Sygn. akt: KIO 2967/20
WYROK
z dnia 27 listopada 2020 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Aneta Mlącka
Protokolant: Konrad Wyrzykowski
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 26 listopada 2020 r. w Warszawie
odwołania
w
niesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 14 listopada 2020 r. przez
W
ykonawcę M. B. prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą Progres M. B. (ul.
Bp. Krasickiego 44A, 05-
070 Sulejówek) w postępowaniu prowadzonym przez
Zamawiającego Gmina Miasto Marki (Al. Marszałka Józefa Piłsudskiego 95, 05-270
Marki)
przy udziale
Wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia Konsorcjum:
D. A.
prowadzący działalność gospodarczą pod firmą PARTNER D. A. oraz Partner
Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp. k. (ul. Płytowa 1, 03-046 Warszawa)
zgłaszających przystąpienie do postępowania po stronie Zamawiającego
orzeka:
uwzględnia odwołanie i nakazuje Zamawiającemu:
unieważnienie czynności wyboru oferty Wykonawców wspólnie ubiegających się o
udzielenie zamówienia Konsorcjum: D. A. prowadzący działalność gospodarczą pod firmą
PARTNER D. A. oraz Partner S
półka z ograniczoną odpowiedzialnością sp. k.,
dokonanie powtórnej czynności badania i oceny ofert, w tym:
unieważnienie dokonanej czynności polegającej na poprawieniu omyłki rachunkowej w
formularzu oferty
Wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia
Konsorcjum: D. A.
prowadzący działalność gospodarczą pod firmą PARTNER D. A. oraz
Partner S
półka z ograniczoną odpowiedzialnością sp. k. i przywrócenie pierwotnego
brzmienia formularza oferty tego Wykonawcy (załącznik nr 2)
dokonanie poprawienia omyłki pisarskiej w ofercie tego Wykonawcy (w pozycji nr 1,
kolumnie nr 4)
w ten sposób, że wartość ceny netto za 1 Mg odpadów niesegregowanych
(zmieszanych) komunalnych wynosi 1092,50 zł
kosztami postępowania obciąża Zamawiającego Gmina Miasto Marki (Al.
Marszałka Józefa Piłsudskiego 95, 05-270 Marki) i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15000 zł 00 gr (słownie:
piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez Odwołującego M. B. prowadzącego
działalność gospodarczą pod firmą Progres M. B. (ul. Bp. Krasickiego 44A, 05-070
Sulejówek) tytułem wpisu od odwołania,
zasądza od Zamawiającego Gmina Miasto Marki (Al. Marszałka Józefa Piłsudskiego
95, 05-270 Marki)
na rzecz Odwołującego M. B. prowadzącego działalność gospodarczą
pod firmą Progres M. B. (ul. Bp. Krasickiego 44A, 05-070 Sulejówek) kwotę 18600 zł 00
gr
(słownie: osiemnaście tysięcy sześćset złotych zero groszy) stanowiącą koszty
postępowania odwoławczego poniesione z tytułu wpisu od odwołania oraz wynagrodzenia
pełnomocnika.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień
publicznych (Dz.U. z 2019 r. poz.1843) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od dnia jego
doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do
Sądu Okręgowego Warszawa Praga w Warszawie.
Przewodniczący: ………………………..
Sygn. akt: KIO 2967/20
UZASADNIENIE
Zamawiający Gmina Miasto Marki prowadzi postępowanie w trybie przetargu
nieograniczonego pn.
„Odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych z terenu Gminy
Miasto Marki powstałych na nieruchomościach zamieszkałych Sektor 1 - Marki Północne”.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało zamieszczone w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej
w dniu 3 sierpnia 2020 roku pod numerem 2020/S 148 - 363435.
