KIO 2542/20 POSTANOWIENIE dnia 26 października 2020 r.

Stan prawny na dzień: 12.01.2021

Sygn. akt: KIO 2542/20 

POSTANOWIENIE 

z dnia 26 

października 2020  r.  

Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie: 

Przewodniczący: 

Luiza Łamejko 

po  rozpoznaniu  na  posiedzeniu  w  dniu  26 

października  2020  r.  w  Warszawie  odwołania 

wniesionego  do  Prezesa  Krajo

wej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  5  października  2020  r.  przez 

wykonawcę  Budimex  S.A.,  ul.  Siedmiogrodzka  9,  01-204  Warszawa  w  postępowaniu 

prowadzonym  przez 

Poznańskie  Inwestycje  Miejskie  Sp.  z  o.o.,  Pl.  Wiosny  Ludów  2,  

831 Poznań, działającej w imieniu i na rzecz Miasta Poznań oraz Aquanet S.A. 

postanawia: 

umorzyć postępowanie odwoławcze

2.  nakazuje  zwrot  z  rachunku  bankowego 

Urzędu  Zamówień  Publicznych  na  rzecz 

wykonawcy Budimex S.A., ul. Siedmiogrodzka 9, 01-204 Warszawa kwoty 20 000 

zł  00  gr  (słownie:  dwadzieścia  tysięcy  złotych  zero  groszy)  stanowiącej  uiszczony 

wpis od odwołania. 

Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  - 

Prawo  zamówień 

publicznych (Dz. U. z 2019 poz. 1843) na niniejsze postanowienie - w terminie 7 dni od dnia 

jego 

doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej 

do Sądu Okręgowego w Poznaniu. 

Przewodniczący :  ……………………………… 


Sygn. akt: KIO 2542/20 

U z a s a d n i e n i e 

Poznańskie  Inwestycje  Miejskie  Sp.  z  o.o.,  działająca  w  imieniu  i  na  rzecz  Miasta 

Poznań  oraz  Aquanet  S.A.  (dalej:  „Zamawiający”)  prowadzi  w  trybie  przetargu 

nieograniczonego  postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  na  wykonanie  prac 

budowlanych  wraz  z  opracowaniem  projektów  wykonawczych dla zadania: „Rozbudowa ul. 

św.  Marcin  na  odcinku pomiędzy  ul.  Ratajczaka  i  Al.  Marcinkowskiego wraz  z  przebudową 

fragmentu Al. Marcinkowskiego na odcinku od 

ul. Św. Marcin do Pl. Wolności. Postępowanie 

to  prowadzone  jest  na  podstawie  przepisów  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  Prawo 

zamówień  publicznych  (Dz.  U.  z  2019  poz.  1843),  zwanej  dalej:  „ustawa  Pzp”.  Ogłoszenie  

o  zamówieniu  zostało  opublikowane  w  dniu  25  września  2020  r.  w  Dzienniku  Urzędowym 

Unii Europejskiej 

pod pozycją 2020/S 187-448400.  

W  dniu 

5  października  2020  r.  wykonawca  Budimex  S.A.  z  siedzibą  w  Warszawie 

(dalej: „Odwołujący”) wniósł do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej odwołanie od czynności 

Zamawiającego  polegającej  na  niezgodnym  z  przepisami  określeniu  treści  specyfikacji 

istotnych warunków zamówienia (dalej: „SIWZ”). 

Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie: 

1)  art. 647 Kc

, art. 654 Kc, art. 656 § 1 Kc, art. 353¹ Kc i art. 58 § 3 Kc, w związku z art. 14 

ust.  1  ustawy  Pzp  oraz  art.  139  ust.  1  ustawy  Pzp

,  poprzez  ukształtowanie  określonych  w 

§19 ust. 4 pkt. 4) do 6), §19 ust. 5 pkt. 8) do 12), §19 ust. 6 11) do 14) Załącznika nr 1 do 

SIWZ  - 

Wzoru  Istotnych  postanowień  umowy  w  postaci  warunków  odbioru  robót 

budowlanych  od  Wykonawcy  w  sposób  sprzeczny  z  tymi  przepisami,  w  tym  z  naturą 

stosunku  pr

awnego  umowy  o  roboty  budowlane  w  takim  zakresie,  w  jakim  Zamawiający 

będzie  (w  świetle  zaskarżonych  postanowień  Wzoru  umowy)  uprawniony  do  odmówienia 

odbioru  robót  budowlanych  do  czasu  usunięcia  ich  wad  przez  Wykonawcę  także  wtedy, 

kiedy  roboty  te  będą  dotknięte  wadami nadającymi  się do  usunięcia,  podczas gdy  zgodnie  

z  obowiązującymi  w  tej  mierze  przepisami  oraz  ugruntowaną  linią  orzeczniczą  Sądu 

