Sygn. akt KIO 2884/20
POSTANOWIENIE
z dnia 25 listopada 2020 roku
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
P
rzewodniczący:
Katarzyna Poprawa
Protokolant:
Rafał Komoń
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym
z udziałem stron w dniu 25 listopada 2020 roku
w Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu
4 listopada 2020 roku przez
Odwołującego Iris Investmens Spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Gorzowie Wielkopolskim w postępowaniu prowadzonym
przez Zamawiaj
ącego Gorzowski Ośrodek Technologiczny Park Naukowo-Przemysłowy
Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Gorzowie Wielkopolskim
przy udziale wykonawcy
Gotech Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą
w Gorzowie Wielkopolskim,
zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego
o sygn. akt KIO 2884/20 po stronie
Zamawiającego
postanawia:
Odrzuca odwołanie.
Kosztami postępowania obciąża Odwołującego Iris Investmens spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Gorzowie Wielkopolskim i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 10 000 zł 00 gr
(dzies
ięć tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez Odwołującego Iris
Investmens spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Gorzowie
Wielkopolskim
w Warszawie tytułem wpisu od odwołania.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1843, ze zm.) na niniejsze postanowienie
– w terminie
7 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Gorzowie Wielkopolskim.
Przewodniczący:
……………..………………
Sygn. akt KIO 2884/20
Uzasadnienie
Zamawiający – Gorzowski Ośrodek Technologiczny Park Naukowo-Przemysłowy
Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Gorzowie Wielkopolskim, prowadzi
postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na zadanie pn.„ Remont i przebudowa
budynku biurowego” zamówienie realizowane w ramach projektu pt. „Stworzenie w Gorzowie
Wielkopolskim i
nkubatora przedsiębiorczości — Think Tank - stanowiącego platformę
wsparcia zawierającą zestaw proinnowacyjnych, profesjonalnych usług dla lubuskich
przedsiębiorstw ” (zwane dalej postępowaniem).
Ogłoszenie o zamówieniu zostało zamieszczone w Biuletynie Zamówień Publicznych
nr 575370-N-2020 z dnia 19 sierpnia 2020 r.
Postępowanie prowadzone jest w trybie
przetargu nieograniczonego,
o wartości zamówienia poniżej kwot określonych w art. 11 ust.
na podstawie ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (t.j.: Dz. U.
z 2019 r., poz. 1834 ze zm.)
zwanej dalej „ustawą” lub „Pzp”.
W dniu
4 listopada 2020 roku do Krajowej Izby Odwoławczej zostało wniesione odwołanie
przez wykonawcę Iris Investments Spółka z o.o. z siedzibą w Gorzowie Wielkopolskim,
zwanego dalej Odwołującym wobec czynności Zamawiającego polegających na:
a) wyborze najkorzystniejszej oferty
b) wykluczeniu
Odwołującego z postępowania
c) odrzuceniu
oferty Odwołującego.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu działanie niezgodne z przepisami ustawy Prawo
zamówień publicznych poprzez naruszenie:
1. art. 2 ust. 7a Pzp -
poprzez jego błędną wykładnię i dokonanie oceny treści oferty
Odwołującego z rażącym pominięciem celu postępowania, jakim jest dokonanie
wyboru oferty wykonawcy, który złożył ofertę najkorzystniejszą,
2. art. 7 ust. 1 i ust. 2 Pzp - poprzez jego niezastosowanie i przygotowanie
oraz przeprowadzenie postępowanie o udzielenie zamówienia w sposób zapewniający
zachowanie uczciwej konkurencji i równe traktowanie wykonawców oraz zgodnie
z zasadami proporcjonalności i przejrzystości oraz wykonywanie czynności związanych
z przygotowaniem i przeprowadzeniem postępowania o udzielenie zamówienia przez
