Sygn. akt: KIO 3019/20
WYROK
z dnia 7 grudnia 2020 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodniczący:
Monika Szymanowska
Protokolant:
Konrad Wyrzykowski
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 2 grudni
a 2020 r. w Warszawie odwołania wniesionego
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 18 listopada 2020 r. przez odwołującego
„ELEKTROMEX” Sp. z o.o. w Kępnie w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego
Gminę Kępno przy udziale wykonawcy REMOST Sp. z o.o. Sp. k. w Oleśnie
przystępującego po stronie zamawiającego
orzeka:
uwzględnia odwołanie i nakazuje zamawiającemu:
unieważnienie czynności wyboru oferty najkorzystniejszej,
dokonanie powtórzenia czynności badania i oceny ofert, w tym uznanie za
bezskutecznie zastrzeżonych jako tajemnicy przedsiębiorstwa i udostępnienie
odwołującemu następujących dokumentów dotyczących oferty przystępującego:
uzasadnienie zastrzeżenia tajemnicy przedsiębiorstwa Remost Sp. z o.o. Sp. k.
z dnia
22.10.2020 r. wraz z trzema oświadczeniami o zachowaniu poufności
z dnia 29.09.2020 r. oraz
wzorem umowy o zachowaniu poufności,
ponowny wybór oferty najkorzystniejszej,
w pozostałym zakresie oddala odwołanie,
kosztami postępowania odwoławczego obciąża zamawiającego Gminę Kępno i:
zalicza na poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 10 000,00 zł
dziesięć tysięcy złotych) uiszczoną przez odwołującego „ELEKTROMEX”
Sp. z
o.o. w Kępnie tytułem wpisu od odwołania,
zasądza od zamawiającego Gminy Kępno na rzecz odwołującego
„ELEKTROMEX” Sp. z o.o. w Kępnie kwotę 13 600,00 zł (trzynaście tysięcy
sześćset złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania w postaci wpisu
i
wynagrodzenia pełnomocnika.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 1843 ze zm.) na niniejszy wyrok
– w terminie 7 dni od
dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Kaliszu.
Przewodniczący:
…………………………
U z a s a d n i e n i e
wyroku z dnia 7 grudnia 2020 r. w sprawie o sygn. akt: 3019/20
Zamawiający – Gmina Kępno, ul. Ratuszowa 1, 63-600 Kępno, prowadzi
postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego pn.: „Przebudowa ulicy Armii Krajowej w
Kępnie”, ogłoszone w Biuletynie Zamówień Publicznych w dniu 20 sierpnia 2020 r. pod
numerem 576208-N-2020
, zwane dalej jako „postępowanie”.
Izba ustaliła, że postępowanie na roboty budowlane, o wartości poniżej kwoty
określonej w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy z dnia 29 stycznia
r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 1843 ze zm.) zwanej dalej jako
„p.z.p.”, jest prowadzone przez zamawiającego w trybie przetargu nieograniczonego.
W dniu 18
listopada 2020 r. odwołanie wobec czynności i zaniechań zamawiającego
w
postępowaniu wniósł wykonawca „ELEKTROMEX” Sp. z o.o., ul. Broniewskiego 16, 63-
600 Kępno (dalej zwany jako „odwołujący”). We wniesionym środku zaskarżenia odwołujący
postawił zamawiającemu następujące zarzuty naruszenia (pisownia oryginalna): art. 7, art.
8 ust. 1, 89 ust. 1 pkt 3-4, art. 90 ust. 3, art. 91 p.z.p.,
względem czynności zamawiającego
nakazanych przepisami ustawy.
Wobec powyższego odwołujący wniósł o nakazanie zamawiającemu: powtórzenia
badania ofert,
w następstwie którego nastąpi odrzucenie oferty wykonawcy REMOST
Sp. z o.o. S
p. k. w Oleśnie (zwanego także „wykonawcą Remost”), powtórzenia oceny ofert
(punktacji ofert),
tj. przeprowadzenie tej czynności bez uwzględnienia oferty wykonawcy
Remost, wskazania
ponownego wyniku postępowania, równego traktowania wszystkich
wykonawców ubiegających się o to zamówienie publiczne, w sposób zachowujący zasady
uczciwej konkurencji,
a także okazania odwołującemu dokumentów postępowania
wymaganych w piśmie z dnia 13 listopada 2020 r.
