Sygn. akt: KIO 2734/20
WYROK
9 listopada 2020 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący:
Anna Kuszel - Kowalczyk
Protokolant:
Piotr
Cegłowski
po rozpoznaniu na rozprawie 9 listopada
2020 r. w Warszawie odwołania wniesionego
do
Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej 23 października 2020 r. przez wykonawcę ZARYS
International Group Sp. z o.o. Sp.k.
z siedzibą w Zabrzu w postępowaniu prowadzonym
przez Zamawiającego Krakowskie Pogotowie Ratunkowe z siedzibą w Krakowie,
przy udziale wykonawcy
SINMED Sp. z o.o. z siedzibą w Przyszowicach zgłaszającego
swoje przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego
orzeka:
Uwzględnia odwołanie i nakazuje Zamawiającemu:
unieważnienie czynności wyboru najkorzystniejszej oferty w części nr 1,
unieważnienie czynności odrzucenia z postępowania oferty Odwołującego ZARYS
International Group Sp. z o.o. Sp.k. z siedzibą w Zabrzu, w części nr 1,
1.3 przeprowadzenie
ponownej czynności oceny ofert dla części nr 1, z uwzględnieniem
oferty Odwołującego.
Kosztami postępowania obciąża wykonawcę SINMED Sp. z o.o. z siedzibą w
Przyszowicach i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 7 500 zł 00 gr (słownie:
siedem
tysięcy pięćset złotych 00/100), uiszczoną przez Odwołującego - ZARYS
I
nternational Group Sp. z o.o. Sp.k. z siedzibą w Zabrzu tytułem wpisu od odwołania
oraz kwotę 3 600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące sześćset złotych 00/100) stanowiącą
uzasadnione koszt
y Odwołującego poniesione z tytułu wynagrodzenia pełnomocnika,
zasądza od wykonawcy SINMED Sp. z o.o. z siedzibą w Przyszowicach na rzecz
Odwołującego - ZARYS International Group Sp. z o.o. Sp.k. z siedzibą w Zabrzu
kwotę 11 100 zł 00 gr (słownie: jedenaście tysięcy sto złotych 00/100) stanowiącą
koszty postępowania odwoławczego poniesione przez Odwołującego z tytułu wpisu
od odwołania oraz kosztów wynagrodzenia pełnomocnika.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z
29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych
(Dz. U. z 2019 r., poz. 1843 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od
jego doręczenia
przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
do Sądu Okręgowego w Krakowie.
...………………………..……………
Sygn. akt KIO 2734/20
U z a s a d n i e n i e
Krakowskie Pogotowie Ratunkowe w Krakowie (dale
j Zamawiający) prowadzi
na podstawie przepisów ustawy z 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych
(Dz. U. z 2019 r., poz. 1843 ze zm., dalej: ustawa Pzp)
postępowanie o udzielenie
zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego pod nazwą: „Dostawa
materiałów medycznych”, numer: 4/MATMED/2020, zwane dalej Postępowaniem.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało zamieszczone w Biuletynie Zamówień Publicznych w dniu
31 sierpnia 2020 r. pod numerem 579645-N-2020.
Wartość zamówienia nie przekracza kwot
okre
ślonych w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy Pzp.
