Sygn. akt: KIO 2382/19
WYROK
z dnia 9 grudnia 2019 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Magdalena Rams
Protokolant:
Aldona Karpińska
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 6 grudnia 2019 r.
w Warszawie odwołania wniesionego
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 25 listopada 2019 r. przez wykonawcę
Dariusza Dawidowskiego prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą Zakład
Remontowo Budowlany "PLAST-BUD" M. D., Gliwice,
w
postępowaniu prowadzonym przez Zarząd Budynków Miejskich II Towarzystwo
Budownictwa Społecznego Sp. z o.o., z siedzibą w Gliwicach,
przy udziale wykonawcy A. W.
prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą DOMTON
A. W.
, Żernica zgłaszającego swoje przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie
zamawiającego.
orzeka:
Uwzględnia odwołanie i nakazuje zamawiającego Zarządowi Budynków Miejskich II
Towarzystwo Budownictwa Społecznego Sp. z o.o. w Gliwicach: (i) unieważnienie
czynności wyboru oferty najkorzystniejszej; (ii) unieważnienie czynności
odrzucenia oferty wykonawcy D. D.
prowadzącego działalność gospodarczą pod
firmą Zakład Remontowo Budowlany "PLAST-BUD" M. D., Gliwice; (iii) dokonanie
ponownego badania i oceny ofert, z uwzględnieniem oferty wykonawcy D. D.
prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą Zakład Remontowo Budowlany
"PLAST-BUD" M. D., Gliwice.
Kosztami postępowania obciąża zamawiającego Zarząd Budynków Miejskich II
Towarzystwo Budownictwa Społecznego Sp. z o.o., z siedzibą w Gliwicach i :
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 10.000 zł 00 gr
(słownie: dziesięć tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawcę D. D.
prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą Zakład Remontowo
Budowlany "PLAST-BUD" M. D., Gliwice
tytułem wpisu od odwołania;
zasądza od zamawiającego Zarządu Budynków Miejskich II Towarzystwo
Budownictwa Społecznego Sp. z o.o., z siedzibą w Gliwicach na rzecz
wykonawcy D. D.
prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą Zakład
Remontowo Budowlany "PLAST-BUD" M. D., Gliwice
kwotę 13 600 zł 00 gr
(słownie: trzynaście tysięcy sześćset złotych zero groszy) stanowiącą
uzasadnione koszty strony poniesione z tytułu wpisu od odwołania i
wynagrodzenia pełnomocnika.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień publicznych
(Dz.U. z 2018 poz. 1986 ze zm.) na niniejszy wyrok -
w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia
przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu
Okręgowego w Gliwicach.
Przewodniczący:
………………….……………
Sygn. akt:
KIO 2382/19
UZASADNIENIE
W dniu 25 listopada 2019 r. do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęło odwołanie
wykonawcy
Zakład Remontowo-Budowlany „PLAST-BUD” M. D. (dalej „Odwołujący”)
zarzucając zamawiającemu Zarządowi Budynków Miejskich II Towarzystwo Budownictwa
Społecznego sp. z o.o. w Gliwicach (dalej „Zamawiający”) naruszenie:
art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp poprzez błędne odrzucenie oferty Odwołującego ze
wskazaniem na nie
spełnienie przez Odwołującego wymogu określonego przez
Zamawiającego w SIWZ podpisania każdej strony oferty, pomimo że przepisy ustawy
Pzp nie wymagają podpisania każdej strony oferty, a Odwołujący złożył podpisy pod
oświadczeniami, których treść zawarta jest na niepodpisanych stronach oferty;
art. 91 ust. 1 ustawy Pzp poprzez dokonanie wyboru oferty, która nie jest
najkorzystniejsza na podstawie kryteriów oceny ofert określonych w specyfikacji
istotnych warunków zamówienia;
oraz innych przepisów wymienionych lub wynikających z uzasadnienia niniejszego
Odwołania.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania oraz o nakazanie Zamawiającemu: (i)
unieważnienia czynności odrzucenia oferty Odwołującego; (ii) dokonania ponownego badania
i oceny ofert z uwzględnieniem oferty Odwołującego; (iii) dokonania wyboru oferty
najkorzystniejszej; (iv)
zasądzenie od Zamawiającego na rzecz Odwołującego kosztów
postępowania według spisu kosztów, który zostanie przedłożony na rozprawie
W uzasadnie
niu podniesionych zarzutów Odwołujący wskazał, że Zamawiający prowadzi
postępowanie na docieplenie wraz z wykonaniem izolacji przeciwwilgociowej ścian
fundamentowych budynku mieszkalnego wielorodzinnego przy ul. Witkiewicza 79 w Gliwicach.
W treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia, w części nr 9 OFERTA w pkt 9.1.4
Zamawiający wskazał, że wszystkie strony oferty i jej wszystkich załączników winny być
podpisane przez umocowanego przedstawiciela lub przedstawicieli Wykonawcy (...).
Odwołujący wskazał, że złożył ofertę wraz z załącznikami wypełnionymi zgodnie z wzorami
udostępnionymi przez Zamawiającego, stanowiącymi załączniki do SIWZ. Wzory obejmowały
m.in.
oświadczenie wykonawcy składane na podstawie art. 25a ust. 1 ustawy Pzp, dotyczące
przesłanek wykluczenia z postępowania, a także dotyczące spełniania warunków udziału w
postępowaniu. Wzory te przewidywały miejsce na podpis wykonawcy tuż pod treścią
oświadczenia, w wykropkowanym miejscu. W związku z faktem, że wzory zostały
udostępnione w formie edytowalnej (word), Odwołujący wypełnił przy pomocy programu do
edycji tekstu treść oświadczenia podając dane firmy. Powyższe spowodowało, że
wykropkowane miejsce na podpis pod oświadczeniem znalazło się na kolejnej stronie
dokumentu. W konsekwencji, miejsc
a na podpisy znalazły się na odwrocie wydruków
zawierających ww. oświadczenia. Odwołujący podpisał zatem ww. oświadczenia w miejscach,
które były wyznaczone - zgodnie z udostępnionym przez Zamawiającego wzorem na złożenie
podpisów.
Odwołujący wskazał, że Zamawiający odrzucił ofertę Odwołującego stwierdzając, że brak
podpisu umocowanego przedstawiciela na pierwszej stronie „oświadczenia Wykonawcy
dotyczącego spełniania warunków udziału w postępowaniu” oraz na pierwszej stronie
„Oświadczenia Wykonawcy dotyczącego przesłanek wykluczenia z postępowania”, stanowi o
niezgodności oferty z wyżej przytoczoną treścią SIWZ w pkt 9.1.4.
W zakresie zarzut naruszenia
art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp, Odwołujący wskazał, że zgodnie
z przywołanym przepisem zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli jej treść nie odpowiada treści
specyfikacji istotnych warunków zamówienia, z zastrzeżeniem art. 87 ust. 2 pkt 3. W treści
specyfikacji istotnych warunków zamówienia, w części nr 9 OFERTA w pkt 9.1.4 Zamawiający
wskazał, że wszystkie strony oferty i jej wszystkich załączników winny być podpisane przez
umocowanego przedstawiciela lub przedstawicieli Wykonawcy (...).
W ocenie Odwołującego nie budzi wątpliwości, że oferta Odwołującego została złożona z
zachowaniem formy pisemnej i jest podpi
sana przez osobę uprawnioną do reprezentowania
Odwołującego. Dla zachowania formy pisemnej, zgodnie z art. 78 § 1 Kodeksu cywilnego
wystarcza złożenie własnoręcznego podpisu na dokumencie, obejmującym treść
oświadczenia woli. Do zawarcia umowy wystarcza wymiana dokumentów obejmujących treść
o
świadczeń woli, z których każdy jest podpisany przez jedną ze stron, lub dokumentów, z
których każdy obejmuje treść oświadczenia woli jednej ze stron i jest przez nią podpisany.
Przepisy ustawy Pzp nie stawiają wymogów co do podpisania każdej strony oferty. W związku
z powyższym należy, w ocenie Odwołującego, zgodnie z odesłaniem zawartym w art. 14 ust.
