Sygn. akt: KIO 2721/20
POSTANOWIENIE
z dnia 3 listopada 2020 roku
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Justyna Tomkowska
po rozpoznaniu na
posiedzeniu bez udziału stron w dniu 3 listopada 2020 roku
w Warszawie
odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu
października 2020 roku przez wykonawcę Odwołującego – NMG Spółka Akcyjna
z siedzibą w Bydgoszczy
w postępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego: Zarząd Morskiego Portu Gdańsk
S
półka Akcyjna z siedzibą w Gdańsku
postanawia:
umorzyć postępowanie odwoławcze;
nakazać zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych kwoty 15 000zł
00 gr (słownie: piętnastu tysięcy złotych zero groszy) kwotę uiszczonego wpisu na
rzecz wykonawcy
Odwołującego – NMG Spółka Akcyjna z siedzibą
w Bydgoszczy
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień
publicznych (tekst jednolity Dz. U. z 2019 r., poz. 1843 ze zm.) na niniejsze postanowienie -
w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Gdańsku.
Przewodniczący:
…………………………….
sygn. akt KIO 2721/20
UZASADNIENIE
Dnia 22
października 2020 roku do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w
Warszawie, na podstawie art. 180 ust. 1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 roku - Prawo
zamówień publicznych (t.j. Dz.U. z 2019 poz. 1843 ze zm., dalej „Pzp”) odwołanie złożył
Wykonawca NMGS.A.
z siedzibą w Bydgoszczy, dalej jako „Odwołujący”.
Postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego,
którego przedmiotem jest „Wykonanie systemu rozliczania mediów wraz z systemem
monitoringu ciepłomierzy w Zarządzie Morskiego Portu Gdańsk S.A.” prowadzi Zamawiający:
Zarząd Morskiego Portu Gdańsk S.A. z siedzibą w Gdańsku, dalej jako „Zamawiający”.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej
pod numerem 2020/S 110-268217 w dniu 9 czerwca 2020 roku.
O
dwołanie złożono od czynności Zamawiającego polegającej na zaniechaniu
odrzucenia oferty złożonej przez wykonawcę Control Sp. z o.o. z siedzibą w Krapkowicach
oraz błędnego przyznania punktów w ramach kryterium Ocena funkcjonalności systemu
wykonawcy Control Sp. z o.o. oraz wykonawcy Askom Sp. z o.o.
oraz Odwołującemu.
Odwołujący zarzuca Zamawiającemu naruszenie:
art. 89 ust. 1 pkt 2) Pzp, poprzez zaniechanie odrzucenia oferty Control Sp. z o.o.,
pomimo tego,
że w trakcie trwania postępowania Wykonawca ten nie zaprezentował
faktycznie działającego systemu a jedynie formatki/ekrany, wygenerowane w sposób
sztuczny, jedynie na potrzeby demonstracji, co jest niezgodnie z punktem XIII ppkt 1.2.1.1.
SIWZ, w brzmieniu:
„Dostarczony film musi dokumentować faktyczne użycie systemu
informatycznego oferowanego przez Wykonawcę."
art. 7 ust. 1 Pzp w zw. z art. 91 ust. 1 Pzp poprzez niewłaściwą ocenę ofert i
przyznanie punktów wykonawcy Control, Askom oraz Odwołującego w zakresie
pozacenowego kryterium oceny ofert
Ocena funkcjonalności systemu, co spowodowało
nierówne traktowanie wykonawców w postępowaniu, w efekcie czego, Zamawiający nie
wybrał najkorzystniejszej oferty na podstawie kryteriów oceny ofert określonych w SIWZ,
zgodnie z jej postanowieniami.
Odwołujący wnosił o:
unieważnienie czynności wyboru jako oferty najkorzystniejszej oferty złożonej przez
Control;
ponowne dokonanie badania i oceny ofert złożonych w postępowaniu, w tym:
odrzucenie oferty Control jako niezgodnej z treścią SIWZ, a gdyby nie było to
zasadne, prawidłowe przyznanie punktów w ramach pozacenowego kryterium oceny ofert
(ocena funkcjonalności systemu) wykonawcy Control, zgodnie z argumentacją zawartą w
o
dwołaniu,
prawidłowego przyznania punktów w ramach pozacenowego kryterium oceny ofert
(ocena funkcjonalności systemu) wykonawcy Askom oraz Odwołującemu, zgodnie z
argumentacją zawartą w odwołaniu,
wykonanie dalszych czynności zgodnie z ustawą Pzp, w tym wezwanie
Odwołującego do złożenia dokumentów na podstawie art. 26 ust. 1 Pzp.
Odwołujący wskazał; że posiada interes w uzyskaniu zamówienia i może ponieść
szkodę w wyniku naruszenia przez Zamawiającego przepisów Pzp, gdyż oferta złożona
przez Odwołującego, przy prawidłowym zastosowaniu kryteriów, określonych w SIWZ,
uzyskałaby największą ilość punktów, a co za tym idzie, byłaby ofertą najkorzystniejszą,
niezależnie od odrzucenia oferty wykonawcy Control. Uwzględnienie odwołania spowoduje,
że Odwołujący będzie miał realną szansę uzyskania zamówienia publicznego.