października 2020 r. wykonawca ZARYS International Group Sp. z o.o. Sp.k. z
siedzibą w Zabrzu (Dalej: Odwołujący), wniósł odwołanie, w którym zaskarżył niezgodne z
przepisami cz
ynności i zaniechania Zamawiającego w postępowaniu, zarzucając mu
naruszenie następujących przepisów prawa:
1. art. 7 ust. 1 ustawy Pzp -
poprzez prowadzenie postępowania z naruszeniem
zasad uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców,
2. art. 89 ust. 1 pkt. 2 ustawy Pzp -
poprzez odrzucenie oferty Odwołującego w
części 1, 3 i 9 Zamówienia, pomimo spełnienia wszystkich wymagań
określonych w SIWZ,
3. art. 91 ust. 1 ustawy Pzp -
poprzez wybór oferty w części 1 Zamówienia
oferty, która nie była ofertą najkorzystniejszą w rozumieniu przepisów ustawy
co w konsekwencji spowodowało naruszenie art. 91 ust. 1 w zw. z art. 7 ust. 3
Pzp przez
wadliwy wybór jako najkorzystniejszej oferty w Postępowaniu.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu:
unieważnienie czynności Zamawiającego odrzucenia oferty Odwołującego w części
1, 3 i 9 Zamówienia,
unieważnienie czynności Zamawiającego wyboru najkorzystniejszej oferty w części 1
Zamówienia,
nakazanie Zamawiającemu powtórzenia czynności wyboru najkorzystniejszej oferty
w części 1 Zamówienia,
zasądzenie od Zamawiającego na rzecz Odwołującego zwrotu kosztów
postępowania.
W uzasadnieniu odwołania Odwołujący zwrócił uwagę na następujące nieprawidłowości
czynności związanych z odrzuceniem jego oferty w części 1, 3 i 9 Zamówienia:
W dniu 20 października 2020 roku za pośrednictwem poczty elektronicznej oraz
ogłoszenia na stronie internetowej Zamawiającego, Zamawiający przekazał informację o
rozstrzygnięciu przetargu, w tym o odrzuceniu oferty odwołującego na podstawie art. 89 ust.
1 pkt. 2 Ustawy w części 1, 3 i 9 Zamówienia. Zamawiający zarzucił Wykonawcy - tak samo
dla każdej z części Zamówienia, której dotyczy niniejsze odwołanie, że w treści oferty brak
jest informacji o terminie dostawy, a w
skazana w punkcie 6 formularza oferty informacja „2
dni robocze termin dostawy” odnosi się nie do proponowanego terminu dostawy, a
„procedury związanej z reklamacją, opisanej w § 7 projektu umowy.”
W ocenie Odwołującego, Zamawiający dokonał błędnej oceny treści oferty, która w
istocie spełnia warunki określone w SIWZ, jako że zawiera informację o terminie dostawy. Z
literalnego brzmienia zapisu „2 dni robocze termin dostawy” wynika niezbicie, że termin 2 dni
odnosi się do dostawy, a nie do zadośćuczynienia roszczeniom Zamawiającego w ramach
procedury reklamacyjnej, zwłaszcza wobec treści relewantnego postanowienia § 7 Umowy,
tj. ust. 3: „ W przypadku dostarczenia towaru wadliwego lub niezgodnego z asortymentem
wykazanym w załączniku do umowy lub wykazującego brak ilościowy Zamawiający
sporządzi na tę okoliczność protokół i powiadomi pisemnie, faksem lub pocztą e-mail
Wykonawcę w terminie trzech dni roboczych od dnia dostawy. Wykonawca zobowiązuje się
w ciągu następnych trzech dni roboczych po powiadomieniu dokonać wymiany towaru na
pełnowartościowy lub wymienić towar na zgodny z asortymentem wykazanym w załączniku
do umowy lub uzupełnić brak ilościowy pod rygorem nie uiszczenia zapłaty za zamawianą
partię towaru oraz naliczenia kar umownych, o których mowa w paragrafie 9.”, które samo w
sobie zawiera już termin, w jakim towar ulega wymianie lub uzupełnieniu - 3 dni.
Komentowane postanowienie nie odnosi się w żaden sposób do pojęcia „terminu dostawy”, a
takim sformułowaniem posłużył się Odwołujący wskazując na informację pożądaną przez
Zamawiającego zgodnie z warunkami przetargu. Jednocześnie nie przewidziano punktów w
postępowaniu za dogodniejszą dla Zamawiającego realizację obowiązków w ramach
reklamacji, stąd Odwołujący nie miałby żadnego interesu w tym, aby ten termin skracać z 3
do 2 dni.
