KIO 2274/20 WYROK dnia 31 grudnia 2020 r.

Stan prawny na dzień: 12.02.2021

Sygn. akt: KIO 2274/20 

WYROK 

z dnia 31 grudnia 2020 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodnicząca:      Renata Tubisz  

Protokolant:             Klaudia Kwadrans 

po  rozpoznaniu  na  rozprawie  w  Warszawie  w  dniach  2

8  października  2020r.  i  29  grudnia 

2020r. sprawy 

odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej 11.09.2020 r. 

przez o

dwołującego Pojazdy Komunalne T. Sp. z o.o., ul. Posłowicka 215, 25-145 Kielce w 

postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego Gmina Słupsk, ul. Sportowa 34, 76-200 

Słupsk 

przy  udziale  D. 

Sp.  z  o.o.,  ul.  Obrońców  Warszawy  26A,  67-400  Wschowa  po  stronie 

zamawiającego 

orzeka 

oddala odwołanie 

kosztami  postępowania  obciąża  odwołującego  Pojazdy  Komunalne  T.  Sp.  z  o.o.,  ul. 

Posłowicka 215, 25-145 Kielce 

2.1.zalicza  w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  15.000  zł  00  gr 

(słownie:  piętnaście  tysięcy  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez  odwołującego 

Pojazdy Komunalne T. 

Sp. z o.o., ul. Posłowicka 215, 25-145 Kielce tytułem wpisu od 

odwołania 


Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  - 

Prawo  zamówień 

publicznych (j.t. Dz. U. z 2019 r., poz.1843 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni 

od  dnia jego doręczenia  -  przysługuje skarga za pośrednictwem  Prezesa  Krajowej  Izby 

Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Słupsku 

Przewodniczący:     

……………………………… 


Uzasadnienie 

Określenie  przedmiotu  zamówienia:  Przetarg  nieograniczony,  którego  wartość  szacunkowa 

przekracza kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy. Nr  

sprawy ZP.271.21.2020. 

Przedmiot  zamówienia:    Dostawa  samochodu  specjalistycznego  do  czyszczenia  i 

konserwacji  infrastruktury  kanalizacyjnej  dla  zadania  Gospodarka  cyrkulacyjna  w 

oczyszczalni  ścieków  wraz  z  rozbudową  sieci  wodno-kanalizacyjnej  w  aglomeracji  Słupsk 

współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach POIiŚ 2014-2020, Umowa Nr: 

POIS.02.03.00-00-0031/17-00 ze zmianami. 

Numer  ogłoszenia  zamieszczone  w  Dzienniku  Urzędowym  Unii  Europejskiej:  2020/S  112-

Wskazanie  czynności  lub  zaniechania  czynności  zamawiającego,  której  zarzuca  się 

niezgodność z przepisami ustawy:  

I. zaniechanie wykluczenia wykonawcy D. 

spółki z o.o., która:  

a)  nie  wykazała  spełniania  warunków  udziału  w  postępowaniu  ani  nie  wykazała  braku 

podstaw wykluczenia,  

b)  w  wyniku  zamierzonego  działania  ewentualnie  rażącego  niedbalstwa  wprowadziła 

Zamawiaj

ącego  w  błąd  przy  przedstawieniu  informacji,  że  spełnia  warunki  udziału  w 

postępowaniu,  jak  również  która  nie  była  w  stanie  przedstawić  wymaganych  przez 

Zamawiającego  dokumentów  oraz  która  zataiła  informacje  dotyczące  niepodlegania 

wykluczeniu lub spełniania warunków udziału w postępowaniu,  

c)  w  wyniku  lekkomyślności  ewentualnie  niedbalstwa  przedstawiła  informacje 

wprowadzające  w  błąd  Zamawiającego,  mogące  mieć  istotny  wpływ  na  decyzje 

podejmowane  przez  zamawiającego  w  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia,  a  w 

konsekwencji zaniechaniu odrzucenia oferty tego Wykonawcy,  

II. 

zaniechaniu  dalszego  wyjaśnienia  okoliczności,  czy  wykonawca  D.  spółka  z  o.o.  spełnia 

warunki  udziału  w  postępowaniu (czy  przedstawiła referencje  odnoszące  się do tożsamych 

dosta

w)  oraz  czy  oferowany  przez  tego  wykonawcę  pojazd  spełnia  wymagania 

Zamawiającego  wynikające  z  OPZ,  w  sytuacji,  gdy  z  dokumentów  przez  niego 

przedłożonych,  wynikają  poważne  wątpliwości  co  do  możliwości  potwierdzenia  spełniania 

tych warunków, 


III. dokonaniu 

wyboru najkorzystniejszej oferty złożonej przez D. spółkę z 

o.o. 

Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w  Biuletynie Informacji Publicznej  dnia  08-

2020 r. Informacja o wyborze najkorzystniejszej oferty została opublikowana w Biuletynie 

I

nformacji Publicznych w dniu 1 września 2020 r. 

Zamawiającemu zarzucam: 

- naruszenie art. 24 ust. 1 pkt 12 ustawy Pzp przez zaniechanie wykluczenia D. 

spółki z o.o., 

która  nie  wykazała spełniania warunków  udziału  w  postępowaniu (niewykazanie wykonania 

trzech  tożsamych  dostaw)  oraz  nie  wykazała,  że  oferowany  przez  tego wykonawcę  pojazd 

spełnia wymagania Zamawiającego wynikające z OPZ, 

- naruszenie art. 24 ust. 1 pkt 16 ustawy Pzp przez zaniechanie wykluczenia D. 

spółki z o.o., 

który  w  wyniku  zamierzonego  działania  ewentualnie  rażącego  niedbalstwa  wprowadziła 

zamawiającego  w  błąd  przy  przedstawieniu  informacji,  że  spełnia  warunki  udziału  w 

postępowaniu (wykonanie trzech tożsamych dostaw) oraz oferowany przez tego wykonawcę 

pojazd spełnia wymagania Zamawiającego  wynikające  z  OPZ,  jak również  wobec faktu,  że 

D. 

spółka  z  o.o.  zataiła  istotne  informacje  w  powyższym  zakresie  oraz  nie  była  w  stanie 

przedstawić wymaganych przez Zamawiającego dokumentów, 

-  naruszenie  art.  24  ust.  1  pkt  17  ustawy  Pzp  poprzez  zaniechanie  wykluczenia  D. 

spółki z 

o.o.,  która  w  wyniku  lekkomyślności  ewentualnie  niedbalstwa  przedstawiła  informacje 

wprowadzające w błąd zamawiającego o spełnieniu przez Wykonawcę warunków udziału w 

postępowaniu  oraz  spełnianiu  przez  oferowany  pojazd  parametrów  wymaganych  przez 

Zamawiającego  w  treści  OPZ,  mogące  mieć  istotny  wpływ  na  decyzje  podejmowane  przez 

zamawiającego w postępowaniu o udzielenie zamówienia, 

naruszenie  art.  26  ust.  4  ustawy  Pzp  polegające  na  zaniechaniu  dalszego  wyjaśnienia 

okoliczności, czy D. spółki z o.o. faktycznie spełnia warunki udziału w postępowaniu oraz czy 

oferowany  przez  tego  wykonawcę  pojazd  spełnia  parametry  wymagane  przez 

Zamawiającego w treści OPZ w sytuacji, gdy zarówno z dokumentów przedstawionych przez 

D. 

spółkę  z  o.o.,  wynikają  poważne  wątpliwości  w  zakresie  potwierdzenia  spełniania  tych 

warunków. 

Powyższe 

naruszenia 

przepisów 

ustawy 

skutkowały 

niezastosowaniem 

przez 

Zamawiającego  przepisu  art.  89  ust.1  pkt  5)  ustawy  Pzp  (odrzucenia  oferty),  czego 

bezpośrednią  konsekwencją  był  bezpodstawny  wybór  oferty  D.  spółki  z  o.o.  jako 

najkorzystniejszej. 


Wskazując na powyższe zarzuty wnoszę o uwzględnienie niniejszego odwołania i stosownie 

do treści art. 192 ust. 3 ustawy Pzp wnoszę o: 

nakazanie Zamawiającemu unieważnienie czynności wyboru jako najkorzystniejszej oferty 

złożonej przez D. spółkę z o.o., 

nakazanie Zamawiającemu powtórzenie czynności badania i oceny ofert, 

nakazanie  Zamawiającemu  wykluczenie  wykonawcy  D.  spółki  z  o.o.  i  odrzucenie  jego 

oferty,  a  w  razie  nieuwzględnienia  tego  wniosku,  nakazanie  Zamawiającemu  ponowne 

wezwanie wykonawcy D. 

spółki z o.o. do wyjaśnień w zakresie spełniania warunków udziału 

w  postępowaniu (wykazania wykonania trzech  tożsamych dostaw  ze wskazaniem,  czy  były 

to  dostawy  pojazdów  trzyosiowych)  oraz  w  zakresie  tego,  czy  oferowany  pojazd  spełnia 

wymagania Zamawiającego wynikające z OPZ z uwzględnieniem niejasności wskazanych w 

uzasadnieniu niniejszego odwołania. 

Wnoszę  o  zasądzenie  od  Zamawiającego  na  rzecz  Odwołującego  kosztów  postępowania 

odwoławczego, w tym kosztu wpisu od odwołania w wysokości 15 000 zł. 

Wnoszę  o  dopuszczenie  i  przeprowadzenie  dowodów  z  dokumentów  wskazanych  w 

uzasadnieniu odwołania. 

Termin 

do wniesienia odwołania został dochowany, bowiem odwołanie zostało wniesione w 

terminie 10 dni od dnia opublikowania informacji o czynności zamawiającego wyboru oferty 

najkorzystniejszej.  Informacja  powstała  w  dniu  1  września  2020  r.  i  tego  dnia  została 

o

publikowana na stronie internetowej Zamawiającego. 

Kopia odwołania z załącznikami została zgodnie z dyspozycją art. 180 ust. 4 i 5 ustawy Pzp 

doręczona  Zamawiającemu  w  postaci  elektronicznej  przy  użyciu  środków  komunikacji 

elektronicznej, na dowód czego załączam potwierdzenie jej doręczenia. 

