KIO 3018/20 WYROK dnia 7 grudnia 2020 r.

Stan prawny na dzień: 02.02.2021

KIO 3018/20 

 
Sygn. akt KIO 3018/20 
 
 

WYROK 

z

 dnia 7 grudnia 2020 r. 

 
Krajowa Izba Odwoławcza 
– w składzie: 
 
 
 

Przewodniczący:   Klaudia Szczytowska-Maziarz 
 
 

Protokolant:   

Aldona Karpińska 

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 3 grudnia 

2020 r. w Warszawie odwołania wniesionego 

do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  18  listopada  2020  r.  przez  wykonawców 

wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia – konsorcjum firm w składzie: Inżynieria 

Rzeszów S.A. (lider) oraz Przedsiębiorstwo „Agat” S.A. (partner) z siedzibą  dla lidera: 

ul.  Podkarpacka  59A,  35-

082  Rzeszów  w  postępowaniu  prowadzonym  przez 

zamawiającego Województwo Podkarpackie w Rzeszowie, Al. Łukasza Cieplińskiego 4, 

010 Rzeszów 

przy udziale wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia – konsorcjum 

fi

rm  w  składzie:  Budimex  S.A.  (lider)  oraz  KZN  Rail  Sp.  z  o.o.  (partner)  z  siedzibą  dla 

lidera:  ul.  Siedmiogrodzka  9,  01-204  Warszawa

,  zgłaszających  swoje  przystąpienie  do 

postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego 

orzeka: 

1.  oddala o

dwołanie, 

kosztami  postępowania  obciąża  wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  o  udzielenie 

zamówienia  –  konsorcjum  firm  w  składzie:  Inżynieria  Rzeszów  S.A.  (lider)  oraz 

Przedsiębiorstwo  „Agat”  S.A.  (partner)  z  siedzibą    dla  lidera:  ul.  Podkarpacka  59A,                          

082 Rzeszów i zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę  20 000 zł 

00  gr 

(słownie:  dwadzieścia  tysięcy  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez  wykonawców 

wspólnie  ubiegających  się  o  udzielenie  zamówienia  –  konsorcjum  form  w  składzie: 

Inżynieria Rzeszów S.A. (lider) oraz Przedsiębiorstwo „Agat” S.A. (partner) z siedzibą  

dla lidera: ul. Podkarpacka 59A, 35-

082 Rzeszów tytułem wpisu od odwołania.


KIO 3018/20 

Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dn

ia  29  stycznia  2004  r.  Prawo  zamówień 

publicznych (t.j. Dz. U. z 2019 poz. 1843 ze zm.)  na niniejszy wyrok w terminie 7 dni od dnia 

jego doręczenia przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej 

do Sądu Okręgowego w Rzeszowie. 

Przewodniczący:  

…………………………………... 


KIO 3018/20 

U z a s a d n i e n i e 

W  odniesieniu  do  postępowania  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  na 

„Zaprojektowanie i wykonanie robót dla zadania „Budowa Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej 

–  PKA  Zakup  taboru  wraz  z  budową  zaplecza  technicznego”  –  Budowa  punktu  obsługi 

technicznej  wraz  z  zapleczem”  prowadzonego  przez  Województwo  Podkarpackie                                    

w  Rzeszowie,  Al.  Łukasza  Cieplińskiego  4,  35-010  Rzeszów  (dalej  „zamawiający”) 

wykonawcy 

wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia – konsorcjum form w składzie: 

Inżynieria  Rzeszów  S.A.  (lider)  oraz  Przedsiębiorstwo  „Agat”  S.A.  (partner)  z  siedzibą    dla 

lidera:  ul.  Podkarpacka  59A,  35-

082  Rzeszów  (dalej  „odwołujący”)  złożył  odwołanie, 

zarzucając zamawiającemu naruszenie następujących przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 

2004  r.  Prawo zamówień publicznych (t.j.  Dz.  U.  z  2019  poz.  1843  ze zm.)    [dalej „ustawa 

Pzp”]: 

1.  art.  7  ust.  1,  art.  91  b  ust.  1,  art.  91  c  ust.  4,  po

przez  zaproszenie wykonawców  do 

drugiej  aukcji  elektronicznej  w  sytuacji,  gdy  w  postępowaniu  została  już 

przeprowadzona  aukcja  elektroniczna  zakończona  wskazaniem  zwycięskiego 

wykonawcy,  nie  wystąpiły  żadne  przesłanki  do  unieważnienia  pierwszej  aukcji,  zaś 

wskazany  wykonawca,    a  także  dwaj  pozostali  wykonawcy  uczestniczący  w  aukcji

w  tej  liczbie  odwołujący  pozostają  związani  złożonymi  ofertami,  co  prowadzi  do 

ominięcia  przepisów  ustawy  dotyczących  postępowania  z  ofertą  po  jej  złożeniu,                              

a  także  naruszenia  zasady  uczciwej  konkurencji  na  skutek  próby  wymuszenia 

ponownego  składania  ofert  w  aukcji  gdy  konkurentom  znany  jest  poziom 

zaoferowanych przez odwołującego cen, 

2.  art. 7 ust. 1 oraz art. 91 c ust. 1 i ust. 4, poprzez bezprawne i pozbawione podstaw 

faktycznych  unieważnienie  pierwszej  aukcji  w  oparciu  o  informacje  od  jednego                           

z  wykonawców,  że  pomylił  się  w  składanej  ofercie,  oferując  cenę  o  rząd  wielkości 

niższą,  niż  twierdzi,  że  zamierzał  zaoferować,  co  narusza  zasadę  uczciwej 

konkurencji  i  równego  traktowania,  a  także  bezprawnie  zwalnia  rzeczonego 

wykonawcę  z  obowiązku  związania  ofertą  złożoną  w  aukcji  oraz  prowadzi  do 

umożliwienia faktycznego wycofania w toku biegu terminu związania ofertą złożonej i 

wiążącej,  oferty  tego  wykonawcy  w  warunkach  naruszenia  konkurencji  wynikłego  z 

możliwości  zapoznania  się  z  cenami  ofert  złożonych  przez  konkurencyjnych 

wykonawców w tym odwołującego. 

Odwołujący  wniósł  o  uwzględnienie  odwołania  oraz  unieważnienie  czynności 

unieważnienia  pierwszej  i  zaproszenia  do  nowej  aukcji    oraz,  w  razie  gdyby  zamawiający 


KIO 3018/20 

przeprowadził  nową  aukcję,  unieważnienie  tej  aukcji  i  jej  wyników,  nakazanie  dalszego 

prowadzenia postępowania zgodnie z wynikami aukcji z dnia 16 listopada 2020 roku.  