Odwołujący M. B. prowadzący działalność gospodarczą pod firma Progres – M. B. wniósł
odwołanie wobec czynności Zamawiającego polegającej na:
a) dokonaniu wyboru najkorzystniejszej oferty Konsorcju
m Wykonawców wspólnie
ubiegających się o udzielenie zamówienia D. A. prowadzący działalność gospodarczą
pod firmą Partner D. A. oraz Partner sp. z o.o. sp.k. w sytuacji gdy oferta Konsorcjum
albo podlegała odrzuceniu, co rażąco narusza art. 89 ust.1 pkt 6 ustawy P.z.p albo była
ofertą trzecią co do kolejności w zakresie jej punktacji z uwagi na zaoferowaną cenę
usługi, co z kolei narusza rażąco art. 91 ust. 1 w zw. z art. 7 ust.3 ustawy P.z.p.,
b) poprawieniu w ofercie ww. Konsorcjum oczywi
stej omyłki rachunkowej albo w sposób
niedopuszczalny przez przepisy P.z.p, albo w sposób wadliwy metodologicznie, co
rażąco narusza art. 87 ust. 2 pkt 2 i 3 ustawy P.z.p.,
c)
zaniechaniu odrzucenia oferty ww. Konsorcjum, co rażąco narusza art. 89 ust. 1 pkt 6
ustawy P.z.p. albo dokonania wyboru oferty najkorzystniejszej z naruszeniem kryterium
oceny ofert określonej w SIWZ, co rażąco narusza art. 91 ust. 1 w zw. z art. 7 ust. 3
ustawy P.z.p.
Odwołujący wniósł o nakazanie Zamawiającemu:
a)
unieważnienia czynności wyboru najkorzystniejszej oferty Konsorcjum Wykonawców
wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia D. A. prowadzący działalność
gospodarczą pod firmą Partner D. A. oraz Partner sp. z o.o. sp.k.,
b)
unieważnienie czynności Zamawiającego polegającej na poprawieniu oczywistej omyłki
rachunkowej w formularzu oferty Konsorcjum Wykonawców wspólnie ubiegających się o
udzielenie zamówienia D. A. prowadzący działalność gospodarcza pod firmą Partner D.
A. oraz Partner sp.
z o.o. sp.k. w sposób jaki tego dokonał Zamawiający i ewentualne
nakazanie jej poprawienia jako oczywistej omyłki pisarskiej ale wyłącznie w kolumnie 4
w odniesieniu do pozycji 1 z formularza oferty,
c)
odrzucenia oferty Konsorcjum Wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie
zamówienia D. A. prowadzący działalność gospodarczą pod firmą Partner D. A. oraz
Partner sp. z o.o. sp.k. z uwagi na błąd w obliczeniu ceny albo poprawienie oczywistej
omyłki rachunkowej w formularzu oferty Konsorcjum w sposób poprawny
metodologicznie, jako oczywistej omyłki pisarskiej a nie rachunkowej,
d)
powtórzenie czynności polegającej na dokonaniu badania i oceny ofert albo z
pominięciem oferty Konsorcjum Wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie
zamówienia D. A. prowadzący działalność gospodarczą pod firmą Partner D. A. oraz
Partner sp. z o.o. sp.k. albo z uwzględnieniem ceny oferty Konsorcjum jaka wynika ze
złożonej oferty po dokonaniu poprawy w sposób właściwy oczywistej omyłki pisarskiej,
e) dokonanie wyboru oferty najkorzystniejszej,
f)
zasądzenie od Zamawiającego na rzecz Odwołującego zwrotu kosztów postępowania
odwoławczego.
W toku badania i oceny złożonych ofert Zamawiający dokonał w złożonych przez
Wykonawców ofertach poprawy oczywistych omyłek rachunkowych, w tym w ofercie złożonej
przez Konsorcjum Wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia D. A.
prowadzący działalność gospodarczą pod firmą Partner D. A. oraz Partner sp. z o.o. sp.k.,
której oferta po tych poprawkach została uznana przez Zamawiającego za ofertę
najkorzystniejszą.
W piśmie z dnia 1 października 2020 roku adresowanym do ww. Konsorcjum Zamawiający
poinformował o poprawieniu przez siebie w formularzu oferty oczywistej omyłki rachunkowej
z uwzględnieniem konsekwencji rachunkowych dokonanych poprawek.
W ocenie Odwołującego sposób w jaki tego dokonał Zamawiający powoduje, że dokonana
poprawka nie kwalifikuje się jako oczywista omyłka rachunkowa i stanowi w takim wypadku
nie oczywistą omyłkę rachunkową a wyłącznie błąd w obliczeniu ceny. Odwołujący wskazał
następujące okoliczności:
Konsorcjum Wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia D. A.
prowadzący działalność gospodarczą pod firmą Partner D. A. oraz Partner sp. z o.o. sp.k. w
ofercie w odniesieniu do niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych wskazało
cenę netto za 1 Mg w kwocie 1000,92 zł oraz w kwocie brutto 1179,90 zł za 1 Mg, co
wskazuje pozornie na zastosowanie stawki podatku VAT w w
ysokości 15,17 %, a więc
stawki tego podatku jakiej w ogóle ustawa o podatku od towarów i usług nie przewiduje.