UZASADNIENIE 

odwołania  

Odwołujący  jest  uprawniony  do  wniesienia odwołania zgodnie z  art.  179 ust.  1  ustawy  Pzp 

bowiem jego interes w uzyskaniu przedmiotowego zamówienia doznał uszczerbku w wyniku 

wadliwych  czynności  i  zaniechania  dokonania  przez  Zamawiającego  czynności,  do  których 

Zamawiający  był  zobowiązany.  Odwołujący  złożył  ofertę  w  przedmiotowym  postępowaniu, 

która  uzyskała  drugie  miejsce  w  kolejności  za  ofertą  D.  spółki  z  o.o.  W  obecnym  stanie 

sprawy,  Odwo

łujący  może  ponieść  szkodę  wynikającą  z  pozbawienia  go  możliwości 

zawarcia  umowy  przetargowej,  co  sprawi,  że  zostanie  on  wyeliminowany  z  możliwości 

konkurowania  o  istotne  dla  jego  działalności  zamówienie,  a  co  za  tym  idzie,  z  możliwości 

osiągnięcia wynikającego z tego obrotu i potencjalnych zysków. 


Wskazane  w  niniejszym  odwołaniu  i  wynikające  ze  zgłoszonych  zarzutów  naruszenia 

przepisów ustawy miały wpływ na wynik postępowania o udzielenie zamówienia, gdyż w ich 

rezultacie doszło do wybrania oferty D. spółki z o.o. jako najkorzystniejszej. 

Zamawiający  prowadził  przedmiotowe  postępowaniu  w  oparciu  o  SIWZ  opublikowany  w 

Biuletynie Informacji Publicznej. 

Dowód1: 

wydruk ze strony BIP Zamawiającego dotyczący przedmiotowego postępowania. 

Zamawiający  w  dniu 14  lipca  2020  r.  opublikował  na  stronie internetowej  Protokół otwarcia 

ofert trzech Wykonawców, w tym odwołującego i D. spółki z o.o. 

Zamawiający  w  treści  Opisu  Przedmiotu  Zamówienia  (zwanego  dalej  „OPZ”)  stanowiącego 

Załącznik  nr  6  do  Specyfikacji  Istotnych  Warunków  Zamówienia  (zwanych  dalej  „SIWZ”) 

zawarł m. in. następujące wymagania: 

- pkt 10.7 - 

„wymagany dodatkowy otwór w dennicy opróżniającej min. 500 mm w zbiorniku 

do  czyszczenia  komory  wody  czystej  w  dowolnej  lokalizacji  umożliwiający  wykonanie 

czynności obsługi", - pkt 15.1 - „możliwość zrzutu nadmiaru wody z nad szlamu poprzez waż 

ssący”. 

-  pkt  16.7  - 

„komora  zabezpieczająca  przed  przelaniem  zbiornika  z  układem  zaworów 

kulowych pływających”, 

-  pkt  18.1  - 

„kołowrót  węża  ssącego  ocynkowany  ogniowo  i  lakierowany  proszkowo: 

zamawiający  dopuszcza  zastosowanie  kasety  z  wężem  ssącym  wraz  z  wysięgnikiem 

hydraulicznym wspólnym dla węża ssącego i ciśnieniowego’’, 

-  pkt  18.3  - 

„wysięgnik  hydrauliczny  -  kombinowany  ocynkowany  ogniowo  i  lakierowany 

proszkowo”, 

- pkt 18.3.1 - 

„wspólne prowadzenie węża ssącego i ciśnieniowego", 

-  pkt  18.3.10  - 

„na  wysięgniku  zamontowana  dodatkowo  wyciągarka  hydrauliczna  min.  400 

kg  udźwigu  z  prowadzeniem  linki.  Zamawiający  nie  dopuszcza  montażu  wyciągarki 

elektrycznej 

oraz nie dopuszcza wyciągarki o udźwigu mniejszym niż 400 kg” 

pkt 19.1 do 19.2.14 szczegółowe wymogi dotyczące „Stanowiska obsługi II wersja z kablem 

zdalnego  sterowania  L=  min.  10m”  oraz  „Stanowiska  obsługi  III  zdalne  sterowanie  falami 

radiowymi”. 


W  tok

u  postępowania  przed  złożeniem  ofert  przez  Wykonawców  Zamawiający  w  dniu  26 

czerwca  2020  r.  udzielił  odpowiedzi  do  SIWZ,  w  których  w  zakresie  pytania  do  pkt  18.2.1 

OPZ  dopuścił  zastosowanie  kasety  z  wężem  ssącym  wraz  z  wysięgnikiem  hydraulicznym 

wspólnym dla węża ssącego i ciśnieniowego, dopuścił również zastosowanie kołowrotu węża 

ciśnieniowego  na  dennicy,  z  tym  zastrzeżeniem,  że  spełnione  zostaną  warunki  SIWZ  w 

zakresie wysięgnika. 

W  ramach  spełnienia  warunków  udziału  w  postępowaniu  w  zakresie  wymogu  zdolności 

technicznej  i  zawodowej  zamawiający  ustanowił  obowiązek  wykazania  trzech  tożsamych 

dostaw o wartości min. 1 230 000 zł brutto każda - pkt 7.2.3 SIWZ. 

Stosownie do pkt 9.7 SIWZ D. 

spółka z o.o. jako wykonawca, którego oferta została najwyżej 

oceniona,  został  wezwany  przez  Zamawiającego  (pismem  z  dnia  22  lipca  2020  r.)  do 

złożenia  dokumentów  potwierdzających  spełnianie  warunków  udziału  w  postępowaniu 

(wykazu  dostaw  wraz  z  referencjami),  potwierdzających  brak  podstaw  do  wykluczenia  z 

udziału w postępowaniu (informacja z KRK, zaświadczenie z US, zaświadczenie z ZUS, trzy 

oświadczenia  wykonawcy),  a  także  potwierdzających,  że  oferowany  przedmiot  zamówienia 

spełnia wymagania Zamawiającego przez złożenie: 

a) 

wypełnionego i podpisanego Opisu przedmiotu zamówienia; 

b) 

rysunków  technicznych  zawierających  opisy  i  schematy  wysięgnika  prowadzącego 

dwa 

węże  równocześnie,  dwóch  kołowrotów  umieszczonych  obok  siebie  horyzontalnie  na 

zbiorniku  oraz  zabudowy  potwierdzających,  że  zastosowane  rozwiązania  są  zgodne  ze 

specyfikacją. 

Wykonawca przedłożył wypełniony i podpisany Opisu przedmiotu zamówienia potwierdzając 

zgodność  oferowanego  pojazdu  z  minimalnymi  parametrami  wymaganymi  przez 

Zamawiającego, złożył również rysunki techniczne. 

Stosownie do treści przepisu art. 87 ust. 1 zd. 1 ustawy Pzp zamawiający uprawniony był do 

żądania  od  wykonawców  wyjaśnień  dotyczących  treści  złożonych  ofert.  Zamawiający  na 

wskazanej podstawie prawnej pismem z dnia 12 sierpnia 2020 r. wezwał D. spółkę z o.o. do 

złożenia  wyjaśnień  w  zakresie  treści  złożonej  oferty,  ponieważ  dokumenty  złożone  przez 

tego wykonawcę na potwierdzenie zgodności z SIWZ wszystkich parametrów i wyposażenia 

oferowanego  pojazdu  wraz  z  zabudową  budziły  wątpliwości  Zamawiającego.  Zamawiający 

wniósł o potwierdzenie oraz udowodnienie przez przedstawienie dowodów (fotografie, opis, 

DTR, wizja w fabryce, wizja przy identycznych zabudowach, katalogi, rysunki itd ). 

W odpowiedzi na to wezwanie D. 

spółka z 0.0. pismem z dnia 24 sierpnia 2020 r. przesłała 

fot

ografie i opisy potwierdzające parametry zabudowy oferowanego pojazdu. 


Zasadą  jest,  że  to  na  wykonawcy  biorącym  udział  w  postępowaniu  spoczywa  ciężar 

wykazania spełnienia warunków udziału w postępowaniu. 

W  ocenie  odwołującego  Zamawiający  ocenił  uzyskane  od  D.  Sp.  z  o.o.  dokumenty  w 

nienależyty  sposób,  czynności  podjęte  przez  niego  w  celu  usunięcia  wątpliwości  były 

nieskuteczne i przeprowadzone w sposób nierzetelny. I tak: 

-  w  zakresie  wymogu  opisanego  w  pkt  10.7  - 

„wymagany  dodatkowy  otwór  w  dennicy 

opróżniającej  min.  500  mm  w  zbiorniku  do  czyszczenia  komory  wody  czystej  w  dowolnej 

lokalizacji  umożliwiający  wykonanie  czynności  obsługi"  wykonawca  D.  spółka  z  o.o.  złożył 

zdjęcie  (dowód:  fot.  oznaczona  pkt  10.7)  przedstawiające  właz  do  zbiornika  wykonany  w 

ścianie zbiornika, a nie w dennicy opróżniającej, jak wymagał tego Zamawiający, 

- w zakresie wymogu opisanego w pkt 15.1 - 

„możliwość zrzutu nadmiaru wody z nad szlamu 

poprzez wąż ssący” wykonawca D. spółka z o.o. złożył rysunek (dowód: rys. oznaczony pkt 

15.1)  przedstawiający  bliżej  niezidentyfikowany  układ  (nałożony  rysunek  na  rzut  zbiornika), 

nie wykazując dodatkowo, że jest to układ na istniejącej zabudowie, która pracuje, czym nie 

spełnił  oczekiwań  Zamawiającego.  Rysunek  nie  wskazuje  również  na  połączenie 

przedstawionego układu z wężem ssącym zamontowanym na kasecie, 

-  w  zakresie  wymogu  opisanego  w  pkt  16.7  - 

„komora  zabezpieczająca  przed  przelaniem 

zbiornika  z  układem  zaworów  kulowych  pływających”  wykonawca  D.  spółka  z  o.o. 

przedstawił  zdjęcie  wykonanego  przez  siebie  pojazdu  ze  zbiornikiem  nieodpowiadającym 

wymaganiom  z  pkt  16.7  ponieważ  nie  posiadającym  zaworów  kulowych  pływających  lecz 

zamiast  tego  wyposażonego  w  zbiornik  z  wziernikiem  i  elektronicznym  czujnikiem 

rozłączania  pompy  (dowód:  fot.  oznaczona  pkt  16.7),  czym  nie  spełnił  oczekiwań 

