KIO 695/19 WYROK dnia 15 października 2019 r.

Stan prawny na dzień: 28.01.2020

Sygn. akt: KIO 695/19 

WYROK 

 z dnia 15 

października 2019 r.    

Krajowa Izba Odwoławcza  -  w składzie: 

Przewodniczący:      Bartosz Stankiewicz 

Członkowie:   

Ewa Kisiel 

Daniel Konicz 

Protokolant:   

Rafał Komoń 

po  rozpoznaniu  na  rozprawie  w  dniach  30  kwietnia

,  9  lipca  i  14  października  2019  r.  w 

Warszawie 

odwołania  wniesionego  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  15 

kwietnia  2019  r.  przez  wykonawc

ów  wspólnie  ubiegających  się  o  udzielenie  zamówienia: 

Contact  Center  Sp.  z  o.o. 

z siedzibą w Warszawie przy ul. Stawki 2a (00-193 Warszawa) 

oraz Trimtab Arteria Management Sp. z o.o. Sp. k. 

z siedzibą w Warszawie przy ul. Stawki 

2a  (00-193  Warszawa) 

w  postępowaniu  prowadzonym  przez  zamawiającego  –  Centrum 

Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia z siedzibą w Warszawie przy ul. Stanisława 

Dubois 5A (00-186 Warszawa)  

przy  udziale  wykonawcy 

–  R.  Sz.  prowadzącego  działalność  gospodarczą  pod  nazwą 

Regionalne  Centrum  Informacji  Medycznej  i  Promocji  Zdrowia  INFO-MEDIC  R.  Sz.  z 

siedzibą  w  Koszalinie  przy  ul.  Parkowej  6A  (75-645  Koszalin),  zgłaszającego  przystąpienie 

do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego  

orzeka: 

Uwzględnia  odwołanie  i  nakazuje  zamawiającemu  unieważnienie  czynności  odrzucenia 

oferty  wykon

awców  wspólnie  ubiegających  się  o  udzielenie  zamówienia:  Contact  Center 

Sp.  z  o.o. 

z siedzibą w Warszawie oraz Trimtab Arteria Management Sp. z o.o. Sp. k.  

siedzibą  w Warszawie oraz powtórzenie czynności badania i oceny ofert z uwzględnieniem 

oferty złożonej wspólnie przez ww. wykonawców; 

2. Kosztami p

ostępowania obciąża zamawiającego – Centrum Systemów Informacyjnych 

Ochrony Zdrowia 

z siedzibą w Warszawie i: 

zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr (słownie: 

piętnaście  tysięcy  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez  odwołującego  –  wykonawców 


wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: Contact Center Sp. z o.o. z siedzibą w 

Warszawie  oraz  Trimtab  Arteria  Management  Sp.  z  o.o.  Sp.  k. 

z  siedzibą  w  Warszawie 

tytułem wpisu od odwołania; 

zasądza od zamawiającego – Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia 

z siedzibą w Warszawie na rzecz odwołującego – wykonawców wspólnie ubiegających się o 

udzielenie  zamówienia:  Contact  Center  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Warszawie  oraz  Trimtab 

Arteria  Management  Sp.  z  o.o.  Sp.  k. 

z  siedzibą  w  Warszawie  kwotę  18  600  zł  00  gr 

(słownie:  osiemnaście  tysięcy  sześćset  złotych  zero  groszy),  stanowiącą  koszty 

postępowania odwoławczego poniesione z tytułu wynagrodzenia pełnomocnika. 

Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  - 

Prawo  zamówień 

publicznych (t.j. - Dz. U. z 2018 r., poz. 1986 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od 

dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa  Krajowej  Izby 

Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.  

Przewo

dniczący:      ……………..………. 

Członkowie:   

………………….….. 

…............................ 


Sygn. akt: KIO 695/19 

U z a s a d n i e n i e 

Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia z siedzibą w Warszawie zwane 

dalej:  „zamawiającym”,  prowadzi  w  trybie  przetargu  nieograniczonego  postępowanie  o 

udzielenie zamówienia publicznego na podstawie przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 

r. 

Prawo zamówień publicznych (t.j. - Dz. U. z 2018 r., poz. 1986 ze zm.), zwanej dalej: „Pzp” 

pn. 

„Świadczenie  usług  infolinii  dla  Centrum  Systemów  Informacyjnych  Ochrony  Zdrowia  z 

siedzibą  w  Warszawie  przy  ul.  Stanisława  Dubois  5A”,  (znak  sprawy:  WZP.270.232.2018), 

zwane 

dalej „postępowaniem”. 

Ogłoszenie  o  zamówieniu  zostało  opublikowane  w  Dzienniku  Urzędowym  Unii 

Europejskiej w dniu 28 grudnia 2018 r., pod numerem 2018/S 249-575855.  

Szacunkowa wartość zamówienia, którego przedmiotem są dostawy, jest wyższa od 

kwot wskazanych w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 Pzp.  

Wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia: Contact Center Sp. z 

o.o. z siedzibą w Warszawie oraz Trimtab Arteria Management Sp. z o.o. Sp. k. z siedzibą w 

Warszawie  zwani 

dalej:  „odwołującym”  w  dniu  15  kwietnia  2019  r.  wnieśli  odwołanie  od 

niezgodnych  z  przepisami  Pzp 

czynności  zamawiającego  i  zaniechania  czynności,  do 

których zamawiający jest zobowiązany na podstawie przepisów Pzp, polegających na:  

niezgodnej  z  przepisami  Pzp  oraz  specyfikacji  istotnych  warunków  zamówienia  (zwanej 

dalej: „SIWZ”) czynności oceny i badania ofert;  

niezgodnej  z  przepisami  Pzp  czynności  odrzucenia  jego  oferty,  pomimo,  że  oferta  jest 

poprawna a dołączona gwarancja wadialna spełnia wymogi wynikające z przepisów prawa. 

W związku z powyższym odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie art. 89 ust. 

1  pkt  7b)  Pzp  - 

przez  jego  zastosowanie  i  odrzucenie  jego  oferty  ze  względu  na 

nieprawidłowe  wniesienie  wadium  polegające  na  złożeniu  dokumentu  wadialnego  w  formie 

Gwarancji  Bankowej  nr  CRD/G/0083567  z  dnia  16  stycznia  2019  r.  w  formie  dokumentu 

elektronicznego,  lecz  bez  kwalifikowanego  podpisu  elektronicznego  pełnomocnika  Banku 

BNP  Paribas  Bank  Polska  SA  w  sytuacji, 

gdy  przesłany  przez  odwołującego  dokument 

wadialny  został  prawidłowo  podpisany  ważnym  podpisem  elektronicznym  przez  osobę  do 

teg

o umocowaną w dniu składania oświadczenia na przedmiotowym dokumencie. 

Mając na uwadze postawiony zarzut odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i 

nakazanie zamawiającemu: 

unieważnienie czynności odrzucenia jego oferty; 

powtórzenie czynności badania i oceny ofert z uwzględnieniem jego oferty. 


Dodatkowo odwołujący wniósł o przeprowadzenie dowodów z: 

eksperymentu  procesowego,  polegającego  na  okazaniu  Izbie  oryginału  elektronicznego 

dokumentu wadialnego w formie Gwarancji Bankowej nr CRD/G/0083567 z dnia 16 stycznia 

2019 r. (PDF) otrzymanego z Banku BNP Paribas Bank Polska SA (ówcześnie: Bank BGŻ 

BNP  Paribas  SA),  wraz  z  kwalifikowanym  podpisem  elektronicznym,  celem  wykazania,  że 

ten sam dokument (co do treści/tożsamości); 

dokumentów dołączonych do odwołania na okoliczności wykazania, że odwołujący otrzymał 

z  Banku  BNP  Paribas  Bank  Polska  SA  ważną  gwarancję  wadialną  opatrzoną 

kwalifikowanym  podpisem  elektronicznym,  tożsamy  dokument  załączył  do  swojej  oferty  a 

ewentualne  problemy  z  odczytem  mają  charakter  technologiczny  (błąd  przy  odczytywaniu 

pliku czy też jego szyfrowaniu) i nie mogą obciążać odwołującego; 

a w sytuacji, gdy wskazane powyżej dowody jednoznacznie nie wykażą postawionej tezy, 

odwołujący  wniósł  o  przeprowadzenie  dowodu  z  opinii  biegłego  specjalisty  z  zakresu 

informatyki na okoliczność wykazania, że odwołujący dołączył do oferty tożsamy dokument, 

jak  ten  otrzymany  z  banku,  który  opatrzony  był  kwalifikowanym  podpisem  elektronicznym, 

podpisanym przez umocowaną do tego osobę. 

