Sygn. akt: KIO 419/19
WYROK
z dnia 22 marca 2019 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący:
Bartosz Stankiewicz
Protokolant:
Rafał Komoń
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 22 marca 2019 r. w Warszawie
odwołania wniesionego
do Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 8 marca 2019 r. przez wykonawcę Skamex
Sp. z o.o. Sp. k.
z siedzibą w Łodzi przy ul. Częstochowskiej 38/52 (93-121 Łódź) w
postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego – Szpital Uniwersytecki nr 2 im. dr.
Jana Biziela w Bydgoszczy z
siedzibą przy ul. Kornela Ujejskiego 75 (85-168 Bydgoszcz) –
Lider postępowania oraz Instytut „Pomnik – Centrum Zdrowia Dziecka” z siedzibą w
Warszawie przy Al. Dzieci Polskich 20 (04-730 Warszawa), Szpital Pomnik Chrztu Polski
Samodzielny Public
zny Zespół Opieki Zdrowotnej w Gnieźnie z siedzibą przy ul. Św. Jana 9
(62-200 Gniezno),
Wojewódzki Szpital Zespolony w Lesznie z siedzibą przy ul. Kiepury 45
100 Leszno), Szpital Praski pw. Przemienienia Pańskiego Sp. z o.o. w Warszawie z
siedzib
ą przy Al. Solidarności 67 (03-401 Warszawa), Samodzielny Publiczny Zakład Opieki
Zdrowotnej w Słupcy z siedzibą przy ul. Traugutta 7 (62-400 Słupca) i „Szpital Powiatowy we
Wrześni” Sp. z o.o. z siedzibą przy ul. Słowackiego 2 (62-300 Września)
przy udziale wykonawcy
– Mercator Medical S.A. z siedzibą w Krakowie przy ul. H.
Modrzejewskiej 30 (31-
327 Kraków) zgłaszającego przystąpienie do postępowania
odwoławczego po stronie zamawiającego
orzeka:
Oddala odwołanie;
Kosztami postępowania obciąża odwołującego – Skamex Sp. z o.o. Sp. k. z siedzibą w
Łodzi i zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez odwołującego – Skamex
Sp. z o.o. Sp. k.
z siedzibą w Łodzi tytułem wpisu od odwołania.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień
publicznych (t.j. - Dz. U. z 2017 r., poz. 1579 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od
dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Bydgoszczy.
Przewodniczący: …………………………….
Sygn. akt: KIO 419/19
U z a s a d n i e n i e
Szpital Uniwersytecki nr 2 im. dr. Jana Biziela w Bydgoszczy
– Lider postępowania,
kt
óry udzielił pełnomocnictwa Batna Group Sp. z o.o. z siedzibą Warszawie oraz Instytut
„Pomnik – Centrum Zdrowia Dziecka” z siedzibą w Warszawie, Szpital Pomnik Chrztu Polski
Samodzielny Publiczny Zespół Opieki Zdrowotnej w Gnieźnie, Wojewódzki Szpital Zespolony
w Lesznie, Szpital Praski pw. Przemienienia Pańskiego Sp. z o.o. w Warszawie,
Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Słupcy i „Szpital Powiatowy we Wrześni”
Sp. z o.o. zwani
dalej: „zamawiającym”, prowadzą w trybie przetargu nieograniczonego
postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na podstawie przepisów ustawy z dnia
29 stycznia 2004 r.
Prawo zamówień publicznych (t.j. - Dz. U. z 2017 r., poz. 1579 ze zm.),
zwanej dalej: „Pzp” na sukcesywną dostawę rękawic nitrylowych (nr postępowania:
ZP/02/2018), zwane
dalej „postępowaniem”.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej w dniu 10
września 2018 r., pod numerem 2018S 177-400629.
Szacunkowa wartość zamówienia, którego przedmiotem są dostawy, jest wyższa od
kwot wskazanych w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 Pzp.
Wykonawc
a Skamex Sp. z o.o. Sp. k. z siedzibą w Łodzi zwany dalej: „odwołującym”
w dniu 8 marca 2019 r. wni
ósł odwołanie do Prezesa krajowej Izby Odwoławczej, w którym
zarzucił zamawiającemu naruszenie następujących przepisów:
1) art. 91 ust. 1 Pzp
– poprzez wybór oferty złożonej przez Mercator Medical S.A. z siedzibą
w Krakowie zwanego dalej: „przystępującym”, która nie jest ofertą najkorzystniejszą w
rozumieni
u przepisów ustawy;
2) art. 89 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 7 ust. 1 Pzp przez zaniechanie odrzucenia oferty
przystępującego, pomimo że jest ona niekompletna i niezgodna z wymaganiami Specyfikacji
Istotnych Warunków Zamówienia (zwanej dalej: „SIWZ”);
3) art. 7 ust. 1 Pzp
– poprzez prowadzenie postępowania z naruszeniem zasad uczciwej
konkurencji i równego traktowania wykonawców.
