Sygn. akt: KIO 3007/20
POSTANOWIENIE
z dnia 8 grudnia 2020 roku
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Irmina Pawlik
Protokolant:
Rafał Komoń
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym
z udziałem stron i uczestników postępowania
w Warszawie w dniu 8 grudnia 2020 r.
odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej w dniu 16 listopada 2020 r. przez wykonawcę Soflab Technology Spółka
z
ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Katowicach w postępowaniu prowadzonym
przez zamawiającego Centrum e-Zdrowia z siedzibą w Warszawie
przy udziale wykonawcy TestArmy Group Spółka Akcyjna z siedzibą we Wrocławiu
zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego
postanawia:
umarza postępowanie odwoławcze;
nakazuje zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
odwołującego Soflab Technology Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą
w Katowicach kwoty 15 000
zł 00 gr (słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy)
uiszczone
j tytułem wpisu od odwołania.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 1843 ze zm.) na niniejsze postanowienie - w terminie 7
dni od
dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: ……………………………….………
Sygn. akt: KIO 3007/20
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający Centrum e-Zdrowia z siedzibą w Warszawie (dalej jako „Zamawiający”),
prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego pn. „Wsparcie Zamawiającego
w realizacji testów Systemu P1 w ramach projektu „Elektroniczna Platforma Gromadzenia,
Analizy i Udostępniania zasobów cyfrowych o Zdarzeniach Medycznych” (Projekt P1) oraz
innych systemów Zamawiającego” (nr ref. WZP.270.202.2020). Ogłoszenie o zamówieniu
zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej z dnia 28 sierpnia 2020 r.
pod numerem 2020/S 167-404513.
Postępowanie prowadzone jest w trybie przetargu
nieograniczonego na podstawie ustawy z dnia 29 stycznia 2004
r. Prawo zamówień
publicznych (tj. Dz. U. z 2019 r., poz.
1843 ze zm., dalej „ustawa Pzp”). Wartość szacunkowa
zamówienia przekracza kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8
ustawy Pzp.
W dniu 16 listopada 2020 r. wykonawca
Soflab Technology Spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Katowicach (dalej jako „Odwołujący”) wniósł odwołanie do
Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wobec czynności Zamawiającego polegających na:
wyborze jako najkorzystniejszej oferty złożonej przez wykonawcę TestArmy Group S.A.
z
siedzibą we Wrocławiu, zwanego dalej „Wykonawcą”;
zaniechaniu wykluczenia Wykonawcy z uwagi na fakt, że w wyniku rażącego niedbalstwa
wprowadził Zamawiającego w błąd przy przedstawieniu informacji, że spełnia warunki
udziału w postępowaniu w zakresie zdolności technicznej i zawodowej, opisane w pkt
V.1.2.3.1. i V.1.2.3.2. SIWZ;
ewentualnie:
zaniechaniu wykluczenia Wykonawcy z uwagi na fakt, że w wyniku co najmniej
lekkomyślności przedstawił informacje wprowadzające Zamawiającego w błąd, mogące
mieć istotny wpływ na decyzje podejmowane przez Zamawiającego w postępowaniu,
a
dotyczące spełniania warunków udziału w postępowaniu, o których mowa w pkt
V.1.2.3.1. i V.1.2.3.2. SIWZ;
zaniechaniu odrzucenia oferty Wykonawcy z uwagi na okoliczność, że: (1) zawiera ona
rażąco niską cenę w stosunku do przedmiotu zamówienia oraz ze względu na fakt, że (2)
W
ykonawca nie złożył, w odpowiedzi na wezwanie Zamawiającego, rzetelnych i
popartych dowodami wyjaśnień w przedmiocie zaoferowanej ceny, a (3) ocena złożonych
wyjaśnień powinna doprowadzić Zamawiającego do wniosku, że potwierdzają one rażąco
niską cenę oferty Wykonawcy;
ponownym wezwaniu Wykonawcy do złożenia wyjaśnień rażąco niskiej ceny w sytuacji,
w
której Wykonawca, już w odpowiedzi na pierwsze wezwanie, powinien był przedstawić
wyczerpujące i poparte dowodami wyjaśnienia w tym przedmiocie;
6. zaniechaniu o
drzucenia oferty Wykonawcy pomimo tego, że zawiera ona błąd w
obliczeniu ceny.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie:
1. art. 91 ust. 1
ustawy Pzp przez wybór jako najkorzystniejszej, oferty złożonej przez
Wykonawcę w sytuacji, w której oferta ta powinna zostać odrzucona, a Wykonawca
wykluczony z p
ostępowania;
2. art. 24 ust. 1 pkt 16 w zw. z art. 24 ust. 1 pkt 12 ustawy Pzp przez zaniechanie
wykluczenia Wykonawcy z Pp
ostępowania pomimo okoliczności, że w wyniku rażącego
niedbalstwa wprowadził Zamawiającego w błąd przy przedstawieniu informacji, że
spełnia warunki udziału w postępowaniu w zakresie zdolności technicznej i zawodowej,
opisane w pkt V. 1.2.3.1. i V.1.2.3.2. SIWZ, p
odczas gdy nie wykazał ich spełniania,
posługując się nieprawdziwymi informacjami w tym zakresie;
ewentualnie:
3. art. 24 ust. 1 pkt 17 w zw. z art. 24 ust. 1 pkt 12 ustawy Pzp przez zaniechanie
wykluczenia Wykonawcy z pos
tępowania pomimo okoliczności, że w wyniku co najmniej
lekkomyślności przedstawił informacje wprowadzające Zamawiającego w błąd, mogące
mieć istotny wpływ na decyzje podejmowane przez Zamawiającego w postępowaniu,
a
dotyczące spełniania warunków udziału w postępowaniu, o których mowa w pkt
V.1.2.3.1. i V.1.2.3.2.
