Sygn. akt KIO 2818/20
POSTANOWIENIE
z dnia 16 listopada 2020 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Magdalena Grabarczyk
Protokolant:
Piotr Cegłowski
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym
z udziałem stron w dniu 16 listopada 2020 r. w
Warszawie
odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 2
listopada 2016 r. przez
wykonawcę Flexipower Group Sp. z o.o. Sp. k. w Pabianicach w
postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego Gminę Jabłonna Lacka
przy udziale wykonawcy Antinus Sp. z o.o. w Skierniewicach
zgłaszającego swoje
przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego
wobec cofnięcia odwołania przed otwarciem rozprawy
postanawia:
umarza postępowanie odwoławcze;
2.1. nakazuje zwrot
z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
Flexipower Group Sp. z o.o. Sp. k. w Pabianicach kwoty 13. 500
zł 00 gr (słownie: trzynaście
tysięcy pięćset złotych zero groszy) stanowiącej 90% uiszczonego wpisu;
2.2. zasądza od Flexipower Group Sp. z o.o. Sp. k. w Pabianicach na rzecz Gminy Jabłonna
Lacka kwotę 3.600 zł (słownie: trzy tysiące sześćset złotych zero groszy) stanowiącą
uzasadnione koszty strony poniesione z tytułu wynagrodzenia pełnomocnika.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1843 ze zm.) na niniejsze postanowienie - w terminie 7 dni
od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Siedlcach.
Przewodniczący: …………………….
Sygn. akt KIO 2818/20
U z a s a d n i e n i e
Przed otwarciem rozprawy
oświadczeniem złożonym w formie elektronicznej 15
listopada 2020 r.
odwołujący – Flexipower Group Sp. z o.o. Sp. k. w Pabianicach w
Warszawie
– cofnął odwołanie wniesione do Prezesa Izby w postępowaniu prowadzonym
przez zamawiającego – Gminę Jabłonna Lacka.
W tym stanie rzeczy Izba umorzy
ła postępowanie odwoławcze na podstawie art. 187
ust. 8 ustawy Prawo zamówień publicznych, co orzekła w formie postanowienia na
podstawie art. 192 ust. 1 zd. 2 ustawy Prawo zamówień publicznych.
O kosztach post
ępowania rozstrzygnięto na podstawie art. 192 ust. 9 oraz art. 187
ust. 8
zd. 2 ustawy Prawo zamówień publicznych oraz § 5 ust. 1 pkt 3 lit. a) i b)
rozporz
ądzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości oraz
sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. z 2020 r. poz. 972).
Izba uznała za uzasadnione koszty poniesione przez zamawiającego z tytułu
wynagrodzenia pełnomocnika i zasądziła je od odwołującego. Wykładnia oraz § 5 ust. 1 pkt 3
lit. b) powołanego rozporządzenia budzi wątpliwości w orzecznictwie z powodu użytego w
nim sformułowania, że Izba zasądza koszty, jeżeli odwołanie zostało cofnięte na mniej niż
dzień przed dniem, na który został wyznaczony termin rozprawy lub posiedzenia. W ocenie
składu orzekającego przepis ten nie może być wykładany w oderwaniu od okoliczności
danego postępowania odwoławczego i swojego celu. W badanej sprawie oświadczenie o
cofnięciu odwołania zostało złożone w formie elektronicznej w niedzielę 15 listopada 2020 r.
Podpis pod oświadczeniem został złożony o godzinie 21:08:32. Pomimo wprowadzenia go
do systemu elektronicznego 15
listopada 2020 r. oświadczenie o cofnięciu odwołania
wpłynęło do Prezesa Izby 16 listopada 2020 r. Również zamawiający nie miał możliwości
zapoznania się z jego treścią przed dniem, na który został wyznaczony termin posiedzenia.
Zamawiający i przystępujący stawili się na posiedzenie, którego termin był wyznaczony na
16 listopada 2020 r. na godzinę 9.30.
W tym stanie rzeczy Izba zważyła, że złożenie oświadczenia „na mniej niż dzień
przed dniem, na który został wyznaczony termin rozprawy lub posiedzenia” nie ma miejsca w
sytuacji, gdy
oświadczenie składane jest w dniu wolnym od pracy, tak, że zarówno Prezes
Izby, jak i pozostali uczestnicy postępowania mogą się z nim zapoznać tuż przed otwarciem
posiedzenia.
Nie można pomijać, że celem ustanowienia przepisów dotyczycących cofnięcia
odwołania jest szybkie zakończenie postępowania odwoławczego bez obowiązku
stawiennictwa stron i uczestników, a tym samym ograniczenia kosztów ponoszonych przez
nich w postępowaniu odwoławczym. W sytuacji cofnięcia odwołania w dniu wolnym od pracy,
tak że pozostali uczestnicy sporu w normalnym toku swojej działalności stosowną informację
uzyskują tuż przed otwarciem posiedzenia, cel ten nie zostaje osiągnięty. Pełnomocnicy
stawiają się na wyznaczony termin, a ich mocodawcy ponoszą koszty związane z
reprezentacją.
Przewodniczący: …………………………