W uzasadnieniu środka zaskarżenia odwołujący wskazał co następuje. W dniu
13 listopada
2020 r. odwołujący pozyskał od zamawiającego informację, że w czynnościach
badania i oceny ofert
jednostka zamawiająca zaniechała odrzucenia oferty wykonawcy
Remost oraz
naruszyła zasadę jawności postępowania. W ocenie odwołującego badanie
i
ocena ofert zostały dokonane z naruszeniem norm p.z.p.
I.
Naruszenie
zasady jawności postępowania.
Zaraz po ogłoszonym wyniku postępowania, w dniu 13 listopada 2020 r., odwołujący
wystąpił do zamawiającego o skany dokumentów postępowania dotyczące oferty
najkorzystniejszej
– dowód pismo w załączeniu. Zamawiający do dnia dzisiejszego,
przedostatniego dnia składania odwołania, nie udostępnił tych dokumentów. Ponadto, ze
względu na COVID -19, zamawiający nie dopuszcza do wglądu do dokumentów
postępowania w swojej siedzibie. Tym samym, zdaniem odwołującego, zamawiający
ograniczył odwołującemu fundamentalne prawo rozszerzenia zakresu zarzutów środka
ochrony prawnej, d
latego też odwołujący zastrzega sobie prawo do rozszerzenia zarzutów
odwołania po uzyskaniu wglądu do dokumentacji postępowania.
II.
Przyjęcie, że oferta wykonawcy Remost nie podlega odrzuceniu ze względu na
rażąco niską cenę.
W opinii odwołującego oferta Remost zawiera rażąco niską cenę w stosunku do
środków zamawiającego (kwoty 4 492 203,45 zł), ponieważ została skalkulowana na
poziomie 48,3
% tych środków i jest rażąco niska w stosunku do średniej cen ze złożonych
ofert, bowiem stanowi 80% tej średniej – dowód informacja z otwarcia ofert w załączeniu.
Zamawiający wezwał wykonawcę Remost do wyjaśnienia sposobu kalkulacji ceny.
Tym niemniej ograniczono odwołującemu dostęp do tych wyjaśnień, stąd odwołujący
podnosi, że wyjaśnienia są bardzo ogólne i lakoniczne oraz znacznie zaniżają ceny
elementów realizacji zamówienia. Złożono je także bez przedstawienia stosownych środków
dowodowych.
Odwołujący wskazał dalej, że cena materiałów niezbędnych do wykonania
zamówienia to kwota ok. 1 660 000,00 zł. Koszty robocizny wynoszą ok. 700 000,00 zł,
k
oszty pracy sprzętu to kwota ok. 500 000,00 zł, co daje razem 2 860 000,00 zł. Natomiast
wykonawca Remost
oferuje cenę za całość 2 170 172,00 zł. Cena ta nie pokrywa kosztów
materiałów oraz kosztów robocizny. W swojej wycenie Remost całkowicie pominął koszty
sprzętu oraz kwotę wypracowanego zysku. Oferuje wykonanie zadania poniżej kosztów
wytworzenia roboty budowlanej, co stanowi czyn nieuczciwej konkurencji w rozumieniu
przepisu art. 15 ust. 1 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.
Jak widać z
powyższego wyliczenia wykonawca Remost nie doszacował oferty na wartość około
siedmiuset
tysięcy złotych. Zatem zamawiający, wbrew przepisowi art. 90 ust. 2-3 p.z.p.,
uznał jego wyjaśnienia za wystarczające i zaniechał odrzucenia jego oferty, do czego był
zobligowany przepisem ustawy.
