Sygn. akt: KIO 735/19
WYROK
z dnia 13 maja 2019 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący:
Ewa Kisiel
Daniel Konicz
Beata Konik
Protokolant:
Rafał Komoń
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 8 maja 2019 r. w Warszawie odwołania wniesionego do
Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 23 kwietnia 2019 r. przez wykonawcę
Przedsiębiorstwo Usług Technicznych INTERCOR Sp. z o.o. z siedzibą w Zawierciu przy
ul. Okólnej 10 w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego Skarb Państwa
– Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad z siedzibą w Warszawie przy ul. Wroniej
53 reprezentowaną przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad Oddział
w Krakowie z siedzibą w Krakowie przy ul. Mogilskiej 25,
przy udziale:
A. wykonawcy
Mostostal Warszawa S.A. z siedzibą w Warszawie przy
ul. Konstruktorskiej 12A,
zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego
po stronie
odwołującego,
B.
wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia jako Konsorcjum firm:
1. Przedsiębiorstwo Wielobranżowe BANIMEX Sp. z o.o. z siedzibą w Będzinie przy
ul. Energetycznej 10, 2. Hόdmezővásárhelyi Útépitő Korlátolt Felelősségű Társaság
(Hόdút Kft), 6060 Tiszakécske, Kerekdombdűlő 138, zgłaszających przystąpienie do
postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego
orzeka:
Uwzględnia odwołanie i nakazuje zamawiającemu Skarbowi Państwa – Generalnej
Dyrekcji
Dróg Krajowych i Autostrad z siedzibą w Warszawie przy ul. Wroniej 53
reprezentowanej przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad Oddział
w Krakowie z siedzibą w Krakowie przy ul. Mogilskiej 25:
unieważnienie wyboru oferty najkorzystniejszej za którą została uznana oferta
Przystępującego po stronie Zamawiającego;
uznanie za nieskuteczne zastrzeżenia przez Przystępującego po stronie
Zamawiającego załącznika nr 2 do pisma z dnia 11 marca 2019 r.
2. Oddala
odwołanie w zakresie zaniechania przyznania Odwołującemu dodatkowych 3
punktów w kryterium 19.1.2.2.2. lit. a) ppkt ii. IDW – Kierownik Budowy lub Kierownik
robót mostowych.
Kosztami postępowania obciąża zamawiającego Skarb Państwa – Generalną Dyrekcję
Dróg Krajowych i Autostrad z siedzibą w Warszawie przy ul. Wroniej 53
reprezentowaną przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad Oddział
w Krakowie z siedzibą w Krakowie przy ul. Mogilskiej 25 i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 20 000 zł 00 gr
(słownie: dwadzieścia tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawcę
Przedsiębiorstwo Usług Technicznych INTERCOR Sp. z o.o. z siedzibą
w Zawierciu przy ul. Okólnej 10 tytułem wpisu od odwołania,
zasądza od zamawiającego Skarbu Państwa – Generalnej Dyrekcja Dróg
Krajowych i Autostrad z siedzibą w Warszawie przy ul. Wroniej 53
reprezentowanej przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad Oddział
w Krakowie z siedzibą w Krakowie przy ul. Mogilskiej 25 kwotę 23 600 zł 00 gr
(słownie: dwadzieścia trzy tysiące sześćset złotych zero groszy), stanowiącą koszty
postępowania odwoławczego poniesione z tytułu wpisu od odwołania oraz
wynagrodzenia pełnomocnika.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień
publicznych (t. j. Dz. U. z 2018 r., poz. 1986 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od
dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: ………………….………
………………….………
………………….………
Sygn. akt: KIO 735/19
UZASADNIENIE
Skarb Państwa - Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad z siedzibą w
Warszawie przy ul. Wroniej 53 reprezentowaną przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i
Autostrad Oddział w Krakowie z siedzibą w Krakowie przy ul. Mogilskiej 25 (dalej:
„Zamawiający” lub „GDDKiA”), prowadzi w trybie przetargu nieograniczonego na podstawie
przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2018 r.,
poz. 1986 ze zm.) – zwanej dalej "ustawą" lub "Pzp" – postępowanie o udzielenie zamówienia
publicznego pn. „Budowa mostu przez rzekę Dunajec w Kurowie w ciągu drogi krajowej nr 75"
Nr postępowania O. KR.D-3.2411.3.2018.
Szacunkowa wartość przedmiotowego zamówienia jest wyższa od kwot wskazanych w
przepisach wykonawczych wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 Pzp.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej pod numerem 2018/S 181-409233 w dniu 20 września 2018 r.
W dniu 12 kwietnia 2018 r. Zamawiający, za pośrednictwem poczty elektronicznej,
powiadomił wykonawcę Przedsiębiorstwo Usług Technicznych INTERCOR Sp. z o.o. z siedzibą
w Zawierciu przy ul. Okólnej 10 (dalej: „Odwołujący” lub „INTERCOR”) o wyborze
najkorzystniejszej oferty za którą uznał ofertę złożoną przez wykonawców wspólnie
ubiegających się o udzielenie zamówienia jako Konsorcjum firm: 1. Przedsiębiorstwo
Wielobranżowe BANIMEX Sp. z o.o. z siedzibą w Będzinie przy ul. Energetycznej 10, 2.
Hόdmezővásárhelyi Útépitő Korlátolt Felelősségű Társaság (Hόdút Kft), 6060 Tiszakécske,
Kerekdombdűlő 138 – dalej: „Konsorcjum BANIMEX” lub „Przystępujący”.
W dniu 23 kwietnia 2019 r. Odwołujący wniósł do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
odwołanie od:
czynności Zamawiającego polegającej na ocenie oferty Odwołującego niezgodnie z
przyjętymi w Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia („siwz lub „specyfikacja”")
Instrukcją dla Wykonawców („IDW") kryteriami oceny ofert, skutkującej zaniżeniem o 3
punkty liczby punktów przyznanych Odwołującemu w kryterium pkt 19.1.2.2.2) lit. a) ppkt
ii IDW -
Kierownik Budowy lub Kierownik robót mostowych;
czynności wyboru przez Zamawiającego oferty złożonej przez Konsorcjum BANIMEX
jako najkorzystniejszej z naruszeniem art. 7 ust. 1 i 3 ustawy Pzp;
3. zan
iechania czynności polegającej na uznaniu dokonanego przez Konsorcjum
BANIMEX zastrzeżenia, jako tajemnica przedsiębiorstwa, w zakresie Załącznika nr 1 w
piśmie z dnia 11.03.2019 r., jako zastrzeżenia bezskutecznego, niespełniającego
wymogów określonych art. 11 ust. 2 z dnia 16.04.1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej
konkurencji (dalej: „uznk") oraz art. 8 ust. 3 Pzp oraz zaniechania odtajnienia tej części
dokumentacji postępowania i udostępnienia jej Odwołującemu.
Odwołujący zarzucał Zamawiającemu naruszenie następujących przepisów Pzp:
1. art. 91 ust. 1 w zw. z art. 91 ust. 2 pkt 5 w zw. z art. 7 ust. 1 ustawy poprzez dokonanie
oceny oferty Odwołującego niezgodnie z przyjętymi w IDW kryteriami oceny ofert,
skutkującej zaniżeniem o 3 punkty liczby punktów przyznanych Odwołującemu w
kryterium pkt 19.1.2.2.2) lit. a) ppkt ii IDW -
Kierownik Budowy lub Kierownik robót
mostowych, pomimo tego, że Odwołujący winien otrzymać dodatkowe 3 punkty w tym
kryterium, a łącznie 6 punktów;
2. art. 7 ust. 1 i 3 ustawy poprzez
wybranie oferty złożonej przez Konsorcjum BANIMEX,
jako oferty najkorzystniejszej, pomimo tego, że oferta Odwołującego winna być wybrana,
jako najkorzystniejsza;
art. 96 ust. 3 oraz 8 ust. 1 i 3 ustawy poprzez ich błędne zastosowanie oraz błędną
wykładnię i w konsekwencji zaniechanie czynności polegającej na uznaniu dokonanego
przez Konsorcjum BANIMEX zastrzeżenia, jako tajemnica przedsiębiorstwa, w zakresie
Załącznika nr 1 w piśmie z dnia 11.03.2019 r., jako zastrzeżenia bezskutecznego,
niespełniającego wymogów określonych art. 11 ust. 2 uznk oraz art. 8 ust. 3 ustawy i
udostępnienia Odwołującemu tej części dokumentacji postępowania, pomimo tego, że
Konsorcjum BANIMEX nie wykazało, iż zastrzeżone informacje stanowią tajemnicę
przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 11 ust. 2 uznk i Zamawiający miał obowiązek odtajnić
tę część dokumentacji postępowania i udostępnić ją Odwołującemu.
W związku z powyższym Odwołujący wnosił o uwzględnienie niniejszego odwołania w
całości i nakazanie Zamawiającemu:
unieważnienia czynności wyboru oferty złożonej przez Konsorcjum BANIMEX, jako
oferty najkorzystniejszej;
przyznania Odwołującemu dodatkowych 3 punktów w kryterium pkt 19.1.2.2.2) lit. a)
ppkt ii IDW -
Kierownik Budowy lub Kierownik robót mostowych;
uznania dokonanego przez Konsorcjum BANIMEX zastrzeżenia, jako tajemnicy
przedsiębiorstwa w zakresie dokumentów zastrzeżonych w piśmie z dnia 11.03.2019 r.
Załącznik nr 1, jako zastrzeżenia bezskutecznego, niespełniającego wymogów
określonych art. 11 ust. 2 uznk i art. 8 ust. 3 Pzp oraz odtajnienia tej części dokumentacji
postępowania i udostępnienia jej Odwołującemu;
powtórzenia czynności badania i oceny ofert.
W uzasadnieniu Odwołujący wyjaśniał, że:
I.
Błędna ocena oferty Odwołującego.
Odwołujący podnosił, że składając swoją ofertę na stronie 5 oferty wskazał na osobę
pana P. G. - Kierownik Budowy lub Kierownik Robót Mostowych. Zamawiający dokonując oceny
oferty Odwołującego w zakresie doświadczenia ww. osoby przyznał Odwołującemu jedynie 3 z
6 możliwych punktów wskazując, że za zadanie 2 nie przyznano punktów z uwagi na fakt, iż
osoba nie posiada doświadczenia określonego w pkt 19.1.2.2.2) lit. a) ppkt ii) IDW - nie
wykazano doświadczenia obejmującego budowę lub przebudowę lub nadzór nad budową lub
przebudowa.
