KIO 2898/20 WYROK dnia 1 grudnia 2020 r.

Stan prawny na dzień: 22.01.2021

Sygn. akt: KIO 2898/20 

WYROK 

z dnia 1 grudnia 2020 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodniczący:      Danuta Dziubińska 

Protokolant:              Szymon Grzybowski 

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 26 listopada 2020 r. odwołania wniesionego do Prezesa 

Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  6  listopada  2020  r.  przez  wykonawcę  Sprint  Spółka 

Akcyjna 

z  siedzibą  w  Olsztynie  w  postępowaniu  prowadzonym  przez  Dyrektora  Urzędu 

Morskiego w Gdyni 

przy udziale wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: Polski PCS 

Spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością,  Ensteam  Spółka  z  ograniczoną 

odpowiedzialnością  z  siedzibą  dla  lidera  w Warszawie  zgłaszających  swoje  przystąpienie 

do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego 

orzeka: 

Uwzględnia odwołanie i nakazuje Zamawiającemu: 

unieważnienie czynności wyboru najkorzystniejszej oferty, 

powtórzenie czynności badania i oceny ofert, 

odrzucenie oferty złożonej przez wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie 

zamówienia:  Polski  PCS  Spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością,  Ensteam 

Spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  z  siedzibą  dla  lidera  w  Warszawie  na 

podstawie  art.  89  ust.  1  pkt  1  w  związku  z  art.  10a  ust.  5  ustawy  Prawo  zamówień 

publicznych; 

Umarza postępowanie w zakresie zarzutów nr 2, nr 5 i nr 6 odwołania; 


Kosztami  postępowania  obciąża  wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  o  udzielenie 

zamówienia:  Polski  PCS  Spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością,  Ensteam 

Spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  z  siedzibą  dla  lidera  w  Warszawie 

zgłaszających  sprzeciw  wobec  uwzględnienia  przez  Zamawiającego  części  zarzutów 

odwołania, i: 

.1.  zalicza  w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  15  000  zł  00  gr 

(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez Odwołującego 

ty

tułem wpisu od odwołania; 

.2.  zasądza  od  wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  o  udzielenie  zamówienia

Polski  PCS 

Spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością,  Ensteam  Spółka  z 

ograniczoną  odpowiedzialnością  z  siedzibą  dla  lidera  w  Warszawie  na  rzecz 

Odwołującego Sprint Spółka Akcyjna z siedzibą w Olsztynie kwotę 18 719 zł 00 

gr  (słownie:  osiemnaście  tysięcy  siedemset  dziewiętnaście  złotych  zero  groszy) 

tytułem  uzasadnionych  kosztów  strony  z  tytułu  zwrotu  uiszczonego  przez 

Odwołującego wpisu, kosztu  dojazdu  na  rozprawę  w  kwocie 119 zł  gr (słownie: 

sto  dziewiętnaście  złotych  zero  groszy)  oraz  kosztu  wynagrodzenia 

pełnomocnika  w  kwocie  3 600  zł  00  gr  (słownie:  trzy  tysiące  sześćset  złotych 

zero groszy); 

zasądza  od  wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  o  udzielenie  zamówienia

Polski  PCS 

Spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością,  Ensteam  Spółka  z 

ograniczoną  odpowiedzialnością  z  siedzibą  dla  lidera  w  Warszawie  na  rzecz 

Zamawiającego  Dyrektora  Urzędu  Morskiego  w  Gdyni  kwotę  3 600  zł  00  gr 

(słownie:  trzy  tysiące  sześćset  złotych  zero  groszy)  tytułem  uzasadnionych 

kosztów wynagrodzenia pełnomocnika strony. 

Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  Prawo  zamówień 

publicznych  (tj.  Dz.  U  2019  r.,  poz.  1843  ze  zm.)  na  niniejszy  wyrok 

–  w terminie  7 dni  od 

dnia  jego  doręczenia  –  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa  Krajowej  Izby 

Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Gdańsku.  

Przewodniczący:      ………………………….. 


Sygn. akt: KIO 2898/20 

U z a s a d n i e n i e 

Dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni (dalej: „Zamawiający”) prowadzi postępowanie o 

udzielenie zamówienia publicznego na  podstawie ustawy  z  dnia 29  stycznia 2004 r.  Prawo 

zamówień publicznych (tj. Dz. U. z 2019 r. poz. 1843 ze zm.), zwanej dalej: „ustawa Pzp” lub 

„Pzp”,  w  trybie  przetargu  nieograniczonego,  pn.  Dostosowanie  Systemu  National  Single 

Window  do  obsługi  użytkowników  zewnętrznych  za  pomocą  interfejsu  graficznego,  numer 

referencyjny:  ZP.371.23.2020.JL.  Wartość  zamówienia  przekracza  kwoty  określone  w 

przepisach  wydanych  na  podstawie  art.  1

1  ust.  8  ustawy  Pzp.  Ogłoszenie  o  zamówieniu 

zostało opublikowane w dniu 30 czerwca 2020 r. w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej 

nr ogłoszenia: 2020/S 124-304250.  

W  dniu 

27  października  2020  r.  Zamawiający  zawiadomił  wykonawców  o  wyborze 

najkorzystniejszej oferty 

złożonej przez wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie 

zamówienia:  Polski  PCS  Sp.  z  o.o.  i  Ensteam  Sp.  z  o.o.  Na  powyższą  czynność  w  dniu  6 

listopada  2020  r.  wykonawca 

Sprint  S.A.  (dalej  „Odwołujący”)  wniósł  odwołanie  zarzucając 

Zamaw

iającemu naruszenie: 

art. 89 ust. 1 pkt 4) Pzp w związku z art. 90 ust. 3 Pzp poprzez zaniechanie odrzucenia 

oferty  Polski  PCS  Sp.  z  o.o.  i  Ensteam  Sp.  z  o.o. 

(dalej:  „Konsorcjum”),  pomimo  iż 

zawiera rażąco niską cenę, 

2)  art.  89  ust.  1  pkt  3)  Pzp  poprzez  zan

iechanie odrzucenia oferty Konsorcjum, pomimo iż 

jej złożenie stanowi czyn nieuczciwej konkurencji w rozumieniu przepisów o zwalczaniu 

nieuczciwej konkurencji,  

3)  art.  89 

ust.  1  pkt  1)  w  związku  z  art.  10a  ust.  5  Pzp  poprzez  zaniechanie  odrzucenia 

oferty  Kon

sorcjum,  pomimo  jej  niezgodności  z  ustawą,  polegającej  na  nieopatrzeniu  jej 

podpisami  kwalifikowanymi  osób  uprawnionych  do  reprezentowania  członków 

Konsorcjum,  

art.  26  ust.  3a  Pzp  poprzez  wezwanie  Konsorcjum  do  złożenia  pełnomocnictwa  do 

występowania  w  imieniu  Ensteam  Sp.  z  o.o.,  pomimo  iż  oferta  podlegała  odrzuceniu  z 

uwagi na okoliczności wskazane w punktach 1-3 powyżej, ewentualnie naruszenie art. 89 

ust.  1  pkt  8)  w  związku  z  art.  103  i  104  Kodeksu  cywilnego  poprzez  zaniechanie 

odrzucenia oferty złożonej bez umocowania, a następnie niepotwierdzonej.  

art. 24 ust. 1 pkt 16) i 17) Pzp poprzez zaniechanie wykluczenia Konsorcjum, pomimo iż 

w  sposób  zamierzony  lub  w  wyniku  rażącego  niedbalstwa  wprowadziło  ono 


zamawiającego  w  błąd  przy  przedstawieniu  informacji,  że  spełnia  warunki  udziału  w 

postępowaniu  w  zakresie  wymaganej  przez  zamawiającego  wiedzy  i  doświadczenia, 

określone  w  punkcie  V  ust.  1  pkt  2)  lit.  c)  SIWZ,  co  miało  zarazem  istotny  wpływ  na 

decyzje podejmowane przez zamawiającego w toku postępowania,  

art.  7 ust.  1 i  3 w  związku z  art.  91  ust.  1 Pzp, tj.  przeprowadzenie postępowania oraz 

dokonanie wyboru oferty najkorzystniejszej z naruszeniem zasady uczciwej konkurencji i 

równego traktowania wykonawców. 

Wskazując na powyższe zarzuty Odwołujący wniósł o nakazanie Zamawiającemu:  

unieważnienie czynności badania i oceny ofert,  

unieważnienie czynności wyboru oferty najkorzystniejszej,  

3)  przeprowadzenie ponownego badania oraz oceny ofert, 

wykluczenie Konsorcjum z postępowania,  

5)  odrzucenie oferty Konsorcjum,  

wybór oferty Odwołującego jako najkorzystniejszej. 

W uzasadnieniu zarzutu 

naruszenia art. 89 ust. 1 pkt 4 Pzp w związku z art. 90 ust. 3 

Pzp  poprzez  zaniechanie  odrzucenia  oferty  Konsorcjum,  pomimo  iż  zawiera  ona  rażąco 

niską cenę, Odwołujący wskazał, że z zestawienia cen ofertowych, oferta Konsorcjum była o 

36,7%  niższa  od  szacunkowej  wartości  zamówienia.  Skutkowało  to  wdrożeniem 

postępowania weryfikacji rażąco niskiej ceny. Pismem z dnia 18 sierpnia 2020 r., działając w 

oparciu  o  art.  90  ust.  1a  Pzp  Zama

wiający  zobowiązał  Konsorcjum  do  przedłożenia 

wyjaśnień  w  przedmiocie  rażąco  niskiej  ceny.  Wyjaśnienia  obejmować  miały,  zgodnie  z 

treścią  wezwania  i  bezwzględnie  obowiązującymi  normami  Pzp,  dowody  dotyczące 

wyliczenia  ceny.  Oz

nacza  to,  iż  Zamawiający  uznał,  że  opisane  powyżej  rozbieżności  cen 

ofertowych  uzasadniają  domniemanie,  że  oferta  Konsorcjum  obejmuje  cenę  rażąco  niską  i 

niezbędne  jest  przedstawienie  przez  ww.  wykonawcę  dowodów  na  przeciwieństwo. 

Ewentualne  stwierdzenie,  że  Zamawiający  się  pomylił,  a  wartość  zamówienia  nie  jest 

tożsama lub porównywalna z kwotą, jaką postanowił przeznaczyć na jego realizację, nie ma 

donio

słości  prawnej.  Z  oświadczenia  Zamawiającego  z  dnia  18  sierpnia  2020  r.  wynika,  iż 

cena zaoferowana przez Konsorcjum wydawała mu się rażąco niska i budziła wątpliwości co 

do  możliwości  realizacji  umowy  zgodnie  z  SIWZ.  Zobowiązując  wykonawcę  do  złożenia 

wyjaśnień, Zamawiający przerzucił na niego ciężar dowodu wykazania, że jego cena nie jest 

rażąco niska.  

Odwołujący  stwierdził,  że  Konsorcjum  nie  sprostało  przedmiotowemu  wymogowi. 