Jeśli chodzi o interes we wniesieniu odwołania odwołujący podniósł, iż ma takowy, 

gdyż  czynność  odrzucenia  jego  oferty  spowodowała,  że  nie  uzyska  przedmiotowego 

zamówienia.  Wskazał  dalej,  że  jego  oferta  jest  formalnie  poprawna,  a  on  jako  wykonawca 

spełnia warunki udziału w postępowaniu. W jego ocenie wskazane w odwołaniu niezgodne z 

prawem czynności zamawiającego powodują, że poniósł on szkodę, gdyż jego oferta została 

odrzucona, czym utracił on możliwość uzyskania i zrealizowania zamówienia. 

W  uzasadnieniu  dla  postawionych  zarzut

ów  odwołujący  wskazał,  że  dokument 

gwarancji  został  przesłany  do  niego  bezpośrednio  przez  BNP  Paribas  Bank  Polska  Spółka 

Akcyjna. Ważność  gwarancji  sprawdzona  została  na  stronie  internetowej  Banku,  natomiast 

prawidłowość  podpisu  na  dokumencie,  była  weryfikowana  kilkukrotnie  przy  wykorzystaniu 

oprogramowania proCertum SmartSign dostarczonego przez Asseco Data Systems S.A. Po 

dokonaniu powyższych czynności zostało dowiedzione, że dokument został podpisany przez 

Panią A. D. w dniu 16 stycznia 2019 r. o godzinie 15:02. 

Dodatkowo  odwołujący  podniósł,  iż  zweryfikował  poprawność  podpisu  za  pomocą 

dostawcy  usług  zaufania  —  MADKOM  S.A.  —  który  udostępnia  swoje  rozwiązanie  za 

pośrednictwem  strony  internetowej:  www.weryfikacjapodpisu.pl.  Jak  wyjaśnił  w  odwołaniu 

dokument  weryfikowano  kilka  razy  i  za  każdym  razem  otrzymywano  pozytywny  wynik.  Po 

otrzymaniu  od  zamawiającego  pisma  w  przedmiocie  odrzucenia  oferty,  weryfikacja 

poprawności  została  wykonana także  8 kwietnia  2019  r.  i  w  kolejnych  dniach  —  ponownie 

o

dwołujący  uzyskał  potwierdzenie,  że  gwarancja  bankowa  nr  CRD/G/0083567  została 


prawidłowo  podpisana  przez  A.  D.  Taki  sam  wynik  otrzymano  przy  weryfikacji  z 

wykorzystaniem oprogramowania Adobe Acrobat Reader DC. 

Ponadto  odwołujący  wskazał,  że  wyniki  jednoznacznie  potwierdzające  prawidłowe 

podpisanie  dokumentów  uzyskał  także  weryfikując  aneks  do  gwarancji,  który  przedłużał 

termin  jej  obowiązywania  (zrzut  z  proCertum  SmartSign).  Aneks  został  podpisany  przez 

Panią M. B.-K. 

Następnie odwołujący stwierdził, że wedle informacji uzyskanych z BNP Paribas Bank 

Polska  Spółka  Akcyjna  certyfikat,  którym  posługiwała  się  Pani  A.  D.  był  ważny  w  dniu 

składania  przez  nią  podpisu  na  gwarancji,  a  osoba  ta  była  umocowana  do  podpisania 

takiego  dokumentu.  Obecnie  osoba  ta  nie 

pracuje  już  w  banku,  stąd  mogą  pojawiać  się 

pewne nieścisłości, jednakże nie uchybia to ważności dokumentu gwarancji. 

W konkluzji do uzasadnienia postawionego zarzutu odwołujący wskazał, że jedynym 

wytłumaczeniem  braku  należytego  odczytu  podpisu  kwalifikowanego  przez  zamawiającego 

na dołączonym oryginale dokumentu były po prostu kwestie technologiczne, które w żaden 

sposób nie mogą obciążać odwołującego. Odwołujący podejrzewa, że błąd uniemożliwiający 

(lub utrudniający) odczyt podpisu mógł się pojawić przy szyfrowaniu dokumentów. 

P

rzystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  po  stronie  zamawiającego  zgłosił 

wykonawca 

– R. Sz. prowadzący działalność gospodarczą pod nazwą Regionalne Centrum 

Informacji Medycznej i Promocji Zdrowia INFO-MEDIC R. Sz. 

z siedzibą w Koszalinie.  

Pismem  z  dnia  29  kwietnia  2019  r.  zamawiający  złożył  odpowiedź  na  odwołanie,  w 

której  wniósł  o  oddalenie  odwołania.  Zamawiający  w  zakresie  postawionego  zarzutu 

wskazał,  że  zweryfikował  dostarczony  dokument  za  pomocą  następujących  programów: 

PEM-HEART  SIGNATURE  firmy  Centrum  Certyfikacji  Kluczy  CenCert  Enigma  Systemy 

Ochrony  Informacji  Sp  z  o.o.  tj.  jednego  z  dostawców  usług  zaufania  wpisanego  na  listę 

zaufanych  dostawców  prowadzoną  przez  Narodowe  Centrum  Certyfikacji  oraz  przy 

odczytywaniu  pliku  w  programie  Adobe  Acrobat  Reader.  W  wyniku  przeprowadzonych 

czynności  weryfikacyjnych  okazało  się,  że  dokument  gwarancji  w  postaci  elektronicznej, 

który  zamawiający  otrzymał  od  odwołującego  nie  został  podpisany  –  a  ściślej  –  nie  jest 

integralny,  czyli  ni

e jest cyfrowo tożsamy z dokumentem niegdyś przez kogoś podpisanym, 

czyli nie umożliwia ustalenie faktu złożenia podpisu przez osobę do tego uprawnioną. 

Zamawiający  stwierdził,  że  istotą  elektronizacji  procesu  postępowania  jest  jego 

rozliczalność. Ponadto wyjaśnił, że zrzuty ekranu mogą stanowić jedynie obrazy poglądowe, 

ale  w  żadnym  razie  nie  mają  wartości  dowodowej,  gdyż  –  jak  każdy  rysunek  –  mogą  być 

dowolnie modyfikowane. Z tego powodu  z

amawiający wniósł o możliwość przeprowadzenie 

na  żywo  dowodu  wobec  KIO  z  uwagi  na  łatwość  i  krótkotrwałość  dokonania  procedury 

walidacji  podpisu 

–  gdyż  celem  elektronizacji  postępowań  było  między  innymi  zapewnienie 


rozliczalności  całego  procesu  i  możliwość  stwierdzenia  wiarygodności  dokumentów. 

Zastosowanie  podpisu  elektr

onicznego  (bez  względu  na  jego  rodzaj,  format  i  typ)  ma 

znaczenie  nie  tylko  prawne,  ale  i  praktyczne.  Jednocześnie  zamawiający  wyraził  zgodę  na 

przeprowadzenie  przez  o

dwołującego  dowodu  na  poprawność  jego  twierdzenia  o  fakcie 

podpisania  gwarancji  przez  oso

bę  uprawnioną  i  przekazanie  tego  właśnie  dokumentu 

z

amawiającemu  za  pośrednictwem  ePUAP.  Zamawiający  wskazał,  że  okaże  dokument, 

który wpłynął. Czas i uzyskanie wyników porównania plików w systemie informatycznym trwa 

2-3  sekundy  i  jednoznacznie  rozstrzyga 

o  fakcie  tożsamości  cyfrowej  lub  jej  braku.  W 

związku z tym zamawiający uznał, że oferta nie została zabezpieczona wadium i w rezultacie 

odrzucił  ofertę  złożoną  przez  odwołującego  na  podstawie  art.  89  ust.  1  pkt  7b)  Pzp,  który 

stanowi,  że  zamawiający  odrzuca  ofertę,  jeżeli  wadium  nie  zostało  wniesione  lub  zostało 

wniesione w sposób nieprawidłowy, jeżeli zamawiający żądał wniesienia wadium. 

Zamawiający  wskazał,  iż  wymagał  wniesienia  wadium  i  w  pkt  VIII  Specyfikacji 

Istotnych  Warunków  Zamówienia,  zwanej  dalej  „SIWZ”,  opisał  wymagania  dotyczące 

warunków skutecznego wniesienia wadium. Zgodnie z treścią zapisu w pkt VIII ust. 6 SIWZ 

z

amawiający żądał, jak niżej: 

W  przypadku  wnoszenia  wadium  w  formie  innej  niż  pieniądz,  wymagane  jest  złożenie 

oryginału  dokumentu  gwarancji/poręczenia  w  postaci  dokumentu  elektronicznego  tj. 

opatrzonego  kwalifikowanym  podpisem  elektronicznym  osób  upoważnionych  do  jego 

wystawienia tj. wystawcę dokumentu. Oryginał gwarancji/poręczenia powinien być załączony 

do  oferty  za  pośrednictwem  miniPortalu.  Dokument  taki  winien  być  sporządzony  w  języku 

polskim.  Oryginały  przedmiotowych  dokumentów  zostaną  zwrócone  Wykonawcom  w 

terminach wynikających z Ustawy. 

