Sygn. akt KIO 2625/20
POSTANOWIENIE
z dnia 9 listopada 2020 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Magdalena Grabarczyk
Protokolant:
Adam Skowroński
po rozpoznaniu na posiedzeniu
z udziałem stron w dniu 9 listopada 2020 r. w Warszawie
odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 12 października 2020 r.
przez
wykonawcę D. P. prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą PRO–TECHNIK D. P. w
Białymstoku w postępowaniu prowadzonym przez Gminę Tykocin w Tykocinie
przy udziale wykonawcy FLEXIPOWER Group Sp. z o.o. Sp. k. w Kudrowicach
zgłaszającego
przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego
orzeka:
1. u
marza postępowanie odwoławcze;
2. nakazuje
Urzędowi Zamówień Publicznych dokonanie zwrotu kwoty 15. 000 zł 00 gr (słownie:
piętnaście tysięcy złotych zero groszy) poniesionej z tytułu wpisu od odwołania na rzecz D. P.
prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą PRO–TECHNIK D. P. w Białymstoku.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r.
– Prawo zamówień publicznych
(Dz. U. z 2019 r. poz. 1853 ze zm.) na niniejsze postanowienie
– w terminie 7 dni od dnia jego
doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu
Okręgowego w Białymstoku.
Przewodniczący:…………………………
Sygn. akt KIO 2625/20
Uzasadnienie
Zamawiający - Gmina Tykocin w Tykocinie - prowadzi w trybie przetargu nieograniczonego
na podstawie ustawy z dnia 29 stycznia 2004 roku -
Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2017
r. poz. 1759 ze zm., dalej jako
„ustawa” lub „Pzp”), postępowanie o udzielenie zamówienia,
którego przedmiotem jest dostawa systemu szybkiej identyfikacji drobnoustrojów. Ogłoszenie o
zamówieniu opublikowane zostało w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej 16 lipca 2020 r. pod
numerem 334176-2020 r.
Wartość zamówienia jest większa, niż kwota wskazana w przepisach
wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 Pzp.
Zamawiający wybrał ofertę FLEXIPOWER Group Sp. z o.o. Sp. k. w Kudrowicach, dalej
jako „FLEXIPOWER", w związku z czym wykonawca D. P. prowadzący działalność gospodarczą
pod firmą PRO–TECHNIK D. P. w Białymstoku wniósł odwołanie 12 października 2020 r.
Zachow
any został termin ustawowy i obowiązek przekazania zamawiającemu kopii odwołania
wskazany w art. 180 ust. 5 Pzp.
Odwołujący wskazał, że odwołanie wnosi wobec zaniechań i podjętych przez
z
amawiającego czynności związanych z oceną ofert polegających na:
zaniechaniu wykluczenia z
postępowania FLEXIPOWER ze względu na przedstawienie
przez nie
go informacji, wprowadzających zamawiającego w błąd w zakresie parametru dot.
wytrzymałości na obciążenie mechaniczne modułu fotowoltaicznego oferowanego urządzenia,
który to parametr stanowił kryterium oceny ofert („WM", waga 10%), a więc informacji mających
istotny wpływ na decyzje podejmowane przez zamawiającego w postępowaniu,
ewentualnie:
nieprawidłowej ocenie oferty złożonej przez FLEXIPOWER, związanej z nieuprawnionym
przyznaniem ww.