Najwyższego  i  sądów  apelacyjnych,  obowiązkiem  Zamawiającego  jest  w  tym  przypadku 

dokonanie  odbioru  robót  od  Wykonawcy,  a  prawo  do  odmowy  odbioru  robót  służy 

Zamawiającemu wyłącznie wówczas, kiedy roboty są dotknięte wadami istotnymi. 

2)  art. 22 ust. 1a oraz art. 22d ust. 1 ustawy Pzp w zw. z art. 36 ust. 1 pkt. 5) w zw. z art. 7 

ust.  1  ustawy  Pzp  poprzez  określenie  warunków  udziału  w  postępowaniu  w  zakresie 


zdolności technicznej lub zawodowej w sposób nadmierny i nieproporcjonalny do przedmiotu 

zamówienia oraz wykraczający poza cel, jaki przyświeca warunkom udziału w postępowaniu, 

jakim  jest  weryfikacja  zdolności  wykonawcy  do  należytego wykonania zamówienia,  a także 

utrudniający uczciwą konkurencję i równe traktowanie wykonawców. 

Zamawiający  naruszył  wskazane  powyżej  przepisy  poprzez  sformułowanie  części 

postanowienia pkt. 9.2.3 SIWZ (i odpowiednio także ogłoszenia o zamówieniu):  

„  9.2.3.1  Zamawiający  uzna  ww.  warunek  za  spełniony  jeżeli  Wykonawca  wykaże,  że  

w okresie ostatnich 5 l

at przed upływem terminu składania ofert (a jeżeli okres prowadzenia 

działalności jest krótszy - w tym okresie), wykonał należycie: 

„9.2.3.2.2.1.7. branża zieleni - uprawnienia inspektora nadzoru terenów zieleni wydane przez 

SITO  (Stowarzyszenie  Naukowo-

Techniczne  Inżynierów  i  Techników  Ogrodnictwa)  lub 

OSTO  (Ogólnopolskie  Stowarzyszenie  Twórców  Ogrodów)  lub  równoważne  do 

projektowania ora

z wykształcenie wyższe na kierunku architektura krajobrazu,” 

„W pkt.  9.2.3.2.2.  ppkt: 9.2.3.2.2.2. min. staż  zawodowy  -  minimum 5-fetnie doświadczenie 

zawodowe 

w projektowaniu w danej branży,” 

„9.2.3.2.3.3.  doświadczenie zawodowe na  stanowisku kierownika budowy  przy  realizacji  co 

najmniej  2  zakończonych  kontraktów  (przez  zakończony  kontrakt  rozumieć  uzyskanie 

pozwolenia  na  użytkowanie  lub  zgłoszenie  zakończenia  robót  budowlanych  do  nadzoru 

budowlanego)  obejmujących  budowę  lub  przebudowę  drogi  łub  ulicy  wraz  z  nawierzchnią 

drogową  o  długości  minimum  300  m  obejmujących  budowę  łub  przebudowę  torowiska 

tramwajowego,  chodników,  sygnalizacji  świetlnych,  zieleni  i  małej  architektury,  miejsc 

parkingowych,  przejść  dla  pieszych,  sieci,  instalacji  i  urządzeń  wodociągowych, 

kanalizacyjnych,  oazowych,  elektroenergetycznych,  deszczowych,  telekomunikacyjnych, 

monitoringu- 

o wartości robót co najmniej 20.000.000,00 PLN brutto każda,” 

„W pkt. 9.2.3.2.4. dot. Kierownika robót w specjalności drogowej 

ppkt: 

m

in. 