Odwołujący nie zgadzał się z takim stanowiskiem i twierdził, że wskazana w zakresie
doświadczenia Pana P. G.
inwestycja polegała na wykonaniu robót związanych z realizacją
projektu wykonawczo-naprawczego dla obiektów MA532 i MD532.1 realizowanych w ramach
Kontraktu pn.: „Kontynuacja budowy autostrady płatnej A1, odcinek od węzła „Świerklany" (bez
węzła) do granicy państwa z Republiką Czeską w Gorzyczkach od km 548+897 do km 567+223,
długości 18,33 km” - dotyczyła zadania obejmującego przebudowę obiektu mostowego MA532
i MD532.1 o konstrukcji extradose (dalej: „zadanie nr 2”), podczas której Pan P. G. sprawował
stanowisko Kierownika Budowy od rozpoczęcia przebudowy do wykonania zadania.
Odwołujący podkreślał, że omawiany projekt polegał na przebudowie obiektu MA532 i
MD532.1 z powodu błędów w projektach wykonawczych i błędnym jego wykonaniu przez
wykonawcę Alpine BAU GmbH. Wykonany przez tego wykonawcę obiekt nie miał wymaganej
nośności i stwarzał zagrożenie dla życia lub zdrowia ludzi lub bezpieczeństwa mienia.
Odwołujący w ramach zleconych mu prac został zobowiązany do wykonania prac polegających
na przebudowie tych obiektów m.in. przez:
demontaż wszystkich kabli sprężających w płytach dolnych przęseł głównych obiektu
MA532;
likwidacja istniejących uszkodzonych kanałów kablowych w płytach dolnych poprzez
wypełnienie iniektem;
wykonanie 633 sztuk dewiatorów stalowych dla kabli zewnętrznych, ze stali
trudnordzewiejącej klasy 460 MPa (typ ,,duplex”) o łącznym tonażu 330 ton.
Montaż ww. dewiatorów na płytach dolnych przęseł głównych mostu MA532, przy użyciu
prętów sprężających wysokiej wytrzymałości, o średnicach 32, 40, 50 oraz 75 mm wg
programu jednostkowego zastosowania;
rozkucie istniejących zakotwień zdemontowanych kabli w płytach dolnych, montaż
nowych zakotwień dostosowanych do zamiennego systemu kabli zewnętrznych;
scalenie konstrukcji mostu MA532 przez wykonanie zwornika w konstrukcji skrzynkowej
roboty obejmowały wyrównanie końców wsporników uprzednio wykonywanych części
nawisowych przy użyciu przejezdnych rusztowań z systemem pras hydraulicznych,
wykonanie deskowania konstrukcji, montaż zbrojenia oraz ułożenie betonu zwornika;
wykonanie przęsła zwierającego monolitycznie estakadę MD532.1 z konstrukcją główną
MA532 - robo
ty obejmowały wykonanie rusztowań stacjonarnych i deskowań konstrukcji
skrzynkowej przęsła, montaż zbrojenia i sprężenia, a następnie zabetonowanie
konstrukcji;
montaż na stalowych dewiatorach kabli zewnętrznych sprężenia uciągającego przęseł
głównych mostu MA532, sprężenie tych kabli oraz sprężenie kabli zwierających
konstrukcje MA532 oraz MD532.1;
wykonanie iniekcji wszystkich kabli sprężających;
kontrola naciągu i ostateczny naciąg korygujący wszystkich kabli systemu "extra-dosed";
demontaż rusztowań oraz podparć montażowych obu konstrukcji; regulacja i ostateczne
zamocowanie łożysk konstrukcji MD532.1.
Odwołujący twierdził, że wskutek wykonania wskazanych powyżej prac doszło do
zmiany parametrów użytkowych i technicznych istniejącego obiektu budowlanego, jako że w ich
rezultacie osiągnięto wymaganą nośność obiektów mostowych. Rezultatem wykonanej
przebudowy tych obiektów przez Odwołującego była zmiana parametrów technicznych
przebudowanych obiektów i dopuszczenie ich do użytkowania. To właśnie zbyt niskie parametry
techniczne tych obiektów przed wykonaniem prac przez Odwołującego były przyczyną zlecenia
zamówienia Odwołującemu. Dopiero wykonanie przebudowy tych obiektów przez
Odwołującego doprowadziło do zmiany ich nośności i tym samym umożliwiło dopuszczenie ich
do użytkowania.
Zdaniem Odwołującego w tym stanie rzeczy niezrozumiałe jest uznanie przez
Zamawiającego, że Odwołujący nie wykazał doświadczenia na wymaganym stanowisku przy
realizacji zadania obejmującego przebudowę obiektu mostowego o wymaganych w IDW
parametrach. Uzasadnieniem tej decyzji Zamawiającego nie może być argumentacja zawarta
w piśmie Konsorcjum BANIMEX z dnia 26.02.2019 r. wraz z decyzją nr 57/12 Śląskiego
Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia 30.05.2012 r. (sygn. WINB-WIT.
7740.1.2011. ZM1). Odwołujący zauważał, że już sama treść załączonej decyzji wyraźnie
wskazuje, że w ramach prac Odwołującego dokonano istotnych robót podnoszących parametry
użytkowe i techniczne mostu wybudowanego przez Alpine BAU GmbH. Nadto, Pan G. w ramach
realizowanego przez Odwołującego projektu przebudowy obiektów mostowych, sprawował
swoją funkcję od rozpoczęcia przebudowy do zakończenia realizacji przebudowy obiektów
mostowych przez Odwołującego.
Wobec tego Odwołujący stwierdził, że Zamawiający niesłusznie przyznał jemu 3 punkty
w kryterium 19.1.2.2.2) lit a) ppkt ii) IDW, podczas gdy winien był przyznać Odwołującemu 6
punktów. W takim zaś przypadku Odwołujący uzyskałby 97,84 punktów i jego oferta byłaby
ofertą najkorzystniejszą.
II.
Zaniechanie
udostępnienia Odwołującemu Załącznika nr 1 do pisma Konsorcjum
BANIMEX
Odwołujący wskazywał, że w piśmie z dnia 11 marca 2019 r. Konsorcjum BANIMEX
dokonało zastrzeżenia pewnych informacji jako tajemnicy przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 11
ust. 2 uznk, stosownie do art. 8 ust. 3 Pzp. Zdaniem wykonawcy samo zastrzeżenie i brak
wykazania przesłanek powołanych w ww. przepisie powoduje, że omawiane zastrzeżenie jest
nieskuteczne.
Odwołujący twierdził, że Konsorcjum BANIMEX w ogóle nie wykazało i nie
skonkretyzowało, jakie konkretne czynności podjęło w celu utrzymania informacji w poufności.
Co prawda wspomina się w zastrzeżeniu, że: - „w Spółce stosowany jest szereg ograniczeń
organizacyjnych związanych z procedurami wewnętrznego obiegu informacji, dotyczących
możliwości i terminów wprowadzania poszczególnych danych na serwery, zabezpieczeniu
dostępu do tych serwerów hasłami, wydzieleniu odpowiednio odizolowanych pomieszczeń do
prowadzenia bezpośrednich i telefonicznych rozmów na tematy związane z opracowaniem ceny
ofertowej oraz koncepcji i technologii prowadzenia robót budowlanych na etapie przygotowania
oferty i realizacji inwestycji. W stosunku do podmiotów zewnętrznych, tj. podwykonawców,
dostawców i usługodawców stosowany jest szereg zabezpieczeń mających na celu
zobowiązanie ich do zachowania tajemnicy dotyczących wzajemnej wymiany informacji" – to w
ocenie Odwołującego Konsorcjum BANIMEX w żaden sposób nie wykazało tej okoliczności np.
przedstawiając umowy z podwykonawcami, dostawcami i usługodawcami itp. Samo wyjaśnienie
czynności podjętych w celu utrzymania Załącznika nr 1 i informacji w nim zawartych w poufności
jest ogólna i nieskonkretyzowana - nie daje jakiejkolwiek możliwości zweryfikowania, czy
faktycznie takie działania przez Konsorcjum, oraz de facto jakie, zostały podjęte.
W związku z tym Odwołujący stwierdził, że Konsorcjum BANIMEX nie wykazało jednej
z wymaganych art. 11 ust. 2 uznk w zw. z art. 8 ust. 3 Pzp przesłanek i nieskutecznie dokonało
zastrzeżenia Załącznika nr 1 do pisma z dnia 11 marca 2019 r., jako tajemnicy przedsiębiorstwa.
W konsekwencji Zamawiający powinien był uznać dokonane przez Konsorcjum BANIMEX
zastrzeżenie za bezskuteczne i ujawnić Odwołującemu tę część pisma. Zamawiający winien
więc ten dokument udostępnić Odwołującemu, a zaniechanie tej czynności stanowi naruszenie
przepisów Pzp.
W dniu 7 maja 2019 r. w formie elektronicznej wpłynęła do Izby odpowiedź na odwołanie.
W treści pisma Zamawiający wnosił o:
pozostawienie bez rozpoznania zarzutu nr 3 jako bezprzedmiotowego;
oddalenie odwołania w pozostałej części, a w przypadku nieuwzględnienia
wniosku, o którym mowa w pkt 1 - oddalenie odwołania w całości;
obciążenie kosztami postępowania odwoławczego wykonawcę wnoszącego
odwołanie.
Zarzut naruszenia art. 91 ust. 1 w zw. z art. 91 ust. 2 pkt 5 w zw. z art. 7 ust. 1 Pzp
Zamawiający wskazał, że nie przyznał Odwołującemu punktów za wykazane
doświadczenie w ramach zadania nr 2, ponieważ wykazane doświadczenie nie spełnia
postawionych wymagań w ramach kryterium pozacenowego, gdyż nie stanowiło ono ani
budowy, ani też przebudowy. Wykazana osoba nie wykonywała także zadania od początku do
końca, w myśl definicji zawartej w SIWZ. Zamawiający podkreślał przy tym, że sporny warunek
stanowi kryterium pozacenowe. Musi być on stosowany ściśle. Próba interpretacji warunku na
tym etapie postępowania, bez uwzględnienia faktycznego jego literalnego brzmienia mogłaby
prowadzić do naruszenia zasady uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców,
dlatego jest niedopuszczalna.