Zamawiającego.  Wykonawca  nie  przedstawił  bowiem  zdjęcia  zawierającego  komorę 

zabezpieczającą  przed  przelaniem  zbiornika  z  układem  zaworów  kulowych  pływających,  a 

na  dostarczonym  zdjęciu  widać  komorę  bez  zaworów  z  systemem  pływakowym,  tylko  z 

zabezpieczeniem elektrycznym z wziernikiem (jest to tanie i awaryjne rozwiązanie, z którego 

wszyscy zachodni producenci się wycofali), 

- w zakresie wymogu opisanego w pkt 18.1 - 

„kołowrót węża ssącego ocynkowany ogniowo i 

lakierowany  proszkowo:  zamawiający  dopuszcza  zastosowanie  kasety  z  wężem  ssącym 

wraz z wysięgnikiem hydraulicznym wspólnym dla węża ssącego i ciśnieniowego” 

w  pkt  18.3  - 

„wysięgnik  hydrauliczny  -  kombinowany  ocynkowany  ogniowo  i  lakierowany 

proszkowo”, pkt 18.3.1 - ..wspólne prowadzenie węża ssącego i ciśnieniowego”, wykonawca 

D. 

spółka  z  o.o.  przedstawił  dwa  zdjęcia  i  dwa  rysunki  techniczne  (dowód:  dwie  fotografie 

oznaczone  pkt  18.3.1,  jeden  rysunek  oznaczony  pkt  18.3.1,  jeden  rysunek  oznaczony  pkt 


18.3.7),  z  których  to  dokumentów  wynika  niespójność,  ponieważ  zdjęcia  oznaczone  pkt 

18.3.1  przedstawiają  zabudowę  bez  wysięgnika  (prowadnice  obu  węży  ssącego  i 

ciśnieniowego są nieruchome ponieważ zostały przyspawane na stałe do obudowy kołowrotu 

węża  ciśnieniowego),  a  tym  bardziej  bez  wspólnego  prowadzenia  na  wysięgniku,  z  kolei 

rysunek oznaczony pkt 18.3.1 przedstawia już wysięgnik (kolor szary i czerwony), jednak w 

dalszym  ciągu  wynika  z  niego,  że  jest  to  wspólne  prowadzenie  obu  węży,  co  oznacza,  że 

Wykonawca nie udokumentował, że opisane wyposażenie istnieje, a w dodatku że istnieje na 

wykonanej zabudowie, która pracuje. 

Użyty  przez  Zamawiającego  zwrot  „kombinowany”  oznacza  wg  definicji  Słownika  języka 

polskiego PWN  «łączący różne elementy w określoną całość» co w kontekście wysięgnika 

oznacza prowadzenie węży poprzez jeden wysięgnik równocześnie, wspólnie. 

Wskazać  należy,  że  na  załączonych  przez  wykonawcę  D.  spółkę  z  o.o.  rysunkach 

wysięgnika (na zdjęciach wysięgnika brak) brak jest wyciągarki hydraulicznej zamontowanej 

na wysięgniku, czego oczekiwał Zamawiający (vide pkt 18.3.10 OPZ). 

-  w  zakresie  wymogu  opisanego  w  pkt  18.3.10  - 

„na  wysięgniku  zamontowana  dodatkowo 

wyciągarka  hydrauliczna  min.  400  kg  udźwigu  z  prowadzeniem  linki.  Zamawiający  nie 

dopuszcza  montażu  wyciągarki  elektrycznej  oraz  nie  dopuszcza  wyciągarki  o  udźwigu 

mniejszym niż 400 kg” Zamawiający wystąpił o udokumentowanie na wykonanej zabudowie, 

która  pracuje,  a  nadto  oczekiwał,  że  wyciągarka  zamontowana  zostanie  na  końcu 

wysięgnika. Realizując oczekiwania Zamawiającego wykonawca D. spółka z o.o. przedstawił 

zdjęcie  wyciągarki  zamontowane  na  ramie  za  kabiną  bliżej  niezidentyfikowanego  pojazdu 

(dowód: fot.  oznaczona pkt  18.3.10),  czym  wyraźnie nie  spełnił  oczekiwać Zamawiającego. 

Wskazać należy, że na załączonych przez wykonawcę D. spółkę z o.o. rysunkach i zdjęciach 

brak jest wyciągarki hydraulicznej zamontowanej na końcu wysięgnika. 

-  w 

zakresie  wymogów  opisanych  w  pkt  19.1  do  19.2.14  szczegółowe  wymogi  dotyczące 

„Stanowiska obsługi II wersja z kabiem zdalnego sterowania L= min. 10m" oraz „Stanowiska 

obsługi  III  zdalne  sterowanie  falami  radiowymi"  wykonawca  D.  spółka  z  o.o.  przedłożył 

zdjęcie oznaczone pkt 19.2 pilota posiadającego następujące funkcje: 

w zakresie wysięgnika: „wysuw”, „podnoszenie", „opuszczanie”, 

w zakresie wysięgnika: „obrót w prawo”, „obrót w lewo”, „zwijanie", „rozwijanie", 

„regulacja ciśnienia wody”, 

„wyłącznik bezpieczeństwa”, 

„spust wody nadosadowej”, 


„spust wody", 

„zwijadło duże”, 

„zwijadło małe", 

„lampa robocza”, 

„kompresor”, 

„recykling”, 

„mycie recyklingu”, 

„zwijadło duże - rozwijanie i zwijanie”, 

„zwijadło małe - rozwijanie i zwijanie”, 

„tłoczenie”, 

„zawór wysięgnika”, 

- pr

zyciski „start” i „stop”. 

Pilot powyższy nie spełnia oczekiwać Zamawiającego w następującym zakresie: 

- pkt 19.1.2 brak sterowania obrotami silnika; 

pkt  19.1.3  brak  sterowania  pracą  pompy  ciśnieniowej  „włącz”  i  „wyłącz”,  pilot  posiada 

wyłącznie  regulację  ciśnienia,  natomiast  załączanie  pompy  odbywać  się  musi  ręcznie  z 

pulpitu sterowniczego zamontowanego na zabudowie, 

pkt  19.1.5  brak  sterowania  pracą  zaworem  czterodrożnym  „ssanie”,  „tłoczenie", 

„odpowietrzanie”, na pilocie jest tylko „tłoczenie”, 

- pkt 1

9.1.12 brak regulacji prędkości obrotowej kołowrotu węża ciśnieniowego. 

Odwołujący  zaznacza,  że  istniejące  na  pilocie  funkcje  „recykling”  oraz  „mycie  recyklingu” 

wskazują,  że  jest  to  pilot  nie  do  pojazdu  będącego  przedmiotem  niniejszego  zamówienia 

(ssąco-płuczący) lecz pojazd z funkcją recyklingu (odzysku wody). 

Podsumowując powyższe uchybienia w ocenie Odwołującego doszło do: 

wprowadzenia w błąd zamawiającego przez D. sp. z o.o. przy przedstawieniu informacji, że 

spełnia ona warunki udziału w postępowaniu w zakresie spełniania przez oferowany pojazd 

parametrów wymaganych przez Zamawiającego w treści OPZ (art. 24 ust. 1 pkt 16 ustawy 

Pzp), 


przedstawienia  informacji  wprowadzających  w  błąd  zamawiającego  o  spełnianiu  przez 

oferowany  pojazd  parametr

ów  wymaganych  przez  Zamawiającego  w  treści  OPZ  w  wyniku 

lekkomyślności  ewentualnie  niedbalstwa,  co  mogło  mieć  istotny  wpływ  na  decyzje 

podejmowane przez zamawiającego w postępowaniu o udzielenie zamówienia (art. 24 ust. 1 

pkt 17 ustawy Pzp), 

-  zaniechania 

dalszego  wyjaśnienia  okoliczności,  czy  oferowany  przez  D.  spółkę  z  o.o. 

pojazd faktycznie spełnia parametry wymagane przez Zamawiającego w treści OPZ, skoro z 

dokumentacji  załączonej  przez  tego  wykonawcę  wynikała,  poważna  wątpliwość  w  zakresie 

pot

wierdzenia spełniania tych parametrów (art. 26 ust. 4 ustawy Pzp). 

Wątpliwości dotyczyły nie tylko braku istotnych dla Zamawiającego elementów wyposażenia 

(brak dodatkowego otworu w dennicy opróżniającej, brak możliwości zrzutu nadmiaru wody z 

nad szlamu p

oprzez wąż ssący, brak komory zabezpieczającej przed przelaniem zbiornika z 

układem  zaworów  kulowych  pływających,  brak  wysięgnika  hydraulicznego  wspólnego  dla 

węża  ssącego  i  ciśnieniowego,  brak  wyciągarki  zamontowanej  na  wysięgniku,  brak  kilku 

wymaganych  f

unkcji  na  pilocie  zdalnego  sterowania),  ale  również  faktu,  że  oferowane 

rozwiązania  istnieją  na  wykonanej  zabudowie,  która  pracuje,  czego  Zamawiający  domagał 

się w piśmie z dnia 12 sierpnia 2020 r. Wymóg ten dotyczył w szczególności następujących 

pkt OPZ: 10.7, 15.1, 16.7, 18.1, 18.3.1, 18.3.7, 18.3.10. 

Wskazać  należy,  że  złożone  przez  wykonawcę  D.  spółka  z  o.o.  rysunki  przedstawiają 

wysięgnik,  podczas  gdy  zdjęcia  wykazują  jego  brak.  Na  podstawie  takiej  dokumentacji  nie 

sposób  było  uznać,  że  wykonawca  wykazał  spełnienie  oczekiwań  Zamawiającego.  Można 

przypuszczać,  że  oferowany  przez  wykonawcę  D.  sp.  z  o.o.  pojazd  jest  prototypem,  skoro 

nie  potrafił  on  należycie  wypełnić  oczekiwań  Zamawiającego  w  zakresie  zdjęć  istniejącego 

pojazdu, a zastępczo posiłkował się rysunkami, które nie odzwierciedlały stanu technicznego 

zabudowy  uwidocznionego  na  dostarczonych  fragmentarycznych  zdjęciach.  Co  istotne, 

dokumentacja  fotograficzna  przedstawiona  przez  Wykonawcę  pochodziła  z  kilku  pojazdów 

(w tym pilot o

d pojazdu zupełnie innego typu „pojazdu z recyklingiem”). 