Złożone przez tego wykonawcę wyjaśnienia nie obejmują żadnych dowodów ani twierdzeń, 

które  pozwoliłyby  na  obalenie  domniemania  rażąco  niskiej  ceny.  Przeciwnie  -  potwierdzają 


one, iż zaoferowana cena jest dalece zaniżona i nie tylko nie umożliwia realizacji zamówienia 

z  godziwym  zyskiem,  ale  zakłada,  że  zostanie  ono  wykonane  z  istotną  stratą.  Obowiązek 

przedstawienia  dowodów  spoczywa  na  wykonawcy  w  każdej  sytuacji  powołania  się  na 

okoliczności,  w  przypadku  których  możliwe  jest  ich  przedłożenie.  Poprzestanie  w  takiej 

sytuacji  na  oświadczeniu  własnym  wykonawcy  jest  niewystarczające  i  czyni  wyjaśnienia 

gołosłownymi.  Twierdzenia  wskazane  w  dokumencie  „Informacja  dotycząca  kosztów 

wytworzenia” mają charakter ogólnikowy i nie pozwalają na stwierdzenie, czy, a jeżeli tak, to 

jakiego  rzędu  oszczędności  wykonawca  ma  możliwość  poczynić  realizując  projekt. 

Oświadczenia  tego  rodzaju  mógłby  złożyć  każdy  uczestnik  postępowania,  spełniający 

wymogi  wiedzy  i  doświadczenia  sformułowane  w  SIWZ.  Podnoszone  przez  Konsorcjum 

okoliczności  nie  stanowią  bowiem  żadnego  wyróżnika,  jaki  zapewniałby  mu  przewagę 

konkurencyjną  nad  innymi  wykonawcami.  Przytaczane  przez  niego  okoliczności  mają 

charakter ogólny i które były brane pod uwagę przez wszystkich uczestników postępowania. 

Warunki  udziału  w  nim  pozwalały  na  złożenie  oferty  wyłącznie  przez  doświadczonych 

wykonawców,  dysponujących  niezbędnym  know-how  i  zapleczem  kadrowym.  Nie  bez 

znaczenia jest też fakt, iż wykonawca nie przedstawił - nie licząc treści wyjaśnień - żadnych 

dowodów, które potwierdzałyby prawdziwość jego twierdzeń. W takiej sytuacji Zamawiający 

nie miał - w najlepszym dla wykonawcy wypadku - realnej możliwości zbadania, czy cena nie 

jest rażąco niska.  

Domniemania  rażąco  niskiej  ceny  nie  przełamuje  również  zdaniem  Odwołującego 

przedłożona  przez  Konsorcjum  kalkulacja  kosztów.  Po  pierwsze  opiera  się  ona  na 

nieadekwatnej stawce roboczogodziny w kwocie 71 zł brutto. Jako że stawka ta stanowi - po 

przemnożeniu przez prognozowaną przez Konsorcjum liczbę godzin - jedyny koszt realizacji 

zamówienia,  zakładać  należy,  że  obejmuje  ona  średnie  wynagrodzenie  brutto  programisty, 

koszty  stałe  i  stosowne  narzuty.  Jak  zaś  wynika  z  ogólnodostępnych  źródeł,  średnie 

wynagrodzenie w branży IT już w 2019 r. było wyższe od ww. kwot, zgodnie z przedstawioną 

w  odwołaniu  tabelą.  Zważywszy  na  fakt,  iż  zarobki  w  branży  IT  stale  rosną,  a  realizacja 

umowy zawartej na podstawie przedmiotowego postępowania odbędzie się głównie w 2021 

r.,  należy  tym  bardziej  poddać  w  wątpliwość  wysokość  wskazanych  przez  Konsorcjum 

kosztów.  Nie  sposób  ponadto  utożsamiać  kosztu  rbg  ze  średnim  wynagrodzeniem  za 

godzinę pracy.  

Następnie  Odwołujący  podniósł,  że  nawet  gdyby  przyjąć,  iż  przedmiotowa  stawka 

roboczogodziny  na  charakter  realny  i  obrazuje  rzeczywiste  koszty  pracy  programisty  w 

przedsiębiorstwach  członków  Konsorcjum,  przedłożona  kalkulacja  nie  uwzględnia 

adekwatnego  i  koniecznego  nakładu  pracy  w  odniesieniu  do  fazy  testów,  instalacji  i 

utrzymania.  Przeciwnie  - 

podane  tam  wartości  są drastycznie  zaniżone.  W zakresie testów 


konsorcjum  wskazało  wolumen  200  godzin,  tj.  4,5%  czasu,  jaki  zamierza  rzekomo 

przeznaczyć na implementację. Zgodnie zaś z rynkowymi standardami i dobrymi praktykami, 

relacja  ta  powinna  kształtować  się  na  poziomie  35%.  Ten  element  zamówienia  jest  zatem 

istotnie  niedoszacowany. 

Przyjmując  za  podstawę  kalkulacji  podaną  przez  Konsorcjum 

stawkę roboczogodziny, należność z tytułu testów powinna opiewać na ok. 99.400 zł netto. 

Kwota  niedoszacowa

nia  usług  w  ww.  zakresie  wynosi  zatem  85.200  zł,  co  stanowi  niemal 

20%  oferty  Konsorcjum.  Z  daleko  posuniętej  ostrożności  odwołujący  podnosi,  że  w  branży 

funkcjonuje  co  prawda  wartość  20%  jako  relacja  czasochłonności  testów  w  stosunku  do 

wdrożenia.  Niemniej  jednak  odsetek  ten  stanowi  niezbędne  minimum,  które  w 

przedmiotowym postępowaniu nie powinno mieć zastosowania. Wynika to z faktu, iż mamy 

do  czynienia  ze  skomplikowanym  systemem,  o  -  docelowo  - 

licznym  gronie  użytkowników, 

niebędących  zarazem  profesjonalistami  w  zakresie  usług  IT.  W  tego  rodzaju  przypadkach 

konieczne jest przeprowadzenie testów w poszerzonym zakresie. (Dowód: wydruk ze strony 

https://testerzy.pl/baza-wiedzy/wycena-testowania-procent-kosztow-projekt). 

Analogicznie 

przedstawia się sytuacja w  zakresie punktu  „Instalacja i  utrzymanie”, którego realizacja ma 

opiewać na 400 rbg. Wartość ta jest całkowicie nieadekwatna w stosunku do zakresu prac. 

Zgodnie  z  oświadczeniem  Konsorcjum  opiewać  one  mają  na  migrację  użytkowników, 

utrzymanie  systemu  przez  3  lata  +  rozszerzone  utrzymanie  (oraz  obsługę  gwarancji  i 

rękojmi),  instalację  i konfigurację serwera  aplikacji.  Mając na  uwadze ponad 42-miesięczny 

okres  realizacji  tych  usług  (m.in.  6  miesięcy  rozszerzonego  utrzymania  i  36  miesięcy 

gwarancji),  oznacza  to,  że  Konsorcjum  przewiduje  swoje  zaangażowanie  na  średnim 

poziomie  poniżej  10  rbg  miesięcznie.  Przy  takim  założeniu  umowa  nie  będzie  mogła  być 

poprawnie  realizowana,  nawet  gdy 

Konsorcjum  składając  ofertę  działało  w  ramach 

dopuszczalnego  ryzyka.  Z

godnie  z  projektem  umowy  wykonawczej,  jak  również  deklaracją 

Konsorcjum,  w  okresie  rękojmi  i  gwarancji  usterki  o  charakterze  krytycznym  mają  być 

usuwane  w  ciągu  6  godzin  od  zgłoszenia.  Zaangażowanie  na  poziomie  ok.  jednego  dnia 

roboczego  w  skali  miesiąca  nie  pozwoli  na  obsługę  tego  rodzaju  zgłoszeń  w 

zadeklarowanych  ramach  czasowych.  Jak  wynika  z  oferty  uzyskanej  od  osoby  trzeciej,  jak 

również  własnych  założeń  Sprint  S.A.,  niezbędny  wolumen  rbg  w  zakresie  samego 

utrzymania  wynosi  2.600,  przy  czym  of

erta opiewa na  stawkę roboczogodziny  na  poziomie 

150  zł  netto,  co  stanowi  kolejny  argument  przemawiający  przeciwko  stawce  podanej  przez 

Konsorcjum.  

Z  daleko  posuniętej  ostrożności  Odwołujący  podał,  że  oferent  ma  siedzibę  w 

Bydgoszczy

,  w  związku  z  czym  nie  sposób  uznać,  że  stosowane  przez  niego  stawki  są 

odpowiednio  wyższe  z  uwagi  na  działalność  na  większym  rynku.  Dowód:  oferta  z  dnia 

21.07.2020  r.  K

wota  niedoszacowania  ww.  zakresu  usług  stanowi  (ponownie  -  przy 


zastosowaniu stawki 71 

zł/rbg) 156.200 zł, tj. ok. 1/3 ceny ofertowej. Ogółem ustalona kwota 

niedoszacowania  oferty  Konsorcjum  wynosi  zatem  241.400  zł  netto,  czyli  ponad  50%  ceny 

oferty. 

W  związku  z  tym  w  ofercie  Konsorcjum  występuje  cena  rażąco  niska  i  nie  sposób 

przyjąć,  iż  niedoszacowanie  poszczególnych  elementów  zamówienia  będzie  mogło  być 

zbilansowane  poprzez  marżę  uzyskaną  w  innych  obszarach.  Przy  rozbieżnościach  tego 

rzędu  nie  można  również  uznać,  że  wykonawca  działa  w  ramach  akceptowalnego  ryzyka 

gospodarczego. Znamienne 

jest, że przy uwzględnieniu ww. kwoty oszacowania uzyska się 

s

umę  zbliżoną  zarówno  do  oferty  Odwołującego,  jak  również  kwoty,  jaką  Zamawiający 

zamierza  przeznaczyć  na  realizację  projektu.  Potwierdza  to  tezę,  że  obecna  cena 

Konsorcjum nosi znamiona rażąco niskiej. Cena wykonawcy spełnia zatem kryteria uznania 

jej  za  rażąco  niską.  Nie  sposób  przyjąć,  iż  niedoszacowanie  przez  Konsorcjum 

poszczególnych  pozycji  składających  się  na  kalkulację  ceny  nie  wpływa  na  możliwość 

realizacji  przez  niego  przedmiotowej  umowy

.  Przesądza  o  tym  przede  wszystkim  wielość 

punktów,  w  jakich  przedstawiono  koszty  nierealne,  jak  również  astronomiczny  wręcz 

rozdźwięk  pomiędzy  jego  ceną,  propozycją  odwołującego  i  efektem  kalkulacji  opartych  na 

danych  przedstawionych  przez  Konsorcjum.  Kon

sorcjum  nie  obejmuje  żadnego  bufora 

ryzyka  przy  realizacji  poszczególnych  elementów  zamówienia.  Działanie  tego  rodzaju  jest 

nieracjonalne i nie mieści się w praktyce doświadczonego wykonawcy.  

