Sygn. akt: KIO 2620/20
POSTANOWIENIE
z dnia 10 listopada 2020 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Przemysław Dzierzędzki
Protokolant:
Adam Skowroński
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym z
udziałem stron i uczestników postępowania
odwoławczego w dniu 10 listopada 2020 r. w Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 12 października 2020 r. przez wykonawców wspólnie
ubiegających się o udzielenie zamówienia Eksametr sp. z o.o. w Warszawie oraz
Mialiarium sp. z o.o. w Warszawie
w
postępowaniu prowadzonym przez Miasto Jastrzębie-Zdrój z siedzibą w Jastrzębiu-
Zdroju
przy udziale wykonawcy
Firmy Inżynierskiej Arcus sp. z o.o. sp. k. w Krakowie,
zgłaszającej przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego,
postanawia:
umorzyć postępowanie odwoławcze,
nakazać Urzędowi Zamówień Publicznych zwrot z rachunku bankowego Urzędu
Zamówień Publicznych kwoty 15.000 zł 00 gr (słownie: piętnastu tysięcy złotych zero groszy)
na rzecz
wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia Eksametr sp. z
o.o. w Warszawie oraz Mialiarium sp. z o.o. w Warszawie,
stanowiącej wpis od odwołania.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1843 ze zm.) na niniejsze postanowienie -
w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Gliwicach.
Przewodniczący: ………….…………
Sygn. akt: KIO 2620/20
U z a s a d n i e n i e
Miasto Jastrzębie-Zdrój z siedzibą w Jastrzębiu-Zdroju, zwane dalej „zamawiającym”,
prowadzi
postępowanie o udzielenie zamówienia na podstawie przepisów ustawy z dnia 29
stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1843 ze zm.), zwanej
dalej „ustawą Pzp”, którego przedmiotem jest „pełnienie funkcji inżyniera projektu nad
realizacją projektu – Podniesienie dróg najazdowych oraz wiaduktu drogowego w ciągu DW
933 nad torami JSK Sp. z o.o.
– jezdnia południowa w Jastrzębiu-Zdroju”.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej 17 kwietnia 2020r. nr 2020/S 076-180016.
2 października 2020 r. zamawiający przesłał wykonawcom wspólnie ubiegającym się
o udzie
lenie zamówienia Eksametr sp. z o.o. w Warszawie oraz Mialiarium sp. z o.o. w
Warszawie,
zwanym dalej „odwołującym”, zawiadomienie o wyborze jako najkorzystniejszej
oferty
złożonej przez wykonawcę Firmę Inżynierską Arcus sp. z o.o. sp. k. w Krakowie,
zwane
go dalej „przystępującym”.
Wobec:
1) za
niechania czynności wykluczenia przystępującego z udziału w postępowaniu,
zaniechania czynności odrzucenia oferty złożonej przez przystępującego,
czynności wyboru oferty przystępującego jako najkorzystniejszej
odwołujący wniósł 12 października 2020 r. odwołanie do Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej.
Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie:
1) art. 7 ust. 1 i 3 ustawy Pzp, art. 24 ust. 1 pkt 12 ustawy Pzp oraz 91 ust. 1 ustawy Pzp
przez zaniechanie wykluczenia z postępowania przystępującego mimo że wykonawca
ten nie wykazał spełniania warunku udziału w postępowaniu, o którym mowa w punkcie
7.1.3.c SIWZ i 7.2.2.II SIWZ, dotyczącego zdolności technicznej lub zawodowej w
zakresie dysponowania Inspektorem nadzoru robót drogowych, gdyż jedna z podanych
przez Arcus inwestycji w celu wykazania spełniania tego wymogu nie spełnia go,
2) art. 7 ust. 1 i 3 ustawy Pzp oraz 91 ust. 1 ustawy Pzp przez przyznanie
przystępującemu
10 punktów w kryterium oceny ofert „Doświadczenie D2 – Doświadczenie osoby
przyjmującej obowiązki inspektora nadzoru branży drogowej”, mimo że dwie z podanych
przez
przystępującego inwestycji na okoliczność spełniania tego kryterium nie spełnia go,
a co doprowadziło, z naruszeniem ww. przepisów, do dokonania wyboru oferty złożonej
przez