Co, zdaniem Odwołującego, najważniejsze, umieszczenie informacji o terminie
dostawy w innym miejscu niż do tego przeznaczone, wynikało z tej prostej przyczyny, że
wzór formularza przewidziany początkowo przez Zamawiającego nie zawierał pola na
wskazanie terminu dostawy. Pracownik Odwołującego umieścił więc informację o terminie
dostawy w innym wolnym miejscu w treści formularza, wskazując wprost na przedmiot
określonego terminu 2 dni roboczych (termin dostawy), a Zamawiający to zachowanie
nadinterpretuje w sposób krzywdzący dla Odwołującego, dokonując wykładni opartej nie na
literalnym brzmieniu informacji, a kontekście wynikającym z jej umieszczenia.
W tym miejscu
Odwołujący wskazał, że jego oferta została sporządzona ostatecznie
w dniu 9 września 2020 r., tymczasem dopiero tego samego dnia Zamawiający zdał sobie
sprawę z wadliwości formularza ofertowego (braku odpowiedniego miejsca na umieszczenie
informacji o terminie dostawy), wobec czego dokonano jego korekty i opublikowano
poprawiony formularz na stronie internetowej, o czym Odwołujący dowiedział się post
factum. W dniu 9 września 2020 r. Odwołujący nie zdążył już zapoznać się z tą informacją
wobec zakończenia prac nad ofertą przygotowaniem do jej złożenia.
W ocenie Odwołującego, stanowisko Zamawiającego jest oczywiście błędne i
stanowi pokłosie jego własnej omyłki w postaci wadliwego przygotowania wzorów do
postępowania.
W przedmiotowym stanie faktycznym sprawy
, zdaniem Odwołującego, nie
występowała zatem sprzeczność treści oferty z treścią specyfikacji istotnych warunków
zamówienia, oferta wbrew twierdzeniom Zamawiającego zawierała informację o terminie
dostawy, brak zatem podstaw do odrzucenia oferty Odwołującego w części 1, 3 i 9
Zamówienia na podstawie art. 89 ust. 1 pkt. 2 Ustawy. Oferta odpowiada treści specyfikacji
istotnych warunków zamówienia, jeżeli odpowiada wymogom merytorycznym określonym
przez Zamawiającego w specyfikacji istotnych warunków zamówienia. Art. 89 ust. 1 pkt 2
ustawy Pzp
dotyczy wyłącznie niezgodności treści oferty z treścią specyfikacji istotnych
warunków zamówienia, a contrario należy przyjąć, że nie może on stanowić podstawy
odrzucenia oferty w razie niezgodności formy oferty z postanowieniami specyfikacji (zob.
KIO/UZP 173/09). Odrzucenie oferty na podstawie przepisu art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp
może nastąpić tylko wówczas, gdy niezgodność treści oferty z treścią specyfikacji istotnych
warunków zamówienia jest niewątpliwa (zob. KIO/UZP 97/09). Przedstawione okoliczności,
zdaniem Odwołującego dobitnie wskazują, że Zamawiający uchybił przepisom ustawy tak
poprzez odrzucenie oferty Odwołującego, jak i wybór oferty, która nie jest najkorzystniejszą
w rozumieniu ustawy, wypaczając wynik postępowania i naruszając wskazane w petitum
przepisy Ustawy.
Z
ostrożności, Odwołujący wskazał, iż zarzucić należy także to, że w celu
zapewnienia należytego udziału Odwołującego i zapewnienia należytej konkurencji
Zamawiający nie dążył w żaden sposób do wyjaśnienia tej kwestii o ile przedsięwziął
wątpliwość w zakresie treści oferty.
2 listopada 2020
r. Zamawiający złożył odpowiedź na odwołanie i oświadczył, że
uwzględnia je w całości.
3 listopada 2020 r.