Podsumowując Odwołujący stwierdził, że Konsorcjum nie tylko nie wykazało, że cena 

jego  oferty 

nie  ma  charakteru  rażąco  niskiego,  lecz  wręcz  potwierdziło,  że  została  ona 

skalkulowana  wadliwie  i  nie  daje  rękojmi  należytego  wykonania  umowy.  Skonfrontowany  z 

jego  wyjaśnieniami  Zamawiający  winien  odrzucić  ofertę  wykonawcy  z  uwagi  na  jej  ogólny 

charakter,  podniesienie  okoliczności  pozbawionych  wpływu  na  finansowy  aspekt  realizacji 

umowy,  zasadne  obawy,  iż  wykonawca  nie  zamierza  jej  realizować  w  sposób  należyty, 

wreszcie  zaś  wątpliwą  prawdziwość  deklaracji,  co  do  kwoty  rbg  przyjętej  na  potrzeby 

kalkulacji  ceny.  Dokonawszy  bowiem  rzetelnej  analizy  wyjaśnień  wykonawcy,  Zamawiający 

powinien  dojść  do  takich  samych  wniosków,  jak  Odwołujący.  Każda  z  opisanych  powyżej 

przesłanek  stanowi  osobny  powód,  uzasadniający  podjęcie  przez  Zamawiającego  takiej 

decyzji.  Fakt,  że  miały  one  miejsce  łącznie  i  nie  spotkały  się  z  reakcją  ze  strony 

Z

amawiającego, czyni zarzut rażąco niskiej ceny tym bardziej zasadnym.  

Uzasadniając drugi zarzut dotyczący naruszenia art. 89 ust. 1 punkt 3) Pzp poprzez 

z

aniechanie odrzucenia oferty Konsorcjum, pomimo iż jej złożenie stanowi czyn nieuczciwej 

konkurencji  w  rozumieniu  przepisów  o  zwalczaniu  nieuczciwej  konkurencji,  Odwołujący 

p

rzywołał  twierdzenia  zaprezentowane  powyżej  i  podkreślił,  że  oferta  wybrana  przez 

Z

amawiającego  jako  najkorzystniejsza  winna  być  traktowana  w  kategoriach  czynu 

nieuczciwej  konkurencji.  C

ena  za  wykonanie  przedmiotu  zamówienia  w  żaden  sposób  nie 


przystaje  do  realiów  rynkowych  i  uniemożliwia  osiągnięcie  zysku.  W  związku  z  tym 

O

dwołujący  ma  uzasadnione  podstawy,  by  twierdzić,  że  zaoferowana  cena  ma  charakter 

dumpingowy, a oferta powinna być odrzucona.  

Uzasadniając zarzut naruszenia art. 89 ust. 1 pkt 1) Pzp w związku z art. 10a ust. 5 

Pzp poprzez zaniechanie odrzucenia oferty Konsorcjum, po

mimo jej niezgodności z ustawą, 

polegającej  na  nieopatrzeniu  jej  podpisami  kwalifikowanymi  osób  uprawnionych  do 

reprezentowania  członków  Konsorcjum,  Odwołujący  wskazał,  że  oferta  i  JEDZ  winny  być 

sporządzone - w przypadku prowadzenia postępowania w formie elektronicznej, jak to miało 

miejsce  w  przedmiotowym  postępowaniu  -  w  formie  elektronicznej  i  opatrzone  podpisem 

kwalifikowanym. W przypadku niespełnienia tego wymogu oferta podlega odrzuceniu. 

Oferta  Konsorcjum  nie  została  opatrzona  podpisem  kwalifikowanym  przedstawiciela 

konsorcjanta Ensteam Sp. z o.o. Ww. wykonawca posłużył się podpisem zaufanym, której to 

formy  Pzp  nie  dopuszcza.    SIWZ  przedmiotowego  postępowania  potwierdzało  tą  zasadę, 

umożliwiając  złożenie  oferty  jedynie  w  formie  elektronicznej,  opatrzonej  podpisem 

kwalifikowanym.  W  związku  z  powyższym,  jak  również  wobec  faktu,  że  oferta  Konsorcjum 

nie obejmowała pełnomocnictwa Ensteam Sp. z o. dla Polskiego PCS Sp. z o.o. do złożenia 

oferty,  należy  stwierdzić,  że  winna  ona  zostać  odrzucona.  Jej  sanowanie  przez 

Zamawiającego  poprzez  wezwanie  do  złożenia  pełnomocnictwa  stanowi  zaś  odrębne 

naruszenie Pzp. 

Jako  uzasadnienie  zarzutu  naruszenia  art.  26  ust.  3a  Pzp  poprzez  wezwanie 

Konsorcjum  do  złożenia  pełnomocnictwa  do  występowania  w  imieniu  Ensteam  Sp.  z  o.o., 

pomimo  iż  oferta  podlegała  odrzuceniu,  ewentualnie  naruszenie  art.  89  ust.  1  punkt  8)  w 

związku z art. 103 i 104 Kodeksu cywilnego poprzez zaniechanie odrzucenia oferty złożonej 

bez umocowani

a, a następnie niepotwierdzonej, Odwołujący podał, ze Zamawiający, zamiast 

odrzucić  ofertę  Konsorcjum,  podjął  działania  celem  jej  sanowania  i  skierował  wezwanie  z 

dnia  18.08.2020  r. 

w  przedmiocie  przedłożenia  pełnomocnictwa  do  reprezentowania 

Ensteam  Sp.  z  o.o., 

jako  jednego  z  wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  o  realizację 

zamówienia.  Zamawiający  powołał  się  przy  tym  na  regulację  art.  26  ust.  3a  Pzp  pomijając 

fakt,  iż  w  dacie  złożenia  oferty  konsorcjant  Polski  PCS  Sp.  z  o.o.  nie  miał  umocowania  do 

reprezentowania Ensteam Sp. z o.o. W związku z tym brak było podstaw do przedmiotowego 

wezwania. Jeżeli bowiem intencją Ensteam Sp. z o.o. byłoby istotnie umocowanie Polskiego 

PCS Sp. z o.o. do złożenia oferty i występowania jako lider Konsorcjum, to oferta nie byłaby 

opatrzona  żadnym  podpisem  reprezentanta  Ensteam  Sp.  z  o.o.  Uzupełnienie 

pełnomocnictwa  jest  zaś  dopuszczalne  jedynie  wówczas,  gdy  brak  jest  stosownego 

dokumentu  potwierdzającego  wolę  oferenta,  nie  zaś  wówczas,  gdy  z  okoliczności  sprawy 


wynika,  że  nie  miał  on  woli  upoważnienia  rzekomego  pełnomocnika.  (Dowód:  wydruk  z 

aplikacji weryfikacji podpisów elektronicznych).  

Powyższą  tezę  potwierdza  fakt,  iż  przedłożone  przez  Konsorcjum  w  odpowiedzi  na 

wezwanie z dnia 18 sierpnia 

2020 r. pełnomocnictwo zostało udzielone w dacie 27 sierpnia 

2020 r., co wynika to ze zna

cznika podpisu elektronicznego prezesa zarządu Ensteam Sp. z 

o.o.  K.  S.  .  (

Dowód:  wydruk  z  aplikacji  weryfikacji  podpisów  elektronicznych).  Odwołujący 

stwierdził,  ze  w  przedmiotowej  sprawie  brak  jest  przesłanki  pierwotnego  umocowania,  co 

przes

ądza  o  niedopuszczalności  uzupełnienia  pełnomocnictwa  i  przywołał  wyrok  z  dnia  5 

grudnia  2019  r.  sygn.  akt  KIO  2366/19

,  w  którym  Izba  stwierdziła,  że:  Ocena  umocowania 

pełnomocnika  do  złożenia  oferty  w  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia  powinna  być 

dokon

ana  z  uwzględnieniem  okoliczności,  w  jakich  pełnomocnictwo  zostało  udzielone.  W 

związku  z  tym  ocena  taka  nie  może  abstrahować  od  treści  pierwotnie  istniejącego 

umocowania,  przyczyn  uznania  za  nieprawidłowe  pełnomocnictwa  złożonego  wraz  z  ofertą 

ani od treści wezwania do jego uzupełnienia i sposobu zastosowania się do tego wezwania.  

Z  daleko  posuniętej  ostrożności,  na  wypadek  stwierdzenia  przez  Izbę,  że  brak 

umocowania do złożenia oferty może być sanowany, Odwołujący wskazał, że złożone przez 

Konsorcjum  na 

wezwanie  Zamawiającego  pełnomocnictwo  w  żaden  sposób  nie  odnosi  się 

do  dotychczasowych  czynności  Polskiego  PCS  Sp.  z  o.o.  w  ramach  postępowania.  Nie 

potwierdza  wprost  czynności  złożenia  oferty  i  nie  odwołuje  się  do  niej.  Tym  samym  oferta 

powinna  zostać  odrzucona  na  podstawie  art.  89  ust.  1  punkt  8  w  związku  z  art.  103  i  104 

Kodeksu cywilnego. 

W uzasadnieniu piątego zarzutu dotyczącego zarzut naruszenia art. 24 ust. 1 pkt 16 i 

17 Pzp poprzez zaniechanie wykluczenia Konsorcjum, pomimo iż w sposób zamierzony lub 

w  wyniku  rażącego  niedbalstwa  wprowadziło  ono  Zamawiającego  w  błąd  przy 

przedstawieniu  informacji,  że  spełnia  warunki  udziału  w  postępowaniu  w  zakresie 

wymaganej  przez  zamawiającego  wiedzy  i  doświadczenia,  określone  w  punkcie  V  ust.  1 

punkt  2)  lit.  c)  S

IWZ,  co  miało  zarazem  istotny  wpływ  na  decyzje  podejmowane  przez 

zamawiającego  w  toku  postępowania.  Niezależnie  od  kwalifikowanych  wad  samej  oferty 

Konsorcjum,  wykonawca  ten  powinien  być  wykluczony  z  postępowania  w  oparciu  o  art.  24 

ust. 1 pkt 16 i 17 Pzp. 

Nie spełnia on bowiem wymogów w zakresie wiedzy i doświadczenia 

sprecyzowanych  w  punkcie  V  ust.  1  punkt  2)  lit.  c)  SIWZ,  zgodnie  z  którym  o  udzielenie 

zamówienia  mógł  ubiegać  się  wyłącznie  wykonawca,  który:  wykaże,  że  wykonał  w  okresie 

ostatnich  5  (pięciu)  lat  przed  upływem  terminu  składania  ofert,  a  jeżeli  okres  prowadzenia 

działalności jest krótszy - w tym okresie 2 (dwie) usługi których przedmiotem było wykonanie 

oprogramowania opartego na interfejsie sieci Web o wartości nie mniejszej niż 500 000,00 zł 

(słowie:  pięćset  tysięcy  złotych  00/100).  Wykładnia  językowa  przedmiotowego  zapisu 


prowadzi  do  wniosku,  że  kwota  500.000  zł  odnosi  się  do  każdej  z  usług  (każdego 

oprogramowania),  jakie  musiał  zrealizować  potencjalny  wykonawca,  a  nie  do  ich  łącznej 

wartości.  W  przeciwnym  wypadku  zamawiający  wskazałby  bowiem,  że  wykonawca 

zobowiązany  jest  wykonać:  w  okresie  ostatnich  5  (pięciu)  lat  przed  upływem  terminu 

składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie 2 (dwie) 

usługi  których  przedmiotem  było  wykonanie  oprogramowania  opartego  na  interfejsie  sieci 

Web  o  łącznej  wartości  nie  mniejszej  niż  500  000,00  zł  (słowie:  pięćset  tysięcy  złotych 

00/100).  Ewentualnie  Z

amawiający  sformułowałby  ten  wymóg,  korzystając  z  wtrącenia,  w 

poniższy sposób: w okresie ostatnich 5 (pięciu) lat przed upływem terminu składania ofert, a 

jeżeli  okres  prowadzenia  działalności  jest  krótszy  -  w  tym  okresie  2  (dwie)  usługi,  których 

przedmiotem było wykonanie oprogramowania opartego na interfejsie sieci Web, o wartości 

nie  mniejszej  niż  500  000,00  zł  (słowie:  pięćset  tysięcy  złotych  00/100).  Odmienne 

rozumienie  przedmiotowego  wymogu  z

akłada nieracjonalne działanie Zamawiającego. Przy 

szacowanej wartości zamówienia na poziomie 861.000 zł wymóg realizacji dwóch usług na 

łączną  kwotę  500.000  zł  byłby  nieadekwatny  z  punktu  widzenia  poprawnego  określenia 

zasad  i  warunków  udziału  w  postępowaniu.  Umożliwiałby  bowiem  udział  w  postępowaniu 

podmiotom,  które  nigdy  nie  wykonały  projektu  o  choćby  zbliżonym  do  przedmiotu 

zamówienia  wolumenie.  Nie  można  przy  tym  stwierdzić,  iż  realizacja  dwóch  usług  na 

poziomie  finansowym  250.000  zł  każda  pozwala  przyjąć,  iż  wykonawca  ma  wiedzę  i 

doświadczenie  konieczne  dla  wykonania  umowy  o  wolumenie  ponad  trzykrotnie  wyższym. 

