KIO 81/19
Sygn. akt: KIO 81/19
POSTANOWIENIE
z dnia 29 stycznia 2019 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodniczący:
Klaudia Szczytowska-Maziarz
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym bez udziału stron oraz uczestników postępowania
odwoławczego w dniu 29 stycznia 2019 r. w Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 19 stycznia 2019 r. przez wykonawcę K. S.,
prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą K. S. Zakład Usług Leśnych, ul.
Królowej Jadwigi 7E/6, 76-150 Darłowa w postępowaniu prowadzonym przez Skarb
Państwa – Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe Nadleśnictwo Polanów,
ul. Żwirowa 12a, 76-010 Polanów
postanawia:
1. umarza
postępowanie odwoławcze,
2. nakazuje zwrot z rachunku bank
owego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
wykonawcy K. S.
, prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą K. S. Zakład
Usług Leśnych, ul. Królowej Jadwigi 7E/6, 76-150 Darłowa kwoty 15 000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy), stanowiącej uiszczony wpis od
odwołania.
KIO 81/19
Stosownie do art. 198 a i 198 b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 1986 ze zm.) na niniejsze postanowienie w terminie
7 dni od dnia jego doręczenia przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Koszalinie
Przewodniczący: ………………………………
KIO 81/19
U z a s a d n i e n i e
W odniesieniu do
postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, prowadzonego
w trybie przetargu nieograniczonego na „Wykonywanie usług z zakresu gospodarki leśnej na
terenie Nadleśnictwa Polanów w roku 2019-2020” część 1 i 3 wykonawca K. S., prowadzący
działalność gospodarczą pod firmą K. S. Zakład Usług Leśnych, ul. Królowej Jadwigi 7E/6, 76-
150 Darłowa (dalej „odwołujący”) zarzucił Skarbowi Państwa – Państwowemu Gospodarstwu
Leśnemu Lasy Państwowe Nadleśnictwo Polanów, ul. Żwirowa 12a, 76-010 Polanów (dalej
„zamawiający”) naruszenie następujących przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo
zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 1986 ze zm.):
1. art. 24 ust. 1 pkt 12 w zw. z art. 24 ust. 4 tej ustawy, poprzez wykluczenie
odwołującego z postępowania i uznanie jego oferty za odrzuconą w sytuacji, gdy nie
zaszły przesłanki do dokonania takiej czynności i odwołujący nie podlegał wykluczeniu
z postępowania,
1. art. 24 ust. 1 pkt 12 w zw. z art 26 ust. 1 i ust. 3 tej ustawy, poprzez wykluczenie
odwołującego z postępowania wskutek błędnej wykładni przepisów dotyczących
aktualności dokumentów i oświadczeń składanych przez wykonawcę w postępowaniu,
2. art. 91
, poprzez zaniechanie wyboru oferty odwołującego jako najkorzystniejszej
wobec wykazania spełniania warunków udziału w postępowaniu dla pakietów (części)
nr 1 i nr 3.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania w całości i nakazanie zamawiającemu:
unieważnienia czynności wykluczenia odwołującego z postępowania i uznania oferty
odwołującego za odrzuconą,
dokonania czynności ponownego badania i oceny ofert oraz wyboru oferty
najkorzystniejszej dla części nr 1 i 3, a w jej następstwie dokonanie wyboru oferty
odwołującego jako oferty
najkorzystniejszej dl
a tych części zamówienia,
obciążenie zamawiającego kosztami postępowania odwoławczego.
W dniu 25 stycznia 2018 r., tj. przed wyznaczonym
na dzień 31 stycznia 2019 r.
posiedzeniem z udziałem stron oraz uczestników postępowania odwoławczego, wpłynęła do
Pre
zesa Krajowej Izby Odwoławczej Odpowiedź na odwołanie – pismo zamawiającego z tego
samego dnia
, w którym zamawiający oświadczył, iż „uwzględnia zarzuty odwołania w całości”.
