spośród ofert nieodrzuconych. 

Przepis  art.  93  ust.  1  pkt  4  ustawy  Prawo  zamówień  publicznych  stanowi,  że  zamawiający 

unieważnia postępowanie o udzielenie zamówienia, jeżeli cena najkorzystniejszej oferty lub 

oferta  z  najniższą  ceną  przewyższa  kwotę,  którą  zamawiający  zamierza  przeznaczyć  na 

sfinansowanie  zamówienia,  chyba  że  zamawiający  może  zwiększyć  tę  kwotę  do  ceny 

najkorzystniejszej oferty. 

Ze wzgl

ędu na odrzucenie przez Zamawiającego trzech ofert i uznanie za prawidłową jedynie 

oferty,  której  cena  przekraczała  możliwości  finansowe  Zamawiającego,  Zamawiający 

unieważnił przedmiotowe postępowanie przetargowe. Jednak czynność ta – w momencie, gdy 

brak 

zdolności  Zamawiającego  do  sfinansowania  zamówienia  nie  był  przez  Siemens 


Healthcare  Sp.  z  o.o.  kwestionowany 

–  w  tym  stanie  faktycznym  jest  tylko  konsekwencją 

wcześniejszych czynności Zamawiającego i z tego powodu samoistnie nie jest nieprawidłowa.  

Zgod

nie z dyspozycją art. 89 ust. 1 pkt 6 ustawy Prawo zamówień publicznych zamawiający 

odrzuca ofertę, jeżeli zawiera ona błędy w obliczeniu ceny lub kosztu.  

Za taki błąd uznaje się m.in. nieprawidłowo wskazaną w ofercie wartość lub stawkę podatku 

od  towarów  i  usług,  której  nie  można  skorygować  jako  np.  omyłki  rachunkowej  lub 

niezgodności oferty ze specyfikacją istotnych warunków zamówienia. 

Art. 41 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od 

towarów i usług (Dz.U. z 2018 

r. poz. 2174 

z późn. zm.) stanowi, że (z zastrzeżeniem wskazanych wyjątków) stawka podatku 

wynosi  22%,  a  d

la towarów  i  usług  wymienionych w  załączniku nr  3  do ustawy,  innych niż 

klasyfikowane według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług w grupowaniu usługi związane z 

wyżywieniem  (PKWiU  56),  stawka  podatku  wynosi  7%.  Przy  czym  art.  146aa  tej  ustawy 

wskazuje,  że  w  okresie  od  1  stycznia  2019  r.  stawki  te  wynoszą  odpowiednio  23%  

i 8%.  

Z

ałącznik  3.  do  ustawy  zawiera  wykaz  towarów  i  usług  opodatkowanych  stawką  podatku  

w wysokości 7% (8%). W pozycji 105. (po zmianie ustawy z 9 sierpnia 2019 r. – w poz. 13.) 

wskazano,  że  ww.  stawką  objęte  są  wyroby  medyczne,  w  rozumieniu  ustawy  o  wyrobach 

medycznych, 

dopuszczone  do  obrotu  na  terytorium  Rzeczypospolitej  Polskiej,  inne  niż 

wymienione  w  pozostałych  pozycjach  załącznika.  W  pozycjach  14.  i  15.  załącznika  3. 

wskazano inne „Towary związane z ochroną zdrowia”, tj. produkty lecznicze dopuszczone do 

obrotu  na  terytorium  Rzeczypospolitej  Polskiej  zgodnie  z  przepisami  ustawy  z  dnia  

6 września 2001 r. – Prawo farmaceutyczne (Dz.U. z 2019 r. poz. 499, 399, 959, 1495, 1542, 

1556  i  1590)  oraz  te,  które  uzyskały  pozwolenie  wydane  przez  Radę  Unii  Europejskiej  lub 

Komisję  Europejską,  a  także  środki  odkażające  o  właściwościach  bakteriobójczych, 

grzybobójczych  i  wirusobójczych,  mające  zastosowanie  wyłącznie  w  ochronie  zdrowia,  na 

które  zostało  wydane  pozwolenie  tymczasowe  albo  dokonany  wpis  do  rejestru  produktów 

biobójczych  w  rozumieniu  ustawy  z  dnia  9  października  2015  r.  o  produktach  biobójczych 

(Dz.U. z 2018 r. poz. 2231). 