Mając na uwadze postawione zarzuty odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania
w całości i nakazanie zamawiającemu:
unieważnienia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej;
dokonania powtórnej oceny dokumentów złożonych przez przystępujacego;
dokonania powtórnej oceny ofert;
a w efekcie czego uznania, że oferta przystępujacego podlega odrzuceniu.
Jeśli chodzi o interes we wniesieniu odwołania odwołujący podniósł, iż jest
profesjonalnym podmiotem od wielu lat funkcjonującym na rynku dostaw będących
przedmiotem zamówienia i złożył ofertę, którą zamawiający odrzucił co nie znaczy to jednak,
że został pozbawiony interesu prawnego w złożeniu odwołania zgodnie z art. 179 Pzp.
Odwołujący przywołał wyrok TSUE z dnia 5 kwietnia 2016 r. (C-689-13), w którym wskazano
„Po pierwsze wykluczenie jednego z oferentów może bowiem doprowadzić do tego. że drugi
uzyska zamówienie bezpośrednio m ramach tego samego postępowania. Po drugie, jeśli
miałoby nastąpić wykluczenie obu oferentów i wszczęcie nowego postępowania w sprawie
udzielenia zamówienia publicznego, to każdy z oferentów mógłby wziąć w nim udział i w ten
sposób pośrednio otrzymać zamówienie. Przywołana w pkt 24 i 25 niniejszego wyroku
wykładnia dokonana przez Trybunał w wyroku Fastweb (C-100/12. EU:C:2013:448) ma
zastosowanie w kontekście takim jak zaistniały w postępowaniu głównym. Po pierwsze
bowiem każdy z uczestników sporu ma równoważny uzasadniony interes w postaci
wykluczenia ofert innych konkurentów. Po drugie, co podniósł rzecznik generalny w pkt 37
swojej opinii, nie można wykluczyć, że jedna z nieprawidłowości leżących u podstaw
wykluczenia ofert tak wybranego oferenta, jak i ofer
enta kwestionującego decyzję o
udzieleniu zamówienia publicznego powoduje również wadliwość wszystkich ofert złożonych
w
ramach postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. co mogłoby doprowadzić do
konieczności wszczęcia przez instytucję zamawiającej nowego postępowania. (...)
W świetle powyższych rozważań na pytanie pierwsze należy odpowiedzieć, że art. 1 ust. 1
akapit trzeci i art. 1 ust. 3 dyrektywy 89/665 należy interpretować w ten sposób, że stoi on na
przeszkodzie temu by odwołanie główne - wniesione przez oferenta zainteresowanego
uzyskaniem określonego zamówienia, który poniósł szkodę, względnie jest narażony na jej
poniesienie w
następstwie podnoszonego naruszenia prawa Unii w dziedzinie zamówień
publicznych lub przepisów dokonujących jego transpozycji - mającego na celu wykluczenie
innego oferenta, zostało uznane za niedopuszczalne na podstawie krajowych przepisów
proceduralnych,
przewidujących
pierwszeństwo
badania
odwołania
wzajemnego
wniesionego przez tego drugiego oferenta.
”
Odwołujący ponadto wyjaśnił, że istota poglądu w przedstawionym orzeczeniu
sprowadza się do utożsamiania zamówienia publicznego, jako umowy na określony
przedmiot, przy przyjęciu, że uzyskanie tego zamówienia w tym postępowaniu, którego
dotyczy odwołanie, ma charakter wtórny. Wskazał także, że polski system środków ochrony
prawnej stanowi realizację postulatów dyrektywy odwoławczej i podstawowa pojęcia
umożliwiające wykonawcom ochronę ich praw w postępowaniu o udzielenie zamówienia
powinny być interpretowane z uwzględnieniem wykładni proeuropejskiej. Omawiana
wykładnia art. 179 ust. 1 Pzp jest prezentowana w orzecznictwie Izby (wyrok z 5 września
2016 r. wydany w sprawie KIO 1556/16 oraz z 22 listopada 2016 r. wydany w sprawie KIO
Ponadto
odwołujący na potwierdzenie swojej argumentacji przywołał tezy z wyroków
Izby z dnia 5 września 2016 r. w sprawie o sygn. akt KIO 1556/16, z dnia 3 stycznia 2017 r.