osoby, które nie zapewniały bezstronności i obiektywizmu,
3. art. 17 ust. 1 pkt 14 Pzp -
poprzez jego niezastosowanie i brak wyłączenia osób
wykonujących czynności w postępowaniu o udzielenie zamówienia, które pozostają
z Odwołującym w takim stosunku prawnym lub Taktycznym, że może to budzić
uzasadnione wątpliwości co do bezstronności tych osób,
4. art. 24 ust. 5 pkt 3 Pzp - poprzez jego niezastosowanie brak wykluczenia przez
Zamawiającego wykonawcy w sytuacji gdy wykonawca lub osoby, o których mowa
w ust. 1 pkt 14, uprawnione do reprezentowania wykonawcy pozostają w relacjach
okr
eślonych w art. 17 przesłanki wyłączenia z udziału w czynnościach w postępowaniu
ust. 1pkt 2-4 z:
a)
zamawiającym,
b) osobami uprawnionymi do reprezentowania
zamawiającego,
c)
członkami komisji przetargowej,
d)
osobami, które złożyły oświadczenie, o którym mowa w art. 17 przesłanki
wyłączenia z udziału w czynnościach w postępowaniu ust. 2a,
5. art. 22a ust. 3 Pzp -
poprzez jego niezastosowanie i błędny brak zbadania,
w
identyczny jak w stosunku do Odwołującego sposób, czy podmioty trzecie, na
potencjał których powoływał się Odwołujący w zakresie doświadczenia - wykonanie
elewacji budynku w formie fasady o konstrukcji aluminiowej o pow. min. 300 m
spełniają
wskazane w SIWZ warunki,
6. art. 22a ust. 6 Pzp -
poprzez błędne niezastosowanie i brak zażądania od Odwołującego
zastąpienia podmiotu trzeciego, jeżeli zdolności techniczne lub zawodowe lub sytuacja
ekonomiczna lub finansowa podmiotu, o którym mowa w ust. 1 Pzp. nie potwierdzają
spełnienia przez wykonawcę warunków udziału w postępowaniu lub zachodzą wobec
tych podmiotów podstawy wykluczenia, innym podmiotem lub podmiotami
lub, ewentualnie, zobowiązał się do osobistego wykonania odpowiedniej części
zamówienia, jeżeli wykaże zdolności techniczne lub zawodowe lub sytuację finansową
lub ekonomiczną, o których mowa w ust. 1 Pzp.,
7. art. 24 ust. 1 pkt 12 Pzp -
poprzez jego niewłaściwe zastosowanie i błędne uznanie,
iż Odwołujący podlega wykluczeniu z postępowania, gdyż nie wykazał spełnienia
warunku do udziału w postępowaniu w zakresie doświadczenia - wykonanie elewacji
budynku w formie fasady o konstrukcji aluminiowej powierzchni minimum 300 m
podczas gdy Odwołujący wykazał spełnienie powyższego warunku powołując
się na takie podmioty trzecie jak Zen Alluminium Sp. z o.o., BP-Metal Sp. z o.o.
i
przedkładając Zamawiającemu odpowiednie referencje,
8. art. 24 ust. 1 pkt 16 i 17 Pzp -
poprzezjego niewłaściwe zastosowanie i błędne uznanie,
iż:
a)
Odwołujący
podlega
wykluczenia
z
postępowania,
gdyż
powoływał
się na nieprawdziwe informacje, iż w ramach inwestycji Dworska 13 Konstancin -
Jeziorna zrealizowano roboty budowlane, roboty sanitarne i roboty elektryczne
o wartości nie mniejszej niż 10.000.000,00 zł brutto, podczas gdy są to informacje
prawdziwe i w rzeczywistości wskazana inwestycja wynosiła ponad 20.000.000,00
zł brutto,
b)
Odwołujący podlega wykluczeniu z postępowania, gdyż z wyniku rażącego
niedbalstwa przedstawił informacje wprowadzające w błąd Zamawiającego,
mogące mieć wpływa na decyzje podejmowane przez Zamawiającego
w
postępowaniu o udzielenie zamówienia,
8. naruszenie art. 29 ust. 2 Pzp - poprzez jego niezastosowanie i zaniechanie
sporządzenia opisu przedmiotu zamówienia w sposób, który nie utrudniałby uczciwej
konkurencji,
§ 2 ust 6 Rozporządzenia Ministra Rozwoju z dnia 26 lipca 2016 r., w sprawie rodzajów
dokumentów, zwane dalej „rozporządzenie”, jakich może żądać zamawiający
od wykonawcy w postępowaniu o udzielenie zamówienia, poprzez jego niezastosowanie
i niewezwanie i niezwrócenie się przez Zamawiającego do podmiotu trzeciego R. D.
