Sygn. akt: KIO 3006/20
WYROK
z dnia 7 grudnia 2020 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący:
Izabela Niedziałek-Bujak
Protokolant:
Mikołaj Kraska
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 2 grudnia
2020 r. odwołania wniesionego do Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 16 listopada 2020 r. przez Odwołującego – R. P.
prowadzący działalność gospodarczą pod firmą R. P. MEGAMASZYNY, ul. Guznera 55,
175 Spórok
w postępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego – Zespół Szkół nr 2 im. Bolesława III
Krzywoustego, Piastowska 5, 78-
100 Kołobrzeg
przy udziale
Wykonawcy
– Supply24 Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, Plac Solny 14A/3,
062 Wrocław przystępującego do postępowania odwoławczego po stronie
Zamawia
jącego
orzeka:
Uwzględnia odwołanie w zakresie zarzutów podstawowych związanych z oceną
ofertą Odwołującego, tj. naruszenia art. 7 ust. 1, art. 89 ust. 1 pkt 2 oraz art. 91 ust.
Ustawy i nakazuje Zamawiającemu unieważnić czynność wyboru oferty
najkorzyst
niejszej oraz czynność odrzucenia oferty Odwołującego na podstawie
art. 89 ust.1 pkt 2 Ustawy, nakazuje powtórzyć czynność oceny ofert z
uwzględnieniem oferty Odwołującego. Izba oddaliła zarzuty dotyczące oferty
Supply24 Sp. z o.o.
Kosztami postępowania odwoławczego obciąża Wykonawcę Supply24 Sp. z o.o. i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 7.500 zł 00 gr. (słownie:
siedem
tysięcy pięćset złotych zero groszy) uiszczoną przez Odwołującego – R. P. (R. P.
MEGAMASZYNY)
tytułem wpisu od odwołania;
zasądza od Wykonawcy Supply24 Sp. z o.o. na rzecz Odwołującego – R. P. (R. P.
MEGAMASZYNY)
kwotę 11.100,00 zł (słownie: jedenaście tysięcy sto złotych zero
groszy
) tytułem zwrotu kosztów poniesionych w związku z wpisem od odwołania oraz
wynagrodzeniem pełnomocnika.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1843
z późn. zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od
dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Koszalinie.
Przewodniczący:
………………………………
Sygn. akt:
KIO 3006/20
U z a s a d n i e n i e
W postępowaniu prowadzonym w trybie przetargu nieograniczonego przez Zamawiającego –
Zespół Szkół nr 2 im. Bolesława III Krzywoustego na dostawę wyposażenia pracowni do
Zespołu Szkół nr 2 im. Bolesława III Krzywoustego w Kołobrzegu w ramach projektu
Zawodowiec w nowoczesnej gospodarce
(nr postępowania: G.26.1.1.2020. BS) ogłoszonym
w
Biuletynie Zamówień Publicznych w dniu 15.10.2020r., nr 597713-N-2020, wobec
czynności wyboru oferty najkorzystniejszej i odrzucenia oferty własnej, Wykonawca R. P. (R.
P. MEGAMASZYNY)) wni
ósł w dniu 16 listopada 2020 r. odwołanie do Prezesa Krajowej
Izby Odwoławczej (sygn. akt KIO 3006/20).
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie przepisów:
1 art. 7 ust. 1 Ustawy poprzez nie zapewnienie zachowania uczciwej konkurencji oraz
równego traktowania wykonawców, w związku z naruszeniem niżej wymienionych
przepisów:
2 art. 89 ust. 1 pkt 2 Ustawy poprzez
odrzucenie oferty Odwołującego oraz zaniechanie
odrzucenia oferty wykonawcy Supply24 Sp. z o.o.;
3 art.
91 ust. 1 Ustawy poprzez nieprawidłowy wybór oferty najkorzystniejszej;
z ostrożności:
4 art.
89 ust. 1 pkt 4 Ustawy poprzez przyjęcie, że oferta Odwołującego zawiera rażąco
niską cenę lub koszt;
5 art.
89 ust. 1 pkt 3 Ustawy poprzez bezzasadne uznanie, że złożenie oferty przez
Odwołującego stanowi czyn nieuczciwej konkurencji;
6 art.
90 ust. 1 Ustawy poprzez zaniechanie wezwania Odwołującego do udzielenia
wyjaśnień w zakresie rażąco niskiej ceny;
art. 87 ust. 1 Ustawy poprzez zaniechanie wezwania Odwołującego do złożenia
wyjaśnień dotyczących treści oferty.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu unieważnienie
czynności wyboru oferty najkorzystniejszej, powtórzenie badania i oceny ofert z
uwzględnieniem oferty Odwołującego i nakazanie odrzucenia oferty wykonawcy Supply24
sp. z o.o.