Nie  było  sporne  pomiędzy  Stronami  i  Przystępującymi,  że  rezonans  magnetyczny  jest 

wyrobem medycznym i podlega opodatkowaniu stawką 8%, natomiast sama klatka Faradaya 

jako produkt nie należy do żadnej z kategorii towarów wymienionych w załączniku 3. do ustawy 

o  podatku  od  towarów  i  usług  i  podlega  opodatkowaniu  stawką  23%,  podobnie  jak  prace 

adaptacyjne  i  roboty  budowlane  w  pomieszczeniach,  w  których  ma  być  usytuowane 

urządzenie, towarzyszące montażowi rezonansu magnetycznego. 


Nie  było  też  sporne,  że  instalacja klatki  Faradaya  w  pomieszczeniu,  w  którym  znajduje się 

rezonans, jest niezbędna do jego prawidłowego i bezpiecznego funkcjonowania. 

Sporne  natomiast  pozostało,  czy  dostawę  i  montaż  klatki  Faradaya,  dokonywane  wraz  

z dostawą i montażem rezonansu magnetycznego, należy uznać za element kompleksowej 

dostawy  i  montażu  rezonansu  magnetycznego,  a  tym  samym  łącznie  objąć  stawką 

preferencyjną podatku od towarów i usług w wysokości 8%.  

W  niniejszym  postępowaniu  spośród  czterech  złożonych  ofert,  w  „Specyfikacji  cenowej”,  

w której zawarto tabelę wyceny tych ofert, w poz. 11. dotyczącej „klatki Faradaya”, dwie oferty 

wskazywały na stawkę podatku od towarów i usług 8%, dwie natomiast 23%: 

oferta 1.: netto 118.000,00 zł, 

VAT 9.440,00 zł, 

brutto 127.440,00 zł – 8%, 

oferta 2.: netto 152.250,00 zł, 

VAT 

35.017,50 zł, 

brutto 187.267,50 

– 23%, 

oferta 3.: netto 290.000,00 zł, 

VAT 23.200,00 zł, 

brutto 313.200,00 zł – 8%, 

oferta 4.: netto 379.785,09 zł, 

VAT 87.350,57 zł, 

brutto 467.135,66 zł – 23%.  

W kontekście zamówień publicznych kwestię podatku od towarów i usług, jako elementu silnie 

cenotwórczego,  bowiem  obejmującego  nawet  do  23%  ceny  oferty,  która  to  wartość  bez 

wątpienia może mieć wpływ na wybór oferty najkorzystniejszej (wysokość ceny co do zasady 

każdorazowo  stanowi  kryterium  oceny  ofert)  należy  rozpatrywać  w  dwóch  aspektach: 

podatkowym,  ale  przede  wszystkim 

–  uczciwej  konkurencji  i  równego  traktowania 

wykonawców.  

Zgodnie  z  art.  7  ust.  1  ustawy  Prawo  zamówień  publicznych  zamawiający  przygotowuje  

i przeprowadza postępowanie o udzielenie zamówienia w sposób zapewniający zachowanie 

uczciwej  konkurencji  i  równe  traktowanie  wykonawców  oraz  zgodnie  z  zasadami 

proporcjonalności i przejrzystości. Przepis ten wymienia więc najważniejsze zasady, którymi 

zamawiający ma się kierować w trakcie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego.  

Sytuacja, w której w danym postępowaniu pomiędzy ofertami złożonymi przez wykonawców, 

ze względu na interpretację przepisów podatkowych, może występować piętnastoprocentowa 

różnica w cenie – czy to całej oferty, czy też jej poszczególnych pozycji – nie jest pożądana 

ani z punktu widzenia uczciwej konkurencji 

pomiędzy wykonawcami i ich równego traktowania, 

ani przejrzystości samego postępowania.  

