WYROK
z dnia 5 listopada 2020 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący:
Monika Kawa-
Ogorzałek
Protokolant:
Mikołaj Kraska
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 5 listopada 2020 r. w Warszawie odwołania
wniesionego do Prezesa Krajowe
j Izby Odwoławczej w dniu 12 października 2020 r. przez
wykonawcę SUNTAR sp. z o.o. z siedzibą w Tarnowie, w postępowaniu prowadzonym
przez
Skarb Państwa – Komendę Główną Straży Granicznej z siedzibą w Warszawie
przy udziale wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia – Konsorcjum:
MBA System sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie oraz MBA System sp. z o.o., sp. k. z
siedzibą w Warszawie zgłaszających przystąpienie do postępowania odwoławczego po
stronie Z
amawiającego
orzeka:
Oddala odwołanie.
Kosztami postępowania obciąża odwołującego i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez
odwołującego tytułem wpisu od odwołania,
zasądza od odwołującego na rzecz zamawiającego kwotę 3600 zł 00 gr
(słownie: trzy tysiące sześćset złotych zero groszy) stanowiącą koszty
postępowania
odwoławczego
poniesione
z
tytułu
wynagrodzenia
pełnomocnika.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo
zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 1843 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od
dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący:
………………………………
UZASADNIENIE
Zamawiający - Skarb Państwa – Komenda Główna Straży Granicznej – prowadzi na
podstawie przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 roku – Prawo zamówień publicznych
(Dz. U. z 2019 roku, poz. 1843 ze zm
. dalej: „Pzp) postępowanie o udzielenie zamówienia
publicznego, którego przedmiotem jest zakup wzmocnionych terminali do mobilnej odprawy
granicznej.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w dniu 18 maja 2020 r. w Dzienniku
Urzędowym Unii Europejskiej pod numerem 2020/S 096- 228893.
W dniu
12 października 2020 r. wykonawca Suntar sp. z o.o. z siedzibą w Tarnowie
(dalej: „Odwołujący”) wniósł odwołanie wobec czynności i zaniechań Zamawiającego,
którym zarzucił Zamawiającemu naruszenie:
art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp z uwagi na niezasadne od
rzucenie oferty Odwołującego w
postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego mimo, iż oferta ta odpowiadała treści
Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia (dalej: „SIWZ”);
art. 87 ust. 1 Pzp w zw. z art. 26 ust. 4 Pzp, poprzez zaniechanie wezwania
Odwołującego do złożenia stosownych wyjaśnień w zakresie treści złożonej oferty oraz w
zakresie treści złożonych dokumentów;
art. 91 Pzp
poprzez wybór jako najkorzystniejszej oferty Konsorcjum firm: MBA
System sp. z o.o. oraz MBA System sp. z o. o. sp. k
z siedzibą w Warszawie (dalej:
„Przystępujący” lub „Konsorcjum”) mimo, iż najkorzystniejszą była oferta Odwołującego;
art. 7 ust. 1 Pzp
poprzez prowadzenie postępowania w sposób naruszający zasady
uczciwej konkurencji i równego traktowania Wykonawców ubiegających się o udzielenie
zamówienia.
W związku z tak postawionymi zarzutami Odwołujący wniósł o uwzględnienie
odwołania i nakazanie Zamawiającemu:
unieważnienia czynności polegającej na odrzuceniu oferty Odwołującego i poddanie
oferty Odwołującego badaniu i ocenie w ramach ponownej oceny ofert,
ewentualnie z ostrożności procesowej wniósł o nakazanie Zamawiającemu:
unieważnienia czynności polegającej na odrzuceniu oferty Odwołującego i
wezwanie Odwołującego do złożenia wyjaśnień w zakresie treści oferty oraz treści
złożonych dokumentów a następnie poddanie oferty Odwołującego badaniu i ocenie
w ramach ponownej oceny ofert
unieważnienia czynności wyboru jako najkorzystniejszej oferty Przystępującego i
nakazanie wyboru oferty Odwołującego jako najkorzystniejszej.