Wykonawca  D. 

sp.  z  o.o.  nie  wykazał,  że  pojazd  o  oferowanej  specyfikacji  został  już 

kiedykolwiek  przez  tego  wykonawcę  wybudowany.  Wykonawca  ten  zastosował  nie 

dopuszczone  przez  Zamawiającego  modyfikacje,  które  wprawdzie  obniżyły  cenę  ofertową, 

jednak  - 

wobec  niezgodności  oferowanego  pojazdu  z  OPZ  -  nie  mogą  doprowadzić  do 

udzielenia  zamówienia.  Gdyby  Odwołujący  mógł  zastosować  tańsze  rozwiązania 

zaprezentowane  przez  D. 

spółkę  z  o.o.  wówczas  jego  oferta  opiewałaby  na  cenę  niższą  o 

około 50 000 zł. 


Co  więcej,  w  ramach  spełnienia  warunków  udziału  w  postępowaniu  w  zakresie  wymogu 

zdolności  technicznej  i  zawodowej  Zamawiający  ustanowił  obowiązek  wykazania  trzech 

tożsamych dostaw o wartości min. 1 230 000 zł brutto każda - pkt 7.2.3 SIWZ. Wykonawca 

przedłożył dokumenty dostaw pojazdów do następujących odbiorców: 

Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o. z/s w Gorzowie Wielkopolskim, 

Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o. z/s w Giżycku, 

Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o. z/s w Wiszni Małej, 

Gmina Stęszew. 

Pojazdy  od  pkt  1)  do  pkt  3)  nie są tożsame  z  pojazdem  objętym  niniejszym  zamówieniem, 

ponieważ są to pojazdy dwuosiowe, a Zamawiający w pkt 5.5 do 5.7 OPZ wymaga pojazdu 

trzyosiowego,  o  czym  wprost  świadczą  stosowane  przez  Zamawiającego  opisy  osi:  oś 

przednia,  oś  wleczona,  oś  tylna.  O  niezgodności  z  przedmiotem  zamówienia  świadczą: 

numery VIN pojazdów Scania dostarczonych do odbiorców (1) 

Y

S2P4X20005544037,  (2)  YS2P4X20005536099,  a  także  numer  VIN  pojazdu  DAF 

dostarczonego do odbiorcy (3) XLRAEL3700L472360, których oznaczenie wskazuje na ilość 

osi wprost (Scania) bądź po rozkodowaniu (DAF). Oznaczenie 4X2 to ogólny skrótowy zapis 

układu napędowego samochodu o dwóch osiach, z czego napęd przenoszony jest na jedną 

oś.  Pierwsza  cyfra  oznacza  liczbę  kół  pojazdu  (funkcjonalnie)  a  druga  liczbę  kół 

napędzanych.  Odwołujący  załącza  do  niniejszego  odwołania  wydruki  z  systemu  SPII  

(Scania  Product  Indiv

idual  Information),  z  których  wynika,  że  pojazdy  Scania  o  numerach 

VIN  YS2P4X20005544037  oraz  YS2P4X20005536099  cechują  się  konfiguracją  kół  4x2,  a 

zatem są to pojazdy dwuosiowe, wobec czego złożone przez D. spółkę z o.o. referencje nie 

wskazują  na  wykonanie  trzech  tożsamych  dostaw.  Odnośnie  dostawy  pojazdu  DAF 

Odwołujący  załącza  wydruk  z  systemu  informatycznego  producenta  samochodów  DAF  ,  z 

którego  wynika,  że  pojazd  DAF  o  numerze  VIN  XLRAEL3700L472360  posiada  układ  kół 

4X2E.  Użyty  przez  Zamawiającego  zwrot  „tożsamy"  oznacza  bowiem  „równoznaczny”, 

„równoważny", a wg definicji Słownika języka polskiego PWN  <<niczym się nieróżniący, taki 

sam 

Serwis  dostępny  pod  adresem:  https://bodybuilder.scania.com/trucks/pl/tools-and-

services/individuaI-chassis- 

information.html. 

Serwis 

dostępny 

pod 

adresem: 

https://eportal.daf.com. 

Zasoby słownika udostępnione na stronie internetowej sjp.pwn.pl. lub 

ten sam», a więc dostawa pojazdów dwuosiowych nie może zostać uznana za tożsamą do 

dostawy  pojazdów  trzyosiowych.  Wskazane  wyżej  trzy  pojazdy  wskazane  w  referencjach 

przedstawionych przez D. 

sp. z o.o. są zatem pojazdami istotnie różniącymi się budową od 

pojazdu stanowiącego przedmiot zamówienia. 


Odwołujący uzasadniając zarzut naruszenia art. 26 ust. 4 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. 

Prawo  zamówień  publicznych  wskazuje,  że  zgodnie  z  treścią  tego  przepisu  zamawiający 

wzywa,  w  wyznaczonym  przez  siebie  terminie,  do  złożenia  wyjaśnień  dotyczących 

oświadczeń lub dokumentów, o których mowa w art. 25 ust. 1. W przypadku niejasności albo 

wewnętrznej 

sprzeczności 

przedłożonych 

przez 

wykonawcę 

dokumentach 

potwierdzaj

ących spełnianie warunków o charakterze podmiotowym czy też przedmiotowym 

(na  potwierdzenie  spełniania  wymagań  odnoszących  się  do  przedmiotu  zamówienia) 

zamawiający  ma  obowiązek  wezwać  wykonawcę  do  wyjaśnień  w  celu  ustalenia 

rzeczywistego brzmienia złożonych w nich oświadczeń. Obowiązek ten, wynikający z art. 26 

ust.  4  ustawy  Pzp,  aktualizuje  się  w  sytuacji,  gdy  złożone  oświadczenia  lub  dokumenty 

budzą wątpliwości zamawiającego (wyr. KIO z 9.06.2016 r., KIO 905/16, LEX nr 2111529). 

Regulacja ta służy wyłącznie wyjaśnieniu treści oświadczeń i dokumentów, nie zaś tworzeniu 

treści  w  nich  uprzednio  niezawartych  (zob.  szerzej  wyr.  KIO  z:  14.02.2013  r.,  KIO  226/13, 

LEX  nr  1288549;  11.02.2013  r„  KIO  224/13,  LEX  nr  1288548;  11.02.2013  r.,  KIO  198/13, 

LEX nr 1288526; 11.02.2013 r., KIO 179/13, LEX nr 1288510; 8.02.2013 r., KIO 115/13, LEX 

nr 1288482; 7.02.2013 r„ KIO 140/13, LEX nr 1288486). 

Wskazane  wyżej  liczne  niejasności  nie  zostały  przez  zamawiającego  dostrzeżone  i  nie 

skutkowały  stosownym  wezwaniem  na  podstawie  art.  26  ust.  4  Pzp,  co  dowodzi  o 

nienależytym  wykonaniu  przez  zamawiającego  obowiązków  z  zakresu  badania  oferty,  a  w 

konsekwencji skutkowało wadliwością czynności wyboru najkorzystniejszej oferty. 

Zasygnalizowane w odwołaniu okoliczności winny skutkować wykluczeniem D. spółki z o.o. 

Niewątpliwie  zaniechanie  zamawiającego  w  przedmiotowym  zakresie  skutkowało 

bezpodstawnym wyborem oferty wykonawcy D. 

spółki z o.o. jako najkorzystniejszej. 

Analizując  zaistnienie  przesłanki  wykluczenia  określonej  wart.  24  ust.  1  pkt  16,  odwołujący 

zauważa, że posługuje się ona zwrotem w formie dokonanej  - «wprowadził w błąd», zatem 

podstawą  wprowadzenia  w  błąd  nie  może  być  sama  próba  bądź  zamiar  wprowadzenia 

zamawiającego  w  błąd,  a  jedynie  faktyczne  wywołanie  u  Zamawiającego  mylnego 

wyobrażenia  o faktach  dotyczących kwestii  podlegania  wykluczeniu  wykonawcy,  spełnienia 

warunków  udziału  lub  kryteriów  selekcji.  Ustawodawca  odmiennie  ukształtował  przy  tym 

przesłankę  wykluczenia  wykonawcy  wyrażoną  wart.  24  ust.  1  pkt  17  ustawy  Pzp  -  dla  jej 

zaistnienia  wystarczające  jest  samo  przedstawienie  (w  wyniku  lekkomyślności  lub 

niedbalstwa)  informacji  «wprowadzających  w  błąd»  zamawiającego,  które  to  informacje 

mogą  mieć  istotny  wpływ  na  decyzje  podejmowane  przez  zamawiającego.  Z  powyższego 

wynika,  że  po  stronie  zamawiającego  nie  musi  powstać  mylne  wyobrażenie  o  faktach,  na 

skutek  przedstawionych  przez  wykonawcę  informacji,  wystarczającym  jest,  iż  takie 


wyobrażenie mogło powstać. Istotna jest zatem sama treść informacji i to, jaki skutek mogły 

one  wywołać  w  świadomości  zamawiającego,  niezależnie  od  okoliczności,  czy 

wprowadzenie w błąd rzeczywiście nastąpiło . 

W świetle treści przepisu art. 24 ust. 4 ustawy Pzp ofertę wykonawcy wykluczonego uznaje 

się za odrzuconą. Przepis ten koresponduje z treścią art. 89 ust. 1 pkt 5) ustawy Pzp, który 

stanowi,  że  zamawiający  odrzuca  ofertę,  jeśli  została  ona  złożona  przez  wykonawcę 

wykluczonego  z  udziału  w  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia.  W  świetle  zaistnienia 

wyżej  opisanych  podstaw  do  wykluczenia  D.  spółki  z  o.o.  zasadnym  było  odrzucenie  jej 

oferty. 

