Sygn. akt: KIO 261/19
WYROK
z dnia 27 lutego 2019 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Ernest Klauziński
Protokolant:
Marta Słoma
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 25 lutego 2019 r.
w Warszawie odwołania wniesionego
do Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 13 lutego 2019 r. przez wykonawcę M.M.
prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą EM-MAL M.M. z siedzibą w Kielcach,
w
postępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego: Powiat Skarżyski z siedzibą w
Ska
rżysku-Kamiennej reprezentowanym przez Zarząd Dróg Powiatowych z siedzibą w
Skarżysku-Kamiennej, przy udziale wykonawcy Z.K. prowadzącego działalność gospodarczą
pod firmą Biuro Projektowo-Wykonawcze Drogi i ulice Z.K. z siedzibą w Kielcach
zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego,
orzeka:
oddala odwołanie,
kosztami postępowania obciąża Odwołującego: M.M. prowadzącego działalność
gospodarczą pod firmą EM-MAL M.M. z siedzibą w Kielcach i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 7 500,00 zł
(słownie: siedem tysięcy pięćset złotych 00/100 groszy) uiszczoną
przez Odwołującego: M.M. prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą EM-
MAL M.M.
z siedzibą w Kielcach tytułem wpisu od odwołania;
zasądza od Odwołującego: M.M. prowadzącego działalność gospodarczą pod
firmą EM-MAL M.M. z siedzibą w Kielcach na rzecz Zamawiającego: Powiatu
Skarżyskiego z siedzibą w Skarżysku-Kamiennej reprezentowanego przez Zarząd
Dróg Powiatowych z siedzibą w Skarżysku-Kamiennej kwotę 3 850,74 zł (słownie:
trzy tysiące osiemset pięćdziesiąt złotych i 74/100 groszy) stanowiącą koszty
postępowania odwoławczego poniesione z tytułu wynagrodzenia pełnomocnika
oraz uzasadnione koszty podróży w związku ze stawiennictwem na rozprawę.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 1986) na niniejszy wyrok
– w terminie 7 dni od dnia
jego doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
do Sądu Okręgowego w Kielcach.
…………………………..……………
Sygn. akt KIO 261/19
U z a s a d n i e n i e
Powiat Skarżyski z siedzibą w Skarżysku-Kamiennej reprezentowanym przez Zarząd Dróg
Powiatowych z siedzibą w Skarżysku-Kamiennej (dalej Zamawiający) prowadzi
postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego
pn.
„Opracowanie dokumentacji projektowej dla zadania pn. Budowa zintegrowanego
systemu komunikacyjnego obejmującego wykonanie przebudowy istniejącego układu
komunikacyjnego wraz z budową obiektu w celu przekroczenia linii kolejowej Nr 8
Warszawa-
Kraków i skomunikowania Osiedla Dolna Kamienna z Osiedlem Przydworcowym
w
Skarżysku-Kamiennej”
(znak
postępowania:
ZDP.272.6.2018)
zwane
dalej
Postępowaniem. Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Biuletynie Zamówień
Publicznych w dniu 31
października 2018 r. pod numerem 643666-N-2018. Wartość
zamówienia nie przekracza kwot określonych w przepisach wykonawczych wydanych
na podstawie art. 11 ust. 8 Pzp.
W dniu 13 lutego 2019 r. wykonawca M.M.
prowadzący działalność gospodarczą pod firmą
EM-MAL M.M.
z siedzibą w Kielcach (dalej Odwołujący), wniósł odwołanie, w którym
zaskarżył niezgodne z przepisami czynności i zaniechania Zamawiającego zarzucając mu
naruszenie:
1. art. 91 ust. 1 Pzp
przez nieprzyznanie Odwołującemu maksymalnej liczby punktów
za „Doświadczenie projektanta w branży mostowej" i nie wybranie jego oferty jako
najkorzystniejszej, podczas gdy przedstawił on do oceny 5 wykonanych przez siebie
zadań wpisujących się w wymagania Zamawiającego w zakresie budowy
lub rozbudowy mo
stu, wiaduktu lub estakady o obciążeniu dla klasy min. B
oraz rozpiętości teoretycznej przęsła co najmniej 20 m lub długości obiektu
co najmniej 50 m,
2. art. 91 ust. 1 w zw. z ust. 2 pkt 5 Pzp
przez uznanie, że zadania nr 1, 2 i 3 które
Odwołujący przedstawił do oceny za „Doświadczenie projektanta branży mostowej"
nie dotyczą kryteriów oczekiwanych przez Zamawiającego tj. rozbudowy mostu,
wiaduktu lub estakady o obciążeniu dla klasy min. B oraz rozpiętości teoretycznej
przęsła co najmniej 20 m lub długości obiektu co najmniej 50 m, podczas
gdy wyjaśnienia Odwołującego z dnia 7 grudnia 2018 r. dotyczące zadań
nr 1, 2 i 3 przedstawione do oceny za „Doświadczenie projektanta w branży
mostowej" jednoznacznie wskaz
ywały, że zadania te polegały na rozbudowie mostów
mimo zastosowanych nazw „przebudowa", gdyż miały wszystkie cechy rozbudowy,
3. art. 26 ust. 3 Pzp
przez zaniechanie wezwania Odwołującego do złożenia kolejnych
wyjaśnień i przedłożenia na tę okoliczność stosownych dokumentów w sytuacji,
gdy w ocenie Zama
wiającego istniały wątpliwości co do tego, czy zadania nr 1, 2, 3
przedstawione do oceny za „Doświadczenie projektanta w branży mostowej"
dotycz
yły rozbudowy, czy też przebudowy.