Uzasadnienie faktyczne i prawne.
Naruszenie art. 89 ust. 1 pkt 2
Ustawy wynika z błędnej oceny formularza asortymentowo-
cenowego (załącznik nr 6 do siwz), który należało uzupełnić zgodnie z instrukcją
Zamawiającego poprzez wpisanie parametrów oferowanego sprzętu lub wpisanie słowa
SPEŁNIA – w przypadku gdy zaoferowany sprzęt odpowiada minimalnym wymaganiom
zapisanym w OPZ
– w kolumnie Opis Parametrów Minimalnych. W taki sposób Odwołujący
wypełnił kolumnę „Opis Parametrów Minimalnych” wpisując słowo „Spełnia”, a także podał w
kolumnie „Model, Typ, Nazwa Producenta Procesora oraz parametry procesora” – informacje
dotyczące urządzeń.
Zamawiający odrzucił ofertę wskazując na niezgodność dotyczącą pozycji:
1. poz. nr 1 i 11 formularza
– gdyż zaoferowanym monitor Dell E2420H ma posiadać
inny od wymaganego czas reakcji
, wskazując na bliżej nieokreślone strony
dystrybutorów bez wyjaśnienia tej kwestii z wykonawcą. Tymczasem na stronie
producenta podany czas reakcji jest zgodny z wymaganym i wynosi 5 ms.
Dalej Zamawiający wskazał na rzekomy brak portu VGA wskazując na brak
stosownej informacji w kolumnie E, czego również nie wyjaśnił z wykonawcą. Z opisu
kolumny nie wynika, aby wykonawca miał wpisać wszystkie porty zaoferowanego
komputera. Wyposażenie w port VGA znajduje potwierdzenie na stronie producenta
komputera Dell Precision T3630 oferowany fabrycznie z portem VGA, jak i bez tego
portu.
2. poz. nr 3 formularza
– Zamawiający zarzucił, iż w pozycji „Oprogramowanie do
obsługi warsztatów i serwisów samochodowych” wykonawca nie uwzględnił szkolenia
z obsługi dla nauczycieli. Wniosek ten nie był uprawniony, skoro w jednej pozycji
ujęto również świadczenie, dla którego nie można podać „modelu, typu, nazwy
producenta”. Wystarczającym było wpisanie parametru „Spełnia” i podanie
parametrów oprogramowania. Zamawiający wskazał również na niższy koszt zakupu,
niż podany na stronie producenta, chociaż nie postawił zarzutu rażąco niskiej ceny
(brak uzasadnienia prawnego). Z ostrożności Odwołujący podniósł, iż ewentualna
decyzja o odrzuceniu z tego pow
odu oferty musiała być poprzedzona wezwaniem do
wyjaśnień w trybie art. 90 ust. 1 Ustawy.
„Stół dydaktyczny do obsługi układu zapłonowego pojazdu”, - pozycja obejmuje dwa
różne urządzenia, tj. stanowisko demonstracyjne oraz tester sond lambda.
Odwołujący zaoferował urządzenia „Mechatronika System Zintegrowany typu
Motronic M 1.5.2 + tester 1 sondy Lambda (dostosowane do siwz)”. Sprzeczny z
treści oferty jest wniosek Zamawiającego, iż wykonawca nie zaoferował dostawy
sondy Lambda i że urządzenie to musiałby oddzielnie dokupić. Zamawiający dalej
odnosił się do ceny tej pozycji, jednak nie postawił innego zarzutu niż niezgodność
oferty z siwz.
Poz. nr 5 „Tester diagnostyczny wraz z modułami bezprzewodowymi i
oprogramowaniem”. Zamawiający w uzasadnieniu odrzucenia podał rzekomy brak
zaoferowania szkolenia z obsługi urządzeń. Ponadto Zamawiający wskazał na
znaczną różnicę ceny urządzeń w stosunku do średniej cen pozostałych ofert, co
rzekomo miało być objawem „dumpingu cenowego” w celu eliminacji innych
przedsiębiorców. Zaoferowana cena jest wyższa od dwóch pierwszych ofert, co
wskazywać ma na bezzasadność zarzutu, tym bardziej, że Zamawiający nie odrzucił
oferty z powodu stwierdzenia wystąpienia czynu nieuczciwej konkurencji ani rażąco
niskiej ceny. Zamawiający dodatkowo zarzucił brak zaoferowania wymaganych
akcesoriów, co wynika z wadliwej wykładni załącznika, w którym należało podać
cechy testera, modułów i oprogramowania, a nie wszystkich dołączonych akcesoriów
(OPZ zawiera co najmniej kilkanaście przewodów, sond, czujników i adapterów, a
przyczyną odrzucenia jest brak podania dwóch spośród nich).