SIWZ, podczas gdy nie wykazał ich spełniania, posługując się
nieprawdziwymi informacjami w tym zakresie;
4. art. 89 ust. 1 pkt 4 ustawy Pzp przez zaniechanie odrzucenia oferty Wykonawcy, w
sytuacji, w której zawiera ona rażąco niską cenę w stosunku do przedmiotu zamówienia;
5. art. 89 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp przez zaniechanie odrzucenia oferty Wykonawcy w
sytuacji, w której zawiera ona błąd w obliczeniu ceny, wyrażający się uwzględnieniem
w planowanym
zysku z realizacji zamówienia kwoty podatku od towarów i usług w kwocie
co najmniej 1 588
690,41 zł;
6. art. 90 ust. 1 ustawy Pzp przez dwukrotne wezwanie
Wykonawcy do złożenia wyjaśnień
rażąco niskiej ceny w sytuacji, gdy już w odpowiedzi na pierwsze wezwanie Wykonawca
powinien był złożyć szczegółową kalkulację wszystkich kosztów niezbędnych do
realizacji zamówienia, popartą dowodami dokumentującymi ich wysokość, podobnie jak
to uczynił Odwołujący;
7. art 90 ust. 3
ustawy Pzp przez zaniechanie odrzucenia oferty Wykonawcy, który nie
złożył wyjaśnień rażąco niskiej ceny w wymaganym przez Zamawiającego zakresie,
wyrażające się w szczególności zaniechaniem przedstawienia wyliczenia wszystkich
kosztów składających się na realizację zamówienia oraz poparcia takiego wyliczenia
dowodami, podobnie jak to uczynił Odwołujący;
8. art. 90 ust. 3 ustawy Pzp przez zaniechanie odrzucenia oferty Wykonawcy w sytuacji,
w
której dokonana przez Zamawiającego ocena wyjaśnień rażąco niskiej ceny złożonych
przez Wykonawcę, powinna doprowadzić Zamawiającego do wniosku, że potwierdzają
one istnienie rażąco niskiej ceny w ofercie Wykonawcy;
a w konsekwencji opisanych powyżej naruszeń:
9. art. 7 ust. 1 ustawy Pzp przez zaniechanie przeprowadzenia p
ostępowania w zgodzie
z
zasadami uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców, wyrażające się
w
szczególności w zróżnicowaniu miernika staranności zastosowanego do oceny
wyjaśnień rażąco niskiej ceny złożonych przez Wykonawcę i Odwołującego, skutkującym
- po pierwsze -
ponownym wezwaniem Wykonawcy do złożenia wyjaśnień, a po drugie -
uznaniem, że całokształt złożonych przez Wykonawcę wyjaśnień potwierdza, jakoby jego
oferta nie zawierała rażąco niskiej ceny w stosunku do przedmiotu zamówienia oraz
wyrażające się dopuszczeniem do wyboru oferty Wykonawcy, wobec którego zachodziły
obligatoryjne przesłanki wykluczenia z postępowania.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu
unieważnienia czynności wyboru oferty Wykonawcy, ponownego badania i oceny ofert, w
tym 1)
wykluczenia Wykonawcy z postępowania z uwagi na fakt, że w wyniku rażącego
niedbalstwa wprowadził Zamawiającego w błąd przy przedstawieniu informacji, że spełnia
warunki udziału w Postępowaniu w zakresie zdolności technicznej i zawodowej, opisane w
pkt V.1.2.3.1. i V.1.2.3.2. SIWZ; ewentualnie 2) wykluczenia wykonawcy z p
ostępowania z
uwagi na fakt, że w wyniku co najmniej lekkomyślności przedstawił informacje
wpro
wadzające Zamawiającego w błąd, mogące mieć istotny wpływ na decyzje
podejmowane przez Zamawiającego w Postępowaniu, a dotyczące spełniania warunków
udziału w Postępowaniu, o których mowa w pkt V.1.2.3.1. i V.1.2.3.2. SIWZ; 3) odrzucenia
oferty Wykonawcy z
uwagi na fakt, że: (1) zawiera ona rażąco niską cenę w stosunku do
przedmiotu zamówienia, (2) Wykonawca nie złożył wyjaśnień rażąco niskiej ceny w
wymaganym przez Zamawiającego zakresie, a (3) ocena złożonych przezeń wyjaśnień
potwierdza, że oferta zawiera rażąco niską cenę w stosunku do przedmiotu zamówienia oraz
z uwagi na fakt, że (4) zawiera błąd w obliczeniu ceny; wyboru oferty Odwołującego jako
najkorzystniejszej spośród pozostałych ofert.