Ewentualnie, w przypadku nie uwzględnienia powyższych zarzutów, Odwołujący podniósł
dodatkowo zarzut naruszenia
przez Zamawiającego:
4. art. 91 ust. 1 w zw. z ust. 2 pkt 5 Pzp
przez nieprawidłowe i niezasadne przyznanie
maksymalnej liczby punktów wykonawcy Z.K. prowadzącemu działalność
gospodarczą pod firmą Biuro Projektowo-Wykonawcze Drogi i ulice Z.K. z siedzibą w
Kielcach (dalej Przystępujący) za „Doświadczenie projektanta branży mostowej" w
sytuacji, gdy przedłożone przez niego w załączniku nr 8 do SIWZ informację nie dają
podstaw do uznania, że zadania nr 3 i 4 spełniają wymagania Zamawiającego.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu:
unieważnienia wyboru oferty Przystępującego jako najkorzystniejszej,
2. dokonania ponownej oceny ofert
złożonych przez Odwołującego i Przystępującego,
w tym nieprzyznani
a Przystępującemu punktów za zadania 3 i 4 za „Doświadczenie
projektanta w branży mostowej” i przyznania Odwołującemu maksymalnej ilość
punktów za „Doświadczenie projektanta branży mostowej",
wyboru oferty Odwołującego jako najkorzystniejszej.
Ponadto Odwo
łujący wniósł o zasądzenie kosztów postępowania odwoławczego w łącznej
kwocie 11
117,00 zł, w tym:
uiszczony przez Odwołującego wpis od odwołania w kwocie 7 500,00 zł,
poniesione przez Odwołującego koszty wynagrodzenia pełnomocnika w kwocie
3 600,00 zł,
3. op
łata skarbowa od pełnomocnictwa w kwocie 17,00 zł.
Na okoliczność wykazania, że zadania nr 1, 2 i 3 wskazane dla potwierdzenia
„Doświadczenia projektanta branży mostowej" obejmowały kompleksowe projektowanie
przebudowy mostów, które to roboty z uwagi na swoją skalę i zaawansowanie posiadały
wszelkie cechy rozbudowy i wpisują się w jej pojęcie Odwołujący złożył następujące dowody:
1. Decyzja wydana
przez Starostę N., nr U - 7/2018 z 9 lutego 2018 r.
o pozwoleniu na budowę „przebudowy drogowego obiektu inżynierskiego - mostu
w ciągu drogi powiatowej nr 1064R Kurzyna - Dąbrowica" i część dokumentacji
projektowej zawierającej opis tej inwestycji oraz zmian jakie miały w niej miejsce.
2. Decyzja wydana
przez Starostę Krasnostawskiego, nr AB - 6740.332.2017
z 23
sierpnia 2017 r. o pozwoleniu na budowę „przebudowy mostu drogowego
na rzece Wieprz w km 5+735 drogi powiatowe
j nr 3140 L Krasnystaw" i część
dokumentacji projektowej zawierająca opis tej inwestycji oraz zmian jakie miały w niej
miejsce wraz z poświadczeniem Zarządu Dróg Powiatowych w Krasnymstawie
z 12 lutego 2019 r.
Poświadczenie Wielkopolskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich w Poznaniu
z 30 czerwca
2015 r. oraz projekt dot. rozbudowy drogi wojewódzkiej nr 449
wraz z przebudową mostu w m. Grabów na Prosną.
W uzasadnieniu odwołania Odwołujący wskazał m.in.:
W SIWZ w pkt. 14.2 Zamawiający określił zasady obliczania punktów w kryterium oceny ofert
„Doświadczenie projektantów". Punkty były przyznawane na podstawie informacji podanych
przez
wykonawców w dołączonym do oferty załączniku nr 8 do ofert - „Doświadczenie
projektantów". Ocenie zostało poddane doświadczenie osób skierowanych do realizacji
zamówienia tj. projektantów w branżach mostowej oraz drogowej w opracowaniu
określonych w SIWZ rodzajów dokumentacji projektowych. Dla podkryterium „Doświadczenie
projektanta branży mostowej” wykonawca za wykazaną ilość opracowanych przez
projektanta branży mostowej dokumentacji projektowych w zakresie budowy lub rozbudowy
mostu, wiaduktu lub estakady o obciążeniu dla klasy min. B oraz rozpiętości teoretycznej
przęsła co najmniej 20 m lub długości obiektu co najmniej 50 m otrzymać miał:
punktów - za opracowanie 1 dokumentacji,
10 punktów - za opracowanie 2 dokumentacji,
punktów - za opracowanie 3 dokumentacji.
Tym
samym należało uznać, że Zamawiający oczekiwał wykazania doświadczenia
w pracach budowlanych przy obiektach mostowych o następujących parametrach:
klasa nośności min. B i rozpiętości teoretycznej przęsła co najmniej 20 m, lub
długości obiektu co najmniej 50 m.