5. Poz. nr 9
– „Automat do serwisu klimatyzacji” – Zamawiający nie wskazał na czym
miałaby polegać niezgodność z siwz. Odwołujący domyśla się, iż przyczyna może
wynikać z braku skopiowania opisu przedmiotu zamówienia do kolumny „Model, typ,
nazwa producenta procesora oraz parametry procesora”. Skoro Zamawiający
zaniechał żądania odrębnej wyceny usługi szkolenia, to brak wpisania tej usługi w
opisie pozycji nie mógł prowadzić do odrzucenia oferty jako niezgodnej z siwz.
Odwołujący wskazał na podobieństwo podstaw odrzucenia dwóch innych ofert, co nie może
uzasadniać decyzji o uznaniu jego oferty za niezgodną z siwz przy jednoznacznym zapisie
dotyczącym sposobu przygotowania oferty (wypełnienia formularza asortymentowo-
cenowego). Również nie może uzasadniać takiej oceny fakt, iż jeden z wykonawców dopisał
do pozycji usługę szkolenia.
Zamawiający dokonał nieprawidłowego wyboru oferty wykonawcy Supply24 Sp. z o.o., która
jest niezgodna z siwz i podlega odrzuceniu na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy. W poz.
9 formularza
Zamawiający wymagał urządzenia w pełni automatycznego nie wymagającego
stosowania ręcznych zaworów odcinających. Zaoferowane urządzenie Bosch ACS611
posiada ręczne zawory odcinające. Z urządzeń Bosch tylko modele ACS 653 i 652 spełniają
wymóg z siwz. Dodatkowo Wykonawca zaniechał podania w poz. nr 5 „parametrów
procesora”, co było wymagane w siwz. Zamawiający oczekiwał zaoferowania urządzenia z
procesorem min. Intel Core i5-6200U, 2,3GHz (podniesione do 2,8GHz).
Zamawiający w dniu 30.11.2020r. złożył odpowiedź na odwołanie, w której uwzględnił w
całości zarzuty.
Do postępowania odwoławczego przystąpił w terminie Wykonawca Supply24 Sp. z o.o.,
który w dniu 30.11.2020 r. wniósł sprzeciw wobec uwzględnienia w całości odwołania przez
Zamawiającego. W sprzeciwie Przystępujący odniósł się do niezgodności, jakie mają
rzekomo wynikać z jego oferty. Wyjaśnił, iż zaoferowane w poz. 5 urządzenie Bosch
DCU220 stanowi jeden z
elementów zestaw, jakim jest oferowany Bosch FSA 740.
Urządzenie to w postaci pancernego laptopa warsztatowego posiada procesor taki sam dla
każdego DCU220. Urządzenie jest seryjnie produkowane tylko w jednej konfiguracji. Stąd
brak informacji o procesorz
e nie ma znaczenia dla możliwości weryfikacji zgodności
podzespołu z wymaganiami stawianymi w siwz.
Przyjęcie stanowiska Odwołującego oznaczałoby konieczność podania procesora dla
każdego urządzenia w formularzu ofertowym, tj. poz. 1 – muszka, klawiatura, monitor, stacja
robocza; poz. 4
– stół dydaktyczny, tester sondy Lambda; poz. 5 – urządzenie główne FSA
740, element zestawu DCU220, element zestawu KTS 560; poz. 6
– tester akumulatorów;
poz. 7
– prostownik z funkcją rozruchu; poz. 8 – prostownik elektroniczny; poz. 9 – automat
do serwisu klimatyzacji; poz. 10
– czytnik do dowodów rejestracyjnych. Wszystkie bowiem te
urządzenia wyposażone są w układy scalone, które pełnią funkcje procesorów dla tych
urządzeń. Sam Odwołujący rozumiał, iż w formularzu miał podać cechy testera, modułów i
oprogramowania, a nie wszystkich dołączonych akcesoriów.