staż 

zawodowy 

minimum 

Ietnie 

doświadczenie  

w  nadzorowaniu/kierowaniu  robotami  budowlanymi  w  zakresie  specjalności  inżynieryjnej 

drogowej bez ograniczeń,” 

ppkt:  9.2.3.2.4.3.  doświadczenie  zawodowe  na  stanowisku  kierownika  budowy  lub  robót 

drogowych 

przy  realizacji  co  najmniej  2  zakończonych  kontraktów  (przez  zakończony 

kontrakt  rozumieć  uzyskanie  pozwolenia  na  użytkowanie  lub  zgłoszenie  zakończenia  robót 

budowlanych  do  nadzoru  budowlanego)  obejmujących  budowę  lub  przebudowę  drogi  lub 

ulicy  o  długości  minimum  300  m  wraz  z  nawierzchnią  i  chodnikami  oraz  infrastrukturą  


w  postaci  co  najmniej  oświetlenia  drogowego,  kanalizacji  deszczowej,  sieci  gazowej  oraz 

ciepłowniczej - o wartości robót co najmniej 20.000.000,00 PLN brutto każda. 

„W pkt 9.2.3.2.4. dot. Kierownikiem robót w specjalności torowej 

ppkt: 

min. 

staż 

zawodowy 

minimum 

letnie 

doświadczenie  

w  nadzorowaniu/kierowaniu  robotami  budowlanymi  w  zakresie  specjalności  inżynieryjnej 

drogowej lub 

kolejowej bez ograniczeń,,” 

ppkt:  9.2.3.2.

4.3.  doświadczenie  zawodowe  na  stanowisku  kierownika  budowy  lub 

kierownika  robót  torowych  przy  realizacji  co  najmniej  2  zakończonych  kontraktów  (przez 

zakończony  kontrakt  rozumieć  uzyskanie  pozwolenia  na  użytkowanie  lub  zgłoszenie 

zakończenia  robót  budowlanych  do  nadzoru  budowlanego)  obejmujących  budowę  lub 

przebudowę torowiska tramwajowego długości co najmniej 500m wraz z trakcją - o wartości 

robót co najmniej 10.000.000,00 PLN brutto każda. 

3)  art. 91 ust. 2 pkt. 5 w zw. z art. 7 ust. 1 ustawy Pzp p

oprzez określenie kryteriów oceny 

ofert  i  sposobu  ich  oceny  w  sposób  nadmierny  I  nieproporcjonalny  do  warunków  udziału  

w  postępowaniu  w  zakresie  doświadczenia  personelu  skierowanego  do  realizacji 

zamówienia  oraz  utrudniający  uczciwą  konkurencję  i  równe  traktowanie  wykonawców,  

a  przede  wszystkim  w  sytuacji,  gdy  tak  sformułowane  wymagania  dotyczące  kwalifikacji 

zawodowych  i  doświadczenia  osób  wyznaczonych  do  realizacji  zamówienia  pozostają  bez 

istotnego  wpływu  na  jakość  wykonania  zamówienia  i  tym  samym  niczym  nieuzasadnione 

preferowanie wykonawców spełniających zakwestionowane kryterium oceny ofert. 

Zamawiający  naruszył  wskazane  powyżej  przepisy  poprzez  sformułowanie  w  pkt.  18.2.4 

SIWZ o treści: 

18.2.4.  Punkty  za  kryterium  „Doświadczenie  Kierownika  Budowy”  (KB)  zostaną  przyznane 

zgodnie z poniższymi zasadami: 

Zamawiający  w  ramach  kryterium  Doświadczenie  Kierownika  Budowy  będzie 

przyznawał  punkty  za  doświadczenie  osoby  wskazanej  w  Załączniku  nr  10  do  SIWZ,  jako 

Kierownika Budowy, zgodnie ze złożonym dodatkowym Wykazem doświadczenia do oceny 

w  ramach  kryterium.  W  przypadku,  gdy  Wykonawca  wykaże,  że  osoba  wskazana,  jako 

Kierownik  Budowy  posiada  dodatkowe,  poza  wykazanym  na  potrzeby  pkt  9.2.3.2.3.  SIWZ 

IDW, doświadczenie w pełnieniu funkcji kierownika budowy - za każdy zakończony kontrakt 

(przez zakończony kontrakt rozumieć uzyskanie pozwolenia na użytkowanie lub zgłoszenie 

zakończenia  robót  budowlanych  do  nadzoru  budowlanego)  obejmujący  budowę  lub 

przebudowę  drogi  lub  ulicy  wraz  z  nawierzchnią  drogową  o  długości  minimum  300  m, 


dodatkowo  zawierający  budowę  łub  przebudowę  torowiska  tramwajowego  i  min.  3 

dowolnych  sieci  podziemnych  - 

otrzyma  5  pkt.  Razem  w  kryterium  Doświadczenie 

Kierownika Budowy można uzyskać maksymalnie 15 pkt. 