przystępującego jako najkorzystniejszej, mimo że oferta tego wykonawcy, stosując
kryteria oceny ofert określone w SIWZ nie jest najkorzystniejsza,
3) art. 7 ust. 1 i 3 ustawy Pzp, art. 24 ust. 1 pkt 16 Pzp oraz 91 ust. 1 ustawy Pzp przez
zaniechanie wykluczenia przystępującego i dokonanie wyboru jego oferty jako
najkorzystniejszej, mimo iż wykonawca ten podlega wykluczeniu z postępowania z uwagi
na wprowadzenie zamawiającego w błąd poprzez przedstawienie mu nieprawdziwej
informacji o spełnianiu kryterium oceny oferty najkorzystniejszej pn. „Doświadczenie D2 –
Doświadczenie osoby przyjmującej obowiązki inspektora nadzoru branży drogowej”
4) art. 7 ust. 1 i 3 ustawy Pzp, art. 24 ust. 1 pkt 17 ustawy Pzp oraz 91 ust. 1 ustawy Pzp
przez zaniechani
e wykluczenia przystępującego i dokonanie wyboru oferty tego
wykonawcy jako najkorzystniejszej, mimo iż wykonawca ten podlega wykluczeniu z
postępowania z uwagi na przedstawienie w ofercie informacji wprowadzających
z
amawiającego w błąd, mających istotny wpływ na decyzje podejmowane przez
zamawiającego w postępowaniu o udzielenie zamówienia, tj. na decyzję o zaniechaniu
wykluczenia przystępującego z postępowania i na decyzję o wyborze oferty
przystępującego jako najkorzystniejszej,
5) art. 7 ust. 1 i 3 ustawy Pzp, art. 89 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp oraz 91 ust. 1 ustawy Pzp
przez zaniechanie odrzucenia oferty przystępującego i dokonanie wyboru jego oferty jako
najkorzystniejszej, mimo że została złożona przez wykonawcę podlegającego
wykluczeniu,
6) art. 7 ust. 1 i 3 ustawy Pzp, art. 89 ust. 1 pkt 3 ustawy Pzp oraz 91 ust. 1 ustawy Pzp
przez zaniechanie odrzucenia oferty przystępującego i dokonanie wyboru jego oferty jako
najkorzystniejszej, mimo że złożenie tej oferty stanowi czyn nieuczciwej konkurencji w
rozumieniu przepisów o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.
Odwołujący wniósł o nakazanie zamawiającemu unieważnienia czynności wyboru oferty
najkorzystniejszej oraz powtórzenia dokonania tej czynności.
Na podstawie
przekazanej kserokopii dokumentacji postępowania ustalono, że
zamawiający kopię odwołania wraz z wezwaniem do zgłoszenia przystąpienia do
postępowania odwoławczego przekazał innym wykonawcom uczestniczącym w
postępowaniu w dniu 13 października 2020 r., drogą elektroniczną.
16 października 2020 r. do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęło zgłoszenie
przyst
ąpienia do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego Firmy Inżynierskiej
Arcus sp. z o.o. sp. k. w Krakowie, zwanej
dalej również „przystępującym”.
Posiedzenie Izby z udziałem stron i uczestników postępowania odwoławczego
zostało wyznaczone na dzień 10 listopada 2020 r., godz. 9.30. Strony i przystępujący zostali
prawidłowo zawiadomieni o terminie posiedzenia Izby z udziałem stron i uczestników
postepowania odwoławczego. W szczególności przystępujący został zawiadomiony o
terminie posiedzenia drog
ą elektroniczną w dniu 2 listopada 2020 r. i potwierdził otrzymanie
korespondencji w tym dniu (zawiadomienia o terminie posiedzenia, potwierdzenie odbioru, w
aktach sprawy).
Ustalono także, że pismem z dnia 5 listopada 2020 r., zamawiający złożył
oświadczenie o uwzględnieniu zarzutów przedstawionych w odwołaniu w całości.
Ustalono również, że na posiedzenie Izby nie stawił się przystępujący.
Krajowa Izba Odwoławcza zważyła, co następuje.
Izba postanowiła dopuścić do udziału w postępowaniu odwoławczym po stronie
zamawiającego wykonawcę Firmę Inżynierskią Arcus sp. z o.o. sp. k. w Krakowie, uznając,
że zostały spełnione wszystkie przesłanki formalne zgłoszenia przystąpienia wynikające z
art. 185 ustawy Pzp, zaś przystępujący wykazał interes w uzyskaniu rozstrzygnięcia na
korzyść zamawiającego.