Zaproponowane przez Przystępującego w poz. 9 urządzenie ACS 611 jest zgodne z
wymaganiami Zamawiającego, tj. jest w pełni automatyczne i nie wymaga stosowania
ręcznych zaworów odcinających. Posiada ono dodatkową opcję ręcznych zaworów
odcinających, która nie wymaga stosowania przez użytkownika. W urządzeniu jest
możliwość uruchomienia trybu „Expert”, nie wymagającego manipulacji ręcznymi zaworami
odcinającymi. Zawory ustawione raz w jednej pozycji pozostają w tej pozycji bez potrzeby
jakiejkolwiek ingerencji użytkownika w trakcie korzystania z urządzenia, w tym podczas jego
włączania i wyłączania. Posiada systemową funkcję zapamiętywania uruchomionego trybu
Expert i po pon
ownym włączeniu nadal pracuje w tym trybie. Urządzenie daje możliwość
korzystania z ręcznych zaworów odcinających w trybie manualnym, co jest pozostawione do
decyzji użytkownika.
Przystępujący przychylił się do oceny możliwości zaoferowana cen dumpingowych, co
stanowić może czyn nieuczciwej konkurencji, prezentując własną analizę cenową dla pozycji:
2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 i 9 formularza
. W jego ocenie zaniżenie wartości tych pozycji jest
nieprzypadkowe i powiązane z brakiem zaniżenia pozycji 1 i 11, w których zostały
uwzględnione braki cenowe z pozycji 2-9. Oferta Odwołującego na skutek tego działania
zawiera niższą o 17 153,50 zł wartość podatku VAT, co daje uprzywilejowaną pozycję
poprzez możliwość oferowania towarów po cenach obniżonych – kalkulowanych z
uw
zględnieniem niepełnego odprowadzenia należnego podatku i zwrotu podatku związanym
z niniejszym zamówieniem.
Stanowisko Izby.
Do rozpoznania odwołania zastosowanie znajdowały przepisy ustawy Prawo zamówień
publicznych obowiązujące w dacie wszczęcia postępowania o udzielenie zamówienia, (Dz.
U. z 2019 r., poz. 1843)
, tj. po zmianie dokonanej ustawą z dnia 22 czerwca 2016 r. o
zmianie ustawy
– Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U poz.
, zwanej dalej „Ustawą”.
Izba uznała, iż Odwołujący jako wykonawca, który złożył ofertę w postępowaniu ma interes w
złożeniu odwołania na czynność wyboru oferty konkurencyjnej. Sytuacja Odwołującego
wymaga podjęcia kroków prawnych w celu uchylenia skutków niekorzystnych dla tego
wykonawcy decy
zji uniemożliwiającej udzielenie zamówienia temu wykonawcy. Tym samym
spełnione zostały przesłanki z art. 179 ust. 1 Ustawy do merytorycznego rozpoznania
zarzutów.
W oparciu o przedłożoną dokumentację postępowania, w zakresie związanym z podstawą
faktycz
ną zarzutów, tj. oceną ofert Odwołującego oraz Supply24 Sp. z o.o., Izba ustaliła stan
faktyczny sprawy w zakresie objętym zarzutami.
Zamawiający wymagania dotyczące przedmiotu zamówienia opisał w załączniku nr 1 do
siwz. Zgodnie z pkt 15 siwz wszystkie oferowane przez w
ykonawcę urządzenia powinny
posiadać minimalne parametry wskazane w szczegółowym opisie przedmiotu zamówienia,
tzn. powinny charakteryzować się parametrami nie gorszymi od wymaganych w opisie.
Zamawiający dopuścił zaoferowanie urządzeń o parametrach korzystniejszych niż opisane w
specyfikacji.
Zamawiający wymagał załączenia do oferty wypełnionego formularza asortymentowo-
cenowego stanowiącego załącznik nr 6 do siwz. Zgodnie z opisem załącznika, tabelę
należało uzupełnić wpisując parametry oferowanego sprzętu lub wpisać słowo „SPEŁNIA” –
w przypadku gdy zaoferowany sprzęt odpowiada minimalnym wymaganiom zapisanym w
OPZ przygotowanym przez Zamawiającego – w kolumnie „Opis Parametrów Minimalnych” –
kol. C. W kol. E należało podać informacje określające: „model, typ, nazwa producenta
procesora oraz parametry procesora”.
Odwołujący załączył do oferty wypełniony formularz asortymentowo-cenowy. W kolumnie C,
dot. parametrów minimalnych we wszystkich pozycjach zamieścił opis „SPEŁNIA” oraz
wypełnił kolumnę E. W poz. 4 – „Stół dydaktyczny do obsługi układu zapłonowego pojazdu”
w opisie kolumny E wskazał: MECHATRONIKA System zintegrowany typu Motronic M 1.5.2.
+ tester 1 sondy Lambda (dostosowane do SIWZ).
