Sygn. akt: KIO 2787/20
WYROK
z dnia 18 listopada 2020 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodnicząca: Renata Tubisz
Protokolant: Piotr Kur
po rozpoznaniu na rozprawie w Warszawie w sprawie w dniu 13 listopada 2020r.
odwołania
wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 26 października 2020 r. przez
odwołującego Skamex Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa ul.
Częstochowska 38/52 93-121 Łódź w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego
Katowickie Centrum Onkologii ul. Raciborska 26, 40-074 Katowice
przy udziale przystępującego Biameditek Sp. z o.o. ul. Elewatorska 58, 15-620 Białystok
po stronie zamawiającego.
orzeka
oddala odwołanie
kosztami postępowania obciąża Skamex Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
spółka komandytowa ul. Częstochowska 38/52 93-121 Łódź i
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 7.500 zł
00 gr (słownie: siedem tysięcy pięćset złotych zero groszy) uiszczoną
przez
Skamex Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka
komandytowa ul. Częstochowska 38/52 93-121 Łódź tytułem wpisu od
odwołania
zasądza od Skamex Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka
komandytowa ul. Częstochowska 38/52 93-121 Łódź kwotę 4.118,48 zł
(słownie: cztery tysiące sto osiemnaście złotych czterdzieści osiem
groszy) stanowiącą koszty postępowania odwoławczego poniesione
przez zamawiającego na wynagrodzenie pełnomocnika, opłatę
skarbową od pełnomocnictwa oraz koszty dojazdu.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień
publicznych (j.t. Dz. U. z 2019 r., poz.1843 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni
od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Katowicach
Przewodniczący:
………………………………
Uzasadnienie
Zgodnie z art. 180 ust. 1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień publicznych
(Dz. U. z 2019 r. poz. 1843. ze zm. dalej „p.z.p” lub „ustawa’') wniesiono odwołanie od
niezgodnej z przepisami p.z.p czynności Zamawiającego w postępowaniu o udzielenie
zamówienia publicznego na „zakup i dostarczanie systemu zamkniętego do przygotowania i
podaży leków cytostatycznych” (znak.:K.C.O. /PN/ 42 /2020), prowadzonym w trybie
przetargu nieograniczonego.
Odwołujący zarzuca Zamawiającemu naruszenie:
art. 91 ust. 1 w związku z art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy - poprzez wybór oferty złożonej przez
Biameditek Sp. z o.o. ul. Elewatorska 58, 15-
620 Białystok (dalej „Biameditek”), która
zgodnie z ogólnie dostępnymi informacjami nie spełnia wymagań Zamawiającego, a co za
tym idzie nie jest ofertą najkorzystniejszą w rozumieniu przepisów ustawy i podlega
odrzuceniu,
art. 7 ust. 1 ustawy, poprzez prowadzenie postępowania z naruszeniem zasad uczciwej
konkurencji i równego traktowania wykonawców.
Odwołujący wnosi o:
uwzględnienie odwołania w całości,
nakazanie unieważnienia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej w zakresie pakietu z
załącznika nr 2 do SIWZ,
nakazanie odrzucenia oferty Biameditek w zakresie pakietu z załącznika nr 2 do SIWZ,
dokonanie powtórnej oceny ofert w zakresie pakietu z załącznika nr 2 do SIWZ , w efekcie
czego
uznanie że, najkorzystniejszą ofertę w zakresie pakietu z załącznika nr 2 do SIWZ złożył
Odwołujący.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało ogłoszone w Biuletynie Zamówień Publicznych w dniu
11.09. 2020 r. i ukazało się pod numerem K.C.O./AT/ZL/ZP/ JPJ/ 1083 /20. Informację
stanowiącą podstawę wniesienia odwołania — wybór oferty najkorzystniejszej - Odwołujący
powziął w dniu 20 października 2020 r. drogą elektroniczną - platforma zakupowa. Tym
samym termin do wniesienia odwołania określony w art. 182 ust. 1 pkt 2) ustawy został
dotrzymany.
I.