W związku z tym, że dokument w postaci elektronicznej złożony przez odwołującego 

jako  wadi

um  nie  został  opatrzony  kwalifikowanym  podpisem  elektronicznym  osób 

upoważnionych  do  jego  wystawienia,  zamawiający  uznał,  że  oferta  nie  jest  zabezpieczona 

wadium i w następstwie tego ofertę złożoną przez odwołującego odrzucił. 

Zamawiający zwrócił uwagę, że przepis §14 ust. 2 rozporządzenia Ministra Rozwoju z 

dnia 26 lipca 2016 r. w sprawie rodzajów dokumentów, jakich może żądać zamawiający od 

wykonawcy  w  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia  (Dz.U.  z  2016r.  poz.  1126)  w  wersji 

zmienionej  rozporządzeniem  Ministra  Przedsiębiorczości  i  Technologii  z  dnia  17 

października 2018 r. (Dz.U. z 2018r. poz. 1993) stanowi, że dokumenty lub oświadczenia, o 

których  mowa  w  rozporządzeniu,  składane  są  w  oryginale  w  postaci  dokumentu 

elektronicznego  lub  w  elektronicznej  kopii 

dokumentu  lub  oświadczenia  poświadczonej  za 

zgodność z oryginałem. Zgodnie z przepisem art. 78

§1 Kodeksu cywilnego do zachowania 

elektronicznej  formy  czynności  prawnej  wystarcza  złożenie  oświadczenia  woli  w  postaci 

elektronicznej  i  opatrzenie go kwalifikowanym  podpisem  elektronicznym. Zgodnie  z 

§2 tego 


przepisu  oświadczenie  woli  złożone  w  formie  elektronicznej  jest  równoważne  z 

oświadczeniem woli złożonym w formie pisemnej. W związku z tym, aby złożenie dokumentu 

w  formie  elektronicznej  było  skuteczne  dokument  musi  spełniać  dwa  warunki:  dokument 

musi  mieć  postać  elektroniczną  oraz  być  opatrzony  kwalifikowanym  podpisem 

elektronicznym.  W  sytuacji,  gdy  dokument  nie  jest  opatrzony  kwalifikowanym  podpisem 

elektronicznym, sama postać elektroniczna dokumentu nie jest wystarczająca do uznania, że 

oświadczenie woli zostało dokonane w formie elektronicznej. 

W  ocenie  zamawiającego,  odwołujący  twierdzi,  że  weryfikował  poprawność  podpisu 

za pomocą dostawy usług zaufania MADKOM S.A. i uzyskał pozytywny wynik. Zamawiający 

wskaz

ał,  że  również  weryfikował  poprawność  podpisu  i  uzyskał  negatywny  wynik  tzn.  brak 

podpisu.  Może  to  oznaczać  wyłącznie  fakt  weryfikacji  innych  plików  –  plik  badany  przez 

o

dwołującego jest innym plikiem niż plik badany przez zamawiającego. 

Dalej  zamawi

ający  wskazał,  że  wadium,  które  wykonawca  wnosi  jako  gwarancja 

bankowa nie jest częścią oferty i nie podlega uzupełnieniu w trybie przewidzianym w art. 26 

ust. 3 Pzp

, zatem jej treść powinna być oceniana na podstawie dokumentu, który wykonawca 

złożył  wraz  z  ofertą.  W  związku  z  tym,  bez  znaczenia  dla  ważności  pierwotnie  złożonej 

gwarancji  bankowej  jest  fakt,  na  który  powołuje  się  odwołujący,  że:  Wskazać  należy,  że 

wyniki jednoznacznie potwierdzające prawidłowe podpisanie dokumentów uzyskujemy także 

weryfikuj

ąc  aneks  do  gwarancji,  który  przedłużał  termin  jej  obowiązywania.  Ponadto 

zamawiający  zwrócił  uwagę,  że  odwołujący  twierdzi,  iż  jedynym  wytłumaczeniem  braku 

należytego odczytu podpisu kwalifikowanego przez zamawiającego na dołączonym oryginale 

dokumentu są po prostu kwestie technologiczne, które w żaden sposób nie mogą obciążać 

o

dwołującego.  Odwołujący  podejrzewa,  że  błąd  uniemożliwiający  (lub  utrudniający)  odczyt 

podpisu mógł się pojawić przy szyfrowaniu dokumentów. 

W  ocenie  z

amawiającego  użycie  przez  odwołującego  ww.  stwierdzenia,  stoi  w 

sprzeczności  z  istotą  i  kluczową  rolą  podpisu  elektronicznego  w  procesie  rozliczalności 

działań  i  mocy  dowodowej  dokumentów  nim  zabezpieczonych.  Zamawiający  stanął  na 

stanowisku, że brak możliwości stwierdzenia integralności gwarancji bankowej złożonej jako 

wadium  nie  może  obciążać  zamawiającego.  W  przypadku  konieczności  dochodzenia 

roszczeń  na  podstawie  załączonej  do  oferty  gwarancji  bankowej  zamawiający  nie  mógłby 

skutecznie  wyegzekwować  od  banku,  który  wystawił  tę  gwarancję,  wskazanej  w  jej  treści 

kwoty  pieniężnej  z  uwagi  na  to,  że  brak  jest  na  dokumencie  podpisu  osoby  prawidłowo 

umocowanej  do  podpisania  takiego  dokumentu. 

Na  poparcie  tego  zamawiający  wskazał 

argumentację  wynikającą  z  orzeczeń  Izby:  wyroku  z  11  grudnia  2018  r.  o  sygn.  akt  KIO 

2426/18 oraz wyroku z 22 sierpnia 2018 r. o sygn. akt KIO 1573/18. 


Krajowa  Izba  Odwoławcza,  uwzględniając  dokumentację  postępowania,  dokumenty 

zgromadzone  w  aktach  sprawy

,  w  tym  opinię  biegłego,  jak  i  wyjaśnienia  złożone  na 

rozprawie  przez  strony, 

uczestnika  postępowania  oraz  biegłego,  ustaliła i  zważyła  co 

następuje. 

Na  wstępie  Izba  ustaliła,  że  odwołujący  spełnia  określone  w  art.  179  ust.  1  Pzp 

przesłanki korzystania ze środków ochrony prawnej, tj. ma interes w uzyskaniu zamówienia, 

a  naruszenie  przez  z

amawiającego  przepisów  Pzp  może  spowodować  poniesienie  przez 

niego 

szkody  polegającej  na  utracie  możliwości  uzyskania  zamówienia.  Nie  została 

wypełniona  także  żadna  z  przesłanek  ustawowych  skutkujących  odrzuceniem  odwołania, 

wynikających z art. 189 ust. 2 Pzp. 

Wobec spełnienia przesłanek określonych w art. 185 ust. 2 i 3 Pzp, Izba dopuściła do 

udziału  w  postępowaniu  odwoławczym  po  stronie  zamawiającego,  jako  uczestnika 

wykonawc

ę R. Sz. prowadzącego działalność gospodarczą pod nazwą Regionalne Centrum 

Informacji Medycznej i Promocji Zdrowia INFO-MEDIC R. Sz. 

z siedzibą w Koszalinie.  

