Sygn. akt: KIO 2930/19
POSTANOWIENIE
z dnia 9 grudnia 2019 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Bartosz Stankiewicz
Protokolant:
Adam Skowroński
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym z udziałem stron w dniu 9 grudnia 2019 r.
w
Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 25
listopada 2019 r. przez
wykonawcę – A. S.-J. prowadzącą działalność gospodarczą pod
nazw
ą Zakład Budownictwa Ogólnego DROBUD A. S.-J. z siedzibą w Opolu przy ul.
Kępskiej 10 (45-129 Opole) w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego – Miejskie
Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji S.A. z siedzibą we Wrocławiu przy ul. Na
Grobli 19 (50-
421 Wrocław)
postanawia
Umarza postępowanie odwoławcze;
Nakazuje zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
wykonawcy
– A. S.-J. prowadzącej działalność gospodarczą pod nazwą Zakład
Budownictwa Ogólnego DROBUD A. S.-J. z siedzibą w Opolu kwoty 18 000 zł 00 gr
(słownie: osiemnaście tysięcy złotych zero groszy), stanowiącej 90% uiszczonego wpisu;
3. Z
asądza od wykonawcy – A. S.-J. prowadzącej działalność gospodarczą pod nazwą
Zakład Budownictwa Ogólnego DROBUD A. S.-J. z siedzibą w Opolu na rzecz
zamawiającego – Miejskiego Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji S.A. z siedzibą
we Wrocławiu kwotę 3 600,00 zł (słownie: trzy tysiące sześćset złotych zero groszy)
stanowiącą koszty strony poniesione z tytułu wynagrodzenia pełnomocnika.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień
publicznych (t. j. Dz. U. z 2018 r., poz. 1986 ze zm.) na niniejsze postanowienie - w terminie
7 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego we Wrocławiu.
Przewodniczący: ……………………..
Sygn. akt: KIO 2390/19
U z a s a d n i e n i e
Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji S.A. z siedzibą we Wrocławiu
zwane dalej: „zamawiającym”, prowadzi w trybie przetargu nieograniczonego postępowanie
o udzielenie zamówienia publicznego na podstawie przepisów ustawy z dnia 29 stycznia
2004 r.
Prawo zamówień publicznych (t.j. - Dz. U. z 2018 r., poz. 1986 ze zm.), zwanej dalej:
„Pzp”, pn.: Wykonanie robót budowlanych polegających na budowie sieci kanalizacji
sanitarnej na Osiedlu Swojczyce - etap II
, zwane dalej: „postępowaniem”.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej w dni
u 2 września 2019 r., pod numerem 2019/S 168-411812.
Szacunkowa wartość zamówienia, którego przedmiotem są roboty budowlane, jest
wyższa od kwot wskazanych w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie art. 11
ust. 8 Pzp.
W dniu 25 listopada 2019 r. wykonawca A. S.-J.
prowadząca działalność
gospodarczą pod nazwą Zakład Budownictwa Ogólnego DROBUD A. S.-J. z siedzibą w
Opolu
(zwana dalej: „odwołującym”) wniosła odwołanie wobec od czynności i zaniechań
zamawiającego w toku postępowania, w tym m.in.:
- unieważnienia postępowania o udzielenie zamówienia,
- oszacowania kwoty jaką zamawiający zamierza przeznaczyć na realizację zamówienia w
oderwaniu od realiów rynkowych i wartości szacunkowej zamówienia,
- ewentualnie zabezpieczenia na realizację zamówienia kwoty nieadekwatnej do kosztów
przedmiotowego zamówienia i wszczęcie postępowania mimo braku możliwości dokonania
wyboru najkorzystniejszej oferty,
- zaniechania wyboru oferty odwołującego jako najkorzystniejszej w postępowaniu.
Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie art. 7 ust. 1 Pzp przez naruszenie
zasady nakazującej prowadzenie postępowania w sposób zapewniający zachowanie
uczciwej konkurencji, równego traktowania wykonawców i przejrzystości oraz naruszenie
innych pozostających w związku z art. 7 przepisów, tj.:
1. art. 86 ust. 3 w zw. art. 32 ust. 1, art. 90 ust. 1, art. 93 ust. 1 pkt 4 oraz 93 ust. 3 Pzp
przez niezgodne z Pzp ustalenie przez zamawiającego kwoty, jaką zamierza
przeznaczyć na realizację przedmiotowego zamówienia co skutkowało bezpodstawnym
wezwaniem odwołującego do złożenia wyjaśnień dotyczących rzekomo rażąco niskiej
ceny podanej w jego ofercie oraz bezpodstawnym unieważnieniem postępowania,
podczas gdy Zamawiający nie przedstawił żadnego uzasadnienia niemożliwości
z
większenia ww. kwoty - w sytuacji kiedy wcześniej wzywał odwołującego do wyjaśnienia
rażąco niskiej ceny;
2. art. 93 ust. 1 pkt 4 w zw. z art. 93 ust. 3 Pzp
przez unieważnienie postępowania, podczas
gdy zamawiający nie wykazał, że nie może zwiększyć środków na realizację
przedmiotowego zamówienia do wartości oferty odwołującego;
3. art. 86 ust. 3 zw. art. 32 ust. 1 oraz art. 35 ust. 2 Pzp, przez niezgodne z Pzp
p
rzeprowadzenie postępowania i ustalenie kwoty jaką zamawiający zamierza
przeznaczyć na realizację zamówienia z rażącym naruszeniem ww. przepisów, tj.: w
oderwaniu od faktycznej ilości środków finansowych przeznaczonych na realizację
zamówienia w budżecie zamawiającego i koniecznych do należytego wykonania
zamówienia;
4. ewentualnie art. 86 ust. 3 w zw. z art. 32 ust. 1, 35 ust. 2 oraz art. 7 ust. 1 i 3 Pzp przez
bezpodstawne, bezzasadne i niezgodne z Pzp wszczęcie postępowania i zabezpieczenie
na jego realizac
je środków nieadekwatnych do faktycznej wartości przedmiotu
zamówienia w postępowaniu;
5. art. 91 ust. 1 Pzp
przez zaniechanie dokonania czynności polegającej na wyborze oferty
odwołującego jako najkorzystniejszej w postępowaniu pomimo, że oferta odwołującego
jest ofertą najkorzystniejszą w świetle kryteriów oceny ofert określonych w SIWZ,
spośród ofert złożonych w postępowaniu, a nie podlegających odrzuceniu.