pr
owadzącej działalność gospodarczą pod firmą PPHU Redan w celu ustalenia, m.in czy
wykonane przez nią, a wskazane w zał. nr 5 do SIWZ roboty budowlane były wykonane
należycie.
Tak
jak
Zamawiający
uczynił
to
zgłaszając
się bezpośrednio do PPHU „MATEXIM“ H. i wspólnicy spółka jawna,
10. art. 26 ust. 3 oraz art. 26 ust. 4 Pzp -
poprzez jego niewłaściwe zastosowanie,
polegające na wyznaczeniu przez Zamawiającego zbyt krótkiego obiektywnie
niemożliwego do dochowania - terminu na złożenie wskazanych przez Zamawiającego
dokumentów i wyjaśnień, podczas gdy z powyższych przepisów wynika, że termin ten
winien być odpowiedni, tj. realnie umożliwiający realizację wezwania przez wykonawcę
ewentualnie poprzez błędne niezastosowanie i brak wezwania Odwołującego
do złożenia oświadczenia o którym mowa w art. 25a ust. 1 Pzp., oświadczeń,
oświadczeń lub dokumentów potwierdzających okoliczności, o których mowa w art. 25
ust.
1, lub innych dokumentów niezbędnych do przeprowadzenia postępowania,
11. art. 89 ust.l pkt 5 Pzp -
poprzez jego niewłaściwe zastosowanie z powodu błędnego
uznania, że zaszły przesłanki skutkujące wykluczeniem Odwołującego z przetargu,
podczas gdy Odwołujący w treści uzasadnienia niniejszego Odwołania wyraźnie
wskazuje, że żadna z powołanych przez Zamawiającego rzekomych przesłanek
uzasadniających wykluczenie Odwołującego nie miała miejsca, a zatem nie było
podstaw do jego wykluczenia z przetargu,
12. art. 89 ust. 1 pkt 7a i ewentualnie art. 89 ust. 1 pkt 8 w zw. z art. 85 ust. 2 i art. 7 ust. 1
Pzp -
poprzez jego niewłaściwe zastosowanie i błędne uznanie, że Odwołujący dopuścił
do sytuacji upadku związania złożoną przez niego ofertą co doprowadziło do błędnego
wykluczenia Odwołującego z przetargu,
art. 91 ust. 1 Prawa zamówień publicznych w zw. z art. 7 ust. 3 Prawa zamówień
publicznych, polegające na bezpodstawnym wyborze oferty wykonawcy ubiegających
się o udzielenie zamówienia GOTECH Sp. z o.o. podczas gdy za najkorzystniejszą
ofertę w Postępowaniu winna być uznana oferta Odwołującego.
Ma
jąc na względzie powyższe, Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania oraz:
a)
nakazanie Zamawiającemu unieważnienia czynności wyboru najkorzystniejszej oferty
b)
nakazanie Zamawiającemu unieważnienie czynności wykluczenia Odwołującego
z postępowania,
c) nakaz
anie
Zamawiającemu
unieważnienia
czynności
odrzucenia
oferty
Odwołującego,
d)
nakazania Zamawiającemu dokonania czynności powtórzenia badania i oceny oferty
z udziałem oferty Odwołującego, a w tym ponownego wezwania Odwołującego
w trybie art. 26 ust. 3
oraz ust. 4 Prawa zamówień publicznych do uzupełnienia
oraz wyjaśnienia dokumentów we wcześniej wskazanym zakresie.
e)
o zasądzenie od Zamawiającego na rzecz Odwołującego kosztów postępowania
odwoławczego.