w sprawie o sygn. akt KIO 2305/16
oraz z dnia 6 grudnia 2017 r. w sprawie o sygn. akt KIO
Dodatkowo odwołujący stwierdził, że przedmiotem zamówienia jest dostawa rękawic
nitrylowych do siedmiu polskich szpitali. Ze stuprocentową pewnością można wnioskować,
że jeżeli zamawiający przedmiotowe postępowanie unieważni, szpitale te będą musiały
ponownie przeprowadz
ić postępowania o udzielenie zamówienia publicznego na dostawę
rękawic. Rękawice są bowiem jednym z podstawowych asortymentów medycznych, które
muszą znaleźć się na wyposażeniu każdego ze szpitali. Niezależnie od powyższego,
odwołujący wskazał, że jego interes wyraża się w tym, aby postępowanie o udzielenie
zamówienia publicznego przeprowadzone zostało zgodnie z przepisami prawa. Zamawiający
ma obowiązek działać w toku oceny i badania ofert z najwyższą starannością tak aby
zapewnić spełnienie zasady równego traktowania wykonawców oraz uczciwej konkurencji
opisanych w art. 7 ust. 1 Pzp, a wykonawcy mają prawo oczekiwać, że złożone przez nich
oferty zostaną ocenione zgodnie z wyartykułowanymi w SIWZ wymaganiami oraz na
podstawie Pzp w poszanowaniu zasad udziel
ania zamówień publicznych. Jakiekolwiek
odstępstwo od tej zasady stanowi o naruszeniu fundamentalnych zasad zamówień
publicznych.
Jednocześnie odwołujący wskazał, że zgodnie z SIWZ w przedmiotowym
postępowaniu. zamawiający postanowił skorzystać z procedury, o której mowa w art. 24aa
Pzp i najpierw dokonał oceny, a następnie zbadał pod względem wykluczenia i spełniania
warunków udziału w postępowaniu odwołującego oraz przystępującego. W związku z tym ani
zamawiający, ani odwołujący nie posiadają wiedzy czy inni uczestnicy postępowania nie
podlegają wykluczeniu i czy spełniają warunki udziału w postępowaniu, gdyż złożyli oni tylko
wstępne oświadczenia. Dodatkowo zwrócił uwagę na fakt, iż oferty innych wykonawców
(poza ofertą odwołującego oraz przystępującego) przekraczają kwotę na sfinansowanie
podaną przez zamawiającego w dniu 22 października 2018 r. w informacji z otwarcie ofert (tj.
kwotę 2 064 640.56 zł). Powyższe potwierdza więc, zdaniem odwołującego, że posiada on
interes we wniesieniu odwołania.
W zakresie zarzutu
dotyczącego błędu w tłumaczeniu dokumentów odwołujący
wyjaśnił, że w dokumencie złożonym w dniu 22 lutego 2019 r. tj. „Raport techniczny nr
SPC0216113/1327/SMcD/RS” wystawiony przez SATRA Technology na stronach 16-30
Mercator popełnił błąd w części „Raport techniczny” (str. 18). tj.:
w oryginale jest: „Lot Number: SB-020813-16-2-03010”;
w tłumaczeniu jest: „Numer serii: 020813-16-2-03010”;
Oraz
w oryginale jest: „EN 374-3: 2003 Table 1…”;
w tłumaczeniu jest: „BS EN 374-3: 2003 Tabela 1…”.
Ponadto odwołujący dodał, że zgodnie z § 16 ust. 1 rozporządzenie Ministra Rozwoju
z dnia 26 lipca 2016 r. w sprawie rodzajów dokumentów, jakich może żądać zamawiający od
wykonawcy w postępowaniu o udzielenie zamówienia (Dz. U. z 2016 r. poz. 1126) r.
d
okumenty lub oświadczenia, o których mowa w rozporządzeniu, sporządzone w języku
obcym są składane wraz z tłumaczeniem na język polski. Tłumaczenie nie jest wymagane,
jeżeli zamawiający wyraził zgodę, o której mowa w art. 9 ust. 3 Pzp, zatem podstawę oceny
oferty w zakresie potwierdzenia spełniania warunków podmiotowych wykonawcy, który złożył
dokumenty sporządzone w języku obcym, są te dokumenty wraz z ich tłumaczeniem.