Izba ustaliła i zważyła, co następuje:
Ustalono, że odwołanie wniesiono zostało w ustawowym terminie. Informacja
o wyborze oferty najkorzystniejszej w została przesłana Odwołującemu w dniu 12
października 2020 roku. Wpis od odwołania został wniesiony na rachunek bankowy Urzędu
Zamówień Publicznych. Zgodnie z art. 180 ust. 5 Pzp kopia odwołania została przekazana
Zamawiającemu przed upływem terminu do wniesienia odwołania. Odwołanie nie zawierało
więc braków formalnych i mogło podlegać merytorycznemu rozpoznaniu.
Z akt sprawy wynika, że Zamawiający w dniu 23 października 2020 roku zawiadomił
pozostałych wykonawców o wniesieniu odwołania za pomocą drogi mailowej (dowód
w aktach sprawy).
W dniu 29 października 2020 roku do Prezesa KIO wpłynęło zgłoszenie przystąpienia
przesłane przez wykonawcę Control Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
z siedzibą w Krapkowicach. Zgłoszenie przystąpienia złożono po stronie Zamawiającego.
Do zgłoszenia nie dołączono dowodów doręczenia kopii zgłoszenia stronie odwołującej
i zamawiającej.
Izba nie uznała skuteczności zgłoszonego przystąpienia i nie dopuściła Wykonawcy
zgłaszającego przystąpienie jako Przystępującego po stronie Zamawiającego.
Izba zwraca uwagę, że zgodnie z art. 185 ust. 2 ustawy Pzp wykonawca może
zgłosić przystąpienie do postępowania odwoławczego w terminie 3 dni od dnia otrzymania
kopii
odwołania. Zgłoszenie przystąpienia doręcza się Prezesowi Izby w formie pisemnej
albo elektronicznie opatrzonej bezpiecznym popisem elektronicznym weryfikowanym za
pomocą
ważnego
kwalifikowanego
certyfikatu.
Dostrzeżenia
zatem
wymaga,
iż w przedmiotowej sprawie zgłoszenie przystąpienia do Prezesa KIO nastąpiło
z przekroczeniem ustawowego terminu 3 dni
, który upływał w dniu 26 października 2020
roku
. Za dotrzymanie terminu na zgłoszenie, a tym samym za skuteczne nie może być
uznane zgłoszenie, które w terminie 3 dni od dnia otrzymania kopii odwołania zostało
nadane w placówce pocztowej.
W dniu 3 listopada 2020
roku Zamawiający na podstawie art. 186 ust. 2 ustawy Pzp
złożył odpowiedź na odwołanie, w której uznał w całości zarzuty Odwołującego po
zapoznaniu się z treścią odwołania.
Powyższe oznacza, że postępowanie odwoławcze – stosownie do dyspozycji art. 186
ust. 2 ustawy Pzp
– należało umorzyć.
W sytuacji umorzenia postępowania w związku z uwzględnieniem zarzutów,
ustawodawca nałożył na Zamawiającego obowiązek wykonania, powtórzenia lub
unieważnienia czynności w postępowaniu o udzielenie zamówienia, zgodnie z żądaniem
zawartym w odwołaniu. Zamawiający zatem zobowiązany jest do dokonania czynności,
w taki
sposób, który uczyni zadość postulatom postawionym w odwołaniu.
Skoro Zamawiający w odpowiedzi na odwołanie oświadczył, że po przeanalizowaniu
stanowiska Odwołującego uznał w całości słuszność argumentacji Odwołującego
i uwzględnił odwołanie, natomiast do postępowania po stronie Zamawiającego nie przystąpił
skutecznie
podmiot, który mógłby skorzystać z prawa do wniesienia sprzeciwu wobec
uwzględnionych zarzutów, to stwierdzić należy, że - stosownie do dyspozycji art. 186 ust. 3
ustawy Pzp, postępowanie odwoławcze podlega umorzeniu.
Zatem mając na uwadze, że:
Zamawiający uwzględnił w całości zarzuty przedstawione w odwołaniu,
do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego nie przystąpili skutecznie
wykonawcy
, którzy mogliby skorzystać z prawa do wniesienia sprzeciwu
Krajowa Izba Odwoławcza stwierdziła, że zachodzą przesłanki do wydania
postanowienia
o umorzeniu postępowania odwoławczego.
Orzekając o kosztach postępowania odwoławczego, Krajowa Izba Odwoławcza
uwzględniła okoliczność, iż uwzględnienie odwołania miało miejsce przed otwarciem
posiedzenia i rozprawy, zatem koszty te znoszą się wzajemnie z mocy przepisu art. 186 ust.
6 pkt 2b ustawy Prawo zamówień publicznych, orzekając w tym zakresie o konieczności
zwrotu kwoty wpisu uiszczonego prze
z Odwołującego na rachunek Urzędu Zamówień
Publicznych, stosownie do § 5 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15
marca 2010 roku w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz
rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41,
poz. 238 ze zmianami)
, odmawiając przyznania kosztów zastępstwa procesowego z uwagi
na niezłożenie rachunków potwierdzających ich wysokość .
Przewodniczący:
…………………………….