Wykonawca Supply24 Sp. z o.o. załączył do oferty wypełniony formularz asortymentowo-
cenowy. W kolumnie C, dot. parametrów minimalnych we wszystkich pozycjach zamieścił
opis „SPEŁNIA” oraz wypełnił kolumnę E. W pozycji nr 5 „Tester diagnostyczny wraz z
modułami bezprzewodowymi i oprogramowaniem” wpisał: Bosch FSA 740 0 684 013740 +
987 + KTS 960 (moduł KTS 560 + tablet DCU 220) 0 684 400 912 +
1 684 463 539 + oprogramowanie Bosch ESI wersja szkolna 1 987P12 055 + szkolenie. W
pozycji nr 9
– „Automat do serwisu klimatyzacji” w kolumnie E zamieścił opis: Bosch ACS611
P00 000 002 + butla z czynnikiem R134A 12 kg + uruchomienie (zestaw olej PAG, POE,
kontrast UV) + szkolenie stanowiskowe + szkolenie F-gazy.
W dniu 10.11.2020r. Zamawiający poinformował o wyborze oferty najkorzystniejszej –
Wykonawcy Supply24 Sp. z o.o. oraz o odrzuceniu ofert, w tym oferty Odwołującego na
podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 Ustawy. Zamawiający wskazał na przyczyny, dla których uznał
ofertę Odwołującego za niezgodną z treścią specyfikacji istotnych warunków zamówienia
(siwz). W poz. 1 i 11 zaoferowany model monitora, w którym czas reakcji wynosi 8 ms i nie
spełnia wymagań. Ponadto Zamawiający uznał, iż w zaproponowanym komputerze brak jest
portu VGA. Zamawiający w pozycji 3 wymagał szkolenia z obsługi dla nauczyciela, co nie
zostało ujęte w formularzu i nie może być uzupełnione po upływie terminu składania ofert.
Ponadto, Zamawiający wskazał na zaniżoną cenę oprogramowania do obsługi warsztatów w
wersji edukacyjnej. Zamawiający uznał, iż w poz. 4 zaoferowany został stół, który nie jest
wyposażony w tester sondy lambda na wyposażeniu standardowym, co oznaczać ma
konieczność jego dokupienia i dopisania do oferty, co stanowiłoby nieuprawnioną ingerencję
w treść oferty. Ponadto Zamawiający odniósł się do ceny zaoferowanej w pozycji nr 4 i 9,
uznając iż nie uwzględnia ona ceny zakupu i stanowi o dumpingu cenowym. W pozycji nr 5
według Zamawiającego Wykonawca nie zaoferował akcesoriów w postaci sondy
pojemnościowej i przewodu uniwersalnego, które nie wchodzą w skład oferowanych
zestawów.
Mając na uwadze powyższe ustalenia Izba uwzględniła odwołanie w części dotyczącej
zarzutów związanych z odrzuceniem oferty Odwołującego na podstawie art. 89 ust. 1
pkt 2 Ustawy.
W pozostałym zakresie zarzutów nie uwzględniła.
Na wstępie należy podkreślić, iż zarzuty w odwołaniu stanowiły odpowiedź na decyzję o
odrzuceniu oferty Odwołującego oraz wyborze oferty Supply24 Sp. z o.o. Podniesione z
ostrożności zarzuty dotyczące zaniechań jakich miałby się dopuścić Zamawiający w zakresie
badania o
ferty Odwołującego odnosiły się do okoliczności, które nie stanowiły faktycznie
uzasadnienia dla uznania oferty za niezgodną z siwz. Zamawiający na rozprawie przyznał, iż
jedyną podstawą decyzji były ustalenia związane z niezgodnością oferty z siwz, a nie kwestia
badania ceny jako rażąco niskiej. Zamawiający nie prowadził nawet postępowania
wyjaśniającego w trybie art. 90 Ustawy, a uzasadnienie prawne odrzucenia oferty
Odwołującego odnosi się wyłącznie do podstawy z art. 89 ust. 1 pkt 2 Ustawy w związku z
art. 87 Ustawy
. W związku z powyższym podniesione w uzasadnieniu odrzucenia kwestie
związane z ceną dumpingową Izba pominęła jako nie mające znaczenia dla oceny, czy
oferta Odwołującego jest zgodna z siwz w zakresie, w jakim kwestionował to Zamawiający.
Od
nosząc się w pierwszej kolejności do poruszonych w uzasadnieniu odrzucenia oferty
Odwołującego podstaw faktycznych, Izba miała na uwadze zapisy siwz w zakresie w jakim
nakładały na wykonawców obowiązek wypełnienia formularza asortymentowo-cenowego
(załącznik nr 6 do siwz) oraz przedłożony w ofercie formularz. Izba dopuściła dowody
przedłożone na rozprawie przez Odwołującego na okoliczność wykazania parametrów
technicznych urządzeń zaoferowanych i opisanych w ofercie modelem oraz oznaczeniem
producenta tych
urządzeń.