Tłumaczenie nie jest wymagane jeżeli zamawiający wyraził zgodę, o której mowa w art. 9
ust. 3 Pzp
. W przedmiotowej sprawie nie wynika z dokumentacji, by taką zgodę zamawiający
wyraził, zatem każdy z wykonawców był zobowiązany posługiwać się obok oryginalnego
dokumentu także jego tłumaczeniem. Wobec niezgodności tłumaczenia z oryginałem
zamaw
iający powinien był wyjaśnić czy jest to błąd czy rzeczywiście podanie
nieprawdziwych informacji. Zaakceptowanie przez zamawiającego dokumentu, w którym
znajdują się błędne tłumaczenia było w ocenie odwołującego działaniem o tyle
niesprawiedliwym i stojącym w sprzeczności z podstawowymi zasadami postępowania,
ponieważ odrzucając ofertę odwołującego wskazał on, iż odwołujący popełnił błąd w
złożonych dokumentach (błąd w tłumaczeniu). Różne traktowanie wykonawców stanowi o
nierównym traktowaniu uczestników postępowania. Podkreślił, że z art. 7 Pzp określa
fundamentalne zasady udzielenia zamówień: zasady uczciwej konkurencji oraz równego
traktowania wykonawców. Z powyższego przepisu wynika, że w postępowaniu o udzielenie
zamówienia publicznego zamawiający ma obowiązek równego traktowania wykonawców.
Naruszeniem zasady uczciwej konkurencji bowiem jest różne traktowanie wykonawców
znajdujących się w tej samej podobnej sytuacji.
Odnośnie argumentacji dotyczącej certyfikatu badania typu WE wskazał, że certyfikat
badania typu WE wystawiony przez SATRA Technology na stronach 20-23 zawiera
informację na temat przenikalności dla substancji chemicznych m.in. 40 % wodorotlenek
sodu, 36% formaldehyd, 50 % kwas siarkowy. Dane te pochodzą z raportu technicznego o nr
SPC021611
3/1327/SMcD/RS, który jest wskazany w w/w certyfikacie. Zgodnie z informacją
zawartą w raporcie technicznym o nr SPC0216113/1327/SMcD/RS (str. 16-30 uzupełnienia z
dn. 22 lutego 2019 r.) badania przeprowadzono na rękawicach białych tj. innych niż
zaoferowa
no (przystępujący zaoferował rękawice niebieskie, zgodnie z nr katalogowymi
podanymi w formularzu cenowym). Nadmieniamy, że barwnik jest substancją chemiczną,
która może mieć wpływ na wartość przenikania substancji chemicznych, co w rezultacie nic
zostało przebadane dla zaoferowanych rękawic w kolorze niebieskim. Co należy podkreślić
jest to o tyle istotne, ponieważ gdyby nie było różnicy jakiego kolory rękawice były
poddawane badaniu, ich kolor nie były przywoływany w badaniu. Badanie nie dotyczy wiec
rękawic niebieskich, a rękawic białych. Ponadto, rękawice białe dostępne są pod nr
katalogowym „RD301740 01-05 oraz RD300970 01-05”. a rękawice w kolorze niebieskim są
dostępne pod nr katalogowym „RD300190 01-05 oraz RD300960 01-05”, co wynika z
ogólnodostępnej informacji zawartej na stronie internetowej przystępującego.
W przypadku zarzutu dotyczącego raportu z badania jednostki niezależnej lub raport
z badania producenta potwierdzający zgodność z normami: EN 374-3 lub ASTM F 739 lub
ASTM I) 6978-05 na przeni
kanie cytostatyków odwołujący zaznaczył, że zgodnie z
rozdziałem VIII pkt. 3 lit. e SIWZ: „W celu potwierdzenia, że oferowany przedmiot
zamówienia odpowiada wymaganiom określonym w SIWZ, Zamawiający wezwie
Wykonawcę, którego oferta zostanie najwyżej oceniona w trybie art. 26 ust. 1 ustawy Pzp - w
terminie nie krótszym niż 10 dni, do złożenia następujących dokumentów: Raport z badania
jednostki niezależnej lub raport z badania producenta potwierdzający zgodność z normami:
e) EN 374-3 lub ASTM F 739 lub ASTM D 6978-
05 na przenikanie cytostatyków”.
Ponadto odwołujący wskazał, że złożony przez przystępujacego dokument nie
potwierdza w sposób jednoznaczny stawianych przez zamawiającego wymagań. W
szczególności nie można jednoznacznie stwierdzić, że powyższy dokument dotyczy
zaoferowanych rękawic, tj. wskazanych przez wykonawcę w ofercie jako: Nitrylex Classic. Nr
ref.: XS- RD30019001: S- RD30019002: M- RD30019003: L- RD30019004; XL-
RD30019005. bowiem nie można na podstawie jego treści ustalić, że przebadano produkt
Nitrylex Classic, gdyż „Raport ...” nie zawiera w swej treści ani nazwy własnej (Nitrylex
Classic), ani numerów referencyjnych (XS- RD30019001: S- RD30019002: M- RD30019003;
L- RD30019004: XL-
RD30019005) oferowanego przedmiotu zamówienia, a jednocześnie
zawiera inny numer identyfikacyjny rękawicy niż wskazany w ofercie.
