Sygn. akt: KIO 2705/18
POSTANOWIENIE
z dnia 16 stycznia 2019 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodniczący: Magdalena Rams
Członkowie:
Izabela Niedziałek - Bujak
Robert Skrzeszewski
Protokolant:
Rafał Komoń
po rozpoznaniu na posiedzeniu
z udziałem stron w dniu 16 stycznia 2019 r., w Warszawie,
odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 31 grudnia 2018 r.
przez
wykonawcę Kapsch Telematic Services sp. z o.o., z siedzibą w Warszawie,
w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego Skarb Państwa - Generalny Dyrektor
Dróg Krajowych i Autostrad,
przy udziale wykonawców:
1. Siemens Mobility Sp. z o.o.,
z siedzibą w Warszawie,
2. Aldesa Construcciones Polska Sp. z o.o.,
z siedzibą w Warszawie,
3. Politraffic Sp. z o.o.,
z siedzibą w Warszawie,
Sprint S.A. z siedzibą w Olsztynie,
Techsource sp. o.o., z siedzibą w Legionowie,
zgłaszających przystąpienia do postępowania odwoławczego po stronie odwołującego,
postanawia:
umorzyć postępowanie odwoławcze.
nakazać Urzędowi Zamówień Publicznych zwrot z rachunku Urzędu Zamówień
Publicznych na rzecz wykonawcy Kapsch Telematic Services sp. z o.o., z
pięćset zero złotych) stanowiącej 90% uiszczonego wpisu.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 1986) na niniejsze postanowienie -
w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem
Prezesa Kr
ajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: ……………………..……
Członkowie:
……………………………
…………………………….
Sygn. akt: KIO 2705/18
U z a s a d n i e n i e
Skarb Państwa - Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad z siedzibą w Warszawie
(dalej:
„Zamawiający”) prowadzi w trybie przetargu nieograniczonego, na podstawie
przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2018
r. poz. 1986)
, zwanej dalej Pzp, postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na
Centralny Projekt Wdrożeniowy - Krajowy System Zarządzania Ruchem na sieci TEN-T Etap
1, znak sprawy DPR.DPR-2.2413.27.2018.DZ.21 (dalej
„Postępowanie”). Wartość
zamówienia przekracza kwoty określone w przepisach wykonawczych wydanych na
podstawie art. 11 ust. 8 Pzp. Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku
Urzędowym Unii Europejskiej 17 października 2018 r. pod nr 2018/S 200-454834.
W dniu 31 grudnia
2018 r. do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęło odwołanie
wykonawcy
Kapsch Telematic Services sp. z o.o., z siedzibą w Warszawie (dalej
„Odwołujący”) zarzucając Zamawiającemu naruszenie:
1) art. 29 ust. 1 i 2 ustawy Pzp
w zw. z art. 353¹ k.c. poprzez oczekiwanie złożenia przez
wykonawcę oświadczenia o zapoznaniu się z terenem, na którym realizowane będą
prace wynikające z umowy, przy braku umożliwienia takiego zapoznania się z
terenem (co Zamawiający wskazał w odpowiedzi na pytania, m.in. odpowiedzi na
pytanie 536), a tym samym oczekiwanie przyjęcia rozszerzonej odpowiedzialności
kontraktowej przez wykonawcę, któremu udzielone zostanie zamówienie objęte
Postępowaniem, przy braku możliwości weryfikacji możliwego zakresu tej
odpowiedzialności i oczekiwanie złożenia oświadczenia niemożliwego do
zrealizowania;
2) art. 43 ust. 1 i 2 ustawy Pzp w zw. z art. 9a ustawy Pzp i art. 7 ust. 1 ustawy Pzp oraz
art. 38 ust. 6 ustawy Pzp poprzez wyznaczenie [Pkt 14.4 oraz 17.1 TOM 1 IDW
SIWZ] terminu na złożenie ofert na dzień 6 lutego 2019 roku, który to termin jest
term
inem zbyt krótkim, nieuwzględniającym czasu potrzebnego na przygotowanie i
złożenie ofert oraz nieuwzględniającym złożoności zamówienia i obszerności
dokumentacji, którą Zamawiający udostępnił dopiero w dniu 21 grudnia 2018 roku (w
sposób uniemożliwiający zapoznanie się z nią w tym dniu), a którą należy
przeanalizować przed sporządzeniem oferty, i w konsekwencji naruszenie przez