wykonawcy maksymalnej ilości punktów (10 pkt.) w kryterium „WM" -
wytrzymałość na obciążenie mechaniczne modułu fotowoltaicznego oferowanego urządzenia,
podczas gdy oferta ta nie powinna uzyskać żadnych punktów w kryterium „WM", gdyż wykonawca
nie wykazał wymaganymi przez zamawiającego dokumentami, by moduł fotowoltaiczny
oferowanego urządzenia osiągał wartość równą lub większą niż 8 000 Pa w zakresie
przedmiotowego parametru,
Ewentualnie:
zaniechaniu wezwania FLEXIPOWER do uzupełnienia dokumentów w postaci certyfikatu,
potwierdzającego wyniki badań obciążeniem testowym zgodnie z normą IEC 61215, celem
potwierdzenia parametru dot. wytrzymałości na obciążenie mechaniczne modułu fotowoltaicznego
oferowanego urządzenia, który to parametr stanowił kryterium oceny ofert („WM");
za
niechaniu odrzucenia oferty złożonej przez FLEXIPOWER ze względu na zaoferowanie
przez wykonawcę de facto dwóch różnych modułów fotowoltaicznych (niedopuszczalna oferta
wariantowa) oraz niedopuszczalne
prowadzenie między wykonawcą a zamawiającym negocjacji
w konsekwencji -
dokonaniu wadliwego wyboru najkorzystniejszej oferty złożonej przez
FLEXIPOWER;
Odwołujący podniósł zarzuty naruszenia:
art. 24 ust. 1 pkt 17 Pzp
przez zaniechanie wykluczenia z postępowania FLEXIPOWER ze
względu na przedstawienie przez tego wykonawcę informacji, wprowadzających w błąd
z
amawiającego w zakresie parametru dot. wytrzymałości na obciążenie mechaniczne modułu
fotowoltaicznego oferowanego urządzenia, który to parametr stanowił kryterium oceny ofert
(„WM", waga 10%), a więc informacji, mających istotny wpływ na decyzje podejmowane przez
zamawiającego w postępowaniu,
ewentualnie:
art. 91 ust. 1 Pzp w zw. z art. 7 ust. 1 Pzp przez dokonanie wadliwego wyboru
najkorzystniejszej oferty złożonej przez FLEXIPOWER na skutek nieuprawnionego przyznania jej
maksymalnej ilości punktów (10 pkt.) w kryterium „WM", podczas gdy oferta ta nie powinna
uzyskać żadnych punktów w przedmiotowym kryterium, gdyż wykonawca FLEXIPOWER nie
wykazał wymaganymi przez zamawiającego dokumentami, by moduł fotowoltaiczny oferowanego
urządzenia osiągał wartość równą lub wyższą niż 8 000 Pa w zakresie tego parametru,
ewentualnie:
art.
26 ust. 3 Pzp poprzez zaniechanie wezwania FLEXIPOWER do uzupełnienia
dokumentów w postaci certyfikatu, potwierdzającego wyniki badań obciążeniem testowym zgodnie
z normą IEC 61215 - w celu wykazania, że moduł fotowoltaiczny oferowanego urządzenia osiąga
wartość równą lub wyższą niż 8 000 Pa w zakresie parametru dot. wytrzymałości na obciążenie
mechaniczne, który to parametr stanowił kryterium oceny ofert („WM"),
2.4. art. 89 ust. 1 pkt. 1 w zw. z art. 87 ust. 1 zd. 2 oraz w zw. z art. 83 ust. 1 Pzp przez
zaniechanie odrzucenia oferty FLEXIPOWER ze względu na zaoferowanie przez wykonawcę de
facto
dwóch różnych modułów fotowoltaicznych (niedopuszczalna oferta wariantowa) oraz
niedopuszczalne
prowadzenie między wykonawcą a zamawiającym negocjacji dotyczących treści
złożonej oferty (odnośnie modułu fotowoltaicznego oferowanego urządzenia).