Dodatkowo zamawiający oświadczył, że w dniu 25 stycznia 2019 r. dokonał czynności
unieważnienia wykluczenia odwołującego z postępowania.
Izba ustaliła, że do postępowania odwoławczego nie przystąpił żaden wykonawca.
KIO 81/19
Wprawdzie
zgłoszenie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego
w dniu 24 stycznia 2019 r. godz. 18:57 na adres e-mail:
przesłali
w
ykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia – konsorcjum „Północ”
z siedzibą dla lidera: Krąg 31/5, 76-010 Północ, jednak zgłoszenie to było nieskuteczne, co
oznacza, że konsorcjum to nie stało się uczestnikiem postepowania odwoławczego.
Zgodnie z art. 185 ust. 2 zdanie drugie
: „Zgłoszenie przystąpienia doręcza się
Prezesowi Izby w postaci papierowej albo elektronicznej opatrzonej bezpiecznym podpisem
elektronicznym
weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu (…).”
Dodatkowo, zgodnie § 5 Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów w sprawie
regulaminu postępowania przy rozpoznawaniu odwołań z dnia 7 maja 2018 r. (Dz.U. z 2018 r.
poz. 1092) [dalej „Rozporządzenie”] „Odwołanie wraz z załącznikami oraz zgłoszenie
przystąpienia do postępowania odwoławczego przez wykonawcę, wnoszone w formie
pisemnej w postaci elektronicznej i opatrzone kwalifikowanym podpisem elektronicznym, oraz
dalsze pisma w sprawie wnoszone w tej postaci przekazuje się za pośrednictwem
elektronicznej skrzynki podawczej Izby, udostępnionej na stronie internetowej Urzędu.”
Bezsprzecznie
zgłoszenie przystąpienia zostało przesłane (doręczone) jako
wiadomość e-mail (nie w postaci papierowej).
Bezsprzecznie też zgłoszenie przystąpienia nie zostało przesłane (doręczone) za
pośrednictwem elektronicznej skrzynki podawczej Urzędu (Zamówień Publicznych), jak
wymagają ww. przepisy. Załączenie do wiadomości e-mail pisma, nawet opatrzonego
kwalifikowanym podpisem elektronicznym nie spełnia wymogu wniesienia odwołania
w postaci elektronicznej za pośrednictwem elektronicznej skrzynki podawczej, udostępnionej
na stronie intern
etowej Urzędu.
Wobec
powyższego stwierdzić należało, że zgłoszenie przystąpienia nie było
skuteczne.
Uwzględniając powyższe Krajowa Izba Odwoławcza, działając na podstawie art. 186
ust. 2 ustawy Pzp w zw. z art. 186 ust. 1 ustawy Pzp, postanowiła postępowanie odwoławcze
umorzyć.
Stosownie do wskazanego przepisu ustawy Pzp Izba może – w przypadku
uwzględnienia przez zamawiającego w całości zarzutów przedstawionych w odwołaniu, jeżeli
w postępowaniu odwoławczym po stronie zamawiającego nie przystąpił w terminie żaden
wykonawca
– umorzyć postępowanie na posiedzeniu niejawnym bez obecności stron oraz
uczestników postępowania.
Mając powyższe na uwadze, działając na podstawie art. 192 ust. 1 zdanie drugie
KIO 81/19
ustawy Pzp i art. 186 ust. 2 w zw. z art. 186 ust. 1 ustawy Pzp, orzeczono jak w sentencji.
Orzekając o kosztach postępowania odwoławczego Izba uwzględniła okoliczność, iż
koszty te znoszą się wzajemnie z mocy przepisu art. 186 ust. 6 pkt 2) lit. b ustawy Pzp,
orzekając jednocześnie o konieczności zwrotu odwołującemu kwoty wpisu uiszczonego przez
odwołującego na rachunek Urzędu Zamówień Publicznych.
Przewodniczący: ………………………………