Izba w całości podzieliła stanowisko Odwołującego co do sposobu w jaki należało wypełnić
załącznik nr 6 do siwz. Zamawiający nie wymagał szczegółowego potwierdzenia wszystkich
granicznych (minimalnych)
parametrów ujętych w opisie przedmiotu zamówienia (załącznik
nr 1 do siwz). Złożenie oświadczenia „Spełnia” wraz z podaniem informacji w kolumnie
„Model, Typ, Nazwa Producenta Procesora oraz parametry procesora”, zawierało dane
pozwalające ocenić, czy zaoferowane urządzenie odpowiada wymaganiom. Należy
podkreślić, iż podane w formularzu dane nie wyczerpywały pełnej informacji o urządzeniu,
pozwalały natomiast na zidentyfikowanie konkretnego modelu, którego specyfikacje
techniczne są dostępne i pozwalają szczegółowo ocenić produkt pod kątem wszystkich
wymagań, a nie tylko np. parametrów procesora. Zamawiający nie mógł zatem poprzestać
wyłącznie na stwierdzeniu, czy formalnie wykonawcy wypełnili załącznik deklarując
spełnianie parametrów lub podając szczegółowe dane, ale powinien był zweryfikować, czy
o
pisane w ten sposób urządzenie odpowiada wymaganiom siwz w całości. Odrzucając ofertę
Odwołującego Zamawiający nie dokonał rzetelnej analizy produktów, co doprowadziło go do
błędnych wniosków o niezgodności z wymaganiami dotyczącymi przedmiotu zamówienia.
W odniesieniu do pozycji 1 i 11 formularza oferty
„Zestaw komputerowy z systemem
operacyjnym oraz monitorem i kontrolerami” Zamawiający uznał, iż zaoferowanym monitor
Dell E2420H ma posiadać inny od wymaganego czas reakcji, tj. 5ms. Odwołujący przedłożył
j
ako dowód oświadczenie producenta DELL24 dotyczące czasu reakcji oraz wydruk z
oficjalnej specyfikacji, w której opisano tryby pracy monitora, w tym czas reakcji – 5 ms (tryb
pracy szybki) oraz 8 ms (tryb pracy normalny). Ponieważ urządzenie posiada możliwość
wyboru trybu należy uznać, iż spełnia ono parametr oczekiwany przez Zamawiającego.
Podobnie należało ocenić zgodność z wymaganiem wyposażenia komputera w port VGA, co
znalazło potwierdzenie na stronie producenta komputera Dell Precision T3630 oferowanego
fabrycznie z portem VGA, jak i bez tego portu. Z przedłożonego na rozprawie dowodu
(wydruk ze strony producenta) wynika, iż porty te są dostępne, a brak szczegółowej
informacji o portach tych i innych w formularzu asortymentowo-cenowym nie dyskwalifikow
ał
oferty, jako niezgodnej z siwz.
W odniesieniu do pozycji 3
Oprogramowanie do obsługi warsztatów i serwisów
samochodowych
Zamawiający zarzucił, iż Wykonawca nie uwzględnił szkolenia z obsługi dla
nauczycieli. Wniosek ten nie był uprawniony, gdyż narzucony w siwz sposób wypełnienia
formularza nie wymagał potwierdzenia każdego elementu świadczenia ujętego w danej
pozycji. Wykonawca ogólną deklaracją o spełnianiu wymagań Zamawiającego potwierdzał
oferowany zakres świadczenia. Ponieważ kolumna E formularza nie odnosiła się do szkoleń
(nie można podać „modelu, typu, nazwy producenta”) Zamawiający nie mógł na tej
podstawie odrzucić oferty. Wystarczającym w tym zakresie było złożenie ogólnej deklaracji
„Spełnia”, która odnosiła się do całości wymagań minimalnych ujętych w opisie przedmiotu
zamówienia.
W pozycji 4
Stół dydaktyczny do obsługi układu zapłonowego pojazdu Zamawiający uznał, iż
Wykonawca nie zaoferował sondy lambda. Ocena ta pozostaje w sprzeczności z treści
oferty, w której Wykonawca zaoferował urządzenia „Mechatronika System Zintegrowany typu
Motronic M 1.5.2 + tester 1 sondy Lambda (dostosowane do siwz)”. Wykonawca wprost w
treści oferty potwierdził dostawę urządzenia wraz z sondą lambda. Nieuprawnione były
zatem obawy Zamawiającego, iż będzie musiał zakupić sondę do urządzenia.