SINMED Sp. z o.o. z siedzibą w Przyszowicach (dalej:
Przystępujący) złożył sprzeciw wobec uwzględnienia odwołania przez Zamawiającego.
Przystępujący wniósł o oddalenie odwołania i wskazał m. in.: Zamawiający uwzględnił w
niniejszej sprawie w całości zarzuty odwołania wniesionego przez Odwołującego.
Przystępujący do postępowania odwoławczego ocenia ww. czynność procesową
Zamawiającego za nieprawidłową w zakresie uwzględnionych zarzutów w całości i wnosi
sprzeciw. W ocenie Przystępującego argumentacja Odwołującego jest bezzasadna i
sprzeczna ze stanem faktycznym. Przystępujący przytoczył treść kryterium oceny ofert pn.
termin dostawy, i wskazał, że w złożonej ofercie przez firmę Zarys International Group brak
jest wskazania oferowanego terminu dostawy.
Zdaniem Przystępującego, Odwołujący błędnie przyjmuje, iż parametr ten został
wpisany w pkt. 6 złożonego formularza ofertowego. Punkt ten jednoznacznie wskazuje na
zupełnie inny aspekt. Zamawiający oczekiwał w tym punkcie zamieszczenia informacji
dotyczących sposobu i terminu rozwiązywania wad i niezgodności: „Sposób i termin
zgłaszania przez Zamawiającego stwierdzonych wad w przedmiocie zamówienia oraz
wszelkich niezgodności w ilości lub asortymencie dostarczonego towaru jeżeli wykraczają
poza zapis § 7 ust. 3 załącznika nr 3 (projekt umowy)”. Zapis § 7 ust. 3 załącznika nr 3
projektu umowy brzmi następująco: „W przypadku dostarczenia towaru wadliwego lub
niezgodnego z asortymentem wykazanym w załączniku do umowy lub wykazującego brak
ilościowy Zamawiający sporządzi na tę okoliczność protokół i powiadomi pisemnie, faksem
lub pocztą e-mail Wykonawcę w terminie trzech dni roboczych od dnia dostawy. Wykonawca
zobowiązuje się w ciągu następnych trzech dni roboczych po powiadomieniu dokonać
wymiany towaru na pełnowartościowy lub wymienić towar na zgodny z asortymentem
wykazanym w załączniku do umowy lub uzupełnić brak ilościowy pod rygorem nie uiszczenia
zapłaty za zamawianą partię towaru oraz naliczenia kar umownych, o których mowa w
paragrafie 9”.
W odpowiedzi na ten punkt Zarys International Group dobrowolnie wpisał dane
kontaktowe celem załatwiania spraw związanych z towarem wadliwym/niezgodnym i
dobrowolnie skrócił termin wymiany towaru na pełnowartościowy z trzech do dwóch dni
roboczych. Wykraczają one poza zapis § 7 ust. 3 załącznika nr 3 więc zostały uzupełnione
zgodnie z instrukcją Zamawiającego.
W ocenie Przystępującego, absolutnie niedopuszczalne jest przyjęcie jakoby ten
termin dotyczył punktowanego terminu dostaw. Zamawiający nie może domniemywać
oferowanego przez Wykonawcę terminu realizacji zamówienia. Ponadto zdaniem
Przystępującego, Zamawiający nie powinien ani wyjaśniać braku wskazania terminu
realizacji zamówienia w trybie art. 87 ust. 1 ustawy Pzp, ani poprawiać braku na podstawie
art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp jako innej omyłki polegającej na niezgodności oferty z siwz,
niepowodującej istotnych zmian w treści siwz. Nie powinien również przyznać wykonawcy
punktów w kryterium oceny ofert związanym z oferowanym terminem realizacji zamówienia.
Oferta powinna zostać odrzucona jako niezgodna z treścią siwz na podstawie art. 89 ust. 1
pkt 2 ustawy Pzp. Na potwierdz
enie swojego stanowiska Przystępujący przywołał wyrok KIO
o sygn. akt 1443/17.