Zamawiający nie zgadzając się ze stanowiskiem Odwołującego podnosił, że zadanie
wykazane przez Odwołującego było realizowane na rzecz GDDKIA. Znany jest więc
Zamawiającemu zakres prac wykonanych przez Odwołującego oraz formalne podstawy, w
oparciu o które inwestycja była prowadzona. W ocenie Zamawiającego, zadanie wykazane
przez Odwołującego, ani formalnie, ani faktycznie nie może być uznane za przebudowę.
Budowa wskazanych w ofercie mostów realizowana była w oparciu o decyzję nr 187/07 o
pozwoleniu na budowę wydaną przez Wojewodę Śląskiego z dnia 6.08.2007 r. znak IF-
AB/1/7111/396/06. Roboty budowlane przy obiekcie MA532 rozpoczęły się zgodnie z wpisem w
dzienniku budowy w marcu 2008 r.
Zamawiający wyjaśniał, że roboty prowadzone przez Odwołującego stanowiły
kontynuację ww. zadania, które rozpoczął wykonawca Alpine Bau GmbH. W związku z tym, że
Zmawiający odstąpił od umowy z wykonawcą, zaistniała potrzeba dokończenia rozpoczętych
robót. Prace kontynuował Odwołujący. Nie uzyskał on odrębnego pozwolenia na budowę, które
odnosiłoby się do przebudowy, lecz kontynuował prace na podstawie pierwotnego pozwolenia.
Potwierdza tę okoliczność także w sposób jednoznaczny Oświadczenie Kierownika Budowy P.
G. z dnia 15 maja 2014 r. Oświadczenie zostało potwierdzone przez inspektora nadzoru i
głównego projektanta. Z jego treści wynika wprost, że wprowadzone przez INTERCOR zmiany
są jedynie zmianami mającymi charakter nieistotny. Nie mogło więc być mowy o zmianie
parametrów technicznych lub użytkowych.
W ocenie Zamawiającego INTERCOR kontynuując zadanie rozpoczęte przez Alpine
Bau nie doprowadził do zmiany parametrów technicznych lub użytkowych. Kończąc prace
doprowadził jedynie do uzyskania parametrów pierwotnie zaprojektowanych i wskazanych w
decyzji zezwalającej na budowę. Wbrew twierdzeniom zawartym w odwołaniu nie nastąpiło
wzmocnienie mostu, gdyż był on od początku zaprojektowany i wykonany na nośność klasy A
wg PN-85/S-10030. Nawet gdyby uznać, że Odwołujący wykonywał duży zakres robót w ramach
wykazanej inwestycji, to jest to zbyt mało by uznać, że spełnił przez to postawione przez
Zamawiającego warunki i powinien uzyskać dodatkowe punkty.
Zamawiający twierdził, że roboty przy obiekcie MA532 rozpoczęły się zgodnie z wpisem
w dzienniku budowy w marcu 2008 r., P. G. - jak wynika z wpisów z Dziennika Budowy -
rozpoczął swoją funkcję w dniu 27 czerwca 2013 r. Nie pełnił więc on niewątpliwie wymaganych
funkcji od rozpoczęcia robót.
Reasumując, Zamawiający stwierdził, że omawiana inwestycja nie polegała na
przebudowie obiektu, lecz na wykonaniu robót naprawczych mających doprowadzić obiekty do
zgodności z decyzją o pozwoleniu na budowę oraz projektem budowlanym. W żadnych
dokumentach nie zostało użyte sformułowanie „przebudowa". Wykonane roboty, bez względu
na ich rodzaj i zakres, nie mieszczą się w definicji przebudowy określonej w Prawie
budowlanym. Przywołana przez Odwołującego decyzja Śląskiego Wojewódzkiego Inspektora
Nadzoru Budowlanego nie wskazuje na przebudowę obiektu w rozumieniu prawa budowlanego
ani też na zmianę parametrów użytkowych. Nakazuje jedynie wykonanie określonych robót w
celu doprowadzenia obiektu do stanu zgodnego z prawem.
Zamawiający uznał, że pełnienie przez P. G. funkcji Kierownika Budowy w całym okresie
robót wykonywanych przez INTERCOR nie spełnia wymagań postawionych w przetargu gdyż
roboty te stanowią zaledwie niewielki udział w całym procesie budowy obiektów. Nie spełniają
warunku udziału w realizacji inwestycji od rozpoczęcia do zakończenia. Podkreślenia wymaga,
że sam Odwołujący w Formularzu 2.2. „Kryteria pozacenowe” stanowiącym integralną część
oferty, kwestionowane zadanie zakwalifikował jako „projekt wykonawczo-naprawczy obiektu
mostowego” a nie jako przebudowę czy budowę obiektu mostowego.
Zarzut naruszenia art. 96 ust. 3 oraz 8 ust. 1 i 3 Pzp
Odnosząc się tego zarzutu Zamawiający stwierdził, że w zakresie Załącznika nr 1
odwołanie jest bezprzedmiotowe, bowiem został on Odwołującemu udostępniony i stanowił
uzasadnienie zastrzeżenia tajemnicy przedsiębiorstwa. Na treść tego dokumentu Odwołujący
wprost powołuje się w uzasadnieniu odwołania. Z tej przyczyny zarzut powinien być pominięty.
Kierując się jednak ostrożnością procesową, na wypadek uznania, że doszło do omyłki
pisarskiej, Zamawiający wnosi o oddalenie powyższego zarzutu. W ocenie Zamawiającego, w
okolicznościach niniejszej sprawy, nawet gdyby uznać, że Konsorcjum BANIMEX dokonało
nieskutecznego zastrzeżenia swoich wyjaśnień, a decyzja Zamawiającego w tym postępowaniu
stała się nieuzasadniona, to biorąc pod uwagę zarzuty podniesione przez Odwołującego oraz
szczegółowe ich uzasadnienie, nie sposób przyjąć, że ewentualne naruszenie art. 8 ust. 1-3
ustawy miało istotny wpływu na wynik postępowania o udzielenie przedmiotowego zamówienia
lub pozbawiło Odwołującego możliwości skutecznego podjęcia ochrony swoich praw.
Zamawiający wskazywał, że Odwołujący skorzystał ze środków ochrony prawnej w takim
zakresie, w jakim mógłby skorzystać w przypadku udostępnienia mu w pełni dokumentów
złożonych przez Konsorcjum BANIMEX. Nie wykazał przy tym by z uwagi na pozostawienie
części wyjaśnień, jako niejawnych, powstały po jego stronie jakiekolwiek utrudnienia w zakresie
skorzystania z przysługujących Odwołującemu w przedmiotowym postępowaniu praw.
Zamawiający podnosił, że Odwołujący nie kwestionuje w ogóle prawidłowości dokonanej
przez Zamawiającego oceny oferty Konsorcjum BANIMEX, ani w zakresie zgodności jej treści
z treścią siwz, ani też w zakresie oceny w ramach kryterium pozacenowego. Zarzuty poza
tajemnicą przedsiębiorstwa koncentrują się na rzekomej nieprawidłowości oceny oferty złożonej
przez Odwołującego. Tym samym utrzymane zastrzeżenie tajemnicy przedsiębiorstwa w ofercie
Konsorcjum BANIMEX nie mogło mieć wpływu na treść rozstrzygnięcia. Dlatego też w ocenie
Zamawiającego odwołanie także w tym zakresie winno być oddalone.
Następnie Zamawiający stwierdził, że ocena dokonanego przez Konsorcjum BANIMEX
zastrzeżenia tajemnicy przedsiębiorstwa w zakresie informacji zawartych w załączniku nr 2, a
zatem informacji dotyczących skalkulowanej technologii wykonania konstrukcji nośnej - jest
prawidłowa, ponieważ Konsorcjum BANIMEX dokonało skutecznego zastrzeżenia
przedstawionych Zamawiającemu danych w zakresie informacji zawartych w załączniku nr 2 do
pisma z dnia 11 marca 2019 r.
Zamawiający nie zgadzał się z Odwołującym, że „ ( ... ) Konsorcjum BANIMEX w ogóle
nie wykazało i nie skonkretyzowało jakie konkretnie czynności podjęto w celu utrzymania
załącznika nr 2 i zawartych w nim informacji w poufności”, ponieważ ostatni akapit załącznika
nr 1 stanowi właśnie przedstawienie działań, które zostały podjęte w celu ochrony tajemnicy
przedsiębiorstwa. Nie jest zadaniem Zamawiającego, ani też Odwołującego, ocena
skuteczności podjętych przez BANIMEX działań ochronnych. Faktem jest, że część
podejmowanych przez wykonawców działań, które mają służyć ochronie przekazywanych przez
nich tajemnic może być poparta dowodami, np. zapisy w umowach podwykonawczych. Należy
mieć jednak w niniejszym postępowaniu na uwadze, że Konsorcjum BANIMEX nie wskazało na
pisemne uregulowania i klauzule. Zdaniem Zamawiającego w takim przypadku nie sposób więc
oczekiwać ich przedstawienia. Zaś stosowanie pewnych ograniczeń i haseł, a także ograniczony
dostęp personelu do informacji stanowić może realne działania, służące ochronie, których w
zasadzie wykonawca nie jest w stanie inaczej wykazać, jak przez zawarcie adekwatnych
oświadczeń w uzasadnieniu zastrzeżenia. W kontekście powyższego Zamawiający uznał, że
Konsorcjum BANIMEX dopełniło warunków formalnych w zakresie zastrzeżenia tajemnicy
przedsiębiorstwa.
Zamawiający wyjaśniał, że wyłączony z jawności został jedynie niewielki fragment
wyjaśnień Konsorcjum BANIMEX, a Zamawiający, wbrew sugestiom Odwołującego, nie działał
w sposób automatyczny, bezkrytycznie opierając się na informacjach przedstawionych przez
wykonawcę, lecz dokonywał ich szczegółowej analizy.