Właściwa stawka podatku VAT za tego typu usługę wynosi 8 %, co jest okolicznością
niesporną. Następnie w kolejnych kolumnach tej pozycji formularza ofertowego Konsorcjum
Wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia D. A. prowadzący
działalność gospodarczą pod firmą Partner D. A. oraz Partner sp. z o.o. sp.k. wskazało
szacunkową ilość odpadów jaką założył Zamawiający dla wszystkich Wykonawców oraz
sumę ceny netto i ceny brutto za odbiór i zagospodarowanie niesegregowanych odpadów
komunalnych, które wynoszą odpowiednio kwotę 3.081.198 51 zł (netto) i kwotę 3.327694,39
zł (brutto).
Dokonując poprawienia cen w formularzu oferty tego ww. Wykonawcy Zamawiający jako
oczywistą omyłkę rachunkową poprawił w odniesieniu do tej pozycji cenę brutto z kwoty
1179,90 zł/Mg na cenę 1080,99 zł/Mg (kolumna 5) oraz sumę netto z kwoty 3.081.198,51 zł
na kwotę 2.822.913,69 zł (kolumna 7) oraz sumę brutto z kwoty 3.327.694.39 zł na kwotę
3.048.736,63 zł (kolumna 8), a także w konsekwencji poprawił łączną wartość netto oferty z
kwoty 5.058.237,29 zł na kwotę 4.799.952,47 zł i łączną wartość oferty brutto z kwoty
5.462.896,27 zł na kwotę 5.183.938,52 zł.
Po dokonaniu tych poprawek cena oferty Konsorcjum Wykonawców wspólnie ubiegających
się o udzielenie zamówienia D. A. prowadzący działalność gospodarczą pod firmą Partner D.
A.
oraz Partner sp. z o.o. sp.k. uległa obniżeniu w stosunku do tej wynikającej ze złożonej
oferty o kwotę 278.957,75 zł, co spowodowało, że oferta z pierwotnie trzeciej w kolejności co
do zaoferowanej ceny stała się ofertą z ceną najniższą. W ocenie Odwołującego, w ofercie
Konsorcjum Wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia D. A.
prowadzący działalność gospodarczą pod firmą Partner D. A. oraz Partner sp. z o.o. sp.k.
zawiera się błąd w odniesieniu do pozycji 1 z formularza oferty ale wyłącznie w
przedstawieniu
ceny netto za 1 Mg w kolumnie 4. Cena ta nie powinna wynosić 1000,92 zł
za 1 Mg odpadów ale cenę 1092,50 zł za 1 Mg odpadów.
W ocenie Odwołującego, jest to nie tyle oczywista omyłka rachunkowa, ale oczywista omyłka
pisarska, wynikająca z przestawienia przecinka, którą Zamawiający mógł również poprawić
na podstawie art. 87 ust. 2 pkt 1 ustawy P.z.p.
Zamawiający dokonał poprawek w ofercie kwalifikując je jako oczywiste omyłki rachunkowe.
Odwołujący wskazał, że poza ceną netto z kolumny 4 za 1 Mg odpadów na poziomie
1000,92 zł wszystkie pozostałe wyliczenia z kolumn 5-8 formularza oferty są wyliczone
prawidłowo włącznie z właściwą stawką podatku VAT na poziomie 8%. Odwołujący wskazał,
że wystarczy podzielić sumę netto z kolumny 7 przez szacunkową ilość odpadów do odbioru
i zagospodarowania a otrzymamy właściwą stawkę ceny netto za 1 Mg zgodnie z działaniem
3081198,51 zł : 2820,319 MG = 1092,50 zł/Mg. Jeśli następnie kwotę 1092,50 zł
powiększymy o 8 % stawkę VAT, to otrzymamy zgodnie z działaniem 1092,50 x 1.08 =
1179,90, tj. kwotę jaką sam Wykonawca wskazał w kolumnie 5 jako cenę brutto za 1 Mg
przedmiotowych odpadów komunalnych. Także jeśli następnie pomnożymy cenę netto lub
cenę brutto przez szacunkową ilość odpadów do odbioru i zagospodarowania to otrzymamy
odpowiednio 1092,50 zł/Mg x 2820,319 MG — 3081198,51 zł (suma netto z oferty) i 1179,90
zł/Mg x 2820,319 Mg = 3327694,39 zł (suma brutto z oferty), a więc odpowiednio sumy cen
netto i brutto z kolumn 7 i 8.
