Sygn. akt: KIO 2829/20
WYROK
z dnia 30 listopada 2020 r.
Krajowa
Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący:
Małgorzata Matecka
Protokolant:
Mikołaj Kraska
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 25 listopada 2020 r. w Warszawie
odwołania
wniesione
go do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 30 października 2020 r. przez
wykonawcę ER Grupa spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Katowicach
w
postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego: Miasto Gliwice
przy udziale wykonawcy Ayesa Polska
spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą
w
Rudzie Śląskiej zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie
zamawiającego
orzeka:
1. Oddala
odwołanie.
2. K
osztami postępowania obciąża odwołującego, i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr (słownie:
piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez odwołującego tytułem wpisu od
odwołania;
zasądza od odwołującego na rzecz zamawiającego kwotę 4 050 zł 00 gr (słownie:
cztery tysiące pięćdziesiąt złotych zero groszy) stanowiącą koszty postępowania
odwoławczego poniesione z tytułu wynagrodzenia pełnomocnika i dojazdu na
posiedzenie i rozprawę.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo
zamówień
publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1843, ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od dnia
jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
do
Sądu Okręgowego w Gliwicach.
Przewodniczący: ….……………………………
Sygn. akt: KIO 2829/20
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający - Miasto Gliwice prowadzi w trybie przetargu nieograniczonego postępowanie
o
udzielenie zamówienia publicznego pn. Zachodnia Brama Metropolii Silesia – Centrum
Przesiadkowe w Gliwicach
– Inżynier Kontraktu. Wartość ww. zamówienia przekracza kwotę,
od której uzależniony jest obowiązek przekazywania ogłoszeń Urzędowi Publikacji Unii
Europejskiej zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy z dnia
29 stycznia 2004 r.
– Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1843, ze zm.),
dalej jako „ustawa Pzp”. Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w dniu 4 marca
2020 r. w
Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej pod nr 2020/S 045-106808.
I. W dniu
30 października 2020 r. wykonawca ER Grupa spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Katowicach wniósł do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
odwołanie na czynność odrzucenia jego oferty.
Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie następujących przepisów:
1) art. 90 ust. 3 ustawy Pzp poprze
z jego błędne zastosowanie, a w konsekwencji
bezpodstawne odrzucenie oferty o
dwołującego, która rzekomo zawierać ma rażąco
niską cenę w stosunku do przedmiotu zamówienia;
2) art. 89 ust. 1 pkt 4 u
stawy Pzp poprzez jego błędne zastosowanie, a w konsekwencji
be
zpodstawne odrzucenie oferty odwołującego za rzekome złożenie wyjaśnień ceny,
które miałyby potwierdzać, że oferta zawiera rażąco niską cenę w stosunku do
przedmiotu zamówienia;
3) ewen
tualnie z ostrożności procesowej, na wypadek nieuwzględnienia zarzutów 1 oraz 2:
art. 90 ust. 1 ustawy Pzp poprzez jego niezastosowanie, a w konsekwencji niewezwanie
o
dwołującego do złożenia wyjaśnień uzupełniających, w przypadku gdy zamawiający
miał dalsze wątpliwości na podstawie udzielonych wcześniej wyjaśnień [zarzut
ewentualny].
W związku z podniesionymi zarzutami odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania
i
nakazanie zamawiającemu:
unieważnienia czynności odrzucenia oferty odwołującego,
unieważnienia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej,
przeprowadzenia ponownego badania i oceny ofert z uwzględnieniem oferty
odwołującego,
dokonania ponownego wyboru oferty najkorzystniejszej spośród ofert niepodlegających
odrzuceniu (w tym oferty odwołującego).
II. Pismem wniesionym do akt sprawy w dniu 24 listopada 2020 r.
zamawiający udzielił
odpowiedzi na odwołanie. Zamawiający uznał zarzuty odwołania za niezasadne i wniósł
o
oddalenie odwołania.