Odwołujący podał, że: 

  zamawiający przewidział, że udzielenie zamówienia poprzedzi aukcją elektroniczną, 
  do aukcji zaproszono trzech wykonawców: Budimex, Trac Tec Construction Sp. z o.o. 

oraz odwołującego, 

  termin aukcji wyznaczono na 16.11.2020 r. godz. 11.00, 
  zamawiający  w  regulaminie  przewidział,  że:  aukcja  zostanie  zamknięta  po  10 

minutach  bezczynności,  w  przypadku gdy  dwie  lub  więcej  ofert  otrzyma taką samą, 

przy tym najkorzystniejszą punktację aukcja zostanie przedłużona o 10 minut, 

  w aukcji obowiązywały kryteria: cena – 60 punktów, termin gwarancji – 40 punktów, 
  na  starcie  aukcji  oferta  odwołującego  miała  100  punktów  i  była  sklasyfikowana  na 

pierwszym miejscu, 

  w  toku  aukcji  wykonawcy  składali  postąpienia;  w  pierwszym  i  drugim  postąpieniu 

wykonawca  Budimex  złożył  ofertę,  dającą  mu  pierwsze  miejsce  i  wartość  100 

punktów, 

  odwołujący  w  odpowiedzi  złożył  postąpienie  przywracające  mu  100  punktów  i 

pierwsze miejsce, 

  po  drugim  postąpieniu  Budimex-u  odwołujący  uzyskał  punktację  nieznacznie  tylko 

przekraczająca  40  punktów,  przyznane  wszystkim  jednakowo  za  termin  gwarancji; 

drugi  z  wykonawców  uzyskał  równo  40  punktów,  co  oznacza,  że  za  cenę  otrzymał                      

0 punktów, 

  począwszy  od  tego  momentu  odwołujący  złożył  jeszcze  11  postąpień,  utrzymując                       

w  ten  sposób  aukcję  w  toku,  dążąc  do  zamknięcia  aukcji  z  minimalną,  możliwą  do 

zaoferowania kwotą, przy zachowaniu reguł ostrożności aukcyjnej. 

Dowód: Zrzuty ekranów historii aukcji. 

Uzupełnił,  że  aukcja  została  zamknięta,  zaś  jej  zwycięzcą  został  Budimex  z  ceną 

000 zł. 

Dowód: Zrzut ekranu „Wynik aukcji”  

W  odniesieniu  do  zarzut  naruszenia  art.  7  ust.  1,  art.  91  b  ust.  1,  art.  91  c  ust.  4 

ustawy Pzp odwołujący podał, że 16 listopada 2020 r. zamawiający przekazał mu ponowne 

zaproszenie do aukcji, która miałaby odbyć się w dniu 19 listopada 2020 roku. 

Dowód: Wydruk zaproszenia do drugiej aukcji 

Odwołujący podniósł, że zamawiający nie był uprawniony do zapraszania do kolejnej 


KIO 3018/20 

aukcji,  gdyż  dysponował  ofertami  prawidłowo  złożonymi  w  toku  pierwszej  aukcji,  które 

zostały  poddane  skutecznej,  automatycznej  klasyfikacji  przez  portal  aukcyjny  Urzędu 

Zamówień Publicznych. 

Podkreślił,  że  co  do  zasady  powtórzenie  aukcji  elektronicznej  nie    jest  bowiem 

możliwe  –  postąpienia  składane  w  toku  aukcji  elektronicznej  mają  charakter  zbliżony  do 

składania kolejnych ofert.   

Uzupełnił, że "Każde postąpienie jest uznawane za nową ofertę w zakresie, którego 

dotyczy  postąpienie  i  jest  wiążące  (jednocześnie  przestaje  wiązać  dotychczasowa  oferta                       

w  zakresie  objętym  nowym  postąpieniem)"  (por.  Skubiszak-Kalinowska  Irena, Wiktorowska 

Ewa, Prawo zamówień publicznych, Komentarz aktualizowany, LEX 2019). 

Uznał, że potwierdzeniem powyższego jest treść art. 91 c ust. 1 ustawy Pzp, zgodnie 

z którym do aukcji elektronicznej nie stosuje się m. in. przepisu art. 82 ust. 1, stanowiącym, 

że wykonawca może w postępowaniu złożyć tylko jedną ofertę.  

Stwierdził,  że  w  orzecznictwie  Izby  ukształtował  się  pogląd,  zgodnie  z  którym 

"

zamawiający nie jest władny unieważnić aukcji elektronicznej, a następnie przeprowadzić jej 

ponownie.  Mógłby  on  unieważnić  jedynie  samo  zaproszenie  do  udziału  w  tejże  aukcji  i  to 

tylko do czasu jej otwarcia.(...). Dopuszczenie możliwości unieważnienia aukcji elektronicznej 

oznaczałoby  zgodę  na.  ingerowanie  w  treść  ofert,  wykonawco  w  -  rodziłoby  konieczność 

pominięcia  (uznania  za  niebyłe)  treści  postąpień  złożonych  przez-  wykonawców  w  toku 

aukcji" (wyrok Izby sygn. akt KIO, 164/14). 

Stwierdził  także,  że  jednocześnie  w  orzecznictwie  wykształcił  się  pogląd,  że 

powtórzenie  aukcji  elektronicznej  jest  dopuszczalne,  lecz  dotyczy  to  jedynie

przypadków 

związanych z wadliwie przeprowadzoną aukcją. Powołał się na wyrok z 25 listopada 2011 r. 

sygn. akt KIO 2427/11, 

zgodnie z którym "Powtórzenie aukcji elektronicznej jest najbardziej 

jaskrawym  przypadkiem  zaburzenia  toku  licytacji,  które  prowadzi

do  całkowitego  zniesienia 

skutków  pierwotnej  aukcji.  Ponadto,  na  podstawie  przebiegu  aukcji  wykonawcy  znają 

wart

ość  najkorzystniejszego  postąpienia  i  pozycję  złożonej  przez  siebie  oferty.  Ponieważ 

powtórzenie czynności zamawiającego możliwe jest w sytuacji, gdy zostanie stwierdzona jej 

niezgodność  z  ustawą,  to  tym  bardziej  w  przypadku  uchylenia  specyficznej  czynności  jaką 

jest  aukcja  elektroniczna,  powinno  to  nastąpić  w  sposób  niebudzący  wątpliwości.  A  zatem 

podejmowanie  takiej  decyzji  o  powtórzeniu  czynności  aukcji  elektronicznej  z  uwagi  na 

wadliwość jej przebiegu może nastąpić tylko w sytuacji gdy zamawiający nie wykonał swych 

obowiązków określonych w art. 91c ustawy

W  ocenie  Odwołującego  powtórzenie  aukcji  może  mieć  miejsce  jedynie  w  razie 

obarczenia jej wadliwością polegającą np. na nieprawidłowym przekazywaniu wykonawcom 

informacji  o  zajmowanej  pozycji  i  otrzyma

nej  punktacji  (obowiązek  w  tym  zakresie  wynika                       

z  art.  91  c  ust.  3  ustawy  Pzp

),  czy  też  nieprawidłowego  ustalenia  formuły  przeliczania 


KIO 3018/20 

kryteriów  oceny  ofert  w  toku  aukcji;  każdorazowo  są  to  niezależne  od  wykonawców 

zaproszonych  do  aukcji  czynniki  organizacyjno-

techniczne,  wywierające  wpływ  na 

zaburzenie stanu świadomości uczestniczących w aukcji wykonawców co do pozycji ich ofert 

po kolejnych postąpieniach. 