Odwołujący w ofercie na potrzeby jej oceny w podkryterium „Doświadczenie projektanta
branży mostowej" wskazał na doświadczenie projektanta, Pana Z.M. (który miał uczestniczyć
w realizacji przedmiotu
zamówienia):
1. Przebudowa mostu drogowego na rzece Wieprz w km 5+735 drogi powiatowej
nr 3140L Krasnystaw (ul. Borowa} -
Latyczów - Dworzyska - Wał - Wólka
Orłowska, zrealizowana na rzecz PZD w Krasnymstawie, obciążenie klasy B,
d
ługość obiektu: 60,20 m,
Przebudowa mostu w ciągu drogi powiatowej nr 1064R Kurzyna - Dąbrowica
przez rzekę Tanew w miejscowości Dąbrowica, zrealizowana na rzecz Starostwa
Powiatowego w Nisku, o
bciążenie klasy B, długość obiektu: 79,20 m,
3. Rozbudowa drogi woje
wódzkiej Nr 449 wraz z przebudową mostu w m. Grabów
nad Prosną, zrealizowana na rzecz WZDW w Poznaniu, obciążenie klasy B,
d
ługość obiektu: 59,30 m,
Rozbiórka istniejącego i budowa nowego mostu na rzece Woda Ujsolska w ciągu
drogi powiatowej nr 1447S. Rajcza-
Sól-Zwardoń w km 0+437 w m. Rajcza,
zrealizowana na rzecz
PZD w Żywcu, obciążenie klasy A, rozpiętość podporowa
obiektu: 20,80m + 20,80 m,
Rozbiórka istniejącego i budowa nowego mostu na potoku Rycerka w ciągu drogi
powiatowej nr 1447S Rajcza-
Sól-Zwardoń w km 0+952 w m. Rycerka Dolna,
zrealizowana na rzecz
PZD w Żywcu, obciążenie klasy A, rozpiętość podporowa
obiektu: 26,40 m.
Zamawiający pismem z 6 listopada 2018 r. wezwał Odwołującego do złożenia wyjaśnień,
tj.
zażądał m.in. potwierdzenia, że zadania 1, 2 i 3 obejmowały w swym zakresie
przebudowy most
ów. Odwołujący pismem z 7 grudnia 2018 r. szczegółowo wyjaśnił,
że:
1. Zadanie 1: o
pracowana dokumentacja wniosła istotne zmiany takie jak: zwiększenie
szero
kości obiektu z 8,91 m do 9,00 m, co zwiększyło powierzchnię całkowitą płyty,
zmianę wysokości konstrukcyjnej (z 0,84 m do 0,85 m), zmianę schematu
statycznego (5 przęseł swobodnie podpartych uciąglono nad podporami pośrednimi)
oraz zmianę nośności obiektu do klasy B. Długość zaprojektowanego obiektu
to 60,20 m.
2. Zadanie 2: o
pracowana dokumentacja wniosła istotne zmiany takie jak: zwiększenie
szero
kości obiektu z 8,40 m do 8,60 m, co zwiększyło powierzchnię całkowitą płyty,
zmianę wysokości konstrukcyjnej (z 0,89 m do 0,97 m), zmianę schematu
statycznego (5 przęseł swobodnie podpartych uciąglono nad podporami pośrednimi)
ora
z zmianę nośności obiektu do klasy B. Długość zaprojektowanego obiektu
to 79,20 m.
3. Zadanie 3: o
pracowana dokumentacja wniosła istotne zmiany takie jak: zwiększenie
szerokości obiektu z 8,82 m do 9,60 m, co zwiększyło powierzchnię całkowitą płyty,
zmianę wysokości konstrukcyjnej (z 0,53 m do 0,86 m), zmianę schematu
statycznego (5 przęseł swobodnie podpartych uciąglono nad podporami1 pośrednimi)
oraz zmianę nośności obiektu do klasy B. Długość zaprojektowanego obiektu
to 59,30 m.
Ogłaszając w dniu 8 lutego 2019 r. informację o wyborze najkorzystniejszej oferty
Zamawiający poinformował, że ofercie Odwołującego w kryterium „Doświadczenie
w branży mostowej" przyznał jedynie 10 punktów, za spełniające wymogi SIWZ uznając
jedynie zadania
nr 4 i 5 z załącznika nr 8. W ocenie Zamawiającego przedłożone przez M.M.
wyjaśnienia w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości potwierdziły, że zadania
wymienione w poz. 1, 2 i 3 tabeli „Doświadczenie projektanta w branży mostowej"
obejmowały przebudowę mostu, a nie jak wymagano budowę lub rozbudowę. W związku z
tym zadania nie podlegały ocenie.
Odwołujący uznał, że stanowisko Zamawiającego w ww. sprawie było błędne.
Zamawiający wymagał wykazania przez wykonawców doświadczenia w budowie
lub rozbudowie obiektów mostowych o określonych w SIWZ następujących parametrach.
W polskim prawodawstwie brak legalnej definicji
pojęcia „rozbudowa" w przeciwieństwie
do pojęcia „przebudowa". Same pojęcia przebudowy oraz rozbudowy znajdują się jednak
w treści ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (dalej: PrBud). PrBud nie wyjaśnia
całościowo przebiegu procesu przebudowy lub rozbudowy budynku/budowli oraz nie określa
także wielu innych spraw z nimi związanych. Aby dokonać właściwej analizy wyżej
wskazanych procesów, należy odwołać się do poglądów przedstawicieli doktryny prawniczej
oraz do orzecznictwa sądów administracyjnych, które pozwalają dookreślić kwestie
niesprecyzowane przez ustawodawcę.