Dnia 6 listopada 2020 roku do
postępowania odwoławczego zgłosił przystąpienie po stronie
Zamawiającego wykonawca Gotech Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą
w Gorzowie Wielkopolskim, wnosząc o oddalenie odwołania .
Izba ustaliła i zważyła, co następuje:
Izba na posiedzeniu niejawnym
z udziałem stron i uczestników postępowania
dokonała czynności formalnoprawnych i sprawdzających, w wyniku których stwierdziła,
że odwołanie podlega odrzuceniu na podstawie art. 189 ust. 2 pkt 7 w związku z art. 180 ust.
5 ustawy Pzp.
Przepis art. 189 u
st. 2 ustawy Pzp zawiera enumeratywne wyliczenie przesłanek
stanowiących podstawę odrzucenia odwołania, których zaistnienie w danej sprawie Izba
zobowiązana jest wziąć pod uwagę z urzędu. Zgodnie art. 189 ust. 2 pkt 7 ustawy Pzp Izba
odrzuca odwołanie, jeżeli stwierdzi, że odwołujący nie przesłał zamawiającemu kopii
odwołania, zgodnie z art. 180 ust. 5.
Zgodnie z art. 180 ust. 5 ustawy odwołujący zobowiązany jest do przesłania kopii odwołania
zamawiającemu przed upływem terminu do wniesienia odwołania w taki sposób, aby mógł
on zapoznać się z jego treścią przed upływem tego terminu.
Na posiedzeniu z udziałem stron i uczestników postępowania, Zamawiający podniósł,
iż w dniu 4 listopada 2020 roku, został powiadomiony przez Odwołującego drogą
elektroniczną o wniesieniu odwołania. Przesłane odwołanie było niekompletne, brakowało
stron w uzasadnieniu odwołania, na co wskazywała strona 20 (ostatnia z przesłanych)
kończąca się niezakończonym zdaniem.
Zamawiający poinformował Odwołującego o przesłaniu niekompletnego odwołania,
na co
Odwołujący w dniu 6 listopada 2020 r. (już po upływie terminu na wniesienie
odwołania) przesłał Zamawiającemu pełną treść odwołania.
Podczas posiedzenia Zamawiający okazał korespondencję mailową prowadzoną
z Odwołującym oraz mail z 4 listopada 2020 r., w którym Odwołujący poinformował
Zamawiającego o wniesieniu odwołania. Do wiadomości załączony został zeskanowany
dokument -
Odwołanie, wniesione 4 listopada 2020 r. do Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej, zawierające str. 1-20. Zamawiający okazał również korespondencję mailową
otrzyman
ą od Odwołującego 6 listopada 2020 r. zawierającą pełną treść odwołania, tj. 1-23
strony.
Odwołujący nie przedstawił żadnego dowodu na potwierdzenie, iż przed terminem
właściwym do wniesienia odwołania przesłał Zamawiającemu odwołanie w taki sposób,
aby mógł on zapoznać się z pełną jego treścią przed upływem tego terminu.
Przypomnienia wymaga, że obowiązek przesłania kopii odwołania ma na celu
umożliwienie Zamawiającemu, zapoznania się z treścią odwołania, w tym z podniesionymi
zarzutami i żądaniami, a także przytoczoną argumentacją umożliwiającą uwzględnienie
odwołania (art. 186 ust. 2 ustawy Pzp). Słownik języka polskiego definiuje pojęcie „kopii”
m. in. jako „rzecz dokładnie odtworzoną z oryginału”, a zatem kopia odwołania przesłana
Zamawiającemu, powinna być wiernym odtworzeniem odwołania złożonego do Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej, winna być kompletna i pełna w swej treści.