Kierując się treścią art. 8 ustawy pzp oraz 11 ust. 2 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej
konkurencji, a także wytycznymi wynikającymi z dotychczasowego orzecznictwa Zamawiający
dokonał oceny dokonanych zastrzeżeń dwuetapowo. W pierwszym etapie ocenił, czy zostały
dopełnione formalne warunki zastrzeżenia. Jeżeli ta ocena jest pozytywna, wówczas w drugim
etapie Zamawiający ocenia, czy istnieją materialne podstawy do uznania, że dana informacja
stanowi tajemnicę przedsiębiorstwa. W przypadku wyjaśnień Konsorcjum BANIMEX ocena ta
w części była pozytywna, tj. w zakresie treści w/w załącznika nr 2. Brak jest uzasadnionych
podstaw do kwestionowania dokonanej przez Zamawiającego oceny w tym zakresie.
Wraz z odpowiedzią na odwołanie Zamawiający przedłożył dowody w postaci decyzji nr
57/12 z dnia 30 maja 2012 r. wydanej przez Śląskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru
Budowlanego, wyciąg z Dziennika Budowy nr 22/M/MA532 t. 19, t. 1, oświadczenie Kierownika
Budowy z dnia 15 maja 2014 r. podpisane przez Pana P. G., wykaz wprowadzonych nieistotnych
odstępstw od zatwierdzonego projektu budowlanego.
W dniu 8 maja 2019 r. do Izby wpłynęło ze strony Przystępującego pismo procesowe
zawierające stanowisko wykonawcy, w którym wnosił o oddalenie odwołania w całości.
W uzasadnieniu wskazywał, że Odwołujący wbrew wyraźnym wskazaniom siwz złożył
odmienne, niż dopuszczone do oceny przez Zamawiającego oświadczenie, z którego nie wynika
czy zadanie nr 2 polegało na budowie lub przebudowie obiektu mostowego, czy też na nadzorze
nad budową lub przebudową obiektu mostowego. Zamiast podać w ofercie informacje
umożliwiające Zamawiającemu dokonanie oceny w kryterium dotyczącym doświadczenia
Kierownika Budowy lub Kierownika robót mostowych, poprzestał na enigmatycznym wskazaniu,
że zadanie dotyczyło „projektu wykonawczo-naprawczego obiektu mostowego”. Brak
wskazania czy doświadczenie Pana P. G. dotyczyło zadania polegającego na budowie lub
przebudowie lub nadzorze nad budową lub przebudową obiektu mostowego stanowił dla
Zamawiającego kluczową przeszkodę, uniemożliwiającą autonomiczne stwierdzenie, że
doświadczenie na tym zadaniu spełnia wymagania określone w pkt, 19.1.2.2. ppkt 2a) lit. ii) IDW
i zasługuje na przyznanie 3 punktów w kryterium.
Przystępujący twierdził, że prace wykonane w ramach wykazanego zadania nie polegały
na budowie lub przebudowie obiektu mostowego: zgodnie z wymaganiami Zamawiającego, lecz
na wykonaniu prac o charakterze poprawkowym i naprawczym po wcześniejszym wykonawcy
robót. Zostały one wykonane w oparciu o wymogi zawarte w decyzji ŚWINB nr 57/12 z dnia
30.05.2012 r. wydanej na podstawie przepisu art. 51 ust. 1 pkt 2 Prawa budowlanego. Według
Przystępującego przepis ten ma zastosowanie w postępowaniu naprawczym uruchamianym
przez organy nadzoru budowlanego (a nie organy administracji architektoniczno-budowlanej
właściwej do wydania pozwolenia na budowę) w sytuacjach wskazanych w art. 51 ust. 1 Prawa
budowlanego. W przypadkach zaistnienia którejś z przesłanek wymienionych w tym przepisie
organ podejmuje działania mające na celu doprowadzenie do zgodności z prawem wykonanych
robót budowlanych poprzez wydanie jednego z nakazów wskazanych w art. 51 ust. 1 pkt 1 - 3
Prawa budowlanego. Zdaniem Przystępującego, gdyby rzeczywiście jak twierdzi Odwołujący,
doświadczenie jakie nabył Pan P. G. w ramach zadania nr 2 obejmowało przebudowę obiektu
mostowego o konstrukcji łukowej z podwieszonym pomostem o rozpiętości głównego przęsła
minimum 100 m lub extradose lub podwieszonej (wantowej), niemożliwe byłoby wykonywanie
robót w trybie naprawczym przewidzianym w art. 51 Prawa budowlanego. Jak wynika bowiem
z orzecznictwa Sądów administracyjnych „jeżeli ustalono, że inwestycja objęła swoim zakresem
nie tylko zmianę charakterystycznych parametrów w postaci zwiększenia powierzchni
zabudowy ale część pasa drogowego znajduje się na sąsiedniej działce to z tych powodów
inwestycja stanowi nie przebudowę a rozbudowę drogi i w związku z tym wymaga uzyskania
pozwolenia na budowę, Skoro tak to tryb legalizacji przewidziany art. 50 i art. 51 Prawa
budowlanego jest nieprawidłowy. W sprawie winien mieć zastosowanie art, 48 Prawa
budowlanego i oczywiście jako, że zasadą jest możliwość legalizacji samowoli budowlanych
tryb legalizacyjny z tego przepisu". (Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 14
marca 2018 r. II OSK 1303/16). Tymczasem podstawą wydania decyzji nr 57/12 przez ŚWINB
był właśnie przepis art. 51 Prawa budowlanego. A contrario roboty wykonywane w tym trybie nie
mogły stanowić przebudowy obiektu mostowego.
Przystępujący twierdził, że powyższy zakres prac poprawkowych i naprawczych w
żadnym razie nie może zostać utożsamiony z budową lub przebudową obiektu mostowego,
bowiem ich celem było usunięcie skutków awarii oraz doprowadzenie parametrów obiektu do
zgodności z prawem (projektem budowlanym). Zgodnie z przepisami Prawa budowlanego przez
„budowę” należy rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także
odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego. W sytuacji gdy nie powstaje nowy
obiekt, nie może być mowy o budowie (wykonaniu) obiektu budowlanego w rozumieniu Prawa
Budowlanego, a zatem mamy w takim przypadku do czynienia z robotami budowlanymi innego
rodzaju, niepolegającymi jednak na budowie (wyrok WSA w Warszawie z dnia 10.06.2011 r., VII
SA/ Wa 764/11). Odbudowa polega na wykonaniu faktycznie nowego obiektu budowlanego,
choć z wykorzystaniem elementów konstrukcyjnych pozostałych po innym obiekcie
budowlanym, który uległ zniszczeniu. Przy odbudowie mieszczącej się w ustawowej definicji
budowy powstaje fizycznie nowa substancja budowlana. Z reguły jest to odtworzenie obiektu
budowlanego po jego znacznym zniszczeniu, obejmującym niemal całość, a rezultatem takich
robót budowlanych jest nowy obiekt budowlany, zawierający elementy wykorzystane z
poprzedniego obiektu (analogicznie w wyroku NSA z dnia 29.03.2001 r., sygn. akt SA/Bk
852/00). W wyroku WSA w Krakowie z dnia 3.11.2015 r, , Il SA/Kr 1112/15 wyrażono pogląd, iż
przez „rozbudowę” należy rozumieć powiększenie, rozszerzenie budowli, obszaru już
zabudowanego, dobudowanie nowych elementów. Z kolei w wyroku z dnia 27.10.2015 r., II
SA/Kr 963/15, Sąd uznał, iż z rozbudową mamy do czynienia w przypadku zmiany, innych poza
wysokością, charakterystycznych parametrów obiektu budowlanego jak kubatura, powierzchna
zabudowy, jego długość czy szerokość, Rozbudową będzie zatem powiększenie istniejącego
obiektu budowlanego o taki element techniczny stanowiący charakterystyczny parametr
budynku, który stanowi (zewnętrzną) część obiektu budowlanego.
Zdaniem Przystępującego zakres prac wykonanych w ramach zadania nr 2 nie wypełnia
znamion żadnej z powyżej przedstawionych definicji. W szczególności prace wskazane przez
Odwołującego nie polegały na wykonaniu nowego obiektu budowlanego - ponieważ ten obiekt
był już w trakcie budowy, rozpoczętej wcześniej przez innego wykonawcę na podstawie
kolejnych umów z dnia 18.10.2007 r. i 1.10.2010 r. Ich rezultatem nie było też odtworzenie
nowego obiektu, w stopniu wystarczającym do uznania, że prace te polegały na odbudowie
obiektu budowlanego. Nie dobudowano także nowych elementów skutkujących powiększeniem,
rozszerzeniem budowli lub obszaru już zabudowanego.
Przystępujący nie zgadzał się również ze stanowiskiem Odwołującego przedstawionym
w treści odwołania, pozostającego w sprzeczności z treścią oferty, iż w ramach spornego
zadania zostały wykonane prace polegające na przebudowie obiektu mostowego MA532 i
MD532.1. Przystępujący twierdził, że w ramach przedstawionych prac nie doszło do zmiany
parametrów użytkowych lub technicznych obiektów budowlanych. Nie przeczy temu sam
Odwołujący wskazując w treści wniesionego odwołania, że rezultatem przeprowadzonych prac
było osiągnięcie wymaganej nośności obiektów mostowych, zatem nie może być tu mowy o
wykonaniu robót budowlanych, które skutkowałyby zmianą pierwotnie przyjętych parametrów,
bowiem projekt wykonawczo-naprawczy miał na celu nie tyle zmianę pierwotnie określonych
parametrów, co samo osiągnięcie tych parametrów. W świetle rzeczonej decyzji ŚWINB nr 57/12
z dnia 30.05.2012 r. celem wykonanych prac było zapewnienie, aby istniejący obiekt mostowy
osiągnął pierwotnie założone w projekcie budowlanym parametry, umożliwiające bezpieczną
jego eksploatację.
Kolejno Przystępujący twierdził, że zgodnie z art. 3 ust. 1 Prawa budowalnego przez
obiekt budowlany należy rozumieć „budynek, budowlę bądź obiekt małej architektury, wraz z
instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem,
wzniesiony z użyciem wyrobów budowlanych". Obiekty MA532 i MD532.1, nie posiadały
wymaganej nośności oraz stanowiły zagrożenie dla życia, zdrowia oraz bezpieczeństwa.