Następnie odwołujący zauważył, iż szerokie orzecznictwo Izby jest w tym zakresie
jednolite i stanowi, że po stronie wzywanego wykonawcy leży obowiązek udowodnienia
realności wyliczonej ceny. W wyrokach wskazuje się, że jeżeli w przypadku robót
budowlanych cena oferty jest
wartością poniżej 50% kosztorysu inwestorskiego, Izba
nakazuje odrzucać takie oferty. Odwołujący przytoczył fragmenty wyroków Izby: z dnia 1
kwietnia 2011 r. sygn. akt: KIO 586/11, z dnia 11 kwietnia 2011 r. sygn. akt: KIO 624/11, z
dnia 10 listopada 2010 r. sygn. akt: KIO 2338/10, z dnia 29 listopada 2010 r. sygn. akt: KIO
2499/10, z 1 dnia lutego 2018 r. sygn. akt: KIO 104/18, z dnia 7 lutego 2018 r. sygn. akt: KIO
W konsekwencji
powyższego, według odwołującego, zamawiający wadliwie przyjął,
że oferta wykonawcy Remost jest ważna i podlega ocenie, kiedy powinien ją odrzucić, a tym
samym nie przyznawać punktacji ofercie w ustalonych kryteriach oceny ofert.
Działając w imieniu i na rzecz zamawiającego odpowiedź na odwołanie w formie
ustnej do protokołu wniósł pełnomocnik strony wskazując, iż zamawiający wnosi o oddalenie
odwołania w całości oraz o zasądzenie od odwołującego zwrotu kosztów postępowania
odwoławczego w postaci kosztów zastępstwa procesowego.
Izba stwierdziła spełnienie przesłanek art. 185 ust. 2 i 3 p.z.p. i dopuściła do udziału
w
postępowaniu odwoławczym wykonawcę REMOST Sp. z o.o. Sp. k., ul. Wielkie
Przedmieście 26, 46-300 Olesno (dalej zwanego jako „przystępujący”), zgłaszającego
przystąpienie po stronie zamawiającego. Przystępujący także przedstawił swoje stanowisko
procesowe
ustnie do protokołu.
Krajowa Izba Odwoławcza – po przeprowadzeniu rozprawy w przedmiotowej
sprawie, po zapoznaniu się ze stanowiskami przedstawionymi w odwołaniu,
odpowiedzi na odwołanie, stanowiskiem przystępującego, konfrontując je z zebranym
w sprawie
materiałem procesowym, w tym z dokumentacją postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego przedstawioną przez zamawiającego, w szczególności z
postanowieniami ogłoszenia o zamówieniu, SIWZ, złożonymi ofertami i
korespondencją prowadzoną w toku przetargu oraz po wysłuchaniu oświadczeń i
stanowisk złożonych ustnie do protokołu w toku rozprawy – ustaliła i zważyła, co
następuje:
Skład orzekający stwierdził, że odwołanie mieści się w zakresie przedmiotowym
ustawy p.z.p., dotyczy ma
terii określonej w art. 180 ust. 2 pkt 6 p.z.p. i podlega rozpoznaniu
zgodnie z art. 187 ust. 1 p.z.p. N
ie została wypełniona żadna z przesłanek o których mowa w
art. 189
ust. 2 p.z.p., których stwierdzenie skutkowałoby odrzuceniem odwołania i
odstąpieniem od badania meritum sprawy.
Izba nie podzieliła stanowiska zamawiającego, iż należy odmówić odwołującemu
posiadania legitymacji materialnej
do wniesienia odwołania (art. 179 ust. 1 p.z.p.), ponieważ
złożył ofertę, którą oceniono jako trzecią w rankingu ofert, skarżąc w odwołaniu jedynie
wybór oferty najkorzystniejszej, bez postawienia zarzutów w stosunku do drugiej oferty z
rankingu.
Zamawiający argumentował, iż w obecnej sytuacji nie sposób uznać, że
odwołujący posiada interes w uzyskaniu zamówienia, co powinno spowodować oddalenie
odwołania.
Skład orzekający ustalił, że zgodnie z rozdziałem IV lit. B pkt 2 SIWZ w przetargu
przewidziano ocenę i badanie ofert w tzw. procedurze odwróconej (art. 24aa ust. 1 p.z.p.).