Zgodnie z art. 3 pkt 7a PrBud
jako przebudowę należy rozumieć wykonywanie robót
budowl
anych, w wyniku których następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych
istniejącego obiektu budowlanego, z wyjątkiem charakterystycznych parametrów, takich jak
kubatura, powierzchnia zabudowy, wysokość, długość, szerokość bądź liczba kondygnacji.
W przypadku dróg dopuszczalne są zmiany charakterystycznych parametrów w zakresie
niewymagającym zmiany granic pasa drogowego.
Z kolei rozbudowa została wskazana w treści art. 3 pkt 6 PrBud, który definiuje pojęcie
budowy -
jako budowę należy rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym
miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego.
W
orzecznictwie jak i doktrynie panuje przekonanie, że zawarta w art. 3 pkt 7a PrBud
definicja legalna „przebudowy", stanowi podstawę do rekonstrukcji znaczenia pojęcia
„rozbudowy”. W związku z powyższym, przyjmuje się powszechnie, że przez rozbudowę
należy rozumieć zmianę charakterystycznych parametrów istniejącego obiektu budowlanego,
m.in. takich jak:
•
kubatura
•
powierzchnia zabudowy
•
wysokość
•
długość
•
szerokość.
W piśmiennictwie podnosi się, że określona w przepisach PrBud definicja „przebudowy"
składa się z dwóch odrębnych od siebie części składowych. W pierwszej z nich
ustawodawca określił w sposób właściwy, czym jest przebudowa obiektu budowlanego
akcentując, że polega ona na zmianie jego parametrów użytkowych lub technicznych,
z wyjątkiem parametrów charakterystycznych dla kształtu całego obiektu budowlanego,
takich jak jego kubatura, powierzchnia zabudowy, wysokość, długość, szerokość lub liczba
kondygnacji. Ustawodawca nie doprecyzował jednak, jak należy rozumieć sformułowanie
dotyczące zmiany parametrów użytkowych lub technicznych. W wyroku Naczelnego Sądu
Administracyjnego z dnia 4 marca 2010 r. przyjęto, że parametrem użytkowym i technicznym
będą wszelkie wielkości wyrażane w jednostkach miary czy też wagi elementów użytkowych,
takich jak dach, okna, schody oraz technicznych, w tym ciężar konstrukcji czy odporność
przeciwpożarowa, które występują w przypadku danego obiektu budowlanego. W wypadku
rozbudowy dochodzi do powiększenia użytkowej powierzchni obiektu. Natomiast
w odniesieniu do przebud
owy nie dochodzi do zwiększenia fizycznej wielkości budynku, lecz
jedynie zmiany jego parametrów „wewnętrznych". Zamawiający z uwagi na brak definicji
legalnej pojęcia „rozbudowa” nie był uprawniony do samodzielnej i dowolnej oceny ofert
w sposób literalny dla podkryterium „Doświadczenie projektanta branży mostowej”.
Zamawiający nie był do końca przekonany o słuszności swojej interpretacji. Odwołujący
wskazał doświadczenie Projektanta: Pana Z. M., który uczestniczył w realizacji zadań
opisanych w pkt od 1 do 3, nazwany
ch literalnie jako „przebudowy”. Zamawiający wezwał
Odwołującego do złożenia wyjaśnień, co potwierdzało, że nie stosował wykładni literalnej
pojęcia „rozbudowa'' i nie chodziło mu wyłącznie o nazwę zadania. Gdyby tak było,
Zamawiający bez wzywania do złożenia wyjaśnień nie oceniałby tych zadań.
Zadania nr 1, 2 i 3,
mimo nazw „przebudowa" były w istocie czymś więcej, ponieważ
doprowadz
iły do zmiany charakterystycznych dla budowli i obiektów parametrów
jak: wysokość, szerokość, schemat statyczny, klasa nośności. W efekcie prac projektanta,
obiekty
będące przedmiotem zadań uzyskały zupełnie inny status.
Bez względu na nomenklaturę „rozbudowa", „przebudowa", prace projektowe wymagają
pełnej kompleksowości i zachowania wszystkich wymaganych przez przepisy procedur,
a także dochowanie najwyższej staranności, a przede wszystkim wykazania się wiedzą
i doświadczeniem. Odwołujący wypełnił wobec powyższego oczekiwania Zamawiającego,
więc jego oferta powinna otrzymać w spornym podkryterium nie 10, a 20 punktów,
co uczyniłoby jego ofertę najkorzystniejszą.
Niezależnie od powyższego uznać należy, że wybór oferty Przystępującego
był nieprawidłowy, bowiem wykonawca ten przedkładając załącznik nr 8 do oferty
dla „Doświadczenia projektanta branży mostowej" wskazał cztery zadania, przy czym:
Przebudowa mostu nad rzeką Wisłok w m. Wisłok Wielki (poszerzenie pomostu
wraz z fundamentami i wzmocnienie do klasy B) - zadanie 3
Projekt wiaduktu w ciągu drogi krajowej nr 9 w m. Boksycka - zadanie 4,
zgodnie z
przyjętym sposobem oceny, nie powinny być przez Zamawiającego punktowane.