W  odniesieniu  do  problemów  natury  technicznej,  które  zostałyby  w  toku  aukcji 

uja

wnione, a które uniemożliwiałyby dokończenie aukcji, nie będąc jednocześnie problemami 

konkretnego z wykonawców, odwołujący  wskazał, że ustawodawca w art. 91 d ustawy Pzp 

przewidział  możliwość  przerwania  aukcji  i  wznowienia  jej  na  następny  po  usunięciu  awarii 

dzień roboczy, z uwzględnieniem stanu ofert po ostatnim zatwierdzonym postąpieniu. 

Uznał,  że  przypadek  zaproszenia  do  kolejnej  aukcji,  wykonawców,  którzy,  już 

wcześniej  złożyli  wiążące  postąpienia  w  aukcji  zakończonej  automatycznym  wskazaniem 

zwycięskiego wykonawcy, nie znajduje żadnego odzwierciedlenia w przepisach prawa. 

Podkreślił,  że  wszystkie  strony  aukcji  dysponują  wzajemnie  swoimi  wiążącymi 

ofertami, z

nają poziom możliwych do zaoferowania cen. Ocenił, że szczególnie w przypadku 

odwołującego,  który  licytował  najdłużej,  pokazując  poziom  do  jakiego  może  zejść  z  ceną 

powtórzenie aukcji ma charakter dyskryminacyjny, ponieważ konkurenci posiedli informację, 

która  może  pozwolić  im  na  skuteczną  eliminację  oferty  z  ubiegania  się  o  zamówienie,  co 

narusza za

sadę uczciwej konkurencji w postępowaniu. 

W odniesieniu do naruszenia art. 7 ust. 1, art. 91 b ust. 1 oraz art. 91 c ust. 4 ustawy 

Pzp  odwołujący  podał,  że  17  listopada  2020  r.  zamawiający  zawiadomił  o  unieważnieniu 

pierwszej aukcji.  

Dowód: Pismo zamawiającego datowane na dzień 16 listopada, przekazane  odwołującemu 

17 listopada 2020 r. 

(w aktach postępowania) 

Wskazał,  że  z  uzasadnienia  decyzji  zamawiającego  wynika,  że  przyczyną 

unieważnienia  aukcji  była  pomyłka  Budimex  w  treści  składanego  postąpienia  choć 

p

ostąpienie  to  zostało  prawidłowo  podpisane  przez  tego  wykonawcę  i  skutecznie 

umieszczone  na  portalu  aukcyjnym  oraz  poddane  automatycznej  klasyfikacji. 

Uzupełnił,  że 

Budimex  zawiadomił  zamawiającego  o  zaoferowaniu  zaniżonej  ceny  oraz  podał 

zamawiającemu cenę, którą według swojego oświadczenia złożyć zamierzał. 

W ocenie odwołującego dowodem na to, że wolą BUDIMEX było zaoferowanie kwoty 

zł  było  złożenie  drogą  elektroniczną  postąpienia  (kolejnej  oferty)  opatrzonego 

kwalifikowanym podpisem elektro

nicznym weryfikowanym przy pomocy ważnego certyfikatu; 

b

rak natomiast dowodów, że wolą BUDIMEX było zaoferowanie kwoty 168 400 000,00 zł. 

Stanął na stanowisku, że oświadczenie złożone w terminie późniejszym od złożenia 

oferty, które dotarło do zamawiającego zamiast do portalu aukcyjnego nie zostało opatrzone 

kwalifikowanym podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy ważnego certyfikatu 


KIO 3018/20 

oraz  nie  zostało  poddane  automatycznej  klasyfikacji,  nie  może  stanowić  oferty  w  aukcji 

elektronicznej jak również nie może treści tej oferty modyfikować. 

Zdaniem  odwołującego  wbrew  twierdzeniu  zamawiającego,  wyjątkowość  aukcji 

elektronicznej  polega  na  całkowitym  wyłączeniu  możliwości  sanacji  treści  ofert  składanych                      

w  jej  toku, 

a  także  po  jej  zakończeniu.  Stwierdził,  że  zamiennym  środkiem  nie  jest 

unieważnienie  aukcji,  a  pogląd  ten  mógłby  być  prawdziwy,  gdyby  wada  dotyczyła  samej 

aukcji, w tym przypadku jednak b

łędy obciążają tego wykonawcę. 

Podniósł, że nie jest prawdą, że wykonawcy nie mieli możliwości złożenia kolejnych 

postąpień,  ponieważ  począwszy  od  momentu  złożenia  ostatniego  postąpienia  przez 

BUDIMX o

dwołujący złożył jeszcze 11 postąpień, zaś TRACK TEC jeszcze 4.  

Oświadczył,  że  nie  napotkał  żadnych  przeszkód  w  składaniu  kolejnych  postąpień  – 

n

ie było żadnych barier systemowych ani omyłkowo ustalonych formuł przeliczania kryteriów 

oceny  ofert,  które  mogłyby  powodować  zaburzenie  dostępu  do  portalu  aukcyjnego  czy  też 

informowania wykonawców o ich pozycji w toku aukcji.  

Stwierdził,  że  wskazywane  przez  Krajową  Izbę  Odwoławczą  przypadki  naruszenia                    

art.  91  c  ustawy  Pzp 

skutkują  sytuacją,  w  której  aukcja  obarczona  jest  nieusuwalną, 

niezależną  od  wykonawców  wadą  wobec  czego  trudno  mówić  w  ogóle  o  złożeniu 

prawidłowych  i  wiążących  ofert  –  te  składane  są  bowiem  w  warunkach  działania  pod 

wpływem  błędu  (tak  należy  ocenić  np.  sytuację,  w  której  wykonawca  składa  postąpienie  w 

oparciu o wadliwe informacje na temat kolejności ofert). 

Zdaniem  odwołującego  zamawiający  dopuszcza  się  naruszenia  zasady  uczciwej 

konkurencji,  usiłując  unieważnić  ważną  aukcję  na  żądanie  wykonawcy,  który  złożył  ofertę                          

z ceną, którą sam składający ją wykonawca uznał za zbyt niską. 

Ocenił,  że  brak  jest  jakichkolwiek  podstaw  unieważnienia  prawidłowo 

przeprowadzonej  aukcji

,  a zamawiający,  zgodnie z  treścią art,  91  d.  ust.  2 ustawy  Pzp,  po 

zamknięciu aukcji powinien wybrać najkorzystniejszą ofertę w oparciu o kryteria oceny ofert 

wskazanych 

w  ogłoszeniu  o  zamówieniu,  z  uwzględnieniem  wyników  aukcji  elektronicznej, 

co  o

znacza,  że  zamawiający  powinien  był  prowadzić  dalszą  procedurę  z  uwzględnieniem 

złożonych  już  ofert  a  nie  dokonywać  prób  bezprawnego  poprawienia  najtańszej  oferty  z 

naruszeniem prawa. 