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie zamawiającemu unieważnienia
czynności wyboru najkorzystniejszej oferty oraz:
wykluczenia z postępowania FLEXIPOWER na podstawie art. 24 ust. 1 pkt. 17 Pzp ze
względu na przedstawienie przez niego informacji, wprowadzających w błąd zamawiającego w
zakresie parametru dot. wytrzymałości na obciążenie mechaniczne modułu fotowoltaicznego
oferowanego urządzenia, który to parametr stanowił kryterium oceny ofert („WM", waga 10%), a
więc informacji mających istotny wpływ na decyzje podejmowane przez zamawiającego w
postępowaniu,
ewentualnie:
dokonania ponownej oceny oferty złożonej przez FLEXIPOWER w kryterium „WM"
bez przyznania ww. ofercie jakichkolwiek punktów w zakresie przedmiotowego kryterium z racji
braku wykazania przez wykonawcę wymaganymi dokumentami, że moduł fotowoltaiczny
oferowanego urządzenia osiąga wartość równą lub wyższą niż 8 000 Pa w zakresie parametru
dot. wytrzymałości na obciążenie mechaniczne;
ewentualnie:
3.1.3. wezwania FLEXIPOWER
na podstawie 26 ust. 3 Pzp do uzupełnienie dokumentów
poprzez przedłożenie certyfikatu, potwierdzającego wyniki badań obciążeniem testowym zgodnie
z normą IEC 61215 - w celu wykazania, że moduł fotowoltaiczny oferowanego urządzenia osiąga
wartość równą lub wyższą niż 8 000 Pa w zakresie parametru dot. wytrzymałości na obciążenie
mechaniczne, który to parametr stanowił kryterium oceny ofert („WM");
odrzucenia oferty złożonej przez FLEXIPOWER na podstawie art. 89 ust. 1 pkt. 1 w zw. z
art. 87 ust. 1 z
d. 2 oraz w zw. z art. 83 ust. 1 Pzp ze względu na zaoferowanie przez wykonawcę
de facto
dwóch różnych modułów fotowoltaicznych (niedopuszczalna oferta wariantowa) oraz
niedopuszczalne
prowadzenie między wykonawcą a zamawiającym negocjacji dotyczących
złożonej oferty (odnośnie modułu fotowoltaicznego oferowanego urządzenia);
1.1.2. dokonania ponownego wyboru najkorzystniejszej oferty,
zasądzenie od zamawiającego na rzecz odwołującego zwrotu kosztów postępowania, w
tym kosztów reprezentacji wg przedstawionych na rozprawie rachunków
Wykonawca FLEXIPOWER p
rzystąpił do postępowania odwoławczego po stronie
zamawiającego, zachowując termin ustawowy oraz obowiązek przekazania kopii przystąpienia
zamawiającemu i odwołującemu. Przystępujący wniósł o oddalenie odwołania.
Zamawiający przed otwarciem posiedzenia Izby pismem z 15 października 2020 r. złożył
odpowiedź na odwołanie, w której uwzględnił w całości zarzuty odwołania.
Pismem z 26 października 2020 r. przystępujący wniósł sprzeciw wobec uwzględnienia
przez
zamawiającego zarzutów odwołania opisanych jako 2.1., 2.2. i 2.4.
Pismem z 6 listopada 2020 r. odwołujący cofnął odwołanie w zakresie zarzutów opisanych
jako 2.1., 2.2. i 2.4.
Izba zważyła, co następuje:
Zgodnie z art. 186 ust. 3 Pzp, j
eżeli uczestnik postępowania odwoławczego, który
przystąpił do postępowania po stronie zamawiającego, nie wniesie sprzeciwu co do uwzględnienia
w całości zarzutów przedstawionych w odwołaniu przez zamawiającego, Izba umarza
postępowanie, a zamawiający wykonuje, powtarza lub unieważnia czynności w postępowaniu o
udzielenie zamówienia zgodnie z żądaniem zawartym w odwołaniu. Natomiast art. 186 ust. 3a
zdanie pierwsze Pzp
stanowi, że jeżeli uczestnik postępowania, który przystąpił do postępowania
przedstawionych w odwołaniu, a odwołujący wycofa pozostałe zarzuty, Izba może umorzyć
postępowanie na posiedzeniu niejawnym bez udziału stron uczestników postępowania
odwoławczego.
W sprawie zaistn
iały wszystkie przesłanki wskazane w powołanych przepisach. Skoro
bowiem sprzeciw dotyczył części zarzutów uwzględnionych przez zamawiającego, postępowanie
odwoławcze podlegało umorzeniu zarzutu 2.3. nie objętego sprzeciwem. Zarzuty w odniesieniu do
których przystępujący wniósł sprzeciw, zostały następnie cofnięte przez odwołującego.
Żaden zarzut odwołania nie pozostał sporny, zatem Izba na podstawie art. 186 ust. 3a Pzp
umorzyła postępowanie odwoławcze, orzekając w formie postanowienia na podstawie art. 192 ust.
1 zd. 2 Pzp.
O kosztach postępowania orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 Pzp, art. 186 ust. 6
pkt 1 Pzp
oraz § 5 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w
sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w
postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. z 2018 r. poz. 972).
Przewodniczący:
…………………………….