Odwołujący posiada interes w uzyskaniu zamówienia. Zgodnie ze stanowiskiem
zaprezentowanym m. in. w komentarzu do ustawy wydanym przez Urząd
Zamówień Publicznych, zachowującym aktualność także w obecnie
obowiązującym stanie prawnym: za utrwalony uznaje się pogląd, według którego
interes prawny wnoszącego środek odwoławczy lub skargę do sądu doznał
uszczerbku (lub mógł doznać uszczerbku) w konkretnym postępowaniu, w którym
uczestniczy, polegającego na tym, że traci możliwość uznania jego oferty za
ofertę najkorzystniejszą (W. Łysakowski [w] Prawo zamówień publicznych.
Komentarz pod red. Tomasza Czajkowskiego.
Urząd Zamówień Publicznych
2007, wyd. III, str. 504, teza 7). Analogicznie wypowiedziała się Krajowa Izba
Odwoławcza w wyroku z dnia 13 lutego 2009 r. (sygn. akt KIO/UZP 141/09):
Przepis [art. 179 ust. 1 ustawy] ten jednoznacznie stwierdza, że warunkiem
wniesienia protestu jest wykazanie przez podmiot uprawniony uszczerbku
interesu prawnego w uzyskaniu zamówienia. Oznacza to utrzymanie przyjętego
już wcześniej w polskim systemie zamówień publicznych rozwiązania, według
którego korzystający z każdego ze środków ochrony prawnej jest obowiązany
wykazać, że: (a) zamawiający naruszył przepisy ustawy, (b) w wyniku tego
naruszen
ia jego interes prawny doznał lub mógł doznać uszczerbku, (c) między
obu wymienionymi przesłankami a możliwością uzyskania przedmiotowego
zamówienia istnieje związek przyczynowy. Odwołujący jest profesjonalnym
podmiotem od wielu lat funkcjonującym na rynku dostaw będących przedmiotem
zamówienia. Odwołujący przy tym ofertę spełniającą wszystkie wymagania
Zamawiającego opisane w SIWZ, Jednakże w przedmiotowym postępowaniu
Zamawiający uznał za najkorzystniejszą ofertę wykonawcy, która zgodnie z
ogólnodostępnymi informacjami, nie odpowiada treści SIWZ, i powinna zostać
odrzucona na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy. Tym samym Zamawiający
poprzez naruszenie przepisów ustawy (wybór oferty która ofertą najkorzystniejszą
nie jest) naraża Odwołującego na możliwość poniesienia szkody. W orzecznictwie
KIO za szkodę uważa się natomiast niemożność uzyskania zamówienia na skutek
niezgodnych z prawem działań zamawiającego: W przypadku zamówień
publicznych za szkodę uznaje się zasadniczo pozbawienie korzyści wynikających
z uzyskania zamówienia. (Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej, z dnia 5 sierpnia
2011 r., KIO 1557/11, Lex Polonica nr 2617093, www.uzp.gov.pl). Z kolei w
wyroku z 1! lipca 2018 r. (KIO 1275/18) Izba wskazała że: „Odwołujący legitymuje
się uprawnieniem do skorzystania w przedmiotowym postępowaniu ze środków
ochrony prawnej. Została wypełniona materialno prawna przesłanka, o której
mowa w art. 179 ust. 1
ustawy Pzp. Odwołujący złożył ofertę, która według
przyjętych w SIWZ kryteriów oceny ofert, w przypadku potwierdzenia zasadności
zarzutów odwołania, mogłaby zostać uznana za najkorzystniejszą, co mogłoby
skutkować uzyskaniem przez niego zamówienia. ”
Niezależnie od powyższego Odwołujący wskazuje, że jego interes wyraża się w tym, aby
postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego przeprowadzone zostało zgodnie z
przepisami prawa. Zamawiający ma obowiązek działać w toku oceny i badania ofert z
najwyższą starannością, tak, aby zapewnić spełnienie zasady równego traktowania
wykonawców oraz uczciwej konkurencji opisanych w art. 7 ust. 1 ustawy, a wykonawcy mają
prawo oczekiwać, że złożone przez nich oferty zostaną ocenione zgodnie z
wyartykułowanymi w specyfikacji istotnych warunków zamówienia wymaganiami oraz na
podstawie ustawy w poszanowaniu zasad udzielania zamówień publicznych.
Jakikolwiek odstępstwo od tej zasady stanowi o naruszeniu fundamentalnych zasad
zamówień publicznych.
II.
Zamawiający przeprowadził postępowanie w trybie przetargu nieograniczonego,
którego przedmiotem jest „Zakup i dostarczanie systemu zamkniętego do
przygotowania i podaży leków cytostatycznych( znak.: K..C.O. /PN/ 42 /2020)”.
