Sygn. akt: KIO 2821/20
POSTANOWIENIE
z dnia 9 listopada 2020 roku
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodnicz
ący: Katarzyna Poprawa
po rozpoznaniu na posiedzeniu
bez udziału Stron w dniu 9 listopada 2020 roku odwołania
wniesionego
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 30 października 2020 roku przez
Wykonawc
ów wspólnie ubiegających się o zamówienie Konsorcjum firm: (1) Impel Defender
Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą we Wrocławiu (pełnomocnik, adres
pełnomocnika ul. Ślężna 118 53-111 Wrocław), (2) Impel Safety Spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą we Wrocławiu, (3) Impel Facility Services Spółka z
ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą we Wrocławiu, (4) Impel Provider Spółka z
ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą we Wrocławiu, (5) Impel Technical Security
Sp
ółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą we Wrocławiu, (6) ITM Poland Spółka
Akcyjna
z siedzibą w Zielonej Górze w postępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego
Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji w m. st. Warszawie Spółka Akcyjna z
siedzibą w Warszawie
postanawia:
umarza postępowanie odwoławcze,
2) n
akazuje zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
Wykonawc
ów wspólnie ubiegających się o zamówienie (1) Impel Defender Spółka
z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą we Wrocławiu (pełnomocnik, adres
pełnomocnika ul. Ślężna 118 53-111 Wroclaw), (2) Impel Safety Spółka
z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą we Wrocławiu, (3) Impel Facility
Services Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą we Wrocławiu,
(4) Impel Provider Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą
we Wrocławiu, (5) Impel Technical Security Spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą we Wrocławiu, (6) ITM Poland Spółka Akcyjna
z siedzibą w Zielonej Górze kwoty 15 000 zł 00 gr (słownie: piętnaście tysięcy
złotych zero groszy), stanowiącej wartość wniesionego wpisu.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1843 ze zm.), na niniejsze postanowienie
– w terminie
7 dni od dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: ……………………..………….
Sygn. akt KIO 2821/20
Uzasadnienie
Zamawiający – Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji w m. st.
Warszawie Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie prowadzi postępowanie o udzielenie
zamówienia publicznego pn. „Całodobowa ochrona fizyczna obiektów i mienia Miejskiego
Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji w m.st. Warszawie S.A.”, postępowanie nr
01160/WS/PW/PZP-DRZ-WRO/U/2020
” zwane dalej „Postępowaniem".
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej Nr: 2020/S 145-358104 z dnia 29.07.2020 r.
Postępowanie prowadzone jest
w trybie przetargu nieograniczonego, na podstawie ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo
zamówień publicznych (t.j.: Dz. U. z 2019 r., poz. 1843 ze zm.) zwanej dalej „ustawą” lub
„PZP”. Wartość zamówienia przekracza kwoty określone w przepisach wydanych na
podstawie art. 11 ust. 8 ww. ustawy.