W  ocenie  odwołującego  powyższe  zarzuty  mają  istotne  znaczenia  dla  oceny  oferenta 

Dobrowolski  spółki  z  o.o.  pod  kątem  spełnienia  warunków  postępowania  oraz  zgodności 

oferowanego pojazdu z parametrami OPZ. 

W ninie

jszym postępowaniu niewątpliwie doszło też do przedstawienia przez D. spółkę z o.o. 

szeregu  informacji  niezgodnych  z  rzeczywistością,  które  -  w  kontekście  dokonanego 

rozstrzygnięcia  przetargu  -  wprowadziły  zamawiającego  w  błąd.  Przedstawienie  tych 

informacji  istotny  wpływ  na  decyzje  podejmowane  przez  zamawiającego  w  postępowaniu, 

jako  że  dotyczyły  one  kwestii  uzasadniających  niepodleganie  wykluczeniu,  jak  również 

wykazujących spełnienie warunków udziału w postępowaniu. Do tych niezgodnych z ustawą 

działań  doszło  w  wyniku  zamierzonego  działania  lub  co  najmniej  rażącego  niedbalstwa,  o 

czym dobitnie świadczą ujawnione w odwołaniu okoliczności. 

W świetle powyższych argumentów natury faktycznej i normatywnej odwołujący wnosi  jak w 

petitum. 

Załączniki: 

potwierdzenie doręczenia kopii odwołania Zamawiającemu, 

potwierdzenie uiszczenia wpisu od odwołania w wysokości 15 000 zł, 

odpis z KRS odwołującego, 

wydruk ze strony BIP zamawiającego dotyczący postępowania ZP.271.21.2020, 

dokumentacja zdjęciowa przedłożona przez wykonawcę D. sp. z o.o. (9 zdjęć), 

wydruk dotyczący specyfikacji dwóch pojazdów Scania. 

wydruk dotyczący specyfikacji pojazdu DAF. 


Opinię Biegły sądowy wydał celem ustalenia: 

Czy  oferowany  samochód  specjalistyczny  do  czyszczenia  i  konserwacji  infrastruktury 

kanalizacyjnej  w  ofercie  złożonej  przez  wykonawcę  wybranego,  opisany  w  Specyfikacji 

Istotnych Warunków Zamówienia Szczegółowy  opis przedmiotu zamówienia  — zał. nr 6 do 

SIWZ, spełnia opisywane wymagania techniczne w zakresie: 

pkt  10.7  „wymagany  dodatkowy  otwór  w  dennicy  opróżniającej  min.  500mm  w 

zbiorniku  do  czyszczenia  komory  wody  czystej  w  dowolnej  lokalizacji  umożliwiający 

wykonanie czynności obsługi” 

pkt 15.1 „możliwość zrzutu nadmiaru wody z nad szlamu poprzez wąż ssący” 

pkt  16.7  „komora  zabezpieczająca  przed  przelaniem  zbiornika  z  układem  zaworów 

kulowych pływających” 

pkt  1  8.1  „kołowrót  węża  ssącego  ocynkowany  ogniowo  i  lakierowany  proszkowo: 

zamawiający  dopuszcza  zastosowanie  kasety  z  wężem  ssącym  wraz  z  wysięgnikiem 

hydraulicznym wspólnym dla węża ssącego i ciśnieniowego” 

pkt  18.3    „wysięgnik  hydrauliczny  kombinowany  ocynkowany  ogniowo  i  lakierowany 

proszkowo" 

pkt 18.3.1 

„wspólne prowadzenie węża ssącego i ciśnieniowego” 

pkt  18.3.10    „na  wysięgniku  zamontowana  dodatkowo  wyciągarka  hydrauliczna  min 

400  kg  udźwigu  z  prowadzeniem  linki.  Zamawiający  nie  dopuszcza  montażu  wyciągarki 

elektrycznej oraz nie dopuszcza wyciągarki o udźwigu mniejszym niż 400 kg” 

pkt 19.1 do 19.2.14  szczegółowe wymogi dotyczące „Stanowiska obsługi II wersja z 

kablem  zdalnego  sterowania  L  min.  10  m”  oraz  „Stanowiska  obsługi  III  zdalne  sterowanie 

falami radiowymi" 

Analizy  dokonano  na  podstawie  materiału  zgromadzonego  w  aktach  sprawy.  Z  racji  braku 

możliwości  fizycznych  oględzin  opracowania  dokonano  w  możliwym  zakresie  na  podstawie 

zgromadzonych w  czasie prowadzenia postępowania o udzielenie  zamówienia publicznego 

zdjęć oraz dokumentów. 

1  .  Na  podstawie  deklaracji  zawartej  w  złożonym  zał.  nr  6  do  SIWZ  nie  można  wykluczyć 

spełnienia  wymagań  pkt.  10.7.  Deklaracja  nie  może  jednak  zostać  jednoznacznie 

potwierdzona  na  podstawie  przesłanego  w  wyjaśnieniu  zdjęcia.  Niemożliwym  jest  na  jego 

podstawie  precyzyjne  określenie  czy:  otwór  umiejscowiony  jest  w  dennicy  zbiornika  wody 

czystej, za

pewni możliwość wykonania czynności obsługowych oraz określić jego wymiarów. 


W ocenie biegłego nie można jednoznacznie potwierdzić wymagania opisanego w pkt. 10.7 

zał. nr 6 do SIWZ na podstawie zgromadzonej dokumentacji. 

Na  podstawie  deklaracji  zawartej 

w  złożonym  załączniku  nr  6  do  SIWZ  nie  można 

wykluczyć  spełnienia  Wymagań  pkt.  1  5.1  SIWZ.  Przesłana  w  wyjaśnieniu  wizualizacja 

obrazuje  układ  zbierający  który  również  nie  daje  możliwości  wykluczenia  spełnienia 

wymagania.  Zgromadzony  materiał  nie  zawiera  jednak  wyjaśnienia  opisywanego 

rozwiązania  wyposażenia  oraz  udokumentowania  na  istniejącej  zabudowie.  W  ocenie 

biegłego nie można wykluczyć spełnienia wymagania pkt. 15.1 zał. nr 6 do SIWZ jednak w 

zgormadzonej  dokumentacji  nie  znajdują  się  odpowiedzi  na  wszystkie  zadane  przez 

Zamawiającego pytania. 

Na  podstawie  deklaracji  zawartej  w  złożonym  załączniku  nr  6  do  SIWZ  nie  można 

wykluczyć  spełnienia  wymagań  pkt.  16.7  SIWZ.  Deklaracja  jednak  nie  może  zostać 

jednoznacznie  potwierdzona  na  podstawie  przesłanych  w  wyjaśnieniu  zdjęć.  Niemożliwym 

jest  na  ich  podstawie  precyzyjne  określenie  zaproponowanych  rozwiązań  konstrukcyjnych 

oraz  zasady  działania  komory  zabezpieczającej  przed  przelaniem  zbiornika.  W  ocenie 

biegłego nie można jednoznacznie potwierdzić spełnienia wymagania opisanego w pkt. 16.7 

zał. nr 6 do SIWZ . 

W złożonym zał. nr 6 potwierdził spełnienie wymagań zawartych w pkt. 18.1 w postaci 

kasety.  W  przesłanym  wyjaśnieniu  zawarł  zdjęcie  istniejącej  zabudowy  z  kasetą  oraz 

zapewnił  o  wykonaniu  wymaganego  zabezpieczenia  antykorozyjnego  i  malowania.  Nie 

dostarczone  zostały  jednak  rysunki  i  rozwiązania  kasety.  Na  podstawie  deklaracji 

Dobrowolski  sp.  z  o.o.  zawartej  w  złożonym  załączniku  nr  6  do  SIWZ  oraz  przesłanych 

wyjaśnień nie można, w ocenie biegłego, wykluczyć spełnienia wymagań pkt. 18.1 SIWZ . 

W ocenie  biegłego  na  podstawie deklaracji  zawartej  w  złożonym  załączniku  nr  6  do 

SIWZ oraz przesłanych wyjaśnieniach i rysunkach nie można wykluczyć spełnienia wymagań 

pkt.  18.3  zał.  nr  6  do  SIWZ  przez  D.  sp.  z  o.o.  Jednak  zgromadzony  materiał  nie  zawiera 

udokumentowania rozwiązania na istniejącej zabudowie. 

W ocenie  biegłego  na  podstawie deklaracji  zawartej  w  złożonym  załączniku  nr  6  do 

SIWZ, przesłanych rysunków oraz schematu nie można wykluczyć spełnienia wymagań pkt. 

18.3.1 zał. nr 6 do SIWZ . 

Na  podstawie  deklaracji  zawartej  w  złożonym  załączniku  nr  6  do  SIWZ  nie  można 

wykluczyć  spełnienia  wymagań  pkt.  1  6.7  SIWZ,  Deklaracja  jednak  nie  może  zostać 

potwierdzona  na  podstawie  przesłanego  w  wyjaśnieniu  zdjęcia.  Niemożliwym  jest  na  jego 

podstawie precyzyjne określenie miejsca zamontowania wyciągarki na istniejącej zabudowie. 


Niemożliwym  jest  również  określenie  parametrów  technicznych  wyciągarki.  W  ocenie 

biegłego nie można jednoznacznie potwierdzić spełnienia wymagań opisanych w pkt.18.3.10 

zał. nr 6 do SIWZ . 

Na podstawie deklaracji D. 

sp. z o.o. zawartej w złożonym załączniku nr 6 do SIWZ 

nie  można  wykluczyć  spełnienia  wymagań  opisanych  w  pkt.  19.1  do  19.1.13.  W  ocenie 

biegłego  deklaracja  nie  może  jednak  zostać  jednoznacznie  potwierdzona  na  podstawie 

przesłanego w wyjaśnieniu zdjęcia oraz braku opisów i schematu elektrycznego w przypadku 

punktów  19.1.2,  19.1  a,  19.1.4,  19.1.5,  19.1.6,  19.1.7,  19.1.8,  19.1.9,  19.1.10,  19.1.11, 

19.1.13  zał.  nr  6  do  SIWZ.  W  przypadku  punktu  19.1  nie  można  wykluczyć 

spełnienia  wymagania  w  zakresie  stanowiska  do  obsługi  w  wersji  z  kablem,  jednak  nie 

można potwierdzić długości oferowanego kabla. 