Taki  wykonawca  n

ie  daje  bowiem  rękojmi  należytego  wykonania  umowy.  Dokumenty 

przedstawione  przez  Konsorcjum  na  potwierdzenie  spełnienia  opisanego  powyżej  wymogu 

to dwie referencje na sumę, odpowiednio: 271.000 zł i 246.000 zł.  Konsorcjum nie spełnia 

warunku  udziału  w  postępowaniu  i  wprowadziło  w  tym  zakresie  Zamawiającego  w  błąd, 

działając,  co  najmniej  w  ramach  rażącego  niedbalstwa.  Uważna  analiza  SIWZ 

doprowadziłaby  bowiem  Konsorcjum  do  identycznych  wniosków,  jak  zaprezentowane 

powyżej. W związku z powyższym powinno ono zostać wykluczone z postępowania, a jego 

oferta odrzucona. 

Uzasadniając zarzut nr sześć dotyczący naruszenia art.7 ust. 1 i 3 w związku z art. 91 

ust.  1  Pzp,  tj.  przeprowadzenie  postępowania  oraz  dokonanie  wyboru  oferty 

najkorzystniejszej  z  naruszeniem  zasady  uczciwej  konkurencji  i 

równego  traktowania 

wykonawców,  Odwołujący  stwierdził,  że  stanowi  on  konsekwencję  naruszenia  przez 

Z

amawiającego  przepisów  wskazanych  w  odwołaniu.  Zamawiający,  jako  gospodarz 

postępowania,  jest  zobowiązany  do  dokonania  wyboru  oferty  najkorzystniejszej  z 

poszanowaniem  obowiązujących  norm  prawa,  w  tym  stypizowanych  w  Pzp  zasad  uczciwej 

konkurencji  i  równego traktowania  wykonawców.  Na gruncie przedmiotowej  sprawy  zasady 


te zostały naruszone. Zamawiający w sposób preferencyjny potraktował wykonawcę, który w 

sposób nieprawidłowy złożył ofertę, nie wykazał, że spełnia warunki udziału w postępowaniu 

i  dokonał  wadliwej  kalkulacji  ceny,  stawiając  w  gorszej  sytuacji  wykonawcę,  który  rzetelnie 

oraz skrupulatnie wypełnił ww. obowiązki. W interesie Zamawiającego winno być dokonanie 

wyboru  nie  tego  wykonawcy,  który  oferuje  najniższą  cenę,  lecz  tego,  który  daje  rękojmię 

należytego  wykonania  zamówienia,  zwłaszcza  zważywszy  na  przedmiot  zamówienia  i 

konsekwencje ewentualnych zaniedbań.  

Pismem  z  dnia  23  listopada  2020  roku 

Zamawiający  złożył  odpowiedź  na 

odwołanie,  w  której  stwierdził  m.in.,  że po  otrzymaniu odwołania dokonał  ponownej  analizy 

dokumentacji  postępowania  oraz  weryfikacji  własnych  czynności  podejmowanych  w 

postępowaniu. Efektem tej analizy jest uznanie części zarzutów. Zamawiający oświadczył, iż 

uwzględnia: 

zarzut nr 1 opisany jako: „Naruszenie art. 89 ust. 1 pkt 4) PZP w zw. z art. 90 

ust.  3 PZP  poprzez  zaniechanie odrzucenia oferty  Konsorcjum  pomimo, iż  zawiera  ona 

rażąco niską cenę". 

zarzut nr 3 opisany jako: „Naruszenie art. 89 ust. 1 pkt 1) w zw. z art. 10a ust. 

5  PZP 

poprzez  zaniechanie  odrzucenia  oferty  Konsorcjum  pomimo  jej  niezgodności  z 

ustawą  polegającej  na  nieopatrzeniu  jej  podpisami  kwalifikowanymi  osób  uprawnionych 

do reprez

entowania członków Konsorcjum". 

zarzut  nr  4  opisany  jako:  „Naruszenie  art.  26  ust.  3a  ustawy  PZP  poprzez 

wezwanie Konsorcjum do złożenia pełnomocnictwa do występowania w imieniu Ensteam 

Sp. z o.o. pomimo, iż oferta podlegała odrzuceniu z uwagi na okoliczności wskazane w 

punktach 1-

3 powyżej.” 

pozostałym  zakresie,  w  razie  dalszego  podtrzymywania  innych  niż  wyżej 

wskazane zarzutów Zamawiający wniósł o oddalenie odwołania. 

W  dniu  12  listopada  2020  roku 

wykonawcy  wspólnie  ubiegający  się  o 

udzielenie  zamówienia:  Polski  PCS  Sp.  z  o.  o  i  Ensteam  Sp.  z  o.  o.  (dalej  również: 

„Przystępujący”)  zgłosili  przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  po  stronie 

Zamawiającego,  zaś  pismem  z  dnia  25  listopada  2020  r.  zgłosili  sprzeciw  wobec 

uwzględnienia  przez  Zamawiającego  części  zarzutów  podniesionych  w  odwołaniu,  oraz 

wnieśli o odrzucenie odwołania, jako wniesionego przez podmiot nieuprawniony, ewentualnie 

o oddalenie odwołania.  

Odnosząc  się  do  zarzutów  odwołania  uwzględnionych  przez  Zamawiającego, 

Przystępujący  wskazał  m.in.,  że złożone przez  niego  wyjaśnienia  w  zakresie rażąco  niskiej 

ceny  były  wystarczające  do  stwierdzenia,  że  nie  ma  ona  takiego  charakteru,  że  są  bardzo 


konkretne  i  adekwatne  do  prowadzonego  postępowania,  zawierają  dane  i  twierdzenia 

uzasadniające  wyjątkowo  sprzyjające  warunki  wykonania  zamówienia.  Przystępujący 

rozwinął  treść  Informacji  dotyczącej  kosztów  wytworzenia  złożonej  na  wezwanie 

Zamawiającego  oraz  podał,  nowe  okoliczności,  nieprzekazane  uprzednio  Zamawiającemu. 

Przystępujący wskazał także, że w środowisku informatyków rozpiętość stawek jest duża, a 

przewidziana  przez  niego  stawka  godzinowa  projektanta  jest  prawidłowa,  bowiem  w 

przypadku stałego i stabilnego zatrudnienia stawki godzinowe są niższe od oferowanych ad 

hoc  dla  realizacji  pojawiających  się  na  rynku  projektów.  W  przypadku  pełnego  etatu  przy 

przyjętej  stawce  koszt  programisty  to  9 235,00  zł  brutto  i  nie  odbiega  od  średniej  płacy  w 

województwie  podkarpackim.  Przystępujący  na  dowód  występujących  w  branży  IT 

wynagrodzeń załączył do pisma wydruki ze stron internetowych.

Odnosząc się do zarzutów nr 3 i 4, tj. naruszenia przez Zamawiającego art. 89 ust. 1 

pkt  1  w  zw.  z  art.  10a  ust.  5  ustawy  Pzp  oraz  naruszenia  art.  26  ust.  3a  ustawy  Pzp, 

Przystępujący wskazał m.in., że oferta została podpisana kwalifikowanym podpisem prezesa 

Zarządu Polski  PCS  sp.  z  o.o. jako  lidera konsorcjum,  a na formularzu podpis  złożył  także 

prezes  zarządu  Ensteam  sp.  z  o.o.    Po  podjęciu  decyzji  o  uczestnictwie  w  przetargu 

wykonawcy  udzielili  Polski  PCS  sp.  z  o.o.  pełnomocnictwa  do  podejmowania  wszelkich 

czynności  w  imieniu  konsorcjum,  którego  przez  przeoczenie  nie  załączyli  do  oferty.  Na 

wezwanie  Zamawiającego  w  trybie  art.  26  ust.  3a  ustawy  Pzp  zostało  przedstawione 

pełnomocnictwo z dnia 1 lipca 2020 r. opatrzone podpisami kwalifikowanymi składanymi po 

dacie  wezwania.  Przystępujący  zauważył,  że  zdecydował  się  na  przedstawienie 

pełnomocnictwa w postacie elektronicznej opatrzonego kwalifikowanymi podpisami, chociaż 

był uprawniony do złożenia elektronicznej kopii pełnomocnictwa poświadczonej za zgodność 

z  oryginałem.  Gdyby  zdecydował  się  przedstawić  Zamawiającemu  taką  kopię,  to 

zeskanowałby dokument sporządzony w formie papierowej opatrując go poświadczeniem za 

zgodność z oryginałem za pomocą kwalifikowanego podpisu. W obu przypadkach byłaby to 

data późniejsza, niż data wezwania do uzupełnienia dokumentu. 

Izba  dopuściła  w  poczet  dowodów  dokumentację  postępowania  przedłożoną  przez 

Zamawiającego  oraz  dowody  złożone  przez  strony  załączone  do  pism  oraz  złożoną  na 

rozprawie przez Prz

ystępującego umowę konsorcjum. 

Krajowa  Izba  Odwoławcza  rozpoznając  na  rozprawie  złożone  odwołanie,                                             

uwzględniając dokumentację postępowania o udzielenie zamówienia publicznego oraz 

stanowiska Stron i Przystępującego, a także zgromadzone dowody, ustaliła i  zważyła 

co następuje: 

Odwołanie  nie  zawiera  braków  formalnych.  Wpis  w  prawidłowej  wysokości  został 


wniesiony w ustawowym terminie.  N

ie została wypełniona żadna z przesłanek skutkujących  

odrzuceniem odwołania, o których stanowi art. 189 ust. 2 ustawy Pzp. 

Izba nie podzieliła stanowiska Przystępującego, że odwołanie podlega odrzuceniu na 

podstawie  art.  189  ust. 2  pkt  2  ustawy  Pzp,  jako  wniesione  przez  podmiot  nieuprawniony  z 

uwagi  na  to,  że  najprawdopodobniej  Odwołujący  nie  pozostawał  przez  cały  czas  związany 

ofertą.  W  ocenie  Izby  nie  zostały  wykazane  podstawy  do  uznania,  że  Odwołujący  nie  był 

związany ofertą. 