W zakresie pozycji 2 załącznika nr 2 do SIWZ Biameditek zaoferował produkt niezgodny z
opisem zawartym w SIWZ. Zamawiający zgodnie z opisem przedmiotu Zamówienia
oczekiw
ał zaoferowania:
Przyrząd bezigłowy do pobierania i podaży leków cytostatycznych mocowany końcówką Liter
Lock do strzykawki. Posiada bezpieczny, kompatybilny z systemem zamkniętym adapter
umożliwiający połączenie z urządzeniem na fiolce (pkt l) i transfer leku. Sygnał kliknięcia
informujący o bezpiecznym podłączeniu z adapterem fiolki lub adapterem worka infuzyjnego
przy użyciu jednej dłoni oraz chroniący przed przypadkowym odłączeniem. Zgodny z
dyrektywą 2010/32/UE. Kompatybilny do połączenia z elementami systemu z pozycji 1,3,4.
Firma Biameditek zaoferowała produkt Tevadaptor - adapter strzykawki II o numerze
katalogowym MG245567. Z ogólnodostępnych informacji wynika, że zaoferowany adapter do
strzykawki o nr katalogowym MG245567 posiada igłę w rozmiarze 16G (i. ang. needle bore
size 16 G). T
ym samym nie jest to produkt bezigłowy jak wymagał Zamawiający.
Na potwierdzenie
załączono wycinek z karty katalogowej Produktu.
Tym samym, treść oferty złożonej przez Wykonawcę — firmę Biameditek odnośnie pozycji nr
załącznika nr 2 do SIWZ nie odpowiada treści SIWZ, zatem winna podlegać odrzuceniu na
podstawie zapisów art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Prawo zamówień publicznych.
Odwołujący w toku postępowania o udzielenie zamówienia sygnalizował Zamawiającemu
niezgodność oferty Biameditek z wymogami SIWZ. Zamawiający wezwał wykonawcę
Biameditek do wyjaśnień. W dniu 9 października 2020 roku Wykonawca Biameditek w
swoich wyjaśnieniach stwierdził:
Potwierdzamy, że w pozycji nr 2 Biameditek sp. z o.o zaoferowała przyrząd bezigłowy do
pobierania i podaży- leków cytostatycznych mocowany końcówką Luer Lock do strzykawki.
Przyrząd ten nie posiada igły 16G lecz zabudowaną tuleję 16G do transportu leku między
adapterem fiolki i strzykawki. Zaoferowany system zamknięty Tevadaptor nie wymaga użycia
żadnych dodatkowych igieł do przygotowywania leków cytotoksycznych. System Teradaptor
jest zgodny z dyrektywą 2010/32/UE zapobiegając przed skaleczeniem i gwarantując
bezpieczeństwo użytkowników.
Spełnienie wymagań dyrektywy 2010/32/UE potwierdza, że produkt zapobiega zranieniom
pracowników wskutek stosowania wszelkich ostrych narzędzi medycznych ( w tym
zranieniom igłą). Nie przeprowadzano by procedury oceny zgodności z ww. normą gdyby
produkt nie zawierał igły.
Na poparcie powyższego (co podtrzymujemy), składając niniejsze odwołanie, pragniemy
przedłożyć poniższe dowody wskazujące w sposób nie budzący wątpliwości, że oferowany
produkt, z zakresie pozycji nr 2 załącznika nr do SIWZ , nie spełnia wymogów SIWZ.
Dowód: - karta katalogowa zaoferowanego przez Biamedltek produktu - załącznik nr 4
Mimo powyższego, w dniu 20 października 2020 r., Zamawiający dokonał wyboru oferty
najkorzystniejszej.
III.