Odwołujący wniósł o: 

1)  uwz

ględnienie  odwołania  w  całości  oraz  nakazanie  Zamawiającemu  dokonania 

odpowiednio  zmian  w  treści  SIWZ  (i  ew.  odpowiedniego  ogłoszenia  o  zamówieniu)  w  ten 

sposób, że dotychczasowa treść tych postanowień: 

a. 

§ 19 ust. 4 pkt. 4) do 6) Załącznika nr 1 do SIWZ — wzoru umowy otrzyma następujące 

brzmienie: 

„4) W  przypadku  istotnych  niezgodności  zgłoszonych  do  odbioru  robót  z  powszechnie 

obowiązującymi  przepisami  prawa  lub  Umową,  w  szczególności  z  Dokumentacją 

Projektową,  niezgodności  z  Projektem  Wykonawczym  lub  uszczegółowieniem  Specyfikacji 

Technicznych  Wykonania  i  Odbioru  Robót  Budowlanych,  właściwy  Inspektor  Nadzoru 

odmówi odbioru i wezwie Wykonawcę do doprowadzenia robót do stanu prawidłowego, 

W  przypadku  stwierdzenia  wad  nieistotnych  części  Przedmiotu  Umowy,  nadających  się 

do  usunięcia,  objętej  daną  pozycją  TER  Inspektor  Nadzoru  dokona  odbioru  i  zostanie 

sporządzony,  zgodnie  z  pkt.  6  poniżej,  Protokół  Odbioru  Częściowego,  w  którym  Strony 

wskażą roboty dotknięte wadami nieistotnymi oraz ustalą sposób i odpowiedni termin na ich 

usunięcie  przez  Wykonawcę  na  własny  koszt.  Po  usunięciu  wad  nieistotnych  Wykonawca 

zgłosi  ponownie  gotowość  do  ich  odbioru.  Odbiór  usuniętych  wad  nieistotnych  zostanie 

przeprowadzony w terminie 3 dni roboczych od zgłoszenia. Wyznaczony termin na usunięcie 

wad  nieistotnych  zostanie  uznany  za  dochowany,  jeżeli  przed  jego  upływem  zostanie 

sporządzony Protokół odbioru usunięcia wad nieistotnych. 

W  przypadku  prawidłowego  wykonania  robót  i  spełnienia  wszystkich  innych  wymogów 

wynikających  z  Umowy,  w  tym  przedstawienia  dokumentów,  o  których  mowa  w  pkt  3 

powyżej  i  stwierdzenia  przez  Inspektora  Nadzoru  ich  prawidłowości,  właściwy  Inspektor 

Nadzoru, 

Koordynator  Inspektorów  Nadzoru  oraz  Przedstawiciel  Inżyniera  Kontraktu 

sporządzą Protokół Odbioru Częściowego przy udziale Kierownika Budowy oraz właściwego 

Kierownika Robót jako osób zgłaszających do odbioru,” 

b. 

§ 19 ust. 5 pkt. 8) do 12) Załącznika nr 1 do SIWZ - wzoru umowy otrzyma następujące 

brzmienie: 

„8) Zamawiający odmówi odbioru w przypadku stwierdzenia, że zobowiązania objęte danym 

Podetapem  nie  zostały  wykonane  lub  zostały  wykonane  nienależycie,  w  szczególności  

w  przypadku  stwierdzenia  istotny

ch  wad  robót  objętych  danym  Podetapem,  szczegółowo 


uzasadniając  swoje  stanowisko  i  określając  zakres  czynności,  które  Wykonawca  powinien 

wykonać w celu zakończenia danego Podetapu i zgłoszenia gotowości do jego odbioru; 

Odmawiając  odbioru  Zamawiający  wyznaczy  Wykonawcy,  wedle  swojego  uznania, 

dodatkowy termin na usunięcie wad nie dłuższy niż 14 dni; 

Wykonawca  po  wykonaniu  czynności  wskazanych  przez  Zamawiającego  ponownie 

zgłosi gotowość do odbioru, o której mowa w pkt 1) powyżej; 

W przypadku pono

wnego zgłoszenia gotowości do odbioru strony ustalają termin na 

sporządzenie przez Zamawiającego Protokołu Odbioru Podetapu albo złożenie Wykonawcy 

oświadczenia o odmowie odbioru na 5 dni roboczych; 