Odwołujący wskazał dalej, że jeśli Zamawiający chciał dokonać poprawki kwalifikowanej jako
oczywista to mógł wyłącznie jej dokonać jako oczywistej omyłki pisarskiej w kolumnie 4 tj.
poprawienia ceny netto za Mg odpadów, ponieważ tylko taka poprawka jest logicznie i
matematycznie uzasadniona. Nie można twierdzić w tych okolicznościach, że Wykonawca
Konsorcjum Wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia D. A.
prowadzący działalność gospodarczą pod firmą Partner D. A. oraz Partner sp. z o.o. sp.k.
podał właściwą cenę w kolumnie 4 a popełniło błędy w czterech innych kolumnach, jeśli
wyliczenia z kolumn 5 -
8 są matematycznie poprawnie wyliczone, a przede wszystkim jest
właściwie wyliczona stawka podatku VAT.
W opinii Odwołującego sposób poprawienia ceny oferty w sposób dokonany przez
Zamawiającego nie znajduje żadnego uzasadnienia i przeczy samej istocie rozumienia
możliwości dokonania poprawki jako oczywistej omyłki rachunkowej, w konsekwencji
naruszając podstawowe zasady oceny ofert, zasady uczciwej konkurencji i zasadę równego
traktowania wykonawców. Jeśli w ocenie Zamawiającego nie jest dopuszczalne poprawianie
w formularzu oferty ceny usługi netto z kolumny 4 formularza ofert w odniesieniu do pozycji 1
jako oczywistej omyłki pisarskiej a nie rachunkowej, to w żadnym wypadku nie powinien
Zamawiający dokonywać zmian w ofercie Wykonawcy w sposób w jaki to miało miejsce, a
jedynie uznać, iż oferta zawiera w tych okolicznościach błąd w obliczeniu ceny i w
konsekwencji odrzucić tę ofertę na podstawie art. 89 ust, 1 pkt 6 ustawy P.z.p.
Dalej Odwołujący wskazał, że możliwość poprawienia błędnej stawki podatku od towarów i
usług jest uzależniona od tego czy w SIWZ zamawiający wskazał jaką stawkę podatku
należy w danym zamówieniu publicznym zastosować. W niniejszym postępowaniu
Z
amawiający w SIWZ nie wskazał stawki podatku VAT, a więc nawet gdyby przyjąć, że
Wykonawca nie popełnił oczywistej omyłki pisarskiej w kolumnie 4 i rzeczywiście zaoferował
cenę netto na poziomie 1000,92 zł/Mg, czemu przeczy zwykła logika i zasady matematyki, to
i tak Zamawiający nie mógł zgodnie z obowiązującymi przepisami poprawić wyliczeń w cenie
brutto z uwagi na zastosowanie w ofercie błędnej stawki podatku VAT. Należałoby uznać, iż
w tym wypadku ma miejsce błąd w obliczeniu ceny i taką ofertę odrzucić, zgodnie z art. 89
ust. 1 pkt 6 P.z.p.
W ocenie Odwołującego cena netto z kolumny 4 w formularzu oferty może być poprawiona
jako oczywista omyłka pisarska, ponieważ wynika to z pozostałych wyliczeń w odniesieniu
do tej pozycji z kolumn 5-8 formularza ofert
y. Oczywistą omyłką pisarską może być także
podanie niewłaściwych liczb czy cyfr jeśli taki wniosek jest uzasadniony całokształtem oceny
popełnionej omyłki, a tak właśnie jest w odniesieniu do przedmiotowego błędu w
zaoferowanej cenie.
Odwołujący argumentował, że jeśli cena z kolumny czwartej zostanie poprawiona na
rzeczywiście zaoferowaną cenę netto w kwocie 1092,50 zł/Mg, to nie będzie to miało
żadnego wpływu na łączną wartość oferty i nie ulegnie ona obniżeniu o ponad 278.000,00
złotych i nadal będzie pod względem zaoferowanej ceny trzecią w kolejności, natomiast
oferta Odwołującego będzie zawierała cenę najniższą i będzie w konsekwencji przy
kryteriach oceny ofert określnych w SIWZ ofertą najkorzystniejszą ze wszystkich złożonych
przez Wykonawców w tym postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego ofert.