1 ustawy Pzp, zweryfikować, jak powyższą kwestię reguluje Kodeks cywilny. Z analizy
przepisów Kodeksu cywilnego wynika, że ustawodawca nie precyzuje, w jakim miejscu należy
złożyć podpis na dokumencie. Ukształtowany w tym zakresie zwyczaj, dyktowany rolą
przypisywaną podpisowi, nakazuje złożenie podpisu pod tekstem dokumentu (Z. Radwański,
w: System PrPryw, t. 2, 2008, s.
130; R. Strugała, w; Gniewek, Machnikowski, Komentarz KC,
2017, s. 217; podobnie wyr. SA w Poznaniu z 10.9.2009 r., I ACa 531/09, niepubl.). Ma to na
celu zapewnienie, że osoba podpisująca dokument zapoznała się z jego treścią. W przypadku
dokumentów wielostronicowych wystarczy złożenie podpisu na ostatniej stronie dokumentu
(S. Rudnicki, w: Komentarz do KC,, Ks. I, 2009, s. 384). W orzecznictwie wyrażono także
pogląd, zgodnie z którym dla uznania zawarcia umowy w formie pisemnej może wystarczyć
podpis pod
załącznikiem do tej umowy, pomimo braku podpisu pod zasadniczą treścią umowy
(wyr. SN z 20.01.2012 r., I CSK 373/11, OSNC - Zb. dodatkowy 2.013, Nr B, poz. 34).
Odwołujący wskazał, że zgodnie z wyrokiem Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 2 lipca 2012
r. (sy
gn. akt KIO 1291/12), przepisy Pzp nie stawiają wymogów co do podpisania każdej strony
oferty, a dla zachowania formy pisemnej wystarczające jest złożenie własnoręcznego podpisu
na dokumencie w taki sposób, aby wynikało kto podpisał dany dokument oraz że wolą osoby
składającej ten podpis jest objęcie całości oświadczenia woli złożonego w tym dokumencie.
W ocenie Odwołującego mając na uwadze powyższe, należy uznać, że złożenie podpisów na
drugich stronach oświadczeń (oświadczenia dotyczącego przesłanek wykluczenia z
postępowania a także dotyczącego spełniania warunków udziału w postępowaniu), jest
wystarczające do stwierdzenia zachowania formy pisemnej. Podpisy zostały złożone w
miejscach wyznaczonych przez Zamawiającego we wzorach - tj. pod tekstem oświadczenia.
Fakt, że miejsca te, po wypełnieniu części formularza przeznaczonej na dane firmy, znalazły
się na kolejnej stronie dokumentu (w praktyce - na odwrocie kartki zawierającej oświadczenie),
nie może dyskwalifikować oferty Odwołującego. Fakt, że zarówno w pierwszym jak i drugim
przypadku podpis znajduje się na odwrocie kartki zawierającej oświadczenie, dodatkowo
sprzyja przyjęciu, że Odwołujący dokładnie wiedział, pod jakim oświadczeniem składa podpis,
oraz że nie wchodziła w grę „podmiana” pierwszej strony zawierającej tekst oświadczenia.
Odwołujący wskazał, że odrzucenie oferty w zaistniałej sytuacji jest wyrazem zbytniego
formalizmu ze strony Zamawiającego, który formułując warunek podpisania każdej strony
oferty, prawdopodobnie miał na uwadze jedynie wzory (a więc niewypełnione żadnymi danymi,
szablony) udostępnionych wraz z SIWZ oświadczeń. We wzorach załączonych do SIWZ
rzeczywiście każda strona oferty zawiera miejsce na podpis. Dowód: formularz ofertowy oraz
załączniki nr 4.1, 4.2, 5, 6.1, 6.2.
Od
wołujący podkreślił również, że uwadze Zamawiającego umknął jednak fakt, że przepisy
ustawy Pzp nie stawiają wymogów co do podpisania każdej strony oferty. Stąd w przypadku,
gdy miejsce na złożenie podpisu w wyniku edycji dokumentu ulega przesunięciu na kolejną
jego stronę, niezgodność oferty z wymogami SIWZ odnośnie konieczności podpisania każdej
strony oferty ma charakter jedynie formalny i nie odrzucenie takiej oferty nie tylko nie jest
błędem Zamawiającego, ale w związku z prawną, doniosłością odrzucenia i zamkniętym
katalogi
em przesłanek jego zastosowania - jest jego powinnością.