Zamawiający nie uregulował w specyfikacji istotnych warunków zamówienia kwestii podatku 

od towarów i usług. Nie uzyskał też interpretacji indywidualnej, o której mowa w art. 14s ustawy 

z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2019 r. poz. 900 

z późn. zm.), którego 

to  wprowadzenie  miało  zapobiegać  tego  typu  sytuacjom  i  sprzyjać  zachowaniu  uczciwej 

konkurencji i przejrzystości postępowań. Zgodnie bowiem z art. 14s § 1 Ordynacji podatkowej 

z  wnioskiem  o  wydanie  interpretacji  indywidualnej  może  wystąpić  zamawiający  

w  rozumieniu  ustawy  Prawo  zamówień  publicznych  w  zakresie  mającym  wpływ  na  sposób 


obliczenia  ceny  w  związku  z  udzielanym  zamówieniem  publicznym,  podmiot  publiczny  

w  rozumieniu  ustawy  o  partnerstwie  publiczno-

prywatnym  w  zakresie  mającym  wpływ  na 

sposób obliczenia wynagrodzenia w związku z zawieraną umową o partnerstwie publiczno- 

prywatnym, lub zamawiający w rozumieniu ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane 

lub usługi w zakresie mającym wpływ na sposób obliczenia wynagrodzenia koncesjonariusza 

wraz z ewentualną płatnością od zamawiającego w związku z zawieraną umową koncesji na 

roboty  budowlane  lub  usługi;  przepisu  art.  14b  §  4  nie  stosuje  się.  Zgodnie  z  §  2  art.  14s 

przepisy  art.  14k-14n 

stosuje  się  odpowiednio  do  wykonawcy,  partnera  prywatnego  lub 

koncesjonariusza

.  A  zatem  nie  tylko  zamawiający,  ale  też  wykonawcy  biorący  udział  

w postępowaniu, objęci są ochroną, o której mowa w art. 14k Ordynacji podatkowej. 

Tym samym, wobec wystąpienia w niniejszym postępowaniu sytuacji złożenia ofert z różnymi 

stawkami podatku od towarów i usług, wskazane jest uregulowanie tego stanu na przyszłość 

–  nawet  jeśli  tylko  dla  celów  samego  postępowania  przetargowego  i  otrzymania 

równoważnych  ofert.  Wobec  rozbieżnych  interpretacji  podatkowych  –  na  co  wskazywał  

i  Zamawiający,  i  wykonawcy  –  żaden  z  wykonawców,  składając  ofertę  zgodnie z  właściwą,  

w  swojej  ocenie,  interpretacją  przepisów,  nie powinien  ponosić  negatywnych konsekwencji, 

zwłaszcza w sytuacji, w której po złożeniu oferty nie może już tej stawki zmienić na zgodną  

z ustaleniami Zamawiającego. 

Zatem, w ocenie Izby, unieważnienie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, jest 

w tym przypadku najlepszym rozwiązaniem i jeśli nie nastąpiłoby w oparciu o art. 93 ust. 1 pkt 

4  ustawy  Prawo  zamówień  publicznych,  Zamawiający  mógłby  zastosować  podstawę  

z art. 93 ust. 1 pkt 7 

ustawy Prawo zamówień publicznych, tj. postępowanie obarczone jest 

niemożliwą  do  usunięcia  wadą  uniemożliwiającą  zawarcie  niepodlegającej  unieważnieniu 

umowy  w  sprawie  zamówienia  publicznego.  Wada  ta  polega  na  rozbieżnym  zastosowaniu 

zasad  wyceny  ofert  zw

iązanych z zastosowaniem odmiennych stawek podatku od towarów  

i usług. Jakkolwiek bowiem sama wartość podatku w pozycji 11. „Specyfikacji cenowej” nie 

wpływa  na  ranking  ofert  (kolejno  są  to  ceny  brutto:  7.359.179,00  zł,  7.911.064,50  zł, 

8.481.075,81 zł, 9.589.034,91 zł), to już odrzucenie tańszych ofert ze względu na zastosowaną 

stawkę  podatku  od  towarów  i  usług  –  tak.  Należy  bowiem  przyznać  rację  przystępującemu 

Althea Polska Sp. z o.o. 

