Sygn. akt: KIO 2636/20
POSTANOWIENIE
z dnia
27 października 2020 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodniczący: Anna Packo
Protokolant:
Rafał Komoń
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym z
udziałem stron w dniu 27 października 2020 r.,
w Warszawie, odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu
14 października 2020 r. przez wykonawcę
RATOWNIK
– AMBULANSE Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka
komandytowa
z siedzibą w Jabłonnej
w postępowaniu prowadzonym przez
Samodzielny Zespół Publicznych Zakładów Lecznictwa Otwartego Warszawa Praga –
– Północ z siedzibą w Warszawie
przy udziale wykonawcy Ambulans Polska
– Zabudowy Specjalistyczne Spółka
z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Jarosławiu zgłaszającego przystąpienie
do postępowania odwoławczego po stronie odwołującego
postanawia:
umorzyć postępowanie odwoławcze,
2. nakazać Urzędowi Zamówień Publicznych zwrot z rachunku Urzędu Zamówień
Publicznych
na
rzecz
RATOWNIK
– AMBULANSE Spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością spółki komandytowej kwoty 7 500 złotych 00 groszy (słownie:
siedem
tysięcy pięćset złotych zero groszy) stanowiącej uiszczony wpis.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r.
– Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2019, poz. 1843
z późn. zm.) na niniejsze postanowienie
– w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego Warszawa – Praga w Warszawie.
Przewodniczący: ……………….………
Sygn. akt: KIO 2636/20
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający – Samodzielny Zespół Publicznych Zakładów Lecznictwa Otwartego Warszawa
Praga
– Północ prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na „dostawę
ambulansu sanitarnego typu A2 dla potrzeb
Samodzielnego Zespołu Publicznych Zakładów
Lecznictwa Otwartego Warszawa Praga
– Północ” na podstawie ustawy z dnia 29 stycznia
2004 r. Prawo zamówień publicznych, w trybie przetargu nieograniczonego.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało zamieszczone 15 września 2020 r. w Biuletynie Zamówień
publicznych pod numerem 585426.
Wartość zamówienia jest mniejsza niż kwoty określone
na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy Prawo zamówień publicznych.
O
dwołujący – RATOWNIK – AMBULANSE Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka
komandytowa w
niósł odwołanie zarzucając Zamawiającemu naruszenie:
a) art. 7 ust. 1 i 3, art. 89 ust. 1 pkt 2
ustawy Prawo zamówień publicznych poprzez
bezprawne zaniechanie odrzucenia oferty wykonawcy Ambulans Polska
– Zabudowy
Spec
jalistyczne Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (Przystępującego), mimo iż treść
oferty nie jest zgodna z treścią specyfikacji istotnych warunków zamówienia,
b) art. 24 ust. 12, art. 26 ust. 4, art. 26 ust 3
ustawy Prawo zamówień publicznych poprzez
uz
nanie, że wykonawca wykazał spełnienie warunków udziału w postępowaniu, zaniechanie
wezwania do wyjaśnień w przedmiocie dokumentów złożonych celem potwierdzenia
spełnienia udziału w postępowaniu wskazujących swą treścią na możliwość nierzetelnego
wykonania
zamówienia, a także wezwania do uzupełnienia dokumentów,
3) art. 24 ust. 1 pkt 17
ustawy Prawo zamówień publicznych poprzez zaniechanie
wykluczenia
Przystępującego, mimo iż wprowadził on Zamawiającego w błąd co do
właściwości oferowanego przez siebie produktu.
Odwołujący wniósł o: unieważnienie czynności wyboru jako oferty najkorzystniejszej oferty
złożonej przez Przystępującego, wykluczenie Przystępującego z postępowania i odrzucenie
jego oferty i
dokonanie ponownej czynności badania i oceny ofert.
Odwołujący wskazał, że
Przystępujący na str. 1 oferty nie podał wymaganej informacji o producencie, wadliwie
wskaza
ł kraj pochodzenia – nie jest nim Polska. Wprowadził Zamawiającego w błąd. Nie
poda
ł prawdziwej informacji, oferta Przystępującego powinna na podstawie art. 89 ust. 1
pkt 2
ustawy Prawo zamówień publicznych zostać odrzucona jako nieodpowiadająca treści
specyfikacji istotnych warunków zamówienia.