Uzasadniając zarzuty odwołania wskazał, że Zamawiający w SIWZ zamieścił wymóg,
pkt 3 ppkt 1 załącznika nr 2 do SIWZ - formularz ofertowy), zgodnie z którym Wykonawcy
mieli obowiązek wpisać do formularza oferty producenta oraz model oferowanego
urządzenia (tabletu). Odwołujący w formularzu oferty wskazał, że oferuje terminal
producenta Zebra Xplore model L10.
Pismem z dnia 5 sierpnia 2020 r.
Zamawiający zamieścił na platformie cyfrowej
informację o odrzuceniu oferty Odwołującego jako niezgodnej z SIWZ oraz informację o
wyborze
oferty Przystępującego jako najkorzystniejszej. Na powyższe czynności
Zamawiającego Odwołujący wniósł odwołanie. Odwołanie złożył również Przystępujący
zarzucając Zamawiającemu zaniechanie wskazania wszystkich podstaw odrzucenia oferty
złożonej przez Odwołującego w tym w szczególności zaniechanie odrzucenia oferty tegoż
Wykonawcy z uwagi na fakt, iż nosi ona znamiona oferty wariantowej. W ocenie Konsorcjum
wskazanie przez SUNTAR
w ofercie, iż oferuje dostarczenie „tablet-Zebra Xplore L10"
oznacza, że oferuje serię wzmocnionych tabletów w skład której wchodzą trzy alternatywne
modele urządzeń, tj. XSIate, XPad oraz XBook. W odpowiedzi na oba odwołania
Zamawiający wskazał, że ich nie uwzględnia i wnosi o ich oddalenie w całości. Następnie
Krajowa Izba Odwoławcza wyrokiem z dnia 15 września 2020 r. uwzględniła odwołanie
SUNTAR nakazując Zamawiającemu unieważnienie czynności wyboru oraz odrzucenia
SUNTAR i nakazała ponowne badanie i ocenę ofert (KIO 1993/20). W tym samym
orze
czeniu Krajowa Izba Odwoławcza oddaliła odwołanie wniesione przez Przystępującego
(KIO 1997/20).
Odwołujący wskazał, że Zamawiający po dokonaniu ponownej czynności badania i
oceny ofert, p
ismem z dnia 2 października 2020r., ponownie odrzucił jego ofertę jako
podstawę wskazując przepis art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp oraz ponownie dokonał wyboru oferty
Przystępującego jako najkorzystniejszej. W uzasadnieniu czynności odrzucenia oferty
Zamawiający wskazał, że Odwołujący w miejscu przeznaczonym na podanie modelu
urządzenia wpisał oznaczenie - „L10", gdy tymczasem ze wszystkich oficjalnie
publikowanych przez producenta firmę „Zebra" materiałów jednoznacznie wynika, iż
oznaczenie „L10" nie określa modelu urządzenia, ale „platformę wzmocnionych tabletów
L10". Producent,
tj.: „Zebra", używa również zamiennie do oznaczenia L10 określenia „seria",
co jednoznacznie wskazuje, iż oznaczenie L10 nie jest modelem jednego urządzenia, a
oznaczeniem/nazwą dla kilku/wielu urządzeń, z których każde może mieć inne parametry. Z
materiałów producenta wynika jednoznacznie, iż w skład platformy urządzeń L10 wchodzą 3
urządzenia: XSLATE L10, XPAD L10 oraz XBOOK L10. W związku z powyższym
Zamawiający stwierdził, że nie może ustalić jaki model urządzenia został zaoferowany w
formularzu ofertow
ym, ponieważ nie istnieje urządzenie określone nazwą: Zebra Xplore L10.
L10 jest to platforma/seria trzech urządzeń, z których każde może mieć inne parametry.