Izba dopuściła w niniejszej sprawie dowody z:  

dokumentacji nadesłanej w dniu 23 kwietnia 2019 r. przez zamawiającego do akt sprawy 

w  postaci  elektronicznej  z

apisanej  na  płycie  CD  w  tym  w  szczególności  z  treści  SIWZ 

oraz gwarancji  bankowej  nr  CRD/G/0083567  z  dnia  16 stycznia  2019 r.  i  aneksu  nr  1  z 

dnia 18 lutego 2019 do ww. gwarancji, wystawionych w postaci elektronicznej, pobranych 

przez zamawiającego wraz z ofertą odwołującego z miniPortalu; 

załączonych do odwołania: 

wydruku wiadomości z poczty elektronicznej z dnia 16 stycznia 2019 r. od: gwarancje-

[email protected], w której przesłano gwarancję bankową; 

wydruku  wiadomości  z  poczty  elektronicznej  z  dnia  18  lutego  2019  r.  od:  gwarancje-

[email protected], w której przesłano aneks do gwarancji bankowej; 

- zrzutu z ekranu, 

potwierdzającego weryfikację dokumentu gwarancji przy wykorzystaniu 

oprogramowania proCertum SmartSign; 

poświadczenia weryfikacji podpisu przez MADKOM S.A. z dnia 15 kwietnia 2019 r.; 

zrzutu z ekranu potwierdzającego poprawną weryfikację dokumentu gwarancji w dniu 8 

kwietnia 2019 r. przy wykorzystania oprogramowania Adobe Acrobat Reader DC; 

-  zrzutu  z  ekranu, 

potwierdzającego  weryfikację  poprawności  podpisana  Aneksu  do 

gwarancji przy wykorzystaniu oprogramowania proCertum SmartSign; 

pisma z BNP Paribas Bank Polska Spółka Akcyjna z dnia 8 kwietnia 2019 r.; 

załączonych do odpowiedzi na odwołanie: 


-  zrzutu  z  ekranu  weryfikacji  kwalifikowanego  podpisu  elektronicznego, 

złożonego  na 

pobranej  przez  zamawiającego  gwarancji  bankowej  za  pomocą  aplikacji  PEM-HEART 

SIGNATURE; 

-  zrzutu  z  ekranu  weryfikacji  kwalifikowanego  podpisu  elektronicznego, 

złożonego  na 

pobranej przez zamawiającego gwarancji bankowej za pomocą programu Adobe Acrobat 

Reader; 

-  zrzutu  z  ekranu  weryfikacji  kwalifikowanego  podpisu  elektronicznego, 

złożonego  na 

pobranej  przez  zamawiającego  gwarancji  bankowej  za  pomocą  strony  internetowej 

https://weryfikacjapodpísu.pl/ Madkom S.A.; 

złożonych przez odwołującego na rozprawie w dniu 30 kwietnia 2019 r.: 

opinii  podpisanej  w  dniu  28  kwietnia  2019  r.  przez  Andrzeja  Rucińskiego  na  temat 

statusu i ważności kwalifikowanego podpisu elektronicznego wraz z załącznikami; 

- uwierzyte

lnionego przez pełnomocnika odwołującego potwierdzenia z dnia 30 kwietnia 

2019 r., 

wydanego przez dwóch pełnomocników BNP Paribas Bank Polska S.A.; 

gwarancji wadialnej w postaci elektronicznej przesłanej przez gwaranta odwołującemu za 

pomocą  poczty  elektronicznej  w  dniu  16  stycznia  2019  r.,  która  została  przekazana  do 

akt sprawy za pomocą poczty elektronicznej w dniu 8 maja 2019 r. przez odwołującego w 

celu sporządzenia opinii przez biegłego, powołanego przez Izbę; 

6)  eksperymentu procesowego oraz dokumentacji pozyskanej podczas tego eksperymentu, 

przeprowadzonego  podczas  rozprawy  w  dniu  9  lipca  2019  r.  z  udziałem  stron 

postępowania  odwoławczego  oraz  powołanego  przez  Izbę  biegłego  z  zakresu 

informatyki.  Tytułem  wyjaśnienia  należy  wskazać,  że  zarówno  odwołujący  w  odwołaniu 

jak i zamawiający w odpowiedzi na odwołanie wnosili o przeprowadzenie eksperymentu 

procesowego  w  zakresie  wskazanym  w  tych  pismach

,  co  zostało  podane  powyżej.  Na 

rozprawie  w  dniu  30  kwietnia  2019  r.  Izba  postanowiła  oddalić  wnioski  dowodowe 

odw

ołującego  jak  i  zamawiającego  o  przeprowadzenie  eksperymentu  procesowego, 

uznając  za  okoliczność  bezsporną  fakt  negatywnej  weryfikacji  kwalifikowanego  podpisu 

elektronicznego  pod  gwarancją  bankową  pobraną  przez  zamawiającego  z  tzw. 

miniPortalu.  Niemniej  na 

rozprawie  przeprowadzonej  w  powyżej  wskazanym  terminie, 

Izba  na  wniosek  odwołującego,  który  został  poparty  przez  zamawiającego  i 

przystępującego postanowiła dopuścić dowód z opinii biegłego z zakresu informatyki na 

okoliczność  wykazania,  czy  odwołujący  przekazał  dokument  gwarancji  wadialnej 

przesłany przez gwaranta za pomocą korespondencji mailowej w dniu 16 stycznia 2019 r. 

wraz  z  ważnym  kwalifikowanym  podpisem  elektronicznym,  przy  uwzględnieniu 

porównania gwarancji wadialnej, przesłanej od gwaranta w wyżej wymienionym terminie 

z  dokumentem  gwarancji  wadialnej, 

pobranej  przez  zamawiającego  z  tzw.  miniPortalu 

oraz  określenia  przyczyn  powstania  wadliwości  dokumentu,  znajdującego  się  na  tzw. 


miniPortalu.  Opinia  miała  zostać  sporządzona  na  podstawie:  gwarancji  wadialnej 

złożonej  w  postaci  elektronicznej,  pobranej  z  tzw.  miniPortalu,  złożonej  wraz  z  ofertą  i 

przesłanej przez zamawiającego do akt sprawy w dniu 23 kwietnia 2019 r. oraz gwarancji 

wadialnej w postaci elektronicznej, 

przesłanej przez gwaranta odwołującemu za pomocą 

poczty elektronicznej w dniu 16 stycznia 2019 r., która została przekazana do akt sprawy 

za pomocą poczty elektronicznej w dniu 8 maja 2019 r. Postanowieniem z dnia 28 maja 

2019  r.  Izba  powołała  pana  T.  Ch.,  wpisanego na  listę  biegłych  sądowych  prowadzoną 

przez  Prezesa  Sądu  Okręgowego  w  Warszawie  z  dziedziny  informatyki  na  biegłego  w 

celu wydania opinii w przedmiocie wskazanym powyżej. Biegły w dniu 21 czerwca 2019 

r. przesłał swoją odpowiedź, którą Izba wzięła pod uwagę i na jej podstawie postanowiła 

dopuścić dowód w postaci eksperymentu procesowego przeprowadzonego na rozprawie 

z  udziałem  biegłego.  W  związku  z  tym  Izba  wydała  postanowienie  z  dnia  28  czerwca 

2019  r.,  w  którym  zostały  podane  informacje  dotyczące  okoliczności  i  zakresu 

przepro

wadzenia  tego  eksperymentu,  przy  jednoczesnym  zakreśleniu  terminu  jego 

przeprowadzenia, wyznaczonego na dzień 9 lipca 2019 r.  

Eksperyment  został  przeprowadzony  przez  wyświetlenie  za  pomocą  rzutnika  czynności 

podejmowanych  przez  pełnomocnika  zamawiającego,  dzięki  czemu  wszyscy  obecni  na 

sali rozpraw mogli śledzić na bieżąco działania podejmowane przez  zamawiającego. W 

pierwszej kolejności, zamawiający zalogował się na swoja stronę internetową w systemie 

elektronicznego 

zarządzania 

dokumentami 

zakładce 

przeznaczonej 

dla 

przedmiotowego  postepowania.  Biegły  zasugerował,  aby  wykonać  print  screen’y  z 

przeprowadzonych  przez  zamawiającego  działań.  Zamawiający  wyjaśnił,  że  nie  ma 

przeszkód technicznych co do tego w związku z tym zostały one zrobione i zapisane na 

nośniku  typu  pendrive.  Podczas  tego  eksperymentu  sporządzono  20  print  screen’ów, 

które  pełnomocnik  zamawiającego  zapisał  na  przekazanym  przez  Izbę  nośniku  danych 

typu  pendrive.  Dokumenty  zapisane  na 

nośniku  typu  pendrive  zostały  przekazane 

biegłemu w celu sporządzenia opinii w przedmiotowej sprawie. Postanowienie Izby z dnia 

17 lipca 2019 r. precyzowało kwestie wydania opinii w sprawie; 

7)  opinii  pana  T.  Ch.

,  wpisanego  na  listę  biegłych  sądowych  prowadzoną  przez  Prezesa 

Sądu  Okręgowego  w  Warszawie  z  dziedziny  informatyki,  przekazaną  Izbie  w  dniu  2 

września 2019  r.  Do treści  tejże opinii  Izba  odniesie się w  dalszej  części  uzasadnienia. 

Opinia  została  przesłana  do  stron  i  uczestnika  postępowania  odwoławczego.  Izba 

zobowiązała strony do przesłania pisemnego stanowiska odnośnie przesłanej opinii; 

pism procesowych: odwołującego z dnia 19 września 2019 r. oraz zamawiającego z dnia 

20 września 2019 r. w sprawie przesłanej im opinii biegłego. 