Zamawiający nie skorzystał z możliwości wyjaśnienia tej kwestii w trybie art. 87 ust. 1 ustawy
Prawo zamówień publicznych.
3. Przystępujący na str. 2 oferty podał nieprawdziwą informację, gdyż producent Mercedes
Benz A.G Stuttgart oferuje fabryc
zną gwarancją na lakier na 24 miesiące, a nie, jak podano
na 36 miesięcy. Wprowadził Zamawiającego w błąd.
4. Przystępujący na str. 5 oferty wskazał nieprawdziwą informację, że jest producentem
ambulansu, co też poświadczył na stronie pierwszej oferty, tymczasem homologacja
s
kompletowana na ambulans podana na str. 33 oferty i Certyfikat Zgodności z normą PN EN
1789+A2:2015 wskazuj
e innego producenta. Wprowadził Zamawiającego w błąd.
5. W z
ałączniku nr 2 Przystępujący na str. 6 oferty w prawej kolumnie, mimo iż celem
weryfikacj
i przez Zamawiającego należało podać „Informację (opis) potwierdzenia
parametrów” w punkcie IX ppkt 14, 15, 16 nie podał żadnej nazwy oferowanego krzesełka,
deski ortopedycznej i płachty, co oznacza, że nie zaoferował wymaganego sprzętu
medycznego i Zamawi
ający nie może go w żaden sposób zweryfikować. Oferta
Przystępującego powinna, na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Prawo zamówień
publicznych, zostać odrzucona jako nieodpowiadająca treści specyfikacji istotnych warunków
zamówienia.
6. Zaoferowane nosze Promeba PC-
617/2W według danych producenta mają możliwość
regulacji kąta nachylenia oparcia pod plecami do kąta jedynie do 75 stopni, co potwierdził
Przystępujący na str. 35 załączając folder ambulansu i noszy. Dodatkowo w załączniku nr 2
pkt XI ppkt 3 (str.
10 oferty) podano nieprawdziwą informację poświadczając możliwość
regulacji powyżej 75 stopni. W podpunkcie 1. Przystępujący nie potwierdził, że nosze są
fabrycznie nowe. Oświadczenia wykonawcy wprowadzały Zamawiającego w błąd, oferta
Przystępującego powinna zostać odrzucona na podstawie art 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Prawo
zamówień publicznych jako nieodpowiadająca treści specyfikacji istotnych warunków
zamówienia.
7. Przystępujący na str. 12 oferty załączył wykaz dostaw, gdzie pierwszą dostawę miano
wyk
onać do 30.12.2019 r., a w załączonym do oferty dowodzie wpłaty jest data 21.02.2020
r., co oznacza, że dostawa była najpewniej wykonana nieterminowo i jako taka nie powinna
być przez Zamawiającego brana pod uwagę przy ocenie oferty, a Zamawiający powinien tę
kwestię wyjaśnić w trybie art. 26 ust. 4 ustawy Prawo zamówień publicznych.
Przystępujący do oferty nie załączył referencji do wykonanych dostaw, poprzez co nie
wykaza
ł spełnienia warunku udziału w postępowaniu. Dołączone do oferty potwierdzenia
prz
elewów nie stanowią należytego potwierdzenia należytego wykonania prac. Zamawiający
nie zweryfikował, czy w zakresie wskazanych prac doszło do wadliwego ich wykonania,
chociażby naliczenia kar umownych, które stanowią o nienależytym ich wykonaniu.
Zamawiaj
dokumentów w trybie art. 26 ust. 3 ustawy Prawo zamówień publicznych.
W uzupełnieniach z 8 października 2020 r. Przystępujący wskazał, że przesyła Certyfikat
CE
– nosze płachtowe. Tymczasem załączony dokument nie jest deklaracją zgodności CE
lub certyfikatem CE, a jedynie raportem z
przeglądu dokumentacji technicznej.
Wnioskodawca firma Jiangsu Rixin Medical Equipment Co. Ltd. ma w swojej ofercie dwa
modele noszy płachtowych: CST-01 o obciążeniu maksymalnym 100 kg oraz model CST-05
o obciążeniu maksymalnym 159 kg. Tymczasem w załączniku nr 2 był wymóg w pkt IX ppkt
16. „obciążenie maksymalne min. 360 kg”, zatem wykonawca przekazał błędne dokumenty
lub wprowadził Zamawiającego w błąd co do cech zaoferowanych noszy płachtowych,
z uwagi na co po
winien zostać wykluczony z postępowania, a jego oferta odrzucona.