Dopiero precyzyjne wskazanie modelu, nie zaś całej platformy/serii urządzeń przez
Odwołującego dałoby możliwość dokonania oceny zgodności oferowanego urządzenia z
wymaganiami określonymi w SIWZ, oraz uczyniłoby zadość wymaganiom określonym w
SIWZ w zakresie podania nazwy modelu oferowanego urządzenia (w tym przypadku
tabletu).
Odwołujący odnosząc się do powyższego stanowiska Zamawiającego stwierdził, że
czynność odrzucenia jego oferty narusza zasadę prowadzenia postępowania w sposób
zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji, a ponadto wskazał, że odrzucenie oferty na
podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp
może mieć miejsce wówczas, gdy oferta nie odpowiada w
pełni przedmiotowi zamówienia, nie zapewniając jego realizacji w całości zgodnie z
wymogami zamawiającego. Natomiast w niniejszym postępowaniu nie ma podstaw do
uznania, iż oferta Odwołującego nie odpowiada treści SIWZ bowiem zawiera ona wszystkie
elementy wskazane i wymagane przez Zamawiającego w treści SIWZ a informacje te są
prawdziwe i zgodne z informacjami uzyskanymi od Producenta a tym samym spełniają
wszystkie wymagania postawione przez Zamawi
ającego i potwierdzone przez Odwołującego
w ofercie.
Odwołujący wyjaśnił, że wpisał do oferty producenta oferowanego tabletu - „Zebra
Xplore" oraz model oferowanego urządzenia „L10", zgodnie z informacją otrzymaną od
producenta, potwierdzoną oświadczeniem, w którego posiadaniu znajduje się Zamawiający,
a więc zaoferowany przez niego produkt został oznaczony zgodnie z zasadami oraz
nomenklaturą stosowaną przez producenta Zebra Technologies na rynku oraz z zgodnie z
wymaganiami SIWZ.
Według Odwołującego w przedmiotowym postępowaniu kluczowe jest
również to, że podczas poprzedniego badania ofert Zamawiający sam zapewniał, że
Odwołujący prawidłowo określił zarówno producenta jak i model urządzenia, nie miał
wątpliwości co do jego identyfikacji, nie miał problemu ze zbadaniem zgodności parametrów
oferowanego urządzenia z SIWZ. Co więcej zarzuty, na jakie aktualnie powołuje się
Zamawiający o identycznej niemalże treści zawarte były w odwołaniu Konsorcjum i wówczas
Zamawiający nie tylko nie uwzględnił tych zarzutów ale składając odpowiedź na odwołanie a
następnie wyrażając swoje stanowisko na rozprawie wprost wskazywał, że: „W swojej ofercie
firma Suntar Sp. z o.o. zaoferowała tablet Zebra Xplore L10. (zgodnie z wymaganiem
Zamawiającego w formularzu ofertowym Wykonawca miał podać producenta oraz model
oferowanego urządzenia).". Odwołujący wskazał, że Zamawiający już na etapie
poprzedniego postępowania przed Krajową Izbą Odwoławczą (sygn. akt KIO 1997/20) miał
pełną wiedzę co do tego, że urządzenie produkowane przez producenta ZEBRA o modelu
L10 posiada trzy wersje XSLATE, XPAD, XBOOK. Wpisania nazw wersji oferowanego
urządzenia Zamawiający jednak nie wymagał w formularzu ofertowym. Co więcej sam
Zamawiający na etapie poprzedniego postępowania przed Krajową Izbą Odwoławczą
oświadczył, że dokonał badania wszystkich trzech wersji i urządzenie XSLATE spełnia
wymagania SIWZ.
W związku z powyższym, zdaniem Odwołującego, aktualnie Zamawiający
nie może twierdzić, że brak wpisania wersji urządzenia czy też innych dodatkowych danych,
jakich nie wymagał ani w dokumentacji przetargowej ani przy poprzednim badaniu ofert
aktualnie może skutkować odrzuceniem oferty za jej rzekomą niezgodność z SIWZ.
