Sygn. akt: KIO 2861/20
POSTANOWIENIE
z dnia 25 listopada 2020 roku
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodnicz
ący: Katarzyna Poprawa
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym
bez udziału Stron w dniu 25 listopada 2020 roku
odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 2 listopada 2020 roku
przez
Wykonawcę Simple spółka akcyjna z siedzibą w Warszawie w postępowaniu
prowadzonym przez
Zamawiającego Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie
z siedzib
ą w Warszawie
p
rzy
udziale
wykonawcy
S&T
Services
Polska
spółka
z
ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie zgłaszającego przystąpienie do
postępowania odwoławczego o sygnaturze akt KIO 2861/20 po stronie Odwołującego
postanawia:
umarza postępowanie odwoławcze,
2) n
akazuje zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
Wykonawc
y Simple spółka akcyjna z siedzibą w Warszawie kwoty 15 000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) stanowiącej wartość
wniesionego wpisu.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1843 ze zm.), na niniejsze postanowienie
– w terminie
7 dni od dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: ……………………..………….
Sygn. akt KIO 2821/20
Uzasadnienie
Zamawiający – Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie z siedzibą
w Warszawie prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie
przetargu nieograniczonego, przedmiotem którego jest „Budowa i wdrożenie zintegrowanego
systemu informatycznego klasy ERP dla Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody
Polskie wraz ze świadczeniem serwisu utrzymaniowego i usług rozwoju". Numer
referencyjny: KZGW/KGF/133/2020 zwane dalej
„Postępowaniem".
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej Nr: 2020/S 206-500699 z dnia 22.10.2020 r.
Postępowanie prowadzone jest
w trybie przetargu nieograniczonego, na podstawie ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo
zamówień publicznych (t.j.: Dz. U. z 2019 r., poz. 1843 ze zm.) zwanej dalej „ustawą”
lub „PZP”. Wartość zamówienia przekracza kwoty określone w przepisach wydanych
na podstawie art. 11 ust. 8 ww. ustawy.
W dniu 2 listopada
2020 roku do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej zostało
wniesione odwołanie przez Wykonawcę Simple S.A. z siedzibą w Warszawie zwanego dalej
Odwołującym wobec postanowień Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie następujących przepisów prawa zamówień
publicznych:
1) naruszenie przepisu art. 29 ust. 1 i 2 w zw. z art. 7 ust. 1 ustawy PZP poprzez opisanie
przedmiotu zamówienia w sposób niejednoznaczny i niewyczerpujący oraz
nieuwz
ględniający wszystkich wymagań i okoliczności mogących mieć wpływ
na sporządzenie oferty, a także ograniczający konkurencję, wyrażające się w:
a)
wymaganiu dostarczenia i wdrożenia jednego systemu informatycznego, jako całości
rozwiązania o jednolitym interfejsie, wspólnej bazie danych, centralnym module
administracyjnym, wymagając, aby wszystkie wymagania funkcjonalne zrealizowane
zostały w oparciu o jeden system informatyczny, narzucając tym samym stosowanie
konkretnych technologii i mechanizmów systemowych, w sytuacji, gdy dokumentacja
postępowania wskazuje, że na zamawiany system składa się z kilku
obszarów/podsystemów (ERP, BI, HCM/Portal pracowniczy, EOD/Zamówienia
publiczne, Moduł do opłat za usługi wodne), które co do zasady realizują różne
procesy,
dedykowane są różnym grupom użytkowników i które to mogą być
wykonane za pomocą różnych rozwiązań zespolonych ze sobą w ramach jednego,
zintegrowanego systemu informatycznego (ZSI), a wybór tych rozwiązań, a także ich
zastosowanie jest domeną wykonawców, w zależności od przyjętego modelu
wykonania systemu -
opis przedmiotu zamówienia ogranicza przez to konkurencję,
bowiem
narzuca
on
wykonawcom
stosowanie
konkretnych
technologii
i
mechanizmów systemowych, które irrelewantne są z punktu widzenia
zadośćuczynieniu potrzebom Zamawiającego, a uniemożliwiają wzięcie udziału w
postępowaniu szeregu wykonawcom, którzy w ramach prowadzonej przez siebie