Podniósł,  że  wykonawca,  który  jest  profesjonalistą  powinien  zachować  należytą 

staranność  w  toku  aukcji  oraz  że  Budimex  nie  działał  pod  presją  czasu,  ponieważ  złożył 

postąpienie  o  godzinie  11.06.01  podczas,  gdy  o  godzinie  11.04  wpłynęło  postąpienie 


KIO 3018/20 

o

dwołującego,  zaś  o  11.04.29  postąpienie  TRACK  TEC  –  Budimex  miał  aż  8  minut  na 

przygotowanie, podpisanie i złożenie postąpienia. 

Podniósł, że ustawodawca wyłączył w aukcji przepisy sanacyjne to jest art. 87 ustawy 

Pzp, z

łożona oferta wiąże niezależnie od swojej zawartości, a czynność unieważnienia aukcji 

stanowi  próbę jawnego ominięcia przepisu art.  91c ust.  1 ustawy  Pzp,  który  jednoznacznie 

wyłącza jakiekolwiek czynności zamawiającego.  

Na podstawie dokumentacji przedmiotowego postępowania o udzielenie zamówienia 

publicznego,  przekazanej  Izbie  przez  zamawiającego  na  informatycznym  nośniku  danych 

(płyta  CD)  przy  piśmie  z  dnia  23  listopada  2020  r.  –  dokumentów  przywołanych  w  dalszej 

części  uzasadnienia,  dokumentów  złożonych  przez  strony  na  rozprawie  –  przez 

odwołującego:  wydruki  zrzutów  ekranów  ilustrujących  przykładowy  przebieg  aukcji  na 

platformie  aukcji  elektronicznej  UZP,    przez  zamawiającego:  wiadomości  e-mail  z  16 

listopada  2020  r. 

godz.  11:45  od  pracownika  zamawiającego  T.  J.  do  odwołującego  oraz 

wykonawcy  Trac  Tec,  Notatki  służbowej  z  dnia  16  listopada  2020  r.  sporządzonej  przez 

pracownika  zamawiającego  T.  J.,  przez  przystępującego:  wydruki  zrzutów  ekranów 

ilustrujących  sposób  prezentacji  kwot  postąpień  na  platformie  aukcyjnej  Marketplanet  oraz 

smartpzp, 

a także oświadczeń i stanowisk stron oraz przystępującego, zaprezentowanych w 

toku rozprawy  skład orzekający Izby ustalił i zważył, co następuje. 

Skład  orzekający  Izby  ustalił,  że  nie  została  wypełniona  żadna  z  przesłanek 

skutkujących odrzuceniem odwołania w trybie art. 189 ust. 2 ustawy Pzp i nie stwierdziwszy 

ich, skierował odwołanie do rozpoznania na rozprawę. 

Skład  orzekający  Izby  ustalił  nadto,  że  odwołujący  posiada  interes  w  uzyskaniu 

przedmiotowego  zamówienia,  kwalifikowany  możliwością  poniesienia  szkody  w  wyniku 

naruszenia przez zamawiającego przepisów,  o których mowa w art. 179 ust. 1 ustawy Pzp, 

czego zamawiający oraz przystępujący nie kwestionował. 

Wypełnione  zostały  zatem  materialnoprawne  przesłanki  do  rozpoznania  odwołania, 

wynikające z treści art. 179 ust. 1 ustawy Pzp. 

Zarzut  bezprawnego  i  pozbawionego 

podstaw  faktycznych  unieważnienie  pierwszej 

aukcji w oparciu o informacje od jednego 

z wykonawców, że pomylił się w składanej ofercie, 

oferując  cenę  o  rząd  wielkości  niższą,  niż  twierdzi,  że  zamierzał  zaoferować,  co  narusza 

zasadę uczciwej konkurencji i równego traktowania, a także bezprawnie zwalnia rzeczonego 

wykonawcę  z  obowiązku  związania  ofertą  złożoną  w  aukcji  oraz  prowadzi  do  umożliwienia 

faktycznego wycofania w toku biegu terminu związania ofertą złożonej i wiążącej oferty tego 

wykonawcy  w  warunkach  naruszenia  konkurencji, 

wynikłego  z  możliwości  zapoznania  się                           


KIO 3018/20 

z  cenami  ofert  złożonych  przez  konkurencyjnych  wykonawców  w  tym  odwołującego,  czym 

zamawiający naruszył przepis art. 7 ust. 1 oraz art. 91 c ust. 1 i 4 ustawy Pzp nie potwierdził 

się. 

Skład orzekający Izby ustalił, co następuje. 

W  rozdziale  III  SIWZ  oraz  pkt.  IV.1.6) 

ogłoszenia  o  zamówienia  zamawiający 

przewidział przeprowadzenie aukcji elektronicznej. 

W  rozdziale  VII  SIWZ  „Informacje  o  sposobie  porozumiewania  się  Zamawiającego                         

z Wykonawcami oraz przekazywania oświadczeń lub dokumentów, a także wskazanie osób 

uprawnion

ych do porozumiewania się z wykonawcami.” zamawiający wskazał m.in.: 

W  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia    komunikacja  między  Zamawiającym                               

a  Wykonawcami  odbywa  się  przy  użyciu  miniPortal 

https://miniportal.uzp.gov.pl/

ePUAP https://epuap.gov.pl/wps/portal oraz poczty elektronicznej. 

2.  Osob

ą wyznaczoną do kontaktu z Wykonawcami: W. . i/lub J. J., tel. (…). 

W rozdziale XIV SIWZ 

Aukcja elektroniczna” zamawiający podał m.in. 

  „Zamawiający  –  na  mocy  art.  91a  ustawy  PZP  –  po  dokonaniu  oceny  ofert,  w  celu 

wyboru  najkorzystniejszej  oferty,  przewiduje  przeprowadzenie  aukcji  elektronicznej, 

jeżeli zostaną złożone co najmniej 2 oferty niepodlegające odrzuceniu” 

  „Aukcja  będzie  przeprowadzona  na  Platformie  aukcji  elektronicznych  Urzędu 

Zamówień  Publicznych.  Adres  strony  internetowej  na  której  będzie  prowadzona 

aukcja elektroniczna: 

https://aukcje.uzp.gov.pl/

 

  „Oferty  w  toku  aukcji  elektronicznej  zostaną  ocenione  przez  Zamawiającego  w 

oparciu  o  kryteria  i  zasady  określone  w  Rozdziale  XIII.  „OPIS  KRYTERIÓW  WRAZ                                       

Z  PODANIEM  WAG  TYCH  KRYTERIÓW  I  SPOSOBU  OCENY  OFERT”  SIWZ, 

umożliwiające automatyczną ocenę oferty bez ingerencji Zamawiającego” 

  „Aukcja elektroniczna będzie jednoetapowa” 
  „Zamawiający  zaprosi  drogą  elektroniczną  (na  adres  e-mail  Wykonawcy  wskazany                           

w formularzu ofertowym) do udziału w aukcji elektronicznej wszystkich Wykonawców, 

którzy złożyli oferty niepodlegające odrzuceniu. (…)” 

  „Założenie  konta  nie  zobowiązuje  Wykonawcy  do  czynnego  uczestnictwa  w  aukcji 

(składaniu  postąpień),  jest  to  natomiast  niezbędne,  aby  system  w  drodze 

automatycznego  prz

eliczania  punktów  uwzględnił  ofertę  Wykonawcy  przy  wyborze 

najkorzystniejszej oferty. 