W zakresie zarzutu naruszenia art. 91 ust. 1 ustawy Pzp,
Odwołujący wskazał, że przepis ten
stanowi, iż zamawiający wybiera ofertę najkorzystniejszą na podstawie kryteriów oceny ofert
określonych w specyfikacji istotnych warunków zamówienia. Nieuprawnione odrzucenie oferty
Odwołującego spowodowało, że Zamawiający dokonał wyboru kolejnej oferty złożonej w
postępowaniu. Gdyby Zamawiający nie odrzucił oferty Odwołującego, w związku z faktem, że
oferta Odwołującego stanowiła najkorzystniejszą ofertę na podstawie kryteriów oceny ofert
określonych w SIWZ, to jego oferta zostałaby, na mocy ww. przepisu, wybrana przez
Zamawiającego.
W ocenie Odwołującego nie może budzić żadnych wątpliwości, iż w przedmiotowym
postępowaniu Zamawiający dopuścił się naruszenia wskazanych we wstępie oraz w
uzasadnieniu niniejszego o
dwołania przepisów, które doprowadziło do niezgodnego z prawem
odrzucenia oferty Odwołującego. W tym stanie rzeczy zasadnym jest unieważnienie czynności
wyboru oferty wykonawcy DOMTON A. W.
, unieważnienie czynności odrzucenia oferty
Przystępującego oraz nakazanie Zamawiającemu dokonania wyboru najkorzystniejszej oferty
z uwzględnieniem oferty Odwołującego.
Izba ustaliła co następuje:
Izba postanowiła dopuścić w poczet materiału dowodowego następujące dokumenty: (i)
specyfikację istotnych warunków zamówienia (dalej „SIWZ”) na okoliczność ustalenia
przedmiotu zamówienia oraz wymagań Zamawiającego co do sposobu złożenia oferty; (ii)
ofertę Odwołującego na okoliczność ustalenia jej treści; (iii) protokół postępowania
przetargowego na okoliczność ustalenia przebiegu postępowania; (iv) informację o wyborze
oferty najkorzystniejszej z dnia 18 listopada 2011 na okoliczność ustalenia wyników
postępowania oraz przyczyn odrzucenia oferty Odwołującego.
Na podstawie powyższych dokumentów Izba ustaliła, że Zamawiający prowadzi postępowanie
o udzielenie zamówienia publicznego na docieplenie wraz z wykonaniem izolacji
przeciwwilgociowe
j ścian fundamentowych budynku mieszkalnego wielorodzinnego przy ul.
Witkiewicza 79 w Gliwicach.
W rozdziale 9 SIWZ Zamawiający określił wymagania związane z przygotowaniem i złożeniem
ofert przez wykonawców. W pkt 9.1.4 SIWZ Zamawiający wskazał: „Wszystkie strony oferty i
jej wszystkich załączników winny być podpisane przez umocowanego przedstawiciela lub
przedstawicieli Wykonawcy, upoważnionego do podejmowania zobowiązań w imieniu
Wykonawcy zgodnie z wpisem i reprezentacji w stosownym dokumencie uprawnia
jącym do
występowania w obrocie prawnym lub udzielonym pełnomocnictwem. Pełnomocnictwo winno
być dołączone do oferty ( w oryginale lub w formie kopii notarialnie ), o ile nie wynika z innych
dokumentów załączonych przez wykonawcę.”
Izba ustaliła, że pismem z dnia 18 listopada 2019 r. Zamawiający poinformował wykonawców
o wynikach postępowania przetargowego. Zamawiający odrzucił ofertę Odwołującego
stwierdzając, że brak podpisu umocowanego przedstawiciela na pierwszej stronie
„oświadczenia Wykonawcy dotyczącego spełniania warunków udziału w postępowaniu” oraz
na pierwszej stronie „Oświadczenia Wykonawcy dotyczącego przesłanek wykluczenia z
postępowania”, stanowi o niezgodności oferty z wyżej przytoczoną treścią SIWZ w pkt 9.1.4.