W uzupełnieniu z 8 października 2020 r. Przystępujący nie załączył wymaganej deklaracji
zgodności CE lub certyfikatu CE dla zaoferowanych noszy Promeba model PC-617/2W.
Załączony certyfikat CE dotyczy noszy, które nie zostały zaoferowane, tj. Promeba model
PC-
610/7. W związku z niewykazaniem, iż oferowane dostawy odpowiadają wymaganiom
Zamawiającego, oferta Przystępującego powinna, na podstawie art 89 ust. 1 pkt 2 ustawy
Prawo zamówień publicznych, zostać odrzucona jako nieodpowiadająca treści specyfikacji
istotnych warunków zamówienia. Zapewnienia Przystępującego o spełnianiu wymagań
wprowadzają Zamawiającego w błąd, a sama oferta jest sprzeczna z treścią specyfikacji
istotnych warunków zamówienia i jako taka powinna podlegać odrzuceniu na podstawie art.
89 ust. 1 pkt 2
ustawy Prawo zamówień publicznych.
Zgodnie z oświadczeniem Zamawiającego informację o wniesieniu odwołania oraz kopię
odwołania przekazał on wykonawcom 14 października 2020 r.
października 2020 r. przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie
Zamawia
jącego zgłosił wykonawca Ambulans Polska – Zabudowy Specjalistyczne Spółka
z ograniczoną odpowiedzialnością.
W odpowiedzi na odwołanie z 26 października 2020 r. Zamawiający wskazał, że:
Ad 1:
Zamawiający nie ma prawa kwestionować użytego przez Przystępującego określenia
odnośnie kraju pochodzenia: Polska. Sformułowanie w brzmieniu „Producent/kraj
pochodz
enia” jest określeniem bardzo szerokim i nieostrym, tym bardziej w kontekście
przepisów prawa, które również w sposób bardzo szeroki ujmują kwestie dotyczące ustalenia
producenta. Widoczne jest to szczególnie w definicji producenta zawartej w ustawie z dnia
12 grudnia 2003 r. o ogólnym bezpieczeństwie produktów, w której wskazuje się, że za
producenta uważa się przedsiębiorcę prowadzącego w Unii Europejskiej lub na terytorium
państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – stron
umo
wy o Europejskim Obszarze Gospodarczym działalność polegającą na wytwarzaniu
bądź do niego dołączając swoje nazwisko, nazwę, znak towarowy bądź inne odróżniające
oznac
zenie, a także osobę, która naprawia lub regeneruje produkt. W tych okolicznościach,
skoro przedmiotem zamówienia jest nie tylko dostawa gotowego pojazdu, ale także jego
uzbrojenie, przystosowanie go do pełnienia funkcji karetki i odpowiednie przerobienie
i w
yposażenie, to jak najbardziej ten podmiot, który w oparciu o bazę (czyli samochód)
tworzy ambulans, może być w świetle przepisów prawa uznany za producenta. Powyższe
musi być uznane za błąd, który obciąża Zamawiającego. Zamawiający powinien bowiem
dok
ładnie sprecyzować, co rozumie przez sformułowanie „Producent/kraj pochodzenia” przy
tak określonym przedmiocie umowy, a właściwie dokonać rozbicia wymogów w tym zakresie
na pojazd i zabudowę. W takich okolicznościach Zamawiający nie miał prawa do obciążania
Przystępującego negatywnymi konsekwencjami takich nieścisłości/niedokładności i nie mógł
uznać, że oferta Przystępującego w tej części nie odpowiada specyfikacji istotnych
warunków zamówienia.
Ad 2:
Pismem z 9 października 2020 r. Zamawiający zawiadomił Przystępującego
o dokonaniu poprawienia omyłki pisarskiej polegającej na błędnym wpisaniu słownie ceny
ofertowej netto i brutto, na co
Przystępujący wyraził zgodę. Zamawiający zatem działał
zgodnie z procedurą określoną art. 87 ustawy Prawo zamówień publicznych. Zarzuty
Odwołującego nie mają oparcia w dokumentacji postępowania i są bezpodstawne.