Izba ustaliła co następuje. 


W  pkt.  VIII  ust.  6  SIWZ 

Wymagania  dotyczące  wadium,  zamawiający  wskazał,  że 

w

ykonawca  zobowiązany  jest  wnieść  wadium  w  wysokości  50  000,00  PLN  (słownie: 

pięćdziesiąt tysięcy złotych) przed upływem terminu składania ofert. W przypadku wnoszenia 

wadium  w  formie  innej  niż  pieniądz,  wymagane  było  złożenie  oryginału  dokumentu 

gwarancji/poręczenia w postaci dokumentu elektronicznego, tj. opatrzonego kwalifikowanym 

podpisem 

elektronicznym  osób  upoważnionych  do  jego  wystawienia  tj.  wystawcę 

dokumentu.  Oryginał  gwarancji/poręczenia  powinien  być  załączony  do  oferty  za 

pośrednictwem  miniPortalu.  Dokument  taki  winien  być  sporządzony  w  języku  polskim. 

Oryginały  przedmiotowych  dokumentów  miały  zostać  zwrócone  wykonawcom  w  terminach 

wynikających z Pzp. 

Zamawiający  nie  określił  w  treści  SWIZ  jakiego  systemu  operacyjnego 

(oprogramowania) będzie używał przy wykonywaniu działań nad pozyskanymi z miniPortalu 

ofertami  i  za

łączonymi  do  nich  dokumentami,  a także nie  zastrzegł oraz nie zasugerował  z 

jakiego systemu operacyjnego powinni korzystać wykonawcy przy przygotowaniu oferty.  

Odwołujący zwrócił się do Banku BNP Paribas Bank Polska S.A. o wydanie gwarancji 

wadialnej, otrzymując gwarancję bankową nr CRD/G/0083567 z dnia 16 stycznia 2019 r. w 

formie dokumentu elektronicznego, podpisanego przez panią A. D. ważnym kwalifikowanym 

podpisem  elektronicznym.  Wskazany  dokument  w  oryginale  został  dołączony  do  oferty, 

całość  spakowano  do  formatu  ZIP,  zaszyfrowano  kluczem  publicznym  (klucz  prywatny, 

umożliwiający  odszyfrowanie  dostępny  był  tylko  zamawiającemu)  i  wysłano  za  pomocą 

miniPortaIu do zamawiającego. Do oferty odwołującego załączony został także aneks nr 1 z 

dnia  18  lutego  2019 r.  do  ww.  gwarancji

, który wydłużał termin ważności  gwarancji do dnia 

30 kwietnia 2019 r. 

Pismem  z  dnia  5  kwietnia  2019  r.  zamawiający  odrzucił  ofertę  odwołującego  na 

podstawie  art.  89  ust.  1  pkt  7b  Pzp 

twierdząc,  że  dokument  gwarancji  przedłożony  do 

przedmiotowej  oferty, 

nie  został  podpisany  przez  pełnomocnika  banku  bezpiecznym 

podpisem  elektronicznym,  weryfikowanym  przy  pomocy  kwalifikowanego  certyfikatu. 

Efektem tej czynności zamawiającego było odwołanie wniesione w dniu 15 kwietnia 2019 r. 

Jak  wynika  z  ustaleń  Izby  aneks  nr  1  z  dnia  18  lutego  2019  r.  do  gwarancji  nr 

CRD/G/0083567  z  dnia  16  stycznia  2019  r.

,  został  podpisany  kwalifikowanym  podpisem 

elektronicznym  przez  inną  osobę  niż  sama  gwarancja  i  podpis  ten  został  zweryfikowany 

poprawnie. 

Jak  wskazano  powyżej  Izba  dopuściła  w  przedmiotowej  sprawie  dowód  z  opinii 

biegłego.  Biegły,  uwzględniając  okoliczności  i  dokumenty  uzyskane  podczas  eksperymentu 

procesowego  przeprowadzonego  w  dniu  9  lipca  2019  r.,  sporządził  opinię,  którą  przekazał 

Izbie w dniu 2 września 2019 r.  


pierwszej  części  opinii  określonej  jako  Założenia  do  opinii,  biegły  przedstawił:  cel  opinii, 

budowę  pliku  pdf  podpisanego  elektronicznie,  odniesienie  do  przeprowadzonego 

eksperymentu,  zakres  opinii  i  wykluczenia,  zastosowane  narzędzia  i  środowisko  testowe 

oraz  zastosowane  procedury  testowe, 

w  tym  procedurę  sprawdzającą  identyczność 

dokumentów, jak i procedurę weryfikacji podpisu.  

Za  najważniejszą część dokumentu  opracowanego przez  biegłego należy  uznać  kolejny  jej 

fragment  opatrzony  nagłówkiem  Opinia.  Cześć  ta  rozpoczyna  się  postawionym  pytaniem  o 

identyczność  dokumentów.  Biegły  wskazał  w  tym  fragmencie,  że  aby  odpowiedzieć  na 

pytanie:  „Czy  Odwołujący  przekazał  [na  tzw.  miniPortal]  dokument  gwarancji  wadialnej 

przesłany  przez  gwaranta  za  pomocą  korespondencji  mailowej  w  dniu  16  stycznia  2019  r. 

wraz z ważnym kwalifikowanym podpisem elektronicznym?”, to należy postawić następujące 

pytania badawcze: 

Czy dokument gwarancji wadialnej (pozyskanej przez zamawiającego z miniPortalu) 

pochodzi  z  zaszyfrowanego  i  zdekompresowanego  pakietu  umieszczonego  na 

miniPortalu przez odwołującego? 

Czy  dokument  gwarancji  wadialnej  z  punktu  1  (powyżej)  jest  podpisany  ważnym 

kwalifikowanym podpisem elektronicznym? 

Czy  dokument  gwarancji  wadialnej  z  punktu  1  (powyżej)  jest  kopią  dokumentu 

gwarancji  wadialnej  przesłanej  przez  gwaranta  za  pomocą  korespondencji  mailowej 

w dniu 16 stycznia 2019 r.? 

W  kolejnym  fragmencie  opinii  dotyczącym  odpowiedzi  na  pytanie  o  identyczność 

dokumentów biegły stwierdził, że wyniki testu opartego na procedurze, opisanej w rozdziale 

„Procedura weryfikacji podpisu” wykazały, że: 

Dokument  gwarancji  przesłanej  z  banku  do  odwołującego  został  podpisany 

kwalifikowanym podpisem elektronicznym, którego właścicielem jest A. D.; 

2.  Dokument  gwarancji  pozyskanej  przez  zam

awiającego  z  miniPortalu  został 

podpisany kwalifikowanym podpisem elektronicznym, którego właścicielem jest A. D.; 

Na dokumencie gwarancji pozyskanej przez zamawiającego z miniPortalu tożsamość 

podpisującej została zweryfikowana na podstawie certyfikatu wystawionego dla A. D. 

przez  Centrum  Certyfikacji  CERTUM  będącego  kwalifikowanym  dostawcą  usług 

zaufania 

potwierdzonym 

przez 

Narodowe 

Centrum 

Certyfikacji 

https://www.nccert.pl/crl.htm

), a certyfikat ten był ważny 16 stycznia 2019 r., a jego 

ważność wygasła 24 lutego 2019 r.; 

Powyżej  stwierdzona  tożsamość  podpisującej  jest  identyczna  z  tą,  stwierdzoną  na 

podstawie  certyfikatu  odczytanego  z  dokumentu  gwarancji  przesłanej  z  banku  do 

odwołującego.  Certyfikat  odczytany  z  dokumentu  gwarancji  przesłanej  z  banku  do 


odwołującego  przedstawia  takie  same  dane  jak  certyfikat  odczytany  z  dokumentu 

gwarancji pozyskanej przez zamawiającego z miniPortalu; 

Przyczyną  negatywnej  weryfikacji  dokumentu jest  utrata integralności  polegająca na 

tym,  że  skrót  pobrany  i  odszyfrowany  z  podpisu  dokumentu  gwarancji  pozyskanej 

przez  zamawiającego  z  miniPortalu  różni  się  od  skrótu  obliczonego  z  danych  tego 

dokumentu; 

Takiej  utraty  integralności  nie stwierdzono podczas weryfikacji  dokumentu gwarancji 

przesłanej z banku do odwołującego. 