Odnosząc się do kwestii związanych z wyjaśnieniami zawartymi w piśmie
Odwołującego z dnia 13 lipca 2020 i użytym w nim oznaczeniu iX101L1 to Odwołujący
wyjaśnił, że nazwy kodowe w tym powoływana w raportach nazwa Lynx iXL101L2 czy nazwa
kodowa Lynx iXL101L1
oznaczają cały czas tablet producenta Zebra model L10 ale
wskazują dodatkowo w konfiguracji z jakim procesorem dany tablet występuje.
Zdaniem Odwołującego, w sytuacji gdy Zamawiający miał wątpliwości lub dysponował
informacjami w zakresie zgodności treści oferty Odwołującego z wymaganiami, jakie postawił
Wykonawcom w zapisach specyfikacji,
mógł skorzystać z możliwości, jaką daje art. 87 ust 1
Pzp
i zażądać od Odwołującego wyjaśnień w zakresie, w jakim te wątpliwości się pojawiły.
Mógł również posłużyć się instrumentem zawartym w art. 26 ust. 4 Pzp. Konstrukcja przepisu
wskazuje, że wezwanie do wyjaśnienia dokumentów w sytuacji, gdy zajdą ku temu
przesłanki, jest obowiązkiem, nie zaś uprawnieniem zamawiającego. Zamawiający
niezasadnie jednak zaniechał takiego wezwania mimo, iż ewidentnie jego wątpliwości
dotyczyły treści i informacji, jakie zawarte były w dokumentach złożonych na wezwanie
Zamawiającego.
W konsekwencji powyższych działań i zaniechań Zamawiający dopuścił się również
rażącego naruszenia art. 91 Pzp, który wskazuje, że Zamawiający wybiera ofertę
najkorzystniejszą na podstawie kryteriów oceny ofert określonych w SIWZ. W analizowanym
wypadku zestawienie oferty Odwołującego z wybraną jako najkorzystniejszą ofertą
Przystępującego wyraźnie wskazuje, że oferta Odwołującego jest korzystniejsza. Gdyby
zatem nie została ponownie bezzasadnie odrzucona, Zamawiający dokonałby jej wyboru
jako najkorzystniejszej. Tym samym nie czyniąc tego naruszył art. 91 Pzp. Dopuszczając się
naruszeń wskazanych w wyżej wymienionych przepisach Pzp Zamawiający prowadził
postępowanie w sposób naruszający zasady uczciwej konkurencji i równego traktowania
Wykonawców ubiegających się o udzielenie zamówienia a tym samym naruszył rażąco
również art. 7 ust. 1 Pzp.
Odnosząc się na koniec do argumentu jakoby różne oznaczenia kodowe urządzenia
dawały możliwość zaoferowania sześciu konfiguracji sprzętu, który nie da się zweryfikować
przez Zamawiającego, Odwołujący wskazał, że jest to oczywista nieprawda bowiem
Zamawiający już na etapie poprzedniego badania oferty, mając identyczne dane oświadczył,
że był w stanie dokładnie sprawdzić czy sprzęt spełnia czy nie spełnia jego wymagań.
Odwołujący potwierdził również fakt wskazany w piśmie odrzucającym jego ofertę, że różne
oznaczenia kodowe pozwalają na możliwość zaoferowania różnych konfiguracji, w tym takiej
która spełnia wszystkie wymagania Zamawiającego. Oznacza to zatem, że Odwołujący
zaoferował - wskazując w ofercie jego producenta i model oraz dostarczy sprzęt zgodny w
pełni z wymaganiami SIWZ, tak jak to oświadczył w ofercie. Okoliczność, że podany w
ofercie model posiada r
ównież wersje, których szczegółowego określenia nie domagał się
Zamawiający, nie daje aktualnie w żaden sposób Zamawiającemu prawa do odrzucenia
oferty, bowiem po pierwsze nie można odrzucić oferty merytorycznie zgodnej z SIWZ (a taka
jest oferta Odwołującego) a po drugie nie można odrzucić oferty za brak danych, których
Zamawiający w ofercie nie wymagał.
Zamawiający w odpowiedzi na odwołanie z dnia 4 listopada 2020r. wniósł o jego
oddalenie w całości.