III. Pismem wniesionym do Prezesa Izby w dniu 3 listopada 2020 r. wykonawca Ayesa
Polska spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Rudzie Śląskiej zgłosił
przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego. Stanowisko
w
sprawie przystępujący przedstawił w piśmie z dnia 25 listopada 2020 r. Przystępujący
wniósł o oddalenie odwołania.
Po przeprowadzeniu rozprawy z
udziałem stron i uczestnika postępowania, Krajowa
Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła, co następuje.
Izba ustaliła, że nie została wypełniona żadna z przesłanek, o których stanowi art. 189 ust. 2
ustawy Pzp, skutkujących odrzuceniem odwołania.
Izba stwierdz
iła, że odwołujący jest legitymowany, zgodnie z przepisem art. 179 ust. 1
ustawy Pzp, do wniesienia odwołania.
Mając na uwadze dokonane przez odwołującego zastrzeżenie tajemnicy przedsiębiorstwa
uzasadnienie faktyczne zostało sporządzone z uwzględnieniem tej okoliczności.
Na podstawie dokumentacji p
ostępowania Izba ustaliła w szczególności, co następuje:
Pismem z dnia
9 czerwca 2020 r. zamawiający wezwał odwołującego, na podstawie art. 90
ust. 1 ustawy Pzp, do złożenia wyjaśnień, w złożenia dowodów, dotyczących wyliczenia
ceny. W treści wezwania zamawiający nie ograniczył się do przytoczenia brzmienia art. 90
ust. 1 ustawy Pzp,
lecz również wskazał istotne w kontekście przedmiotu zamówienia
elementy ceny, tj. koszty biura In
żyniera Kontraktu, wynagrodzenie członków Personelu
Kluczowego Zespołu Inżyniera Kontraktu oraz wynagrodzenie członków Personelu
Pomocniczego
Zespołu Inżyniera Kontraktu.
Odpowiedzi na ww. wezwanie odwołujący udzielił pismem z dnia 17 czerwca 2020 r., do
którego załączone zostały następujące dokumenty: kalkulacja ceny ofertowej, dwie umowy
o
pracę, sześć oświadczeń personelu, wykaz inwestycji realizowanych w ostatnich latach,
umowa najmu, wyciąg z EKW, faktura za Internet i telefon oraz uzasadnienie zastrzeżenia
tajemnicy przedsiębiorstwa.
Pismem z dn
ia 3 lipca 2020 r. zamawiający wezwał odwołującego, na podstawie art. 90 ust.
1 ustawy Pzp, do złożenia dodatkowych wyjaśnień, w tym dowodów, dotyczących wyliczenia
ceny. W wezwaniu
, odwołując się do treści pierwotnych wyjaśnień, zamawiający wskazał
poszczególne kwestie wymagające przedstawienia uzupełniających wyjaśnień.
Odpowiedzi na ww. wezwanie odwołujący udzielił pismem z dnia 8 lipca 2020 r., do którego
zostały załączone następujące dokumenty: oświadczenie archeologa, decyzja o przyznaniu
dofinansowania
oraz uzasadnienie zastrzeżenia tajemnicy przedsiębiorstwa.
W dniu 20 października 2020 r. zamawiający zawiadomił uczestników postepowania
o
wyborze oferty najkorzystniejszej, a także o odrzuceniu oferty odwołującego na podstawie
art. 90 ust
. 3 w związku z art. 89 ust. 1 pkt 4 ustawy Pzp.
Z decyzją zamawiającego o odrzuceniu oferty nie zgadza się odwołujący. Na początku
uzasadnienia odwołania odwołujący wskazał, że z treści uzasadnienia prawnego czynności
odrzucenia oferty
wynika, że zamawiający nabrał pewności, że cena oferty odwołującego
została skalkulowana na poziomie rażąco niskim (art. 90 ust. 3 ustawy Pzp – przesłanka
pozytywna),
natomiast zamawiający nie stwierdził, że odwołujący nie udzielił wyjaśnień –
przez co rozumie się również złożenie wyjaśnień niewystarczających (art. 90 ust. 3 –
przesłanka negatywna). Zdaniem odwołującego powyższe wyznacza zakres rozpoznania
niniejszej sprawy.