W dniu 30
października 2020 roku do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej zostało
wniesione odwołanie przez Wykonawców wspólnie ubiegających się o zamówienie: (1) Impel
Defender Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą we Wrocławiu (pełnomocnik),
(2) Impel Safety Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą we Wrocławiu, (3)
Impel Facility S
ervices Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą we Wrocławiu,
(4) Impel Provider Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą we Wrocławiu, (5)
Impel Technical Security Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą we Wrocławiu,
(6) I
TM Poland Spółka Akcyjna z siedzibą w Zielonej Górze zwanych dalej Odwołującym.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie następujących przepisów, które miało
wpływ
na wynik postępowania w sprawie zamówienia publicznego:
art. 7 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych poprzez naruszenie przez
Zamawiającego zasad zachowania uczciwej konkurencji oraz równego traktowania
Wykonawców ocenie spełnienia warunków udziału w postępowaniu,
2) naruszenie art. 24 ust. 1 pkt 12 ustaw
y Prawa zamówień publicznych, poprzez
bezpodstawne, bezzasadne i niezgodne z przepisami wykluczenie Odwołującego
z uwagi na rzekome niepotwierdzenie spełniania warunków udziału w postępowaniu
podczas, gdy Odwołujący przedstawił dokumenty, na podstawie których Zamawiający
uzyskał żądane w SIWZ informacje na potwierdzenie spełnienia warunków udziału
w postępowaniu przez Odwołującego;
naruszenie art. 26 ust. 6 ustawy Prawa zamówień publicznych poprzez dokonanie
wezwania Odwołującego do uzupełnienia dokumentów w sytuacji, gdy Odwołujący
nie jest zobowiązany do złożenia dokumentów potwierdzających spełnianie warunków
udziału w żądanym zakresie, gdyż Zamawiający może uzyskać oświadczenia
lub dokumenty, dotyczące Odwołującego, za pomocą bezpłatnych i ogólnodostępnych
baz danych, w szczególności rejestrów publicznych w rozumieniu ustawy z dnia 17
lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne
(Dz. U. z 2014 r. poz. 1114 oraz z 2016 r. poz. 352).
Z ostrożności procesowej Odwołujący podniósł, iż mogło dojść także do
naruszenia dyspozycji
art. 26 ust. 2c ustawy Prawa zamówień publicznych, poprzez nie
zbadanie
i w efekcie pominięcie okoliczności, iż po stronie Odwołującego nastąpiła
przesłanka uzasadniająca brak możliwości złożenia dokumentów dotyczących sytuacji
finansowej
lub ekonomicznej wymaganych przez Zamawiającego, i nie przyjęciu
złożonych innych dokumentów, jako wystarczających do potwierdzenia, że Odwołujący
spełnia opisany przez Zamawiającego warunek udziału w postępowaniu;
W związku z powyższymi zarzutami Odwołujący wniósł o nakazanie Zamawiającemu:
unieważnienia czynności wykluczenia Odwołującego z udziału w postępowaniu,
dokonanie ponownej oceny dokumentów potwierdzających spełnienie warunków
udziału w postępowaniu przez Odwołującego w tym dokumentów powszechnie
dostępnych,
dopuszczenie Odwołującego do dalszego udziału w postępowaniu.
W dniu 9 listopada 2020 r.
przed otwarciem rozprawy Zamawiający złożył odpowiedź
na odwołanie, w której oświadczył, iż postanowił uwzględnić w całości zarzuty podniesione
w odwołaniu.
Krajowa Izba Odwoławcza stwierdziła, że wobec uwzględnienia w całości zarzutów
podniesiony
ch w odwołaniu oraz wobec okoliczności, że do postępowania odwoławczego
po stronie Zamawiającego nie przystąpił w terminie żaden wykonawca, zgodnie z art. 186
ust. 2
ustawy, zaistniały przesłanki do umorzenia postępowania odwoławczego.
Izba wskazuje, że zgodnie z treścią art. 186 ust. 2 ustawy, w przypadku umorzenia
postępowania
przez
Izbę
na
skutek
uwzględnienia
przez
Zamawiającego
w całości zarzutów przedstawionych w odwołaniu, oraz braku zgłoszonego w terminie
przystąpienia po stronie Zamawiającego, Zamawiający wykonuje, powtarza lub unieważnia
czynności w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego zgodnie z żądaniem
zawartym w odwołaniu.
W tym stanie rzeczy, Izba
– zgodnie z przepisem art. 186 ust. 2 ustawy Pzp
postanowiła umorzyć postępowanie odwoławcze.
O kosztach postępowania orzeczono stosownie do jego wyniku na podstawie art. 192
ust. 9 oraz art. 192 ust. 10, 186 ust 6 pkt 1)
Prawa zamówień publicznych oraz w oparciu
o przepisy § 3 i § 5 ust. 1 pkt 1 lit a) rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów
z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania
oraz rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. z
Przewodniczący: ………………………………