Na  podstawie  deklaracji  D.  sp.  z  o.o.  zawartej 

w  złożonym  załączniku  nr  6  do  SIWZ  oraz 

przesłanych zdjęciach nie można, w ocenie biegłego, wykluczyć spełnienia wymagań punku 

Na  podstawie  deklaracji  D. 

sp.  z  o.o.  zawartej  w  złożonym  załączniku  nr  6  do  SIWZ  nie 

można  wykluczyć  spełnienia  wymagania pkt.19.2.14  zał.  nr  6 do  SIWZ. W ocenie biegłego 

na  podstawie  przesłanych  zdjęć  nie  można  wykluczyć  spełnienia  wymagania  w  zakresie 

istnienia dwóch kontrolerów na zrealizowanych zabudowach. Niemożliwym jest jednak na ich 

podstawie  jednoznaczne  po

twierdzenie  spełnienia  wymagania  zamontowania  na  stałe  w 

pojeździe ładowarki do akumulatorów pilotów. 

W opinii  biegłego nie można  wykluczyć  spełnienia wymagań  opisanych w  punktach 19.2.1. 

19.2.3,  19.2.6,  19.2.8,  19.2.9,  19.2.10,  19.2.11,  19.2.13  zał.  nr  6  do  SIWZ.  Natomiast  w 

odniesieniu  do  punktów  19.2.2,  19.2.4,  19.2.5,19.2.7,  19.2.12  zał.  nr  6  do  SIWZ  nie  ma 

podstawy  do  jednoznacznego  stwierdzenia  spełnienia  opisywanych  w  nich  wymagań 

minimalnych. 

Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła 

Przedmiotem 

zamówienia  jest  dostawa  samochodu  specjalistycznego  do  czyszczenia  i 

konserwacji  infrastruktury  kanalizacyjnej  dla  zadania  Gospodarka  cyrkulacyjna  w 

oczyszczalni  ścieków  wraz  z  rozbudową  sieci  wodno-kanalizacyjnej  w  aglomeracji  Słupsk 

współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej. Ogłoszenie o zamówieniu zamieszczone 

w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej: 2020/S 112-271279. 


Odwołanie  dotyczy  zaskarżenia  czynności  zamawiającego  wyboru  najkorzystniejszej  oferty 

na  dostawę  samochodu  specjalistycznego  do  czyszczenia  i  konserwacji  infrastruktury 

kanalizacyjnej. 

Według  odwołującego  zaniechano  wykluczenia  wykonawcy  wybranego,  który  przystąpił  do 

postępowania  odwoławczego  po  stronie  zamawiającego,  który  to  wykonawca  wybrany  nie 

wykazał spełniania warunków udziału w postępowaniu oraz zaoferował przedmiot, który nie 

spełnia  wymagań  specyfikacji  istotnych  warunków  zamówienia  opisanych  szczegółowo  w 

załączniku  nr  6  do  tejże  specyfikacji.  W  konsekwencji    tych  zarzutów    odwołujący 

sformułował kolejne zarzuty to jest w wyniku zamierzonego działania ewentualnie rażącego 

niedbalstwa wprowadzenia z

amawiającego w błąd przy przedstawieniu informacji, że spełnia 

warunki  udziału  w  postępowaniu,  jak  również  która  nie  była  w  stanie  przedstawić 

wymaganych  przez  z

amawiającego  dokumentów  oraz  która  zataiła  informacje  dotyczące 

niepodlegania wykluczeniu lub spełniania warunków udziału w postępowaniu oraz  w wyniku 

lekkomyślności  ewentualnie  niedbalstwa  przedstawiono  informacje  wprowadzające  w  błąd 

z

amawiającego, mogące mieć istotny wpływ na decyzje podejmowane przez zamawiającego 

w postępowaniu o udzielenie zamówienia, a w konsekwencji zaniechaniu odrzucenia oferty 

tego wykonawcy. 

Odwołujący  biorąc  pod  uwagę,  że  zamawiający  już  wzywał  do  wyjaśnień  wykonawcę 

wybranego  podniósł  konieczność  dalszego  wyjaśnienia  okoliczności,  czy  wykonawca 

wybrany 

spełnia warunki udziału w postępowaniu (czy przedstawił referencje odnoszące się 

do  tożsamych  dostaw)  oraz  czy  oferowany  przez  tego  wykonawcę  pojazd  spełnia 

wymagania  Zamawiającego  wynikające  z  OPZ,  w  sytuacji,  gdy  z  dokumentów  przez  niego 

przedłożonych,  wynikają  poważne  wątpliwości  co  do  możliwości  potwierdzenia  spełniania 

tych warunków. 

Podsumowując  należy  stwierdzić,  że  odwołujący  kwestionuje  wymagane  doświadczenie 

zawodowe wykonawcy wybranego oraz oferowany przedmiot dostawy to jest jego parametry 

techniczne  i  funkcjonalne  samochodu  specjalistycznego  do  czyszczenia  i  konserwacji 

infrastruktury kanalizacyjnej.   

Zdaniem  odwołującego  nie  posiada  wykonawca  wybrany  wymaganego  doświadczenia 

zawodoweg

o, w zakresie tożsamych trzech dostaw, ponieważ dostawy, które przedstawił  w 

wykazie  wykonanych  dostaw  odnoszą  się  do  dostaw  samochodów  specjalistycznych  o 

dwóch  osiach,  a  nie  jak  w  niniejszym  postępowaniu  przedmiotem  dostawy  ma  być  pojazd 

trzyosiowy. Po drugie wykonawca wybrany nie oferuje 

przedmiotu zamówienia opisanego w 

zał. nr 6 do specyfikacji istotnych warunków zamówienia. 

Na podstawie tych twierdzeń odwołujący sformułował następujące zarzuty odwołania: 


 -  naruszenie  art.  24  ust.  1  pkt  12  ustawy  Pzp  przez  zaniechanie  wykluczenia  wykonawcy 

wybranego

,  który  nie  wykazał  spełniania  warunków  udziału  w  postępowaniu  (niewykazanie 

wykonania trzech tożsamych dostaw) oraz nie wykazał, że oferowany przez tego wykonawcę 

pojazd spełnia wymagania zamawiającego wynikające z OPZ (opis przedmiotu zamówienia) 

opisane w zał. nr 6 do specyfikacji, 

-  naruszenie  art.  24  ust.  1  pkt  16  ustawy  Pzp  przez  zaniechanie  wykluczenia  wykonawcy 

wybranego

,  który  w  wyniku  zamierzonego  działania  ewentualnie  rażącego  niedbalstwa 

wprowadz

ił zamawiającego w błąd przy przedstawieniu informacji, że spełnia warunki udziału 

w  postępowaniu  (wykonanie  trzech  tożsamych  dostaw)  oraz  oferowany  przez  tego 

wykonawcę  pojazd  spełnia  wymagania  zamawiającego  wynikające  z  OPZ,  jak  również 

wobec  faktu,  że  wykonawca  wybrany  zataił  istotne  informacje  w  powyższym  zakresie  oraz 

nie był w stanie przedstawić wymaganych przez zamawiającego dokumentów, 

- naruszenie art. 24 ust. 1 pkt 17 ustawy Pzp poprzez zaniechanie wykluczenia  wykonawcy 

wybranego

,  który  w  wyniku  lekkomyślności  ewentualnie  niedbalstwa  przedstawił  informacje 

wprowadzające w błąd zamawiającego o spełnieniu przez  wykonawcę warunków udziału w 

postępowaniu  oraz  spełnianiu  przez  oferowany  pojazd  parametrów  wymaganych  przez 

z

amawiającego  w  treści  OPZ,  mogące  mieć  istotny  wpływ  na  decyzje  podejmowane  przez 

zamawiającego w postępowaniu o udzielenie zamówienia, 

naruszenie  art.  26  ust.  4  ustawy  Pzp  polegające  na  zaniechaniu  dalszego  wyjaśnienia 

okoliczności,  czy  wykonawca  wybrany  faktycznie  spełnia  warunki  udziału  w  postępowaniu 

oraz  czy  oferowany  przez  tego  wykonawcę  pojazd  spełnia  parametry  wymagane  przez 

z

amawiającego w treści OPZ w sytuacji, gdy zarówno z dokumentów przedstawionych przez 

tego  wykonawcę,  wynikają  poważne  wątpliwości  w  zakresie  potwierdzenia  spełniania  tych 

warunków. 

Izba  p

odsumowując,  tak  przedstawione  zarzuty  odwołania  sprowadzają  się  do  faktu,  że  w 

przypadku 

stwierdzenia  braku  wykazania  doświadczenia  zawodowego  przez  wybranego 

wykonawcę oraz oferowany przedmiot zamówienia nie odpowiada opisowi zawartemu w zał. 

nr 6 do siwz, spełnione zostają kolejne zarzuty wobec zamawiającego to jest art.24 ust.1 pkt 

16  i  17  ustawy  wprowadzenia  w  błąd  zamawiającego  bądź  art.24  ust.6  ustawy,  jeżeli 

powyższe  zarzuty  się  nie  potwierdzą,  ale  wątpliwości  co  do  doświadczenia,  czy  też 

zgodności oferowanego przedmiotu zamówienia z siwz okażą się zasadne. 

W  ocenie  odwołującego  nastąpiło    niezastosowanie  przez  zamawiającego  przepisu  art.  89 

ust.1  pkt  5)  ustawy  Pzp  (odrzucenia  oferty),  czego  bezpośrednią  konsekwencją  był 

bezpodstawny wybór oferty tego wykonawcy jako najkorzystniejszej. 


S

tosownie do treści art. 192 ust. 3 ustawy Pzp odwołujący wniósł o:  

1.  nakazanie  z

amawiającemu  unieważnienia  czynności  wyboru  jako  najkorzystniejszej 

oferty złożonej przez wykonawcę wybranego, 

2.  nakazanie z

amawiającemu powtórzenie czynności badania i oceny ofert, 

3.  nakazanie  z

amawiającemu  wykluczenie  wykonawcy  wybranego  i  odrzucenie  jego 

oferty,  a  w  razie  nieuwzględnienia  tego  wniosku,  nakazanie  zamawiającemu 

ponowne  wezwanie  wykonawcy  wybranego 

do  wyjaśnień  w  zakresie  spełniania 

warunków udziału w postępowaniu (wykazania wykonania trzech tożsamych dostaw 

ze  wskazaniem,  czy  były  to  dostawy  pojazdów  trzyosiowych)  oraz  w  zakresie  tego, 

czy  oferowany  pojazd  spełnia  wymagania  zamawiającego  wynikające  z  OPZ  z 

uwzględnieniem niejasności wskazanych w uzasadnieniu odwołania. 