– Zamawiający odrzucił oferty ze stawką 8%, lecz gdyby uznać, że 

stawka VAT 8% jest w danym st

anie faktycznym prawidłowa, to w konsekwencji należałoby 

odrzucić oferty ze stawką 23%.  

Tym samym pozostawanie wykonawców w niepewności co do obliczenia ceny do momentu 

oceny  ofert  przez  Zamawiającego,  nie  spełnia  wymogów  prowadzenia  postępowania  ani  

z  zachowaniem  uczciwej  konkurencji,  ani  przejrzystości  postępowania.  Jak  wskazywał 

Trybunał  Sprawiedliwości  UE  w  swoich  licznych  orzeczeniach  –  wymogiem  obu  tych 


przymiotów  postępowania  jest,  aby  wykonawcy  a  priori  znali  zasady  i  wymogi,  które  będą  

w danym postępowaniu obowiązywać. 

Poza  tym  Izba  zgadza  się  z  poglądem  zaprezentowanym  w  przywołanym  wcześniej 

orzeczeniu KIO, że z punktu widzenia uczciwej konkurencji niepożądana jest również sytuacja, 

w  której  jeden  z  wykonawców  znajdzie  się  w  sytuacji  odmiennej  od  pozostałych  właśnie  z 

powodu powołania się na uzyskanie niestandardowej interpretacji indywidualnej. 

Natomiast  w  aspekcie  podatkowym  Izba  przychyla  się  do  stanowiska  Zamawiającego  

i Przystępujących, że – przynajmniej w sytuacji istniejącej w niniejszym postępowaniu – klatka 

Faradaya powinna być opodatkowana stawką 23%.  

Odwołujący co prawda powołał się na uzyskaną przez siebie interpretację indywidualną, lecz, 

zdaniem Izby, wobec braku odniesienia się w niej przez organ podatkowy bezpośrednio do 

nazwy „klatka Faradaya”, a zastosowanie przez Odwołującego określeń opisowych – nawet 

wobec  dobrej  wiary  Odwołującego  przy  pozyskaniu  tej  interpretacji  –  prawdopodobna  jest 

późniejsza  wykładnia  owej  interpretacji  przez  organ  podatkowy,  odmienna  od  oczekiwań 

Odwołującego.  W  sytuacji  spornej  interpretacja  taka  bowiem  również  będzie  podlegała 

wykładni. 

W  ocenie  Izby  klatka  Faradaya,  jakkolwiek  sama  w  sobie  z  technicznego  punktu  widzenia 

konieczna do prawidłowego i bezpiecznego funkcjonowania urządzenia – co nie jest sporne, 

na gruncie przepisów podatkowych nie do końca, w ocenie Izby, spełnia wymogi dotyczące 

świadczenia  pobocznego  nierozerwalnie  związanego  ze  świadczeniem  głównym.  Chociaż 

bowiem oba świadczenia, tj. montaż rezonansu magnetycznego i klatki Faradaya są ze sobą 

związane, nie charakteryzują się cechą, zgodnie z którą „rozdzielenie tych świadczeń byłoby 

niecelowe z obiektywnego, ekonomicznego punktu widzenia, a podział dostawy i montażu na 

dwie części byłby sztuczny i nieracjonalny gospodarczo”. Nie ulega bowiem wątpliwości, że 

oba te przedmioty  są lub mogą  być  produkowane przez  innych producentów,  podobnie jak  

i  montowane  przez  innych  wykonawców.  Można  je  także  oddzielnie  zamontować  

i  zdemontować.  I  właśnie  z  powodów  ekonomicznych  –  świadczenia  te  często  właśnie  są 

rozdzielane. 