Co do argumentacji
dotyczącej raportu z badania jednostki niezależnej lub raport z
badania producenta potwierdzający zgodność z normą ASTM F 1671 odwołujący zaznaczył,
że zgodnie z rozdziałem VIII pkt. 3 lit. f SIWZ: „W celu potwierdzenia, że oferowany
przedmiot zamówienia odpowiada wymaganiom określonym w SIWZ. Zamawiający wezwie
Wykonawcę, którego oferta zostanie najwyżej oceniona w trybie art. 26 ust. 1 ustawy - w
terminie nic krótszym niż 10 dni. do złożenia następujących dokumentów: Raport z badania
jednostki niezależnej lub raport z badania producenta potwierdzający zgodność z normami: :
f) ASTM F 1671”.
Ponadto odwołujący wskazał, że nie można jednoznacznie stwierdzić, że powyższy
dokument dotyczy zaoferowanych rękawic, tj. wskazanych przez wykonawcę w ofercie jako:
Nitrylex Classic , Nr ref.: XS- RD30019001; S- RD30019002; M- RD30019003; L-
RD30019004; XL-
RD30019005, bowiem nic można na podstawie jego treści ustalić, że
przeba
dano produkt Nitrylex Classic, gdyż „Metoda ...” nic zawiera w swej treści ani nazwy
własnej (Nitrylex Classic), ani numerów referencyjnych (XS- RD30019001; S- RD30019002;
M- RD30019003; L- RD30019004; XL-
RD30019005) oferowanego przedmiotu zamówienia,
a j
ednocześnie zawiera inny numer identyfikacyjny rękawicy niż wskazany w ofercie.
P
rzystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego zgłosił
wykonawca
– Mercator Medical S.A. z siedzibą w Krakowie.
Na posiedzeniu niejawnym z udziałem stron i uczestnika postępowania
odwoławczego w dniu 22 marca 2019 r., zamawiający złożył odpowiedź na odwołanie, w
której wniósł o oddalenie odwołania w całości, podając uzasadnienie faktyczne i prawne dla
swojego wniosku. Podobnie przystępujący na posiedzeniu złożył swoje pismo procesowe, w
którym wniósł o oddalenie odwołania, także podając uzasadnienie faktyczne i prawne dla
swojego stanowiska.
Krajowa Izba Odwoławcza, uwzględniając dokumentację postępowania, dokumenty
zgromadzone w aktach sprawy i wyjaśnienia złożone na rozprawie przez strony i
uczestnika postępowania, ustaliła i zważyła co następuje.
Na wstępie Izba ustaliła, że nie została wypełniona żadna z przesłanek ustawowych
skutkujących odrzuceniem odwołania, wynikających z art. 189 ust. 2 Pzp.
Wobec sp
ełnienia przesłanek określonych w art. 185 ust. 2 i 3 Pzp, Izba dopuściła do
udziału w postępowaniu odwoławczym, jako uczestnika wykonawcę Mercator Medical S.A. z
siedzibą w Krakowie.
Izba dopuściła w niniejszej sprawie dowody z:
1) dokumentacji w sprawie oznaczonej sygn. akt KIO 2554/18;
dokumentacji nadesłanej przez zamawiającego w dniu 15 marca 2019 r.;
złożonego przez odwołującego dowodu w formie zestawienia w postaci tabelarycznej
wybranych czynności zamawiającego w stosunku do niego i w stosunku do
prz
ystępującego.
Biorąc pod uwagę zgromadzony w sprawie materiał dowodowy Izba uznała, że
odwołanie nie zasługuje na uwzględnienie.
Rozpatrując odwołanie, Izba w pierwszej kolejności zobowiązana jest ustalić, czy
zostały spełnione przesłanki korzystania ze środków ochrony prawnej określone w art. 179
ust. 1 Pzp, tj. czy podmiotowi wnoszącemu odwołanie przysługuje legitymacja procesowa do
wniesienia odwołania. Brak takiej legitymacji po stronie odwołującego, prowadzi do ustalenia
niedopuszczalności wniesienia odwołania i skutkuje koniecznością jego oddalenia, gdyż
stwierdzenie niewykazania przesłanek materialnoprawnych warunkujących korzystanie ze
środków ochrony prawnej skutkuje oddaleniem odwołania bez merytorycznego
rozpatrywania zarzutów i żądań podniesionych w odwołaniu. Inaczej, istnienie interesu w
uzyskaniu zamówienia jest warunkiem, którego spełnienie jest niezbędne do przystąpienia
do rozpoznawania odwołania, czyli merytorycznej oceny zarzutów w nim podniesionych.