działalności zajmują się dostarczeniem tego typu systemów;
b)
zaniechaniu zdefiniowania szeregu istotnych pojęć używanych w SIWZ i OPZ,
co uniemożliwia jednoznaczne określenie wymagań ogólnych dla zamawianego
systemu i przeprowadzenie rzetelnej wyceny oferowanego rozwiązania na potrzeby
sporządzenia i złożenia oferty;
2) naruszenie przepisu art. 29 ust. 1 i 2 w zw. z art. 7 ust. 1 ustawy PZP poprzez opisanie
przedmiotu zamówienia w sposób ograniczający konkurencję, wyrażające się w
wymaganiu dostarczenia systemu zbudowanego co najmniej w architekturze
trójwarstwowej klient - serwer, przy interfejsie webowym interpretowanym i wyświetlanym
przez określone przeglądarki internetowe, w sytuacji, gdy wymaganie takie nie jest
podyktowane szczególnymi potrzebami Zamawiającego lub innymi obiektywnymi
względami, a sposób prezentowania systemu użytkownikowi zależny od przyjmowanych
przez wykonawców różnych modeli, nie wpływa na wartość funkcjonalną dostarczanych
systemów i powodzeniem, a także dodatkowymi korzyściami dla użytkowników, może być
zapewniony za pomocą dwuwarstwowej architektury systemu, której zastosowanie
bynajmniej
nie wyklucza możliwości wyświetlania użytkownikom interfejsu w przeglądarce
internetowej -
wymaganie dostarczenia systemu opartego o architekturę trójwarstwową w
sposób opisany przez Zamawiającego uniemożliwia wzięcie udziału w postępowaniu
szeregu wyko
nawcom, którzy w ramach prowadzonej przez siebie działalności zajmują
się dostarczeniem tego typu systemów, a które oparte są o architekturę dwuwarstwową;
3) naruszenie przepisu art. 29 ust. 1 i 2 w zw. z art. 7 ust. 1 ustawy PZP poprzez opisanie
przedmiot
u zamówienia w sposób nieuwzględniający wszystkich wymagań i okoliczności
mogących mieć wpływ na sporządzenie oferty, a także ograniczający konkurencję,
wyrażające się w ustanowieniu wymagania, zgodnie z którym, w przypadku pracy na
dwóch monitorach system powinien dopasować wygląd ekranu oraz umożliwiać
określenie wyświetlania elementów Systemu na wskazanym przez użytkownika ekranie, w
sytuacji, gdy w systemach typu ERP nie jest technicznie możliwym sterowanie
wyświetlaniem różnych elementów systemu na różnych monitorach, a wymaganie tego
typu sprowadza się właściwie nie do opisu funkcjonowania systemu, a sposobu pracy
użytkownika (który może otworzyć dwa niezależne okna przeglądarki, wyświetlając je na
różnych monitorach - „przeciągając” poszczególne okna na dany ekran) czy rozwiązań
sprzętu (monitora), na który system nie ma bezpośredniego wpływu, jako na urządzenie
techniczne, wyświetlające jedynie pracę systemu;
4) naruszenie przepisu art. 29 ust. 1 i 2 w zw. z art. 7 ust. 1 ustawy PZP poprzez opisanie
przedmiotu zamówienia w sposób nieuwzględniający wszystkich wymagań i okoliczności
mogących mieć wpływ na sporządzenie oferty, a także ograniczający konkurencję,
wyrażające się w wymaganiu zapewnienia integracji przedmiotu zamówienia z szeregiem
systemów wymienionych przykładowo w SIWZ (nie jest to lista zamknięta),
bez jednoczesnego określenia odpowiedzialności Zamawiającego i Wykonawcy
za prawidłową realizację tego obowiązku oraz bez wskazania jakie możliwości
integracyjne posiadają systemy mające podlegać integracji z przedmiotem zamówienia;
5) naruszenie przepisu art. 29 ust. 1 i 2 w zw. z art. 7 ust. 1 ustawy PZP i art. 387 ustawy z
23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz.U. z 2020 r., 1740 j.t.) w zw. z art. 14 ust. 1
ustawy PZP poprzez nałożenie na Wykonawcę w szeregu postanowień pkt. 12 zał. Nr 1
do SIWZ - OPZ oraz w pkt. 11 i 30 Tabeli 6 -
Szczegółowe wymagania dotyczące zakresu
Produktów, bliżej sprecyzowanych w treści uzasadnienia odwołania, obowiązków
związanych z Migracją Danych, które są nieprecyzyjne i niejednoznaczne, co
uniemożliwia oszacowanie czasu i kosztów ich wykonania, jak również - ze względu na
istotę procesu migracji danych oraz fakt, że to Zamawiający jest dysponentem danych
mających podlegać migracji - prowadzi do wniosku o nałożeniu na wykonawcę
zobowiązań niemożliwych do wykonania.