Izba zważyła co następuje:
Na wstępie Izba ustaliła, że Odwołujący
jako wykonawca, którego oferta, w przypadku
potwierdzenia się zarzutów odwołania, może zostać wybrana jako najkorzystniejsza
spełnia
określone w art. 179 ust. 1 ustawy Pzp przesłanki korzystania ze środków ochrony prawnej, tj.
ma interes w
uzyskaniu zamówienia, a naruszenie przez Zamawiającego przepisów ustawy
Pzp może spowodować poniesienie przez niego szkody, polegającej nieuzyskaniu
zamówienia.
W ocenie Izby zarzuty
podniesione przez Odwołującego okazały się zasadne, co skutkowało
uwzględnieniem odwołania. Wskazać należy, że zgodnie z art. 89 ust.1 pkt 2 ustawy Pzp
Zamawiający odrzuca ofertę wykonawcy, której treść jest niezgodna z postanowieniami SIWZ.
W orzecznictwie Krajowej Izby Odwoławczej jak i sądów powszechnych zgodnie wskazuje się,
że niezgodność oferty, do której ustawodawca referuje w art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp
powinna dotyczyć sfery merytorycznej zobowiązania określonego w dokumentacji
postępowania oraz zobowiązania zaoferowanego w ofercie przez wykonawcę (por. wyrok
Sądu Okręgowego w Katowicach z 10 listopada 2011 r. sygn. akt XIX Ga 477/11, wyrok Sądu
Okręgowego w Łodzi z 22 maja 2017 r. sygn. akt III Ca 452/17). Istotne więc z punktu widzenia
art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp jest zidentyfikowanie błędu czy niezgodności w ofercie
wykonawcy, a następnie rozstrzygnięcie czy ów błąd czy niezgodność odnosi się do sfery
merytorycznej zobowiązania wykonawcy czy należy przypisać mu wyłącznie wymiar formalny.
Część bowiem błędów czy omyłek wykonawcy zawartych w ofercie nie musi skutkować
rygorystyczną sankcja w postaci odrzucenia oferty. Zbyt daleki rygoryzm i formalizm
postępowania i eliminowanie ofert wykonawców, których uchybienia w zakresie oferty dotyczą
wyłącznie jej formalnego aspektu stoi w sprzeczności z celem ustawodawcy wyrażonym w art.
89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp tj. wyeliminowaniem ofert niezgodnych merytorycznie z
wymaganiami zawartymi w SIWZ. W ocenie Izby
art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp odnosi się do
merytorycznego aspektu zaoferowanego przez wykonawcę świadczenia oraz merytorycznych
wymagań zamawiającego, w szczególności co do zakresu, ilości, jakości, ceny, warunków
realizacji i innych elementów istotnych dla wykonania zamówienia, w tym wyznaczonych
parametrów technicznych wyrobu. Niezgodność treści oferty z treścią SIWZ ma miejsce w
sytuacji, gdy oferta nie odpowiada w pełni przedmiotowi zamówienia, nie zapewniając jego
realizacji w całości zgodnie z wymogami zamawiającego.
Tym samym odrzucenie oferty na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp nie obejmuje
przypadków uchybień formalnych wyrażających się w odmiennym od oczekiwanego przez
zamawiającego sposobie prezentowania informacji w ofercie.
Mając na uwadze powyższe, Izba uznała, że Zamawiający niezasadnie dokonał odrzucenia
oferty Odwołującego na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp. Wskazać należy, że
Zamawiający upatrywał niezgodności oferty wykonawcy z wymogiem określonym w pkt 9.1.4
SIWZ tj. z powodu niedochowania przez Odwołującego wymogu, aby wszystkie strony oferty i
jej wszystkich załączników były podpisane przez umocowanego przedstawiciela lub
przedstawicieli wykonawcy
– braku podpisu Odwołującego na pierwszej stronie oświadczenia
dotyczącego spełnienia warunków udziału w postępowaniu oraz podstaw wykluczenia.
Nie było sporne pomiędzy stronami, że zakwestionowane przez Zamawiającego załączniki tj.
oświadczenie wykonawcy składane na podstawie art. 25a ust. 1 ustawy Pzp, dotyczące
przesłanek wykluczenia z postępowania, a także dotyczące spełniania warunków udziału w
postępowaniu zostały podpisane w sposób prawidłowy i skuteczny przez wykonawcę.