Zgodnie bowiem, z powołanym art. 179 ust.1 Pzp legitymację do wniesienia środka ochrony
prawnej (w tym wypadku odwołania) ma tylko ten podmiot, który wykaże przede wszystkim
interes w uzyskaniu zamówienia, a ponadto możliwość poniesienia szkody.
W przedmiotowym postępowaniu złożono cztery oferty. Zamawiający w dniu 8 lutego
2019 r. odrzucił ofertę odwołującego na podstawie art. 89 ust.1 pkt 2 Pzp oraz art. 89 ust. 1
pkt 3 Pzp. Odwołujący nie kwestionował ww. czynności zamawiającego poprzez
skorzystanie z przysługującego mu prawa do wniesienia odwołania. W związku z powyższym
czynność zamawiającego polegająca na odrzuceniu oferty odwołującego z postępowania
stała się prawnie wiążąca i ma charakter ostateczny, wobec czego odwołujący nie bierze już
udziału w postępowaniu i utracił realną możliwość uzyskania przedmiotowego zamówienia w
ramach post
ępowania. Pomimo tego, odwołujący w dniu 8 marca 2019 r. wniósł odwołanie
wobec czynności wyboru jako najkorzystniejszej oferty przystępującego, dokonanej przez
zamawiającego w dniu 26 lutego 2019 r., wprost powołując się na to, iż skutkiem tego
odwołania może być unieważnienie postępowania, a wówczas odwołujący może mieć
szansę na udział w przyszłym postępowaniu. Odwołujący powołał się także na to, iż jego
interes wyraża się w tym, aby postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego
przeprowadzone zostało zgodnie z przepisami prawa.
W
związku z tym, w stanie faktycznym zaistniałym w niniejszej sprawie Izba
stwierdziła, że odwołujący nie wykazał posiadania legitymacji uprawniającej do wniesienia
odwołania, wymaganej zgodnie z art. 179 ust. 1 Pzp.
W przedmiotowej sprawie Izba w pełni przyjęła i uznała za właściwą argumentację
zawartą w wyroku z dnia 17 maja 2018 r. o sygn. akt KIO 840/18. Przepis art. 179 ust. 1 Pzp
stanowi, że środki ochrony prawnej przysługują wykonawcy, uczestnikowi konkursu, a także
innemu podmiotowi, który ma lub miał interes w uzyskaniu danego zamówienia oraz poniósł
lub może ponieść szkodę, w wyniku naruszenia przez zamawiającego przepisów Pzp. W
przedmiotowej sprawie Izba analogicznie jak
w ww. wyroku stwierdziła, iż na gruncie
niniejszej sprawy nie sposób przypisać odwołującemu, którego oferta została ostatecznie
odrzucona, posiadania interesu w uzyskaniu zamówienia. Jak wskazuje doktryna i
orzecznictwo, odwołanie jest środkiem ochrony prawnej, skierowanym na zmianę sytuacji
wykonawcy, polegającej na możliwości uzyskania w danym postępowaniu zamówienia, tj.
wyboru oferty złożonej przez wykonawcę odwołującego się w danym postępowaniu. Tym
samym, nie sposób zgodzić się z odwołującym, że jego interes wyraża się w tym, aby
postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego prowadzone zostało zgodnie z
przepisami prawa. Jak wskazuje ugruntowana linia orzecznicza, przepis ten (art. 179 ust. 1
Pzp) nie pełni funkcji publicznych. Postępowanie odwoławcze ma jedynie na celu ochronę
interesów osoby wnoszącej środki ochrony prawnej, o których mowa w tym artykule.
Konstatacja taka płynie nie tylko z treści przywołanego przepisu, gdzie mowa wyraźnie o
„interesie w uzyskaniu zamówienia” oraz o „szkodzie”, ale z konstrukcji całego postępowania
odwoławczego.