W świetle postawionych zarzutów odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania,
albowiem ww. naruszenia
miały istotny wpływ na wynik postępowania, a konsekwencji
odwołujący wniósł o:
nakazanie zamawiającemu unieważnienia czynności unieważnienia postępowania;
nakazanie zamawiającemu dokonanie ponownej oceny oferty odwołującego oraz
dokonanie wyboru ofer
ty odwołującego jako najkorzystniejszej.
ewentualnie nakazanie zamawiającemu uzasadnienia niemożliwości zwiększenia kwoty
przeznaczonej na realizację zamówienia do wartości pozwalającej na wybór oferty
odwołującego;
- ewentualnie stwierdzenie przez Krajo
wą Izbę Odwoławczą rażącego naruszenia ww.
przepisów Pzp dotyczących ustalania kwoty jaką zamawiający zamierza przeznaczyć na
realizację zamówienia przez rażące zaniżenie tej kwoty i przypisanie sobie bezprawnie
uprawnienia do unieważnienia postępowania z tego powodu;
zobowiązanie
zamawiającego
do
przedstawienia
na
rozprawie
dokumentu
potwierdzającego ustaloną w budżecie kwoty przewidzianą na realizację przedmiotowego
zamówienia, w szczególności planu finansowego, lub innego dokumentu potwierdzającego
środki przeznaczone na realizację przedmiotowego zamówienia stanowiącego jedno z wielu
zamówień objętych większym projektem pn. „Budowa sieci kanalizacji sanitarnej w ul.
Chałupniczej, Swojczyckiej, Ludowej, Gospodarskiej, Ceglanej oraz Bocznej Miłoszyckiej
p
rzy nr 13 i 18 wraz z sięgaczami we Wrocławiu”.
Na posiedzeniu niejawnym z udziałem stron w dniu 9 grudnia 2019 r. odwołujący
oświadczył, że na podstawie art. 187 ust. 8 Pzp cofa odwołanie w całości i wniósł o zwrot
90% uiszczonego wpisu od odwołania.
Na
skutek cofnięcia odwołania wystąpiły przesłanki do umorzenia postępowania
odwoławczego na podstawie art. 187 ust. 8 ustawy Pzp (Odwołujący może cofnąć odwołanie
do czasu zamknięcia rozprawy; w takim przypadku Izba umarza postępowanie odwoławcze.
Jeżeli cofnięcie nastąpiło przed otwarciem rozprawy, odwołującemu zwraca się 90% wpisu.).
Cofnięcie odwołania jest nieograniczonym uprawnieniem odwołującego do czasu
zamknięcia rozprawy. Skuteczne cofnięcie odwołania znosi wszelkie skutki prawne związane
z jego wniesieniem.
Dokonanie tej czynności przez odwołującego nastąpiło przed otwarciem rozprawy,
zatem Izba umorzyła postępowanie odwoławcze na podstawie wskazanego art. 187 ust. 8
Pzp i nakazała zwrot odwołującemu kwoty 18 000 zł 00 gr stanowiącej 90% uiszczonego
wpisu.
Jednocześnie, zgodnie z wnioskiem zamawiającego złożonym na posiedzeniu i na
postawie złożonej do akt sprawy faktury VAT, Izba zasądziła od odwołującego na rzecz
zamawiającego kwotę 3 600,00 zł, tytułem zwrotu kosztów zastępstwa przez pełnomocnika,
w oparciu o przepisy § 3 pkt 2 lit. b) i § 5 ust. 1 pkt 3 lit. b) rozporządzenia Prezesa Rady
Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od
odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania
Dz. U. z 2018 r. poz. 972
), gdyż odwołanie zostało cofnięte na mniej niż 1 dzień przed dniem,
na który został wyznaczony termin rozprawy lub posiedzenia z udziałem stron.
Przewodniczący: …………………………