Należy również wskazać, że Zamawiający jako gospodarz postępowania ma
obowiązek działać w toku oceny i badania ofert z najwyższą starannością, tak aby zapewnić
spełnienie zasady równego traktowania wykonawców oraz uczciwej konkurencji opisanych w
art. 7 ust. 1 ustawy: „Wykonawcy biorący udział w postępowaniu, składający oferty mają
prawo oczekiwać, że złożone przez nich oferty zostaną ocenione zgodnie z
wyartykułowanymi w specyfikacji istotnych warunków zamówienia wymaganiami oraz na
podstawie ustawy w poszanowaniu zasad udzielania zamówień publicznych a Zamawiający
wykona ciążące na nim ustawowe obowiązki, gwarantując tym samym zabezpieczenie
interesów uczestników procesu udzielania zamówień publicznych.’' (KIO 693/14, KIO 694/14;
orzeczenie utrzymane w mocy w wyroku KIO z dnia 22 maja 2917 r. KIO 958/17). W
przedmiotowej sytuacji, działanie Zamawiającego nosi cechy naruszenia podstawowych
zasad postępowania w tym min. zasady uczciwej konkurencji.
IV.
Mając na uwadze powyższe wnosimy o uwzględnienie niniejszej odwołania, w
szczególności o unieważnienie dokonanego wyboru oferty najkorzystniejszej.
Krajowa I
zba Odwoławcza ustaliła i zważyła
W
e wniesionym odwołaniu przedmiotem postępowania jest udzielenie zamówienia
publicznego pn „zakup i dostarczanie systemu zamkniętego do przygotowania i podaży
leków cytostatycznych”.
Do postępowania odwoławczego skutecznie przystąpił po stronie zamawiającego
wykonawca wybrany/przystępujący. Odwołujący, jak i zamawiający nie zgłosili zastrzeżeń
formalnych do wniosku
przystąpienia, jak i nie zgłosili opozycji do przystąpienia.
Izba
, na podstawie akt dokumentacji postępowania przekazanej przez zamawiającego,
postanowiła
o
dopuszczeniu
do
postępowania
odwoławczego
wykonawcy
wybranego/przystępującego na podstawie art.185 ust.2 i ust.4 ustawy.
Odwołujący, jak wynika z dokumentacji postępowania o udzielenie zamówienia publicznego,
powziął w dniu 20 października 2020 r. drogą elektroniczną - platforma zakupowa informację
o wyborze najkorzystniejszej oferty.
Tym samym termin do wniesienia odwołania określony w art. 182 ust. 1 pkt 2) ustawy został
dotrzymany, ponieważ odwołujący wniósł odwołanie w dniu 26 października 2020r.
(poniedziałek) czyli w terminie 5 dni od powzięcia wiadomości od zamawiającego.
Zamawiający, jak i przystępujący po jego stronie nie zgłosili na posiedzeniu wniosku o
odrzucenie
odwołania.
Izba
również nie znalazła przesłanek do odrzucenia odwołania wynikających z postanowień
art.189 ust.2 ustawy.
Izba r
ozpoznając odwołanie na rozprawie, stwierdza interes w uzyskaniu zamówienia przez
odwołującego, który złożył ofertę w przedmiotowym postępowaniu, a uwzględnienie zarzutu
odwołania opartego na podstawie art.89 ust.1 pkt 2 ustawy w związku z art.7 ust.1 ustawy,
daje szansę odwołującemu uzyskania zamówienia, co daje prawo do wniesienia odwołania w
rozumieniu art.179 ust.1 ustawy.
Odwołujący przywołał, w złożonym odwołaniu podstawę zaskarżenia, którą jest
postanowienie SIWZ co do wymagań w zakresie przedmiotu zamówienia, a którego opis
brzmi następująco:
W zakresie pozycji 2 załącznika nr 2 do SIWZ wykonawca wybrany zaoferował produkt
niezgodny z opisem zawartym w S
IWZ. Zamawiający zgodnie z opisem przedmiotu
zamówienia oczekiwał zaoferowania:
Przyrząd bezigłowy do pobierania i podaży leków cytostatycznych mocowany końcówką Luer
Lock do strzykawki. Posiada bezpieczny, kompatybilny z systemem zamkniętym adapter
umożliwiający połączenie z urządzeniem na fiolce (pkt 1) i transfer leku. Sygnał kliknięcia
informujący o bezpiecznym podłączeniu z adapterem fiolki lub adapterem worka infuzyjnego
przy użyciu jednej dłoni oraz chroniący przed przypadkowym odłączeniem. Zgodny z
dyrektywą 2010/32/UE. Kompatybilny do połączenia z elementami systemu z pozycji 1,3,4.