Zadanie nr 3 dotyczy
ło przebudowy, a nie wiadomo czego dotyczyło zadanie nr 4. Brak
informacji czy
jego przedmiotem była przebudowa, rozbudowa, budowa czy rozbiórka,
nie powinno
więc podlegać ocenie.
Uwzględniając dokumentację z przedmiotowego postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego, w tym treść ogłoszenia o zamówieniu, treść SIWZ, złożone
oferty, jak również biorąc pod uwagę oświadczenia i stanowiska Stron złożone
podczas rozprawy, Izba zważyła, co następuje:
Izba ustaliła, że odwołującemu, w świetle przepisu art. 179 ust. 1 Pzp, stanowiącego,
że „Środki ochrony prawnej określone w niniejszym dziale przysługują wykonawcy,
uczestnikowi konkursu, a także innemu podmiotowi, jeżeli ma lub miał interes w uzyskaniu
danego zamówienia oraz poniósł lub może ponieść szkodę w wyniku naruszenia
przez zamawiającego przepisów niniejszej ustawy”, przysługiwało uprawnienie do wniesienia
odwołania.
Izba stwierdziła skuteczność przystąpienia wykonawcy Z.K. prowadzącego działalność
gospodarczą pod firmą Biuro Projektowo-Wykonawcze Drogi i ulice Z.K. z siedzibą w
Kielcach
do postępowania po stronie Zamawiającego. Przystąpienie nastąpiło z
zachowaniem wymogów określonych w art. 185 ust. 2 Pzp, w tym z wykazaniem interesu w
rozstrzygnięciu odwołania na korzyść strony, do której przystąpił wskazany wykonawca.
Mając na uwadze powyższe Izba merytorycznie rozpoznała złożone odwołanie, uznając,
że nie zasługuje ono na uwzględnienie.
Zarzuty naruszenia:
art. 91 ust. 1 Pzp przez nieprzyznanie Odwołującemu się maksymalnej
liczby punktów za „Doświadczenie projektanta w branży mostowej" i nie
wybranie jego oferty jako najkorzystniejszej,
art. 91 ust. 1 w zw. z ust. 2 pkt 5 Pzp przez uznanie, że zadania nr 1, 2 i 3
które Odwołujący przedstawił do oceny za „Doświadczenie projektanta
branży mostowej" nie dotyczą rozbudowy mostu, wiaduktu lub estakady
o obciążeniu dla klasy min. B oraz rozpiętości teoretycznej przęsła
co najmniej 20 m lub długości obiektu co najmniej 50 m, podczas
gdy zadania te miały wszystkie cechy rozbudowy,
nie potwierdziły się.
SIWZ w p
unkcie 14 zawierał opis kryteriów oceny ofert, wraz z podaniem wag tych kryteriów
i sposobu tej oceny:
„14.2. Przy wyborze najkorzystniejszej oferty Zamawiający będzie się kierował
następującymi kryteriami:
Cena
– 60 %.
Doświadczenie projektantów - 40 %, w tym:
Doświadczenie projektanta branży mostowej – 20%;
Doświadczenie projektanta branży drogowej – 20 % (…).
Obliczanie punktów w kryterium Doświadczenie projektantów.
Punkty w tym kryterium będą przyznane na podstawie informacji podanych przez
Wykonawcę w dołączonym do oferty załączniku nr 8 do SIWZ - Doświadczenie projektantów.
Ocenie zostanie poddane doświadczenie osób skierowanych do realizacji zamówienia
tj. projektantów w branżach mostowej oraz drogowej w opracowaniu n/w dokumentacji
projektowych.
Podkryterium
Doświadczenie projektanta branży mostowej:
Wykonawca za wykazaną ilość opracowanych przez projektanta branży mostowej
dokumentacji projektowych w zakresie budowy lub rozbudowy mostu, wiaduktu
lub estakady o obciążeniu dla klasy min. B oraz rozpiętości teoretycznej przęsła co najmniej
20 m lub długości obiektu co najmniej 50 m otrzyma:
0 pkt
– za opracowanie 1 dokumentacji;
10 pkt - za opracowanie 2 dokumentacji;
20 pkt - za opracowanie 3 dokumentacji.
Podkryterium
Doświadczenie projektanta branży drogowej:
Wykonawca za wykazaną ilość opracowanych przez projektanta branży drogowej
dokumentacji projektowych w zakresie budowy, rozbudowy lub przebudowy drogi min.
klasy Z
i o minimalnej długości 0,5 km otrzyma:
0 pkt
– za opracowanie 1 dokumentacji;
10 pkt - za opracowanie 2 dokumentacji;
20 pkt - za opracowanie 3 dokumentacji.
Zamawiający nie będzie przyznawał punktów za wykazanie więcej niż 3 opracowania.
W przypadku niezłożenia wraz z ofertą przez Wykonawcę powyższego załącznika
Zamawiający przyzna Wykonawcy 0 pkt”.