W  przypadku stwierdzenia  wad  nieistotnych  części  Przedmiotu  Umowy,  nadających 

się do usunięcia, objętej danym Podetapem Przedstawiciel Zamawiającego dokona odbioru  

i  zostanie  sporządzony,  zgodnie  z  pkt.  6)  powyżej,  Protokół  Odbioru  Podetapu,  w  którym 

Strony wskażą roboty dotknięte wadami nieistotnymi oraz ustalą sposób i odpowiedni termin 

na  ich  usunięcie  przez  Wykonawcę  na  własny  koszt.  Po  usunięciu  wad  nieistotnych 

Wykonawca zgłosi ponownie gotowość do ich odbioru. Odbiór usuniętych wad nieistotnych 

zostanie przeprowadzony w terminie 4 dni roboczych od zgłoszenia. Wyznaczony termin na 

usunięcie  wad  nieistotnych  zostanie  uznany  za  dochowany,  jeżeli  przed  jego  upływem 

zostanie sporządzony Protokół odbioru usunięcia wad nieistotnych.” 

c. 

§ 19 ust. 6 pkt. 11) do 14) Załącznika nr 1 do SIWZ - wzoru umowy otrzyma następujące 

brzmienie: 

„ 11)  Zamawiający odmówi odbioru w przypadku stwierdzenia, że roboty lub prace innego 

rodzaju  nie  zostały  wykonane  lub  zostały  wykonane  nienależycie,  w  szczególności  

w  przypadku  stwierdzenia  istotnych  wad  wykonanych  robót,  szczegółowo  uzasadniając 

swoje stanowisko i określając zakres czynności, które Wykonawca powinien wykonać w celu 

zakończenia robót i zgłoszenia gotowości do Końcowego Odbioru Robót; 

Odmawiając  odbioru  Zamawiający  wyznaczy  Wykonawcy,  wedle  swojego  uznania, 

doda

tkowy termin na usunięcie wad nie dłuższy niż 14 dni; 

Wykonawca  po  wykonaniu  czynności  wskazanych  przez  Zamawiającego  ponownie 

zgłosi gotowość do odbioru, o której mowa w pkt 1) powyżej; 

W  przypadku  stwierdzenia  wad  nieistotnych  robót,  nadających  się  do  usunięcia, 

podlegających  odbiorowi  Przedstawiciel  Zamawiającego  dokona  odbioru  i  zostanie 

sporządzony,  zgodnie  z  pkt.  9)  powyżej,  Protokół  Końcowego  Odbioru  Robót,  w  którym 

Strony wskażą roboty dotknięte wadami nieistotnymi oraz ustalą sposób i odpowiedni termin 

na  ich  usunięcie  przez  Wykonawcę  na  własny  koszt.  Po  usunięciu  wad  nieistotnych 


Wykonawca zgłosi ponownie gotowość do ich odbioru. Odbiór usuniętych wad nieistotnych 

zostanie przeprowadzony w terminie 4 dni roboczych od zgłoszenia. Wyznaczony termin na 

usunięcie  wad  nieistotnych  zostanie  uznany  za  dochowany,  jeżeli  przed  jego  upływem 

zostanie sporządzony Protokół odbioru usunięcia wad nieistotnych.” 

d.  9.2.3.1 SIWZ 

otrzyma następujące brzmienie: 

„9.2.3.1  Zamawiający  uzna  ww.  warunek  za  spełniony  jeżeli  Wykonawca  wykaże,  że  

okresie ostatnich 8 lat przed upływem terminu składania ofert (a jeżeli okres prowadzenia 

działalności jest krótszy - w tym okresie), wykonał należycie: 

co najmniej 2 projekty wykonawcze dotyczące drogowych robót budowlanych, 

obejmujących skoordynowane: budowę lub przebudowę drogi lub ulicy wraz z nawierzchnią 

drogową  o  długości  minimum  300  m  obejmujących  budowę  lub  przebudowę  torowiska 

tramwajowego,  chodników,  sygnalizacji  świetlnych,  zieleni  i  małej  architektury,  miejsc 

parkingowych,  przejść  dla  pieszych,  sieci,  instalacji  i  urządzeń  wodociągowych, 

kanalizacyjnych,  gazowych,  elektroenergetycznych,  deszczowych,  telekomunikacyjnych, 

monitoringu, 

co  najmniej  2  roboty  drogowe,  obejmujące  skoordynowane:  budowę  lub 

przebudowę  drogi  lub  ulicy  wraz  z  nawierzchnią  drogową  o  długości  minimum  300  m 

obejmująca  budowę  lub  przebudowę  torowiska  tramwajowego,  chodników,  sygnalizacji 