Firma wykonawcy wybranego zaoferowała produkt Tevadaptor - adapter strzykawki II o
numerze katalogowym MG245567. Z ogólnodostępnych informacji wynika, że zaoferowany
adapter do strzykawki o nr katalogowym MG245567 posiada igłę w rozmiarze 16G (j. ang.
needle bore size 16 G). Tym samym nie jest to pr
odukt bezigłowy jak wymagał Zamawiający.
Takie są twierdzenia odwołania. Nawet zamknięty system, ale posiadający w środku to jest
wewnątrz zamkniętego systemu igłę jest niezgodny ze specyfikacją istotnych warunków
zamówienia, jak twierdzi w złożonym odwołaniu odwołujący.
W wyniku interwencji odwołującego, na wezwanie zamawiającego w dniu 9 października
2020 roku wykonawca wybrany/przystępujący w swoich wyjaśnieniach stwierdził:
Potwierdzamy, że zaoferowano przyrząd bezigłowy do pobierania i podaży - leków
cytostatycznych mocowany końcówką Luer Lock do strzykawki. Przyrząd ten nie posiada igły
16G lecz zabudowaną tuleję 16G do transportu leku między adapterem fiolki i strzykawki.
Zaoferowany system zamknięty Tevadaptor nie wymaga użycia żadnych dodatkowych igieł
do przygotowywania leków cytotoksycznych. System Teradaptor jest zgodny z dyrektywą
2010/32/UE zapobiegając przed skaleczeniem i gwarantując bezpieczeństwo użytkowników.
Zamawiającego te wyjaśnienia przekonały i wybrał jako najkorzystniejszą ofertę
przystępującego.
Natomiast odwołującego nie przekonały wyjaśnienia przystępującego i po wyborze jego
oferty jako najkorzystniejszej
wniósł odwołanie, zaskarżając wybór zamawiającego oferty
przystępującego jako najkorzystniejszej.
Odwołujący w toku postępowania odwoławczego złożył dowody na potwierdzenie swojej
racji.
Łącznik do pobierania roztworu do strzykawki oficjalnie dostępna karta produktu ze strony
internetowej producenta TEVADAPTOR Medical ltd Północna Strefa Przemysłowa Kyriat
Schmona, Izrael.
Dowód ten odwołujący przedłożył na okoliczność niespełnienia warunków
wymaganych dla
przedmiotu zamówienia, a mianowicie miał być to przyrząd bezigłowy do
pobierania leku a ze strony drugiej (2)
tłumaczenia tabeli stwierdza się, że rozmiar otworu
igły tj. 16G objętość igły 0,04 ml i na stronie 3 dokumentu stwierdza się opis igły, jako stal
nierdzewna (niezawierająca aluminium) tym samym nie jest to produkt bezigłowy. Tak
twierdzi
ł odwołujący w czasie rozprawy, chociaż z dowodu przez niego złożonego wynika, że
(Potwierdzony
za zgodność z oryginałem 12.11.2020r.) Z opisu: Przeznaczenie: Tevadaptor
jest zamkniętym urządzeniem do pobierania leków do strzykawki (CSTD), które
mechanicznie zapobiega uwalnianiu leku w postaci pary, aerozolu lub cieczy podczas
przy
gotowania
i
podawania,
oraz
zapobiega
wprowadzaniu
zanieczyszczeń
mikrobiologicznych i obecnych w powietrzu do drogi leku lub płynu, co pozwala systemowi
zminimalizować narażenie osób, personelu medycznego i środowiska na niebezpieczne
leki….Łącznik do pobierania roztworu do strzykawki: Adapter strzykawki Tevadaptor pasuje
do każdej standardowej strzykawki z zamkiem luer. Pozwala, wraz z innymi komponentami
Tevadaptor na bezpieczny transfer leku z fiolki do innego pojemnika (np. półsztywnej butelki,
worka i
nfuzyjnego,…pompy infuzyjnej). Dodatkowo adapter strzykawki jest wyposażony w
me
chanizm saomocofającej się igły, chroniący osobę obsługującą przed zranieniami igłą…”.
Dalej „Ze strony internetowej producenta SIMPLIVIA (potwierdzony 12.11.2020r.) za
zgodność z oryginałem łącznik do pobierania roztworu do strzykawki, jak wywodzi
Odwołujący elementem tego łącznika jest wewnątrz umieszczona igła. (Tłumaczenie
uwierzytelnione jak w dowodzie 1
, przez tłumacz przysięgłą) – dowody w aktach sprawy.