P
ostępowanie odwoławcze podlega umorzeniu na podstawie art. 186 ust. 3 ustawy
Prawo zamówień publicznych. Zgodnie z przywoływanym przepisem, jeżeli uczestnik
postępowania odwoławczego, który przystąpił do postępowania po stronie zamawiającego
nie wniesie sprzeciwu co do uwzględnienia w całości zarzutów przedstawionych w odwołaniu
przez zamawiającego, Izba umarza postępowanie, a zamawiający wykonuje, powtarza lub
unieważnia czynności w postępowaniu o udzielenie zamówienia zgodnie z żądaniem
zawartym w odwołaniu.
Zamawiający złożył skuteczne oświadczenie o uwzględnieniu zarzutów w całości. W
tej sytuacji, przesłanką do wyznaczenia rozprawy i rozpoznania odwołania było wniesienie
przez przystępującego sprzeciwu wobec uwzględnienia przez zamawiającego zarzutów
przedstawionych w odwołaniu w całości do czasu zamknięcia posiedzenia, co nie nastąpiło.
Dostrzeżenia wymaga, że posiedzenie Izby z udziałem stron i uczestników
postępowania jest tą fazą postępowania odwoławczego, która bezpośrednio poprzedza
rozprawę. Na tym etapie strony prezentują swoje ostateczne stanowiska procesowe, co do
podtrzymania lub cofnięcia odwołania, uwzględnienia zarzutów przedstawionych w
odwołaniu czy wniesienia sprzeciwu wobec tej ostatniej czynności, od których to stanowisk
uzależnione jest wyznaczenie rozprawy. Jest to zatem faza, w której następuje koncentracja
środków ochrony prawnej, w związku z czym uczestnicy postępowania odwoławczego
stawiając się na posiedzenie winni być gotowi do określenia swoich stanowisk procesowych
warunkujących dalsze procedowanie w sprawie. Omawiany etap postępowania
odwoławczego następuje po fazie posiedzenia niejawnego bez udziału stron, na którym
dokonywane są czynności formalnoprawne i sprawdzające, warunkujące skierowanie
odwołania na posiedzenie z udziałem stron. Przepis § 13 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów z 22 marca 2010 r. w sprawie regulaminu postępowania przy
rozpozn
awaniu odwołań (t.j. Dz.U. z 2020 poz. 1296) stanowiący o wzywaniu
przystępującego do złożenia oświadczenia w przedmiocie wniesienia sprzeciwu w terminie 3
dni nie znajduje zastosowania w sytuacji,
gdy zostało już wyznaczone posiedzenie z
udziałem stron i uczestników postepowania odwoławczego. Powyższe wynika z sposób
jednoznaczny
z przepisu § 13 ust. 2a ww. rozporządzenia.
Wobec braku oświadczenia przystępującego o wniesieniu sprzeciwu do czasu
zamknięcia posiedzenia, Izba zobowiązana treścią przywołanych wcześniej przepisów
postępowanie umorzyła.
W związku z powyższym Izba, na podstawie art. 186 ust. 3, art. 186 ust. 6 pkt 2 lit. b,
art. 192 ust. 1 zd. 2 ustawy Pzp,
postanowiła jak na wstępie.
Izba nakazała zwrot odwołującemu kwoty uiszczonej tytułem wpisu od odwołania,
stosownie do przepisu § 5 ust. 1 pkt 1 lit. a rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia
15 marca 2010 r.
w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz
rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (t. j. Dz. U. z
2018 r. poz. 972). Stosownie do tego przepisu, w przypadk
u umorzenia postępowania
odwoławczego przez Izbę, jeżeli zamawiający uwzględnił w całości zarzuty przedstawione w
odwołaniu, a w postępowaniu odwoławczym po stronie zamawiającego nie przystąpił,
wypełniając wymogi określone w art. 185 ust. 2 i 3 ustawy, żaden wykonawca albo uczestnik
postępowania odwoławczego, który przystąpił do postępowania po stronie zamawiającego,
nie wniósł sprzeciwu wobec uwzględnienia w całości zarzutów przedstawionych w
odwołaniu, Izba orzeka o dokonaniu zwrotu odwołującemu z rachunku Urzędu kwoty
uiszczonej tytułem wpisu.
Przewodniczący: ……………..………