Procedura odwrócona różni się od procedury zasadniczej kolejnością i zakresem
przeprowadzanych
przez zamawiającego czynności w ramach etapu badania i oceny ofert.
Stosując tryb z art. 24aa ust. 1 p.z.p., po dokonaniu formalnej weryfikacji poprawności
złożonych ofert, zamawiający przechodzi do ich badania pod kątem wystąpienia przesłanek
odrzucenia, a następnie ocenia oferty niepodlegające odrzuceniu przez pryzmat ustalonych
kryteriów i wyłania ofertę najwyżej ocenioną, najlepszą. Po tym etapie dokonuje się oceny
podmiotowej, ale tylko wykonawcy najl
epszego. Zamawiający, stosując procedurę
odwróconą, najpierw dokonuje oceny ofert, a następnie bada, czy wykonawca, którego oferta
uzyskała najwięcej punktów, nie podlega wykluczeniu oraz spełnia warunki udziału w
postępowaniu. Nie bada się natomiast sytuacji podmiotowej pozostałych wykonawców.
Jeżeli warunku podmiotowe wykonawcy najlepszego są prawidłowe dokonuje się wyboru
jego oferty jako oferty najkorzystniejszej, nie
dokonując badania spełnienia warunków
udziału w przetargu i braku podstaw do wykluczenia przez pozostałych wykonawców.
Ustawodawca
– dokonując uproszczenia procedur udzielania zamówień publicznych
– zdecydował, że w procedurze odwróconej sytuację podmiotową bada się na kanwie
oświadczeń wykonawcy i dopiero, jeżeli jego oferta zostanie oceniona jako najlepsza, żąda
się złożenia przez niego środków dowodowych w zakresie potwierdzenia okoliczności z art.
25 ust. 1 p.z.p. (art. 26 ust. 1 i 2 w zw. z art. 24aa ust. 1
p.z.p.). Tym niemniej każdy inny
wykonawca
, który nie jest najwyżej ocenionym, dowodów tych nie składa – oprócz sytuacji,
kiedy zamawiający zastosuje art. 26 ust. 2f p.z.p., co nie miało miejsca w rozpoznawanym
sporze.
Zatem żądanie uzależnienia legitymacji do wniesienia odwołania od konieczności
postawienia ofertom z wyższych pozycji w rankingu, niż oferta odwołującego, zarzutów
mogących skutkować ich eliminacją z przetargu wydaje się postulatem szczególnie
nietrafionym.
Zamawiający nie bada sytuacji podmiotowej innych wykonawców, oprócz
najlepszego, a chciałby żeby zrobił to odwołujący i pomimo braku materiału w tym
przedmiocie, postawił czynnościom jednostki zamawiającej zarzuty – czynnościom, których
zamawiający nie wykonał w postępowaniu. I nie jest to zaniechanie, czyli powstrzymanie się
od działania, które powinno nastąpić na podstawie określonej normy prawnej (i któremu
można byłoby postawić zarzut niezgodności z ustawą p.z.p.), a powstrzymanie się od
badania dowodów w zakresie oceny sytuacji podmiotowej innych wykonawców, niż najwyżej
oceniony, zgodnie z ustawowym uprawnieniem z
amawiającego. W takiej sytuacji wykonawcy
nie znają decyzji zamawiającego wieńczącej jego ocenę co do spełniania warunków udziału
w przetargu i braku podstaw do wykluczenia wobec swojej konkurencji, czyli nie ma
czynności zamawiającego, której można byłoby postawić zarzut niezgodności z ustawą, więc
niewiadomym pozostało co w takiej sytuacji wykonawca miałby zaskarżyć – brak jest
substratu zaskarżenia.
Trudno
także podzielić argumentację jednostki zamawiającej, która sama bada
właściwości podmiotowe wyłącznie najlepszego wykonawcy, ale oczekuje od odwołującego
zastąpienia komisji przetargowej i doszukania się, poza dokumentacją przetargu, materiału
na możliwe wyeliminowanie jego konkurencji, a jeżeli odwołujący tego nie zrobi, to postuluje
odm
owę przyznania mu legitymacji czynnej do wniesienia środka zaskarżenia.