Tymi dowodami odw
ołujący usiłuje wykazać, że system oferowany przez Przystępującego
nie jest bezigłowy, czyli nie odpowiada SIWZ i przywołuje OPZ pozycja 2 załącznika nr. 2 do
SIWZ-
o treści- przyrząd bezigłowy do pobierania leków cytostatycznych mocowany
końcówką Luer Lock do strzykawki. Jest to połączenie na gwint i to jest urządzenie do pracy
aptecznej przygotowującej leki i posiadający takie połączenia, aby do atmosfery nie
przedostawały się opary leków, które mają charakter toksyczny. Dzięki tym urządzeniom
przygotowyw
ane są leki np.:, które znajdują się w formie proszku a trzeba dodać
rozpuszczalnik, żeby uzyskać konsystencję płynną a później jest to podawane na oddziale
pacjentom chorym onkologicznie i proces przy
gotowania leku w aptece musi być tak robiony,
aby do atmosfery nie przedosta
wały się toksyczne opary leków. Te systemy mają
wyeliminować ryzyko zakażenia toksycznymi substancjami pracowników apteki, gdzie po
szeregu latach stosowania tych preparatach w systemach otwartych odnotowuje się w
moczu takich pracowni
ków związki chemicznie pochodzące z przygotowanych preparatów
dla pacjentów na oddziale jest to proces wieloletni, dlatego przewiduje się systemy
zamknięte do przygotowania tego rodzaju leków cytostatycznych. W efekcie następuje
rozłączenie urządzeń po uzyskaniu leku i w przypadku CHEMOLOCK ICU MEDICAL (to jest
urządzenie z kolei oferowane przez odwołującego) jest zastosowana membrana - kaniula (a
nie
igła jak u wykonawcy wybranego/przystępującego). Odwołujący twierdzi, że nie ma w tym
przypadku przebicia
tej membrany, co może powodować w przypadku jej przebicia tj. w
systemie igłowym ulatnia się do powietrza związek toksyczny. W przypadku systemów
zamkniętych membrana nie jest przebijana, natomiast w systemie otwartym membrana jest
przebijana igłą. System zamknięty ma dzielić się na igłowy i bezigłowy, CHEMOLOCK jest
systemem
zamkniętym
bezigłowym.
System
zaoferowany
przez
przystępującego/wykonawcę wybranego jest systemem zamkniętym, ale igłowym i w ocenie
odwołującego jest niezgodny z postanowieniami SIWZ.
W ocenie Izby w swoich twierdzeniach odwołujący nie jest spójny. Najpierw zarzuca sam
fakt występowania wewnątrz urządzenia igły, co ma być niedopuszczalne, w świetle SIWZ, a
nie jak u niego kaniuli zamiast
igły do przebicia membrany. Po czym przechodzi na sugestię,
że igła wewnątrz systemu może powodować nieszczelność par toksycznych związków, że
system nie jest zamknięty. Na koniec stwierdza jednak, że system zamknięty dzieli się na
igłowy i bezigłowy.
Z kolei p
rzystępujący przedstawił szereg dowodów, którymi wykazał różnice między
systemem zamkniętym a otwartym, gdzie operator ma do czynienia bezpośrednio z igłą
przygotowując lek cytostatyczny. I tak:
Opis systemu technologii igłowej – na sześciu zdjęciach – z użyciem bezpośrednim
igły w rękach przygotowującego lek cytostatyczny (na dwóch kartach w kolorze)
System bezigłowy TEVADAPTOR jest systemem bezpiecznym, pozwalającym
przygotowywanie leków w systemie zamkniętym uniemożliwiającym wydostawanie
się niebezpiecznych oparów leku w trakcie całego procesu. System TEVADAPTOR
jest systemem bezigłowym tzn. nie wymaga stosowania żadnych dodatkowych igieł,
nie zawiera igieł, które pozwoliły by na skaleczenie w trakcie procedur używania
systemu (na trzech kartach w kolorze).
Rysunki porównanie procesów przygotowania leku w systemie igłowym i bezigłowym
obydwu systemów (na jednej karcie w kolorze) .