świetlnych,  zieleni  i  małej  architektury,  miejsc  parkingowych,  przejść  dla  pieszych,  sieci, 

instalacji  i  urządzeń  wodociągowych,  kanalizacyjnych,  gazowych,  elektroenergetycznych, 

deszczowych,  telekomunikacyjnych,  monitoringu  - 

o  wartości  robót  co  najmniej 

0,00 PLN brutto każda.” 

e.  9.2.3.2.2.1.7 SIWZ 

otrzyma następujące brzmienie: 

„9.2.3.2.2.1.7. branża zieleni - uprawnienia inspektora nadzoru terenów zieleni wydane przez 

SITO  (Stowarzyszenie  Naukowo-

Techniczne  Inżynierów  i  Techników  Ogrodnictwa)  lub 

OSTO  (Ogólnopolskie  Stowarzyszenie  Twórców  Ogrodów)  lub  równoważne  do 

projektowania 

oraz  wykształcenie  wyższe  na  kierunku  architektura  krajobrazu  lub 

ogrodnictwo lub równoważnym,” 

f.  W pkt 9.2.3.2.2. ppkt 9.2.3.2.2.2. SIWZ 

otrzyma następujące brzmienie: 

„9.2.3.2.2.2.  min.  staż  zawodowy  -  minimum  3-letnie  doświadczenie  zawodowe  

w projekto

waniu w danej branży,” 

g.  9.2.3.2.3.3. SIWZ 

otrzyma następujące brzmienie: 

„9.2.3.2.3.3.  doświadczenie zawodowe na  stanowisku kierownika budowy  przy  realizacji  co 


najmniej: 

jednego  zakończonego  kontraktu  (przez  zakończony  kontrakt  rozumieć 

u

zyskanie  pozwolenia  na  użytkowanie  lub  zgłoszenie  zakończenia  robót  budowlanych  do 

nadzoru  budowlanego)  obejmujących  budowę  lub  przebudowę  drogi  lub  ulicy  wraz  

z nawierzchnią drogową o długości minimum 300 m obejmujących budowę tub przebudowę 

torowiska  tr

amwajowego,  chodników,  sygnalizacji  świetlnych,  zieleni  i  małej  architektury, 

miejsc  parkingowych,  przejść  dla  pieszych,  sieci,  instalacji  i  urządzeń  wodociągowych, 

kanalizacyjnych,  gazowych,  elektroenergetycznych,  deszczowych,  telekomunikacyjnych, 

monitoringu - 

o wartości robót co najmniej 20.000.000,00 PLN brutto, 

jednego  zakończonego  kontraktu  (przez  zakończony  kontrakt  rozumieć 

uzyskanie  pozwolenia  na  użytkowanie  lub  zgłoszenie  zakończenia  robót  budowlanych  do 

nadzoru  budowlanego)  obejmuj

ących  budowę  lub  przebudowę  drogi  lub  ulicy  wraz  

z nawierzchnią drogową o długości minimum 300 m i min. 3 dowolnych sieci podziemnych — 

o wartości robót co najmniej 20.000.000,00 PLN brutto,” 

h.  pkt  9.2.3.2.4.  ppkt  9.2.3.2.2.2.  oraz  ppkt:  9.2.3.2.4.3  SIWZ 

dot.  Kierownika  robót  

w specjalności drogowej otrzyma następujące brzmienie: 

„9.2.3.2.2.2. 

min. 

staż 

zawodowy 

minimum 

3-let

nie 

doświadczenie  

w  nadzorowaniu/kierowani

u  robotami  budowlanymi  w  zakresie  specjalności  inżynieryjnej 

drogowej bez ograniczeń, 

doświadczenie  zawodowe  na  stanowisku  kierownika  budowy  lub  robót 

drogowych  przy  realizacji  co  najmniej  2  zakończonych  kontraktów  (przez  zakończony 

kontrakt  rozumieć  uzyskanie  pozwolenia  na  użytkowanie  lub  zgłoszenie  zakończenia  robót 

budowlany

ch  do  nadzoru  budowlanego)  obejmujących  budowę  lub  przebudowę  drogi  lub 

ulicy  o  długości  minimum  300  m  wraz  z  nawierzchnią  i  chodnikami  oraz  infrastrukturą  

w  postaci  co  najmniej  3  branż  podziemnych  -  o  wartości  robót  co  najmniej  20.000.000,00 