Na wstępie odnosząc się do powoływanego przez Odwołującego rozstrzygnięcia w
sprawie KIO 1997/20
, Zamawiający wyjaśnił, że odwołanie Przystępującego zostało
oddalone z powodu uznania przez Izbę braku interesu prawnego Odwołującego z uwagi na
fakt, iż to oferta złożona przez Konsorcjum była uznana przez Zamawiającego jako
najkorzystniejsza. Izba w uzasadnieniu swojej decyzji podkreśliła, iż argumenty przytoczone
przez
Przystępującego nie podlegały badaniu ani ocenie Izby.
Zamawiający wyjaśnił ponadto, że po ponownym, szczegółowym przeanalizowaniu
całej dostępnej dokumentacji, członkowie komisji doszli do wniosku, że niewłaściwym było
przy pierwszym badaniu treści ofert, dokonywanie oceny ofert modelu urządzenia, który
spośród wszystkich dostępnych urządzeń z platformy L10, spełniał tak podstawowe warunki
zawarte w OPZ jak wielkość czy rodzaj obudowy. Komisja nie miała legitymacji do tego, aby
spośród wskazanej przez Odwołującego platformy urządzeń Zebra Xplore L10 wybierać do
oceny to urządzenie, które spełnia ww. wymagania OPZ. Komisja podjęła decyzję o
reasumpcji swojej decyzji ponieważ, sposób przeprowadzenia oceny ofert przez
Zamawiającego mógł zostać potraktowany jako nierówne traktowanie wszystkich
Wykonawców którzy złożyli ofertę w tym postępowaniu. Pozostali dwaj Wykonawcy wskazali
wprost urządzenie jakie oferują Zamawiającemu (wskazując konkretny model zgodnie z
wymaganiami SIWZ) i Zamawiający bez żadnych wątpliwości jest w stanie stwierdzić jakie
parametry posiada oferowane urządzenie i czy są one zgodne z zawartą w OPZ
specyfikacją.
Zamawiający przyznał się do błędu przy pierwszej ocenie ofert i stwierdził, iż oferta
Odwołującego w ogóle nie powinna podlegać ocenie ponieważ komisja przetargowa nie
posiadała wiedzy na temat, jakiego urządzenia parametry ma porównywać z parametrami
wymaganymi w OPZ.
Wyjaśnił, że w przedmiotowym postępowaniu wymagał wpisania w
formularzu ofertowym modelu oferowanego urządzenia. Oczywistym jest, że model
urządzenia ma identyfikować i określać konkretne (jedno) urządzenie. Zastosowany przez
Odwołującego zapis w formularzu ofertowym nie pozwala Zamawiającemu na określenie
zgodności zaoferowanego urządzenia z wymaganiami SIWZ, co zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 2
Pzp
powoduje, że treść oferty jest niezgodna z treścią SIWZ. Zgodnie z przepisami Pzp
Zamawiający musi posiadać możliwość weryfikacji zgodności zobowiązania Wykonawcy z
SIWZ na podstawie wszystkich żądanych informacji, a nie tylko na podstawie ogólnych
deklaracji zgodności oferty z SIWZ wynikających z samego faktu złożenia oferty, czy też
poprzez domyślanie się przedmiotu oferty na podstawie zakresów parametrów
gwarantowanych.
Odwołujący jako proponowane urządzenie wskazał urządzenie producenta
Zebra, a jako model wpisał oznaczenie „L10". Jak wynika ze wszystkich oficjalnie
publikowa
nych przez producenta Zebra materiałów katalogowych oraz oficjalnych stronach
internetowych, oznaczenie „L10", nie określa modelu urządzenia, a (zgodnie z nomenklaturą
stosowan
ą przez producenta Zebra „platformę wzmocnionych tabletów L10", w skład której
w
chodzą trzy urządzenia o różnych parametrach. Producent, w swoich publikacjach, do
oznaczenia
„L10" stosuje zamiennie słowa „platforma" oraz „seria" co jednoznacznie
wskazuje, iż oznaczenie L10 nie jest modelem jednego urządzenia, a oznaczeniem/nazwą
dla k
ilku/wielu urządzeń, z których każde może mieć inne parametry. Z wszelkich
opublikowanych przez producenta materiałów wynika jednoznacznie, iż w skład platformy
urządzeń L10 wchodzą 3 modele urządzeń: XSLATE L10, XPAD L10 oraz XBOOK L10.
