Sygn. akt KIO 2704/20
POSTANOWIENIE
z 4 listopada 2020 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodniczący: Ernest Klauziński
Protokolant: Mikołaj Kraska
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym
z udziałem stron 4 listopada 2020 r.
w Warsz
awie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
19 października 2020 r. przez wykonawcę FXGrail Sp. z o.o. w restrukturyzacji z siedzibą
w Warszawie w postępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego: Województwo
Mazowieckie z siedzibą w Warszawie
postanawia:
Umarza postępowanie odwoławcze.
Nakazuje zwrot z rachunku Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz wykonawcy FXGrail
Sp. z o.o. w restrukturyzacji z siedzibą w Warszawie kwoty 15 000,00 zł (słownie:
piętnaście tysięcy złotych zero groszy), uiszczonej tytułem wpisu od odwołania.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1843) na niniejsze postanowienie
– w terminie 7 dni
od dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący:………….………………………
Sygn. akt: KIO 2704/20
U z a s a d n i e n i e
Województwo Mazowieckie z siedzibą w Warszawie (dalej Zamawiający) prowadzi
postępowanie w trybie przetargu nieograniczonego pn. „Świadczenie usług informatycznego
doradztwa technicznego w ramach projektu E-zdrowie dla Mazowsza 2
”, (nr postępowania
CG-R-III.ZP.U.272.55.2020.AR).
O
głoszenie o zamówieniu zostało opublikowane
9 października 2020 r. w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej pod numerem 2020/S
. Postępowanie jest prowadzone zgodnie z przepisami ustawy z 29 stycznia
2004 r.
Prawo zamówień publicznych zwanej dalej w skrócie Pzp. Wartość przedmiotu
zamówienia przekracza kwoty określone na podstawie art. 11 ust. 8 Pzp.
października 2020 r. wykonawca FXGrail Sp. z o.o. w restrukturyzacji z siedzibą
w Warszawie
(Dalej: Odwołujący), wniósł odwołanie, w którym zaskarżył niezgodne
z przepisami czynności i zaniechania Zamawiającego w postępowaniu, zarzucając
mu naruszenie następujących przepisów prawa:
1. art. 22 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 7 ust. 1 Pzp
przez określenie warunków udziału
w postępowaniu w zakresie posiadania wiedzy i doświadczenia w sposób
naruszający zasady uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców;
2. art. 7 ust. 1 Pzp,
przez prowadzenie postępowania o udzielenie zamówienia
publicznego w sposób niezapewniający zachowanie uczciwej konkurencji oraz
równego traktowania wykonawców.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu zmiany treści
warunku udziału w postępowaniu w zakresie zdolności zawodowej z:
„O udzielenie zamówienia mogą ubiegać się Wykonawcy, którzy spełniają warunki dotyczące
zdolności zawodowej. Zamawiający uzna warunek za spełniony, jeżeli Wykonawca
w szczególności w okresie ostatnich pięciu lat przed upływem terminu składania ofert,
a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy w tym okresie zrealizował niżej
wymienione usługi, a w przypadku Wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie
zamówienia zrealizowali łącznie wszystkie poniżej wymienione usługi:
dwie usługi w zakresie doradztwa informatycznego o wartości minimum 1 500 000,00
zł brutto każda, obejmujące doradztwo w zakresie analizy, projektowania, integracji
i wdrażania systemów informatycznych dla jednostek z sektora ochrony zdrowia”,
na:
„O udzielenie zamówienia mogą ubiegać się Wykonawcy, którzy spełniają warunki dotyczące
zdolności zawodowej. Zamawiający uzna warunek za spełniony, jeżeli Wykonawca
w szczególności w okresie ostatnich sześciu lat przed upływem terminu składania ofert,
a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy w tym okresie zrealizował niżej
wymienione usługi, a w przypadku Wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie
zamówienia zrealizowali łącznie wszystkie poniżej wymienione usługi:
dwie usługi w zakresie doradztwa informatycznego w zakończonych projektach
obejmujące łącznie: doradztwo w zakresie analizy, projektowania, integracji
i wdrożenie systemów informatycznych dla jednostek z sektora ochrony zdrowia,
o wartości minimum 500 000,00 PLN brutto każda”.
Zamawiający w odpowiedzi na odwołanie, która wpłynęła do Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej 28 października 2020 r., przed otwarciem posiedzenia Izby, złożył
oświadczenie o uwzględnieniu w części zarzutów przedstawionych w odwołaniu, zgodnie
z art. 186 ust. 2 Pzp.
Do postępowania odwoławczego w wymaganym terminie nie przystąpił
żaden wykonawca.
Zamawiający oświadczył, że zmienia sporny warunek udziału w postępowaniu w ten sposób,
że nadaje mu brzmienie:
„O udzielenie zamówienia mogą ubiegać się Wykonawcy, którzy spełniają warunki dotyczące
zdolności zawodowej. Zamawiający uzna warunek za spełniony, jeżeli Wykonawca
w szczególności w okresie ostatnich sześciu lat przed upływem terminu składania ofert,
a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy w tym okresie zrealizował niżej
wymienione usługi, a w przypadku Wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie
zamówienia zrealizowali łącznie wszystkie poniżej wymienione usługi:
dwie usługi w zakresie doradztwa informatycznego o wartości minimum 500 000,00 zł
brutto każda, obejmujące doradztwo w zakresie analizy, projektowania, integracji
i wdrażania systemów informatycznych dla jednostek z sektora ochrony zdrowia.