Posiedzenie z udziałem stron i uczestnika to jest przystępującego po stronie zamawiającego 

/wykonawcy  wybranego  odbyło  się  w  dwóch  terminach  to  jest  28  października  2020  roku 

oraz w dniu 29 grudnia 2020 

roku, po sporządzeniu opinii przez Biegłego sądowego.  

Zamawiający  nie  stawił  się  na  obydwa  terminy  wyznaczone  na  rozpoznanie  odwołania,  z 

powodu  panującej  sytuacji  epidemicznej,  o  których  to  terminach  został  prawidłowo 

zawiadomiony.  Natomiast  w  pisemnej  korespondencji 

zamawiający,  w  związku  z  wyborem 

oferty  przystępującego  po  jego  stronie  i  wniesionym  odwołaniem,  uwzględnił  zarzuty 

odwołania w całości. Przystępujący po stronie zamawiającego to jest  wykonawca wybrany 

skorzystał z prawa wniesienia sprzeciwu na uwzględnienie odwołania i wniósł w ustawowym 

terminie  sprzeciw  wobec  tej  czynności  zamawiającego.  Zarówno  zamawiający  jak  i 

przystępujący po jego stronie, który wniósł sprzeciw na uwzględnienie odwołania, nie wnieśli 

odpowiedzi  na  od

wołanie,  a  przystępujący  na  pierwszym  posiedzeniu  nie  odniósł  się 

merytorycznie do zarzutów odwołania, w zakresie nie spełnienia parametrów technicznych i 

technologicznych  zaoferowanego  pojazdu  specjalistycznego  do  czyszczenia  i  konserwacji  

infrastruktury  kanalizacji.  Natomiast 

przystępujący  zażądał  udzielenia  terminu  na 

merytoryczne  ustosunkowanie  się    do  podniesionych  zarzutów  i  odroczenia  w  tym  celu 

terminu  rozprawy 

(wyciąg  z  protokołu  z  dnia  28  października  2020r.”W  związku  z  tym,  że 

Przystępujący wnosi o udzielenie terminu na odniesienie się do rysunku przedstawionego w 

poczet  materiału  dowodowego  oraz  na  pytanie  Izby  o  przedstawienie  pisemnej  odpowiedzi 

na  odwołanie,  wnosi  również  w  tym  zakresie,  o  udzielenie  dodatkowego  terminu.  Izba 

wyjaśnia, że brak podstaw do takiego wnioskowania i nie ma możliwości odroczenia terminu 

z  racji  nieprzygotowania  odpowiedzi,  bądź  też  z  racji  braku  możliwości  odniesienia  się  na 

bieżąco  do  przedstawionego  dowodu,  tj.  zabezpieczenie  DN100/125.  W tym  stanie  rzeczy, 


wobec  p

odtrzymania  stanowiska,  rozprawa  będzie  kontynuowana  bez  możliwości 

odroczenia, celem przygotowania się do merytorycznej części”). 

Izba  nie  uwzględniła  wniosku  przystępującego  o  udzielenie  dodatkowego  terminu  na 

ustosunkowanie  się  do  przedstawionego  dowodu  jak  i  pisemnej  odpowiedzi  na  odwołanie.  

Odwołujący  podtrzymał  zarzuty  zawarte  w  odwołaniu.  Przystępujący  na  posiedzeniu 

potwierdził  wiarygodność  i  możliwość  wykonania  zamówienia  zgodnie  z  wymaganiami 

zamawiającego  opisanymi  w  specyfikacji  oświadczając    do  protokołu    „W  tym  miejscu 

prokurent  (przystępujący)  oświadcza,  że  jest  zakładem  produkcyjnym  i  posiada  potencjał 

intelektualny,  tj.  konstruktorów  oraz  techniczny  technologiczny,  który  może  sprostać 

przedmiotowemu  zamówieniu.  Przystępujący  zapoznał  się z  dokumentacją techniczną  tego 

zamówienia  i  złożył  ofertę  ponieważ  jest  przekonany  o  możliwości  jej  sprostania.  Myśmy 

udzielali wyjaśnień, domyślam się z powodu ingerencji Odwołującego, oczywiście na żądanie 

Zamawiającego,  moim  zdaniem  te  wyjaśnienia  były  wyczerpujące  i  Zamawiający  dokonał 

naszego wyboru. Niemniej ze zdziwieniem dzisiaj stwierdzam, że Zamawiający wycofuje się 

ze  swojego  stanowiska,  co  do  prawidłowości  naszej  oferty  w  zakresie  OPZ.  Generalnie 

muszę  stwierdzić,  że  z  reguły  jak  składamy  oferty,  to  wypełniamy  formularze,  gdzie 

Zamawiający  oczekuje  potwierdzenia  minimalnych  tzw.  Parametrów  technicznych.  Jest  to 

forma oświadczenia, ewentualnie załączamy jakieś fotografie. Startujemy w miarę często w 

przetargach  na  tego  rodzaju  sprzęt  samochodowy  specjalny,  w  tym  przypadku  do 

czyszczenia kanalizacji, ale przyznam  się,  że z  taką  sytuacją jak  w  Słupsku  spotykamy  się 

bardzo  rzadko.  Praktycznie  1-

2  razy  do  roku,  żeby  Zamawiający  nas  tak  kontrolował  pod 

względem  czy  jesteśmy  w  stanie  wykonać  zamówienie  i  stwierdzam  to  na  podstawie 

wezwania  do  wyjaśnień,  gdzie  było  ponad  30  punktów,  które  musieliśmy  szczegółowo 

wyjaśnić, ale podjęliśmy się tego i wskutek tego byliśmy wybrani. Jednocześnie oświadczam, 

że  jesteśmy  producentem(…)  i  generalnie  odnosząc  się  do  tego  zamówienia,  to  muszę 

powiedzieć,  że  po  zapoznaniu  się  z  SIWZ  postanowiliśmy  złożyć  ofertę  i  zamierzamy 

wyprodukować  samochód  pod  to  konkretne  zamówienie.  Nie  jest  to  w  naszej  praktyce  nic 

nowego, w wielu przypadkach produkujemy samochód pod konkretne zamówienie” (wyciąg z 

protokołu z dnia 28 października 2020r.). 

W zaistniałej  sytuacji  Izba na  posiedzeniu postanowiła o powołaniu biegłego  sądowego  dla 

ustalenia  czy  oferowany  przez  wykonawcę  wybranego  samochód  specjalistyczny  spełnia 

wymagania techniczne o

pisane w zarzutach odwołania. Po sporządzeniu opinii i wysłuchaniu 

biegłego na rozprawie w dniu 29 grudnia 2020r. z udziałem odwołującego i przystępującego, 

Izba  przyjęła  w  poczet  materiału  dowodowego  opinię  Biegłego,  którego  sentencję  do 

zadanych  pytań  przedstawiono  powyżej  w  uzasadnieniu  (pełna  opinia  Biegłego  w  aktach 

sprawy).   


Biegły  w  wydanej  opinii  nie  wykluczył  zgodności  oferty  wykonawcy  wybranego  / 

przystępującego  z  postanowieniami  zal.  nr  6  do  specyfikacji.  Niemniej  w  większości 

przypadków  Biegły  stwierdził,  że  zgromadzony  materiał  dowodowy  nie  pozwala 

jednoznacznie  potwierdzić  zgodności  oferty  z  treścią  specyfikacji.  Bowiem  zamawiający 

oprócz  schematów,  rysunków  dopuścił  również  jako  dowód  zdjęcia,  które  nie  wskazują  na 

zastosowane  rozwiązania  techniczne  (  wyciąg  z  opinii  Biegłego  –  akta  sprawy  –  „Analizy 

dokonano  na  podstawie  materiału  zgromadzonego  w  aktach  sprawy.  Z  racji  braku 

możliwości  fizycznych  oględzin  opracowania  dokonano  w  możliwym  zakresie  na  podstawie 

zgromadzonych  w  czasie  prowadzenia 

postępowania o udzielenie  zamówienia publicznego 

zdjęć oraz dokumentów.1 . Na podstawie deklaracji zawartej w złożonym zał. nr 6 do SIWZ 

nie  można  wykluczyć  spełnienia  wymagań  pkt.  10.7.  Deklaracja  nie  może  jednak  zostać 

jednoznacznie potwierdzona na pods

tawie przesłanego w wyjaśnieniu zdjęcia. Niemożliwym 

jest  na  jego  podstawie  precyzyjne  określenie  czy:  otwór  umiejscowiony  jest  w  dennicy 

zbiornika wody czystej, zapewni możliwość wykonania czynności obsługowych oraz określić 

jego  wymiarów.  W  ocenie  biegłego  nie  można  jednoznacznie  potwierdzić  wymagania 

opisanego w pkt. 10.7 zał. nr 6 do SIWZ na podstawie zgromadzonej dokumentacji.). 

Zamawiający  w  żadnym  miejscu  wydanej  opinii,  nie  stwierdził  o  braku  zgodności  złożonej 

oferty w zakresie specjalistycznego samochodu do oczyszczania i konserwacji infrastruktury 

kanalizacyjnej 

z  postanowieniami  zał.  nr  6  do  specyfikacji.    Z  kolei  przedstawiciele 

przystępującego/wykonawcy  wybranego  na  rozprawie  w  dniu  29  grudnia  2020r.  udzielając 

wyjaśnień  w  obecności  Biegłego  uwiarygadniali  potencjał  techniczny  spółki  do  wykonania 

zamówienia  pojazdu  specjalistycznego  zgodnie  z  zał.  nr  6  do  siwz  (  Wyciąg  z  protokołu  z 

dnia  29  grudnia  2020r.  Biegły:  Na  pytanie  co  do  ogólnych  konkluzji  biegłego  w  zakresie 

przedstawionemu  jemu  materi

ałowi  dowodowemu,  stwierdza,  że  przedstawiony  materiał 

dowodowy  w  postaci  tylko  i  wyłącznie  oświadczeń  D.  oraz  zdjęć  nie  ma  podstaw  do 

stwierdzenia o zgodności oferty z treścią SIWZ. Jednocześnie oznacza to, że jako biegły w 

tym zakresie nie może wydać opinii technicznej o zgodności oferty D. z wymaganiami SIWZ, 

ponieważ  brak  materiału  dowodowego  w  sensie  dowodów  technicznych.  Są  tylko 

oświadczenia,  które  można  oceniać  pod  względne  formalno-prawnym,  nie  technicznym. 