Modele urządzeń XSLATE L10, XPAD L10 oraz XBOOK L10 z platformy Zebra Xplore L10
różnią się od siebie budową, w związku z powyższym nie sposób zweryfikować tak
kluczowych parametrów jak wymiary urządzenia, wagę, możliwość montażu uchwytu na
rękę, możliwość montażu czytnika kart mikroprocesorowych oraz dostępność portów
urządzenia po zintegrowaniu urządzenia z oferowanym czytnikiem odcisków palców Vicomp
VFR-10. Wskazanie przez O
dwołującego modelu i nazwy oferowanego procesora było dla
Zamawiającego kwestią podstawową i najistotniejszą, bowiem bez podania tych elementów
oferta była dla Zamawiającego praktycznie bezwartościowa i uniemożliwiała przejście do
kolejnego etapu postępowania, tj. ewentualnego wyjaśnienia dotyczącego treści oferty.
Mając powyższe na uwadze nie można zgodzić się z tezą Odwołującego, że możliwe było
poprawienie oferty w trybie art. 87 ust. 2 pkt 3 Pzp, poprzez wprowadzenie do oferty modelu i
nazwy procesora, gdyż wiązałoby się to z niezwykle istotną zmianą oferty. Oznaczenie i
wskazanie oferowanych urządzeń stanowi niewątpliwie treść oferty wykonawcy (taki też był
określony w SIWZ charakter dokumentu opisu przedmiotu zamówienia wymaganego wraz z
ofertą), i to jej istotny element - essentialia negotii - definiujący przedmiot składanej oferty i
późniejszej dostawy. W tym zakresie, art. 87 ust. 1 Pzp uniemożliwia dokonywanie zmian w
stosunku do złożonej oferty. Ewentualne uwzględnienie wyjaśnień odwołującego byłoby
bezprzedmiotowe, bowiem doprecyzowanie w nich przez Suntar Sp. z o.o. przedmiotu oferty
(marki/m
odelu/ symbolu oferowanego procesora) prowadziłoby do nieuniknionej zmiany
treści złożonej już oferty w jej istotnym aspekcie. Z tych samych względów, brak podstaw do
zastosowania w przedmiotowej sytuacji instytucji poprawienia omyłki, o której mowa w art. 87
ust. 2 pkt 3 Pzp.
Z
amawiający za bezzasadny uznał również zarzut Odwołującego, dotyczący
naruszenia art. 7 ust 1 oraz
art. 91 Pzp, poprzez wybór jako najkorzystniejszej oferty
Konsorcjum.
Wyjaśnił, że w niniejszym postępowaniu działał z najwyższa starannością i
dochował wszystkich procedur przy badaniu i ocenie ofert zgodnie z ustawą Pzp.
Krajowa Izba Odwoławcza uwzględniając dokumentację z przedmiotowego
postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, jak również oświadczenia,
stanowiska stron złożone w trakcie rozprawy, ustaliła i zważyła, co następuje:
Odwołanie nie zasługiwało na uwzględnienie.
W pierwszej kolejności Izba stwierdziła, że nie została wypełniona żadna z
przesłanek ustawowych skutkujących odrzuceniem odwołania, wynikających z art. 189 ust. 2
Pzp.
Następnie Izba ustaliła, że Odwołujący spełnia określone w art. 179 ust. 1 Pzp
przesłanki korzystania ze środków ochrony prawnej, tj. ma interes w uzyskaniu zamówienia,
a
zarzucane naruszenie przez Zamawiającego przepisów Pzp może spowodować
poniesienie przez niego szkody, polegającej na nieuzyskaniu zamówienia.