Powyższe stanowisko odwołującego Izba uznała za błędne, gdyż uwzględnienia wymaga
cała treść uzasadnienia czynności odrzucenia oferty odwołującego, z której w sposób
oczywisty wynika, że w ocenie zamawiającego złożone przez odwołującego wyjaśnienia nie
były kompletne i wystarczająco konkretne. W sposób wyraźny zamawiający wskazał na
powyższą okoliczność w części wstępnej uzasadnienia faktycznego: „Przedstawione przez
Wykonawcę wyjaśnienia nie dowodzą w sposób rzetelny, precyzyjny i jednoznaczny, czy
choćby przekonująco uprawdopodabniają, że wszystkie koszty realizacji usługi Inżyniera
Kontraktu zostały skalkulowane na niezaniżonym poziomie, a tym samym że cena całkowita
podana w ofercie nie jest ceną rażąco niską – z następujących powodów: …”
W dalszej części uzasadnienia faktycznego zostały podane – zawarte w 6 punktach -
powody uznania przez zamawiającego, że odwołujący nie sprostał ciążącemu na nim
obowiązkowi wykazania, że zaoferowana przez niego cena nie jest rażąco niska.
W
odniesieniu do wskazanej przez zamawiającego argumentacji i stanowiska odwołującego
przedstawionego w odwołaniu Izba dokonała następującej oceny:
Ad. 1 pomoc publiczna
W treści wezwania z dnia 3 lipca 2020 r. zamawiający zwrócił się do odwołującego
o
wyjaśnienie (w tym złożenie dowodów), w jaki sposób otrzymana pomoc publiczna
wpłynęła na wysokość zaoferowanej ceny. W odwołaniu odwołujący stwierdził, że wbrew
wywodom z
amawiającego w złożonych przez niego wyjaśnieniach znajduje się szczegółowe
wskazanie, jakie koszty zostaną (lub mogą zostać) pokryte z udzielonej pomocy publicznej.
Jednakże na podstawie treści wyjaśnień odwołującego z dnia 8 lipca 2020 r. Izba ustaliła, że
w wyjaśnieniach tych kwota pomocy publicznej nie została w żaden konkretny sposób
uwzględniona w kalkulacji, lecz co najwyżej odwołujący dopuszcza możliwość przeznaczenia
kwoty pomocy publicznej na potrzeby realizacji
zamówienia, jeżeli zajdzie taka potrzeba.
W
tej sytuacji wskazanie pomocy publicznej w treści pierwszych wyjaśnień odwołującego
było mylące – jak wynika z drugich wyjaśnień kwota uzyskana tytułem pomocy publicznej
być może w jakimś zakresie zostałaby przeznaczona na realizację przedmiotowego
zamówienia, a być może na realizację zupełnie innego zamówienia. Brak przedstawienia
konkretnych wyjaśnień dotyczących kwoty pomocy publicznej ma również znaczenie
w
kontekście wskazanego poniżej wynagrodzenia członków personelu kluczowego oraz
personelu pomocniczego w okresie gwarancji i rękojmi.
ad 2 - rezerwa na koszty administracyjne
W odniesieniu do rezerwy na koszty administracyjne Izba uznała wymagania zamawiającego
na nadmierne. Skoro zamawiający nie miał zastrzeżeń co do sposobu wyliczenia
poszczególnych kosztów administracyjnych wskazanych w pkt 2.1.1 – 2.1.3 kalkulacji, to
istotnie budzi zdziwienie, że zamawiający kwestionuje dodatkową (i niewymaganą przez
niego)
kwotę przewidzianą w tym zakresie jako rezerwę - akurat w tym przypadku jest to
faktycznie rezerwa przyjęta na wydatki nieprzewidziane.
ad 3 -
inspektor nadzoru branży gospodarki zielenią oraz specjalista ds. rozliczeń,
sprawozdawczości i roszczeń dla etapu gwarancji i rękojmi
W odwołaniu wskazano, że wymagane przez zamawiającego zaangażowanie personalne
Inżyniera Kontraktu na etapie rękojmi i gwarancji jest nieporównywalnie mniejsze niż na
etapie realizacji robót budowlanych, a zakres obowiązków znacznie ograniczony i nie musi
wymagać jednoczesnej obecności pełnego składu personalnego.
