POSTANOWIENIE
z dnia 23 grudnia 2019 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie: Przewodniczący: Piotr Kozłowski
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym
bez udziału stron i uczestników postępowania
odwoławczego 23 grudnia 2019 r. w Warszawie odwołań wniesionych do Prezesa Krajowej
Izby Odwoławczej 13 grudnia 2019 r.
przez
wykonawcę: ENERIS Surowce S.A. z siedzibą w Kielcach
w
postępowaniach pn.:
A.
Odbieranie oraz zagospodarowanie odpadów komunalnych z nieruchomości
zamieszkałych i niezamieszkałych z terenu Sektora I Związku Celowego Gmin MG-6.
(numer postępowania DK.271.1.5.2019) – sygn. akt KIO 2530/19
B.
Odbieranie oraz zagospodarowanie odpadów komunalnych z nieruchomości
zamieszkałych i niezamieszkałych z terenu Sektora III Związku Celowego Gmin MG-6.
(numer
postępowania DK.271.1.6.2019) – sygn. akt KIO 2531/19
prowadzonych
przez zamawiającego: Związek Celowy Gmin MG-6 z siedzibą w Gorzowie
Wielkopolskim
postanawia:
Umarza postępowania odwoławcze w obydwu sprawach.
Nakazuje zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
ENERIS Surowce S.A. z siedzibą w Kielcach kwoty 27000 zł 00 gr (słownie:
dwadzieścia siedem tysięcy złotych zero groszy), stanowiącej 90% uiszczonych wpisów.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r.
– Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1843.) na niniejsze postanowienie
– w terminie 7 dni
od
dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Gorzowie Wielkopolskim.
Przewodniczący:
………………………………
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający Związek Celowy Gmin MG-6 z siedzibą w Gorzowie Wielkopolskim
prowadzi
równolegle na podstawie ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1843.) {dalej
również: „ustawa pzp” lub „pzp”} w trybie
przetargu nieograniczonego
postępowania o udzielenie zamówienia publicznego na dostawy
pn.:
Odbieranie oraz zagospodarowanie odpadów komunalnych z nieruchomości
zamieszkałych i niezamieszkałych z terenu Sektora I Związku Celowego Gmin MG-6 (numer
postępowania DK.271.1.5.2019) oraz Odbieranie oraz zagospodarowanie odpadów
komunalnych z nieruchomości zamieszkałych i niezamieszkałych z terenu Sektora III
Związku Celowego Gmin MG-6 (numer postępowania DK.271.1.6.2019). Ogłoszenia o tych
za
mówieniach 4 grudnia 2019 r. zostały opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej nr 2019/S_234 pod poz. 57392 i 573977.
Wartość przedmiotowych zamówień
przekracza kwot
y określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy pzp.
13 grudnia 2019 r. Odw
ołujący ENERIS Surowce S.A. z siedzibą w Kielcach wniósł
w formie pisemnej do Prezesa Kra
jowej Izby Odwoławczej odwołania (zachowując wymóg
przekazania ich
kopii Zamawiającemu) od postanowień specyfikacji istotnych warunków
tych zamówień {dalej w skrócie: „specyfikacja” lub „SIWZ}.
Od
wołujący zarzucił Zamawiającemu następujące naruszenia przepisów ustawy pzp
{ewentualnie w zw. z przepisami innych aktów prawnych}:
1. Art. 29 ust. 1 i 2 w zw. z art. 7 ust. 1
– przez określenie przedmiotu zamówienia
w
sposób naruszający zasadę uczciwej konkurencji i naruszający jednocześnie przepisy
ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 701, ze zm.).
2. Art. 29 ust. 1
– przez opisanie przedmiotu zamówienia w części dotyczącej pojemników
podziemnych i półpodziemnych w sposób niejednoznaczny i niewyczerpujący.
3. Art. 22 ust. 1a
– przez określenie warunku udziału w postępowaniu w zakresie
dysponowania pojaz
dami w sposób nieproporcjonalny.
4. A
rt. 483 § 1 k.c., 484 § 2 k.c., art. 3531 k.c. w zw. z art. 139 ust. 1 pzp – przez
zastrzeżenie w § 12 ust. 1 pkt 6) w zw. z § 12 ust. 2 pkt 15) wzoru umowy oraz § 12 ust.