Następnie  biegły  wyjaśnił,  że  opisane  wyniki  testu  weryfikacji  dokumentów  tj.  gwarancji 

przesłanej  z  banku  do  odwołującego  i  gwarancji  pozyskanej  przez  zamawiającego  z 

miniPortalu  pozwalają  stwierdzić,  że  podpis  dokumentu  gwarancji  wadialnej  pozyskanej 

przez  zamawiającego  na  miniPortalu  został  zweryfikowany  negatywnie  ponieważ  mimo 

potwierdzenia  tożsamości  podpisującego,  przy  pomocy  kwalifikowanego  certyfikatu, 

integralność  dokumentu  została  utracona.  Na  podstawie  wykonanego  testu,  związanego  z 

porównaniem  rozmiarów  obu  powyższych  dokumentów  biegły  stwierdził,  że  ich  rozmiary 

różnią się 25 bajtami.  

Na podstawie powyższych wyników testu biegły stwierdził, że dokument gwarancji wadialnej 

pobrany  z  odszyfrowanego  i  zdekompresowanego  pakietu  umieszczonego  na  miniPortalu 

przez odwołującego nie jest kopią dokumentu gwarancji wadialnej przesłanej przez gwaranta 

za pomocą korespondencji mailowej w dniu 16 stycznia 2019 r. 

Ostatecznie  biegły  w  tym  fragmencie  opinii  wskazał,  że  odwołujący  nie  przekazał  [na  tzw. 

miniPortal]  dokumentu  gwarancji  wadialnej  identycznego  z  dokumentem 

przesłanym  przez 

gwaranta  za  pomocą  korespondencji  mailowej  w  dniu  16  stycznia  2019  r.  wraz  z  ważnym 

kwalifikowanym podpisem elektronicznym. 

Następnie  biegły  skupił  się  pytaniu  o  przyczyny  powstania  wadliwości.  W  związku  z  tym 

wyjaśnił,  że  aby  odpowiedzieć  na  pytanie:  Jakie  były  przyczyny  powstania  wadliwości 

dokumentu  znajdującego  się  na  tzw.  miniPortalu?,  należy  zrozumieć  budowę  pliku  pdf 

podpisanego  e

lektronicznie  (opisanego  w  rozdziale.  „Budowa  pliku  pdf  podpisanego 

elektronicznie”).  Jak  wskazał  biegły  z  budowy  pliku  podpisanego  elektronicznym  podpisem 

wynika, że zawiera on: 

• 

części  tekstowe  takie  jak  np.  komendy  sterujące  zawarte  w  obiektach  (/Cert, 

Contents, /Byterange) czy słowa kluczowe (Signature1, PKCS#7) 

• 

części  binarne  takie  jak  np.  zakodowany  podpis  zawarty  po  komendzie  sterującej 

/Contents 

Przyczyną  negatywnej  weryfikacji  podpisanego  pliku  pdf  może  być  zmiana  jakiegokolwiek 

znaku zarówno w części tekstowej, jak i binarnej. 


Jeśli zostanie zmieniony podpis pdf zakodowany binarnie po słowie kluczowym /Contents to 

oprócz  komunikatu  o  negatywnej  weryfikacji,  programy  weryfikujące  nie  będą  mogły 

odczytać: 

• 

ani treści danych (w naszym przypadku - treści gwarancji wadialnej), 

• 

ani tożsamości nadawcy (w naszym przypadku - certyfikat A. D.) 

• 

ani skrótu z wykonanego na dokumencie pdf. 

Jeśli  zostanie zmieniana struktura  obiektów  otaczających podpis  pdf  lub części  tekstowego 

pliku to negatywna weryfikacja będzie polegała na niezgodności skrótu (braku integralności) 

odczytanego z podpisu pdf ze skrótem obliczonym przez aplikację weryfikującą na strukturze 

obiektów  otaczającej  podpis  pdf.  W  tym  jednak  przypadku  aplikacja  weryfikująca  będzie 

mogła  odczytać  zarówno  certyfikat  (tożsamość)  nadawcy,  jak  i  treść  dokumentu  gwarancji 

wadialnej.  

Przechodząc  do  odpowiedzi  na  pytanie  o  przyczyny  powstania  wadliwości  dokumentu 

gwarancji  wadialnej  pobranej  przez  zamawiającego  z  miniPortalu  biegły  stwierdził,  że  w 

wyniku zastos

owanej przez niego procedury testowej okazało się, że różnica między plikami 

gwarancji przesłanej z banku do odwołującego i gwarancji pozyskanej przez zamawiającego 

z  miniPortalu  polegała  wyłącznie  na  dodaniu  w  pliku  gwarancji  pozyskanej  przez 

zamawiającego z miniPortalu znaku CR do każdego z 25 znaków LF, w szczególności: 

a) 

linia  nr  2  w  pliku  gwarancji  przesłanej  z  banku  do  odwołującego  jest  zakończona 

znakiem  LF,  a  w  pliku  gwarancji  pozyskanej  przez  zamawiającego  z  miniPortalu  – 

znakiem CR LF; 

b)  linia  nr  534 

w  pliku gwarancji  przesłanej  z  banku  do  odwołującego  jest  zakończona 

znakiem  LF,  a  w  pliku  gwarancji  pozyskanej  przez  zamawiającego  z  miniPortalu  – 

znakiem CR LF; 

c) 

każda z 23 linii w pliku gwarancji przesłanej z banku do odwołującego od nr 629 do nr 

651  jes

t  zakończona  znakiem  LF,  a  w  pliku  gwarancji  pozyskanej  przez 

zamawiającego z miniPortalu – znakiem CR LF. 

W  odniesieniu  do  powyższego  biegły  wyjaśnił,  iż  znak  CR  LF  (CR,  ang.  carriage  return)  + 

(LF,  ang.  line  feed) 

–  to  ciąg  dwóch  znaków  o  wartościach  ASCII  równych  13  i  10 

(szesnastkowo 0x0D i 0x0A), oznaczający koniec bieżącej linii tekstu. W systemie Unix lub 

MacOS  do  oznaczania  końca  linii  używa  się  samego  znaku  LF.  W  systemie  Windows  do 

oznaczania  końca  linii  używa  się  dwóch  znaków  CR  LF.  Te  różnice  są  częstym  źródłem 

problemów  przy  przenoszeniu  plików  pomiędzy  wyżej  wymienionymi  systemami 

operacyjnymi. W ocenie biegłego w dokumencie gwarancji pozyskanej przez zamawiającego 

z  miniPortalu  znaki  CR  zostały  dodane,  w  jego  części  zawierającej  tekstowe  komendy  i 

słowa  kluczowe,  bez  wpływu  na  binarną  zawartość  certyfikatu  i  samej  treści  gwarancji 


wadialnej.  

W  przypadku  pliku  PDF  podpisanego  elektronicznie  i  zawierającego  zarówno  części 

tekstowe  jak  i  binarne  taka  zamiana  znaków  skutkuje  negatywną  weryfikacją  podpisu 

związaną  z  niezgodnością  skrótu  odczytanego  z  podpisu  pdf  ze skrótem  obliczonym  przez 

aplikację weryfikującą na strukturze obiektów otaczającej podpis pdf przy jednoczesnej: 

a) 

możliwości odczytania tożsamości nadawcy z jego certyfikatu zapisanego w binarnej 

strukturze podpisu pdf, oraz 

b) 

możliwości  odczytania  treści  danych  również  zapisanych  w  binarnej  strukturze 

podpisu pdf. 

Tym  samym  w  związku  z  tym,  iż  różnice  pomiędzy  oboma  badanymi  plikami  gwarancji 

wadialnej polegają wyłącznie na różnym zapisie znaku końca linii, a tych różnic jest 25, czyli 

dokładnie  tyle  ile  wynosi  różnica  w  bajtach  między  analizowanymi  dokumentami,  to 

wspierając się powyżej wskazanymi wnioskami biegły stwierdził, że: 

a) 

prawdopodobną przyczyną powstania wadliwości (negatywnej weryfikacji) dokumentu 

gwarancji pozyskanej przez zamawiającego z miniPortalu był mechanizm związany z 

przeniesieniem  podpisanej  gwarancji  wadialnej  z  systemu  MacOS  na  system 

Windows; 

b) 

prawdopodobnie  przyczyną  powstania  wadliwości  nie  było  intencjonalne  działanie 

człowieka,  gdyż  intencjonalna  zmiana  treści  albo  uszkodziłaby  binarny  podpis  pdf 

dokumentu  i  nie  można  byłoby  odczytać  jego  treści  albo  podczas  weryfikacji 

dokumentu  skutkowałaby  to  jednym  z  komunikatów  jakie  pojawiły  się  podczas 

przeprowadzenia eksperymentu; 

c) 

nie  mógł  jednoznacznie  stwierdzić  i  ustalić  co  było  przyczyną  braku  pozytywnej 

weryfikacji  kwalifikowanego  podpisu  elektronicznego  złożonego  pod  gwarancją 

wadialną, która została finalnie pobrana z miniPortalu przez zamawiającego, gdyż nie 

mógł  ustalić  na  pewno:  jakie  operacje,  przy  pomocy  jakich  narzędzi  i  na  jakich 

systemach  operacyjnych  były  wykonywane  przez  gwaranta  i  odwołującego  przed 

skompresowaniem, zaszyfrowaniem i umieszczeniem pakietu oferty na miniPortalu. 