W związku z tym, że nie
sposób na chwilę obecną przyjąć jakie będzie zaangażowanie członków personelu, to
o
dwołujący stworzył odpowiednią rezerwę na cele personalne i z tej rezerwy będzie
dokonywał wypłat odpowiednim członkom personelu za rzeczywiście świadczone przez nich
czynności. Dodatkowo odwołujący ma możliwość skorzystania z pomocy publicznej, którą
otrzymał, a ponadto odwołujący jest w stanie zmniejszyć oczekiwany zysk na zadaniu.
Z kolei w treści wyjaśnień z dnia 8 lipca 2020 r. wskazano, że w przypadku inspektora
nadzoru branży gospodarki zielenią koszty świadczonych przez niego usług w okresie
gwarancj
i i rękojmi, zgodnie z poczynionymi uzgodnieniami z ww. inspektorem, są wliczone
w cenę świadczenia przez niego usług na etapie realizacji robót budowlanych. W odniesieniu
do specjalisty ds. rozliczeń, sprawozdawczości i roszczeń odwołujący wskazał na brak
możliwości wydzielenia odpowiedniej części wynagrodzenia tej osoby pobieranego z tytułu
świadczenia pracy na podstawie umowy o pracę (z uwagi jednoczesne wykonywanie pracy
na rzecz kilku
projektów) – wobec tego wynagrodzenie tej osoby zostało ujęte w puli
„rezerwa”, a ponadto istnieje możliwość skorzystania z kwoty założonej jako zysk, a także
pomocy publicznej.
Zawarte w wyjaśnieniach twierdzenia dotyczące inspektora nadzoru branży gospodarki
zielenią były gołosłowne, albowiem nie zostały poparte żadnym dowodem na potwierdzenie
tego, że koszty świadczonych przez niego usług w okresie gwarancji i rękojmi, zgodnie
z poczynionymi uzgodnieniami z ww. inspektorem (w formie umowy - jak wynika ze
stanowiska odwołującego przedstawionego na rozprawie) są wliczone w cenę świadczenia
przez niego usług na etapie realizacji robót budowlanych. Z kolei wskazanie w odwołaniu na
m
ożliwość skorzystania w odniesieniu do ww. inspektora z puli rezerwy pozostaje
w
sprzeczności z załączoną do wyjaśnień kalkulacją, w której nie została przewidziana
żadna rezerwa w odniesieniu do członków personelu kluczowego.
Z kolei w odniesieniu do spec
jalisty ds. rozliczeń, sprawozdawczości i roszczeń należy
wskazać, że zarówno z treści wyjaśnień jak i z treści odwołania wynika, że wynagrodzenie
ww. osoby w okresie gwarancji i rękojmi nie zostało przez odwołującego w żaden sposób
skalkulowane. Odnosząc się do tego, że wynagrodzenie ww. osoby miałoby zostać pobrane
z puli rezerwy, należy wskazać, że w kalkulacji nie została przewidziana żadna rezerwa
dotycząca okresu gwarancji i rękojmi. Nawet jeżeliby uznać, że wskazana rezerwa dotyczy
również tego okresu, to i tak w dalszym ciągu nie wiadomo w jakiej wysokości
wynagrodzenie to zostało oszacowane – nie ma zatem możliwości dokonania oceny, czy
kwota rezerwy jest wystarczająca, w szczególności, że z kwoty tej miałyby zostać pokryte
jeszcze inne wydatki osobowe.
W odniesieniu
do możliwości sfinansowania wynagrodzeń ww. osób z kwoty uzyskanej
tytułem pomocy publicznej należy odwołać się do przedstawionego powyżej stanowiska co
do bardzo ogólnego charakteru przedstawionych w tym zakresie wyjaśnień.