Potwierdzam  moją  sentencję,  co  do  otworu  do  czyszczenia  zbiornika,  bo  dysponując 

oświadczeniem i zdjęciem, nie jestem w stanie jednoznacznie ocenić lokalizacji tego otworu 

zgodnie  z  wymogami  SIWZ.  W  tym  miejscu  p.  C. 

wyjaśnia,  że  dla  producenta  D.  nie  jest 

problem

em  wykonanie  otworu  rewizyjnego  na  tłoku,  tak  jak  wymaga  to  SIWZ,  a  nie  na 

zbiorniku.  Ma  ewentualne  pytanie  do  biegłego,  czy  w  ocenie  biegłego  wykonanie  otworu 

rewizyjnego  na  zbiorniku  i  na  tłoku  jest  tego  samego  czy  podobnego  rodzaju 

trudnością/wyzwaniem  technologicznym,  czy  jest  to  porównywalne.  Odpowiadając  na 


pytanie  pod  względem  technologicznym,  miejsce  wykonania  otworu  rewizyjnego  w  sensie 

technologicznym  czy  to  na  tłoku,  czy  na  zbiorniku  jest  wyzwaniem  porównywalnym 

technologicznie. 

Jeżeli  chodzi  o  pkt  15.1,  to  oceniając  materiał  zgromadzony  nie  mogę 

wykluczyć spełnienia tego wymagania. Również w zgromadzonym materiale dowodowym nie 

znajduję  odpowiedzi  na  pytania  wszystkie,  które  postawił  Odwołujący,  tj.  ssak  zbierający 

wodę znad szlamu. W tym miejscu Odwołujący stwierdza, że na podstawie przedstawionego 

rysunku  15/15.1  wykazuje  niezgodność  z  SIWZ,  nie  wynika,  że  woda  znad  szlamu  jest 

usuwana  poprzez  wąż  ssący  umiejscowiony  na  wysięgniku,  tak  jak  wymaga  to  SIWZ.  Na 

podstawie  przedstawionej  wizualizacji  n

ie jestem  w  stanie ocenić czy  usuwanie  wody  znad 

szlamu  odbywać  będzie  się  zgodnie  z  wymogiem  SIWZ.  Mogę  jedynie  stwierdzić,  że  w 

zbiorniku będzie znajdować się układ zbierający wodę znad szlamu, ale nie jestem w stanie 

ocenić połączenia, w jaki sposób ze strony technicznej zostanie dokonane polaczenie układu 

elementów zbierającego z wężem ssącym, w celu spełnienia wymogu SIWZ. W tym miejscu 

na pytanie Odwołującego przywołuje stwierdzenie na str. 12 opinii o treści, że na podstawie 

przedstawionej  wizualizacji  konstrukcji  nie  znajduje  w  dokumencie  przedstawionym 

Zamawiającemu wyjaśnienia opisywanego rozwiązania wyposażenia oraz udokumentowania 

na  istniejącej  zabudowie.  Potwierdza  w  tym  miejscu  na  pytanie  Izby,  że  przedstawiona 

wizualizacja nie udziela odpowie

dzi na pytanie Zamawiającego. Przystępujący: Ja uważam, 

że  problem  podnoszony  przez  Odwołującego  w  kwestii,  że  brakuje  podłączenia  instalacji 

zewnętrznej do węża ssawnego. Uważam, ze nie jest to problem techniczny, takich instalacji 

przewiduje się w tym pojeździe jeszcze ok. kilkunastu. Ja przygotowywałem dokumenty dla 

Zamawiającego  na  wezwanie  do  wyjaśnień  i  uważam,  że  w  materiale,  który  przekazaliśmy 

Zamawiającemu pokazaliśmy główny tutaj problem występujący, tj. chodzi o układ pływający 

poboru  wody  ponad 

osadowej,  natomiast  kwestia  poruszana  przez  Odwołującego  to  jest 

rzecz wtórna. Jest to tylko jakiś odcinek instalacji pojazdów, takich odcinków w tym pojeździe 

będzie  się  znajdować  ponad  kilkanaście.  Odpowiadając  na  pytanie  Izby,  czy  wykonanie 

usuwania wod

y ponad osadowej przez wąż ssący umiejscowiony na wysięgniku kos turkot p. 

C. 

odpowiada,  że  układ  pływający  robiliśmy  w  praktyce,  natomiast  nie  przez  wąż  ssący. 

Jeszcze  raz  powtarza,  że  robił  układ  pływający  tego  typu  opisany  w  SIWZ,  ale  nie  przez 

zr

zut poprzez wąż ssący na wysięgniku. Biegły w tym miejscu potwierdza, iż zgormadzonej 

dokumentacji  nie  ma  potwierdzenia  na  wykonanie  zadania  w  taki  sposób,  jak  opisano 

powyżej  i  nie  jest  w  stanie  odpowiedzieć  na  pytanie  co  do  zgodności,  a  jedynie  może 

ocen

iać to na podstawie oświadczenia D.. Pan C. wyjaśnia, że usunięcie wody nad osadowej 

może nastąpić  przez  zrzut  przez  dennicę,  poprzez  otwór,  którym wyprowadza się wodę  na 

zewnątrz,  albo  można  wyprowadzić  przez  wąż  na  wysięgniku.  Ja  uważam,  że  połączenie 

tych dwóch  elementów nie stanowi  żadnego  problemu  technicznego.  Biegły  odpowiada,  że 


nie znając potencjału technicznego firmy D. i nie mając żadnej dokumentacji technicznej n. t. 

ich produkcji, nie jestem w stanie odpowiedzieć na pytanie czy D. jest w stanie to wykonać.) 

Izba  w  tym  miejscu  przywołuje  postanowienia  SIWZ,  które  określają  wymagania  co  do 

potwierdzenia  zgodności  opisu  przedmiotu  zamówienia  w  złożonej  ofercie  z  wymaganiami 

specyfikacji  w  tym  przypadku  z  zał.  nr  6  do  siwz  to  jest  Szczegółowy  opis  przedmiotu 

zamówienia.  

I tak w pkt 9.7.3 siwz zamawiający na potwierdzenie zgodności oferty z treścią siwz wymagał 

wypełnionego  i  podpisanego  zał.  nr  6  do  specyfikacji  oraz  rysunków  technicznych 

zawierających  opisy  i  schematy  wysięgnika  oraz  zabudowy.  Powyższy  wymóg  został 

spełniony  przez  dostarczenie  wypełnionego  i  podpisanego  OPZ  oraz  rysunków  wysięgnika 

opuszczonego 

podniesionego 

rysunek 

zabudowy 

SSC12PK 

(dokumentacja 

zamawiającego). 

Natomiast  odwołujący  kwestionował  spełnienie  powyższego  wymogu,  podważając 

możliwość  wykonania  pojazdu  specjalistycznego  przez  wykonawcę  wybranego,  zgodnie  z 

wymaganiami zał. nr 6 do specyfikacji. W celu potwierdzenia zarzutów odwołania, w sytuacji 

gdy  ani  zamawiający,  ani  wykonawca  wybrany  nie  wyjaśnił  braku  zasadności  zarzutów 

odwołania, Izba powołała biegłego sądowego, który w wydanej opinii potwierdził, że materiał 

dowodowy w sprawie nie pozwala technicznie rozstrzygnąć sporu, a tym samym potwierdzić 

zarzutów odwołania i czynności zamawiającego uwzględnienia odwołania.   

Wobec sprzeciwu przystępującego po stronie zamawiającego Izba rozstrzygnęła zarzuty na 

podstawie  zgromadzonego  materiały  dowodowego  w  sprawie  to  jest  wypełnionego  i 

podpisanego zał. nr 6 do specyfikacji, gdzie wykonawca wybrany potwierdził zgodność treści 

oferty z treścią specyfikacji co do oferowanego przedmiotu zamówienia.  

Również  nie  potwierdził  się  zarzut  co  do  braku  doświadczenia  zawodowego  w  związku  z 

dostawą  dwuosiowych  pojazdów  a  nie  trzyosiowych  pojazdów.  Nawet  użyte  sformułowanie 

tożsamych  dostaw  w  specyfikacji,  bez  jego  zdefiniowania  w  specyfikacji  nie  uprawnia 

zamawiającego do wymagania spełnienia opisanych 292 pozycji parametrów technicznych w 

za

ł.  nr  6  do  specyfikacji.  Zamawiający  w  wymogu doświadczenia sprecyzował  jedynie ilość 

dostaw,  okres  ich realizacji  i  wartość  każdej  dostawy. W  związku  z  powyższym  tożsamość 

dostaw należy oceniać w kontekście Opisu Przedmiotu Zamówienia pkt 3.3.1. siwz. 

W tym stanie rzeczy nie potwierdził się żaden zarzut odwołania.  


R

easumując  odwołanie  nie  zasługuje  na  uwzględnienie,  nie  udowodniono  naruszenia 

przepisów ustawy przywołanych w odwołaniu.  

O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do jego wyniku na podstawie 

art.  192  ust.  9  i  10  ustawy,  a  także  w  oparciu  o  przepisy  §  3  b  oraz  §  5  rozporządzenia 

Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania 

wpisu  od  odwołania  oraz  rodzajów  kosztów  w  postępowaniu  odwoławczym  i  sposobu  ich 

rozliczania  (Dz.  U.  z  2018  r.  poz.  972)  zalicz

ając  na  poczet  niniejszego  postępowania 

odwoławczego koszt wpisu od odwołania uiszczony przez odwołującego w kwocie 15.000,00 

złotych.  

Przewodniczący:   ……………………..