W ocenie Odwołującego Zamawiający rażąco naruszył art.91 ust. 1 w zw. z art. 7 ust. 3
ustawy P.z.p. ponieważ dokonał wyboru oferty w sposób sprzeczny z ustalonymi przez
siebie w SIWZ kryteriami oceny ofert i nie wybrał oferty najkorzystniejszej spośród złożonych
przez Wykonawców ofert. Nie jest dopuszczalne poprawienie oferty w zakresie w jakim to
miało miejsce w odniesieniu do ww. Konsorcjum. Ustawodawca dopuszcza dokonywanie
poprawy złożonych ofert w zakresie tzw. oczywistych omyłek, ale poprawienie oczywistej
omyłki nie może sprowadzać się do tego, iż złożona oferta danego wykonawcy po dokonaniu
takiej poprawy jest de facto nową ofertą w zakresie zaoferowanej ceny i nie znajduje to
uzasadnienia ani logicznego ani matematycznego ani innego aby w takim zakresie tej
poprawy oferty dokonać jako oczywistej omyłki rachunkowej.
W argumentacji Odwołujący podniósł także, że oczywista omyłka czy to pisarska czy
rachunkowa czy inna ze swej istoty musi być omyłką nieomal oczywistą i jeśli nawet ma
miejsce to może być poprawiona przez Zamawiającego w taki sposób aby odzwierciedlała
realnie niezamierzony błąd w ofercie a nie kreowała nową rzeczywistość, zafałszowując
pierwotnie złożoną ofertę i mogła być uznana, tak jak w okolicznościach sprawy niniejszej,
jako de facto nowo oferta złożona dodatkowo już po otwarciu pozostałych ofert i wiedzy tego
Wykonawcy na temat zaoferowanych cen przez pozostałych Wykonawców. Nie ulega
przecież wątpliwości jaka była realnie zaoferowana cena za odbiór odpadów komunalnych w
pozycji 1 formularza oferty przez Konsorcjum Wyko
nawców wspólnie ubiegających się o
udzielenie zamówienia D. A. prowadzący działalność gospodarczą pod firmą Partner D. A.
oraz Partner sp. z o.o. sp.k., ponieważ jest to bardzo proste do wyliczenia. Poprawienie
oferty jako oczywistej om
yłki ma zapewnić aby przez drobne błędy nie byli dyskwalifikowani
Wykonawcy ubiegający się o zamówienia publiczne i oferujący korzystne warunki, ale nie
można poprzez niedopuszczalne poprawianie ofert dopuścić do wypaczenia istoty
rozumienia tego co można uznać za dopuszczalne poprawienie oczywistej omyłki w złożonej
ofercie. Nieprzekraczalną granicę stanowi takie poprawienie oferty poprzez wykorzystanie
oczywistej omyłki.
Jak wskazał Odwołujący, gdyby uznać, że nie jest dopuszczalne poprawienie ceny ww.
Ko
nsorcjum w kolumnie 4 jako oczywistej omyłki pisarskiej, to wówczas ma miejsce błąd w
obliczeniu ceny. Będzie to skutkowało odrzuceniem oferty Konsorcjum, a co w konsekwencji
również doprowadzi do uznania oferty Odwołującego za ofertę najkorzystniejszą ze
wszystkich złożonych przez Wykonawców w tym postępowaniu o udzielenie zamówienia
publicznego ofert.
Zamawiający wniósł odpowiedź na odwołanie. Wskazał, że dokonał weryfikacji wszystkich
złożonych ofert w ten sam sposób z zastosowaniem reguły jaka została wskazana w
dokumentach zamówienia wychodząc od jednostkowej stawki netto za 1 Mg. Wskazał
ponadto, że rozliczenie w związku z realizacją umowy prowadzone będzie w okresach
miesięcznych na podstawie cen jednostkowych. Łączna wartość oferty służy jedynie do
p
orównania ofert oraz wyliczenia maksymalnej wartości umowy. W opinii Zamawiającego
popełniona omyłka polegała wyłącznie na błędnie wykonanym działaniu arytmetycznym, a jej
dostrzeżenie nie wymagało posiadania jakiejkolwiek specjalistycznej wiedzy w tym zakresie
lub zasięgania dodatkowych informacji u wykonawcy.