Z uwagi na powyższe, Odwołujący wniósł o:
uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu dokonania czynności polegającej
na modyfikacji dokumentacj
i postępowania tj.:
(dot. zarzutu nr 1)
a)
wymagania OG.33 (pkt. 9 zał. nr 1 do SIWZ - OPZ) poprzez zastąpienie jego
dotychczasowej treści następującą „Moduł administracyjny Systemu musi umożliwiać
zarządzanie Użytkownikami.” albo jego modyfikację, w sposób który dopuści
dostarczenie modułu administracyjnego dla każdego z dostarczonych podsystemów
składających się na ZSI i ograniczy wspólną część wymagań dla całego systemu
do wymagań określonych w punktach OG.36-42 OPZ,
b)
wymagania OG.78 (pkt. 9 zał. nr 1 do SIWZ - OPZ) poprzez jednoznaczne
zdefiniowanie pojęcia „rozwiązanie techniczne” przy założeniu możliwości
dostarczeniu różnych podsystemów (z odmiennym wyglądem i obsługą interfejsu) w
ramach ZSI
do realizacji poszczególnych procesów albo poprzez usunięcie tego
wymagania z OPZ,
c)
wymagania OG.104 (pkt. 9 zał. nr 1 do SIWZ - OPZ) poprzez jego usunięcie z OPZ
lub zastąpienie jego dotychczasowej treści, następującą: „Jeden motor bazy danych.
Zamawiający dopuszcza zastosowanie innych baz technicznych w ramach
pos
zczególnych komponentów systemu. ”,
d)
wymagania OG.105 (pkt. 9 zał. nr 1 do SIWZ - OPZ) poprzez jego usunięcie z OPZ,
e)
wymagania OG.106 (pkt. 9 zał. nr 1 do SIWZ - OPZ) poprzez jego usunięcie z OPZ,
f)
zdefiniowanie w pkt. 9 zał. nr 1 do SIWZ - OPZ pojęcia „powiązane aplikacje”,
(dot. zarzutu nr 2)
g)
wymagania OG. 2 (pkt. 9 zał. nr 1 do SIWZ - OPZ) poprzez zastąpienie jego
dotychczasowej treści następującą: „System musi być zbudowany co najmniej
w architekturze trójwarstwowej klient - serwer, w której klient oparty jest o technologię
tzw. "cienkiego klienta". Dla wybranych aplikacji ZSI (nie obejmujących
funkcjonalności dostarczanych masowym użytkownikom np. Portal Pracowniczy,
Workflow/Zamówienia
Publiczne)
Zamawiający
dopuszcza
architekturę
dwuwarstwową z serwerem aplikacji typu serwer terminalowy udostępniającym
aplikację ERP wszystkim jego użytkownikom.”,
h)
wymagania OG. 12 (pkt. 9 zał. nr 1 do SIWZ - OPZ) poprzez zastąpienie jego
dotychczasowej treści następującą: „Interfejs webowy musi być poprawnie
interpret
owany i wyświetlany przez przeglądarki FireFox 75, Google Chrome 81, Edge
81 oraz ich nowsze wersje. Dla aplikacji ERP Zamawiający dopuszcza dostarczenie
rozwiązania umożliwiającego wyświetlanie tej aplikacji w w/w przeglądarkach lub
w dedykowanym klienci
e terminalowym. ”,
i)
wymagania OG. 19 (pkt. 9 zał. nr 1 do SIWZ - OPZ) poprzez zastąpienie jego
dotychczasowej treści następującą: „Możliwość odczytu i zapisu lub modyfikacji
danych z poziomu przeglądarki lub klienta terminalowego”,
(dot. zarzutu nr 3)
j) wym
agania OG. 19 (pkt. 9 zał. nr 1 do SIWZ - OPZ) poprzez jego usunięcie z OPZ
albo zastąpienie jego treści następującą: „System musi umożliwiać otwieranie przez
jednego użytkownika kilku sesji Systemu na jednej fizycznej końcówce klienta
umożliwiając równoległą pracę w kilku obszarach funkcjonalnych. ",
(dot. zarzutu nr 4)
k)
wymagania OG.107 (pkt. 9 zał. nr 1 do SIWZ - OPZ) poprzez usunięcie z treści opisu
tego wymagania sformułowania „i inne” i zastąpienie go:
określeniem pełnej listy systemów wraz z dokumentacją ich interfejsów wymiany
danych, z którymi ma nastąpić integracja, wraz ze wskazaniem wszystkich
technicznych informacji, dzięki którym możliwa będzie ta integracja,
a w szczególności m.in.:
i.