Tym samym, interes przywołany w art. 179 ust. 1 Pzp nie jest interesem
materializującym się w ochronie ogólnie pojętej praworządności i korygowania
nieprawidłowości działań czy też zaniechań zamawiającego, lecz interesem mającym na celu
ochronę konkretnego wykonawcy, w konkretnym postępowaniu, ukierunkowanym na
uzyskanie przez tego wykonawcę stanu, w którym dany wykonawca będzie mógł uzyskać
dane zamówienie. W ocenie Izby, w tym konkretnym stanie faktycznym, dane zamówienie
należy interpretować jako konkretne zamówienie, którego zamawiający zamierza udzielić w
określonym postępowaniu. W związku z tym, przez uzyskanie danego zamówienia rozumieć
należy, szanse na pozyskanie zamówienia w wyniku konkretnego postępowania o udzielenie
zamówienia. Dość wątpliwa jest argumentacja odwołującego zmierzająca do tego, że w
przypadku uwzględnienia odwołania, nastąpi unieważnienie postępowania, co z kolei
umożliwi wykonawcy ubieganie się o zamówienie w kolejnym postępowaniu dotyczącym
przedmiotu niniejszego postępowania. Izba przyjęła tu argumentację zamawiającego, że po
pierwsze nie jest pewnym, że w razie uwzględnienia odwołania (czego efektem miałoby być
odrzucenie oferty przystępującego) dojdzie do unieważnienia postępowania, w postępowaniu
bowiem złożono jeszcze dwie inne oferty, które wprawdzie przekraczają budżet
zamawiającego, jednak zamawiający może podjąć decyzję o podniesieniu kwoty jaką
zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia. Po drugie nawet w przypadku
unieważnienia postępowania, odwołujący nie może mieć pewności wszczęcia kolejnego
tożsamego postępowania (dotyczącego tożsamego zamówienia), w którym udział miałby
zapewniony. Unieważnienie postępowania może bowiem skutkować tym, iż kolejne
postępowanie na taki sam przedmiot zamówienia nie będzie ogłoszone, gdyż każdy z
uczestniczących w postępowaniu zamawiających może zdecydować o wyjściu z grupy
zakupowej. Tym samym ewentualne kolejne postępowania nie będą już dotyczyły „danego
zamówienia”, czyli tożsamego rzeczowo z niniejszym. Z tej przyczyny stwierdzić należy, że
odwołanie nie jest nakierowane na uzyskanie niniejszego zamówienia, ale na zniweczenie
niniejszego postępowania. W ocenie Izby, odwołujący nie wykazał, że posiada obiektywną
tzn. wynikającą z rzeczywistej utraty możliwości uzyskania zamówienia potrzebę uzyskania
określonego rozstrzygnięcia, a tym samym nie wykazał interesu w uzyskaniu danego
zamówienia.
Ponadto, drugim elementem koniecznym do ustalenia dopuszczalności korzystania
ze środków ochrony prawnej jest okoliczność czy odwołujący mógł lub może ponieść szkodę
w wyniku naruszenia przez z
amawiającego przepisów Pzp. Szkoda, która co do zasady
przyjmuje charakter szkody majątkowej, powinna być wynikiem naruszenia przez
z
amawiającego przepisów Pzp, zatem pomiędzy naruszeniem przez zamawiającego
przepisów Pzp, a szkodą powinien istnieć stosowny związek przyczynowy. W ocenie Izby,
o
dwołujący utracił możliwość uzyskania zamówienia, nie na skutek niezgodnych z prawem
działań zamawiającego, lecz na skutek własnych działań, efektem czego było odrzucenie
jego
oferty jako niezgodnej z treścią SIWZ. Ponadto odwołujący nie może ponieść szkody,
albowiem bez względu na to czy odwołanie zostałoby wniesione czy też nie, nie wpływa ono
na sytuację odwołującego w niniejszym postępowaniu, w dalszym ciągu nie ma on
możliwości uzyskania zamówienia.
Izba przyjęła także twierdzenia podniesione zarówno przez zamawiającego i
przystępującego, które zostały oparte na argumentacji zawartej w ww. wymienionym wyroku
w spra
wie o sygn. akt KIO 840/18 i uznała, że w niniejszym stanie faktycznym nie znajdzie
zastosowania pojęcie „danego zamówienia” sformułowane przez Trybunał Sprawiedliwości
Unii Europejskiej (dalej: TSUE) na gruncie orzeczenia z dnia 11 maja 2017 r. w sprawie C-
131/16 Archus et Gama
. W przedmiotowym orzeczeniu TSUE wskazał, że pojęcie „danego
zamówienia” może w danym razie dotyczyć ewentualnego wszczęcia nowego postępowania
o udzielenie zamówienia publicznego, podkreślając jednocześnie okoliczności faktyczne i
prawne w jakich zdefiniował to pojęcie, a które są znacząco odmienne od zaistniałych na
gruncie niniejszej sprawy. Orzeczenie to zostało wydane bowiem w sytuacji, gdy w
postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego złożono dwie oferty, a instytucja
zama
wiająca wydała jednocześnie dwie decyzje, odpowiednio, o odrzuceniu oferty jednego z
oferentów i o udzieleniu zamówienia drugiemu, wówczas Trybunał uznał, iż odrzucony
oferent, który zaskarżył obie te decyzje, powinien mieć możliwość żądania wykluczenia
of
erty wygrywającego oferenta i w związku z taką sytuacją zdefiniował pojęcie „danego
zamówienia”. Szeroką wykładnię interesu w uzyskaniu danego zamówienia TSUE przyjął
również w wyrokach wydanych w sprawach C-100/12 Fastweb (wyrok z dnia 4 lipca 2013 r.)