przygotowania i przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia w sposób
zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji i równe traktowanie wykonawców;
3) art. 38 ust. 1 ustawy Pzp poprzez nieudzielenie odpowiedzi na zadane
Zamawiającemu pytania bądź nieprecyzyjne udzielenie odpowiedzi na pytania, które
to dotyczyły istotnych wątpliwości, a brak odpowiedzi na które znacząco utrudnia lub
uniemożliwia prawidłowe skalkulowanie oferty;
art. 29 ust. 1 i 2 ustawy Pzp w zw. z art. 353¹ k.c. poprzez oczekiwanie złożenia przez
wykonawców oświadczenia, że wykonawca zapoznał się z umową o dofinansowanie i
znane m
u są wskaźniki rezultatu, których osiągnięcie dla Zamawiającego jest
krytyczne oraz obciążenie Wykonawcy skutkami utraty dofinansowania, w
szczególności poprzez opisane w § 13 ust 24 IPU kontraktowe wyłączenie
odpowiedzialności Zamawiającego za opóźnienia w przekazaniu mu środków
europejskich lub za ich nieprzekazanie, podczas gdy ujawnione na etapie wyjaśnień
treści SIWZ postanowienia umowy o dofinansowanie i postanowienia IPU są
oczywiście sprzeczne, a tym samym oczekiwanie przyjęcia rozszerzonej
odpowied
zialności przez wykonawcę, któremu udzielone zostanie zamówienie objęte
Postępowaniem przy wątpliwościach interpretacyjnych i braku możliwości weryfikacji
możliwego zakresu tej odpowiedzialności, a przez to oczekiwanie złożenia przez
wykonawcę
oświadczenia
niemożliwego
do
zrealizowania
i
przyjęcie
odpowiedzialności za zdarzenia będące poza kontrolą Wykonawcy.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania oraz nakazanie Zamawiającemu dokonania
następujących czynności:
zmianę § 5 ust. 12 IPU poprzez wykreślenie oświadczenia wykonawcy, że zapoznał
się z terenem, na którym realizowane będą prace wynikające z umowy IPU lub
umożliwienie wykonawcom dokonanie wizji lokalnych z jednoczesnym wydłużeniem
terminu składania ofert, uwzględniającym czas niezbędny na dokonanie takich analiz
terenowych;
zmianę treści ogłoszenia o zamówieniu oraz postanowień SIWZ w zakresie terminu
składania ofert przez jego przedłużenie co najmniej do dnia 29 marca 2019 roku;
udzielenie przez Zamawiającego jednoznacznych i wyczerpujących odpowiedzi na
zadane przez Odwołującego pytania przywołane w odwołaniu;
zmianę treści SWIZ, Tom II - IPU poprzez wykreślenie z pkt. 9 preambuły IPU,
oświadczenia wykonawcy, że zapoznał się z umową o dofinansowanie i znane mu są
jeśli niewykonanie lub nienależyte wykonanie Umowy spowoduje utratę
dofinansowania, skutki takiej utraty obciążają Wykonawcę oraz zmianę treści SIWZ i i
PU poprzez odpowiednie dostosowanie terminów wynikających z IPU do terminów
wynikających z umowy o finansowanie oraz poprzez jednoznaczne wskazanie w jego
treści § 13 pkt 24 IPU, że Zamawiający ponosi odpowiedzialność za opóźnienia w
przekazaniu mu środków europejskich lub za ich nieprzekazanie będące skutkiem
ewentualnej sprzeczności pomiędzy postanowieniami umowy o dofinansowanie, a
postanowieniami IPU.
W dniu
posiedzenia z udziałem stron Odwołujący złożył do protokołu oświadczenie, że cofa
wniesione odwołanie.
Ze względu na fakt, że odwołanie można cofnąć w każdym czasie do zamknięcia rozprawy,
jego cofnięcie, zgodnie z art. 187 ust. 8 ustawy Pzp oznacza, że postępowanie odwoławcze
podlega umorzeniu.
W tym stanie rzeczy Izba
– zgodnie z przepisem art. 187 ust. 8 zd. pierwsze ustawy Pzp –
postanowiła umorzyć postępowanie odwoławcze.
Ponadto zgodnie z art. 187 ust. 8 zd. drugie ustawy Pzp oraz na podstawi
e § 5 ust. 1 pkt 3
lit. a)
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i
sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. z 2018 poz. 972) Izba orzekła o dokonaniu
zwrotu na rzecz Odwołującego 90% kwoty wpisu uiszczonego w wysokości 13 500,00 zł.
Przewodniczący: ………………………………
Członkowie:
………………………………
………………………………