Sygn. akt KIO 2566/20
POSTANOWIENIE
z dnia
13 października 2020 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodniczący:
Anna Packo
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym bez
udziału stron w dniu 13 października 2020 r.,
w Warszawie, odwołania wniesionego w dniu 8 października 2020 r. przez wykonawcę
M. L.
– S. prowadzącą działalność gospodarczą pod nazwą P.P.H. „Margo” M. L. – S. z
siedzibą w Toruniu
w postępowaniu prowadzonym przez
Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo Spółkę akcyjną z siedzibą w Warszawie
orzeka:
odrzuca odwołanie,
kosztami postępowania obciąża M. L. – S. prowadzącą działalność gospodarczą
pod nazwą P.P.H. „Margo” M. L. – S. i zalicza w poczet kosztów postępowania
odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr (słownie: piętnaście tysięcy złotych zero
groszy) uiszczoną przez M. L. – S. prowadzącą działalność gospodarczą pod nazwą
P.P.H. „Margo” M. L. – S. tytułem wpisu od odwołania.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r.
– Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 1
843 z późn. zm.) na niniejsze postanowienie
– w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: ………………………………
Sygn. akt KIO 2566/20
Uzasadnienie
Zamawiający – Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo Spółka akcyjna prowadzi
postępowanie na „dostawę odzieży ochronnej dla pracowników PGNiG w latach 2021-2022”
na podstawie ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U.
z 2019 r. poz. 1843
z późn. zm.), w trybie przetargu nieograniczonego.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało zamieszczone 12 czerwca 2020 r. w Dzienniku
Urzędowym Unii Europejskiej pod numerem 2020/S 113-275162. Wartość zamówienia jest
większa niż kwoty określone na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy Prawo zamówień
publicznych.
Odwołanie zostało wniesione do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej 8 października 2020 r.,
co potwierdza prezentata.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie dyspozycji art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy
Prawo zamówień publicznych poprzez odrzucenie oferty Odwołującego na podstawie
rzekomej oko
liczności niezgodności złożonej oferty z opisem przedmiotu zamówienia.
Jak wskazał Odwołujący w odwołaniu, Zamawiający opublikował informację o odrzuceniu
ofert 25 września 2020 r.
W piśmie przekazanym do Izby 13 października 2020 r. Zamawiający również wskazał, że
i
nformacja o odrzuceniu ofert w zakresie części I oraz II zamówienia została przesłana do
wykonawców, w tym do Odwołującego, 25 września 2020 r., w formie elektronicznej za
pośrednictwem Modułu Elektronicznej Komunikacji z Dostawcami PGNiG S.A. Zamawiający
zauważył, że w związku z tym termin na wniesienie odwołania upłynął 5 października 2020 r.
Zamawiający poinformował także, że o wniesieniu odwołania dowiedział się w wyniku
otrzymania pisma z Krajowej Izby Odwoławczej 9 października 2020 r.
października 2020 r. Odwołujący przekazał Zamawiającemu kopię odwołania na adres
e-mail wskazany w
specyfikacji istotnych warunków zamówienia, jednocześnie informując
Zamawiającego, że przekazał kopię odwołania 5 października 2020 r. na adres, który nie jest
używany przez Departament Zakupów PGNiG i który nie widnieje na żadnej stronie
internetowej Zamawiającego. Osoby odpowiedzialne za prowadzenie postępowań nie mają
dostępu do powyższej skrzynki pocztowej. W ogłoszeniu o zamówieniu oraz specyfikacji
ist
otnych warunków zamówienia Zamawiający wskazał dwa adresy e-mailowe, na które
należy kierować korespondencję. W związku z powyższym Odwołujący przesłał kopię
odwołania
w sposób właściwy 12 października 2020 r., czyli po terminie na wniesienie odwołania.
Zgodnie z dyspozycją art. 189 ust. 2 ustawy Prawo zamówień publicznych Izba odrzuca
odwołanie, jeżeli stwierdzi, że:
1) w sprawie nie mają zastosowania przepisy ustawy;
2) odwołanie zostało wniesione przez podmiot nieuprawniony;
3) odwołanie zostało wniesione po upływie terminu określonego w ustawie;
4) odwołujący powołuje się wyłącznie na te same okoliczności, które były przedmiotem
rozstrzygnięcia przez Izbę w sprawie innego odwołania dotyczącego tego samego
postępowania wniesionego przez tego samego odwołującego się;
5) odwołanie dotyczy czynności, którą zamawiający wykonał zgodnie z treścią wyroku Izby
lub sądu lub, w przypadku uwzględnienia zarzutów w odwołaniu, którą wykonał zgodnie
z żądaniem zawartym w odwołaniu;
6) w postępowaniu o wartości zamówienia mniejszej niż kwoty określone w przepisach
wydanych na podstawie art. 11 ust. 8
, odwołanie dotyczy innych czynności niż określone w
art. 180 ust. 2;
7) odwołujący nie przesłał zamawiającemu kopii odwołania, zgodnie z art. 180 ust. 5.
Izba stwierdziła, że w niniejszej sprawie zachodzą przesłanki odrzucenia odwołania
wskazane w art. 189 ust. 2 pkt 3 i 7 ustawy Prawo zamówień publicznych, tj. odwołanie
zostało wniesione po upływie terminu określonego w ustawie oraz Odwołujący nie przesłał
Zamawiającemu kopii odwołania w sposób zgodny z dyspozycją art. 180 ust. 5 ustawy
Prawo zamówień publicznych.