W poz. nr 5
Tester diagnostyczny wraz z modułami bezprzewodowymi i oprogramowaniem
Zamawiający w uzasadnieniu odrzucenia wskazał na rzekomy brak zaoferowania szkolenia z
obsługi urządzeń. Zamawiający dodatkowo zarzucił brak zaoferowania wymaganych
akcesoriów. Wskazane przyczyn, w ocenie Izby nie mogły prowadzić do uznania oferty za
niezgodną z siwz. Brak szczegółów dotyczących wszystkich elementów świadczenia nie
dyskwalifikował oferty przygotowanej zgodnie z wytyczną dotyczącą sposobu wypełnienia
formularza, w którym wykonawca nie musiał opisywać wszystkich podzespołów, czy też
elementów towarzyszących, tj. szkoleń. Oferta nie zawierała treści, które prowadziłyby do
ustalenia, że Wykonawca nie zaoferował pełnego zakresu przedmiotu zamówienia, stąd nie
było podstaw do wywodzenia dowolnych wniosków co do braku zgodności z siwz.
W poz. nr 9
–Automat do serwisu klimatyzacji – przyczyna niezgodności oferty z siwz
dotyczy braku podania informacji o szkoleniu, co jak wskazano powyżej, nie mogło
prowadzić do odrzucenia oferty.
Podsumowując tą część uzasadnienia Izba uznała, iż decyzja o odrzuceniu oferty
Odwołującego na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 Ustawy nie miała podstaw, co oznaczało, iż
wybór oferty najkorzystniejszej dokonany z pominięciem oferty Odwołującego musiał zostać
unieważniony, a czynności związane z oceną ofert powtórzone, co Izba nakazała w sentencji
orzeczenia.
Kolejne zarzuty dotyczyły oferty Supply24 Sp. z o.o., która w ocenie Odwołującego podlegać
powinna odrzuceniu
na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 Ustawy. Odwołujący wskazał na dwie
okoliczności mające wskazywać na brak spełnienia wymagań dla przedmiotu zamówienia. W
poz. 9 formularza
Zamawiający wymagał urządzenia w pełni automatycznego nie
wymagającego stosowania ręcznych zaworów odcinających. Zaoferowane urządzenie Bosch
ACS611 posiada ręczne zawory odcinające. Z urządzeń Bosch tylko modele ACS 653 i 652
spełniają wymóg z siwz. Dodatkowo Wykonawca zaniechał podania w poz. nr 5 „parametrów
procesora”, co było wymagane w siwz. Zamawiający oczekiwał zaoferowania urządzenia z
procesorem min. Intel Core i5-6200U, 2,3GHz (podniesione do 2,8GHz).
Przystępujący, zgłaszając sprzeciw wobec uwzględnienia w całości zarzutów wyjaśnił, iż
zaoferowane w poz. 5 urządzenie Bosch DCU220 stanowi jeden z elementów zestawu, jakim
jest oferowany Bosch FSA 740. Urządzenie to w postaci pancernego laptopa warsztatowego
posiada procesor taki sam dla każdego DCU220. Urządzenie jest seryjnie produkowane
tylko w jednej konfiguracji. Stąd brak informacji o procesorze nie ma znaczenia dla
możliwości weryfikacji zgodności podzespołu z wymaganiami stawianymi w siwz. Izba
przyjęła wyjaśnienia Wykonawcy jako wystarczające do uznania, iż oferta jest zgodna z siwz.
Nie można przyjąć stanowiska Odwołującego, w którym wskazywał, iż zaoferowanie
urządzenia zgodnego z wymaganymi zamawiającego w sytuacji, gdy wykonawca w sposób
nieprawidłowy wypełnił załącznik i nie podał wymaganej informacji powoduje, że oferta jest
niezgoda z treścią specyfikacji. Nie ma również znaczenia argument przystępującego, iż nie
ma możliwości zaoferowania urządzenia z innym procesorem niż ten, w który jest
wyposażony fabrycznie, brak podania informacji wymaganej prowadzi do niezgodności oferty
z siwz.
Uwzględniając okoliczność niesporną, iż urządzenie wyposażone jest fabrycznie w
procesor odpowiadający wymaganiom Zamawiającego, brak informacji na ten temat w
ofercie miał wyłącznie charakter formalny i nie uniemożliwiał merytorycznej oceny oferty.
