Sygn. akt KIO 99/19
POSTANOWIENIE
z dnia 30 stycznia 2019 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Irmina Pawlik
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym bez
udziału stron w Warszawie w dniu 30 stycznia
2019 r.
odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 21 stycznia
2019 r. przez wykonawcę AWIMA Spółka jawna B. W. z siedzibą w Józefowie w postępowaniu
prowadzonym przez
zamawiającego Ministerstwo Zdrowia z siedzibą w Warszawie
postanawia:
umarza postępowanie odwoławcze;
2. nakazuje zwrot
z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
wykonawcy
AWIMA Spółka jawna B. W. z siedzibą w Józefowie kwoty 15 000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczonej przez odwołującego tytułem
wpisu od
odwołania.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 1986 ze zm.) na niniejsze postanowienie - w terminie 7
dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: ……………………………….………
Sygn. akt KIO 99/19
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający – Ministerstwo Zdrowia z siedzibą w Warszawie prowadzi postepowanie
o
udzielenie zamówienia publicznego pn. „Kompleksowe sprzątanie pomieszczeń obiektów
Ministerstwa Zdrowia.” Postępowanie prowadzone jest w trybie przetargu nieograniczonego
na podstawie ustawy z dnia 29
stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (tj. Dz. U. z 2018
r., poz. 1986 ze zm.
, dalej „ustawa Pzp”). Wartość szacunkowa zamówienia przekracza kwoty
określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy Pzp. Ogłoszenie
o
zamówieniu wraz ze specyfikacją istotnych warunków zamówienia zostało opublikowane na
stronie Ministerstwa Zdrowia w dniu 11 stycznia 2019 r., natomiast w
Dzienniku Urzędowym
Unii Europejskiej o
głoszenie o zamówieniu zostało opublikowane dnia 15 stycznia 2019 r. pod
numerem 2019/S 010-019237.
W dniu 21 stycznia 2019 r. wykonawca
AWIMA Spółka jawna B. W. z siedzibą w Józefowie
(dalej jako „Odwołujący”) wniósł odwołanie do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wobec
treści ogłoszenia o zamówieniu oraz specyfikacji istotnych warunków zamówienia.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie:
1. art. 22 ust. 1a w zw. z art. 22d ust. 1 ustawy Pzp
poprzez sformułowanie warunków udziału
w postępowaniu w zakresie doświadczenia wykonawcy (III. 1.3 ogłoszenia o zamówieniu
oraz roz
działu 5 pkt 3 lit. a) specyfikacji istotnych warunków zamówienia) w sposób
nieadekwatny, nieproporcjonalny do przedmiotu za
mówienia i ograniczający uczciwą
konkurencję;
2. art. 7 ust. 1 ustawy Pzp
poprzez naruszenie zasad uczciwej konkurencji i proporcjonalności
przy formułowaniu warunku udziału w postępowaniu w zakresie doświadczenia
wykonawcy.
Z uwagi na tak podniesione zarzuty
Odwołujący wniósł o:
uwzględnienie odwołania;
nakazanie Zamawiającemu dokonania zmiany postanowień ogłoszenia o zamówieniu
i
specyfikacji istotnych warunków zamówienia poprzez wykreślenie postanowień sekcji II
1.1.3 ogłoszenia o zamówieniu oraz rozdziału 5 pkt 3 lit. a) specyfikacji istotnych warunków
zamówienia w zakresie, w jakim Zamawiający postawił warunek udziału w postępowaniu
dotyczący doświadczenia wykonawcy o treści „O udzielenie zamówienia mogą ubiegać się
Wykonawcy, którzy nie podlegają wykluczeniu, na podstawie art. 24 ust. 1 Ustawy
i
spełniają warunki udziału w postępowaniu dotyczące: (...) 3) zdolności technicznej lub
zawodowej -
Zamawiający uzna, że Wykonawca spełnia powyższy warunek, jeżeli: (...) a)
wykaże się wykonaniem w okresie ostatnich 3 lat co najmniej 1 usługi sprzątania
w
obiektach wpisanych do rejestru zabytków, o łącznej powierzchni sprzątania minimum
8.000 m
.” oraz wprowadzenie w to miejsce warunku o treści: „O udzielenie zamówienia
mogą ubiegać się Wykonawcy, którzy nie podlegają wykluczeniu, na podstawie art. 24 ust.