specyfikacji interfejsu i protokołu wymiany danych w stopniu umożliwiającym
ocenę i wycenę przez Wykonawcę prac niezbędnych do przeprowadzenia
integracji,
ii.
dokumentacji ww. elementów umożliwiających integrację w stopniu
umożliwiającym ocenę i wycenę przez Wykonawcę prac niezbędnych
do przeprowadzenia integracji,
iii.
oczekiwanego zakresu danych i procesów w zakresie których ma następować
wymiana danych,
iv.
innych niezbędnych do wyceny informacji technicznych,
wprowadzenie do SIWZ oraz wzoru Umowy postanowień, zgodnie z którymi
Zamawiający zobowiąże się do pozyskania we własnym zakresie i na własny koszt
wszelkich niezbędnych do przeprowadzenia integracji informacji i danych
od producentów lub autorów eksploatowanych systemów i baz danych, z którymi
ma nastąpić integracja.
(dot. zarzutu nr 5)
l)
wymagań określonych w pkt 12 zał. nr 1 do SIWZ - OPZ poprzez:
uregulowanie, że Zamawiający będzie odpowiedzialny za dostarczenie danych
w ustalonej na etapie analizy formie i formacie, ich uporządkowanie i scalenie,
merytoryczną weryfikację oraz ewentualne uzupełnienie brakujących danych, jeśli
ich istnienia będzie wymagał nowy system,
precyzyjne zdefiniowanie szczegółowego zakresu migrowanych danych (bez
odraczania tej czynności do etapu Analizy Przedwdrożeniowej),
- zamieszczenie zapewnienia Zam
awiającego, że pozyska on we własnym zakresie
i na własny koszt wszelkie niezbędne do przeprowadzenia migracji informacje i
dane od producentów lub autorów eksploatowanych baz danych, z których ma
nastąpić migracja danych do ZSI;
obciążenie kosztami postępowania odwoławczego Zamawiającego, w tym zasądzenie
od Zamawiającego na rzecz Odwołującego kosztów zastępstwa przed Krajową Izbą
Odwoławczą.
W dniu 24 listopada 2020 r.
przed otwarciem rozprawy Zamawiający złożył odpowiedź
na odwołanie, w której oświadczył, iż postanowił uwzględnić w całości zarzuty podniesione
w odwołaniu oraz wnosi o umorzenie postępowania odwoławczego.
Krajowa Izba Odwoławcza stwierdziła, że wobec uwzględnienia w całości zarzutów
podniesiony
ch w odwołaniu oraz wobec okoliczności, że do postępowania odwoławczego
po stronie Zamawiającego nie przystąpił w terminie żaden wykonawca, zgodnie z art. 186
ust. 2
ustawy, zaistniały przesłanki do umorzenia postępowania odwoławczego.
Izba wskazuje, że zgodnie z treścią art. 186 ust. 2 ustawy, w przypadku umorzenia
postępowania
przez
Izbę
na
skutek
uwzględnienia
przez
Zamawiającego
w całości zarzutów przedstawionych w odwołaniu, oraz braku zgłoszonego w terminie
przystąpienia po stronie Zamawiającego, Zamawiający wykonuje, powtarza lub unieważnia
czynności w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego zgodnie z żądaniem
zawartym w odwołaniu.
W tym stanie rzeczy, Izba
– zgodnie z przepisem art. 186 ust. 2 ustawy Pzp
postanowiła umorzyć postępowanie odwoławcze.
O kosztach postępowania orzeczono stosownie do jego wyniku na podstawie art. 192
ust. 9 oraz art. 192 ust. 10, 186 ust 6 pkt 1)
Prawa zamówień publicznych oraz w oparciu
o przepisy § 3 i § 5 ust. 1 pkt 1 lit a) rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów
z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania
oraz rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. z
Przewodniczący: ………………………………