Odwołujący złożył na zakwestionowanych dokumentach podpisy pod treścią oświadczenia, w
wykropkowanym miejscu. Jak wyjaśnił Odwołujący dokonując edycji tekstu oświadczenia
wykropkowane miejsce na podpis pod oświadczeniem znalazło się na kolejnej stronie
dokumentu.
W konsekwencji, miejsca na podpisy znalazły się na odwrocie wydruków
zawierających ww. oświadczenia. Odwołujący podpisał zatem ww. oświadczenia w miejscach,
które były wyznaczone - zgodnie z udostępnionym przez Zamawiającego wzorem na złożenie
podpisów. Wykonawca pod treścią oświadczenia zawartego w zakwestionowanych
załącznikach złożył podpis, a tym samym skutecznie złożył oświadczenie woli
Zamawiającemu.
Słusznie wskazał Odwołujący, że przepisy ustawy Pzp nie stawiają wymogów co do
podpisania każdej strony oferty czy oświadczeń składanych na potwierdzenie spełnienia
warunków udziału w postępowaniu. Na podstawie delegacji ustawowej zwartej w art. 14 ust. 1
ustawy Pzp do czynności podejmowanych przez zamawiającego i wykonawców w
postępowaniu o udzielenie zamówienia stosuje się przepisy ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r.
- Kodeks cywilny (Dz.U. z 2019 r. poz. 1145 i 1495
), jeżeli przepisy ustawy nie stanowią
inaczej. Przepisy kodeksu cywilnego nie precyzuj
ą w jakim miejscu należy złożyć podpis w
celu skutecznego złożenia oświadczenia woli. Jak wskazał Sąd Najwyższy („….) świetle art.
78 § 1 sama objętość „dokumentu” nie może mieć znaczenia. Może on składać się z kilku
części (kilku stron) o różnej szacie redakcyjnej. Istotna jest przy tym sama relacja takiego
dokumentu do umieszczonego w nim oświadczenia woli. Można mówić o tzw. dokumencie
zintegr
owanym, jeżeli składa się on z kilku części (kilku stron), lecz zawiera to samo
oświadczenie woli pochodzące od określonego podmiotu. Rzecz jasna, o takiej integracji nie
przesądzają jeszcze elementy natury technicznej (np. sposób fizycznego połączenia części
dokumentu), lecz czynnik natury merytorycznej, tj. sama treść dokumentu wyrażająca objęte
nim oświadczenie woli i wskazująca na sposób powiązania poszczególnych części dokumentu
jako całości. Integralny pod względem treści oświadczenia woli dokument może być podpisany
wówczas jako całość i podpis na takim dokumencie (pod treścią złożonego oświadczenia woli)
może oznaczać zachowanie formy pisemnej tego oświadczenia woli w rozumieniu art. 78 § 1
KC.”. (wyr. SN z 20.01.2012 r., I CSK 373/11, OSNC - Zb. dodatkowy 2.013, Nr B, poz. 34).
Nie ma w ocenie Izby żadnych wątpliwości, że złożenie przez Odwołującego podpisu
wyłącznie na drugiej stronie zakwestionowanych oświadczeń nie może skutkować uznaniem,
iż oświadczenie woli wykonawcy zostały złożone w sposób nieskuteczny czy niepoprawny. O
skuteczności oświadczenia woli nie może decydować sposób edytowania teksu czy układ
graficzny złożenia podpisu. Nie ulega wątpliwości, że zarówno pierwsza jak i druga strona
oświadczeń stanowią nierozerwalną merytorycznie treść dokumentu i zamieszczenie podpisu
na drugiej stronie
odnosi się do całości oświadczeń. Podkreślić należy również, że wobec
braku w przepisach ustawy Pzp wymogu pod
pisania każdej strony oferty, dla zachowania
formy pisemnej wystarczające jest złożenie własnoręcznego podpisu na dokumencie w taki
sposób, aby wynikało kto podpisał dany dokument oraz że wolą osoby składającej ten podpis
jest objęcie całości oświadczenia woli złożonego w tym dokumencie. Tym samym, zasadnie
wskazał Odwołujący, że złożenie podpisów na drugich stronach oświadczeń (oświadczenia
dotyczącego przesłanek wykluczenia z postępowania a także dotyczącego spełniania
warunków udziału w postępowaniu), jest wystarczające do stwierdzenia zachowania formy
pisemnej. Podpisy zostały złożone w miejscach wyznaczonych przez Zamawiającego we
wzorach -
tj. pod tekstem oświadczenia. Fakt, że miejsca te, po wypełnieniu części formularza
przeznaczonej na dane firmy, znalazły się na kolejnej stronie dokumentu (w praktyce - na
odwrocie kartki zawierającej oświadczenie), nie może dyskwalifikować oferty Odwołującego.