Systemy bezigłowe terminologia wg firmy ICU MEDICAL i to oferuje odwołujący w
opisie widoczna plastikowa tuleja/kaniula do przepływu płynu (na dwóch kartach w
k
olorze). Na drugiej stronie po prawej części karty „W powszechnie dostępnej
terminologii producentów produkujących bezpieczne systemy do przyrządzania leków
cytostatycznych
używany jest zwrot bezigłowy, dlatego, że sprzęt nie posiada
żadnych zewnętrznych igieł i nie wymaga stosowania igieł [katalog ICU MEDICAL]” –
oświadczenie przystępującego.
System bezigłowy CHEMOLOCK ICU MEDICAL oferowany przez odwołującego
kolorowy materiał na stronach 1-8
Dane techniczne dotyczące produktu CHEMOLOCK – „Ilość aktywacji – do 10
przebić membrany. Bezpieczne połączenie z adapterem na strzykawkę, potwierdzone
słyszalnym kliknięciem. System bezigłowy.
Wszystkie dowody potwierdzone za zgodność – w aktach sprawy.
Zamawiający i przystępujący nie składali pism, a stanowiska przedstawili do protokołu.
Na podstawie przedstawionych dowodów przystępujący na rozprawie nie zgadza się z
twierdzeniem o
dwołującego, że systemy zamknięte dzielą się na igłowe i bezigłowe, bowiem
w każdym przypadku system zamknięty musi posiadać sposób nakłucia, otwarcia
opakowania z lekiem i naszym celem dzisiaj jest wykazanie wbrew twierdzom
odwołującego,
że nasz system jest zamkniętym, bezigłowym w rozumieniu postanowień siwz jakkolwiek
nasz system tak jak każdy inny ma element nakłuwający zamknięty lek celem jego pobrania.
Zamawiający odnosząc się do odwołania, stwierdził między innymi. W mojej ocenie
przywołując definicje PWN igła od kaniuli, co do zasady nie rożni się, mają tą samą funkcję,
cienki pręcik z wydrążonym otworem w środku, służący do wykonywania zastrzyków i
pobierania krwi a w d
rążku kaniuli jest to cienka rynka….Według nazw system zaoferowany
do robienia leków powinien zapewniać bezpieczeństwo dla pracowników apteki, aby się tym
nie zakuć, również chodzi o nieuwalnianie się oparów. W ocenie Zamawiającego w obydwu
przypadkach tj. Odwołującego i Przystępującego mamy system zamknięty, ponieważ nie
stosujemy igły, nie wymaga wzięcia zewnętrznej igły, zawierają sposoby dotarcia do leku w
systemie zamkniętym.
Zamawiający i przystępujący na rozprawie podnieśli również kwestię pytań kierowanych do
zamawiającego. „W tym miejscu zwracam uwagę, że Odwołujący zadał pytanie do
postępowania, które wycofał i brzmiało następująco: Do poz. 1-4 Prosimy Zamawiającego o
wyjaśnienie czy system do przygotowania leków cytostatycznych ma być systemem
bezigłowym, całkowicie uniemożliwiającym przypadkowe zakłucie igłą? (w aktach sprawy).
Przygotowana odpowiedź Kierownika Apteki Szpitalnej 21.09.2020r. brzmiała. Pyt.4
Zamawiający wymaga systemu, który zapobiega skaleczeniom igłą – zgodnie z Dyr.
2010/32/UE Rady. (w aktach sprawy).
Odwołujący: kwitując przedstawiony materiał dowodowy stwierdził „Resumując uważamy
jednak, że z opisu, który dostarczyliśmy jak i z opisów dostarczanych przez Przystępującego
jed
nak w tym ich systemie nadal jest igła, natomiast u nas jest tempa zamknięta plastikowa
kaniula.
Izba utożsamiając źródło sporu stwierdza, że zdaniem odwołującego zamawiający wymóg
systemu określił bezwzględnie jako bezigłowy. Niezależnie gdzie igła miałaby się znajdować
czy na zewnątrz urządzenia, czy wewnątrz urządzenia. Z kolei jego system nie zawiera igły
tylko kaniulę.
Izba w zakresie rozstrzygnięcia zaistniałego sporu co do tego czy system zamknięty może,
czy nie może mieć wewnątrz igły podziela stanowisko zamawiającego i przystępującego,
którzy uzasadniali je następująco w czasie rozprawy.
„Zamawiającemu chodziło i to jest w siwz, o element zgodny z dyrektywą 2010/32/UE.
