Sygn. akt KIO 2808/20
POSTANOWIENIE
z dnia 5 listopada 2020 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodniczący:
Anna Packo
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym bez
udziału stron w dniu 5 listopada 2020 r.,
w Warszawie, odwołania wniesionego w dniu 29 października 2020 r. przez wykonawcę K.
R.
prowadzącego działalność gospodarczą pod nazwą P.P.H.U. ROTERM K. R. z
siedzibą w Zielonce
w postępowaniu prowadzonym przez 43. Wojskowy Oddział Gospodarczy z siedzibą w
Świętoszowie
orzeka:
odrzuca odwołanie,
kosztami postępowania obciąża K. R. prowadzącego działalność gospodarczą pod
nazwą P.P.H.U. ROTERM K. R. i zalicza w poczet kosztów postępowania
odwoławczego kwotę 7 500 zł 00 gr (słownie: siedem tysięcy pięćset złotych zero
groszy) uiszczoną przez K. R. prowadzącego działalność gospodarczą pod nazwą
P.P.H.U. ROTERM K. R.
tytułem wpisu od odwołania.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r.
– Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 1
843 z późn. zm.) na niniejsze postanowienie
– w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Jeleniej Górze.
Przewodniczący: ………………………………
Sygn. akt KIO 2808/20
Uzasadnienie
Zamawiający – 43. Wojskowy Oddział Gospodarczy prowadzi postępowanie na „dostawę
piecyków grzewczych na paliwo płynne dla 43 Wojskowego Oddziału Gospodarczego” na
podstawie
ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2019
r. poz. 1843
z późn. zm.), w trybie przetargu nieograniczonego.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało zamieszczone 9 października 2020 r. w Biuletynie
Zamówień Publicznych pod numerem 595501. Wartość zamówienia jest mniejsza niż kwoty
określone na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy Prawo zamówień publicznych.
W odwołaniu Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie:
1) art. 89 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. art. 7 ust. 1
ustawy Prawo zamówień publicznych poprzez
zaniechanie odrzucenia oferty złożonej przez Autoryzowany Serwis KL-15 M. G., mimo iż
treść przedmiotowej oferty nie odpowiada treści specyfikacji istotnych warunków
zamówienia, gdyż w odniesieniu do urządzeń oferowanych przez wykonawcę nie została
wydana opinia Instytutu/
podmiotu z listy Polskiego Centrum Akredytacji o bezpieczeństwie
użytkowania urządzenia do ogrzewania pomieszczeń (namiotów, kontenerów mieszkalnych)
przeznaczonych na pobyt stały ludzi, a zatem wykonawca nie wykazał, że ofertowane przez
niego urządzania zapewniają wymagany przez Zamawiającego poziom bezpieczeństwa,
2) art. 89 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. art. 7 ust. 1
ustawy Prawo zamówień publicznych poprzez
zaniechanie odrzucenia oferty złożonej przez Autoryzowany Serwis KL-15 M. G., mimo iż
treść przedmiotowej oferty nie odpowiada treści specyfikacji istotnych warunków
zamówienia, gdyż wbrew specyfikacji istotnych warunków zamówienia z treści złożonej
oferty ani załączonego certyfikatu nie wynika w sposób wyraźny nazwa ani model
oferowanego produktu, co uniemożliwia jednoznaczną identyfikację produktu,
3) art. 91 ust. 1 w zw. z art. 7 ust. 1
ustawy Prawo zamówień publicznych poprzez
nieprawidłowe przeprowadzenie czynności badania i oceny ofert, a w konsekwencji wybranie
oferty Autoryzowany Serwis KL-15 M. G. jako oferty najkorzystniejszej,
4) art. 91 ust. 1 w zw. z art. 7 ust. 1
ustawy Prawo zamówień publicznych poprzez
nieprawidłowe przeprowadzenie czynności badania i oceny ofert, a w konsekwencji
zaniechanie wyboru oferty O
dwołującego jako najkorzystniejszej,
5) art. 7 ust. 1
ustawy Prawo zamówień publicznych poprzez jego niezastosowanie,
przejawiające się w prowadzeniu postępowania o udzielenie zamówienia w sposób
niezapewniający zachowania uczciwej konkurencji oraz równego traktowania wykonawców
oraz niezgodnie z zasadami proporcjonalności i przejrzystości.
Jak wskazał Odwołujący w odwołaniu oraz Zamawiający w informacji przesłanej do Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej z 3 listopada 2020 r., informacja o wyborze oferty
najkorzystniejszej została przesłana Odwołującemu 23 października 2020 r. za
pośrednictwem poczty elektronicznej oraz poczty. Tym samym o czynnościach stanowiących
podstawę odwołania Odwołujący dowiedział się 23 października 2020 r.
Odwołanie zostało wniesione do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej 29 października 2020
r., co potwierdza Urzędowe Poświadczenie Przedłożenia – identyfikator poświadczenia
ePUAP-
UPP50385483, wskazujący na „datę doręczenia: 2020-10-29T00:02:33.333”.