Niezależnie od powyższego Zamawiający wskazał, że Odwołujący nie ma interesu w
uzyskaniu zamówienia, bowiem nie może skutecznie domagać się od Zamawiającego
wyboru jego oferty i zawarcia z nim umowy
, z uwagi na fakt, że upłynął termin związania
ofertą. Zamawiający stwierdził, że „ewentualne uwzględnienie odwołania skutkować będzie
koniecznością ponownego przeprowadzenia szeregu czynności w ramach postępowania w
przedmiocie udzielenie zamówienia publicznego, co z kolei dla podmiotu publicznego jakim
jest zamawiający i zadania publiczne jakie na nim ciążą, a które realizuje w wyniku zawarcia
umowy mającej za przedmiot odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych od
mieszkańców miast jest niezasadne, nieracjonalne.”
Izba ustaliła i zważyła co następuje:
Odwołanie zasługuje na uwzględnienie.
W pierwszej kolejności Izba stwierdziła, że Odwołującemu przysługuje interes we wniesieniu
odwołania.
Zgodnie z artykułem 179 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych środki ochrony prawnej
przysługują wykonawcy, jeżeli ma lub miał interes w uzyskaniu danego zamówienia oraz
poniósł lub może ponieść szkodę w wyniku naruszenia przez zamawiającego przepisów
ustawy.
Odwołujący ma oraz miał interes w uzyskaniu zamówienia. Wziął udział w postępowaniu,
złożył ofertę, która jest ofertą najkorzystniejszą. W wyniku działania Zamawiającego, jego
oferta znalazła się na drugiej pozycji, przez co Wykonawca traci możliwość uzyskania
zamówienia. To oznacza, że poniósł szkodę w wyniku naruszenia przez Zamawiającego
przepisów ustawy.
Okoliczność podnoszona przez Zamawiającego, że upłynął termin związania ofertą
Odwołującego, nie ma znaczenia w niniejszym postępowaniu. W chwili dokonywania
czynności Zamawiającego, jak również w chwili dokonania wyboru oferty przez
Zamawiającego, termin związania ofertą jeszcze nie upłynął, Odwołujący był związany
ofertą. Zamawiający wyznał także, że nie zwracał się do wykonawców o przedłużenie
terminu związania ofertą.
Powyższa okoliczność w żaden sposób nie wpływa na możliwość wniesienia odwołania w
postępowaniu w sytuacji, gdy Wykonawca poniósł szkodę w wyniku czynności dokonanych
przez zamawiającego w postępowaniu.
Niezrozumiałe są wywody Zamawiającego, że w wyniku uwzględnienia odwołania, będzie
zmuszony
„przeprowadzić szereg czynności w ramach postępowania w przedmiocie
udzielenia
zamówienia publicznego, co z kolei dla podmiotu publicznego jakim jest
Z
amawiający i zadania publiczne jakie na nim ciążą, a które realizuje w wyniku zawarcia
umowy maj
ącej za przedmiot odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych od
mieszkańców miast jest niezasadne, nieracjonalne”. Pomijając zagmatwany charakter
wywodu Zamawiającego, należy wskazać, że jest on zupełnie nietrafny. Nie jest niczym
nadzwyczajnym, że przeprowadzenie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego to
szereg czynności, jakie Zamawiający jest zobowiązany przeprowadzić. Ponadto okoliczność,
że Zamawiający w wyniku uwzględnienia odwołania będzie zmuszony „przeprowadzić
szereg czynności” w żaden sposób nie usprawiedliwia podejmowania bezpodstawnych i
niezasadnych działań przez Zamawiającego w postępowaniu.
Za takie bezzasadne i bezpodstawne działanie Zamawiającego należy właśnie uznać
czynność polegającą na dokonaniu poprawienia oferty Przystępującego. Zamawiający
dokonał czynności poprawienia omyłki rachunkowej, uznając za prawidłową stawkę netto w
wysokości 1.000,92 złote w pozycji: cena netto za 1 Mg niesegregowanych (zmieszanych)
odpadów komunalnych (wiersz nr 1 kolumna 4). Jak wskazał Zamawiający, poprawienia
dokonał „wychodząc od jednostkowej stawki netto za 1 Mg”. Dokonał poprawienia w pięciu
kolejnych pozycjach tabeli.
