KIO 2720/20
Sygn. akt: KIO 2720/19
POSTANOWIENIE
z dnia 6 listopada 2020 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodniczący: Klaudia Szczytowska-Maziarz
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym bez
udziału stron i uczestników postępowania
odwoławczego w dniu 6 listopada 2020 r. w Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 22 października 2020 r. przez wykonawcę
Węglokoks S.A., ul. Mickiewicza 29, 40-085 Katowice w postępowaniu prowadzonym
przez Koluszkowskie
Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o.,
ul. Mickiewicza 4, 95-040 Koluszki
postanawia:
umorzyć postępowanie odwoławcze,
2. nakazuje
zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
wykonawcy
Węglokoks S.A., ul. Mickiewicza 29, 40-085 Katowice kwoty
zł 00 gr (słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy), stanowiącej
uiszczony wpis od odwołania.
KIO 2720/20
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 200
4 r. Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2019 poz. 1843 ze zm.) na niniejsze postanowienie w terminie
7 dni od dnia jego doręczenia przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Łodzi.
Przewodniczący: ……..…....…………………………...
KIO 2720/20
U z a s a d n i e n i e
W
odniesieniu
do
post
ępowania o udzielenie zamówienia publicznego,
prowadzonego
w trybie przetargu nieograniczonego na „Dostawę miału węgla kamiennego
na potrzeby miejskiej ciepłowni w Koluszkach” przez Przedsiębiorstwo Gospodarki
Komunalnej Sp. z o.o., ul. Mickiewicza 4, 95-040 Koluszki
(dalej „zamawiający”) wykonawca
Węglokoks S.A., ul. Mickiewicza 29, 40-085 Katowice (dalej „odwołujący”) złożył odwołanie
wobec:
błędnego przyjęcia, iż pismo odwołującego z 08.10.2020 r. znak: HKAR/2020/10/05
nie stanowi wyjaśnienia przyczyn, dla których zaproponował cenę we wskazanej
wysokości z uwagi na potraktowanie przez zamawiającego pisma jako złożonego
nieskuteczne, a w konsekwencji uznania wyjaśnień za nieistniejące,
2. zaniechania s
prostowania oczywistej omyłki pisarskiej, jaka wkradła się do treści
oferty o
dwołującego,
3. uznania oferty o
dwołującego za ofertę o rażąco niskiej cenie,
4. a w konsekwencji d
ziałań wskazanych w pkt. od 1-3 odrzucenia oferty odwołującego.
Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie następujących przepisów ustawy
z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2019 poz. 1843 ze zm.)
[dalej „ustawa pzp”]:
1. art. 90 ust. 3
, poprzez przyjęcie, że odwołujący nie udzielił wyjaśnień co do rażąco
niskiej ceny, co nastąpiło na skutek uznania, że pismo odwołującego z 08.10.2020 r.
nie zostało podpisane przez osoby uprawnione do reprezentacji odwołującego jako
rzekomo sygnowane tylko przez P. R.
, podczas gdy zostało opatrzone
kwalifikow
anymi podpisami elektronicznymi zarówno P. R. (prokurenta), jak i
Wiceprezesa
ds.
Handlowych
S.
B.,
co
z
amawiający
mógł
z łatwością ustalić, klikając w „Panel Podpis”, w którym prawidłowo wyświetlały się
podpisy o
bu reprezentantów odwołującego, czyli zgodnie z podstawowymi zasadami
wery
fikacji prawidłowości podpisu dokumentu elektronicznego w przypadku jego
wniesienia w formacie pdf.,
2. art. 87 ust. 1 w zw. z art. 87 ust. 2 pkt 1), poprzez zaniechanie poprawienia oczywistej
omyłki pisarskiej, polegającej na wskazaniu ceny jednostkowej w miejsce ceny
łącznej zamówienia, pomimo że odwołujący pismem z 01.10.2020 r. informował
z
amawiającego, iż w swojej ofercie popełnił omyłkę pisarską polegającą na tym, że
w formularzu ofertowym w miejscu, w którym należało wskazać cenę całości
zamówienia wskazał cenę jednostkową za Mg, a z harmonogramu dostaw
KIO 2720/20
do
łączonego do oferty wprost wynikało, że zaoferowana cena ogółem wynosi
1 532 949, 00 zł brutto,
3. art. 89 ust. 1 pkt 4) Pzp, poprzez jego zastosowanie,
mimo że cena zaoferowana
przez
o
dwołującego nie odbiegała znacząco od wartości pozostałych
przedstawionych ofert,
4. a w konsekwencji art. 89 ust. 1, poprzez bezpodstawne odrzucenie oferty
o
dwołującego, pomimo niespełnienia żadnej z przesłanek wymienionych w tym
przepisie.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania w całości i nakazanie zamawiającemu,
aby:
przyjął wyjaśnienia odwołującego,
unieważnił czynność odrzucenia oferty,
dokonał ponownego badania i oceny ofert, przy uwzględnieniu wyjaśnień
odwołującego.