(…)” 

  „Termin otwarcia aukcji zostanie podany w zaproszeniach do udziału w aukcji” 
  „Aukcja będzie prowadzona zgodnie z czasem wskazanym na platformie” 
  Aukcja  zostanie  zamknięta,  jeżeli  w  jej  trakcie  przez  10  minut  nie  zostanie  złożone 


KIO 3018/20 

żadne nowe postąpienie. Bieg terminu rozpocznie się wraz z otwarciem aukcji” 

  „W toku aukcji elektronicznej Wykonawcy za pomocą formularza umieszczonego na 

stronie  internetowej 

https://aukcje.uzp.gov.pl/

,  umożliwiającego  wprowadzenie 

niezbędnych danych w trybie bezpośredniego połączenia z tą stroną, składają kolejne 

korzystniejsze postąpienia, podlegające automatycznej ocenie i klasyfikacji” 

  „Postąpienia, pod rygorem nieważności, składa się opatrzone bezpiecznym podpisem 

elektronicznym, weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu” 

  W  toku aukcji  elektronicznej  Zamawiający będzie na  bieżąco  przekazywał  każdemu 

Wykonawcy  informację  o  pozycji  złożonej  przez  niego  oferty  i  otrzymanej  punktacji 

oraz o punktacji najkorzystniejszej oferty

” 

  „Do  momentu  zamknięcia  aukcji  elektronicznej  dane  umożliwiające  identyfikację 

Wykonawców biorących udział w aukcji elektronicznej są niejawne” 

  „Wykonawca  w  toku  aukcji  elektronicznej  pozostaje  związany  ofertą  do  momentu 

korzystniejszego  postąpienia.  Bieg  terminu  związania  ofertą  nie  ulega  przerwaniu 

wskutek złożenia postąpienia” 

  „Zamawiający  i  Wykonawcy  od  momentu  otwarcia  do  momentu  zamknięcia  aukcji 

przekazują wnioski, oświadczenia i inne informacje drogą elektroniczną” 

  „Platforma 

umożliwia 

przesyłanie 

wiadomości 

bezpośrednio 

pomiędzy 

Zamawiającym,  a  Wykonawcami.  Wiadomości  te  nie  są  przekazywane  na  adresy 

email 

–  są  dostępne  wyłącznie  poprzez  platformę  licytacyjną.  System  sygnalizuje 

otrzymanie  nowych  wiadomości,  informując  o  liczbie  nieprzeczytanych  wiadomości 

na  pasku  zakładek,  znajdującym  się  z  lewej  strony  ekranu.  Dostęp  do  wiadomości 

można  uzyskać  wyłącznie  z  poziomu  zakładki  moje  wiadomości.  Z  tego  poziomu 

można również odpowiedzieć bezpośrednio na otrzymaną wiadomość” 

  „Wysyłanie  wiadomości  odbywa  się  z  poziomu  konkretnej  aukcji.  Aby  wysłać 

wiadomość, należy dokonać poniższych czynności: (…)” 

W  terminie  składania  ofert,  tj.  do  19  października  2020  r.  oferty  złożyło  4 

wykonawców  z  cenami:  od  169 655 130  zł  do  236 526 000  zł;  ofertę  nr  3  zamawiający 

odrzucił (Protokół – Druk ZP-PN pkt 11, 12 i 17). 

Zamawiający oszacował wartość przedmiotu zamówienia na 117 101 363,54 zł netto 

oraz  podał  –  przed  otwarciem  ofert,  że  przeznaczył  na  sfinansowanie  zamówienia                         

740, 82 zł (Protokół – Druk ZP-PN pkt 4 i 11 ppkt 2). 

W  aukcji  w  dniu  16  listopada  2020  r.    aktywny 

udział,  składając  postąpienia  brali 

wszyscy trzej zaproszeni przez zamawiającego wykonawcy (przystępujący: godz. 11:01:52, 


KIO 3018/20 

11:06:01, odwołujący: 11:04:00, 11:08:37, 11:10:47, 11:12:12, 11:13:55, 11:15:16, 11:16:57, 

11:20:54,  11:24:08,  11:28:09,  11:32:06,  11:37:30)  trzeci  wykonawca:    11:04:29,  11:06:48, 

Aukcja  zakończyła  się  o  godz.  11:47:31:  status:  zakończona,  wskazaniem  jak 

zwycięzcy Budimex S.A. 

Pismem  z  dnia  16  listopada  2020  r.  zamawiający  zawiadomił  wykonawców                                    

o unieważnieniu aukcji  przeprowadzonej  w  tym  samym  dniu,  uzasadniając  swoją czynność                          

w następujący sposób:  

Zamawiający  unieważnia  aukcję  elektroniczną  nr  A-  120-2020,  którą  przeprowadził                  

w dniu 16 listopada 2020 r. 

Podejmując  decyzję  w  tym  przedmiocie  zamawiający  oparł  się  na  ustaleniu,  że  po 

zamknięciu aukcji elektronicznej przeprowadzonej w dniu 16 listopada 2020 r. o godz. 11 nie 

jest  możliwy  wybór  oferty  najkorzystniejszej  ze  względu  na  zaoferowanie  przez  jednego                          

z  wykonawców  omyłkowo  drastycznie  zaniżonej  wartości  oferty  przez  pominięcie  wpisania 

zera,  co  uniemożliwiło  złożenie  kolejnych  postąpień  przez  innych  wykonawców  biorących 

udział w przedmiotowej aukcji. 

Ze  względu  na  specyfikę  aukcji  elektronicznej,  nie  da  się,  po  jej  zakończeniu 

przeprowadzić  procedury  opisanej  przepisami  art.  87  ustawy  Pzp.  Niemniej,  jeżeli  w  toku 

prowadzonej  aukcji,  wystąpią  okoliczności,  których  ujawnienie  mogłoby  prowadzić  do 

zachwiania  zasady  określonej  przepisem  art.  7  ust.  1  ustawy  Pzp,  to  zamawiający  po 

zakończeniu  aukcji  winien  zbadać,  czy  przeprowadzonej  aukcji  nie  należałoby  unieważnić. 