1 Ustawy i spełniają warunki udziału w postępowaniu dotyczące: (...) 3) zdolności
technicznej lub zawodowej -
Zamawiający uzna, że Wykonawca spełnia powyższy
warunek, jeżeli: (...) a) wykaże się wykonaniem w okresie ostatnich 3 lat co najmniej 1
usługi sprzątania w obiektach o łącznej powierzchni sprzątania minimum 8.000 m
”;
zasądzenie od Zamawiającego na rzecz Odwołującego zwrotu kosztów postępowania
odwoławczego, w tym kosztów zastępstwa przed Krajową Izbą Odwoławczą.
Izba ustaliła, iż w dniu 23 stycznia 2019 r. Zamawiający opublikował na swojej stronie
internetowej kopię odwołania oraz wezwał wykonawców do przystąpienia do postępowania
odwoławczego. W terminie wynikającym z art. 185 ust. 2 ustawy Pzp do postępowania
odwoławczego nie zgłosił przystąpienia żaden wykonawca. W dniu 29 stycznia 2019 r. do
Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęła odpowiedź Zamawiającego na odwołanie,
w
której poinformował on, iż uznaje odwołanie w całości oraz wnosi o umorzenie
postępowania. Do pisma załączył dokument potwierdzający dokonanie modyfikacji treści
Rozdziału 5 pkt 3 lit. a) SIWZ i sprostowanie ogłoszenia.
Uwzględniając powyższe oraz mając na względzie fakt, iż do postępowania odwoławczego
po stronie Zamawiającego nie przystąpił żaden wykonawca, Izba uznała, że zachodzą
podstawy do umorzenia postępowania odwoławczego na posiedzeniu niejawnym na
podstawie art. 186 ust. 2 ustawy Pzp.
Zgodnie z treścią tego przepisu w przypadku
uwzględnienia przez zamawiającego w całości zarzutów przedstawionych w odwołaniu Izba
może umorzyć postępowanie na posiedzeniu niejawnym bez obecności stron oraz
uczestników postępowania odwoławczego, którzy przystąpili do postępowania po stronie
wykonawcy, pod warunkiem że w postępowaniu odwoławczym po stronie zamawiającego nie
przystąpił w terminie żaden wykonawca. W takim przypadku zamawiający wykonuje, powtarza
lub unieważnia czynności w postępowaniu o udzielenie zamówienia zgodnie z żądaniem
zawartym w odwołaniu.
Izba zważyła, że skuteczne skorzystanie przez Zamawiającego z przysługującej mu
czynności dyspozytywnej, tj. uwzględnienia w całości zarzutów odwołania, w sytuacji gdy po
stronie Zamawiającego nie przystąpił do postępowania żaden wykonawca, powoduje
zakończenie postępowania odwoławczego bez merytorycznego rozpoznania zarzutów
odwołania. Natomiast dalsze czynności, które Zamawiający podejmie w celu uczynienia
zadość żądaniom odwołania, pozostają poza oceną Izby w ramach ustalenia zaistnienia
przesłanki umorzenia postępowania odwoławczego. Podkreślić jednak należy, iż zgodnie
z
dyspozycją art. 186 ust. 2 in fine ustawy Pzp ustawodawca nałożył na Zamawiającego
obowiązek wykonania, powtórzenia lub unieważnienia czynności w postępowaniu o udzielenie
zamówienia, zgodnie z żądaniem zawartym w odwołaniu.
W tym stanie rzeczy Izba na podstawie art. 186 ust. 2 ustawy Pzp u
morzyła postępowanie
odwoławcze, orzekając w formie postanowienia zgodnie z art. 192 ust. 1 zdanie drugie ustawy
Pzp.
O kosztach postępowania odwoławczego Izba orzekła na podstawie art. 186 ust. 6 pkt 1)
Ustawy Pzp, uznając, że znoszą się one wzajemnie. Jednocześnie, mając na względzie fakt,
iż uwzględnienie przez Zamawiającego zarzutów przedstawionych w odwołaniu w całości
nastąpiło przed otwarciem rozprawy, Izba nakazała dokonanie na rzecz Odwołującego zwrotu
kwoty uiszczonej tytułem wpisu, zgodnie z § 5 ust. 1 pkt 1 lit. a) Rozporządzenia Prezesa Rady
Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu
od
odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania
(t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 972).
Pr
zewodniczący: ……………………………….………