Przystępujący wskazał, że wykonawca Zarys International Group, pominął w złożonej
ofercie istotny element w postaci deklarowanego terminu realizacji zamówienia, które to
wskaz
anie jest niewątpliwie elementem oświadczenia woli wykonawcy. Z całokształtu oferty
nie można wnioskować, jaki termin realizacji zamówienia wykonawca zaoferował. Takie
założenie jest zbyt daleko idące i nieuprawnione, ponieważ Zamawiający w zmodyfikowanym
formularzu ofertowym przewidział specjalną rubrykę do wpisania oferowanego terminu
dostawy. Wykonawca Zarys International Group tego nie uczynił. Jakiekolwiek
domniemywanie i negocjacje pomiędzy Zamawiającym a Wykonawcom są sprzeczne z
ustawą Prawo Zamówień Publicznych. Zamawiający jako gospodarz postępowania
zobowiązany jest do równego traktowania Wykonawców. Na potwierdzenie swojego
stanowiska Przystępujący przywołał wyrok KIO z dnia 29 kwietnia 2014r., o sygn. akt KIO
Przystępujący podniósł, że negocjowanie z jednym z Wykonawców na tym etapie
postępowania odnośnie ocenianego parametru jest naruszeniem zasady równego
traktowania wykonawców i uczciwej konkurencji oraz sprzeczne z ustawa Prawo Zamówień
Publicznych. Wbrew temu co twi
erdzi Odwołujący zmiana formularza ofertowego przez
Zamawiającego była prawidłowa i słuszna. Zamawiającego ma prawo naprawić popełnione
przez siebie błędy. Zmiana więc formularza ofertowego i tym samym przedłużenie terminu
składania ofert było działaniem w pełni zasadnym. Wykonawcy mieli czas na wprowadzenie
zmian w ewentualnie przygotowanych ofertach.
Po przeprowadzeniu rozprawy Izba, uwzględniając dokumentację przedmiotowego
postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, w tym w szczególności treść
og
łoszenia o zamówieniu oraz postanowienia SIWZ wraz z ich wyjaśnieniami, jak
również biorąc pod uwagę oświadczenia i stanowiska stron i przystępującego zawarte
w odwołaniu, odpowiedzi na odwołanie i dalszych pismach procesowych, a także
wyrażone ustnie na rozprawie i odnotowane w protokole, ustaliła i zważyła, co
następuje.
W pierwszej kolejności Izba stwierdziła, że nie została wypełniona żadna z przesłanek
ustawowych skutkujących odrzuceniem odwołania, wynikających z art. 189 ust. 2 ustawy
Pzp.
Przystępując do rozpoznania odwołania, Izba ustaliła wystąpienie przesłanek z art.
179 ust. 1 Pzp, tj. istnienie po stronie odwołującego interesu w uzyskaniu zamówienia oraz
możliwości poniesienia przez odwołującego szkody w wyniku kwestionowanych czynności
zamaw
iającego.
Izba dopuściła do udziału w postępowaniu wykonawcę zgłaszającego przystąpienie
do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego, uznając, iż zostały spełnione
przesłanki z art. 185 ust. 2 Pzp.
Izba ust
aliła, że:
Krakowskie Pogotowie Ratu
nkowe w Krakowie (dalej Zamawiający) prowadzi
na podstawie przepisów ustawy z 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych
(Dz. U. z 2019 r., poz. 1843 ze zm., dalej: ustawa Pzp) postępowanie o udzielenie
zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego pod nazwą: „Dostawa
materiałów medycznych”, numer: 4/MATMED/2020. Ogłoszenie o zamówieniu zostało
zamieszczone w Biuletynie Zamówień Publicznych w dniu 31 sierpnia 2020 r. pod numerem
579645-N-2020.