Załącznik nr 8 do SIWZ, o którym mowa w przytoczonym wyżej punkcie 14.2.2 SIWZ,
na potrzeby oceny ofert w podkryterium d
oświadczenia projektanta branży mostowej
wymagał podania przez wykonawców dwóch kluczowych dla oceny informacji:
„Nazwy opracowanych dokumentacji projektowych (zadań) obejmujących w swym
zakresie budowę lub rozbudowę mostu, wiaduktu lub estakady o obciążeniu
dla klasy min. B oraz rozpiętości teoretycznej przęsła co najmniej 20 m lub długości
obiektu co najmniej 50 m
” (kolumna nr 3 załącznika),
„Opis dokumentacji projektowych (należy podać m.in. rodzaj obiektu, zakres
opracowania, parametry techniczne potwierdzających spełnianie wymogu opisanego
w pkt. 14.2.2.SIWZ)
”.
Odwołujący na potrzebę oceny oferty w podkryterium doświadczenia projektanta branży
mostowej wskazał w załączniku nr 8 następujące zadania:
1. Przebudowa mostu drogowego na rzece Wieprz w km 5+735 drogi powiatowej
nr 3140L Krasnystaw (ul. Borowa) -
Latyczów - Dworzyska - Wał - Wólka Orłowska.
Obciążenie klasy B, długość obiektu - 60,20 m. Zadanie zrealizowane na rzecz PZD
w Krasnymstawie.
Przebudowa mostu w ciągu drogi powiatowej nr 1064R Kurzyna-Dąbrowica
przez rzekę Tanew w miejscowości Dąbrowica. Obciążenie klasy B, długość obiektu -
79,20 m. Zadanie zrealizowane na rzecz Starostwa Powiatowego w Nisku.
Rozbudowa drogi wojewódzkiej Nr 449 wraz z przebudową mostu w m. Grabów
nad Prosną. Obciążenie klasy B, długość obiektu - 59,30 m. Zadanie zrealizowane
na rzecz WZDW w Poznaniu.
Rozbiórka istniejącego i budowa nowego mostu na rzece Woda Ujsolska w ciągu
drogi powiatowej nr 1447S Rajcza-
Sól-Zwardoń w km 0+437 w m. Rajcza.
Obciążenie klasy A, rozpiętość podporowa obiektu - 20,80 m + 20,80 m. Zadanie
zrealizowane na rzecz PZD w Żywcu.
Rozbiórka istniejącego i budowa nowego mostu na potoku Rycerka w ciągu drogi
powiatowej nr 1447S Rajcza-
Sól-Zwardoń w km 0+952 w m. Rycerka Dolna.
Obciążenie klasy A, rozpiętość podporowa obiektu - 26,40 m. Zadanie zrealizowane
na rzecz
PZD w Żywcu.
W dniu 6 listopada 2018 r. Zamawiający skierował do Odwołującego następujące wezwanie:
„Działając na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz 1986) proszę o wyjaśnienie treści Załącznika nr 8
do SIWZ w zakresie doświadczenia projektantów.
Z uwagi na niewskazanie w kolumnach Opis dokumentacji projektowych rodzaju obiektu
i zakresu opracowanie proszę o potwierdzenie, że podane w kolumnie trzeciej:
w poz. 1, 2 i 3 zadania faktycznie obejmowały w swym zakresie przebudowy mostu -
podkryterium
Doświadczenie projektanta branży mostowej;
w poz. 1, 2 i 3 zadania faktycznie obejmowały w swym zakresie odpowiednio przebudowę,
rozbudowę i przebudowę dróg - podkryterium Doświadczenie projektanta branży drogowej".
Odpowiedź Odwołującego z 7 grudnia 2018 r. zawierała następujące informacje:
1. Przebudowa mostu drogowego na rzece Wieprz w km 5+735 drogi powiatowej
nr 3140L Krasnystaw (ul. Borowa) -
Latyczów - Dworzyska - Wał - Wólka Orłowska.
Opracowana dokumentacja wniosła istotne zmiany takie jak:
zwiększenie szerokości obiektu (z 8,91 do 9,00 m), co zwiększyło
powierzchnię całkowitą płyty,
zmianę wysokości konstrukcyjnej (z 0,84 m do 0,85 m),
zmianę schematu statycznego (5 przęseł swobodnie podpartych uciąglono
nad podporami pośrednimi) oraz zmianę nośności obiektu do klasy B.
Długość zaprojektowanego obiektu to 60,20 m.
Przebudowa mostu w ciągu drogi powiatowej nr 1064R Kurzyna-Dąbrowica
przez rzekę Tanew w miejscowości Dąbrowica. Opracowana dokumentacja wniosła
istotne zmiany takie jak:
zwiększenie szerokości obiektu (z 8,40 do 8,60 m), co zwiększyło
powierzchnię całkowitą płyty,
zmianę wysokości konstrukcyjnej (z 0,89 m do 0,97 m),
zmianę schematu statycznego (5 przęseł swobodnie podpartych uciąglono
nad podporami pośrednimi) oraz zmianę nośności obiektu do klasy B.
Długość zaprojektowanego obiektu to 79,20 m.
Rozbudowa drogi wojewódzkiej Nr 449 wraz z przebudową mostu w m. Grabów
nad Prosną. Opracowana dokumentacja wniosła istotne zmiany takie jak:
zwiększenie szerokości obiektu (z 8,82 do 9,60 m), co zwiększyło
powierzchnię całkowitą płyty,
zmianę wysokości konstrukcyjnej (z 0,53 m do 0,86 m),
zmianę schematu statycznego (5 przęseł swobodnie podpartych uciąglono
nad podporami
pośrednimi) oraz zmianę nośności obiektu do klasy B.