W ocenie Izby
niezgodność oferty Odwołującego ze SIWZ na jaką powołał się Zamawiający
ma
wymiar wyłącznie formalny, niemający żadnego przełożenia na aspekt merytoryczny oferty
Odwołującego. Zgodzić się należy z Zamawiającym, że ustawodawca przyznał mu uprawienie
do kształtowania zapisów SIWZ. Uprawnienie to nie ma jednak charakteru absolutnego i nie
może prowadzić do implementacji rozwiązań sprzecznych z celami i zasadami jakie
ustawodawca stawia podmiotom prowadzącym postępowania przetargowe. Przyjęcie
rygorystycznego i formalistycznego stanowiska Zamawiającego za prawidłowe po pierwsze
prowadziłoby do niezasadnego eliminowania oferty merytorycznie zgodnych z wymaganiami
zawartymi w SIWZ, co stałoby w sprzeczności z dążeniem do utrzymania konkurencyjności
na rynku zamówień publicznych, po drugie byłoby działaniem nieproporcjonalnym i
nadmiernym, a więc sprzecznym z art. 7 ust. 1 ustawy Pzp. Twierdzenia Zamawiającego
jakoby niestaranność wykonawcy polegająca na niestarannej edycji tekstu oświadczenia miała
przekładać się na jakość wykonania zamówienia należy uznać za bezpodstawne tezy,
nieuzasadnione żadnymi obiektywnymi okolicznościami. W ocenie Izby, nie ma żadnego
przełożenia pomiędzy jakością wykonania robót budowlanych, a sposobem edycji tekstu
dokumentu. Odwołujący w sposób prawidłowy podpisał tekst oświadczenia, okoliczność, iż w
wyniku edycji dokumentu podpis wykonawcy przesunął się z pierwszej na drugą stronę
oświadczeń pozostaje bez wpływu na jakość czy sposób wykonania zamówienia.
W związku z powyższy, wobec uznania, iż Odwołujący skutecznie złożył oświadczenie o braku
podstaw do wykluczenia oraz o spełnieniu warunków udziału w postępowaniu nie ma podstaw
do stwierdzenia, iż jego oferta pozostaje niezgodna z SIWZ. Niezgodność na jaką powołał się
Zamawiający jest wyłącznie niezgodnością formalną, dotyczącą niedochowania miejsca
złożenia podpisu, nie zaś skuteczności jego złożenia. Ani ustawa Pzp ani przepisy kodeksu
cywilnego nie wymagają złożenia podpisu na każdej stronie oświadczenia woli. Odrzucenie
oferty Odwołującego za uchybienia wskazanie przez Zamawiającego godziłoby w zasadę
proporcjonalności i byłoby tym samym sankcją nadmierną.
Mając na uwadze powyższe, odwołanie podlegało uwzględnieniu. Zamawiający bowiem
odrzucając ofertę Odwołującego naruszył art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp, co w konsekwencji
skutkowało naruszeniem art. 91 ust. 1 ustawy Pzp.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 ustawy
Pzp oraz w oparciu o przepisy § 3 pkt 1 i 2 lit. b rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia
15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów
kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (t.j. Dz. U. z 2018, poz. 972
z zm.).
Izba nie uwzględniła wniosku Zamawiającego o zasądzenie kosztów dojazdu. Zgodnie z
treścią § 3 pkt 2 lit. b przywołanego powyżej rozporządzenia do kosztów postępowania
odwoławczego zalicza się uzasadnione koszty stron postępowania odwoławczego w
wysokości określonej na podstawie rachunków przedłożonych do akt sprawy. Zamawiający
takich rachunków nie złożył do akt sprawy, co uniemożliwiło Izbie uwzględnienie wniosku
złożonego przez Zamawiającego.
Przewodniczący: …………………………….