Ad 3:
Zamawiający nie rozumie, z czego Odwołujący wywodzi, że to, iż Mercedes Benz A.G.
Stutt
gart oferuje dla swoich samochodów gwarancję na lakier na okres 24 miesięcy oznacza,
iż Przystępujący, oferując dłuższą gwarancję na okres 36 miesięcy wprowadził
Zamawiającego w błąd. Zamawiający wymagał zaoferowania przez każdego wykonawcę
gwarancji na lakier w wymiarze co najmniej 36 miesięcy. Taka też gwarancja została
zaoferowana przez
Przystępującego. Z niczego nie wynika, że Przystępujący jako
sprzedawca nie może udzielić sam takiej gwarancji, czyli rozszerzyć gwarancji dawanej
przez wytwórcę samochodu. Z niczego nie wynikało, że wykonawcy wolno wyłącznie
przenosić gwarancję fabryczną, dawaną przez wytwórcę pojazdu. Zarzuty Odwołującego są
sprzeczne z zasadami Kodeksu cywilnego, a zatem są bezpodstawne.
Ad 4:
Przystępujący, wypełniając formularz oferty, rzeczywiście wpisał, iż oferuje ambulans
sanitarny nazwa/marka/mode
l Mercedes Sprinter/ Bergadana MBS. Oczywistym jest, że
wypełniając formularz asortymentowo-cenowy i uzupełniając kolumnę „Producent”,
Przystępujący powinien był precyzyjniej odnieść się do tego, kto jest producentem samego
pojazdu, a nie wpisywać siebie jako sprzedającego. Jednakże powyższe mogło być
sklasyfikowane przez Zamawiające wyłącznie jako inna omyłka polegająca na niezgodności
oferty ze specyfikacją istotnych warunków zamówienia, niepowodująca istotnych zmian
w treści oferty. Pozostałe dokumentu złożone wraz ofertą, w szczególności homologacja
i certyfikat zgodności z normą PN EN, jasno wskazywały na wszelkie dane w tym zakresie,
w oparciu
producentem oferowanego pojazdu.
Zamawiający na podstawie dokumentów oferty bez
trudu ustalił, co jest jej przedmiotem, natomiast nie dopełnił obowiązku poprawienia tej
oczywistej omyłki, co nie mogło być podstawą do odrzucenia oferty. Zarzuty Odwołującego
nie mają oparcia w dokumentacji postępowania i są bezpodstawne.
Ad 5:
Odwołujący, stawiając zarzut, iż Przystępujący w swojej ofercie nie podał nazwy
oferowanego krzesełka, deski ortopedycznej i płachty, co rzekomo było wymagane przez
Zamawiającego, zacytował niepełną treść brzmienia nazwy kolumny w załączniku nr 2 do
oferty tj. „informację, opis, potwierdzenie parametrów”. Tymczasem pełne brzmienie nazwy
kolumny, którą zobowiązani byli wypełnić wykonawcy, to: „Informacja (opis) Wykonawcy lub
potwierdzenie parametrów/wymogów poprzez wpisanie słowa <<TAK>>”. Przystępujący
potwierdził spełnienie wymagań wpisując „TAK”. W pozycjach 14, 15 i 16 wykonawca nie był
zobowiązany, co sugeruje Odwołujący, do podania dodatkowo nazwy krzesełka, deski
ortopedycznej i płachty do przenoszenia pacjentów. Zarzuty Odwołującego nie mają oparcia
w dokumentacji postępowania i są bezpodstawne.
Ad 6-10:
Mając jednak na względzie fakt, iż w związku z wniesieniem odwołania
i zwróceniem przez Odwołującego uwagi na kwestie podniesione w zarzutach 6-10,
Zamawia
jący uznał, że nie jest w stanie zająć w tej kwestii jednoznacznego stanowiska oraz
sam nabrał wątpliwości odnośnie poruszonych w tej części odwołania spraw, wobec
ograniczeń formalnych, Zamawiający musiał uznać zasadność zarzutów zawartych
w odwołaniu w całości. Tym samym Zamawiający uznaje potrzebę dokładniejszego
wyjaśnienia kwestii poruszonych w odwołaniu, a tym samym konieczność dokonania
ponownej czynności badania i oceny ofert.