Długość zaprojektowanego obiektu to 59,30 m.
Odwołujący argumentował, że wskazane wyżej zadania nr 1, 2 i 3 z załącznika nr 8 do jego
oferty
dotyczyły de facto rozbudowy, a nie przebudowy. Jako podstawę prawną swoich
twierdzeń Odwołujący wskazał art. 3 ust. 6 i ust. 7a PrBud:
„Ilekroć w ustawie jest mowa o:
budowie -
należy przez to rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym
miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego,
przebudowie -
należy przez to rozumieć wykonywanie robót budowlanych, w wyniku których
następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego obiektu
budowlanego, z wyjątkiem charakterystycznych parametrów, jak: kubatura, powierzchnia
zabudowy, wysokość, długość, szerokość bądź liczba kondygnacji; w przypadku dróg
są dopuszczalne zmiany charakterystycznych parametrów w zakresie niewymagającym
zmiany granic pasa drogowego
”.
W oparciu o przytoczone definicje Odwołujący dowodził, że przez rozbudowę należy
rozumieć zmianę charakterystycznych parametrów istniejącego obiektu budowlanego,
m.in. takich jak kubatura, powierzchnia zabudowy, wysokość, długość, szerokość. Biorąc
pod uwagę, że zadania nr 1, 2 i 3 z załącznika nr 8 i wskazane w treści wyjaśnień
z 7 grudnia 2018 r.,
będące efektem realizacji tych zadań, zmiany istniejących obiektów
mostowych
w ocenie Odwołującego są dowodem na to, że przedmiotowe zadania dotyczyły
nie przebudów, a rozbudów. Stąd obowiązkiem Zamawiającego było przyznać ofercie
Odwołującego maksymalną liczbę punktów w podkryterium doświadczenia projektanta
branży mostowej.
W ocenie Izby stanowisko Odwołującego jest nietrafne. Zgodnie z przytoczoną wyżej treścią
SIWZ,
Zamawiający miał przyznawać punkty za doświadczenie w opracowywaniu
dokumentacji projektowych w zakresie budowy lub rozbudowy mostu, estakady
lub wiaduktu o określonych parametrach. Zatem, zgodnie z literalnym brzmieniem kryterium,
nie było podstaw do przyznania punktów za opracowanie dokumentacji dotyczących
przebudowy.
Odwołujący znając treść przedmiotowego kryterium powinien mieć tego
świadomość i podjąć należyte działania zmierzające do wykazania Zamawiającemu,
że sporne zadania nr 1, 2 i 3 dotyczyły, mimo nazw, rozbudów a nie przebudów.
Zamawiający oceniał oferty opierając się o informacje otrzymane od wykonawców.
Wyjaśnienia, jakie złożył Odwołujący 7 grudnia 2018 r. miały lakoniczny charakter
i w praktyce stanowiły twierdzącą odpowiedź na pytanie zawarte w wezwaniu do wyjaśnień
na podstawie art. 87 ust. 1 Pzp z 6 listopada 2018 r.
Zamawiający zwrócił się z prośbą
o p
otwierdzenie, że zadania nr 1, 2 i 3 stanowiły przebudowę. Odwołujący temu
nie zaprzeczył.
Biorąc pod uwagę zakres informacji jakimi Zamawiający dysponował do celów oceny oferty
Odwołującego Izba uznała, że działanie Zamawiającego było prawidłowe i zgodne
z przepisami Pzp.
W tej sytuacji nie ma podstaw do uznania, że doszło do naruszenia
art. 91 ust. 1 Pzp, stanowiącego, że „Zamawiający wybiera ofertę najkorzystniejszą
na podstawie kryteriów oceny ofert określonych w specyfikacji istotnych warunków
zamówienia”.
Zarzut naruszenia
art. 26 ust. 3 Pzp przez zaniechanie wezwania Odwołującego
do złożenia kolejnych wyjaśnień i przedłożenia na tę okoliczność stosownych
dokum
entów w sytuacji, gdy w ocenie Zamawiającego istniały wątpliwości co do tego,
czy zada
nia nr 1, 2, 3 przedstawione do oceny za „Doświadczenie projektanta
w branży mostowej" dotyczyły rozbudowy, czy też przebudowy nie potwierdził się.
Art. 26 ust. 3 Pzp stanowi:
Jeżeli wykonawca nie złożył oświadczenia, o którym mowa
w art. 25a ust. 1, o
świadczeń lub dokumentów potwierdzających okoliczności, o których
mowa w art. 25 ust. 1, lub innych dokumentów niezbędnych do przeprowadzenia
postępowania, oświadczenia lub dokumenty są niekompletne, zawierają błędy lub budzą
wskazane przez zamawiającego wątpliwości, zamawiający wzywa do ich złożenia,
uzupełnienia lub poprawienia lub do udzielania wyjaśnień w terminie przez siebie
wskazanym, chyba że mimo ich złożenia, uzupełnienia lub poprawienia lub udzielenia
wyjaśnień oferta wykonawcy podlega odrzuceniu albo konieczne byłoby unieważnienie
postępowania.