1 pkt 1), 5) i 7) wzoru umowy a także § 12 ust. 1 pkt 5) wzoru umowy i § 12 ust. 1 pkt 8)
wzoru umowy
klauzul uprawniających Zamawiającego do naliczania podwójnej kary
umownej za to samo zdarzenie oraz kar nadmiernych w stosunku do przewinienia lub
szkody, a także kar na zasadzie ryzyka co powoduje, iż przekroczono granicę swobody
umów i obarczono wykonawcę zbyt dużym ryzykiem związanym z niezachowaniem
obowiązków umownych, oraz zastrzeżono kary umowne nieadekwatne do wartości
potencjalnej szkody, co prowadzić może do nieuzasadnionego wzbogacenia się
Zamawiającego kosztem wykonawcy oraz wskazuje na nadużycie pozycji
Zamawiającego jako strony samodzielnie konstruującej stosunek prawny.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu
dokonania następujących zmian treści SIWZ:
Wykreślenia III.6A ust. 14) lit b) i c) opisu przedmiotu zamówienia w brzmieniu:
Wykonawca realizując przedmiot umowy zobowiązany jest do: 14) W celu zapewnienia
odpowiedniej jakości świadczonych usług, instalacja komunalna wykorzystywana do
zagospodarowania niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych, musi
spełniać następujące wymogi minimalne:
a)
być wyposażona w samochodową wagę najazdową,
b)
uzyskany w instalacji w poprzednim roku poziom odzysku nie może być niższy niż
23 % w stosunku do masy zmieszanych odpadów komunalnych przyjętych do
instalacji,
c)
umożliwiać automatyczną separację co najmniej czterech frakcji materiałowych:
metale, tworzywa sztuczne, papier, szkło z wykorzystaniem separatorów optycznych
lub równoważnych (równoważność oceniana będzie przy uwzględnieniu skuteczności
mechanizmu separującego),
d)
być wyposażona w urządzenia do biologicznej stabilizacji (biostabilizacji) odpadów
ulegających biodegradacji o wydajności odpowiadającej co najmniej 50% ilości
zmieszanych odpadów komunalnych,
- wymogi wskazane w lit b) -
d) znajdują zastosowanie do instalacji MBP.
Wykreślenie zgodnie z rozdziałem V pkt 1 ppkt 3) lit e) SIWZ: co najmniej jednym
pojazdem o zabudowie hakowej z HDS, zapewniającym obsługę stosowanych
kontenerów, pojemników podziemnych i półpodziemnych o pojemności do 5m
dla
każdej z frakcji odpadów komunalnych.
3. Wskazaniu
miejsca usytuowania pojemników podziemnych i półpodziemnych, ich
rodzaju, sposobu
wykonania, dokumentacji technicznej tych pojemników.
Wykreślenia § 12 ust. 2 pkt 15) wzoru umowy oraz § 12 ust. 1 pkt 5) i 7) wzoru umowy,
a
także § 12 ust. 1 pkt 5) wzoru umowy i § 12 ust. 1 pkt 8) wzoru umowy.
Ponadto w uzasadnieniu podano okol
iczności faktyczne i prawne, które według
Odwołującego uzasadniają wniesienie odwołania.
Nie zgłoszono przystąpienia do postępowania odwoławczego w żadnej ze spraw.
20 grudnia 2019 r. wpłynęły do Prezesa Izby pisma Odwołującego, w których
oświadczył, że wycofuje powyższe odwołania.
W tych okolicznościach Izba zważyła, co następuje:
Zgodnie z art. 187 ust. 8 pzp odwołujący może cofnąć odwołanie do czasu
zamknięcia rozprawy; w takim przypadku Izba umarza postępowanie odwoławcze. Jeżeli
cofnięcie nastąpiło przed otwarciem rozprawy, odwołującemu zwraca się 90% wpisu.
Od
wołujący skorzystał z przysługującego mu uprawnienia i skutecznie wycofał
uprzednio wniesione odwołania, co nastąpiło przed otwarciem posiedzenia w tych sprawach.
Z tych względów – działając na podstawie art. 187 ust. 8 oraz art. 192 ust. 1 zd. 2
ustawy Prawo zamówień publicznych – Izba umorzyła postępowanie odwoławcze.
O kosztach postępowania odwoławczego w obu sprawach orzeczono stosownie
do
treści art. 187 ust. 8 zd. 2 ustawy pzp w związku z § 5 ust. 1 pkt 3 lit. a rozporządzenia
ezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania
wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich
rozliczania (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 972)
, nakazując zwrot 90% procent uiszczonych wpisów.
Przewodniczący:
………………………………