Izba podziel
a stanowisko odwołującego co do tego, że wykonawca uprawniony jest do
rozliczania się z własnym personelem w inny sposób niż sposób rozliczania ustalony
pomiędzy zamawiającym a wykonawcą. Nie zmienia to jednak tego, że odwołujący nie
przedstawił żadnego dowodu na potwierdzenie uzgodnionego sposoby wynagradzania
inspektora nadzoru branży gospodarki zielenią, jak i nie przedstawił żadnych kalkulacji
w
odniesieniu do ww. osób.
ad 4
– wynagrodzenie personelu pomocniczego w okresie gwarancji i rękojmi
W treści wyjaśnień odwołujący wskazał, że koszty świadczonych usług przez personel
pomocniczy w okresie gwarancji i
rękojmi zostały ujęty zarówno w kwotach zryczałtowanego
wynagrodzenia
(za okres realizacji robót budowlanych oraz okres gwarancji i rękojmi),
w rezer
wie kosztów osobowych, a nadto koszty te mogą zostać zaspokojone z zysku. Nie
było pomiędzy stronami sporne, że wykonawca obowiązany jest do zapewnienia na etapie
gwarancji i rękojmi personelu pomocniczego, natomiast różnica zdań dotyczy stopnia
zaangażowania tego personelu na tym etapie. Izba podziela stanowisko odwołującego co do
tego, że zaangażowanie to będzie znacząco mniejsze w stosunku do okresu realizacji robót
budowla
nych. Może również zdarzyć się tak, że udział na etapie gwarancji i rękojmi któregoś
z członków personelu pomocniczego w ogóle nie będzie potrzeby. Istotne jest jednak to, że
skoro konieczność zaangażowania ww. osób na etapie gwarancji i rękojmi może okazać się
potrzebna
, to odwołujący powinien był dokonać w tym zakresie odpowiedniej kalkulacji na
potrzeby wyceny oferty.
Ważne jest to, że określone wydatki mogą wystąpić, a nie to, że
mogą nie wystąpić. Przy czym sposób dokonania oszacowania zależy od wykonawcy, ale
zamawiający winien mieć możliwość dokonania jego oceny na podstawie informacji
przedstawionych w wyjaśnieniach rażąco niskiej ceny. Oczywiście niezasadne byłoby
przyjmowanie pełnych etatów w okresie gwarancji i rękojmi, kiedy to zaangażowanie
w
realizację zamówienia będzie zdecydowanie mniejsze. Jednakże nie można zgodzić się
z
odwołującym, że takiej kalkulacji nie można sporządzić – jeżeli bowiem wykonawca ustala
z członkiem swojego personelu, że kwota wynagrodzenia za okres gwarancji i rękojmi będzie
zawierać się w wynagrodzeniu za okres realizacji robót, to przecież dokonuje oszacowania
w
tym zakresie (wynagrodzenie wyłącznie za okres realizacji byłoby zapewne niższe).