Jak  zostało  wykazane  przez  Zamawiającego  na  posiedzeniu  z  udziałem  stron  i 

Konsorcjum, 

pismem  z  dnia  6  października  2020  r.  Zamawiający  zwrócił  się  do 

Odwołującego  o  wyrażenie  zgody  na  przedłużenie  terminu  związania  ofertą  o  czas 

oznaczony  tj.  do  dnia  14  grudnia  2020  r., 

wskazując  w  piśmie,  iż  termin  związania  ofertą 

upływa w dniu 15 października 2020 r. Wezwany wykonawca pismem z dnia 9 października 

2020 r. złożył oświadczenie o wyrażeniu zgody na przedłużenie okresu związania ofertą do 

dnia  14  grudnia  2020  r.,  zaznaczając  jednocześnie,  że  złożone  wraz  z  ofertą  wadium 

zab

ezpiecza ofertę w okresie od 14 sierpnia 2020 r. (data upływu terminu składania ofert) do 

13 stycznia 2021 r. włącznie. Nie zostało wykazane, aby czynność wezwania Odwołującego 

do  wyrażenia  ww.  zgody,  była  kwestionowana  przez  Konsorcjum  w  ustawowym  terminie. 

Przystępujący nie wykazał, aby odwołanie zostało wniesione przez podmiot nieuprawniony, a 

tym  samym  nie  zostało  wykazane,  aby  wypełniła  się  przesłanka  odrzucenia  odwołania 

określona w art. 189 ust. 2 pkt 2 ustawy Pzp. 

Uzasadniając  swoje  uprawnienie  do  skorzystania  ze  środków  ochrony  prawnej 

Odwołujący  wskazał,  że  jego  oferta  została  oceniona  na  drugim  miejscu  W  razie  braku 

wyboru oferty Konsorcjum 

zamówienie zostałoby udzielone Odwołującemu. Tym samym ma 

interes  w  uzyskaniu  ww.  zamówienia,  a  wybór  Konsorcjum  powoduje  szkodę  w  postaci 

utraconych  korzyści,  jakie  stałyby  się  udziałem  Odwołującego  w  razie  powierzenia  mu 

wykonania zamówienia publicznego.  

W  ocenie  Izby  Odwołujący  legitymuje  się  uprawnieniem  do  skorzystania  w 

przedmiotowym  postępowaniu  ze  środków  ochrony  prawnej.  Została  wypełniona 

materialnoprawna przesłanka, o której mowa w art. 179 ust. 1 ustawy Pzp. Odwołujący jest 

zainteresowany  pozyskaniem  zamówienia  i  w  tym  celu  złożył  ofertę.  W  przypadku 

potwierdzenia się zarzutów odwołania Odwołujący mógłby liczyć na udzielenie zamówienia.  

Wykonawcy  wspólnie  ubiegający  się  o  udzielenie  zamówienia:  Konsorcjum:  Polski 

PCS  Sp.  z  o.o.  i  Ensteam  Sp.  z  o.o., 

zgłaszający  przystąpienie  do  postępowania 

odwoławczego po  stronie Zamawiającego,  wypełnili  wymogi  określone w  art.  185  ust.  2  i  3 

ustawy Pzp, w związku z czym stali się uczestnikiem postępowania. 


Na 

posiedzeniu 

Odwołujący 

cofnął 

odwołanie 

zakresie 

zarzutów 

nieuwzględnionych przez Zamawiającego, tj. zarzutów oznaczonych w odwołaniu nr 2, 5 i 6. 

W związku z tym odwołanie w zakresie tych zarzutów podlegało umorzeniu. 

Izba ustaliła, co następuje: 

Stosownie  do  załącznika  nr  4  do  SIWZ  zawierającego  opis  przedmiotu  zamówienia 

Założenia  techniczno  funkcjonalne  rozbudowy  aplikacji  (…)  przedmiotem  zamówienia  jest 

d

okonanie  modyfikacji  programowej  w  istniejącym  systemie  National  Single  Window 

dostosowującym  system  do  nowych  wymagań  użytkowych  i  prawnych  poprzez 

zaprojektowanie  i  budowę  graficznego  interfejsu  użytkownika.  Obecnie  wykorzystywany 

systemem  National  Singl

e  Window  opracowany  został  w  2016  roku  i  stanowił  rozwinięcie 

kanału  pozyskiwania  danych  dotyczących  morskich  deklaracji  sprawozdawczych  o  kanał 

umożliwiający  komunikację  w  trybie  system-to-system  z  pominięciem  procesu  ręcznego 

dodawania  deklaracji.  Przedm

iotem  zamówienia  jest  wykonanie  modyfikacji  funkcjonalnej 

aktualnie  wykorzystywanego  systemu  National  Single  Window.  Modyfikacja  musi 

obejmować: 

 a) 

automatyczną  wymianę  informacji  z  systemami  informatycznymi  armatorów, 

kapitanów  statków  lub  ich  przedstawicieli,  w  trybie  s2s  -  system  to  system,  zgodnym  z 

modyfikowanym protokołem ISO28005-2 obowiązującym w Urzędzie Morskim;  

b) 

automatyczną  wymianę  informacji  z  systemami  informatycznymi  odbiorców 

instytucjonalnych,  w  trybie  s2s  -  system  to  system,  zgodnym  z  modyfikowanym 

protokołem  ISO28005-2  obowiązującym  w  Urzędzie  Morskim,  a  w  szczególności  do: 

Straży Granicznej, Krajowej Administracji Skarbowej, Głównego Urzędu Statystycznego, 

Zarządów Portów, Operatorów Terminali Portowych;  

c) 

interfejs graficzny użytkownika (GUI) dla armatorów, kapitanów statków lub ich 

przedstawicieli  nieposiadających  systemów  informatycznych  mogących  zintegrować  się 

do  nowej  funkcjonalności  NSW  w  trybie  s2s,  zapewniając  możliwość  wprowadzania 

danych manualnie lub przez import plików zgodnych z ustalonym formatem;  

d) 

ustalony z Zamawiającym schemat przepływu informacji i dokumentów, zmiany 

ich statusów, oraz zatwierdzeń;  

e) 

autoryzację  i  autentykację  użytkowników  oraz  uzgodniony,  konfigurowalny 

poziom uprawnień; 

 f) 

dwukierunkową  komunikację  z  systemami  informatycznymi  armatorów, 

kapitanów  statków  lub  ich  przedstawicieli;  g)wykorzystywanie  ustalonych  z 

Zamawiającym  aktualnych  słowników  (np.  baza  portów  UN/LOCODE,  baza  materiałów 


niebezpiecznych, baza typów odpadów ,baza statków itp.) z możliwością ich aktualizacji; 

h)poprawną  walidację  wprowadzanych  lub  przesłanych  danych,  zgodnie  z  wymogami 

prawa,  wymaganiami  Urzędów  Morskich,  wymaganiami  systemu  SafeSeaNet  i  innymi 

ustalonymi z Zamawiającym (patrz SafeSeaNet XML Reference Guide v4, Guidelines on 

Reporting  HAZMAT  in  SafeSeaNet);  i)zapewnienie  komunikacji  dwukierunkowej  dla 

Użytkowników  pozwalającej  na  uzyskanie  potwierdzeń  przyjęcia  /  przesłania  informacji; 

System  National  Single  Window  stanowi  uzupełnienie  systemu  PHICS  w  zakresie 

prze

kazywania  informacji  dotyczących  obsługi  wizyt  w  portach  morskich.  W  związku  z 

koniecznością  ściślejszej  integracji  obydwu  systemów  w  celu  zapewnienia  spójności 

przekazywanych  danych  niezależnie  od  miejsca  ich  pozyskania  oraz  w  celu 

sprawniejszej  i  bardziej  ekonomicznej  administracji  systemami  informatycznymi 

administracji  morskiej  podjęto  decyzję  o  integracji  funkcjonalności  systemu  PHICS  w 

zakresie  obsługi  zgłoszeń  w  systemie  NSW.  Przeprowadzana  modyfikacja  powinna 

zakładać  konieczność  przeprowadzania  zmian  w  przyszłości  obejmujących  akwizycję 

nowych danych od strony użytkowników zewnętrznych oraz nowe formaty przekazywania 

danych dla systemów współzależnych. 

Kwota,  jaką  Zamawiający  zamierza  przeznaczyć  na  realizację  zamówienia,  wynosi 

861.000,00  zł  brutto.    W  postępowaniu  zostały  złożone  dwie  oferty,  tj.  oferta  Sprint  S.A.  z 

ceną  848  085,00  zł;  gwarantowanym  czasem  naprawy  awarii  o  priorytecie  krytycznym  -  6 

godzin; terminem uruchomienia produkcyjnego - 4 mi

esiące od daty podpisania umowy, oraz 

oferta  konsorcjum:  Polski  PCS  Sp.  z  o.  o  i  Ensteam  Sp.  z  o.  o.  z  cen

ą  545  000,00  zł; 

gwarantowanym  czasem  naprawy  awarii  o  priorytecie  krytycznym  -  6  godzin;  terminem 

uruchomienia produkcyjnego - 

4 miesiące od daty podpisania umowy. Żaden z Wykonawców 

nie został wykluczony z postępowania, żadna oferta nie została odrzucona. 

Zamawiający skierował  Konsorcjum w dniu 18 sierpnia 2020 r. dwa wezwania tj. do 

wyjaśnienia  rażącej  ceny  oraz  do  uzupełnienia  i  poprawienia  dokumentów  tj.  brakującego 

pełnomocnictwa  oraz  w  zakresie  poprawienia  Standardowego  Formularza  Jednolitego 

Europejskiego Dokumentu Zamówienia (JEDZ). Wykonawca w wyznaczonym terminie złożył 

wyjaśnienia wraz z załącznikami. W dniu 19 października 2020 r. Zamawiający skierował do 

ww. wykonawcy wezwanie do uzupełnienia i poprawienia złożonych uprzednio dokumentów 

w  zakresie  wykazu  usług  Załącznika  nr  7  do  SIWZ.  Wykonawca  w  wyznaczonym  terminie 

złożył wyjaśnienia wraz z załącznikami. 

W  piśmie  zawierającym  wezwanie  Konsorcjum  na  podstawie  art.  90  ust.  1a  ustawy 

Pzp,  z 

przywołaniem  treści  art.  90  ust.  1  ustawy  Pzp,  do  złożenia  wyjaśnień  w  zakresie 

rażąco niskiej ceny, Zamawiający wskazał, że następuje to z uwagi na to, iż cena oferty tego 

wykonawcy 

jest  o  36,70  %  niższa  od  szacunkowej  wartości  zamówienia  i  zaznaczył,  że  w 


szczególności  oczekuje  szczegółowej  kalkulacji  ceny  ofertowej  ze  wskazaniem  ilości 

roboczogodzin.  Zamawiający  podał  m.in.:  „Stosowne  wyjaśnienia  wraz  z  dowodami 

(szczegółową  kalkulacją  ceny)  należy  przesłać  za  pośrednictwem  Platformy  Marketplanet 

(…) w terminie do 27 sierpnia 2020 r.”   