W posumowaniu opinii biegły stwierdził, że: 

odwołujący  przekazał  [na  tzw.  miniPortal]  dokument  gwarancji  wadialnej  przesłany 

przez gwaranta za pomocą korespondencji mailowej w dniu 16 stycznia 2019 r. wraz 

z nieważnym kwalifikowanym podpisem elektronicznym; 

bezpośrednią  przyczyną  wadliwości  był  brak  integralności  pliku  spowodowany 

dodaniem  25  znaków  CR  przed  znakami  LF,  w  części  tekstowej  dokumentu,  co 

zdarza się w przypadku przenoszenia plików między systemami MacOS i Windows; 

ze  względu  na  zakres  otrzymanej  dokumentacji  nie  był  w  stanie  określić  pewnej 

przyczyny wadliwości dokumentu gwarancji wadialnej pobranej z miniPortalu. 


Dalej biegły wskazał, że różnica między plikami mogła powstać bez intencji odwołującego i 

mogła być spowodowana mechanizmem związanym z przeniesieniem dokumentu gwarancji 

wadialnej  między  systemami:  MacOS  u  gwaranta  lub  odwołującego  i  Widnows  u 

zamawiającego.  W  wyniku  wspomnianego  mechanizmu  w  części  gwarancji  wadialnej 

zawierającej  tekstowo  zapisane  komendy  sterujące  i  słowa  kluczowe,  znaki  LF  końca  linii 

używane  w  MacOS zostały  przekształcone w  znaki  CRLF końca  linii  używane  w Windows. 

Ta  zamiana  b

yła w ocenie biegłego prawdopodobną przyczyną negatywnej weryfikacji przy 

jednoczesnej możliwości odczytu tożsamości i treści podpisanych danych. 

Opinia  biegłego  została następnie  przesłana  stronom  i  przystępującemu,  przy  czym 

strony zostały zobowiązane do przekazania pisemnego stanowiska wobec otrzymanej opinii.  

Odwołujący  przesłał  swoje  stanowisko  za  pomocą  poczty  elektronicznej  w  dniu  20 

września  2019  r.  W  swojej  argumentacji  podzielił  tok  rozumowania  biegłego,  jednakże 

zwrócił  uwagę,  iż  w  jego  ocenie  na  stronie  14  opinii  biegły  podał  wątpliwe  interpretacyjnie, 

stanowiska wskazujące na to, że dokument gwarancji wadialnej pobrany z odszyfrowanego i 

zdekompresowanego  paki

etu  umieszczonego  na  miniPortalu  przez  odwołującego  nie  jest 

kopią dokumentu gwarancji wadialnej przesłanej przez gwaranta za pomocą korespondencji 

mailowej  w  dniu  16  stycznia  2019  r  oraz  odwołujący  nie  przekazał  dokumentu  gwarancji 

wadialnej  identycznego 

z  dokumentem  przesłanym  przez  gwaranta  za  pomocą 

korespondencji  mailowej  w  dniu  16  stycznia  2019  r.  wraz  z  ważnym  kwalifikowanym 

podpisem elektronicznym. 

Co  do  pierwszego  ze  stwierdzeń  odwołujący  wskazał,  że  „nie  przekazał  kopii”  dokumentu 

gwarancji  wadial

nej,  lecz  oryginał,  gdyż  w  zakresie  dokumentów  tekstowych  podpisanych 

kwalifikowanych  podpisem  elektronicznych  istnieje  nieskończona  liczba  „oryginałów”  tych 

dokumentów (przy przesyłaniu ich drogą elektroniczną). Nie zgodził się ze stwierdzeniem, że 

przeka

zany  został  dokument  bez  ważnego  kwalifikowanego  podpisu  elektronicznego. 

Wyjaśnił, że faktycznie działał w środowisku firmy Apple, czyli Mac OS X) i po ściągnięciu z 

korespondencji  e-mail  od  g

waranta,  plik  został  zweryfikowany  i  nie  wykazywał  żadnych 

niep

rawidłowości.  Następnie  taki  plik  został  dołączony  do  „paczki”  dokumentów  i 

umieszczony  na  miniPortalu

.  Wyjaśnił,  iż  dokonał  czynności  związanych  z  elektroniczną 

ofertą  z  zachowaniem  należytej  staranności  –  nie  mógł  dokonać  po  swojej  stronie  innych 

czynności  sprawdzających,  co  więcej  nawet  nie  podejrzewał,  że  przygotowanie  oferty  w 

środowisku  Mac  OS  X,  a  następnie  ściągnięcie  jej  z  miniPortalu  przez  zamawiającego  na 

Windowsa może wygenerować problemy jak w niniejszym postępowaniu.  

Odwołujący wskazał, że gwarancja wadialna przekazana przez niego do zamawiającego nie 

jest kopią. Prawdą jest, że występują różnicę 25 bajtów, która wynika wprost z przeniesienia 

między systemami i różnicę w kodowaniu końca wiersza dla 25 wierszy (CR LF Windows vs 

LF Mac), co jak 

stwierdził biegły, jest wynikiem przeniesienia między systemami. Na pewno 


plik  nie  był  modyfikowany  intencjonalnie  przez  odwołującego,  bo  wtedy  występowałby  inny 

komunikat w programie do weryfikacji podpisu, co słusznie wskazał biegły. 

Odwołujący  zgodził  się  z  finalnymi  ustaleniami  biegłego  „co  do  przyczyny  niezgodności” 

plików.  Jednakże  w  ocenie  odwołującego  poczynione  przez  biegłego  ustalenie  wyklucza 

tezę,  zgodnie  z  którą  odwołujący  przekazał  zamawiającemu  dokument  bez  ważnego 

kwalifikowanego  podpisu  ele

ktronicznego.  Takie  twierdzenie  jest  wątpliwe  nawet  z  punktu 

widzenia „informatycznego” (tzn. odebrany przez zamawiającego dokument posiada podpis, 

ale weryfikuje się on błędnie w związku z naruszeniem integralności podpisu), ale z punktu 

widzenia  „prawnego”  i  ewentualnej  odpowiedzialności  odwołującego  na  pewno  nie  być 

utrzymane.  Z  punktu  widzenia  „prawnego”  sytuacja  jest  taka,  że  odwołujący  przekazał  ten 

sam  plik,  który  ściągnął  z  poczty  e-mail,  sprawdził  go,  dokonał  czynności  kompresji  na 

środowisku  Mac  OS  X  i  umieścił  na  miniPortalu.  Podczas  pobierania  pliku  z  miniPortalu  i 

zapisaniu na Windows zamawiającego doszło do zdarzeń opisanych przez biegłego w opinii, 

tzn. znaki LF końca linii używane w Mac OS X zostały przekształcone w znaki CRLF końca 

linii używane w Windows i wobec tego zmienił się rozmiar pliku (o 25 bajtów — 25 linii LF — 

CRLF) i finalnie podpis elektroniczny nie zweryfikował się poprawnie.  

Podsumowując  odwołujący  stwierdził  jednoznacznie,  że  za  wadliwość  pliku  gwarancji 

wadialnej odpowiadaj

ą przyczyny technologiczne, których odwołujący nie mógł przewidzieć. 

Brak  jest  regulacji,  które  zakazują  korzystania  z  systemu  operacyjnego  Mac  OS,  a 

odwołujący  potwierdził,  że  to  jest  jego  główne  środowisko  pracy.  Przed  zaistnieniem 

przeniesienia  do  zamaw

iającego  nie  może  być  mowy  o  problemie  z  pdf-em,  więc  na 

miniPortal  załadowany  został  poprawny  plik.  Dopiero  przy  przeniesieniu  doszło  do  utraty 

integralności,  która  jednak  pozwala  zweryfikować,  że  dokument,  który  otwiera  się  u 

zamawiającego  był  podpisany  przez  panią  D.,  więc  mamy  tożsamość  osoby  składającej 

podpis. 

Zamawiający  także  w  dniu  20  września  2019  r.,  za  pomocą  poczty  elektronicznej 

przesłał swoje stanowisko pisemne, w którym poinformował, że zgłasza uwag do treści opinii 

biegłego. 