Terminy na wniesienie odwołania zostały określone w art. 182 ustawy Prawo zamówień
publicznych. Spośród wskazanych tam terminów, w niniejszej sprawie zastosowanie ma
art. 182 ust. 1 pkt 1, zgodnie z którym odwołanie wnosi się w terminie 10 dni od dnia
prz
esłania informacji o czynności zamawiającego stanowiącej podstawę jego wniesienia –
jeżeli zostały przesłane w sposób określony w art. 180 ust. 5 zdanie drugie albo w terminie
15 dni
– jeżeli zostały przesłane w inny sposób – w przypadku gdy wartość zamówienia jest
równa lub przekracza kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8
ustawy Prawo zamówień publicznych.
Art. 180 ust. 5 ustawy Prawo zamówień publicznych stanowi, że odwołujący przesyła kopię
odwołania zamawiającemu przed upływem terminu do wniesienia odwołania w taki sposób,
aby mógł on zapoznać się z jego treścią przed upływem tego terminu. Domniemywa się, iż
zamawiający mógł zapoznać się z treścią odwołania przed upływem terminu do jego
wniesienia, jeżeli przesłanie jego kopii nastąpiło przed upływem terminu do jego wniesienia
przy użyciu środków komunikacji elektronicznej.
Informacja o odrzuceniu oferty została przekazana Odwołującemu za pomocą środków
komunikacji elektronicznej, zatem w sposób, z którym art. 182 ust. 1 pkt 1 ustawy Prawo
zamówień publicznych wiąże 10-dniowy termin na wniesienie odwołania. Z treści odwołania
wynika, że również Odwołujący był świadomy, że termin ten wynosi 10 dni i tym samym
kończy się 5 października 2020 r.
5 października 2020 r. Odwołujący nadał odwołanie za pośrednictwem Poczty Polskiej.
Odwołanie dotarło do Izby 8 października 2020 r. – i jest to ustawowa data wpływu
rzeczonego odwołania, zgodna z zasadą doręczenia wyrażoną w art. 61 Kodeksu cywilnego.
Przepisy procedury odwoławczej zawarte w ustawie Prawo zamówień publicznych oraz
przepisach wykonawczych do niej nie przewidują bowiem żadnych wyjątków co do
doręczenia w stosunku do art. 61 Kodeksu cywilnego, w tym w szczególności z nadaniem
korespondencji w
placówce pocztowej.
Zgodnie z art. 61
§ 1 Kodeksu cywilnego oświadczenie woli, które ma być złożone innej
osobie, jest złożone z chwilą, gdy doszło do niej w taki sposób, że mogła zapoznać się z jego
treścią. Odwołanie takiego oświadczenia jest skuteczne, jeżeli doszło jednocześnie z tym
oświadczeniem lub wcześniej. § 2 tego przepisu wskazuje, że oświadczenie woli wyrażone
w postaci elektronicznej jest złożone innej osobie z chwilą, gdy wprowadzono je do środka
komunikacji elektronicznej w taki sposób, żeby osoba ta mogła zapoznać się z jego treścią.
Odwołujący przesłał odwołanie w postaci papierowej, za pośrednictwem Poczty Polskiej,
zastosowanie ma więc § 1 art. 61 Kodeksu cywilnego.
Tym samym termin na wniesienie odwołania upłynął 5 października 2020 r., a odwołanie
zostało wniesione 8 października 2020 r.
Termin na
wniesienie odwołania jest powiązany także z obowiązkiem przekazania kopii
odwołania zamawiającemu, które to przekazanie musi nastąpić przed upływem terminu na
wniesienie odwołania. Jak wynika bowiem z art. 180 ust. 5 ustawy Prawo zamówień
publicznych, odwo
łujący ma przesłać kopię odwołania zamawiającemu przed upływem
terminu do wniesienia odwołania w taki sposób, aby mógł on zapoznać się z jego treścią
przed upływem tego terminu.
Tym samym kopia odwołania powinna zostać przekazana Zamawiającemu do 5 października
2020 r., ale też w taki sposób, by do niego dotarła i mógł się z nią zapoznać.
Jak
oświadczył Zamawiający, nie był on w stanie zapoznać się z treścią odwołania
przesłanego 5 października 2020 r., gdyż odwołanie to zostało przekazane na adres poczty
e
lektronicznej niezgodny ze wskazanymi w postępowaniu przetargowym i dla niego
niedostępny. W związku z tym termin, o którym mowa w art. 180 ust. 5 ustawy Prawo
zamówień publicznych, nie został dochowany.
Izba nie znalazła podstaw do kwestionowania oświadczenia Zamawiającego, że nie otrzymał
kopii od
wołania przed 12 października 2020 r., a tym samym – że nie był w stanie zapoznać
się z treścią odwołania w terminie wskazanym w art. 180 ust. 5 ustawy Prawo zamówień
publicznych, tj.
upływem terminu do wniesienia odwołania, czyli
do
5 października 2020 r.
włącznie.
W związku z powyższym Izba stwierdziła, że odwołanie podlega odrzuceniu na podstawie
art. 189 ust. 2 pkt 3 i 7 ust
awy Prawo zamówień publicznych i orzekła jak w sentencji
odrzucając odwołanie.
O
kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 ustawy
Prawo zamówień publicznych, stosownie do wyniku postępowania, zgodnie z § 1 ust. 1 pkt
, § 3 i § 5 ust. 3 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r.
w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów
w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 972),
uwzględniając wpis w wysokości 15.000 złotych.
Przewodniczący: ………………………………