Skład orzekający Izby ustalił i zważył, co następuje.
Pismem z dnia 26 października 2020 r., które wpłynęło do Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej w dniu 28 października 2020 r. (wpływ bezpośredni, nr kancelaryjny 21775)
wykonawca M. S.
, prowadzący działalność gospodarczą pod firmą M. S. Transport
towarowy, handel opałem, ul. Dworcowa 2, Kletnia, 97-545 Gomunice zgłosił przystąpienie
do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego.
Jak oświadczył zamawiający w piśmie z dnia 23 października 2020 r. (wpływ do
Krajowej Izby Odwoławczej) w dniu 22 października 2020 r. „przesłano do innych
wykonawców kopie odwołania”.
W zgłoszeniu przystąpienia wykonawca oświadczył, że kopię odwołania otrzymał
w dniu 23 października 2020 r.
Skład orzekający Izby ustalił, że przystąpienie do postępowania odwoławczego
wykonawcy M. S.
, prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą M. S. Transport
towarowy, handel opałem, ul. Dworcowa 2, Kletnia, 97-545 Gomunice jest nieskuteczne,
ponieważ zostało zgłoszone z uchybieniem trzydniowego terminu, o którym mowa w art. 185
ust. 2 ustawy Pzp i to niezależnie od tego, czy kopię odwołania wykonawca otrzymał 22
października 2020 r. (jak twierdzi zamawiający), czy 23 października 2020 r. (jak twierdzi
zgłaszający przystąpienie wykonawca).
KIO 2720/20
Zgłoszenie przystąpienie winno nastąpić 26 (licząc tak od terminu wskazanego przez
zamawiającego, jak i od terminu wskazanego przez zgłaszającego przystąpienie
wy
konawcę, ponieważ 25 października 2020 r. to niedziela – dzień ustawowo wolny od
pracy, co powoduje przesunięcie upływu terminu na dzień następny po tym dniu, tj. na
26 października 2020 r. Tymczasem pismo – „Zgłoszenie przystąpienie do postępowania
odwoławczego po stronie zamawiającego” wpłynęło do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
dopiero w dniu 28 października 2020 r. (doręczono je w dniu 28 października 2020 r.).
W piśmie z dnia 5 listopada 2020 r. – „Uwzględnienie przez Zamawiającego w całości
zarzutów w odwołaniu” zamawiający oświadczył, że „uwzględnia w całości zarzuty
przedstawione w odwołaniu złożonym przez Węglokoks S.A. z siedzibą w Katowicach z dnia
21 października 2020 r.”
Wobec powyższego Krajowa Izba Odwoławcza, działając na podstawie art. 186 ust. 2
ustawy Pzp w zw. z art. 186 ust. 1 ustawy Pzp, postanowiła postępowanie odwoławcze
umorzyć. Stosownie do wskazanego przepisu ustawy Pzp Izba może – w przypadku
uwzględnienia przez zamawiającego w całości zarzutów przedstawionych w odwołaniu, jeżeli
w postępowaniu odwoławczym po stronie zamawiającego nie przystąpił w terminie żaden
wykonawca
– umorzyć postępowanie na posiedzeniu niejawnym bez obecności stron oraz
uczestników postępowania.
Mając powyższe na uwadze, działając na podstawie art. 192 ust. 1 zdanie drugie
ustawy Pzp i art. 186 ust. 2 w zw. z art. 186 ust. 1 ustawy Pzp, orzeczono jak w sentencji.
KIO 2720/20
Orzekając o kosztach postępowania odwoławczego Izba uwzględniła okoliczność, iż
koszty te znoszą się wzajemnie z mocy przepisu art. 186 ust. 6 pkt 2) lit. b ustawy Pzp,
orzekając jednocześnie o konieczności zwrotu odwołującemu kwoty wpisu uiszczonego
przez odwołującego na rachunek Urzędu Zamówień Publicznych.
Przewodniczący:
……………………………………….