Zamawiający mógł potwierdzić zgodność z siwz w oparciu o powszechnie dostępne dane o
produkcie. Wykonawca nie miał możliwości zaoferowania urządzenia z innym procesorem
niż fabrycznie montowany. Nie jest to urządzenie dostępne w innej konfiguracji, a tym
samym nie ma podstaw do wnioskowania,
iż Wykonawca mógłby dostarczyć urządzenie z
innym procesorem. Izba uznała, iż w tej sytuacji uchybienie w sposobie wypełnienia
formularza dotyczyło formy, a nie treści oferty. Podanie modelu urządzenia pozwalało
bowiem ocenić ofertę kompleksowo i nie prowadziło do wątpliwości w ustaleniu, jakie
urządzenie zostało zaoferowane.
Odnosząc się do drugiej podstawy zarzutu dotyczy ona urządzenia ACS 611 (poz. 9) i
zgodności z wymaganiem Zamawiającego, które ujęte zostało w opisie przedmiotu
zamówienia, jako „urządzenie w pełni automatyczne, nie wymaga stosowania ręcznych
zaworów odcinających”. Zdaniem odwołującego wynika z tego zapisu, że w pełni
automatyczna miała być praca zaworów i nie jest zgodne z takim wymaganiem zaoferowanie
urządzenia, w którym wymagana jest ręczna zmiana pozycji zaworów (ręczna zmiana
trybów). Przystępujący natomiast wyjaśniał, iż urządzenie posiada tryb pracy „Expert”, przy
którym nie jest wymagane stosowanie ręcznych zaworów odcinających. Zawory ustawione
raz w jednej pozycji pozostają w tej pozycji bez potrzeby jakiejkolwiek ingerencji użytkownika
w trakcie korzystania z urządzenia, w tym podczas jego włączania i wyłączania. Posiada
systemową funkcję zapamiętywania uruchomionego trybu Expert i po ponownym włączeniu
nadal pracuje w tym tr
ybie. Urządzenie daje możliwość korzystania z ręcznych zaworów
odcinających w trybie manualnym, co jest pozostawione do decyzji użytkownika.
Zasadniczym dla oceny zarzutu stał się zapis siwz, w którym Zamawiający użył zwrotu
„urządzenie w pełni automatyczne, nie wymaga stosowania ręcznych zaworów
odcinających”. Wymagało ono wykładni, gdyż strony odmiennie rozumiały sens tego zapisu.
Stanowisko Odwołującego wskazuje, iż w jego ocenie już sama możliwość korzystania z
ręcznej zmiany pozycji zaworów prowadzi do niezgodności z siwz, niezależnie od możliwości
jakie niesie tryb Expert
. Przystępujący natomiast rozumiał ten zapis, jako wymóg
automatycznej pracy urządzenia, która nie wymaga ręcznego sterowania zaworami
odcinającymi. Izba uznała, iż sens zapisu odnosić należy do pracy urządzenia, które
powinno w pełni automatycznie sterować również zaworami odcinającymi, bez konieczności
angażowania osoby obsługującej. W sytuacji, gdy urządzenie posiada tryb pracy, w którym
funkcjonalność ta jest zapewniona, a praca zaworów regulowana jest w pełni automatycznie
nie można mówić o potrzebie sterowania ręcznego zaworami odcinającymi. Izba nie
przychyliła się do interpretacji Odwołującego, która wymóg ten sprowadzała do ręcznej
zmiany trybu pracy, jakiej wymaga uruchomienie trybu Expert.
W świetle powyższego, zarzuty dotyczące oferty Supply24 Sp. z o.o. Izba oddaliła.
Mając na uwadze konieczność powtórzenia czynności oceny ofert (z uwagi na wadliwość
czynności odrzucenia oferty Odwołującego), czynność wyboru oferty najkorzystniejszej
(Supply24 Sp. z o.o.) musiała być uchylona, co Izba nakazała w sentencji orzeczenia,
zgodnie z częścią żądań odwołania. Prowadziło to do ustalenia wyniku postępowania
odwoławczego, w którym odwołanie zostało na podstawie art. 192 ust. 1 Ustawy
uwzględnione.
O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku na podstawie art. 192 ust. 9 oraz
art. 192 ust. 10 oraz 186 ust. 6 pkt 3b
Prawa zamówień publicznych oraz w oparciu o
przepisy § 3 i § 5 ust. 2 pkt 2 w rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca
2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów
kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238. ze
zm.). Izba zaliczy
ła do kosztów postępowania wpis oraz koszty Odwołującego poniesione w
związku z wynagrodzeniem pełnomocnika ustalone na podstawie rachunku złożonego przed
zamknięciem rozprawy i obciążyła nimi Przystępującego, który wniósł sprzeciw wobec
uwzględnienia w całości zarzutów przez Zamawiającego.
Przewodniczący: ……………………….