W pkt XIX SIWZ Kryteria oceny ofert, ich znac
zenie oraz sposób oceny ofert,
Zamawiający przewidział ocenę ofert m.in. w oparciu o kryterium termin dostawy,
sformułowane następująco:
„2. Kryterium termin dostawy:
Xt -
liczba uzyskanych punktów kryterium termin dostawy = ilość punktów z powyższej tabeli”
Izba ustaliła, że w pierwotnej treści Formularza ofertowego, Zamawiający nie
przewidział odrębnego miejsca/punktu, w którym wykonawcy mieliby umieścić informację o
Termin dostawy od daty złożenia zamówienia
Punktacja
do 10 dni roboczych włącznie
0 pkt.
do 8 dni roboczych włącznie
10 pkt.
do 6 dni roboczych włącznie
20 pkt.
do 4 dni roboczych włącznie
30 pkt.
w ciągu 2 dni roboczych
40 pkt.
oferowanym terminie dostawy, chociaż termin ten, tak jak wskazano powyżej, był jednym z
kryteriów oceny ofert. Zamawiający dokonał korekty Formularza ofertowego wprowadzając
pkt 3 w brzmieniu:
„Termin dostawy …………………… dni od daty zamówienia”. Korekta
została opublikowana na stronie internetowej Zamawiającego w dn. 9 września 2020 r.
W tym samym dniu Zamawiający zmienił termin składania ofert z dnia 11 września
2020 r. na 14 września 2020 r.
Oferta złożona przez Odwołującego datowana jest na dzień 9 września 2020 r. Układ
Formularza ofertowego (dla każdej z części w której Odwołujący złożył ofertę) odpowiada
formularzowi pierwotnemu nie zmienionemu przez Zamawiającego, brak jest więc pkt 3 pn.
Termin dostawy. Formularze zawierają pkt 6 w brzmieniu: „Sposób i termin zgłaszania przez
Zamawiającego stwierdzonych wad w przedmiocie zamówienia oraz wszelkich niezgodności
w ilości lub asortymencie dostarczonego towaru jeżeli wykraczają poza zapis par. 7 ust. 3
załącznika nr 3 (projekt umowy): E-mail: [email protected], tel. 32/376-07-46, fax. 32/376-
07-07, 2 dni robocze termin dostawy.
”
W dniu 20
października 2020r. Zamawiający dokonał wyboru oferty najkorzystniejszej
dla części numer 1, 3, 4 i 9. Informując jednocześnie o odrzuceniu oferty Odwołującego w
częściach nr 1, 3 i 9. Jako uzasadnienie swej decyzji Zamawiający wskazał: „Odrzucono
ofertę nr 6 złożoną przez Zarys International Group sp. z o.o., sp.k. ul. Pod Borem 18, 41-
808 Zabrze na podstawie art.89 ust.1 pkt.2) Ustawy Prawo zamówień publicznych. W treści
oferty brak informacji o terminie dostawy. Termin dostawy był jednym z kryteriów oceny ofert
i nie podlega uzupełnieniu ani wyjaśnieniu. Zapis mówiący o terminie dostawy, określony
przez Wykonawcę w pkt.6 Formularza ofertowego cyt. „Sposób i termin zgłaszania przez
Zamawiającego stwierdzonych wad w przedmiocie zamówienia oraz wszelkich niezgodności
w ilości lub asortymencie dostarczonego towaru jeżeli wykraczają poza zapis par. 7 ust. 3
załącznika nr 3 (projekt umowy): E-mail:[email protected], te1.321376-07-46, fax.
07, 2 dni robocze termin dostawy" odnosi się do procedury związanej z
reklamacją, opisanej w par. 7 projektu umowy.”