Izba dopuściła do udziału w postępowaniu wykonawców wspólnie ubiegających się o
udzielenie zamówienia – Konsorcjum: MBA System sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie oraz
MBA System sp
. z o.o., sp. k. z siedzibą w Warszawie zgłaszających swoje przystąpienie do
postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego.
Izba dopuściła i przeprowadziła dowody z treści SIWZ, w tym przede wszystkim z
treści punktu 3 ppkt 1 załącznika nr 2 do SIWZ, zawiadomienia o odrzuceniu oferty
Odwołującego oraz dokumentów przedstawionych przez Odwołującego i Przystępującego na
rozprawie.
Na podstawie ww. dokumentów Izba ustaliła, że stan faktyczny sprawy nie jest sporny
i został przedstawiony w odwołaniu oraz odpowiedzi na odwołanie adekwatnie do treści
przywołanych powyżej dokumentów
Na wstępie wyjaśnić należy, że Zamawiający obowiązany jest dokonać oceny
złożonych ofert z uwzględnieniem dokumentacji postępowania, w tym wymogów
wynikających z SIWZ, która to dokumentacja jest wiążąca zarówno dla Zamawiającego jak i
wykonawców biorących udział w postępowaniu. Zamawiającemu przysługuje również prawo
unieważnienia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej, jak również w toku ponownego
badania i oceny oferty konwa
lidowania błędnie dokonanych na wcześniejszym etapie
postępowania czynności. Tym samym wskazać należy, że skoro Zamawiający w sposób
nieprawidłowy uznał przy uprzedniej ocenie ofert, że Odwołujący podał nazwę modelu
oferowanego tabletu, to prawidłowe było działanie Zamawiającego zmierzające do usunięcie
powyższej nieprawidłowości przy ponownym badaniu ofert.
Przechodząc kolejno do rozpatrzenia zarzutów odwołania, wskazać należy, że zgodnie
z art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp,
zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli jej treść nie odpowiada treści
specyfikacji istotnych warunków zamówienia, z zastrzeżeniem art. 87 ust. 2 pkt 3. Stosownie
do art. 87 ust. 1 ustawy, w toku badania i oceny ofert zamawiający może żądać od
wykonawców wyjaśnień dotyczących treści złożonych ofert, przy czym niedopuszczalne jest
prowadzenie między zamawiającym a wykonawcą negocjacji dotyczących złożonej oferty
oraz, z zastrzeżeniem ust. 1a i 2, dokonywanie jakiejkolwiek zmiany w jej treści.
P
odkreślić należy, że Zamawiający podejmuje decyzję w przedmiocie odrzucenia
oferty jedynie
na podstawie treści tej oferty. Izba natomiast, rozstrzygając o zarzutach
dotyczących niezgodności oferty z treścią SIWZ, nie tyle dokonuje badania oferty
wykonawcy (jest to zadanie Z
amawiającego), co ocenia zasadność czynności odrzucenia
oferty, tj. rozstrzyga, czy Zamawiający na podstawie informacji i dokumentów, jakimi
dysponował, miał podstawy stwierdzić, że oferta jest niezgodna z treścią SIWZ. Ponadto
wskazać należy, że niedopuszczalne jest doprecyzowywanie treści oferty po upływie terminu
na jej złożenie. Przyzwolenie, aby wykonawca określał swoje zobowiązanie ofertowe w
sposób niekonkretyzujący wszystkich istotnych z punktu widzenia Zamawiającego aspektów,
a dopiero po otwarciu ofert, na etapie ich badania, precyzowa
ł oferowane rozwiązania,
stałoby w sprzeczności z podstawowymi zasadami udzielania zamówień publicznych,
dopuszczając możliwość manipulacji treścią oferty, a po stronie Zamawiającego
powodowałoby niepewność co do rzeczywistych cech oferowanego przedmiotu zamówienia
oraz utrudnienie w ustaleniu jego zgodności z wymaganiami opisanymi w SIWZ.