Taka  okoliczność  wystąpiła  w  przedmiotowym  postępowaniu.  Zamawiający  w  trakcie  jej 

trwania  o  godz.  11:12:17  otrzymał  informację  od  jednego  z  wykonawców  że  „pomyłkowo 

w

prowadzono  cenę.”  W  kolejno  przesyłanych  informacjach  wykonawca  ten  informował 

zamawiającego że „Proszę o wycofanie oferty z omyłkowo podaną kwotą. zamiast 168 400 

000,00  podano  16  840  000,00”  Powyższa  informacja  został  przesłana  zamawiającemu                             

w  trakcie  prowadzonej  aukcji,  w  dniu  16.11.2020  r.,  kolejno  o  godz.  11:16:28,  11:20:32, 

Skoro zatem, w toku aukcji wyłączona została możliwość zastosowania przepisu art. 87 ust. 

2  pkt  1 

ustawy  Pzp,  to  zamawiający  nie  miał  możliwości  dokonania  poprawy  tej  oferty. 

Wyjątkowość  aukcji  elektronicznej,  w  trakcie  której  nie  jest  możliwe  (ze  względu  na 

wyłączenie  z  art.  91c  ust.  1  ustawy  Pzp)  poprawienie  oferty,  czy  wyjaśnienia  jej  treści 

powoduje,  iż  po  jej  zakończeniu  zamawiający  musiał  podjąć  odpowiednie  kroki  w  celu 

wyeliminowania  wadliwości  prowadzonego  postępowania.  W  związku  z  powyższym 

zamawiający  nie  miał  innej  możliwości  i  miał  obowiązek  unieważnić  aukcję  z  dnia  16 

listopada  2020  roku.  Nie  jest  bowiem  zasadne  by  tymi  samymi  przepisami  ustawy  Prawo 

zamówień publicznych w sposób odmienny traktować różnych wykonawców. Skoro bowiem 


KIO 3018/20 

ustawodawca dopuścił możliwość skorygowania treści oferty w przypadkach określonych w 

art. 87 ust. 2 ustawy Pzp, to  w przypadku aukcji elektronicznej taka 

„korekta” możliwa jest 

tylko w trybie unieważnienia aukcji i ponownego jej przeprowadzenia.” 

16  listopada  2020  r.  zamawiający  przekazał  wykonawcom  (w  tym  odwołującemu) 

zaproszenie do aukcji przewidzianej na dzień 19 listopada 2020 r. 

Skład orzekający Izby zważył, co następuje. 

W  ocenie  składu  orzekającego  Izby  nie  może  budzić  wątpliwości,  że  kwota 

000,00  zł  z  postąpienia  przystępującego  z  godz.  11:06:01  została  przez  tego 

wykonawcę wskazana omyłkowo.  

C

eny  4  złożonych  w  tym  postępowaniu  ofert  mieściły  się  w  przedziale  od                           

130 zł do 236 526 000 zł. 

Porównanie kwoty 16 840 000,00 zł z kwotami wskazanymi powyżej (169 655 130 zł 

–  cena  odwołującego,  236 526 000  zł  –  cena  trzeciego  z  zaproszonych  do  aukcji 

wykonawcy

) prowadzi do wniosku, że kwota ta, posługując się określeniem zamawiającego, 

jest  kwotą  drastycznie  zaniżoną  –  w  stosunku  do    poziomu  wyceny  konkurencyjnych 

wykonawców.    Kwota  ta  nie  jest  także  „co  do  poziomu”  porównywalna  z    wartością 

szacunkow

ą zamówienia powiększoną o podatek VAT, tj. 144 034 677,15 zł. 

O

dwołujący  również  nie  miał  wątpliwości,  że  jest  to  kwota,  za  którą  nie  można 

zrealizować  zamówienia  („Oferta  złożona  w  aukcji  przez  BUDIMEX  jest  w  Naszej  ocenie 

ofertą z ceną nierealną, za którą nie można zrealizować zamówienia.” – str. 6 odwołania pkt 

III), 

upatrując  swoją  szansę  na  uzyskanie  zamówienia  w  tym,  że  oferta  przystępującego 

miałaby zostać odrzucona ze względu na jej rażąco niskie charakter. 

U

względniając  powyższe  oraz  doświadczenie  życiowe,  któremu  przeczy  możliwość 

świadomego  zaoferowania  działającego  dla  zysku  przedsiębiorcy  ceny  nie  pokrywającej 

nawet koniecznych do poniesienia koszt

ów przy realizacji zamówienia, skład orzekający Izby 

uznał, że przystępujący choć złożył postąpienie, podając kwotę 16 840 000,00 zł działał pod 

wpływem  błędu;  gdyby  przystępujący  nie  działał  pod  wpływem  błędu  i  oceniał  sprawę 

rozsądnie, nie złożyłby oświadczenia tej treści (błąd istotny). 

Wskazać należy, że zgodnie z art. 84 § 1 k.c. „W razie błędu co do treści czynności 

prawnej  można  uchylić  się  od  skutków  prawnych  swego  oświadczenia  woli.  Jeżeli  jednak 

oświadczenie  woli  było  złożone  innej  osobie,  uchylenie  się  od  jego  skutków  prawnych 

dopuszczalne jest tylko wtedy, gdy błąd został wywołany przez tę osobę, chociażby bez jej 

winy, albo 

gdy wiedziała ona o błędzie lub mogła z łatwością błąd zauważyć; ograniczenie to 

nie dotyczy czynności prawnej nieodpłatnej.” 

F

akt, że przystępujący działał pod wpływem błędu potwierdzają także podjęte przez 


KIO 3018/20 

przystępującego  niezwłoczne  działania,  jeszcze  w  toku  aukcji  (łącznie  13  wiadomości 

kierowanych poprzez platformę aukcyjną  od godz. 11:12:17 do 11:43:04), tj. poinformowanie 

zamawiającego  o  swojej  pomyłce  (co  do  postąpienia  z  godz.  11:06:01  –  o  wprowadzonej 

cenie  16 840 

000,00  zł  zamiast  168 840 000,00  zł)  oraz  o  wycofaniu  oferty  na  kwotę                          

000,00 zł, co należy interpretować w kontekście możliwości uchylenia się od skutków 

prawnych oświadczenia woli, które zostało złożone innej osobie pod wpływem błędu (art. 88                    

§  1  k.c.),  a  w  dalszej  kolejności  braku  możliwości  uznania,  że  aukcja  zakończyła  się  

zwycięstwem przystępującego. 

Zamaw

iający  bezsprzecznie  wiedział  o  błędzie  przystępującego,  ponieważ  został  o 

tym  przez  przystępującego  niezwłocznie  poinformowany.  Co  więcej,  błąd  ten  można  było                               

z  łatwością  zauważyć,  a  to  ze  względu  na  jaskrawą  dysproporcję  pomiędzy  kwotami, 

nieadekwatność  kwoty  z  postąpienia  przystępującego  z  godz.  11:06:01  do  wartości 

zamówienia, o czym była mowa powyżej. 

Bezsprzecznie  b

łędy  zdarzają  się  i  „nowicjuszom”,  i  profesjonalnym  uczestnikom 

post

ępowań o udzielenie zamówienia publicznego.  