Zgodnie z Załącznikiem nr 3 do SIWZ – Projekt umowy, par. 7 ust. 3 miał brzmienie:
„W przypadku dostarczenia towaru wadliwego lub niezgodnego z asortymentem wykazanym
w załączniku do umowy lub wykazującego brak ilościowy Zamawiający sporządzi na tę
okoliczność protokół i powiadomi pisemnie, faksem lub pocztą e-mail Wykonawcę w terminie
trzech dni roboczych od dnia dostawy. Wykonawca zobowiązuje się w ciągu następnych
trzech dni roboczy
ch po powiadomieniu dokonać wymiany towaru na pełnowartościowy lub
wymienić towar na zgodny z asortymentem wykazanym w załączniku do umowy lub
uzupełnić brak ilościowy pod rygorem nie uiszczenia zapłaty za zamawianą partię towaru
oraz naliczenia kar umowny
ch, o których mowa w paragrafie 9.”
Izba zważyła, co następuje:
Odwołanie zasługiwało na uwzględnienie.
Wydając wyrok Izba uznała za istotne dla sprawy i rozstrzygające poniższe kwestie.
Od
wołujący w odwołaniu zarzucił zamawiającemu naruszenie art. 7 ust. 1 ustawy
Pzp, zgodnie z którym zamawiający przygotowuje i przeprowadza postępowanie o udzielenie
zamówienia w sposób zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji i równe traktowanie
wykonaw
ców oraz zgodnie z zasadami proporcjonalności i przejrzystości. Ponadto zarzuty
opierały się na normie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp stosownie do której zamawiający
odrzuca ofertę, jeżeli jej treść nie odpowiada treści specyfikacji istotnych warunków
zam
ówienia, z zastrzeżeniem art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp.
Izba podziela stanowisko Odwołującego i Zamawiającego i stwierdza, że to nie forma
oferty decyduje o jej zgodności z treścią SIWZ. Za orzeczeniem KIO z dn. 30 stycznia 2020r.
KIO 85/20 Izba wskazu
je, że na kanwie przepisu art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp ukształtował
się pogląd, że niezgodność treści oferty z wymaganiami zamawiającego określonymi w
SIWZ dotyczy elementów kształtujących zobowiązanie wykonawcy (definiujących przedmiot
świadczenia), nie obejmuje natomiast przypadków niezastosowania się przez wykonawcę do
technicznych wskazówek dotyczących sposobu prezentacji informacji zawartych w składanej
zamawiającemu ofercie. W niniejszej sprawie Zamawiający uznał, że w treści oferty brak
informacji o terminie dostawy, który to termin był jednym z kryteriów oceny ofert i nie podlega
uzupełnieniu ani wyjaśnieniu. Jednocześnie Zamawiający wskazał, że określenie „2 dni
robocze termin dostawy” określony w pkt 6 Formularza ofertowego dot. par. 7 ust. 3 projektu
umowy odnosi do procedury związanej z reklamacją, opisanej w par. 7 projektu umowy.”
Odnosząc się do zarzucanego ofercie Odwołującego braku w treści oferty skład
orzekający uznał, że nie kwalifikuje się on do przypadków niezgodności treści oferty z SIWZ.
W okolicznościach faktycznych niniejszej sprawy, w ocenie Izby, brak jest podstaw do
stwierdzenia, że złożone przez Odwołującego oświadczenie w brzmieniu: 2 dni robocze
termin dostawy odnosić należy do procedury reklamacyjnej. Bezsporne jest, że Zamawiający
w pierwotnym wzorze Formularza ofertowego nie przewidział miejsca w którym wykonawca
mógłby umieścić informację o oferowanym terminie dostawy, stosowna korekta została
dokonana w dniu 9 września 2020 r., który był jednocześnie dniem zakończenia przez
wykonawcę przygotowywania oferty (nosi ona datę 9 września 2020 r.). W związku z
powyższym wykonawca zamieścił wymaganą SIWZ informację o terminie dostawy w pkt 6
Formularz oferty. Co istotne, w par. 7 ust. 3 projektu umowy,
którego dotyczył pkt 6
Formularza oferty,
w brzmieniu „W przypadku dostarczenia towaru wadliwego lub
niezgodnego z asortymentem wykazanym w załączniku do umowy lub wykazującego brak
ilościowy Zamawiający sporządzi na tę okoliczność protokół i powiadomi pisemnie, faksem
lub pocztą e-mail Wykonawcę w terminie trzech dni roboczych od dnia dostawy. Wykonawca
zobowiązuje się w ciągu następnych trzech dni roboczych po powiadomieniu dokonać
wymiany towaru na pełnowartościowy lub wymienić towar na zgodny z asortymentem
wykazanym w załączniku do umowy lub uzupełnić brak ilościowy pod rygorem nie uiszczenia
zapłaty za zamawianą partię towaru oraz naliczenia kar umownych, o których mowa w
paragrafie 9.