Izba zważyła, co następuje: 

Odwołanie podlega uwzględnieniu.  

Ad. zarzuty nr 3 i nr 4 dotyczące naruszenia art. 89 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp w związku 

z art. 10a ustawy Pzp

, a także zarzut naruszenia art. 26 ust. 3a ustawy Pzp 

Zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 1 Pzp: 

Zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli jest niezgodna 

z  ustawą.  Stosownie  do  art.  10a  ust.  5  Pzp  oferty,  wnioski  o  dopuszczenie  do  udziału  w 

post

ępowaniu  oraz  oświadczenie,  o  którym  moa  w  art.  25a,  w  tym  jednolity  dokument, 

sporządza  się  pod  rygorem  nieważności,  w  postaci  elektronicznej  i  opatruje  się 

kwalifikowanym podpisem elektronicznym.  

W  ocenie  Izby,  okoliczności  analizowanej  sprawy  wskazują,  że  wypełniła  się 

przesłanka odrzucenia oferty Konsorcjum na ww. podstawie.   

 Jak wynika z rozdz. X SIWZ

, który zawiera m.in. postanowienia: pkt 1 w brzmieniu: 

„Oferta  musi  zawierać  następujące  oświadczenia  i  dokumenty:  1)  wypełniony  Formularz 

Ofertowy sporządzony z wykorzystaniem wzoru stanowiącego Załącznik nr 1 do SIWZ; (…)”  

oraz  pkt  4  w  brzmieniu: 

„Oferta sporządzona i  złożona pod rygorem nieważności w postaci 

elektronicznej 

za 

pośrednictwem 

Platformy 

dostępnej 

pod 

adresem: 

https://umgdy.ezamawiajacy.pl

,  powinna  być  podpisana  kwalifikowanym  podpisem 

elektronicznym  przez  osob

ę  uprawnioną,  zgodnie  z  formą  reprezentacji  Wykonawcy 

określoną  w  rejestrze  sądowym  lub  innym  dokumencie,  właściwym  dla  danej  formy 

organizacyjnej  Wykonawcy,  albo  przez  osobę  umocowaną  (na  podstawie  pełnomocnictwa) 

przez osoby uprawnione.”  wykonawcy składając ofertę mogli wybrać jeden z ww. sposobów 

podpisania  oferty,  tj.  albo  zgodnie  z  zasadami  reprezentacji  przewidzianymi  dla  nich  w 

dokumentach rejestro

wych, albo przez pełnomocnika.   

Oferta  Przystępującego  w  pkt  A  DANE  WYKONAWCY:  zawiera  oświadczenie: 

„Osoba  upoważniona  do  reprezentacji  Wykonawcy/ów  i  podpisująca  ofertę:  A.  Z.  –  Polski 

PCS  sp.  z  o.o.,  K.  S. 

– Ensteam  sp.  z  o.o.”,  co oznacza,  że na  dzień  składania ofert  wolą 

wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  o  udzielenie  zamówienia  było  działanie  przez 

każdego  z  nich,  przez  osoby  upoważnione  do  reprezentacji  tych  podmiotów,  a  nie  przez 

pełnomocnika.  Oferta  została  złożona  w  postaci  elektronicznej.  Podpisali  ją  ww. 

przedstawiciele  obydwu 

partnerów  Konsorcjum  tj.  p.  A.  Z.  oraz  p.  K.  S.,  z  tym,  że  o  ile 

pierwszy  z 

partnerów  podpisał  ofertę  kwalifikowanym  podpisem  elektronicznym,  to  drugi  z 


partnerów  Konsorcjum,  podpisał  ofertę  zwykłym  podpisem  elektronicznym.  Nie  jest  to 

okoliczność sporna. 

Podpis  elektroniczny,  niebędący  kwalifikowanym  podpisem  elektronicznym  nie 

spełnia  wymogów  ustawy  Pzp  i  SIWZ.  Z  treści  art.  10a  ust.  5  ustawy  Pzp,  który  ma 

zastosowanie  w  analizowanym  postępowaniu,  wynika  bowiem  nakaz  sporządzenia  oferty 

pod  rygorem  nieważności  w  postaci  elektronicznej  i  opatrzenia  jej  kwalifikowanym 

podpisem/podpisami  elektronicznym/ymi  osoby/osób  uprawnionych  do  reprezentacji 

wykonawcy.  Brak  prawidłowego  podpisu  oferty  skutkuje  zatem  nieważnością  oferty.  Treść 

oferty 

Przystępującego wyraźnie wskazuje, że wolą wykonawców jest występowanie przy jej 

złożeniu  obydwu  partnerów  Konsorcjum.  W  związku  z  tym  każdy  z  nich  był  obowiązany 

złożyć prawidłowy podpis pod ofertą, tj. kwalifikowany podpis elektroniczny. Przepisy ustawy 

Pzp  nie  przewidują  możliwości  konwalidacji  wady  oferty  powstałej  na  skutek 

nieprawidłowego jej podpisania.  

W okolicznościach analizowanej sprawy, zważywszy m.in. na ww. treść oferty, gdzie 

partnerzy  Konsorcjum  wyraźnie  wyrazili  swoją  wolę  działania  przy  składaniu  oferty  przez 

każdego z nich, oraz fakt złożenia podpisów przez obydwu partnerów Konsorcjum, z tym, że 

przez  jednego  z  nich  w  sposób  nieprawidłowy,  należy  uznać,  że  naprawa  oferty  miałaby 

polegać  właśnie  na  złożeniu  pod  ofertą  prawidłowego  podpisu,  a  nie  zmianie  wybranego 

przez partnerów Konsorcjum sposobu działania, tj. przez pełnomocnika, w miejsce działania 

każdego z partnerów zgodnie z zasadami ich reprezentacji. 

Tym  samym  za  nieuprawnioną  należy  uznać  czynność  Zamawiającego  wezwania 

Przystępującego do złożenia pełnomocnictwa do działania w imieniu Ensteam Sp. z o.o., co 

nastąpiło ze wskazaniem podstawy  w postaci art. 26 ust. 3a ustawy Pzp, który stanowi, że 

jeżeli  wykonawca  nie  złożył  wymaganych  pełnomocnictw  albo  złożył  wadliwe 

pełnomocnictwa,  zamawiający  wzywa  do  ich  złożenia  w  terminie  przez  siebie  wskazanym, 

chyba, że mimo ich złożenia oferta podlega odrzuceniu albo konieczne byłoby unieważnienie 

postępowania.  Dla zastosowania  tego  przepisu z  okoliczności  sprawy  powinno wynikać,  że 

wykonawcy 

wybrali alternatywną możliwość podpisania oferty, o której mowa w ww. rozdz. X 

pkt  4  SIWZ  tj.  przez  osobę  umocowaną  na  podstawie  pełnomocnictwa.  Tymczasem,  jak 

wyżej  zostało  wskazane,  z  treści  oświadczenia  Konsorcjum  zawartego  w  ofercie  wprost 

wynika

,  że  partnerzy  Konsorcjum  nie  skorzystali  z  tej  możliwości,  a  ich  wolą  było  wspólne 

podpisane oferty, co wskazuje na brak w tej dacie 

upoważnienia do działania w tym zakresie 

jednego z partnerów Konsorcjum przez drugiego z partnerów. 

W związku z tym potwierdził się również zarzut naruszenia art. 26 ust. 3a ustawy Pzp.  


Z

auważenia  również  wymaga,  że  brak  woli  działania  przez  pełnomocnika  przy 

składaniu  oferty  został  potwierdzony  przez  Konsorcjum  w  wyniku  uzupełnienia 

pełnomocnictwa na wezwanie Zamawiającego, bowiem w formie elektronicznej  zostało ono 

sporządzone w późniejszej dacie niż termin składania ofert, co nie jest okolicznością sporną.  

Pełnomocnictwo  do  złożenia  oferty  powinno  spełniać  wymogi  przewidziane  dla 

skuteczności  jej  złożenia,  w  tym  przypadku  powinno  być  złożone  w  formie  elektronicznej  i 

być opatrzone podpisem kwalifikowanym. Wynika to z art. 99 § 1 Kodeksu cywilnego w zw. z 

art. 14 ust. 1 ustawy Pzp, który stanowi, że jeżeli do ważności czynności prawnej potrzebna 

jest szczególna forma, pełnomocnictwo do dokonania tej czynności powinno być udzielone w 

tej samej formie. 

W związku z tym za niewnoszące nic do sprawy należy uznać twierdzenia 

Przystępującego,  że  umowa  konsorcjum,  upoważniająca  Polski  PCS  sp.  z  o.o.  m.in.  do 

złożenia  oferty,  została  zawarta  w  postaci  papierowej  przed  terminem  składania  ofert,  tj.  1 

lipca 2020 r., 

na dowód czego złożył na rozprawie kopię umowy, jak również twierdzenie, iż 

w  tej  samej  dacie  zostało  sporządzone  w  postaci  papierowej  osobne  pełnomocnictwo  do 

złożenia  oferty  dla  Polski  PCS  sp.  z  o.o.  Tym  bardziej,  że  Przystępujący  nie  skorzystał  z 

możliwości złożenia na wezwanie Zamawiającego poświadczonej kopii pełnomocnictwa. 

Wobec  potwierdzenia  się  zarzutu  naruszenia  przez  Zamawiającego  art.  26  ust.  3a 

ustawy Pzp nie zaistnia

ła potrzeba rozpatrywania zarzutu ewentualnego tj. zarzutu, tj. 89 ust. 

1 pkt 8 w związku z art. 103 i 104 k.c. poprzez zaniechanie odrzucenia oferty złożonej bez 

umocowania, a następnie niepotwierdzonej. 

Ad zarzut 

dotyczący naruszenia art. 89 ust. 1 pkt 4 w zw. z art. 90 ust. 3 ustawy Pzp  

Art.  89  ust.  1  pkt  4  ustawy  Pzp  stanowi:  Z

amawiający odrzuca ofertę, jeżeli  zawiera 

rażąco  niską  cenę  lub  koszt  w  stosunku  do  przedmiotu  zamówienia.  Stosownie  do  art.  90 

ust. 3 ustawy Pzp: Z

amawiający odrzuca ofertę wykonawcy, który nie udzielił wyjaśnień lub 

jeżeli dokonana ocena wyjaśnień wraz ze złożonymi dowodami potwierdza, że oferta zawiera 

rażąco niską cenę lub koszt w stosunku do przedmiotu zamówienia. 

Wystosowanie do Konsorcjum wezwania 

do wyjaśnień wskazywało, że Zamawiający 

nie  uznał,  że  cena  oferty  tego  wykonawcy  wynika  z  okoliczności  oczywistych,  które  nie 

wymagają  wyjaśnienia.  Oznaczało  ono  powstanie  domniemania  istnienia  w  ofercie  rażąco 

niskiej  ceny.  Dla  obalenia  takiego 

domniemania wyjaśnienia wykonawcy muszą być na tyle 

pełne  i  odnoszące  się  do  przedmiotu  zamówienia,  aby  pozwalały  na  pozyskanie  przez 

zamawiającego  wiedzy,  jakie  okoliczności  spowodowały  obniżenie  ceny  oferty,  czy  cena 

oferty obejmuje wszystkie elementy przedmiotu zamówienia i wszystkie czynniki składające 

się na koszty jego realizacji. Ustawa Pzp nie określa jak mają być sporządzone wyjaśnienia. 