Dostrzec należy, że to Odwołujący decyduje o zawartości odwołania,
o prowadzonej argumentacji, o kształcie odwołania, stanowiących istotny element
konstrukcyjny odwołania. Zamawiający nie mając pełnej treści odwołania, pozbawiony jest
możliwości odniesienia się do argumentacji przywołanej na brakujących stronach w zakresie
podnoszonych zarzutów. Zatem tylko poznanie całości wskazanych w odwołaniu
okoliczności faktycznych i prawnych, poznanie pełnego uzasadnienia podniesionych
zarzutów, pozwala na prawidłowa ocenę okoliczności, co do których Zamawiający może
uwzględnić odwołanie.
W tym stanie
rzeczy, jak słusznie podniósł Zamawiający, stwierdzić należy,
iż Odwołujący nie przesłał Zamawiającemu pełnej treści odwołania, tym samym pozbawił
Zamawiającego możliwości odniesienia się do stawianych zarzutów. Odwołujący na str. 21-
23 od
wołania zawarł merytoryczne uzasadnienie zarzutów dotyczących naruszenia art. 89
ust. 1 pkt 5 Pzp, art. 89 ust. 1 pkt 7a, art. 89 ust. 1 pkt 8 w zw. z art. 85 ust. 2 i art. 7 ust 1
Pzp oraz 91 ust. 1 Pzp w zw. z art. 7 ust. 3 Pzp,
zatem zobowiązany był do ich przekazania
Z
amawiającemu zgodnie z art. 180 ust. 5 Pzp. Pod pojęciem „treści odwołania” należy
rozumieć bowiem ogół informacji na temat istotnych dla rozstrzygnięcia odwołania
okoliczności faktycznych i prawnych, podawanych przez odwołujących, odnoszących
się do stawianych zarzutów i podawanych na ich poparcie. Zamawiający przez otrzymanie
kopii odwołania winien uzyskać wszystkie informacje odnoszące się do jego meritum,
pozwalające na ocenę zasadności stawianych zarzutów i twierdzeń. Jest to związane
z instytucją uwzględnienia odwołania przez Zamawiającego. Zamawiający może w pełni
ocenić zasadność odwołania i zadecydować o jego uwzględnieniu tylko wówczas, gdy
będzie posiadał wszystkie tego typu informacje.
Izba wskazu
je, że w celu zrealizowania obowiązku wynikającego z art. 180 ust. 5 Pzp,
O
dwołujący zobligowany był do przekazania Zamawiającemu kopii odwołania najpóźniej
w dniu 4 listopada 2020 r. Tymczasem strony 21, 22 i 23
odwołania przesłane zostały
Z
amawiającemu dnia 6 listopada 2020 r., tj. z uchybieniem terminu wynikającego z art. 180
ust. 5 w zw. z art. 182 ust. 1 pkt 2
ustawy, co obliguje Izbę zgodnie z art. 189 ust. 2 pkt 7 Pzp
do odrzucenia odwołania.
Podkreślenia wymaga, że termin zakreślony ustawą na przekazanie Zamawiającemu
kopii odwołania nie podlega przywróceniu a jego niedotrzymanie skutkuje koniecznością
odrzucenia odwołania.
Uwzględniając powyższe, skład orzekający Izby uznał, że Odwołujący nie przesłał
Z
amawiającemu kopii odwołania, jak wymaga tego przepis art. 180 ust. 5 ustawy Pzp wobec
czego, na podstawie art. 189 ust. 2 pkt 7 ustawy Pzp orzekł jak w sentencji, odrzucając
odwołanie.
O kosztach postępowania orzeczono stosownie do jego wyniku na podstawie art. 192
ust. 9 Prawa zamówień publicznych oraz w oparciu o przepisy § 3 i § 5 ust. 4 rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania
wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu
ich rozliczania (Dz. U. z 2018 r. poz. 972).
Przewodniczący: ………………………………