Z
uwagi na brak możliwości sporządzenia precyzyjnej kalkulacji, za dopuszczalne można
uznać ujęcie wynagrodzeń personelu pomocniczego w okresie gwarancji i rękojmi w ramach
jednej puli, jednakże również w tym przypadku wykonawca musi dokonać oszacowania
wydatków w ramach tej puli, a informacje w tym zakresie winien przedstawić zamawiającemu
w ramach
wyjaśnień rażąco niskiej ceny. Przechodząc do wyjaśnień odwołującego należy
stwierdzić, że odwołujący nie wykazał w jaki sposób dokonał kalkulacji kwoty z tytułu
wynagrodzenia pomocniczego
w okresie gwarancji i rękojmi, a nawet jaką kwotę przyjął
w tym zakresie na potrzeby dokonania wyceny oferty. Zawarte w
wyjaśnieniach twierdzenia
co do tego, że koszty świadczonych usług przez personel pomocniczy w okresie gwarancji
i
rękojmi zostały ujęte w kwotach zryczałtowanego wynagrodzenia są gołosłowne – na ich
potwierdzenie odwołujący nie przedstawił żadnych dowodów. W odniesieniu do twierdzeń co
do ujęcia ww. wynagrodzeń w kwocie rezerwy wydatków osobowych należy powtórzyć
wcześniejszą uwagę co do braku przewidzenia w załączonej do wyjaśnień kalkulacji rezerwy
na wydatki osobowe na etapie gwarancji i
rękojmi, a jedynie na etapie realizacji robót. Nawet
jeżeliby uznać, że wskazana rezerwa dotyczy również tego okresu, to i tak w dalszym ciągu
nie wiadomo w jakiej wysokości wynagrodzenie to zostało oszacowane – nie ma zatem
możliwości dokonania oceny, czy kwota rezerwy jest wystarczająca, w szczególności, że
z
kwoty tej miałyby zostać pokryte jeszcze inne wydatki osobowe, a jest to w ocenie Izby
kwota bardzo niska
. Ogólne twierdzenia o możliwości pokrycia ww. wynagrodzeń z zysku
oraz pomocy publicznej nie mogą zastępować kalkulacji wykonawcy. Twierdzenia, że
wyliczenie kosztów zostało sporządzone w sposób uśredniony, na podstawie doświadczeń
pozyskanych na poprzednich inwestycjach, są zdecydowanie za ogólne – nie stanowią dla
zamawiającego żadnej konkretnej informacji pozwalającej na ocenę, czy odwołujący
skalkulował cenę oferty w sposób rzetelny, co nie pozostaje bez wpływu na należyte
wykonanie zamówienia.
ad 5
— laboratorium
Przedstawione w
wyjaśnieniach informacje o własnym laboratorium są na tyle ogólne
(w
szczególności brak jest konkretnych informacji co do sposoby dokonanej kalkulacji), że
w
ogóle nie sposób ocenić znaczenia tego składnika ceny w kontekście dokonanej przez
odwołującego wyceny oferty.
ad 6 -
ogólne stwierdzenia
Stanowisko przedstawione w pkt 6 uzasadnienia czynn
ości odrzucenia oferty odwołującego
w ocenie Izby stanowi pewne podsumowanie oceny wyjaśnień przedstawionych przez
odwołującego jako wyjaśnień niewystarczających i mało konkretnych. Oczywiste jest, że
zacytowane przez zamawiającego fragmenty wyjaśnień odwołującego nie mogłyby
przesądzać o niewypełnieniu przez odwołującego obowiązku, o którym mowa w art. 90 ust. 2
ustawy Pzp, gdyż o tym decyduje cała treść wyjaśnień wraz z dowodami.
Mając na uwadze powyższe Izba podzieliła końcową ocenę, jakiej dokonał zamawiający
w
stosunku do wyjaśnień ceny oferty (wraz z dowodami) udzielonych przez odwołującego.
Realizacja przedmiotu zamówienia została podzielona na dwa okresy, tj. okres realizacji
robót budowlanych i okres gwarancji i rękojmi. Z treści tych wyjaśnień nie wynika, że
odwołujący w sposób rzetelny wycenił wynagrodzenie części personelu kluczowego oraz
personelu pomocniczego na etapie gwarancji i rękojmi. W związku z tym zamawiający nie
może mieć pewności co do należytej realizacji przedmiotu zamówienia w okresie gwarancji
i
rękojmi. Należyta realizacja zamówienia wyłącznie w okresie realizacji robót budowlanych
z
pewnością nie będzie stanowiła zaspokojenia interesu zamawiającego ani interesu
publicznego. W konsekwencji powyższego wynagrodzenie części personelu kluczowego
i personelu pomocniczego
w okresie gwarancji i rękojmi z pewnością należy uznać za istotną
cześć składową ceny oferty.