Odpowiedzi  wymaga,  czy  w  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia  publicznego,                        

w którym zamawiający przewidział zastosowanie aukcji, błąd jednego wykonawcy uzasadnia 

unieważnienie aukcji.  

W  ocenie  składu  orzekającego  Izby  w  poddanym  ocenie  składu  przypadku  na 

wskazane pytanie należy udzielić odpowiedzi twierdzącej. 

Podkreślić  należy,  że  zrealizowanie  celu  aukcji  elektronicznej  –  zwiększenie 

konkurencyjności  złożonych  ofert  (uzyskanie  korzystniejszych  ofert  niż  pierwotnie  złożone 

p

rzez wykonawców) będzie możliwe w najwyższym stopniu, gdy w aukcji weźmie udział jak 

największa  liczba  wykonawców.  Aby  było  to  jednak  w  ogóle  możliwe  wszyscy  uczestnicy 

muszą mieć możliwość składania postąpień w toku całej aukcji. 

Zamawiający  zaprosił  do  udziału  w  aukcji  3  wykonawców,  którzy  złożyli 

niepodlegające  odrzuceniu  oferty,  aktywny  udział  ich  wszystkich  zwiększyć  miał  w 

najwyższym  stopniu  konkurencyjność  ofert  w  przedmiotowym  postępowaniu  o  udzielenie 

zamówienia publicznego. 

Błąd  przystępującego  wyeliminował  go  z  możliwości  dalszego,  aktywnego  udziału                      

w  aukcji,  ponieważ  nie  był  już  w  stanie  uczciwie  konkurować  z  pozostałymi  dwoma 

wykonawcami,  tj.  konkurować    z  nimi  cenami  adekwatnymi  do  wartości  przedmiotu 

zamówienia (nie miał możliwości złożenia mniej korzystniejszego postąpienia od własnego, 

błędnego postąpienia). 

Jak trafnie wskazywała Krajowa Izba Odwoławcza w wyroku z dnia 5 listopada 2015 


KIO 3018/20 

r.  sygn.  akt  KIO  2275/15

,  której  stanowisko  skład  orzekający  Izby  podziela  „(…)  Prawo 

zamówień  publicznych,  dotyczące  przeprowadzenia  aukcji  elektronicznej,  są  dosyć  ubogie                             

i  aby  móc  dokonać  oceny  dokonywanych  czynności  czy  też  zaniechań  zamawiającego, 

należy  w  pierwszej  kolejności  pomocniczo  odnieść  się  do  innych  przepisów  ustawy  Pzp,  a 

następnie, na podstawie art. 14 ustawy Pzp, do przepisów kodeksu cywilnego. 

Aukcja  elektroniczna  jest  specyficzną  dogrywką  wykonawców,  którzy  w  trakcie  jej 

trwania,  na  warunkach  określonych  przez  zamawiającego  mają  szansę  i  możliwość 

bezpośredniej  walki  o  dane  zamówienie.  Walki  uczciwej  i  zgodnej  z  obowiązującymi 

przepisami.  

Skoro zatem wykonawca składający postąpienie (…), składa de facto korzystniejszą 

od  wcześniej  oferowanej  –  ofertę  (oferta  wykonawcy  przestaje  wiązać  w  zakresie,  w  jakim 

złoży  on  korzystniejszą  ofertę  w  toku  aukcji  elektronicznej,  art.  91c  ust.  4  ustawy  Pzp),  to 

oferta  ta,  po  zakończeniu  aukcji  może  być  dodatkowo  badana.  Zdaniem  Izby  stanowisko 

powyższe  wynika  wprost  z  treści  przepisu  art.  91c  ust.  1  ustawy  Pzp,  który  odnosi  się  do 

etapu  postępowania,  tj.  trwania  aukcji,  cyt.  „W  toku  aukcji  elektronicznej  wykonawcy  (…)”. 

Również wyłączenia ze stosowania przepisów: art. 82 ust. 1 i 2, art. 83 i 84 oraz art. 86-89 

ustawy Pzp, wymienione w zdaniu drugim komentowaneg

o przepisu, odnoszą się do czasu 

„trwania  aukcji”.  Tym  samym,  w  ocenie  Izby,  zamawiający  po  zakończonej  aukcji 

elektronicznej,  ma  ustawowy  obowiązek  zbadać  „nowe”  oferty  w  zakresie  np.  przesłanek 

wymienionych w art. 89 ust. 1 pkt 3 czy 4 ustawy Pzp. 

Zdanie

m  Izby,  ze  względu  na  specyfikę  aukcji  elektronicznej,  nie  da  się,  po  jej 

zakończeniu  przeprowadzić  procedury  opisanej  przepisami  art.  87  ustawy  Pzp.  Niemniej, 

jeżeli  w  toku  prowadzonej  aukcji,  wystąpią  okoliczności,  których  ujawnienie  mogłoby 

prowadzić  do  zachwiania  zasady  określonej  przepisem  art.  7  ust.  1  ustawy  Pzp,  to 

zamawiający  po  zakończeniu  aukcji  winien  zbadać,  czy  przeprowadzonej  aukcji  nie 

należałoby unieważnić.  

Taka okoliczność wystąpiła w przedmiotowym postępowaniu. Zamawiający w trakcie 

jej 

trwania  otrzymał  informację  od  przystępującego,  że  „W  ostatnim  złożonym  zamówieniu 

wystąpiła  oczywista  pomyłka  pisarska,  polegająca  na  wpisaniu  błędnej  wartości 

1 305 000,00  zamiast  13 005 

000,00.  Prosimy  o  uwzględnienie  pomyłki  i  zmianę  złożonej 

przez  nas 

oferty.”  Powyższa  informacja  został  przesłana  zamawiającemu  w  trakcie 

prowadzonej  aukcji,  w  dniu  6.10.2015  r.,  o  godz.  10:20:27.  Skoro  zatem,  w  toku  aukcji 

wyłączona  została  możliwość  zastosowania  przepisu  art.  87  ust.  2  pkt  1  ustawy  Pzp,  to 

zamawiający  nie  miał  możliwości  dokonania  poprawy  oferty  przystępującego.  Wyjątkowość 

aukcji elektronicznej, w trakcie której nie jest możliwe (ze względu na wyłączenie z art. 91c 

ust.  1  ustawy  Pzp)  poprawienie  oferty,  czy  wyjaśnienia  jej  treści  powoduje,  iż  po  jej 

zak

ończeniu  zamawiający  musiał  podjąć  odpowiednie  kroki  w  celu  wyeliminowania 


KIO 3018/20 

wadliwości  prowadzonego  postępowania.    W  związku  z  powyższym  zamawiający  nie  miał 

innej  możliwości  i  miał  obowiązek  unieważnić  aukcję  z  dnia  6  października  2015  roku.  Nie 

jest  bowiem  zasadne  by  tymi  samymi  przepisami  ustawy  - 

Prawo  zamówień publicznych w 

sposób  odmienny  traktować  różnych  wykonawców.  Skoro  bowiem  ustawodawca  dopuścił 

możliwość  skorygowania  treści  oferty  w  przypadkach  określonych  w  art.  87  ust.  2  ustawy 

Pzp,  to  w  przypadku  aukcji  elektronicznej  taka  „korekta”  możliwa  jest  tylko  w  trybie 

unieważnienia aukcji i ponownego jej przeprowadzenia. 