oraz C-689/13 PFE (wyrok z dnia
5 kwietnia 2016 r.) dotyczących zasad rozpatrywania
odwołań wzajemnych, jednakże każdorazowo orzeczenia te dotyczyły podmiotów, wobec
których decyzja o wykluczeniu lub odrzuceniu nie była ostateczna – różnicę tę podkreślił
TSUE w motywie 33 wyroku z dnia 21 grudnia 2016 r. w sprawie C-355/15 Technische
Gebäudebetreuung i Caverion Österreich. Powyższe, potwierdza, że interes w uzyskaniu
danego zamówienia należy rozważać w związku z sytuacją podmiotu wnoszącego
odwołanie, a nie w kontekście działań pozostałych uczestników postępowania o udzielenie
zamówienia. W orzeczeniach przywołanych powyżej, skutek w postaci ewentualnego
unieważnienia postępowania, stanowił swego rodzaju konsekwencję przyznania legitymacji
procesowej każdemu z podmiotów wnoszących odwołanie, a nie był aprobowanym celem
samym w sob
ie. Z ww. wyroków w sprawach C-131/16, C-100/12 czy też C-689/13 nie
można wywodzić, że interes w uzyskaniu zamówienia jest tożsamy z celem polegającym na
unieważnieniu postępowania, do którego dąży odwołujący w niniejszej sprawie. TSUE w
przywołanym już wyroku C-355/15 Technische Gebäudebetreuung i Caverion Österreich
orzekł, iż art. 1 ust. 3 ww. dyrektywy Rady 89/665/EWG „należy interpretować w ten sposób,
że nie sprzeciwia się on temu, aby oferentowi wykluczonemu na mocy ostatecznej decyzji
instytucji zamawiającej z postępowania w sprawie udzielenia zamówienia publicznego
odmówiono dostępu do umożliwiającego zakwestionowanie zawarcia umowy odwołania od
decyzji o udzieleniu odnośnego zamówienia publicznego, jeżeli oferty złożyli tylko ten
wykluczony oferent i wybrany oferent, a zdaniem wykluczonego oferenta oferta wybranego
oferenta również powinna była zostać odrzucona.” Podobną tezę, zawarł również w motywie
57 wyroku w sprawie C-131/16 Archus et Gama
, odnosząc się do ww. wyroku C-355/15 i
wskazał, „że oferentowi, którego oferta została wykluczona przez instytucję zamawiającą z
postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, można odmówić dostępu do odwołania
od decyzji o udzieleniu
zamówienia, jednak decyzja o wykluczeniu wspomnianego oferenta
została utrzymana w mocy orzeczeniem, które nabrało powagi rzeczy osądzonej, zanim sąd,
do którego zaskarżono decyzję o udzieleniu zamówienia, wydał orzeczenie, w związku z
czym oferenta tego n
ależało uważać za ostatecznie wykluczonego z danego postępowania o
udzielenie zamówienia publicznego”.
W związku z powyższym Izba uznała, że wykonawca, którego oferta została
ostatecznie odrzucona, zarówno na gruncie przepisów krajowych jak i europejskich, nie ma
interesu w uzyskaniu zamówienia oraz nie może ponieść szkody w wyniku naruszenia
zarzucanych w odwołaniu przepisów Pzp, dotyczących oceny przez zamawiającego innej
oferty.
Wobec powyższych ustaleń, wykazujących brak interesu wykonawcy, w rozumieniu
art. 179 ust.1 Pzp, odwołanie podlega oddaleniu bez merytorycznego rozpatrywania
zarzutów i żądań podniesionych w tym odwołaniu.
W związku z powyższym, na podstawie art. 192 ust. 1 Pzp, orzeczono jak w
sentencji.
O kosztach postępowania orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 Pzp tj.
stosownie do wyniku sprawy
oraz zgodnie z § 3 pkt. 1 i 2 lit. b oraz § 5 ust. 2 pkt. 1
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i
sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. z 2018 r. poz. 972) zaliczając na poczet
niniejszego postępowania odwoławczego koszt wpisu od odwołania uiszczony przez
odwołującego.
Przewodniczący: …………………………….