Zamawiający wyjaśnił ponadto, że:
„Uznanie przez Zamawiającego za zasadnym warunku sformułowanego przez Wykonawcę
w zakresie dotyczącym „zakończonych projektów” spowodowałoby ograniczenie
konkurencyjności. Zdaniem Zamawiającego istotne jest, żeby Wykonawcy biorący udział
w postępowaniu wykazali się wykonaniem określonych usług, potwierdzając tym samym
odpowiednie doświadczenie. Nie ma znaczenia natomiast czy usługi te były wykonane
w ramach projektu czy nie, czy projekt został zakończony, ani też czy system informatyczny,
którego dotyczyło doradztwo, został wdrożony.
W ramach przedmiotowego zamówienia Zamawiający oczekuje wykazania się przez
Wykonawców doświadczeniem dotyczącym zrealizowania usług w zakresie doradztwa
informatycznego, obejmujących doradztwo w zakresie analizy, projektowania, integracji
i wdrażania systemów informatycznych dla jednostek z sektora ochrony zdrowia.
Zadaniem
Wykonawcy wyłonionego w niniejszym postępowaniu będzie świadczenie usług
w zakresie doradztwa dla Zamawiającego w powyższych obszarach z należytą starannością,
przy zachowaniu zasad współczesnej wiedzy i zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie
przepisami
, zgodnie z najlepszą praktyką i wiedzą zawodową, uwzględniając profesjonalny
charakter swojej działalności. Wykonawca ten nie będzie natomiast odpowiedzialny
za wdrożenie systemów, za co odpowiedzialni będą Wykonawcy tych systemów.
W związku z powyższym jak na wstępie Zamawiający uwzględnia odwołanie w odniesieniu
do zmiany okresu realizacji i kwoty wymaganych usług, ale jednocześnie, z uwagi
na konieczność zachowania konkurencyjności, nie uwzględnia w zakresie wymagań
w odniesieniu do „zakończonych projektów”.
W odpowiedzi, 2 listopada 2020 r. Odwołujący na podstawie art. 186 ust. 2 Pzp wniósł
o umorzenie postępowania odwoławczego. Odwołujący wskazał przy tym, że wnosi
o powyższe: „w związku z uwzględnieniem przez Zamawiającego w całości zarzutów
pos
tawionych przez Odwołującego”.
W związku z powyższymi faktami, Izba uznała, że zachodzą podstawy do umorzenia
postępowania odwoławczego. Odwołujący wniósł o umorzenie postępowania odwoławczego
jako uwzględnionego w całości. Odwołujący uznał zatem, że zmiany dokonane przez
Zamawiającego w zakresie przedmiotowego warunku udziału w postępowaniu w całości
czynią zadość jego żądaniom. Izba uznała wniosek Odwołującego za zasadny.
Zgodnie z art. 186 ust. 2 Pzp, w przypadku uwzględnienia przez zamawiającego w całości
zarzutów
przedstawionych
w
odwołaniu,
Izba
może
umorzyć
postępowanie
na posiedzeniu niejawnym bez obecności stron oraz uczestników postępowania
odwoławczego, którzy przystąpili do postępowania odwoławczego po stronie wykonawcy,
pod warunkiem, że w postępowaniu odwoławczym po stronie zamawiającego nie przystąpił
w terminie żaden wykonawca. W sytuacji umorzenia postępowania, w związku
z uwzględnieniem całości zarzutów, ustawodawca nałożył na zamawiającego obowiązek
wykonania, powtórzenia lub unieważnienia czynności w postępowaniu o udzielenie
zamówienia, zgodnie z żądaniem zawartym w odwołaniu. W tym stanie rzeczy Izba umorzyła
postępowanie odwoławcze, o czym orzekła postanowieniem na podstawie art. 192 ust. 1
zdanie drugie Pzp. O kosztach orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 Pzp.
Zamawiający uwzględnił w całości zarzuty wniesionego odwołania przed rozpoczęciem
posiedzenia Izby, a do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego nie
przystąpił żaden wykonawca. Zachodziły zatem podstawy do orzeczenia zwrotu
odwołującemu kwoty uiszczonego wpisu, zgodnie z § 5 ust. 1 pkt 1 lit. a rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości oraz sposobu
pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym
i sposobu ich rozliczania (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 972
, dalej: Rozporządzenie), który stanowi,
że w przypadku umorzenia postępowania odwoławczego przez Izbę, w którym po stronie
zamawiającego nie przystąpił żaden wykonawca albo uczestnik postępowania
odwoławczego, który przystąpił do postępowania po stronie zamawiającego, nie wniósł
sprzeciwu wobec uwzględnienia w całości zarzutów przedstawionych w odwołaniu,
a zamawiający uwzględnił zarzuty przedstawione w odwołaniu w całości przed otwarciem
rozprawy
– Izba orzeka o dokonaniu zwrotu odwołującemu z rachunku Urzędu kwoty
uiszczonej tytułem wpisu.
Przewodniczący:…………………………...................………………