Sygn. akt: KIO 299/19
POSTANOWIENIE
z dnia 4 marca 2019 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Jolanta Markowska
Luiza Łamejko
Małgorzata Matecka
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w dniu 4 marca 2019 r. w Warszawie
odwołania
wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 19 lutego 2019 r. przez
wykonawcę: TEVOR S.A., ul. Mościckiego 27-29, 26-111 Skarżysko-Kamienna,
w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego: Komenda Wojewódzka Policji
w Szc
zecinie, ul. Małopolska 47, 70-515 Szczecin,
postanawia:
umorzyć postępowanie odwoławcze,
dokonać zwrotu kwoty 15 000 zł 00 gr (słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy)
z rachunku Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz wykonawcy: TEVOR S.A.,
ul. Mościckiego 27-29, 26-111 Skarżysko-Kamienna, w tym kwoty 7 500 zł 00 gr
(słownie: siedem tysięcy pięćset złotych zero groszy) uiszczonej tytułem wpisu od odwołania
oraz kwoty nadpłaty ponad należny wpis w wysokości 7 500 zł. 00 gr (słownie: siedem
tysięcy pięćset złotych zero groszy).
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień
publicznych (tj. Dz. U. z 2018 r., poz. 1986 ze zm.) na niniejsze postanowienie - w terminie
7 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Szczecinie.
Przewodniczący: ………………….
………………….
………………….
Sygn. akt: KIO 299/19
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający, Komenda Wojewódzka Policji w Szczecinie prowadzi postępowanie o
udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego w przedmiocie:
Dostawa fabrycznie nowych nieoznakowanych pojazdów dla KWP w Szczecinie. Ogłoszenie
o zamówieniu zostało opublikowane w Biuletynie Zamówień Publicznych: nr 508105-N-2019
z dnia 2019-01-29.
Wykonawca TEVOR S.A. z siedzibą w Skarżysku Kamiennej wniósł odwołanie wobec
czynności Zamawiającego podjętej w postępowaniu, polegającej na wyborze jako
najkorzystniejszej
, oferty złożonej przez wykonawcę: CTC Spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Rudzie Śląskiej w zakresie Części 1 tego zamówienia w
przedmiocie: dostawa pojazdu ciężarowego z wielozadaniową zabudową do przewozu
pojazdów służbowych dla KWP w Szczecinie (1 szt.].
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu dokonanie wyboru jako najkorzystniejszej oferty
z naruszeniem następujących przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo
zamówień publicznych (tj. Dz. U. z 2018 r., poz. 1986 ze zm.), zwanej dalej „Pzp”:
art. 24 ust. 1 pkt 17 i art. 24 ust. 4 Pzp, tj. wyboru jako najkorzystniejszej oferty
wykonawcy podlegającego wykluczeniu z udziału w postępowaniu, czyli wyboru oferty którą
należało uznać za odrzuconą i zaniechania wykluczenia CTC Spółka z o.o. z udziału w
postępowaniu i zaniechaniu uznania jego oferty za odrzuconą, z uwagi na okoliczność, że
oferent CTC Spółka z o.o. w treści oferty wskazał jako przedmiot dostawy pojazd w
nieistniejącej konfiguracji, tj. pojazd marki Iveco Daily wersja 70C18P, rok produkcji 2019, o
maksymalnej mocy netto silnika w kW: 140 kW, podczas gdy pojazd ten jest dostępny w
wersji z maksymalną mocą netto silnika w kW: 132 kW, co potwierdza załączone do oferty
CTC Spółka z o.o. świadectwo zgodności WE Pojazdy niekompletne: 11546070, poz. 27.1, a
co spełnia przesłankę wykluczenia zawartą w art. 24 ust. 1 pkt 17 Pzp dotyczącą
wykonawcy, który w wyniku lekkomyślności lub niedbalstwa przedstawił informacje
wprowadzające w błąd zamawiającego, mogące mieć istotny wpływ na decyzje
p