Na gruncie opisu zawartego w specyfikacji istotnych warunków zamówienia, instalacja klatki 

Faradaya rodzajowo pokrywa się też raczej z pracami adaptacyjnymi – robotami budowlano--

instalacyjnymi  (op

odatkowanymi,  bezspornie,  stawką  23%),  niż  sama  dostawą  i  montażem 

rezonansu magnetycznego.  

Również w „Specyfikacji cenowej”, stanowiącej formularz zawierający tabelę wyceny oferty, 

poszczególne  elementy  przedmiotu  zamówienia  zostały  osobno  wymienione,  wycenione  

i  opodatkowane 

–  co  nie  sprawiło  wykonawcom  szczególnej  trudności.  Na  gruncie 


„Specyfikacji  cenowej”  zatem  osobne  pozycje  stanowią:  prace  adaptacyjne  –  roboty 

budowlane,  tomograf  komputerowy,  system  do  obrazowania  rezonansem  magnetycznym, 

wstrzyki

wacze  automatyczne,  zestawy  materiałów  eksploatacyjnych,  zestawy  fantomów  do 

kalibracji, odzież ochronna, klatka Faradaya, wózek inwalidzki, detektor implantów, lekarskie 

stacje  opisowe,  replikator  do  płyt  CD  i  DVD,  elementy  infrastruktury  informatycznej,  opieka 

serwisowa itd.  

Według  Izby  powyższy  podział  dokonany  przez  Zamawiającego  był  podziałem 

przedmiotowym,  a  nie  podatkowym,  tzn.  odnosił  się  do  poszczególnych  elementów  opisu 

przedmiotu zamówienia, niezależnie od ich opodatkowania – powtarzały się bowiem zarówno 

pozycje ze stawką VAT 23%, jak i 8%, a w pozycjach 17. i 18., dotyczących lekarskich stacji 

opisowych wskazano nawet w opisie pozycji „(VAT 8% i 23%)”. Zatem nie ma znaczenia dla 

wysokości  opodatkowania  fakt,  że  Zamawiający  w  innej  pozycji  ujął  prace  adaptacyjne  – 

roboty budowlane, a w innej klatkę Faradaya. Podobnie w osobnych pozycjach ujął też klatkę 

Faradaya i rezonans magnetyczny.  

Tym samym, w ocenie Izby, bardziej uzasadniony jest pogląd o zastosowaniu stawki podatku 

od towarów i usług w wysokości 23%. 

Co  do  przedstawionej  przez  Odwołującego  informacji  pochodzącej  od  GE  Medical  System 

Scs, przedstawiciela producenta rezonansu magnetycznego 

– GE Healthcare, wskazującej, 

że belki tworzące izolację elektromagnetyczną, tj. klatka Faradaya, są konieczne i niezbędne 

do  prawidłowego  korzystania  z  wyrobu  medycznego,  tworząc  wraz  z  ww.  wyrobem 

medycznym  zestaw  funkcjonalny  do  prawidłowego  świadczenia  określonych  usług 

medycznych 

–  należy  stwierdzić,  że,  jak  już  wskazano  powyżej,  nie  budzi  to  wątpliwości, 

jednak  na  gruncie  prawa  podatkowego  nie  przesądza  o  wspólnym  opodatkowaniu  obu 

produktów. 

W z

wiązku z powyższym Izba orzekła jak w sentencji. 

O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 ustawy 

Prawo zamówień publicznych, stosownie do wyniku postępowania, zgodnie z § 1 ust. 1 pkt 2, 

§  3  i  §  5  ust.  3  pkt  1  rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia  15  marca  2010  r.  

w  sprawie  wysokości  i  sposobu  pobierania  wpisu  od  odwołania  oraz  rodzajów  kosztów  

w  postępowaniu  odwoławczym  i  sposobu  ich  rozliczania  (t.j.  Dz.  U.  z  2018  r.,  poz.  972), 

uwzględniając uiszczony przez Odwołującego wpis w wysokości 15.000 złotych oraz koszty 

wynagrodzenia pełnomocnika Zamawiającego w kwocie 3.600 złotych. 

Przewodniczący:      ……………………..…