Posiadanie interesu koniecznego do wniesienia
odwołania na tym etapie bada się na
moment jego wniesienia
i nie można wykluczyć, że Izba uwzględni zarzuty odrzucenia oferty
najkorzystniejszej
– wtedy nastąpi badanie podmiotowe wykonawcy z drugiej pozycji, co
wcale nie musi za
kończyć się jego wyborem i zamawiający tego nie wie, ponieważ tego nie
z
badał. Obecnie trudno, chociażby hipotetycznie, zakładać dalszy przebieg postępowania,
nie mówiąc już o absurdzie wymagania od wykonawców, aby bez obowiązku zamawiającego
ustalonego w
normach p.z.p., a także bez materiału dowodowego w przetargu, stawiali
jednostce zamawiającej zarzuty. Odwołujący z aktualnie trzeciej pozycji rankingu posiada
zatem interes, o kt
órym mowa w art. 179 ust. 1 p.z.p., gdyż jego oferta potencjalnie może
zostać wybrana jako najkorzystniejsza. W postępowaniu, w którym zastosowano procedurę
odwróconą, brak weryfikacji podmiotowej wszystkich wykonawców stwarza możliwość
zakwestionowania cz
ynności zamawiającego bez względu na zajmowane przez
odwołującego miejsce w rankingu.
Konkludując, w ocenie Izby odwołującemu przysługuje legitymacja materialna do
wniesienia odwołania, zgodnie z przesłankami art. 179 ust. 1 p.z.p., zaś zamawiający nie
wykazał okoliczności przeciwnej.
W oparciu o zakreślone we wcześniejszej części uzasadnienia akta sprawy
odwoławczej, Izba ustaliła następujące okoliczności w zakresie istotnym dla rozstrzygnięcia:
I.
Postępowanie wyjaśniające sposób kalkulacji ceny przystępującego:
pismem
z dnia 08.10.2020 r. zamawiający wezwał przystępującego do złożenia
wyjaśnień w trybie art. 90 ust. 1 p.z.p.,
przystępujący odpowiedział na ww. wezwanie wyjaśnieniami z 13.10.2020 r.,
pismem z dnia 16.10.2020 r. zamawia
jący ponownie wezwał przystępującego
do złożenia wyjaśnień w trybie art. 90 ust. 1 p.z.p.,
przystępujący odpowiedział na drugie wezwanie wyjaśnieniami z 22.10.2020 r.,
złożone dokumenty zostały zastrzeżone przez wykonawcę jako tajemnica
przedsiębiorstwa. Przystępujący w ramach drugich wyjaśnień przedłożył
wyjaśnienia sposobu kalkulacji ceny wraz z załącznikami m.in. z uzasadnieniem
zastrzeżenia tajemnicy przedsiębiorstwa, trzema oświadczeniami o zachowaniu
poufności i wzorem umowy o zachowaniu poufności.
II.
W
dniu 13.11.2020 r. zamawiający dokonał wyboru oferty przystępującego, jako
oferty najkorzystniejszej w przetargu.
III.
Pismem z dnia 13.11.2020 r. odwołujący zwrócił się do jednostki zamawiającej, na
podstawie art. 8 i 96 p.z.p., o przesłanie mu skanu wezwania przystępującego do
wyjaśnienia rażąco niskiej ceny oraz wyjaśnień tej firmy.
W odpowiedzi
na powyższe zamawiający, dnia 16.11.2020 r., przesłał odwołującemu
skany wezwań (z pkt I ppkt 1 i 3) i poinformował go, że w pozostałym zakresie,
w
związku z zastrzeżeniem tajemnicy przedsiębiorstwa, zwrócono się do
przystępującego o złożenie wyjaśnień w przedmiocie treści pisma z 22.10.2020 r.
IV.