Zgo
dnie z dyspozycją art. 189 ust. 2 ustawy Prawo zamówień publicznych Izba odrzuca
odwołanie, jeżeli stwierdzi, że:
1) w sprawie nie mają zastosowania przepisy ustawy;
2) odwołanie zostało wniesione przez podmiot nieuprawniony;
3) odwołanie zostało wniesione po upływie terminu określonego w ustawie;
4) odwołujący powołuje się wyłącznie na te same okoliczności, które były przedmiotem
rozstrzygnięcia przez Izbę w sprawie innego odwołania dotyczącego tego samego
postępowania wniesionego przez tego samego odwołującego się;
5) odwołanie dotyczy czynności, którą zamawiający wykonał zgodnie z treścią wyroku Izby
lub sądu lub, w przypadku uwzględnienia zarzutów w odwołaniu, którą wykonał zgodnie
z żądaniem zawartym w odwołaniu;
6) w postępowaniu o wartości zamówienia mniejszej niż kwoty określone w przepisach
wydanych na podstawie art. 11 ust. 8
, odwołanie dotyczy innych czynności niż określone
w art. 180 ust. 2;
7) odwołujący nie przesłał zamawiającemu kopii odwołania, zgodnie z art. 180 ust. 5.
Izba stwierdziła, że w niniejszej sprawie zachodzi przesłanka odrzucenia odwołania
wskazana
w art. 189 ust. 2 pkt 3 ustawy Prawo zamówień publicznych, tj. odwołanie zostało
wniesione po upływie terminu określonego w ustawie.
Terminy na wniesienie odwołania zostały określone w art. 182 ustawy Prawo zamówień
publicznych.
Spośród wskazanych tam terminów, w niniejszej sprawie zastosowanie ma
art. 182 ust. 1 pkt 2
, zgodnie z którym odwołanie wnosi się w terminie 5 dni od dnia
przesłania informacji o czynności zamawiającego stanowiącej podstawę jego wniesienia –
jeżeli zostały przesłane w sposób określony w art. 180 ust. 5 zdanie drugie albo w terminie
10 dni
– jeżeli zostały przesłane w inny sposób – w przypadku gdy wartość zamówienia jest
mniejsza niż kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy
Prawo zamówień publicznych.
Art.
180 ust. 5 ustawy Prawo zamówień publicznych stanowi, że odwołujący przesyła kopię
odwołania zamawiającemu przed upływem terminu do wniesienia odwołania w taki sposób,
aby mógł on zapoznać się z jego treścią przed upływem tego terminu. Domniemywa się, iż
zamawiający mógł zapoznać się z treścią odwołania przed upływem terminu do jego
wniesienia, jeżeli przesłanie jego kopii nastąpiło przed upływem terminu do jego wniesienia
przy użyciu środków komunikacji elektronicznej.
P
rzesłanie w sposób określony w art. 180 ust. 5 ustawy Prawo zamówień publicznych, do
którego odnosi się art. 182 ust. 1 pkt 2 ustawy Prawo zamówień publicznych, jest to więc
przesłanie za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
Wartość niniejszego zamówienia jest mniejsza niż kwoty określone na podstawie art. 11 ust.
8 ustawy Prawo zamówień publicznych
Informacja o odrzuceniu oferty została przekazana Odwołującemu za pomocą środków
komunikacji elektronicznej,
tj. pocztą elektroniczną, zatem w sposób, z którym art. 182 ust. 1
pkt 2 ustaw
y Prawo zamówień publicznych wiąże 5-dniowy termin na wniesienie odwołania.
Z treści odwołania wynika, że również Odwołujący był świadomy, że termin ten wynosi 5 dni
i tym samym kończy się 28 października 2020 r.
Odwołujący przesłał odwołanie za pośrednictwem systemu ePUAP Urzędu Zamówień
Publicznych
. Odwołanie dotarło do systemu 29 października 2020 r., co potwierdza
Urzędowe Poświadczenie Przedłożenia – identyfikator poświadczenia ePUAP-
UPP50385483, wskazujący na „datę doręczenia: 2020-10-29T00:02:33.333” – i jest to
ustawowa d
ata wpływu rzeczonego odwołania do Krajowej Izby Odwoławczej, zgodna z
zasadą doręczenia wyrażoną w art. 61 Kodeksu cywilnego. Przepisy procedury odwoławczej
zawarte w ustawie Prawo zamówień publicznych oraz przepisach wykonawczych do niej nie
przewidują bowiem żadnych wyjątków co do doręczenia w stosunku do art. 61 Kodeksu
cywilnego.
Zgodnie z art. 61
§ 1 Kodeksu cywilnego oświadczenie woli, które ma być złożone innej
osobie, jest złożone z chwilą, gdy doszło do niej w taki sposób, że mogła zapoznać się z jego
treścią. Odwołanie takiego oświadczenia jest skuteczne, jeżeli doszło jednocześnie z tym
oświadczeniem lub wcześniej. § 2 tego przepisu wskazuje, że oświadczenie woli wyrażone
w postaci elektronicznej jest złożone innej osobie z chwilą, gdy wprowadzono je do środka
komunikacji elektronicznej w taki sposób, żeby osoba ta mogła zapoznać się z jego treścią.
Tym samym termin na wniesienie odwołania upłynął 28 października 2020 r., a odwołanie
zostało wniesione 29 października 2020 r.
W związku z powyższym Izba stwierdziła, że odwołanie podlega odrzuceniu na podstawie
art. 189 ust. 2 pkt 3 ust
awy Prawo zamówień publicznych i orzekła jak w sentencji
odrzucając odwołanie.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 ustawy
Prawo zamówień publicznych, stosownie do wyniku postępowania, zgodnie z § 1 ust. 1 pkt
, § 3 i § 5 ust. 3 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r.
w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów
w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 972),
uwzględniając wpis w wysokości 7.500 złotych.
Przewodniczący: ………………………………