Mając powyższe na względzie. Zamawiający wniósł jednocześnie o rozstrzygnięcie kosztów
postępowania stosownie do art. 186 ust. 6 pkt 2 lit. b i art. 186 ust. 6 pkt 3 ustawy Prawo
zamówień publicznych, a to wobec stanowiska zajętego przez wykonawcę, który przystąpił
do postępowania po stronie zamawiającego i stosownie do treści rozstrzygnięcia w sprawie.
27 października 2020 r., przed otwarciem rozprawy, Odwołujący wycofał zarzuty odwołania
oznaczone numerami 1
– 5. Odwołujący stwierdził, iż w jego ocenie Zamawiający częściowo
uwzględnił odwołanie, w zakresie zarzutów nr 6 – 10.
Przystępujący oświadczył, iż nie wnosi sprzeciwu wobec uwzględnienia przez
Zamawiającego zarzutów nr 6 – 10.
Izba stwierdziła, że z treści odpowiedzi na odwołanie można wnioskować, iż Zamawiający,
pomimo stwierdzenia, że zobowiązany jest do uwzględnienia odwołania w całości,
uwzględnił jedynie zarzuty oznaczone w odwołaniu jako 4 – 6. W obecnym stanie prawnym
nie ma też ograniczeń formalnych, które nie pozwalałyby Zamawiającemu na uwzględnienie
nr 1
– 5, nie ma to znaczenia procesowego.
Co do pozostałych zarzutów (nr 6 – 10) Przystępujący nie wniósł sprzeciwu.
Zgodnie z art. 186 ust. 3a
ustawy Prawo zamówień publicznych w przypadku uwzględnienia
przez zamawiającego części zarzutów przedstawionych w odwołaniu i wycofania
pozostałych zarzutów Izba może umorzyć postępowanie na posiedzeniu niejawnym bez
obecności stron oraz uczestników postępowania odwoławczego, którzy przystąpili do
postępowania po stronie wykonawcy, pod warunkiem, że w postępowaniu odwoławczym po
stronie zamawiającego nie przystąpił w terminie żaden wykonawca albo wykonawca, który
przystąpił po stronie zamawiającego, nie wniósł sprzeciwu wobec uwzględnienia części
zarzutów. W takim przypadku zamawiający wykonuje, powtarza lub unieważnia czynności
w postępowaniu o udzielenie zamówienia zgodnie z żądaniem zawartym w odwołaniu
w zakresie uwzględnionych zarzutów.
Odwołujący w ramach zarzutów odwołania wskazał na zaniechanie uzupełnienia
i wyjaśnienia treści złożonych przez Przystępującego dokumentów, a Zamawiający
w odpowiedzi na odwołanie w zakresie zarzutów nr 6 – 10 wskazał na „potrzebę
dokładniejszego wyjaśnienia kwestii poruszonych w odwołaniu, a tym samym konieczność
dokonania ponownej czynności badania i oceny ofert”.
W związku z tym Izba uznała, że oświadczenie Zamawiającego należy interpretować w ten
sposób, że zobowiązał się on do powtórzenia czynności badania i oceny ofert i uzyskania
stosow
nych wyjaśnień treści oferty Przystępującego oraz ewentualnego (w miarę potrzeb)
wyjaśnienia i uzupełnienia dokumentów. Odwołujący i Przystępujący nie przedstawili
odmiennej interpretacji tego
oświadczenia Zamawiającego, a Odwołujący nie negował
zakresu uwzględnienia zarzutów nr 6 – 10 (Zamawiający nie wskazał na obecnym etapie na
zamiar odrzucenia oferty Przystępującego czy też wykluczenia go z postępowania, jedynie
dokonania ponownego badania oferty).
Izba uznała więc, że Zamawiający w części uwzględnił zarzuty przedstawione w odwołaniu
(nr 6
– 10), pozostałe zaś zarzuty (nr 1 – 5) zostały wycofane, zatem zachodzą przesłanki
umożliwiające umorzenie postępowania odwoławczego i, zgodnie z przepisem art. 186 ust.
3a
ustawy Prawo zamówień publicznych, orzekła jak w sentencji.
ustawy Prawo zamówień publicznych oraz § 5 ust. 1 pkt 2 lit. a rozporządzenia Prezesa
Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od
odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania
(t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 972).
Przewodniczący: ……………….………