Zamawiający skierował do odwołującego wezwanie do złożenia wyjaśnień ceny oferty
w
związku z wystąpieniem obligatoryjnych przesłanek wskazanych w art. 90 ust. 1a ustawy
Pzp. W tych okolicznościach w stosunku do oferty odwołującego powstało domniemanie
rażąco niskiej ceny, które mogło zostać obalone poprzez udzielenie kompletnych
i
wystarczająco konkretnych wyjaśnień, stanowiących odpowiedź na treść wezwania
zamawiającego, popartych odpowiednimi dowodami. Zgodnie z przepisem art. 90 ust. 2
ustawy Pzp obowiązek wykazania, że oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny lub kosztu –
spoczywa na wykonawcy.
Jak wynika z powyższego stanowiska, Izba podzieliła stanowisko
zamawiającego, że odwołujący nie sprostał ww. obowiązkowi, co prowadzi do stwierdzenia,
że domniemanie rażąco niskiej ceny oferty nie zostało obalone. W konsekwencji zaistniała
podstawa do odrzucenia oferty wykonawcy jako zawie
rającej rażąco niską cenę lub koszt
w
stosunku do przedmiotu zamówienia – art. 89 ust. 1 pkt 4 w zw. z art. 90 ust. 3 ustawy
Pzp. Izba nie podziela
poglądu odwołującego, że dla niniejszej sprawy istotne znaczenie ma
okoliczność, że za realizację zamówienia przewidziane zostało wynagrodzenie ryczałtowe.
Przepisy ustaw
y Pzp nie przewidują w tym zakresie żadnego rozróżnienia, jeżeli chodzi
o
możliwość badania ceny oferty pod kątem tego, czy jest ona rażąco niska. W każdym
przypadku, bez wz
ględu na rodzaj wynagrodzenia, wykonawca podejmujący decyzję
o
wzięciu udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia obowiązany jest dokonać
rzetelnej wyceny swojej oferty. Wykonawca musi się liczyć z tym, że w trakcie postępowania
może zostać wezwany do wykazania prawidłowości i rzetelności skalkulowanej ceny oferty,
a
niedopełnienie tego obowiązku będzie skutkować odrzuceniem jego oferty. Jednocześnie
Izba stwierdziła, że zamawiający słusznie nie wystosował do odwołującego kolejnego
wezwania do przedstawienia
uzupełniających wyjaśnień. Jak wielokrotnie wskazywano
w
orzecznictwie Izby ponowne wezwanie do wyjaśnień na podstawie art. 90 ust. 1 ustawy
Pzp może mieć miejsce wyłącznie w sytuacji, w której poprzednie wyjaśnienia były
wystarczająco konkretne i stanowiły kompletną odpowiedź na wezwanie, jednakże istnieje
potrzeba po stronie zamawiającego zadania dodatkowych pytań dotyczących pewnych
szczegółowych kwestii. Jak wskazano powyżej taka sytuacja nie wystąpiła w niniejszej
sprawie.
Nie można również podzielić stanowiska odwołującego, że w ramach uzasadnienia
faktycznego zamawiający przedstawił jedynie swoje wątpliwości w odniesieniu do wyjaśnień
odwołującego – z uzasadnienia tego jasno wynika, że zawiera ona wskazanie braków
w
wyjaśnieniach odwołującego. W tej sytuacji przedstawienie przez odwołującego
uzupełniających wyjaśnień, pomimo obowiązku złożenia ich na wcześniejszym etapie
post
ępowania, stanowiłoby naruszenie zasady zachowania uczciwej konkurencji i równego
traktowania wykonawców (art. 7 ust. 1 ustawy Pzp).
Biorąc pod uwagę powyższe Izba orzekła jak w punkcie pierwszym sentencji, na podstawie
art. 192 ust. 1 ustawy Pzp.
O kosztach postępowania odwoławczego Izba orzekła na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 Pzp
oraz § 3 pkt 1 i 2 i § 5 ust. 3 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca
2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów
kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. z 2018 r. poz. 972),
stosownie do wyniku postępowania.
Przewodnicz
ący: ..……………………