”, użyto odmiennej nomenklatury w zakresie określenia czynności jakie
wykonawca zobowiązany jest wykonać tj. dokonać wymiany towaru na pełnowartościowy lub
wymienić towar na zgodny z asortymentem lub uzupełnić brak ilościowy. Termin „dostawa”
Zamawiający stosuje w tym paragrafie oraz w opisie kryteriów oceny ofert odnośnie
pierwotnej dostawy zamówionego towaru. Sformułowanie użyte przez Wykonawcę w
formularzu oferty
– „2 dni robocze termin dostawy” wprost koreluje z brzmieniem opisu
kryterium oceny ofert
– „Termin dostawy od daty złożenia zamówienia w ciągu 2 dni
roboczych
– 40 pkt.” Wobec powyższego mając na względzie pierwotne brzmienie
formularza oferty, gdzie Zamawiający nie przewidział odrębnego miejsca na zadeklarowanie
terminu dostawy Izba
stwierdziła, że występuje współzależność pomiędzy wymaganiami
SIWZ a treścią oferty zakresie oferowanego terminu dostawy i trudno uznać, że
zadeklarowany
termin odnosi się do innych działań Odwołującego. W związku z określeniem
terminu dostawy w Formu
larzu oferty (chociaż w innym niż wymagane przez Zamawiającego
miejscy), brak jest podstaw do uznania, że uwzględnienie tego terminu w ocenie oferty
prowadzi jej nieuprawnionej zmiany, tak jak twierdził Przystępujący. Powyższe rozważania
mają zastosowanie do wszystkich 3 części w których oferta Odwołującego została odrzucona
tj. części nr 1, 3 i 9. W związku z potwierdzeniem naruszenia przez Z art. 89 ust. 1 pkt 2
ustawy Pzp potwierdziło się również naruszenie art. 91 ust. 1 i art. 7 ust. 1 ustawy Pzp -
pop
rzez wybór oferty w części 1 Zamówienia oferty, która nie była ofertą najkorzystniejszą w
rozumieniu przepisów ustawy.
Jednocześnie stosownie do art. 192 ust. 1 Pzp Izba uwzględniła odwołanie w
zakresie
w którym stwierdziła naruszenie przepisów ustawy które miało lub mogło mieć
wpływ na wynik postępowania – dlatego też pomimo stwierdzenia naruszenia art. 89 ust. 1
pkt 2 ustawy Pzp
również w częściach 3 i 9 brak było podstaw do uwzględnienia odwołania
w tym zakresie, gdyż naruszenie to nie ma wpływu na wynik postępowania, co przyznał sam
odwołujący.
Biorąc pod uwagę powyższe Izba orzekła jak w sentencji.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i art.
186 ust. 6 pkt 3 lit. b ustawy PZP oraz w oparciu o przepisy
§ 3 pkt 1 i 2 lit. b i § 5 ust. 2 pkt
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i
sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz.U. z 2018 r. poz. 972), zasądzając od uczestnika
postępowania, który wniósł sprzeciw wobec uwzględnienia zarzutów odwołania przez
Zamawiającego na rzecz Odwołującego koszty wpisu oraz wynagrodzenia pełnomocnika
strony na podstawie faktury
złożonej przed zamknięciem rozprawy.
……………………..……………