Termin na wniesienie odwołania wobec czynności i zaniechań zamawiającego
w
przetargu skutecznie upłynął dnia 18.11.2020 r. (art. 182 ust. 1 pkt 2 p.z.p.).
Stan faktyczny rozpoznawanej
sprawy nie był pomiędzy stronami sporny. Postawione
przez odwołującego zarzuty sprowadzały problematykę sprawy do dwóch osi sporu:
do weryfikacji, czy
nie doszło do zaniechania udostępnienia odwołującemu
dokumentów składanych w przetargu przez przystępującego (art. 8 ust. 1 i 3 w zw.
z art. 7 ust. 1 p.z.p.),
do oceny,
czy zamawiający w sposób właściwy ocenił ofertę przystępującego i nie
zaniechał jej odrzucenia (art. 89 ust. 1 pkt 4 w zw. z art. 90 ust. 3 p.z.p. oraz art.
89 ust. 1 pkt 3 p.z.p. w zw. z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o
zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (Dz. U. z 2020 poz. 1913), dalej zwanej jako
„z.n.k.”).
Krajowa Izba Odwoławcza dokonała oceny stanu faktycznego ustalonego w sprawie
mając na uwadze art. 192 ust. 2 p.z.p., który stanowi, że Izba uwzględnia odwołanie, jeżeli
stwierdzi naruszenie przepisów ustawy, które miało wpływ lub może mieć istotny wpływ na
wynik postępowania o udzielenie zamówienia.
Izba
– uwzględniając zgromadzony materiał dowodowy, po dokonaniu ustaleń
poczynionych na podstawie dokumentacji przetargu
, w szczególności w oparciu
o
korespondencję prowadzoną w toku postępowania pomiędzy zamawiającym
a wykonawcami,
zważając na okoliczności faktyczne podniesione w odwołaniu – stwierdziła,
że sformułowane przez odwołującego zarzuty znajdują częściowe potwierdzenie w
ustalonym stanie faktycznym i prawnym. Z
atem odwołanie posiada uzasadnione podstawy i
jako takie zostało przez skład orzekający uwzględnione.
Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie art. 7 i art. 8 ust. 1 p.z.p., poprzez
zaniechanie udostępnienia mu wskazanych w piśmie z dnia 13 listopada 2020 r.
dokumentów, co zdaniem odwołującego ograniczyło jego prawo do rozbudowania zarzutów
odwołania, które rozszerzy po uzyskaniu wglądu do dokumentacji postępowania.
Krajowa Izba Odwoławcza zweryfikowała działania zamawiającego, w ramach
okoliczności podnoszonych w odwołaniu i stwierdziła, że zamawiający w sposób
bezpodstawny utajnił wszystkie złożone przez przystępującego dokumenty, które zostały
przedłożone w ramach drugich wyjaśnień ceny przystępującego.
Izba ustaliła, że w odpowiedzi na wniosek z dnia 13 listopada 2020 r., o
udostępnienie dokumentacji przetargu, odwołującemu została przekazana treść wezwań w
zakresie sposobu kalkulacji ceny przystępującego (vide pkt III okoliczności istotnych dla
rozstrzygnięcia), kiedy z materiału procesowego wynika, że przystępujący nie podjął nawet
próby wykazania, że uzasadnienie zastrzeżenia tajemnicy przedsiębiorstwa, trzy
oświadczenia o zachowaniu poufności i wzór umowy o poufności spełniają przesłanki
uznania ich za tajemnicę handlową, uregulowaną w art. 11 ust. 2 z.n.k.
Zgodnie z legalną definicją tajemnicy gospodarczej, zawartą w art. 11 ust. 2 z.n.k.,
s
kuteczne objęcie ochroną wymaga spełnienia przesłanek odnoszących się do określonego
charakteru informacji (tj. charakteru technicznego, technologicznego, organizacyjnego
przedsiębiorstwa lub stanowiących inne informacje posiadające wartość gospodarczą) i
ujęcia ich jako całości, lub w szczególnym zbiorze, gdzie nie są one powszechnie znane
osobom zwykle zajmującym się tym rodzajem informacji, albo nie są łatwo dostępne dla
takich osób. Skuteczne objęcie tajemnicą przedsiębiorstwa wymaga od wykonawcy także
wykazania spełnienia przesłanki formalnej, czyli podjęcia przez uprawnionego do korzystania
z
zastrzeżonych informacji lub rozporządzania nimi, działań w celu utrzymania ich
w
poufności. Nie mogą to być jakiekolwiek działania, a jedynie zachowanie kwalifikowane
przez pryzmat działania przy zachowaniu należytej staranności w danych okolicznościach
faktycznych.