Ponadto dla tych obiektów nie zostało wydane pozwolenie na ich użytkowanie, co potwierdza,
iż nie mogły być użytkowane. W opinii Konsorcjum BANIMEX obiekty te nie mogły stanowić
obiektów budowlanych w rozumieniu przepisów Prawa budowlanego z uwagi na brak
możliwości użytkowania zgodnie z ich przeznaczeniem. Z tych też względów, oczywistym jest
że realizacja prac budowlanych przez Odwołującego przy obiektach MA532 i MD532.1 nie
mogła zostać zakwalifikowana jako przebudowa, gdyż zgodnie z definicją legalną zawartą w art.
3 ust. 7a Prawa budowlanego przebudowa może dotyczyć robót budowlanych tylko na
istniejących obiektach budowlanych. W świetle obowiązującego prawa obiekty MA532 i
MD532.1 nie spełniały takiej definicji gdyż nie mogły być użytkowane zgodnie z
przeznaczeniem.
Przystępujący zwracał uwagę, iż Zamawiający w pkt. 19.2.2.2) lit a) ppkt ii) IDW wymagał
wykazaniem się przez wykonawców, iż osoba wskazana na Kierownika Budowy lub Kierownika
Robót wykaże się min. doświadczeniem przy budowie lub przebudowie obiektu mostowego.
Zdaniem Przystępującego nie ulega wątpliwości, że prace które realizował Pan P. G. w ramach
rzeczonego zadania nie dotyczyły przebudowy obiektu mostowego. Zgodnie z definicją zawartą
w § 3 ust. 1 rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej w sprawie warunków
technicznych, jakim powinny odpowiadać drogowe obiekty inżynierskie i ich usytuowanie z dnia
30.05.2000 r. przez obiekt mostowy należy rozumieć: „budowlę przeznaczoną do
przeprowadzenia drogi, samodzielnego ciągu pieszego lub pieszo-rowerowego, szlaku
wędrówek zwierząt dziko żyjących lub innego rodzaju komunikacji gospodarczej nad
przeszkodą terenową, a w szczególności: most, wiadukt, estakadę, kładkę.” Z kolei zgodnie z
definicją budowli zawartą w art. 3 ust. 3 prawa budowlanego „należy przez to rozumieć każdy
obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe,
lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty
antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem tablice reklamowe i urządzenia reklamowe,
budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące
instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska
odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla
pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części
budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni jądrowych,
elektrowni wiatrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako
odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową”.
Powyższe dodatkowo potwierdza, iż obiekty MA532 i MD532,1 nie były obiektami mostowymi
w chwili prowadzenia przez prac wykonawczo-naprawczych. Obiekty te uzyskały dopiero status
obiektów mostowych po zakończeniu wszelkich prac budowlanych z nimi związanych i
uzyskaniu pozwolenia na budowę. Z wyżej przywołanych względów nie można zakwalifikować
prac przy przedmiotowych obiektach jako spełniających wymagania w pkt. 19.2.22) lit a) ppkt ii)
IDW, gdyż prace te na pewno nie były budową nowego obiektu mostowego, ani też nie stanowiły
przebudowy istniejącego obiektu mostowego tj. obiektu budowlanego, który był użytkowany
zgodnie z przeznaczeniem. Prace te stanowiły wykonanie zaleceń właściwego inspektora
nadzoru budowlanego mające na celu realizację przyjętego programu naprawczego na etapie
budowy przywołanych obiektów. Konstatując powyższe w opinii Konsorcjum BANIMEX można
stwierdzić, że sporne zadanie nie polegało na zmianie układu funkcjonalnego ani nie polegało
na zmianie sposobu użytkowania obiektu mostowego, a te dwie przesłanki muszą zostać
spełnione łącznie aby uznać dane roboty za przebudowę (Wyrok Wojewódzkiego Sądu
Administracyjnego siedziba w Łodzi z dnia 8 listopada 2011 r, II SA/Łd 1069/11).
Kolejną istotną kwestią poruszaną przez Przystępującego było to, że Pan P. G. w
związku z wykonaniem prac w ramach zadania nr 2 nie nabył doświadczenia obejmującego
budowę lub przebudowę lub nadzór nad budową lub przebudową obiektu mostowego od
rozpoczęcia robót do wykonania zadania, zgodnie z wymogami SIWZ. Dla dokonania
powyższego ustalenia istotne znaczenie ma fakt, że zgodnie z oświadczeniem Odwołującego
zawartym w formularzu 2.2 „kryteria pozacenowe” rozpoczęcie robót w ramach wykazanego
zadania polegającego na wykonaniu programu wykonawczo-naprawczego nastąpiło w dniu
01.07.2013 r., a do ich zakończenia doszło 25.04.2014 r. Natomiast pierwszy wpis o rozpoczęciu
robót w zakresie obiektów mostowych MA532 i MD532.1 miał miejsce w okresie
poprzedzającym zawarcie przez Odwołującego umowy w sprawie realizacji projektu
wykonawczo-naprawczego, na którym Pan P. G. był Kierownikiem Budowy. Przystępujący
wyjaśniał, że roboty budowlane w zakresie tych obiektów rozpoczęły się wiele lat wcześniej, co
zostało odnotowane w dzienniku budowy dotyczącym robót prowadzonych w oparciu o
niewykonaną umowę z dnia 18 października 2007 r. zawartą z poprzednim wykonawcą. W
związku z powyższym Pan P. G. w ramach realizacji projektu wykonawczo-naprawczego nie
mógł być obecny w chwili rozpoczęcia robót na tych obiektach. Z analogicznych przyczyn nie
sposób uznać, że wykonanie wszystkich robót w zakresie obiektów mostowych MA532 i
MD532.1 lub ich odbiór nastąpiło w okresie gdy Pan P. G. pełnił funkcję Kierownika Budowy dla
przedmiotowego projektu wykonawczo-naprawczego.
Następnie Przystępujący odniósł się do zarzutu, dotyczącego naruszenia przez
Zamawiającego art. 96 ust. 3 oraz 8 ust. 1 i 3 Pzp, polegającego na uznaniu zasadności
dokonanego przez Przystępującego zastrzeżenia, jako tajemnicy przedsiębiorstwa części
informacji zawartych w piśmie z dnia 11 marca 2019 roku (wskazanych w załączniku nr 2).
Przystępujący stwierdził, że Zamawiający w treści siwz nie zawarł wymogu dołączenia do oferty
opisu koncepcji czy technologii wykonania poszczególnych robót, ani żadnych innych
dokumentów potwierdzających prawidłowość rozwiązań przyjętych do wyceny. W trakcie
procedury przetargowej Zamawiający sformułował takie żądanie wyłącznie w stosunku do
Przystępującego. Na szczególną uwagę zasługuje, że złożona przez Przystępującego oferta
zawiera najniższą cenę spośród wszystkich złożonych ofert. Na etapie postępowania o
udzielenie zamówienia publicznego Przystępujący nie miał żadnych gwarancji, co do tego, która
ze złożonych ofert zostanie wybrana jako najkorzystniejsza, czy wybór Zamawiającego będzie
ostateczny albo czy postępowanie nie zostanie odmiennie rozstrzygnięte, choćby w wyniku
złożenia odwołania lub konieczności unieważnienia postępowania i jego powtórzenia. W
opisanych sytuacjach zdaniem Przystępującego istnieje realne ryzyko, że inni wykonawcy,
którzy nie zostali wezwani do złożenia wyjaśnień w analogicznym zakresie lub wykonawcy,
którzy złożyli droższe oferty, mogliby skorzystać z udostępnienia przez Zamawiającego
informacji zawartych w Załączniku nr 2. Konsorcjum BANIMEX wyjaśniało, że porównanie cen
zaoferowanych za wykonanie robót przedstawionych w zastrzeżonych wyjaśnieniach wskazuje
na wysokie prawdopodobieństwo, że pozostali wykonawcy nie wypracowali tak skutecznych
rozwiązań w zakresie optymalizacji kosztów za wykonanie tych robót. Zatem potencjalnie
mogliby oni wykorzystać know-how Przystępującego w zakresie strategii budowania ceny oferty,
sposobu i technologii prowadzenia robót nie tylko na gruncie przedmiotowego postępowania ale
również innych przetargów, mających za przedmiot inwestycje o podobnym charakterze.
Uwzględniając treść dokumentacji postępowania o udzielenie zamówienia
przekazanej przez Zamawiającego, złożone dowody oraz stanowiska i oświadczenia
Stron oraz Przystępujących zawarte w pismach procesowych oraz wyrażone na
rozprawie, Izba ustaliła co następuje.
Krajowa Izba Odwoławcza stwierdza, że Odwołujący legitymuje się uprawnieniem do
korzystania ze środków ochrony prawnej, o którym stanowi przepis art. 179 ust. 1 Pzp, według
którego środki ochrony prawnej określone w ustawie przysługują wykonawcy, uczestnikowi
konkursu, a także innemu podmiotowi, jeżeli ma lub miał interes w uzyskaniu danego
zamówienia oraz poniósł lub może ponieść szkodę w wyniku naruszenia przez zamawiającego
przepisów niniejszej ustawy.
Izba potwierdziła skuteczność przystąpienia do postępowania odwoławczego
wykonawcy
Mostostal
Warszawa
S.A.
z
siedzibą
w
Warszawie
przy
ul. Konstruktorskiej 12A, zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego po
stronie Odwołującego (dalej: Przystępujący Mostostal”).
Po rozpoznaniu zarzutów odwołania w oparciu o materiał dowodowy zgromadzony w
sprawie Izba stwierdziła, że zarzuty w części potwierdziły się.
Izba rozpoznała i oceniła zarzuty zgłoszone w odwołaniu w następującej kolejności:
1. Zarzut naruszenia art. 91 ust. 1 w zw. z art. 91 ust. 2 pkt 5 w zw. z art. 7 ust. 1 ustawy
przez dokonanie przez Zamawiającego błędnej oceny oferty Odwołującego, polegającej
na zaniżeniu o 3 punkty liczby punktów przyznanych Odwołującemu w kryterium
Kierownik Budowy lub Kierownik robót mostowych.