odejmowane przez zamawiającego w postępowaniu o udzielenie zamówienia,
art. 89 ust 1 pkt 5 w zw. z art. 24 ust. 1 pkt 17 Pzp, tj. wyboru jako najkorzystniejszej
oferty wykonawcy
podlegającego wykluczeniu z postępowania i zaniechania czynności
polegającej na odrzuceniu oferty złożonej przez CTC Spółka z o.o., pomimo że wykonawca
ten podlegał wykluczeniu z postępowania o udzielenie zamówienia publicznego albowiem w
treści oferty wskazał jako przedmiot dostawy pojazd w nieistniejącej konfiguracji, tj. pojazd
marki Iveco Daily wersja 70C18P, rok produkcji 2019, o maksymalnej mocy netto silnika w
kW: 140 kW, podczas gdy pojazd ten jest dostępny w wersji z maksymalną mocą netto
silnika w kW: 132 kW, co potwierdza załączone do oferty CTC Spółka z o.o., świadectwo
z
godności WE Pojazdy niekompletne: 11546070, poz. 27.1, a co spełnia przesłankę
wykluczenia zawartą w art. 24 ust. 1 pkt 17 Pzp dotyczącą wykonawcy, który w wyniku
lekkomyślności lub niedbalstwa przedstawił informacje wprowadzające w błąd
zamawiającego, mogące mieć istotny wpływ na decyzje podejmowane przez zamawiającego
w postępowaniu o udzielenie zamówienia,
art. 89 ust. 1 pkt 3 Pzp, tj. wyboru jako najkorzystniejszej oferty podlegającej
odrzuceniu i zaniechania czynności polegającej na odrzuceniu oferty złożonej przez CTC
Spółka z o.o., pomimo że wykonawca ten w treści oferty wskazał jako przedmiot dostawy
pojazd w nieistniejącej konfiguracji, tj. pojazd marki Iveco Daily wersja 70C18P, rok produkcji
2019, o maksymalnej mocy netto silnika w kW: 140 kW, podczas gdy pojazd ten jest
dostępny w wersji z maksymalną mocą netto silnika w kW: 132 kW, co potwierdza załączone
do oferty CTC Spółka z o.o. świadectwo zgodności WE Pojazdy niekompletne: 11546070,
poz. 27.1, a złożenie takiego nieprawdziwego oświadczenia należy uznać za czyn
nieuczciwej konkurencji w stosunku do innych potencjalnych
wykonawców, którzy - jak
można było zakładać - zaoferują ten sam pojazd bazowy o takiej samej maksymalnej mocy,
art. 89 ust. 2 pkt 2 Pzp, tj. wyboru jako najkorzystniejszej oferty poprawionej z
naruszeniem ustawy Pzp
przez Zamawiającego, poprzez dokonanie poprawki w ofercie CTC
Spółka z o.o. wskazania maksymalnej mocy silnika pojazdu ze 146 kW na 132 kW, podczas
gdy nie jest to oczywistą omyłka rachunkową w rozumieniu art. 87 ust 2 pkt 2 Pzp, który to
przepis w uzasadnieniu dokonania poprawki poda
ł Zamawiający,
art 89 ust 1 pkt 1 w zw. z art 9 ust. 2 Pzp oraz art. 89 ust. 1 pkt 8 w zw. z art. 7 ust. 2 i
art 4 ustawy z dnia 7 października 1999 r. o języku polskim, tj. wyboru jako najkorzystniejszej
oferty podlegającej odrzuceniu i zaniechania odrzucenia oferty CTC Spółka z o.o., pomimo
że w części została ona sformułowana z naruszeniem art. 9 ust. 2 Pzp, który stanowi, iż
postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego prowadzi się w języku polskim oraz z
naruszeniem art 7 ust 2 i art. 4 ustawy o języku polskim, który stanowi, iż na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej w obrocie bez udziału konsumentów używa się języka polskiego,
jeżeli obrót ten jest wykonywany przez podmioty, o których mowa w art 4 ustawy o języku
polskim [a do tych podmiotów należy Zamawiający), albowiem wyłącznie w języku
angielskim, bez tłumaczenia przysięgłego, a nawet zwykłego na język polski, sformułowane
są następujące pozycje załączonego do oferty CTC Spółka z o.o. świadectwa zgodności WE
Pojazdy niekompletne 11546070: pozycje 0.6, 14.2, 22., 23., 23.1., 24., 26.1., 33., 52.