Art. 25 ust. 1 Pzp: W postępowaniu o udzielenie zamówienia zamawiający może żądać
od wykonawców wyłącznie oświadczeń lub dokumentów niezbędnych do przeprowadzenia
postępowania. Oświadczenia lub dokumenty potwierdzające:
1) spełnianie warunków udziału w postępowaniu lub kryteria selekcji,
2) spełnianie przez oferowane dostawy, usługi lub roboty budowlane wymagań określonych
przez zamawiającego,
3) brak podstaw wykluczenia
zamawiający wskazuje w ogłoszeniu o zamówieniu, specyfikacji istotnych warunków
zamówienia lub zaproszeniu do składania ofert.
Art. 25a ust. 1 Pzp: Do oferty lub wniosku o dopuszczenie do udziału w postępowaniu
wykonawca dołącza aktualne na dzień składania ofert lub wniosków o dopuszczenie
do udziału w postępowaniu oświadczenie w zakresie wskazanym przez zamawiającego
w ogłoszeniu o zamówieniu lub w specyfikacji istotnych warunków zamówienia. Informacje
zawarte w oświadczeniu stanowią wstępne potwierdzenie, że wykonawca:
1) nie podle
ga wykluczeniu oraz spełnia warunki udziału w postępowaniu (...).
Łączna interpretacja przytoczonych przepisów wskazuje jednoznacznie, że art. 26 ust. 3 Pzp
nie stanowi podstawy do wezwania wykonawcy do wyjaśnień oferty w zakresie dotyczącym
kryteriów oceny ofert. Podstawą taką jest art. 87 ust. 1 Pzp, ale Zamawiający skorzystał
już z możliwości wezwania Odwołującego do wyjaśnienia treści załącznika nr 8 w zakresie
zadań nr 1, 2 i 3. Nie było zatem podstaw prawnych i faktycznych do ponownego wezwania
Odwo
łującego do wyjaśnienia charakteru przedmiotowych zadań. Z powyższych względów
Izba uznała zarzut naruszenia przez Zamawiającego art. 26 ust. 3 Pzp za niezasadny.
Zarzut naruszenia art. 91 ust. 1 w zw. z ust. 2 pkt 5 Pzp przez nieprawidłowe
i niezasadne
przyznanie maksymalnej liczby punktów ofercie Przystępującego
za „Doświadczenie projektanta branży mostowej" nie potwierdził się.
Na potrzeby oceny oferty w kryterium doświadczenia projektanta branży mostowej
Przystępujący w załączniku nr 8 do oferty podał informację oraz wskazał zrealizowanie
następujących zadań:
Na rzecz Gminy Biłgoraj: Projekty budowy obiektów na obwodnicy Biłgoraja w ciągu
drogi wojewódzkiej 835: 1. Wiadukt nad linią PKP L=26,40 m, 2. Estakada
przęsłowa L=186,20 m. Opracowana dokumentacja zawierała m. in.: projekty
budowlane, projekty wykonawcze oraz dokumentację przetargową budowy wiaduktu
o dł. przęsła L=26,40 m oraz estakady o obciążeniu kl. B i długości L=186,20 m.
Na rzecz GDDKiA oddział Kielce: Projekt obiektów mostowych na wylocie wschodnim
drogi ekspresowej S74 w Kielcach: 1. wiadukt żelbetowy 15 przęseł, L=210 m,
2. dwa wiadukty na skrzyżowaniu z DK 73 z belek typu T, L=25,0 m. Opracowana
dokumentacja zawierała m. in.: projekty budowlane, projekty wykonawcze
oraz dokument
ację przetargową budowy wiaduktu o obciążeniu kl. A i długości
L=210,00 m oraz dwóch wiaduktów z belek typu T, L=25,0 m.
Na rzecz PZDW w Rzeszowie: Przebudowa mostu nad rz. Wisłok w m. Wisłok Wielki
(poszerzenie pomostu wraz z fundamentami i wzmocnienie do klasy B). Opracowana
dokumentacja zawierała m. in.: projekty budowlane, projekty wykonawcze
oraz dokumentację przetargową rozbudowy mostu o obciążeniu kl. B i długości
55,4 m.
Na rzecz GDDKiA oddział Kielce: Projekt wiaduktu w ciągu drogi krajowej nr 9
w m. Boksycka. Opracowana dokumentacja zawierała m. in.: projekty budowlane,
projekty wykonawcze oraz dokumentację przetargową budowy wiaduktu o obciążeniu
kl. B i długości 85 m.
Zgodnie z przytoczonym wcześniej punktem 14.2.2 SIWZ „Zamawiający nie będzie
przyznawał punktów za wykazanie więcej niż 3 opracowania”. Z tego względu w ocenie Izby
do przyznania ofercie Przystępującego maksymalnej liczby punktów w przedmiotowym
kryterium wystarczyło uwzględnienie zadań wskazanych w punktach 1 i 2. Ponadto
Odwołujący nie udowodnił zarzutów dotyczących zadań nr 3 i 4 z załącznika
Przystępującego. Izba uznała zatem, że Odwołujący nie sprostał spoczywającemu
na nim ciężarowi dowodu.
Wobec powyższego Izba orzekła jak w sentencji.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 ustawy
Prawo zamówień publicznych, stosownie do wyniku postępowania, z uwzględnieniem
przepisów rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 972).
…………………………..……………