Izba ustaliła, że w pkt 19.1.2.2.2) lit. a ppkt ii IDW Zamawiający wskazał, że wykonawca
może otrzymać maksymalną liczbę 6 pkt. Jeśli wskaże doświadczenie przy realizacji zadania
obejmującego budowę lub przebudowę lub nadzór nad budową lub przebudową obiektu
mostowego o konstrukcji łukowej z powieszonym pomostem o rozpiętości głównego przęsła
minimum 100 m lub extradose lub podwieszonej (wantowej) od rozpoczęcia robót do wykonania
zadania na stanowiskach Kierownika Budowy, Kierownika Robót Mostowych lub Inspektora
Nadzoru w branży mostowej:
za 1 obiekt mostowy potwierdzający powyższe wymagania – wykonawca otrzyma 3 pkt,
za 2 obiekty mostowe potwierdzające powyższe wymagania – wykonawca otrzyma 6
pkt,
(…)
Za zadanie, które nie potwierdza w pełni spełnienia powyższych wymagań Wykonawca
otrzyma 0 punktów.
W złożonej ofercie Odwołujący w formularzu „Kryteria pozacenowe” w pkt. II wskazał na
następujące doświadczenie Pana P. G. jako Kierownika Budowy:
Zadanie 1:
nazwa zadania: „Budowa mostu na: rzece Skawie w miejscowości Maków Podhalański
w km 434+731 w ciągu drogi krajowej nr 28”.
rodzaj zadania (budowa/przebudowa obiektu mostowego lub nadzór nad budową/
przebudową obiektu mostowego): budowa obiektu mostowego
rodzaj konstrukcji (łukowej z podwieszonym pomostem o rozpiętości głównego przęsła
min 100 m, extradose lub podwieszonej (wantowej): łukowa z podwieszonym pomostem
o rozpiętości głównego przęsła 115,0 m
stanowisk/stanowiskach (Kierownika Budowy, Kierownika Robót Mostowych lub
Inspektora Nadzoru w branży mostowej): Kierownika Robót Mostowych/ od dnia
26.10.2011 Kierownik Budowy
okres pełnienia funkcji od 08.09.2011 r. do 10.11.2012 r.
data: rozpoczęcia robót 08.09.2011 r. (przekazanie placu budowy)
data zakończenia zadania 10.11.2012 r. (zakończenie robót)
Zadanie 2:
nazwa zadania: Wykonanie robót związanych z realizacją projektu wykonawczo-
naprawczego dla obiektów MA532 i MD532.1 realizowanych ramach Kontraktu pn.:
Kontynuacja budowy autostrady płatnej A1, odcinek, od węzła „Świerklany” (bez węzła)
do granicy państwa z Republiką Czeską. w Gorzyczkach od km 548+897 do km
567+223, długości 18,33km”.
rodzaj zadania (budowa/przebudowa obiektu mostowego lub nadzór nad budową/
przebudową obiektu mostowego): projekt wykonawczo - naprawczy obiektu mostowego
rodzaj konstrukcji (łukowej z podwieszonym pomostem o rozpiętości głównego przęsła
min 100 m, extradose lub podwieszonej (wantowej)): extradose
stanowisk/stanowiskach (Kierownika Budowy, Kierownika Robót Mostowych lub
Inspektora Nadzoru w branży mostowej): Kierownik Budowy
okres pełnienia funkcji od 26.06.2013 r. do 25.04.2014 r.
data rozpoczęcia robót 01.07.2013 r.
data zakończenia zadania 25.04.2014 r.
W zakresie omawianego zarzutu Izba również ustaliła, że Zamawiający przyznał
Konsorcjum BANIMEX 97 punktów, natomiast Odwołującemu 94,84 punktów. W kryterium
określonym w pkt 19.1.2.2.2) lit. a) ppkt ii IDW – Kierownik Budowy lub Kierownik robót
mostowych Zamawiający nie przyznał Odwołującemu punktów za doświadczenie w ramach
zadania nr 2 uznając, że wykazane przez Odwołującego doświadczenie nie spełnia
postawionych wymagań w ramach kryterium pozacenowego, bowiem nie stanowiło wymaganej
przez Zamawiającego budowy, ani też przebudowy. Wskazana przez Odwołującego osoba, tj.
Pan P. G. – nie wykonywała także zadania nr 2 od początku do końca, w myśl definicji zawartej
w siwz.
W toku rozprawy zostały złożone następujące dowody:
1. Opis techniczny projektu architektoniczno
– budowlanego dla obiektów inżynierskich
MA-532 i MD-
532.1 w węźle Mszana autostrady A1.
Opinia techniczna zakładu nowych technologii i wdrożeń „INMOST-PROJEKT” sp. z o.o.
z dnia 30 kwietnia 2019 r.
3. Opinia technicz
na Politechniki Śląskiej z dnia 29 kwietnia 2019 r.
Zgodnie z art. 91 ust. 1 Pzp Zamawiający wybiera ofertę najkorzystniejszą na podstawie
kryteriów oceny ofert określonych w specyfikacji istotnych warunków zamówienia. Kryteriami
oceny ofert są cena lub koszt albo cena lub koszt i inne kryteria odnoszące się do przedmiotu
zamówienia, w szczególności: 5) organizacja, kwalifikacje zawodowe i doświadczenie osób
wyznaczonych do realizacji zamówienia, jeżeli mogą mieć znaczący wpływ na jakość wykonania
zamówienia (art. 91 ust. 2 pkt 5 Pzp).
Natomiast według art. 7 ust. 1 Pzp Zamawiający przygotowuje i przeprowadza
postępowanie o udzielenie zamówienia w sposób zapewniający zachowanie uczciwej
konkurencji i równe traktowanie wykonawców oraz zgodnie z zasadami proporcjonalności i
przejrzystości.
W zakresie omawianego zarzutu Izba potwierdziła prawidłowość stanowiska
Zamawiającego i Przystępującego, którzy słusznie twierdzili, że podane przez Odwołującego
doświadczenie Pana P. G., wskazanego jako Kierownik Budowy w ramach zadania nr 2 w
kryterium określonym w pkt 19.1.2.2.2) lit. a) ppkt ii IDW nie spełnia postawionych przez
Zamawiającego wymagań.
Zgłoszony przez Odwołującego zarzut Izba rozpoznała w dwóch aspektach, tj. po
pierwsze w odniesieniu do tego, czy wskazywane powyżej doświadczenie spełnia wymóg
kryterium określony w pkt 19.1.2.2.2) lit. a) ppkt ii IDW za zakresie pojęć: „budowa” i
„przebudowa” oraz po drugie – w odniesieniu do wymogu rozpoczęcia i zakończenia robót.
W tym miejscu zaznaczyć należy, że strony nie kwestionowały, iż do rozumienia pojęć:
„budowa” oraz „przebudowa” wskazanych w omawianym kryterium zastosowanie mają przepisy
Prawa budowlanego. Spór pomiędzy stronami koncentrował się na tym, czy zadanie nr 2, które
było inwestycją polegającą na wykonaniu robót związanych z realizacją projektu wykonawczo-
naprawczego dla obiektów MA532 i MD532.1 – realizowanych w ramach danego kontraktu na
którym Pan P. G. sprawował stanowisko Kierownika Budowy może być rozpatrywane w
kategoriach: budowy lub przebudowy.
Izba stwierdziła, że w tym miejscu zasadnym jest przywołanie przepisów Prawa
budowlanego, które definiują zakres pojęć: „budowa” i „przebudowa”. Otóż według art. 3 pkt 6
Prawa budowlanego przez budowę należy rozumieć wykonanie obiektu budowlanego w
określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego.
Definicję przebudowy zawiera natomiast art. 3 pkt 7a ww. ustawy i stanowi, że przez
przebudowę należy rozumieć wykonanie robót budowlanych, w wyniku których następuje
zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego obiektu budowlanego, z
wyjątkiem charakterystycznych parametrów, jak: kubatura, powierzchnia zabudowy, wysokość,
długość, szerokość bądź liczba kondygnacji; w przypadku dróg są dopuszczalne zmiany
charakterystycznych parametrów w zakresie niewymagającym zmiany granic pasa drogowego.
Z ustaleń Izby wynika, że w zakresie zadania nr 2 budowa wskazanych w ofercie
obiektów realizowana była w oparciu o decyzję nr 187/07 o pozwoleniu na budowę wydaną
przez Wojewodę Śląskiego z dnia 6.08.2007 r., znak IF-AB/1/7111/396/06. Roboty budowlane
przy obiekcie MA532 rozpoczęły się zgodnie z wpisem w dzienniku budowy w marcu 2008 r.
Dokumenty w postaci m. in. Dziennika Budowy, który odwołuje się do ww. decyzji o pozwoleniu
na budowę oraz rozpoczęcia robót, zostały złożone do akt sprawy przez Zamawiającego wraz
odpowiedzią na odwołanie.
Istotnym w zakresie rozpoznania zarzutu jest, że roboty prowadzone przez
Odwołującego stanowiły kontynuację zadania rozpoczętego przez wykonawcę Alpine Bau
GmbH. W związku z tym, że Zamawiający odstąpił od umowy z tym wykonawcą, zaistniała
potrzeba dokończenia rozpoczętych robót, które były kontynuowane przez Odwołującego na
podstawie pierwotnego pozwolenia na budowę, co potwierdza również oświadczenie
Kierownika Budowy P. G. z dnia 15 maja 2014 r., w którym stwierdzono wprost, że: „roboty
prowadzone w oparciu o ostateczną decyzję nr 187/07 (…)”. Powyższe oświadczenie zostało
opatrzone również podpisem Inspektora Nadzoru oraz Głównego Projektanta. Ponadto w treści
oświadczenia podano, że wprowadzone zmiany są jedynie zmianami mającymi charakter
nieistotny w odniesieniu do zatwierdzonego projektu lub pozwolenia na budowę.
W kontekście powyższego Izba doszła do przekonania, że nie sposób uznać, że w
rozpoznawanej sprawie mamy do czynienia z przebudową w wyniku której nastąpiła istotna
zmiana parametrów na którą wskazywał Odwołujący. Również z dowodów przedłożonych przez
Odwołującego w postaci opinii technicznej Zakładu Nowych Technologii i Wdrożeń „INMOST-
PROJEKT” sp. z o.o. oraz opinii Politechniki Śląskiej nie wynika aby doszło do istotnej zmiany
parametrów. W treści ww. opinii wskazano jedynie, że w wyniku prowadzonych prac doszło do
zmiany parametrów technicznych obiektu bez sprecyzowania jak istotne były to zmiany.