Na  rozprawie 

w  dniu  14  października  2019  r.  biegły  wyjaśnił,  że  użyte  w  opinii 

sformułowanie  sugerujące  brak  integralności  gwarancji  wadialnej  uzyskanej  od  gwaranta  z 

gwarancją  przesłaną  zamawiającemu  powstało  w  wyniku  pewnego  skrótu  myślowego. 

Dodatkowo biegły wskazał, że występuje tożsamość obu plików. 

Izba zważyła co następuje. 

Biorąc  pod  uwagę  zgromadzony  w  sprawie  materiał  dowodowy  Izba  uznała,  że 

odwołanie zasługuje na uwzględnienie. 


Rozstrzygając przedmiotową sprawę Izba wzięła pod uwagę przede wszystkim opinię 

biegłego  otrzymaną w  dniu 2 września 2019  r. Najistotniejsze  –  zdaniem Izby  –  elementy  i 

konstatacje  zawarte  w  tejże  opinii  zostały  przedstawione  szczegółowo  powyżej,  zatem 

należy uznać, że nie ma potrzeby ich powielania.  

Tym samym Izba uznała, iż plik zawierający gwarancję bankową nr CRD/G/0083567 

z  dnia  16  stycznia  2019  r.  wystawiony  przez  gwaranta,  czyli  bank, 

jest  tożsamy  z  plikiem 

zawierającym  gwarancję  bankową,  stanowiącą  wadium  zabezpieczające  ofertę 

odwołującego, jaki został pobrany przez zamawiającego po upływie terminu składania ofert 

w  postępowaniu.  Natomiast  wadliwość  pliku  gwarancji  wadialnej,  a  właściwie  niemożność 

zweryfikowania  kwalifikowanego  podpisu  elektronicznego  złożonego  na  tej  gwarancji,  która 

została  pobrana  przez  zamawiającego,  wynikała  z  przyczyn  technologicznych,  których 

odwołujący  nie  mógł  przewidzieć  szczególnie,  że  zamawiający  nie  podał  informacji  co  do 

tego z jakiego oprogramowania będzie korzystał przy badaniu ofert i dokumentów złożonych 

przez  wykonawców oraz do jakich konsekwencji może doprowadzić posługiwanie się przez 

wykonawców  oprogramowaniem  systemowym  pochodzącym  od  innego  producenta  niż  to 

posiadane  przez  zamawiającego.  Przy  czym,  mając  na  uwadze  ustalenia  biegłego  można 

pokusić  się  o  stwierdzenie,  że  zarówno  zamawiający  jak  i  odwołujący  działając  w  dobrej 

wierze i z należytą starannością nie muszą zakładać a priori wszelkich możliwych trudności 

jakie  mogą  się  pojawiać  w  obrocie  dokumentami  funkcjonującymi  w  postaci  elektronicznej, 

przez co 

trudno wymagać, aby spodziewali się podanej przez biegłego przyczyny sporu jaki 

zawisł  między  nimi  w  przedmiotowej  sprawie,  gdyż  w  ocenie  Izby  zapobieżenie  tej 

przyczynie  wymagało  wysoko  wyspecjalizowanej  wiedzy  technicznej,  a  została  ona 

stwierdzona dopiero po dopuszczeniu przez Izb

ę środka dowodowego z opinii biegłego.  

Izba uznała argumentację przedstawioną przez biegłego w opinii, która sprowadzała 

się w skrócie do stwierdzenia, że podczas pobierania pliku z miniPortalu i zapisaniu go przez 

zamawiającego,  który  pracował  w  środowisku  windowsowym,  doszło  do  tego,  iż  znaki  LF 

końca  linii  używane  przy  stosowaniu  oprogramowania  MacOS  zostały  przekształcone  w 

znaki  CR 

LF  końca  linii  używane  w  oprogramowaniu  Windows,  wobec  tego  zmienił  się 

rozmiar pliku (o 

25 bajtów – 25 linii LF – CR LF) i finalnie kwalifikowany podpis elektroniczny 

nie  zweryfikował  się  poprawnie.  Powyższe  ustalenia  nie  były  kwestionowane  przez  strony, 

zatem  tym  bardziej  Izba  nie  znalazła  podstaw  do  tego,  aby  nie  wziąć  ich  pod  uwagę 

zważywszy,  że  biegły  właśnie  po  to  został  powołany,  aby  swoją  wiedzą  specjalistyczną  z 

dziedziny informatyki dać odpowiedź umożliwiającą rozpoznanie sprawy.  

Warto przy tym dodać, że zamawiający podkreślał doniosłe znaczenie podpisu, w tym 

wypadku  kwalifikowanego  podpisu  elektronicznego  dla  możliwości  wyegzekwowania 

gwarancji.  Izba  ma  świadomość  tej  kwestii,  niemniej  w  przedmiotowej  sprawie  uznała,  że 

obawy zamawiającego są bezpodstawne.  


Po  pierwsze,  jak  wykazano  i  wskazano 

powyżej,  oba  pliki  dotyczące  gwarancji  są 

tożsame,  tj.  plik  stanowiący  gwarancję  bankową  wystawiony  przez  bank  i  przekazany 

odwołującemu,  na  którym  kwalifikowany  podpis  elektroniczny  został  poprawnie 

zweryfikowany  jest  tożsamy  z  plikiem  stanowiącym  gwarancję  wadialną  pobraną  przez 

zamawiającego  z  miniPortalu,  na  którym  kwalifikowany  podpis  elektroniczny  nie  został 

poprawnie zweryfikowany. 

W tym miejscu należy podkreślić, że biegły w opinii stwierdził, że 

pomimo  negatywnej  weryfikacji  podpisu  na  gwarancji  pobranej  z  miniPortalu  w  dalszym 

ciągu było możliwe odczytanie tożsamości nadawcy z jego certyfikatu zapisanego w binarnej 

strukturze podpisu pdf, a 

także było możliwe odczytanie treści danych również zapisanych w 

binarnej strukturze podpisu pdf.  

Po drugie, 

należy zwrócić uwagę na aneks nr 1 z dnia 18 lutego 2019 r. do gwarancji 

bankowej  nr  CRD/G/0083567  z  dnia  16  stycznia  2019  r.,  który  także  został  dołączony  do 

oferty  odwołującego  i  był  w  posiadaniu  zamawiającego.  Przedmiotowy  aneks  przedłużał 

termin ważności ww. gwarancji do dnia 30 kwietnia 2019 r. Zawiera przy tym informację, iż 

pozostałe  warunki  ww.  gwarancji  nie  ulegają  zmianie  i  co  najważniejsze  został  podpisany 

kwalifikowanym podpisem elektronicznym, który został poprawnie zweryfikowany. W związku 

z tym gdyby gwarancja wadialna nie była ważna, to nie byłoby możliwości zawarcia do niej 

przedmiotowego aneksu.  

Mając  powyższe  na  uwadze  należy  uznać,  że  wadium  zostało  wniesione  przez 

odwołującego w sposób prawidłowy tym samym zamawiający naruszył treść art. 89 ust. 1 pkt 

7b) Pzp, 

przez odrzucenie oferty odwołującego na podstawie tego przepisu.  

W  związku  z  powyższym,  na  podstawie  art.  192  ust.  1  Pzp,  orzeczono  jak 

w sentencji. Potwierdzenie zarzutu wskazanego w 

odwołaniu powoduje, iż w przedmiotowym 

stanie faktycznym  została  wypełniona  hipoteza  normy  prawnej  wyrażonej  w  art.  192  ust.  2 

Pzp.  

O  kosztach  postępowania  orzeczono  na  podstawie  art.  192  ust.  9  i  10  Pzp  tj. 

stosownie  do  wyniku  sprawy  oraz  zgodnie  z  §  3  pkt.  1  i  2  lit.  b  oraz  §  5  ust.  2  pkt.  1 

rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia  15  marca  2010  r.  w  sprawie  wysokości  i 

sposobu  pobierania  wpisu  od  odwołania  oraz  rodzajów  kosztów  w  postępowaniu 

odwoławczym  i  sposobu  ich  rozliczania  (Dz.  U.  z  2018  r.  poz.  972),  zaliczając  na  poczet 

niniejszego  postępowania  odwoławczego  koszt  wpisu  od  odwołania  uiszczony  przez 

odw

ołującego  oraz  zasądzając  od  zamawiającego  na  rzecz  odwołującego  koszty 


postępowania  odwoławczego  poniesione  z  tytułu  wpisu  od  odwołania  i  wynagrodzenia 

pełnomocnika. 

Przewodniczący:      ……………..………. 

Członkowie:   

………………….….. 

…............................