PLN brutto k

ażda. 

i. 

pkt 9.2.3.2.4. ppkt 9.2.3.2.2.2. SIWZ dot. Kierownika robót w specjalności torowej otrzyma 

następujące brzmienie: 

„9.2.3.2.2.2.  min.  staż  zawodowy 

minimum 

letnie 

doświadczenie  

w  nadzorowaniu/kierowaniu  robotami  budowlanymi  w  zakresie  specjaln

ości  inżynieryjnej 

drogowej lub kolejowej bez ograniczeń, 

doświadczenie  zawodowe  na  stanowisku  kierownika  budowy  lub  kierownika 

robót torowych lub drogowych przy realizacji co najmniej 2 zakończonych kontraktów (przez 

zakończony  kontrakt  rozumieć  uzyskanie  pozwolenia  na  użytkowanie  lub  zgłoszenie 


zakończenia  robót  budowlanych  do  nadzoru  budowlanego)  obejmujących  budowę  lub 

przebudowę torowiska tramwajowego długości co najmniej 500m wraz z trakcją - o wartości 

robót co najmniej 10.000.000,00 PLN brutto każda.” 

j. 18.2.4.1 SIWZ 

otrzyma następujące brzmienie: 

18.2.4.  Punkty  za  kryterium  „Doświadczenie  Kierownika  Budowy"  (KB)  zostaną  przyznane 

zgodnie z poniższymi zasadami: 

Zamawiający  w  ramach  kryterium  Doświadczenie  Kierownika  Budowy  będzie 

przyznawał  punkty  za  doświadczenie  osoby  wskazanej  w  Załączniku  nr  10  do  SIWZ,  jako 

Kierownika Budowy, zgodnie ze złożonym dodatkowym Wykazem doświadczenia do oceny 

w  ramach  kryterium.  W  przypadku,  gdy  Wykonawca  wykaże,  że  osoba  wskazana,  jako 

Kierownik  Budowy  posiada  dodatkowe,  poza  wykazanym  na  potrzeby  pkt  9.2.3.2.3.  SIWZ 

IDW, doświadczenie w pełnieniu funkcji kierownika budowy - za każdy zakończony kontrakt 

(przez zakończony kontrakt rozumieć uzyskanie pozwolenia na użytkowanie lub zgłoszenie 

zakończenia  robót  budowlanych  do  nadzoru  budowlanego)  obejmujący  budowę  lub 

przebudowę  drogi  lub  ulicy  wraz  z  nawierzchnią  drogową  o  długości  minimum  300  m, 

dodatkowo  zawierający  budowę  lub  przebudowę  torowiska  tramwajowego  i  min.  3 

dowolnych sieci podziemnych - otrzyma 7,5 pkt. 

Razem  w  kryterium  Doświadczenie  Kierownika  Budowy  można  uzyskać  maksymalnie  15 

pkt.

”. 

zasądzenie kosztów postępowania odwoławczego. 

Izba stwierdziła, że nie zgłoszono przystąpienia do postępowania odwoławczego. 

W  dniu  23 

października  2020  r.  Zamawiający  złożył  Prezesowi  Krajowej  Izby 

Odwoławczej  oświadczenie,  że  uwzględnia  odwołanie.  Zamawiający  przyjął  za  prawidłowe  

i  zgodne  z  ustawą  Pzp  stanowisko  Odwołującego  i  uznał,  że  postanowienia  Ogłoszenia  

o zamówieniu oraz SIWZ podlegają zmianie zgodnie z żądaniem Odwołującego.   

Mając powyższe na uwadze, na podstawie art. 192 ust. 1 zdanie drugie ustawy Pzp  

w zw. z art. 186 ust. 2 ustawy Pzp, orzeczono jak w sentencji. 

Orzekając  o  kosztach  postępowania  Izba  wzięła  pod  uwagę  treść  art.  186  ust.  6  

pkt  1 

ustawy  Pzp  oraz  §  5  ust.  1  pkt  1  lit.  a  rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  

z  dnia  15  marca  2010  r.  w  sprawie  wysokości  wpisu  od  odwołania  oraz  rodzajów  kosztów  

w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. z 2018 r., poz. 972).  

Przewodniczący :  ………………………………