Co istotne, Zamawiający z niezrozumiałych powodów w ogóle nie wziął pod uwagę istotnej
okoliczności, na którą zwrócił uwagę Odwołujący, a która ma kolosalne znaczenie w
niniejszej sprawie. W kalkulacji
Przystępującego nie należało dokonywać poprawek aż w
pięciu pozycjach, ponieważ w kalkulacji został popełniony błąd wyłącznie w jednej pozycji, tj.
w pozycji: cena netto za
1 Mg niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych
(wiersz nr 1 kolumna 4).
Przystępujący wpisał stawkę netto w wysokości 1.000,92 złote,
podczas gdy prawidłowa stawka to 1.092,50 zł. Na okoliczność, że jest to stawka prawidłowa
i taką właśnie chciał i powinien wpisać do kalkulacji Przystępujący, wskazuje kilka
okoliczności. Po pierwsze, wynika ona z dokonania działań matematycznych w ramach
przedstawionej kalkulacji
– jeśli dokonamy podzielenia wartości pozycji „suma netto”
niesegregowanych
(zmieszanych)
odp
adów komunalnych przez wartość pozycji
„szacunkowa ilość odpadów”, uzyskamy wartość 1.092,50 zł (3.081.198,51 : 2.820,319 =
092,50). Wykonawca dokonując czynności przepisywania do formularza ofertowego
najprawdopodobniej pomylił się, wpisując zamiast stawki 1.092,50zł stawkę 1.000,92 zł. W
przypadku przepisywania wartości podobnie brzmiących, mogło dojść do omyłki.
Po drugie, nie jest sporna okoliczność, że dla wszystkich odpadów prawidłowo przyjęta
stawka podatku VAT wynosi 8%. Taką stawkę podatku VAT przyjął również dla każdego
rodzaju odpadów Przystępujący. Zastosowanie 8% stawki podatku VAT wynika także przy
przyjęciu w kalkulacji, że cena netto za 1 Mg w pozycji niesegregowane (zmieszane) odpady
komunalne wynosi 1.092,5
0 zł. Wątpliwe jest, aby Przystępujący chciał przyjąć nieistniejącą
stawkę podatku VAT w wysokości 15,17%. Tym bardziej wątpliwe, że całość kalkulacji
będzie poprawna i będzie uwzględniała prawidłową stawkę podatku VAT, gdy dokonane
zostanie poprawienie tyko jednej pozycji w tej kalkulacji
. Wskazuje to także na okoliczność,
że to właśnie taką stawkę, tj. 1.092,50 zł przyjął w pozycji netto za 1 Mg niesegregowanych
(zmieszanych) odpadów komunalnych Przystępujący.
Powyższe okoliczności wskazują, że Przystępujący pomylił się dokonując wypełnienia
formularza cenowego oferty. Na omyłkę wskazuje przede wszystkim poprawność całości
kalkulacji i niezgodność występująca wyłącznie w jednej pozycji. Z całości kalkulacji można z
łatwością wywieść, gdzie została popełniona omyłka i w jaki sposób powinna zostać
poprawiona.
Trafnie zauważa Odwołujący, że jest to omyłka pisarska przy przepisywaniu wartości do
formularza, w szczególności biorąc pod uwagę brzmienie obu liczb (tysiąc dziewięćdziesiąt
dw
a), które przy zapisywaniu mogło zostać przedstawione jako 1092 albo 1000,92.
W konsekwencji należy stwierdzić, że nie sposób uznać, że Przystępujący podał właściwą
cenę w kolumnie nr 4, a popełnił błędy w pięciu innych kolumnach, jeśli wyliczenia z kolumn
8 są matematycznie poprawne, a przede wszystkim jest właściwie wyliczona stawka
podatku VAT. Nie sposób przyjąć, że Wykonawca ten popełnił błąd w 5 pozycjach kalkulacji,
podczas gdy całość kalkulacji jest poprawna, gdy dokonamy poprawienia tylko jednej z
pozycji. Tym bardziej, że znalezienie omyłki nie jest trudne, bowiem działania matematyczne
(obliczenia) wskazują błędną pozycję, jak również wskazują sposób poprawienia omyłki.