art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp, tj. wyboru jako najkorzystniejszej oferty
– podlegającej
odrzuceniu i zaniechania odrzucenia oferty CTC Spółka z o.o., pomimo że została ona
złożona z naruszeniem pkt VI. lit A ppkt 5 specyfikacji istotnych warunków zamówienia, który
wymaga dołączenia do oferty innych dokumentów niezbędnych do wykazania, że
osoba/osoby podpisująca/e ofertę i wymagane dokumenty jest/są uprawniona/e do
reprezentacji w
ykonawcy, podczas gdy CTC Spółka z o.o. nie załączyła do oferty odpisu z
Krajowego Rejestru Sądowego potwierdzającego umocowanie do jej reprezentacji osób
podpisujących ofertę i wymagane dokumenty,
art. 89 ust 1 pkt 8 P
zp w zw. z art. 58 § 1 k.c. w zw. z art. 271 § 1 k.k., tj. wyboru jako
najkorzystniejszej oferty podlegającej odrzuceniu i zaniechania odrzucenia oferty CTC
Spółka z o.o., pomimo że zawiera ona nieprawdziwe oświadczenie, że oferent ten jest
małym lub średnim przedsiębiorcą.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu:
1) unieważnienie czynności polegającej na wyborze jako najkorzystniejszej oferty CTC
Spółka z o.o.,
2) wykluczenie wykonawcy CTC Spółka z o.o. z postępowania, względnie: odrzucenie
oferty CTC Spółka z o.o.,
3) powtórzenie czynności badania i oceny ofert, w tym wykluczenie wykonawcy CTC
Spółka z o.o. i odrzucenie jego oferty oraz dokonanie wyboru oferty złożonej przez
TREVOR S.A. jako oferty najkorzystniejszej.
Odwołujący wniósł także o zasądzenie od Zamawiającego na rzecz Odwołującego
kosztów postępowania odwoławczego.
W dniu 19 lutego 2019 r.
Zamawiający przekazał wykonawcom biorącym udział w
postępowaniu kopię odwołania, umożliwiając zgłoszenie przystąpienia do postępowania
o
dwoławczego.
W dniu 20 lutego 2019 r.
Zamawiający złożył do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
pismo (z dnia 20 lutego 2019 r.)
– odpowiedź na odwołanie, zawierające oświadczenie
Zamawiającego, iż uwzględnia w całości zarzuty przedstawione w odwołaniu.
W
dniu 22 lutego 2019 r. wykonawca CTC Sp. z o.o. z siedzibą w Rudzie Śląskiej
zgłosił przystąpienie do postępowania odwoławczego w niniejszej sprawie po stronie
Zamawiającego. Pismem z dnia 27 lutego 2019 r., które wpłynęło do Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej w dniu 28 lutego 2019 r. Przystępujący złożył oświadczenie o cofnięciu
przystąpienia.
Biorąc pod uwagę powyższe, Krajowa Izba Odwoławcza, działając na podstawie art.
186 ust. 2 Pzp,
umorzyła postępowanie odwoławcze w niniejszej sprawie.
Izba orzek
ła o kosztach postępowania odwoławczego stosownie do art. 186 ust. 6 pkt 1 Pzp
oraz § 5 ust. 1 pkt 1 lit.a rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w
sprawie wysokości wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (tj. Dz. U. z 2018 r. poz. 972). Wobec wniesienia
przez Odwołującego tytułem wpisu kwoty 15 000, 00 zł, tj. kwoty przewyższającej należną
wysokość wpisu, wynikającą z § 1 ust. 1 ww. rozporządzenia, zgodnie z którym, wysokość
wpis
u od odwołania wnoszonego w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego na
dostawy l
ub usługi, którego wartość jest mniejsza niż kwoty określone w przepisach
wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r.
– Prawo zamówień
publi
cznych, od których jest uzależniony obowiązek przekazywania Urzędowi Publikacji Unii
Europejskiej ogłoszeń o zamówieniach na dostawy lub usługi, wynosi 7 500,00 zł, Izba
postanowiła o zwrocie na rzecz Odwołującego nadpłaconej kwoty.
Przewodniczący: ………………………
………………………
………………………