Wobec spełnienia wymogów wynikających z art. 185 ust. 2 i 3 ustawy Pzp, Izba
dopuściła do udziału w postępowaniu odwoławczym w charakterze Uczestnika postępowania
wykonawcę TestArmy Group Spółka Akcyjna z siedzibą we Wrocławiu zgłaszającego
przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego (dalej jako
„Przystępujący”).
Na posiedzeniu
przed Izbą w dniu 8 grudnia 2020 r. stawił się Odwołujący i
Zamawiający, Przystępujący nie stawił się. Izba ustaliła, iż Przystępujący został
powiadomiony o terminie
posiedzenia w sposób prawidłowy.
Z
amawiający na posiedzeniu oświadczył, iż uwzględnia odwołanie w całości oraz
wniósł o umorzenie postępowania odwoławczego. Jednocześnie w trakcie posiedzenia do
Izby wpłynęło pismo Zamawiającego zawierające oświadczenie o uwzględnieniu odwołania
w
całości.
Uwzględniając powyższe Izba uznała, że zachodzą podstawy do umorzenia
postępowania odwoławczego na podstawie art. 186 ust. 3 ustawy Pzp. Zgodnie z treścią
tego przepisu j
eżeli uczestnik postępowania odwoławczego, który przystąpił do
postępowania po stronie zamawiającego, nie wniesie sprzeciwu co do uwzględnienia w
całości zarzutów przedstawionych w odwołaniu przez zamawiającego, Izba umarza
postępowanie, a zamawiający wykonuje, powtarza lub unieważnia czynności w
postępowaniu o udzielenie zamówienia zgodnie z żądaniem zawartym w odwołaniu.
Oznacza to, że oświadczenie Zamawiającego o uwzględnieniu w całości zarzutów odwołania
oraz okoliczność braku wniesienia sprzeciwu co do tej czynności przez uczestnika
postępowania odwoławczego, który przystąpił do postępowania po stronie Zamawiającego
wyczerpuje dyspozycję art. 186 ust. 3 ustawy Pzp i obliguje Izbę do umorzenia postępowania
odwoławczego.
Taka sytuacja zaistniała w przedmiotowym postępowaniu odwoławczym. Zamawiający
na posiedzeniu przed Izbą oświadczył, iż uwzględnia odwołanie w całości. Z kolei
Przystępujący, który został w sposób prawidłowy zawiadomiony o terminie posiedzenia, co
znajduje potwierdzenie w aktach postępowania odwoławczego, nie stawił się. Izba uznała, iż
niestawiennictwo na posiedze
nie wykonawcy, który przystąpił do postępowania
odwoławczego po stronie Zamawiającego, mimo prawidłowego zawiadomienia o terminie
posiedzenia, należy uznać za rezygnację z uprawnień do reprezentowania swoich interesów,
tożsamą z niezłożeniem sprzeciwu co do uwzględnienia odwołania. Stwierdzić bowiem
należy, iż Przystępujący decydując się na takie działanie, czyni to ze świadomością skutków,
jakie brak jego obecności może wywołać w sferze jego interesów procesowych. W
konsekwencji
uwzględnienie odwołania przez Zamawiającego w całości powoduje
zakończenie postępowania odwoławczego bez merytorycznego rozpoznania zarzutów
odwołania. Natomiast dalsze czynności, które Zamawiający podejmie w celu uczynienia
zadość żądaniom odwołania, pozostają poza oceną Izby w ramach ustalenia zaistnienia
przesłanki umorzenia postępowania odwoławczego. Zgodnie z dyspozycją art. 186 ust. 3 in
fine
ustawy Pzp ustawodawca nałożył na Zamawiającego obowiązek wykonania,
powtórzenia lub unieważnienia czynności w postępowaniu o udzielenie zamówienia, zgodnie
z żądaniem zawartym w odwołaniu.
W tym stanie rzeczy Izba na podstawie art. 186 ust. 3 ustawy Pzp umorzyła
postępowanie odwoławcze, orzekając w formie postanowienia zgodnie z art. 192 ust. 1
zdanie drugie ustawy Pzp.
Orzekając o kosztach postępowania odwoławczego Izba uznała, że ponieważ
uwzględnienie w całości zarzutów odwołania nastąpiło przed otwarciem rozprawy, z mocy
art. 186 ust. 6 pkt 2 lit. b)
ustawy Pzp koszty te znoszą się wzajemnie. Jednocześnie Izba
nakazała dokonanie na rzecz Odwołującego zwrotu kwoty uiszczonej tytułem wpisu, zgodnie
z § 5 ust. 1 pkt 1 lit. a) rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r.
w
sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów
w
postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 972).
Przewodniczący: ……………………………….………