Sygn. akt: KIO 2572/20
POSTANOWIENIE
z dnia
19 października 2020 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodnicz
ący:
Małgorzata Matecka
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym bez
udziału stron w dniu 19 października 2020 r.
w
Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu
października 2020 r. przez wykonawcę „Medlab-Products” Spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Raszynie w postępowaniu prowadzonym przez
zamawiającego: Wojewódzki Szpital Specjalistyczny nr 5 im. św. Barbary w Sosnowcu
postanawia:
1. Umarza
postępowanie odwoławcze.
2. Nakazuje zwrot z rachunku bankowego
Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
wykonawcy
„Medlab-Products” Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą
w Raszynie kwoty 15 000 z
ł 00 gr (słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy),
stanowiącej uiszczony wpis od odwołania.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1843, ze zm.) na niniejsze postanowienie - w terminie 7
dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Katowicach.
Przewodniczący: …………………………….
Sygn. akt KIO 2572/20
U z a s a d n i e n i e
W postępowaniu prowadzonym w trybie przetargu nieograniczonego przez Wojewódzki
Szpital Specjalistyczny nr 5 im. św. Barbary w Sosnowcu na dostawę odczynników i sprzętu
laboratoryjnego do wykonywania badań mikrobiologicznych wraz z dzierżawą aparatów,
nr 62/PNE/SW/2020 (nume
r ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej: 2020/S
159-387591 z dnia 18 sierpnia 2020 r.) wykonawca
„Medlab-Products” Spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Raszynie w dniu 8 października 2020 r. wniósł do Prezesa
Krajowej Izby Odwo
ławczej odwołanie na modyfikację treści specyfikacji istotnych warunków
zamówienia (w zakresie części 4 zamówienia).
Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie następujących przepisów ustawy z dnia
29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1843, ze zm.), dalej
jako „ustawa Pzp”:
1. art. 29 ust. 1, 2 i 3 w zw. z art. 7 ust. 1 ustawy Pzp, poprzez opisanie przedmiotu
zamówienia poprzez wskazanie, w sposób pośredni, źródła pochodzenia produktów, co
prowadzi do uprzywilejowania niekt
órych wykonawców i do wyeliminowania innych
wykonawców i oferowanych przez nich produktów, w tym produktów oferowanych przez
o
dwołującego, co nie jest uzasadnione specyfiką przedmiotu zamówienia;
2. art. 30 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 7 ust. 1 ustawy Pzp, poprz
ez określenie wymagań
dotyczących funkcjonalności przedmiotu zamówienia z naruszeniem obowiązującej
w zakre
sie tego przedmiotu zamówienia ustawy z dnia 20 maja 2010 r. o wyrobach
medycznych.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie zamawiającemu dokonania
modyfikacji treści treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia poprzez:
1. o
dstąpienie w Części nr 4 od wymogu wprowadzonego pismem datowanym na 28
września 2020 r. zawierającym odpowiedzi na pytania wykonawców oznaczone
numerami
5 oraz 14: „Zamawiający wymaga, aby dla zapewnienia pełnej
kompatybilności elementów zamkniętego systemu do pobierania krwi (probówek, igieł,
adapterów luer i uchwytów) pochodziły one od jednego producenta”;
2. z
astąpienie parametru granicznego jakim jest „pochodzenie elementów zamkniętego
systemu do pobiera
nia krwi od jednego producenta” następującym wymogiem:
„Zamawiający wymaga, aby dla zapewnienia pełnej kompatybilności elementów
zamkniętego systemu do pobierania krwi (probówek, igieł, adapterów luer i uchwytów)
pochodziły one od jednego wytwórcy (producenta), dopuszcza elementy systemu
pochodzące od różnych wytwórców, jednakże w przypadku zaoferowania części
elementów systemu od różnych wytwórców wykonawca zobowiązany jest przedstawić
oświadczenie podmiotu wprowadzającego wyroby jako system lub zestaw do obrotu
o
pełnej kompatybilności poszczególnych elementów systemu oraz, że podmiot
wprowadzający wyroby jako system lub zestaw do obrotu zweryfikował wzajemną
kompaty
bilność wyrobów medycznych zgodnie z instrukcjami wytwórców i przeprowadził
wskazane w nich działania zgodnie z tymi instrukcjami, zgodnie z wymogiem art. 30 ust
1 pkt 1 ustawy z dnia 20 maja 2010 r. o
wyrobach medycznych”.
Do postępowania odwoławczego nie przystąpił żaden wykonawca.
W dniu 19 p
aździernika 2020 r. do akt sprawy wpłynęło pismo zamawiającego stanowiące
odpowiedź na odwołanie, zawierające oświadczenie o uwzględnieniu w całości zarzutów
odwołania, wraz z wnioskiem o umorzenie postępowania odwoławczego na posiedzeniu
niejawnym bez obe
cności stron oraz innych uczestników postępowania odwoławczego.
Izba stwierdziła, iż w świetle złożonego przez zamawiającego oświadczenia zachodzi
podstawa do umorzenia postępowania odwoławczego zgodnie z art. 186 ust. 2 ustawy Pzp.
W sytuacji, o której mowa w tym przepisie, zamawiający wykonuje, powtarza lub unieważnia
czynności w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego zgodnie z żądaniem
zawartym w odwołaniu.
O kosztach postępowania odwoławczego Izba orzekła na podstawie art. 186 ust. 6 pkt 1
ustawy Pzp oraz
§ 5 ust. 1 pkt 1 lit. a) rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia
marca 2010 r. w sprawie wysokości wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów
w
postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. z 2018 r. poz. 972).
Przewodnic
zący: …………………………….