Zamawiający zatem dokonując poprawienia oferty Przystępującego, mógł dokonać jej
wyłącznie poprzez poprawienie tylko jednej z pozycji formularza (w zakresie ceny netto za 1
Mg odpadów), ponieważ tylko taka poprawka jest logicznie i matematycznie uzasadniona.
Tylko taka poprawka nie powoduje także efektu wariantowości i powstania zupełnie nowej
oferty.
Izba podziela stanow
isko, że sposób poprawienia ceny oferty dokonany przez
Zamawiającego aż w pięciu pozycjach formularza zamiast w jednej, nie znajduje żadnego
uzasadnienia i przeczy samej istocie rozumienia możliwości dokonania poprawki jako
oczywistej omyłki, w konsekwencji naruszając podstawowe zasady oceny ofert, zasady
uczciwej konkurencji i zasadę równego traktowania wykonawców.
Zgodnie z powyższym należało uznać, że Zamawiający naruszył artykuł 87 ust. 2 pkt 2 i 3
ustawy Prawo zamówień publicznych, poprzez dokonanie poprawienia omyłki rachunkowej w
pięciu pozycjach formularza ofertowego w ofercie Przystępującego i doprowadzeniu do
powstania nowej oferty, podczas gdy poprawieniu podlegała tylko jedna z pozycji formularza
ofertowego, a jej
poprawienie nie powodowałoby żadnej zmiany wartości całości tej oferty
oraz jej pozycji w rankingu. Tym samym Zamawiający powinien dokonać czynności
unieważnienia wyboru oferty Wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie
zamówienia Konsorcjum: D. A. prowadzący działalność gospodarczą pod firmą PARTNER
D. A. oraz Partner s
półka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k., następnie powtórzyć
czynność badania i oceny ofert, w tym dokonać unieważnienia czynności polegającej na
poprawieniu omyłki rachunkowej w formularzu oferty Wykonawców wspólnie ubiegających
się o udzielenie zamówienia Konsorcjum: D. A. prowadzący działalność gospodarczą pod
firmą PARTNER D. A. oraz Partner spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp. k. i
dokonać przywrócenia pierwotnego brzmienia formularza oferty tego Wykonawcy (załącznik
nr 2)
, a następnie dokonać poprawienia omyłki pisarskiej w ofercie tego Wykonawcy.
Zgodnie z artykułem 89 ust. 2 pkt 1 ustawy Prawo zamówień publicznych, Zamawiający
poprawia w ofercie oczywiste o
myłki pisarskie. Zamawiający dokonując prawidłowych
czynności w postępowaniu, powinien dokonać poprawienia omyłki pisarskiej w ofercie
Przystępującego (w pozycji nr 1, kolumnie nr 4) w ten sposób, że wartość ceny netto za 1 Mg
odpadów niesegregowanych (zmieszanych) komunalnych wynosi 1.092,50 zł. Taka bowiem
omyłka jest oczywista, łatwa do ustalenia i wynika jednoznacznie z całości działań
matematycznych w kalkulacji -
w szczególności z podzielenia wartości pozycji „suma netto”
niesegregowanych
(zmieszanych
) odpadów komunalnych przez wartość pozycji:
„szacunkowa ilość odpadów” uzyskamy wartość 1.092,50 zł (3.081.198,51 : 2.820,319 =
092,50), a ponadto poprawność całości kalkulacji oraz podobne brzmienie liczby, która
została wpisana oraz tej, która powinna zostać wpisana, wskazuje na dokonanie omyłki
przez Przystępującego przy wypełnianiu formularza cenowego oferty.
W konsekwencji Izba
uznała za uzasadniony zarzut, że Zamawiający dokonując poprawienia
omyłki rachunkowej w pięciu pozycjach formularza, zamiast dokonania poprawienia jednej
pozycji, której wartość wynikała z całości kalkulacji, naruszył artykuł 91 ust. 1 w zw. z art. 7
ust.
3 ustawy Prawo zamówień publicznych. Zamawiający powinien dokonać wyboru oferty
najkorzystniejszej i udzielić zamówienia wyłącznie wykonawcy wybranemu zgodnie z
przepisami ustawy.
Mając powyższe na uwadze orzeczono jak w sentencji.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 ustawy
Prawo zamówień publicznych, tj. stosownie do wyniku postępowania, z uwzględnieniem
postanowień rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (t.j. z dnia 7 maja 2018 r. Dz. U. z 2018 r., poz. 972).
Przewodniczący:
………………………………