Izb
a stwierdziła, że z przedłożonych przez Przystępującego dowodów, tj. karty
katalogowej
urządzeń oznaczonych nazwą „L10” wynika, że nazwa ta nie określa modelu
urządzenia lecz zgodnie z nomenklaturą stosowaną przez producenta urządzenia oznacza
„platformę wzmocnionych tabletów L10” w skład której wchodzą 3 modele urządzeń, tj.
XPAD L10, XSLATE L10 oraz XBOOK L10, z których dodatkowo każde jest dostępne z
dwoma różnymi procesorami. Powyższą okoliczność potwierdzają również informacje
pochodzące ze strony internetowej producenta urządzeń, z których wynika, że oznaczenie
L10 oznacza
„rodzinę” wzmocnionych tabletów, na która składają się trzy modele.
Tym samym Izba stwierdz
iła, że Odwołujący wbrew precyzyjnemu wymaganiu
wynikającemu z SIWZ odnośnie konieczności podania w Formularzu oferty nazwy
producenta i modelu oferowanego urządzenia, nie wskazał jaki konkretnie model
wzmocnionych tabletów z serii L10 oferuje Zamawiającemu. Powyższe uniemożliwiło
natomiast
Zamawiającemu ocenę, czy zaoferowane przez Odwołującego urządzenie jest
zgodne z SIWZ, co stosownie do treści art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp powoduje, że oferta
Odwołującego jest niezgodna z SIWZ.
Na marginesie wskazać należy, że do oferty nie zostały także dołączone w trybie art.
25 ust. 1 pkt 2 Pzp dokumenty przedmiotowe na potwierdzenie, że oferowane tablety
spełniają wymagania zawarte w SIWZ, o które można by stwierdzić, że tablet z rodziny L10,
który Odwołujący zaoferował i zamierzał dostarczyć Zamawiającemu, postawione
wymagania będzie realizował. Zamawiający wprawdzie nie wymagał przedstawienia w
dokumentach oferty odrębnych specyfikacji technicznych producenta oferowanego produktu,
ale wymagał wskazania szczegółowego modelu urządzenia oraz podania producenta. W
ocenie Izby Odwołujący przedstawił natomiast niepełną nazwę modelu urządzenia poprzez
wskazanie jedynie rodziny tych urządzeń, tj. L10, co uniemożliwiło Zamawiającemu jego
identyfikację. Powyższe spowodowało, że niemożliwe było dokonanie jakiegokolwiek
badania i oceny zgodności oferty z postawionymi wymaganiami. Tym samym, zdaniem Izby,
Odwołujący otworzył sobie drogę do negocjowania warunków realizacji zamówienia w
dalszej części procedury oceny i badania ofert, tj. umożliwił wskazanie, jako oferowanego
produktu wybranego przez siebie modelu
z rodziny tabletów L10.
Skład orzekający stwierdził ponadto, że zastosowanie przez Zamawiającego art. 87
ust. 1 Pzp,
prowadziłoby do zmiany treści oferty po upływie terminu jej złożenia, czego
wymieniony przepis nie dopuszcza. Izba stoi na stanowisku, ze oferowany przedmiot
zamówienia winien w całości wynikać z treści oferty. Treść oferty musi być jednoznacznie i w
całości sprecyzowana, w celu możliwości poddania jej weryfikacji pod względem jej
zgodności z treścią SIWZ. Niepodlegającą uzupełnieniom treść oferty stanowił natomiast
formularz ofertowy.
W związku z uznaniem przez Izbę, że Zamawiający odrzucając ofertę Odwołującego
nie naruszył art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp, bezzasadne okazały się zarzuty dotyczące naruszenia
art. 91 ust. 1 oraz art. 7 ust. 1 Pzp.
W związku z powyższym orzeczono jak w sentencji.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10
Pzp oraz § 5 ust. 3 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w
sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w
postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz.U. z 2018 r. Nr 41, poz. 972).
Przewodniczący: …………………………………………….