W  ocenie  Izby,  zachowanie  zamawiającego  doprowadziło  do  wyrównania  szans 

podmiotów uczestniczących w przedmiotowym postępowaniu przetargowym.” 

Dla  porządku  stwierdzić  należy,  że  w  przedmiotowym  postępowaniu  błąd 

przystępującego  dotyczył  innych  kwot,  a  przystępujący  nie  raz,  ale  wielokrotnie  informował 

zamawiającego w toku aukcji o swojej pomyłce.  

W  poddanym  ocenie 

składu  orzekającego  Izby  przypadku  przebieg  aukcji 

elektroniczn

ej  nie  był  prawidłowy.  I  choć  nie  było  to  związane  z  awarią  systemu 

teleinformatycznego,  czy 

działaniami  zamawiającego,  ale  ze  złożeniem  postąpienia  pod 

wpływem  błędu  przez  jednego  z  wykonawców,  to  okoliczność  ta  nie  zmienia  faktu,  że  nie 

m

ógł  zostać  zrealizowany  cel  przeprowadzenia  aukcji,  tj.  zwiększenia  konkurencyjności 

złożonych  ofert  w  warunkach  uczciwej  konkurencji,  tj.  gdy  na  równych  zasadach,  poprzez 

możliwość składania kolejnych postąpień,  co  istotne  –  w  toku  całej  aukcji  przez  wszystkich 

uczestni

ków wszyscy zaproszeni do udziału w niej wykonawcy (w tym przystępujący) mogą 

składać  postąpienia,  reagując  na  bieżąco,  na  coraz  to  korzystniejsze  postąpienia 

konkurentów.  

Odw

ołujący prawo składania kolejnych postąpień ogranicza do dwóch wykonawców, 

podnosząc,  że  zarówno  on,  jak  i  Trac  Tec  mógł  bez  przeszkód  natury  technicznej  składać 

postąpienia  po  złożeniu  przez  przystępującego  postąpienia  z  ceną  16 840 000  zł  („Nie  jest 

praw

dą,  że  wykonawcy  nie  mieli  możliwości  złożenia  kolejnych  postąpień.  Począwszy  od 

momentu  złożenia  ostatniego  postąpienia  przez  BUDIMEX,  Odwołujący  złożył  jeszcze  11 

postąpień,  zaś  TRACK  TEC  jeszcze  4.  Odwołujący  nie  napotkał  żadnych  przeszkód                                

w składaniu kolejnych postąpień.” – str. 12 odwołania trzeci akapit), pomijając, że do aukcji 

zaproszonych  zostało  3  wykonawców,  jednak  jeden  z  nich  po  godz.  11:06:01  finalnie                                     

z  przyczyn  natury  technicz

nej  nie  mógł  aktywnie  uczestniczyć  w  aukcji  –  nie  mógł  złożyć 

kolejnego  postąpienia  na  poziomie  adekwatnym  do  wartości  zamówienia  i  kwot 

wskazywanych  przez  dwóch  innych  wykonawców,  a  jedynie  postąpienia  niższe  niż  błędna 

kwota z godz. 11:06:01. 


KIO 3018/20 

Upraszczaj

ąc,  ocena  odwołującego  prowadzi  do  tego,  że  karą  za  błąd 

przystępującego winno być ostatecznie odrzucenie jego oferty z powodu zaoferowania ceny 

rażąco niskiej, co byłoby jednocześnie „nagrodą” dla odwołującego i wykonawcy Trac Tec – 

obaj wykonawcy nie musieli konkur

ować od godz. 11:06:01 z trzecim wykonawcą. 

Uwzględniając powyższe, skład orzekający Izby uznał, że zarzut się nie potwierdził. 

Zarzut  zaproszenia  wykonawców  do  drugiej  aukcji  elektronicznej  w  sytuacji,  gdy                                 

w po

stępowaniu została już przeprowadzona aukcja elektroniczna zakończona wskazaniem 

zwycięskiego wykonawcy, nie wystąpiły żadne przesłanki do unieważnienia pierwszej aukcji, 

zaś  wskazany  wykonawca,  a  także  dwaj  pozostali  wykonawcy  uczestniczący  w  aukcji

w  tej  liczbie  odwołujący  pozostają  związani  złożonymi  ofertami,  co  prowadzi  do  ominięcia 

przepisów  ustawy  dotyczących  postępowania  z  ofertą  po  jej  złożeniu,    a  także  naruszenia 

zasady  uczciwej  konkurencji  na  skutek  próby  wymuszenia  ponownego  składania  ofert  w 

aukcji  gdy  konkurentom  znany  jest  poziom  zaoferowanych  przez  odwołującego  cen,  czym 

zamawiający naruszył przepis art. art. 7 ust. 1, art. 91 b ust. 1 oraz art. 91 c ust. 4 ustawy 

Pzp nie potwierdził się. 

Skład orzekający Izby ustalił, co następuje. 

Ustalenia  składu  orzekającego  Izby  poczynione  w  odniesieniu  do  zarzutu 

poprzedniego pozostają aktualne. 

Skład orzekający Izby zważył, co następuje. 

W  konsekwencji  uznania,  że  zamawiający  zasadnie  unieważnił  aukcję  z  dnia                                  

16  listopada  2020  r.  skład  orzekający  Izby  uznał,  że  zamawiający  zasadnie  zaprosił 

wykonawców  do  drugiej  aukcji,  aby  zrealizować  zapowiedź  z  SIWZ  przeprowadzenia 

postępowania z zastosowaniem aukcji elektronicznej.  

Uzupełniająco  skład  orzekający  Izby  zauważa  –  w  kontekście  podnoszonego  przez 

odwołującego ujawnienia „poziomu do jakiego może zejść z ceną” (str. 9 odwołania czwarty 

akapit)

, że odwołujący ujawnił ów poziom choć czynić tego nie musiał, ponieważ pomiędzy 

godz. 11:24:08 a 11:37:30 

postąpienia składał wyłącznie odwołujący. 

Uwzględniając powyższe, skład orzekający Izby uznał, że zarzut się nie potwierdził. 

Skoro nie potwierdził się żaden z zarzutów odwołania skład orzekający Izby orzekł jak 

w sentencji, oddalać odwołanie. 


KIO 3018/20 

O  kos

ztach  postępowania  orzeczono  na  podstawie  art.  192  ust.  9  i  10  ustawy  Pzp,                    

§ 3 pkt 1) lit. a) rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie 

wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu 

odwoławczym i sposobu ich rozliczania (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 972). 

Przewodniczący: 

..……………………………………