W tym zakresie wykonawcy mają swobodę, muszą jednak mieć na uwadze w szczególności 


cel ich składania, a także to, że od rzetelności złożonych wyjaśnień zależy ich dalszy udział 

w postępowaniu. 

Wykonawca powinien przede wszystkim wskazać i wyjaśnić te elementy ceny, które 

składają  na  jej  ostateczną  wysokość,  przy  uwzględnieniu  pełnego  i  należytego  wykonania 

danego  przedmiotu  zamówienia,  np.  przyjętą  organizację  prac,  koszty  wynagrodzeń  osób 

skierowanych do realizacji zamówienia, koszty utrzymania biura. Jego zadaniem jest bowiem 

wykazanie  indywidualnych  czynników  pozwalających  mu  na  zaoferowanie  tak  niskiej  ceny. 

Wyjaśnienia  powinny  być  rzeczowe  i  konkretne,  aby  mogły  stanowić  podstawę  dla 

pozyskania  przez  zamawiającego  wiedzy  w  zakresie  okoliczności  właściwych  danemu 

wykonawcy, które spowodowały obniżenie ceny jego oferty, jakie oszczędności w ich wyniku 

wykonawca  może  osiągnąć.  Podane  w  wyjaśnieniach  informacje,  powinny  być  poparte 

odpowiednimi

,  dostępnymi  wykonawcy,  dowodami,  w  tym  np.  zawartymi  w  wyjaśnieniach 

szczegółowymi  kalkulacjami  wskazującymi  na  to,  że  cena  oferty  została  prawidłowo 

skalkulowana.  Udzielenie  wyjaśnień,  które  nie  spełniają  ww.  wymogów,  w  szczególności 

nieodpowiadających w pełni na wezwanie zamawiającego, takich, w których wykonawca nie 

wykazał,  że  cena  jego  oferty  nie  jest  rażąco  niska,  nakłada  na  zamawiającego  obowiązek 

odrzucenia oferty tego wykonawcy.  

Przez rażąco niską cenę rozumie się cenę, która nie pozwala na należyte wykonanie   

zamówienia,  jest  nierealistyczna  w  danych  warunkach  realizacji  konkretnego  zamówienia, 

niepozwalająca  na  realizację  zamówienia  z  należytą  starannością,  wskazująca  na  zamiar 

realizacji  zamówienia  poniżej  kosztów  własnych  wykonawcy,  znacznie  odbiegająca  od  cen 

rynkowych  innych,  takich  samych  lub  podobnych  rodzajów  zamówień

W  związku  z  tym  w 

przypadku  powstania  wątpliwości  w  tym  zakresie  i  wystąpienia  Zamawiającego  do 

wykonawcy  o  wyjaśnienia,  Wykonawca,  na  którym  ciąży  dowód  w  tym  zakresie,  powinien 

wykazać,  że  jego  cena  została  poprawnie  skalkulowana.  Zgodnie  bowiem  z  art.  90  ust.  2 

ustawy  Pzp  o

bowiązek  wykazania,  że  oferta  nie  zawiera  rażąco  niskiej  ceny  lub  kosztu 

spoczywa  na  wykonawcy.  Nadto  zgodnie  z  art.  190  ust.  1a  ustawy  Pzp 

ciężar  dowodu,  że 

oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny, spoczywa na: 1) wykonawcy, który ją złożył, jeżeli jest 

stroną  albo  uczestnikiem  postępowania  odwoławczego  (…),  co  ma  miejsce  w  niniejszym 

postępowaniu. 

Przechodząc  od  powyższych  rozważań  na  grunt  analizowanej  sprawy,  zauważenia 

wymaga,  że  w  Informacji  dotyczącej  kosztów  wytworzenia,  złożonej  w  odpowiedzi  na 

wezwanie  do  wyjaśnień  w  zakresie  rażąco  niskiej  ceny,  Przystępujący  wskazał,  że 

Konsorcjum pod przewodnictwem Sp

ółki Polski PCS sp. z o.o. posiada duże doświadczenie 

w  tworzeniu  systemów  dla  branży  morskiej.  Spółka  od  trzech  lat  projektuje  systemy  i 

aplikacje  dla  interesariuszy  polskich  portów.  Doświadczenia  w  integracji  zaprojektowanych 


systemów i aplikacji m.in. z systemami Krajowej Izby Skarbowej, Terminali kontenerowych i 

masowych, systemami portowymi, systemami armatorów, NSW, pozwoliły na optymalizacje 

procesów analitycznych i deweloperskich oraz w wypracowaniu dobrych praktyk w produkcji 

oprogramowania  dla  bra

nży  morskiej.  Zarządzanie  doświadczonym  zespół  projektowym  i 

deweloperskim  zatrudnionym  w  spółkach  konsorcjum  pozwala  na  obniżanie  kosztów 

pośrednich,  brak  rotacji  zaangażowanych  w  projekt  pracowników,  skrócenie  czasu 

projektowania  i  produkcji  oprogramowan

ia.  W  związku  z  własnymi  pracami,  które  były 

poprzedzone  pracami  analitycznymi  i  zdobytym  know-

how  może  zrealizować  z  niewielkim 

nakładem  kosztów  funkcjonalności  do  projektu,  dla  którego  złożył  ofertę.  Wykonawca 

wskazał,  jakie  biblioteki  zrealizował  oraz,  że  Polski  PCS  z  racji  swojej  funkcji  cyfrowej 

integracji  społeczności  portowej  monitoruje  na  bieżąco  obowiązki  sprawozdawcze 

wynikające z przepisów krajowych oraz unijnych.  

W  ocenie  Izby 

Informacje  te  należy  ocenić,  jako  ogólnikowe  i  niepozwalające  na 

oce

nę, jak wskazane przez Konsorcjum okoliczności przekładają się na możliwość obniżenia 

ceny. 

Skrótowo  przedstawionych  informacji  o  własnych  pracach  w  zakresie  bibliotek,  bez 

przedstawienia  ich  powiązania  z  konkretnymi  oszczędnościami  przy  realizacji  przedmiotu 

zamówienia,  w  tym  liczbą  roboczogodzin  przewidzianą  na  poszczególne  elementy 

przedmiotu  zamówienia,  podaną  w  kalkulacji  załączonej  do  tej  Informacji,  jak  również 

ogólnych  informacji  o zarządzaniu doświadczonym  zespołem  projektowym  i  deweloperskim 

w  spółkach  Konsorcjum,  bez  potwierdzenia  dysponowania  takim  zespołem  za  podaną,  w 

załączonej kalkulacji, stawkę, nie można uznać za konkretne i pełne, a także za wykazanie w 

sposób rzeczowy wyjątkowo sprzyjających warunków wykonania zamówienia. 

Dopiero w piśmie procesowym oraz na rozprawie Przystępujący rozwinął, podane w 

wyjaśnieniach  twierdzenia  i  przedstawił  je  w  sposób  wskazujący  na  zamiar  wykazania  ich 

powiązania z przedmiotem zamówienia, w tym z założoną liczbą godzin pracy. W piśmie tym 

przedstawił  także  nowe  okoliczności.  Wykonawca  ten  stwierdził  m.in.,  że  wykonane  przez 

niego 

prace,  będą  stanowić  podstawę  prac  koniecznych  do  zrealizowania  w  ramach 

przedmiotu  zamówienia.  Są  to  biblioteki  stanowiące  gotowe  elementy  programistyczne 

służące  do  uniwersalnego  wykorzystania  w  zamówieniu  do:  tworzenia  zaawansowanych 

raportów  (business  Inteligence),  komunikacji  z  systemem  NSW,  obsługi  uprawnień  oraz 

CRUD 

– mechanizm dodawania edycji oraz usuwania rekordów, obsługi i mapowania plików 

typu  EDIFACT,  XML,  XLSX. 

Zostały  również  zrealizowane  przez  Przystępującego 

mechanizmy  stanowiące  gotowe  dedykowane  elementy  programistyczne  służące  do 

wykorzystania  w 

zamówieniu  do:  szybkiego  projektowania  interaktywnych  responsywnych 

formularzy,  będące  szkieletem  do  budowy  aplikacji  dostarczającym  zestaw  komponentów 

(kompletny  fra

mework  frontendowy).  Przystępujący  podał  również,  że  dokonał  analizy 


wymagań  określonych  w  stosownych  rozporządzeniach  wykonawczych,  zaprojektował  i 

wykonał  wcześniej  następujące  typy  formularzy:  FAL-1-6  -  służący  do  wpisania  ogólnych 

informacji  związanych  ze  statkiem,  PSC  -  służący  do  sporządzania  zgłoszenia  wstępnego, 

Wej/Wyj - 

służący do wpisania informacji związanych z wejściem/wyjściem statku do/z portu. 

Wykonawca 

wskazał  też,  że  wykonane  w  przeszłości  prace  stanowią  o  jego  przewadze 

konkurencyjnej, bowiem nie wymagają nowych pracochłonnych nakładów na ich stworzenie, 

co  najwyżej  wykonane  zostaną  w  ramach  przedmiotu  zamówienia  niezbędne  prace 

dostosowawcze. Nadto Przystępujący podał, że w trakcie wdrożeń podobnych systemów dla 

interesariuszy  polskich  portów  zdiagnozowano  i  rozwiązano  pojawiające  się  problemy 

związane  ze współpracą z  systemem  NSW. Z tego powodu nakłady  pracy  oszacowane na 

testy i wdrożenie systemu będącego przedmiotem zamówienia są prawidłowe. Przystępujący 

zaplanował  wykorzystanie  testów  automatycznych  na  podstawie  opracowanych  ścieżek 

użytkownika,  które  zostały  stworzone  podczas  projektowania  formularzy  IMO-FAL.  Testy 

będą  uruchomiana  automatycznie,  przez  co  zaangażowanie  pracowników  będzie  znacznie 

zmniejszone.  Ma  już  postawione  środowisko  Katalon  do  uruchamiania  testów.  Dlatego  nie 

musi zakładać zbyt dużej liczby godzin na przeprowadzenie pełnych testów, bowiem część z 

nich  została  już  wykonana  w  ramach  wcześniejszych  projektów.  Wskazał  także,  że  w 

środowisku informatyków rozpiętość stawek wynagrodzenia jest duża, a przewidziana przez 

niego  stawka  godzinowa  projektanta  jest  prawidłowa,  bowiem  w  przypadku  stałego  i 

stabilnego  zatrudnienia  stawki  godzinowe  są  niższe  od  oferowanych  ad  hoc  dla  realizacji 

pojawiających  się  na  rynku  projektów.  W  przypadku  pełnego  etatu  przy  przyjętej  stawce 

koszt  programisty  to  9 

235,00  zł  brutto  i  nie  odbiega  od  średniej  płacy  w  województwie 

podkarpackim.  

Powyższe  wskazuje,  że  było  możliwe  przedstawienie  pełniejszych  wyjaśnień  w 

zakresie  rażąco  niskiej  ceny,  co  powinno  nastąpić  na  wezwanie  Zamawiające,  po  to,  aby 

mógł dokonać ich oceny, która to czynność podlega ocenie Izby. To jednak nie nastąpiło. 