Ponadto dostrzec należy, że z opisu technicznego projektu architektoniczno-budowlanego dla
obiektów inżynierskich MA-532 i MD-532.1 wynika, że podstawą tego opracowania była norma
[10] PN-85/S-100030 Obiekty mostowe. Obciążenia. Na stronie opisu projektu wprost
stwierdzono, że mosty będą przenosiły obciążenia użytkowe klasy A wg normy [10]. Wobec tego
Izba nie podzieliła argumentacji Odwołującego, który twierdził, że dopiero wykonanie
przebudowy tych obiektów przez Odwołującego doprowadziło do zmiany ich nośności i tym
samym umożliwiło dopuszczenie ich do użytkowania.
Izba stanęła na stanowisku, że w omawianym przypadku mamy do czynienia z
wykonaniem robót związanych z realizacją projektu wykonawczo-naprawczego, który miał na
celu dokończenie budowy prowadzonej w oparciu o decyzję nr 187/07 o pozwoleniu na budowę
wydaną przez Wojewodę Śląskiego z dnia 6.08.2007 r. znak IF-AB/1/7111/396/06. Dostrzec
należy, że dla omawianej inwestycji nie wydano nowego pozwolenia na budowę a realizacja
następowała na podstawie pierwotnie wydanej decyzji. Wykonane prace na które powołuje się
Odwołujący były realizowane w sposób uwzględniający wymogi zawarte w decyzji z dnia 30
maja 2012 r. nr 57/12 wydanej przez Śląskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru
Budowlanego (decyzja w aktach sprawy). W decyzji nakazano Inwestorowi budowy wykonanie
określonych robót budowlanych i czynności w celu doprowadzenia przedmiotowej budowy do
stanu zgodnego z prawem. W związku z tym Izba za słuszne uznała stanowisko wyrażone przez
Przystępującego, że prace wykonywane przez Odwołującego w rozpoznawanym stanie
faktycznym nie mogą być zakwalifikowane jako przebudowa obiektu mostowego, bowiem celem
przeprowadzenia tych prac było usunięcie skutków awarii oraz doprowadzenie parametrów
obiektu do zgodności z prawem.
Kolejnym aspektem zgłoszonego zarzutu, który został rozpoznany przez Izbę, jest
spełnienie wymagania Zamawiającego, w zakresie legitymowania się przez wskazaną przez
Odwołującego osobę, tj. Pana P. G., określonym doświadczeniem, z uwzględnieniem
następującego okresu: od rozpoczęcia robót do wykonania zadania na stanowiskach. Izba
uznała, że w zakresie zadania 2 doświadczenie nabyte przez Pana P. G. nie spełnia powyższych
wymagań Zamawiającego, ponieważ nie obejmuje w całości okresu: od rozpoczęcia robót do
wykonania zadania.
W tym miejscu podkreślenia wymaga, że Zamawiający w specyfikacji w sposób
jednoznaczny wskazał jak rozumieć pojęcia: zarówno rozpoczęcia jak i zakończenia robót.
Zamawiający przy opisie kryterium zawarł następującą treść: „Uwaga! Na potrzeby tego
kryterium rozpoczęcie robót należy rozumieć jako datę wpisu w dzienniku budowy o rozpoczęciu
robót dotyczących obiektów mostowych spełniających powyższe wymagania. Jako wykonanie
zadania należy rozumieć datę wpisu w dzienniku budowy potwierdzającego wykonanie
wszystkich robót lub protokół odbioru całości robót na obiekcie spełniającym powyższe
wymagania.(…)”.
Analizując doświadczenie Pana P. G. w zakresie zadania nr 2 opisane w formularzu
kryteriów pozacenowych, w zestawieniu z treścią dokumentów przedstawionych przez
Zamawiającego, tj. Dziennik Budowy stwierdzić należy, że doświadczenie przedstawione przez
Odwołującego występuje w krótszym okresie niż ten wymagany przez Zamawiającego. Otóż
Odwołujący stwierdził, że rozpoczęcie robót przez Pana P. G. miało miejsce w dniu 01.07.2013
r., podczas gdy z dowodów przedstawionych przez Zamawiającego, które zostały opisane
powyżej, wynika, że roboty na obiekcie MA532 rozpoczęły się wcześniej, bo już w marcu 2008
r. W związku z tym Izba stanęła na stanowisku, że zasadne było uznanie przez Zamawiającego,
że Pan P. G. nie pełnił funkcji Kierownika Budowy na zadaniu nr 2 od rozpoczęcia robót i nie
przyznał Odwołującemu punktów w tym zakresie.
Podsumowując powyższe rozważania Izba potwierdziła, że wykazane przez
Odwołującego doświadczenie Pana P. G. w zakresie zadania nr 2 nie spełnia wymagań
Zamawiającego określonych w pkt 19.1.2.2.2) lit. a ppkt ii IDW, ponieważ nie może być
zakwalifikowane jako „budowa” czy też „przebudowa” obiektu mostowego a także nie
uwzględnia okresu zakreślonego przez Zamawiającego w siwz w aspekcie rozpoczęcia robót.
Wobec tego zasadnym był brak przyznania Odwołującemu w omawianym zakresie 3
dodatkowych punktów. Konsekwencją powyższego brak było stwierdzenia przez Izbę
naruszenia przez Zamawiającego art. 91 ust. 1 w zw. z art. 91 ust. 2 pkt 5 w zw. z art. 7 ust. 1
ustawy.
Zarzut naruszenia przez Zamawiającego art. 96 ust. 3 oraz 8 ust. 1 i 3 ustawy.
Na wstępie Izba uznała za konieczne odniesienie się do wniosku złożonego przez
Zamawiającego, w zakresie pozostawienia bez rozpoznania odwołania, w odniesieniu do
zarzutu zaniechania odtajnienia Załącznika nr 1 w piśmie Konsorcjum BANIMEX z dnia
11.03.2019 r. Zamawiający podnosił, że w zakresie Załącznika nr 1 odwołanie jest
bezprzedmiotowe, ponieważ został on Odwołującemu udostępniony i stanowił uzasadnienie
zastrzeżenia tajemnicy przedsiębiorstwa.
Izba oddaliła wniosek złożony przez Zamawiającego wskazując, że w zarzutach
Odwołujący odwoływał do zaniechanie przez Zamawiającego czynności polegającej na uznaniu
dokonanego przez Konsorcjum BANIMEX zastrzeżenia, jako tajemnica przedsiębiorstwa,
w zakresie Załącznika nr 1 w piśmie z dnia 11.03.2019 r., jako zastrzeżenia bezskutecznego
jednocześnie żądając udostępnienia Odwołującemu tej części dokumentacji Przystępującego
która nie została przez Zamawiającego ujawniona. Odwołujący do odwołania załączył treść
Załącznika nr 1 w piśmie Konsorcjum BANIMEX z dnia 11.03.2019 r.
Dostrzec również należy, że zarówno Zamawiający jak i Przystępujący w złożonych
pismach bez większego problemu odkodowali informację, która stanowiła przedmiot
zaskarżenia w odwołaniu przez skarżącego wykonawcę. Zgodzić się należy z Odwołującym,
który stwierdził, że w przepisach Pzp brak jest legalnej definicji zarzut odwołania. Krajowa Izba
Odwoławcza wypracowała jednak w orzeczeniach własną definicję tego terminu, według której
zarzut odwołania to „zespół okoliczności faktycznych i prawnych, tj. czynność lub zaniechanie
Zamawiającego oraz ich uzasadnienie faktyczne i prawne”. W omawianej sprawie Izba
stwierdziła, że Odwołujący określił w sposób dostateczny zaniechanie Zamawiającego oraz jego
uzasadnienie faktyczne i prawne.
Wobec powyższego Izba stanęła na stanowisku, że zarzut naruszenia art. 96 ust. 3 oraz
8 ust. 1 i 3 ustawy w zw. z art. 11 ust. 2 uznk, dotyczący zaniechania ujawnienia przez
Zamawiającego wyjaśnień, złożonych przez Konsorcjum BANIMEX w zakresie sposobu i
technologii prowadzenia robót został prawidłowo zgłoszony i podlega rozpoznaniu Izby. Po
analizie zgromadzonego w sprawie materiału dowodowego Izba uznała, że zgłoszony zarzut
potwierdził się.
Z ustaleń Izby wynika, że Przystępujący, odpowiadając pismem z dnia 11 marca 2019 r.
na wezwanie Zamawiającego z dnia 1 marca 2019 r., wystosowane na podstawie art. 87 ust. 1
Pzp zastrzegł treść składanych wyjaśnień z zakresie technologii wykonania konstrukcji nośnej
(załącznik nr 2 w piśmie z dnia 11.03.2019 r.) z uwagi na znajdującą się w tej części wyjaśnień
tajemnicę przedsiębiorstwa. W związku z tym Zamawiający nie udostępnił Odwołującemu
wyjaśnień Przystępującego w powyższym zakresie. Z dokumentacji postępowania i wyjaśnień
Przystępującego złożonych w piśmie procesowym i w toku rozprawy wynika, że wraz z
wyjaśnieniami nie zostały złożone żadne dowody na potwierdzenie wykazania zasadności
zastrzeżenia.
Przytaczając, zgodnie z wymaganiami art. 196 ust. 4 Pzp, przepisy stanowiące podstawę
prawną zapadłego rozstrzygnięcia, a których naruszenie przez Zamawiającego zarzucał
Odwołujący, wskazać należy, iż zgodnie z art. 96 ust. 3 Pzp protokół wraz z załącznikami jest
jawny. Załączniki do protokołu udostępnia się po dokonaniu wyboru najkorzystniejszej oferty lub
unieważnieniu postępowania, z tym że oferty udostępnia się od chwili ich otwarcia, oferty
wstępne od dnia zaproszenia do składania ofert, a wnioski o dopuszczenie do udziału w
postępowaniu od dnia poinformowania o wynikach oceny spełniania warunków udziału w
postępowaniu.