Ostatecznie zostały złożone dwie oferty i w naszej ocenie oferujące urządzenie z systemem
bezigłowym zamkniętym. Uważam, że oferta Przystępującego w zakresie przyrządu
oferowanego nie wymaga użycia igły, można byłoby mówić o użyciu igły gdyby igła była na
zewnątrz urządzenia, gdyby igła wymagała zastosowania bezpośrednio przez operatora,
czyli aptekarza przygotowujący lek. Nas nie interesuje budowa urządzenia tj. faktu, że w tym
urządzeniu znajduje się igła, tuleja. Ważne, że nie ma bezpośredniego kontaktu z igłą, że
człowiek ją obsługujący nie musi używać igły. W żadnym elemencie nie ma konieczności
użycia urządzenia, jakim jest igła, nie ma też ryzyka, że operator nawdycha się toksycznych
oparów. Ja uważam, że trzeba było te wątpliwości, które podnosi w odwołaniu Odwołujący
zgłaszając przed terminem składania ofert. Ani w pierwszej ani w drugiej ofercie igła nie jest
osobnym narzędziem i gdyby była igła osobnym narzędziem można byłoby mówić o
systemie igłowym natomiast tutaj podnosimy kwestie systemu zamkniętego i systemu
igłowego. Odwołujący podnosi kwestie technikali wewnętrznych, z którymi nie ma żadnego
styku operator.
(…)Zwraca uwagę, że w treści owszem przywołanych postanowień z innych
ośrodków znajduje się wzmianka o przyrządzie posiadającym igłę o grubości, ale do
urządzenia, które jest nazywane urządzeniem bezigłowym(…). Natomiast nie uważam, że
miałbym obwiązek oprócz tego, że pisze o urządzeniu bezigłowym dokonywać rozbiórki tego
urządzenia i stwierdzać, co powinno a co nie powinno być w środku. Z kolei przystępujący
„W każdym przypadku urządzenia bezigłowego pozostaje konieczność przebicia membrany i
w naszej ocenie obojętne jest czy to nastąpi igłą, ostrzem wskazanym czy czym innym,
jednak ta czynności musi być wykonana i uważam, że nie jest na przeszkodzie zgodności
oferty z siwz urządzenie, które ma wewnątrz ostrze, nakłuwacz. Ta igła, która jest wewnątrz
urządzenia nie służy do transportu tylko do nakłucia”.
W tym stanie rzeczy Izba stwierdza, że wywołany zarzut odwołania jest nieudowodniony.
Przystępujący zaoferował przedmiot zgodny z siwz.
Przyrząd bezigłowy do pobierania i podaży leków cytostatycznych mocowany końcówką Luer
Lock do strzykawki. Posiada bezpieczny, kompatybilny z systemem zamkniętym adapter
umożliwiający połączenie z urządzeniem na fiolce (pkt l) i transfer leku. Sygnał kliknięcia
informujący o bezpiecznym podłączeniu z adapterem fiolki lub adapterem worka infuzyjnego
przy użyciu jednej dłoni oraz chroniący przed przypadkowym odłączeniem. Zgodny z
dyrektywą 2010/32/UE. Kompatybilny do połączenia z elementami systemu z pozycji 1,3,4.
Podsumowując, w świetle postanowień siwz nie ma znaczenia dla oceny prawidłowości
oferowanego przyrządu bezigłowego okoliczność, że w zamkniętym systemie urządzenia
znajduje się igła, z którą nie ma styczności operator w trakcie przygotowania leku
cytostatycznego.
Izba, nie
stwierdzając naruszenia przepisów ustawy wskazanych w odwołaniu, orzekła jak w
sentencji wyroku, na podstawie art.192 ust.1 w zw. z ust.2 tego artykułu ustawy.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do jego wyniku na podstawie
art. 192
ust. 9 i 10 ustawy, a także w oparciu o przepisy § 3 rozporządzenia Prezesa Rady
Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od
odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania
(Dz. U
. z 2018 r. poz. 972) zaliczając w poczet postępowania odwoławczego koszt wpisu od
odwołania, uiszczony przez odwołującego w kwocie 7.500,00 zł. oraz zasądza na rzecz
zamawiającego kwotę 4.118,48 zł stanowiącą koszty postępowania odwoławczego na
wynagrodze
nie pełnomocnika, opłatę skarbową od pełnomocnictwa oraz koszty dojazdu.
Przewodniczący:
………………………………