Ubocznie, 

zatem  zauważenia  wymaga,  że  nawet  zawarte  w  piśmie  procesowym 

wyjaśnienia  nie  zawierają  konkretnego  wskazania,  jak  wcześniej  wykonane  prace 

przekładają  się  na  oszczędności.  Samo  np.  ww.  stwierdzenie,  że  „nie  musi  zakładać  zbyt 

dużej  liczby  godzin  na  przeprowadzenie  pełnych  testów”  nie  jest  wystarczające  dla 

wykazania

,  że  założona  przez  niego  ilość  testów  tj.  200  godzin,  co  stanowi  wg  wyliczeń 

Odwołującego  4,5%  czasu,  jaki  został  przeznaczony  przez  Przystępującego  na 

implementację,  jest  właściwa.  Przystępujący  nie  przedstawił  kontrargumentacji  w  stosunku 

do twie

rdzeń Odwołującego dotyczących rynkowych standardów i dobrych praktyk, z których 

wynika, że relacja ta powinna się kształtować na poziomie 35%.  


Również  zawarte  w  ww.  piśmie  procesowym  stwierdzenie,  że  zarzut 

niedoszacowania liczby godzin w okresie gwaran

cyjnym jest całkowicie niezasadny, bowiem 

Przystępujący  jest  w  posiadaniu  wielu  przetestowanych  wcześniej  elementów  systemu  i  z 

tego  powodu  nie  zakłada  stworzenia  wadliwego  systemu,  który  będzie  wymagać 

poświęcenia  wielu  roboczogodzin  w  okresie  gwarancyjnym,  nie  stanowi  konkretnego 

wykazania 

realności  poczynionych  założeń,  co  do  liczby  rbh  koniecznej  dla  realizacji  tego 

zakresu zamówienia.  Także w tym przypadku Przystępujący nie przedstawił przekonującej 

kontrargumentacji dla twierdzeń Odwołującego, że przyjęta liczba 400 rbh w odniesieniu do 

punktu „Instalacja i utrzymanie” jest nieadekwatna w stosunku do zakresu prac, które mają 

o

bejmować  migrację  użytkowników,  utrzymanie  systemu  przez  3  lata  oraz  rozszerzone 

utrzymanie

,  a  także  obsługę  gwarancji  i  rękojmi,  instalację  i  konfigurację  serwera  aplikacji, 

przy  uwzględnieniu,  że  okres  realizacji  tych  usług  wynosi  ponad  42-miesięcy  (m.in.  6 

miesięcy rozszerzonego utrzymania i 36 miesięcy gwarancji), co oznacza to zaangażowanie 

na średnim poziomie poniżej 10 rbg miesięcznie i wskazuje, że umowa nie będzie mogła być 

poprawnie  realizowana.  Nadto  z

godnie  z  projektem  umowy  wykonawczej,  jak  również 

deklaracją Konsorcjum, w okresie rękojmi i gwarancji usterki o charakterze krytycznym mają 

być  usuwane  w  ciągu  6  godzin  od  zgłoszenia,  a  zaangażowanie  na  poziomie  ok.  jednego 

dnia  roboczego  w  skali  miesiąca  nie  pozwoli  na  obsługę  tego  rodzaju  zgłoszeń  w 

zadeklarowanych ramach czasowych.  

Złożona Zamawiającemu przez Przystępującego, w ramach wyjaśnień rażąco niskiej 

ceny,  kalk

ulacja  kosztów  zawiera  liczbę  roboczogodzin  dla  poszczególnych  modułów: 

Development,  Testy,  Instalacja  i  utrzymanie,  Stworzenie  dokumentacji  technicznej, 

Stworzenie  pomocy  dla  użytkowników,  Szkolenia  użytkowników;  łączną  liczbę  rbh;  stawkę 

brutto  godziny  pracy 

w  wysokości  71  zł;  łączną  wartość.  Nie  został  załączony  dowód 

potwierdzający  ww.  wynagrodzenie  zatrudnionych,  co  było  możliwe,  na  co  wskazuje 

stanowisko prezentowane przez 

Przystępującego, z którego wynika, że zamierza realizować 

zamówienie  przy  pomocy  osób  przez  niego  zatrudnionych.  W  piśmie  procesowym 

Przystępujący  wskazał,  że  w  środowisku  informatyków  rozpiętość  stawek  jest  duża,  a 

przewidziana  przez  niego  stawka  godzinowa  projektanta  jest  prawidłowa,  bowiem  w 

przypadku stałego i stabilnego zatrudnienia stawki godzinowe są niższe od oferowanych ad 

hoc  dla  realizacji  pojawiających  się  na  rynku  projektów.  W  przypadku  pełnego  etatu,  przy 

przyjętej  stawce,  koszt  programisty  to  9 235,00  zł  brutto  i  nie  odbiega  od  średniej  płacy  w 

województwie  podkarpackim.  Do  pisma  został  załączony  dowód  w  postaci  wydruków  ze 

stron internetowych

, a nie np. zanonimizowane umowy o pracę.  

W ocenie Izby 

Przystępujący nie udźwignął ciężaru dowodu i nie złożył wyjaśnień w 

zakresie  rażąco  niskiej  ceny,  które  można  uznać  za  wyczerpujące  i  wystarczające  do 


jednoznacznego stwierdzenia istnienia  w  ofercie tego wykonawcy  rażąco niskiej  ceny,  albo 

braku  takiego  charakteru  ceny  oferty  tego  wykonawcy.  Nie  można  zatem  jednoznacznie 

stwierdzić,  że  wystąpiła  przesłanka  odrzucenia  oferty  z  uwagi  na  istnienie  w  niej  rażąco 

niskiej ceny. Jednakże można stwierdzić, że skoro złożone wyjaśnienia nie są wystarczające 

do  obalenia  istnienia  w  ofercie  domniemania  rażąco  niskiej  ceny,  to  Zamawiający 

nienależycie je ocenił.  

Zauważenia wymaga, że aby odrzucić ofertę na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 4 ustawy 

Pzp  Zamawiający  powinien  mieć  możliwość  stwierdzenia,  że  cena  oferty  Przystępującego 

jest  niewiarygodna,  nie  obejmuje  wszystkich  niezbędnych  do  wykonania  zamówienia 

kosztów. Z kolei, aby pomimo podejrzenia istnienia w ofercie rażąco niskiej ceny nie dokonać 

jej  odrzucenia, 

Zamawiający powinien mieć możliwość - w oparciu o otrzymane wyjaśnienia 

stwierdzenia,  że  za  zaoferowaną  cenę  Konsorcjum  jest  w  stanie  należycie  wykonać  cały 

przedmiot zamówienia i cena ta pokrywa wszystkie koszy związane z realizacją zamówienia.  

związku z tym, jakkolwiek zasadą jest jednokrotne wezwanie do wyjaśnień rażąco 

niskiej ceny, to jednak 

zważywszy na treść wezwania do wyjaśnień, które można odczytać w 

ten  sposób,  że  Zamawiający,  jako  dowodu  oczekuje  jedynie  szczegółowej  kalkulacji  ceny, 

jak  również  mając  na  uwadze,  że  ze  złożonej  kalkulacji  wynika  dość  znaczna  różnica  w 

kwocie 

pomiędzy  ceną  oferty,  a  łączną  wartością  kosztów  powstałych  z  przemnożenia 

założonej liczby rbh i stawki godzinowej, i nie jest wiadome, co się na tę różnicę składa, a co 

może  mieć  znaczenie,  jeśli  przyjąć  w  ślad  za  Odwołującym,  że  podstawowe  koszty  w  tym 

zamówieniu do koszty pracy, Zamawiający mógł wystąpić do Konsorcjum o doprecyzowanie 

skrótowo przedstawionych informacji, chyba, że stwierdziłby wypełnienie się innej przesłanki 

odrzucenia oferty tego wykonawcy.  

Powyższe  wskazuje,  że  zarzuty  odwołania,  które  nie  zostały  wycofane  przez 

Odwołującego,  tj.  zarzuty,  które  zostały  uwzględnione  przez  Zamawiającego,  a  Przystępujący 

wniósł sprzeciw wobec ich uwzględnienia, tj. zarzuty nr 1 oraz 3 i 4 odwołania potwierdziły się. W 

związku z tym odwołanie podlegało uwzględnieniu.  

Stosownie do art. 186 ust. 4 ustawy Pzp: 

Jeżeli uczestnik postępowania odwoławczego, 

który  przystąpił  do  postępowania  po  stronie  zamawiającego,  wniesie  sprzeciw  wobec 

uwzględnienia zarzutów przedstawionych w odwołaniu w całości albo w części, gdy odwołujący 

nie wycofa pozostałych zarzutów odwołania, Izba rozpoznaje odwołanie. W ocenie Izby przepis 

ten ma zastosowanie w analizowanej sprawie w odniesieniu do zarzutów uwzględnionych przez 

Zamawiającego  z  uwagi  na  to,  że  Przystępujący  wniósł  sprzeciw  wobec  ich  uwzględnienia. 

Jakkolwiek  Odwołujący  wycofał  pozostałe  zarzuty  odwołania,  to  jednak,  zważywszy  na  to,  iż 

sprzeciw  jest  środkiem  prawnym  przysługującym  wykonawcy,  który  przystąpił  do  postępowania 

odwoławczego  po  stronie  zamawiającego  w  sytuacji  gdy  zamawiający  uwzględni  odwołanie  w 


całości  albo  w  części,  co  miało  miejsce  w  analizowanym  postępowaniu,  okoliczność,  iż 

Odwołujący  wycofał  pozostałe  zarzuty,  nie  może  pozbawiać  Przystępującego  skorzystania  z 

możliwości skorzystania z przysługującego mu uprawnienia i rozpoznania odwołania w zakresie 

niewycofanych  przez  Odwołującego  zarzutów  odwołania.  Sprzeciw  ma  bowiem  na  celu 

zapobieżenie uznaniu zarzutów, a w konsekwencji umorzeniu postępowania bez merytorycznego 

rozpoznania zarzutów odwołania.  

Z  tych  względów  na  podstawie  art.  192  ust.  1  ustawy  Pzp,  Izba  orzekła  jak  w 

sentencji. 

kosztach 

p

ostępowania  odwoławczego  orzeczono  zgodnie  z  zasadą 

odpowiedzialności za wynik postępowania, na podstawie art. 192 ust. 9 i art. 186 ust. 6 pkt 3 

lit. b 

ustawy Pzp oraz w oparciu o przepisy § 3 pkt 1 i pkt 2 i § 5 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia 

Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania 

wpisu  od  odwołania  oraz  rodzajów  kosztów  w  postępowaniu  odwoławczym  i  sposobu  ich 

rozliczania  (Dz.  U.  z  2018  r.  poz.  972

),  zasądzając  od

Przystępującego,  który  wniósł 

sprzeciw  wobec  uwzględnienia  części  zarzutów  odwołania  przez  Zamawiającego,  rzecz 

Odwołującego  i  Zamawiającego  koszty  wynagrodzenia  pełnomocników  stron  na  podstawie 

faktur  złożonych  przed  zamknięciem  rozprawy  oraz  na  rzecz  Odwołującego  zwrot  kwoty 

uiszczonego wpisu 

i kosztów dojazdu na posiedzenie i rozprawę. 

Przewodniczący:  ………………………………….