Natomiast treść art. 8 ust. 1 Pzp formułuje zasadę jawności postępowania o udzielenie
zamówienia. Wyjątek od powyższej zasady wprowadza art. 8 ust. 3 Pzp, który stanowi, że nie
ujawnia się informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów o
zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, jeżeli wykonawca nie później niż w terminie składania ofert
lub wniosków o dopuszczenie udziału w postępowaniu, zastrzegł, że nie mogą być one
udostępniane oraz wykazał, że zastrzeżone informacje stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa.
Wykonawca nie może zastrzec informacji, o których mowa w art. 86 ust. 4, co oznacza, że
wykonawca nie może zastrzec nazwy (firmy), adresu oraz informacji dotyczących ceny, terminu
wykonania zamówienia, okresu gwarancji i warunków płatności zawartych w ofercie.
W świetle art. 11 ust. 2 ustawy uznk, przez tajemnicę przedsiębiorstwa rozumie się
informacje techniczne, technologiczne, organizacyjne przedsiębiorstwa lub inne informacje
posiadające wartość gospodarczą, które jako całość lub w szczególnym zestawieniu i zbiorze
ich elementów nie są powszechnie znane osobom zwykle zajmującym się tym rodzajem
informacji albo nie są łatwo dostępne dla takich osób, o ile uprawniony do korzystania z
informacji lub rozporządzania nimi podjął, przy zachowaniu należytej staranności, działania w
celu utrzymania ich w poufności.
Na wstępie wskazać należy, że ocenie Izby w ramach postępowania odwoławczego,
podlegała prawidłowość czynności Zamawiającego, polegająca na ocenie tego, czy
Przystępujący w toku postępowania o udzielenie zamówienia wykazał Zamawiającemu, czego
wymaga art. 8 ust. 3 Pzp, że zastrzeżone informacje posiadają walor tajemnicy
przedsiębiorstwa, a tym samym zasługują na ochronę.
W rozpoznawanej sprawie rozstrzygnięcia wymaga kwestia związana z tym, czy
Przystępujący zastrzegając określony katalog informacji w piśmie z dnia 11 marca 2019 r. w
sposób wystarczający wykazał, że zastrzeżone przez niego informacje w złożonym na żądanie
Zamawiającego, piśmie stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa w rozumieniu ustawy uznk a w
konsekwencji Zamawiający był uprawniony do pozostawienia ich w poufności? Izba stanęła na
stanowisku, że na tak zadane pytanie należy odpowiedzieć przecząco. W tym miejscu
zaznaczenia wymaga, że samo zastrzeżenie udostępnienia informacji nie jest wystarczające,
lecz wykonawca każdorazowo musi uzasadnić – i to w sposób kwalifikowany, gdyż wręcz
„wykazać” – iż zastrzeżone informacje stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa. W rozpoznawanej
sprawie Izba uznała, że Przystępujący nie sprostał temu zadaniu.
W ocenie Izby Przystępujący w złożonych wyjaśnieniach nie wykazał w sposób
wystarczający, że informacje zawarte w dokumentach w części zastrzeżonych spełniają
wszystkie przesłanki konieczne do skutecznego zastrzeżenia w nich, określonych informacji
jako tajemnicy przedsiębiorstwa.
Po pierwsze złożone wyjaśnienia mają charakter dość ogólny i brak w nim konkretnych,
precyzyjnych informacji, które uprawniałby Konsorcjum Mostostal do zachowania w poufności
części dokumentów objętych klauzulą „tajemnica przedsiębiorstwa”. Konsorcjum BANIMEX w
zasadzie skupiło się jedynie na tym, że wybór technologii wykonania konstrukcji nośnej
wskazuje na sposób dokonania przez wykonawcę kalkulacji ceny ofertowej, podkreślając, że
„obnażają reguły kalkulacji kosztów obowiązujących w przedsiębiorstwie Przystępującego i
związaną z tym koncepcję organizacyjno-techniczną realizacji zamówienia”. Jednak w
złożonych wyjaśnieniach brak jest szczegółowego wyjaśnienia w tym zakresie.
Jeśli zaś chodzi o wartość gospodarczą zastrzeżonej informacji to Przystępujący podał,
że zastrzeżona informacja posiada autonomiczną wartość handlową (gospodarczą) w stopniu
uzasadniającym konieczność jej ochrony przed szerszym rozpowszechnianiem. W tym miejscu
wskazać należy, że Zamawiający odpowiadając na pytania do siwz w piśmie z dnia 21 grudnia
2018 r. w odpowiedzi na pytanie nr 19 podał: „Ponadto Zamawiający udziela następujących
wyjaśnień w sprawie technologii budowy przęseł mostu. Przęsła mostu zostały zaprojektowane
w technologii „na mokro” na rusztowaniach stacjonarnych i podporach tymczasowych.
Rozwiązanie takie jest uzyskało pozwolenie wodnoprawne i zostało potwierdzone decyzją
ZRID. Zgodnie ze STWIORB koszt wykonania rusztowań i szalunków należy ująć w cenie
jednostkowej betonu. Zamawiający nie wyklucza zgody na zastosowanie innej technologii
betonowania przęseł mostu (metoda nawisowa, nasuwanie podłużne, częściowa prefabrykacja
itp.) pod następującymi warunkami: (…)”.
Izba stwierdziła, że skoro Zamawiający w ramach prowadzonego postępowania jako
jedną z przykładowych metod podał metodę wskazaną przez Przystępującego w złożonych
wyjaśnieniach, to wyjaśnienia Przystępującego w tym zakresie należy uznać za wątpliwe. W
związku z tym Izba uznała, że złożone przez Przystępującego wyjaśnienia nie uprawniały
Konsorcjum BANIMEX do zachowania w poufności części dokumentów objętych klauzulą
„tajemnica przedsiębiorstwa”.
Kolejną przesłanką, która stanowiła podstawę badania przez Izbę była konieczność
wykazania przez Przystępującego, iż podjął, przy zachowaniu należytej staranności, działania
w celu utrzymania zastrzeżonych informacji w poufności. Izba w omawianym zakresie w pełni
popiera stanowisko prezentowane przez Odwołującego oraz Przystępującego Mostostal, którzy
zgodnie twierdzili, że Konsorcjum BANIMEX nie sprostało temu wymaganiu, bowiem oparło się
jedynie na gołosłownych twierdzeniach nie przedstawiając w tym zakresie żadnych dowodów.
Dostrzec należy, że Przystępujący w złożonych wyjaśnianiach wskazał, że: „informacje
w zakresie budowania strategii cenowej i sposobu obliczania ceny ofertowej oraz technologii i
koncepcji prowadzenia robót, wskazanych w wezwaniu Zamawiającego do wyjaśnień, w
szczególności w zakresie technologii wykonania konstrukcji nośnej nie są powszechnie znane
ani łatwo dostępne. Podjęliśmy szereg stosowanych środków w celu zachowania tych informacji
w tajemnicy, w szczególności poprzez ograniczenie liczby osób mających do nich dostęp. Krąg
osób zaangażowanych w przygotowanie ofert na potrzeby postępowań o udzielenie zamówienia
publicznego (…) jest zawsze ograniczony do kilku osób – pracowników spółki, którzy zawarli
dodatkowo umowy o zachowaniu poufności oraz zakazie konkurencji. Ponadto w Spółce
stosowany jest szereg ograniczeń organizacyjnych związanych z procedurami wewnętrznego
obiegu informacji, dotyczących możliwości i terminów wprowadzania poszczególnych danych
na serwery, zabezpieczeniu dostępu do tych serwerów hasłami, wydzielaniu odpowiednio
odizolowanych pomieszczeń do prowadzenia bezpośrednich i telefonicznych rozmów na tematy
związane z opracowaniem ceny ofertowej oraz koncepcji i technologii prowadzenia robót
budowlanych na etapie przygotowywania oferty i realizacji inwestycji. W stosunku do podmiotów
wewnętrznych zewnętrznych, tj. podwykonawców, dostawców, i usługodawców stosowany jest
szereg zabezpieczeń mających na celu zobowiązanie ich do zachowania tajemnicy dotyczącej
wzajemnej wymiany informacji”.
Analiza zacytowanych powyżej wyjaśnień Przystępującego BANIMEX prowadzi do
wniosku, że wykonawca powołując się w nich na wprowadzenie szeregu zabezpieczeń w celu
zachowania informacji w poufności takich jak np. ograniczenie liczby osób mających dostęp do
poufnych informacji (pracowników spółki), którzy zawarli dodatkowo umowy o zachowaniu
poufności oraz zakazie konkurencji, procedury wewnętrznego obiegu informacji – powinien
przedstawić stosowne dowody w tym zakresie. Za dowody takie mogłyby być uznane chociażby
wskazywane przez Przystępującego umowy o zachowaniu poufności oraz zakazie konkurencji
zawierane z określonymi pracownikami a także procedury wewnętrznego obiegu informacji.
Przystępujący dowodów takich Zamawiającemu nie przedstawił a ograniczył się jedynie do
gołosłownych stwierdzeń.
Reasumując, w oparciu o zgromadzony w sprawie materiał dowodowy Izba stwierdziła,
że wykonawca Konsorcjum BANIMEX nie wypełnił przesłanki wynikającej z art. 8 ust. 3 Pzp i
nie wykazał w sposób wystarczający, że zastrzeżone w wyjaśnieniach z dnia 11 marca
2019 r. (załącznik nr 2) określone informacje stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa. Tym samym
za niewłaściwą należy uznać czynność Zamawiającego, który nie ujawnił tych informacji na
żądanie Odwołującego. Wobec tego Izba uwzględniła odwołanie i nakazała Zamawiającemu:
unieważnienie wyboru oferty najkorzystniejszej za którą została uznana oferta Przystępującego
oraz uznanie za nieskuteczne zastrzeżenia przez Przystępującego załącznika nr 2 do pisma z
dnia 11 marca 2019 r.
Uwzględniając powyższe, na podstawie art. 192 ust. 1 i 2 Pzp orzeczono jak w sentencji.
O kosztach postępowania orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 Pzp stosownie do
wyniku sprawy orz zgodnie z § 3 pkt 1 i 2 lit. b) i § 5 ust 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady
Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od
odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz.
U. Nr 41, poz. 238).
…………………………..
…………………………..
………………………….