Wszystkie
powyższe przesłanki należy wykazać w stosunku do zastrzeganych
informacji
, inaczej zamawiający ma obowiązek dane te udostępnić (art. 8 ust. 1 w zw. z art.
8 ust. 3 p.z.p.). Co do zasady, tak jak w rozpoznawanym sporze,
przedsiębiorcy – celem
wykazania
spełnienia przesłanek tajemnicy handlowej – przedkładają jednostkom
zamawiającym uzasadnienie zastrzeżenia tajemnicy przedsiębiorstwa. W uzasadnieniu
wykonawcy opisują charakter zastrzeganych danych i działania podejmowane w celu
zachowania ich w
poufności. Do uzasadnienia zastrzeżenia tajemnicy dołączane są także
dowody, udowadniające podnoszone okoliczności. Zatem jest to materiał dowodowy, który
pozwala na zweryfikowanie, czy utajnione dane faktycznie zasługują na ochronę prawną i nie
powinny zostać udostępnione konkurencji. Czym innym jest więc treść wyjaśnień sposobu
kalkulacji ceny
przystępującego, co zostało zastrzeżone jako poufne, a czym innym
uzasadnienie utajnienia informacji
dotyczących wyjaśnień ceny.
Jeżeli przystępujący posiadał wolę, aby objąć tajemnicą handlową także
uzasadnienie zastrzeżenia wyjaśnień ceny, to również w stosunku do tego dokumentu
należało udowodnić przesłanki art. 8 ust. 3 p.z.p. w zw. z art. 11 ust. 2 z.n.k. Zatem nie
wystarczy samo wskazanie w piśmie pt. uzasadnienie zastrzeżenia tajemnicy
przedsiębiorstwa Remost Sp. z o.o. Sp. k., że jest ono prawnie chronioną tajemnicą
przystępującego, ale należało wykazać, że rzeczone uzasadnienie spełnia wszystkie
przesłanki utajnienia. Kiedy z materiału procesowego wynika, że przedłożone przez
przystępującego uzasadnienie zastrzeżenia tajemnicy przedsiębiorstwa nie zawiera w ogóle
informacji zastrzeganych jako tajemnica handl
owa przystępującego, tylko wskazuje,
dlaczego w ocenie wykonawcy
jego wyjaśnienia ceny należy utajnić. Innymi słowy, nie
można mylić poufnych danych z samą informacją wskazującą dlaczego są one utajnione.
Jeżeli wykonawca chciał skutecznie zastrzec dokument uzasadnienia, to należałoby złożyć
uzasadnienie utajnienia uzasadnienia
tajemnicy przedsiębiorstwa i w stosunku do tego
dokumentu udowodnić, że nie tylko bezpośrednio odnosi się do zastrzeganych danych
z
wyjaśnień sposobu ceny, ale także, że uzasadnienie zastrzeżenia samo w sobie jest
informacją o właściwym charakterze, posiada wartość gospodarczą i złożyć dowody na
wykazanie
prawidłowego utajnienia uzasadnienia tajemnicy, czego przystępujący nie zrobił.
Wykonawca ograniczył się do subiektywnego przekonania, które także pozostało
gołosłowne, że przedmiotowe uzasadnienie stanowi jego prawnie chronioną tajemnicę
przedsiębiorstwa, bez podjęcia jakiejkolwiek próby odniesienia się do wymogów z art. 11 ust.
2 z.n.k.
Skład orzekający stwierdził zatem, że w ustalonym stanie rzeczy nie wykazano
spełnienia przesłanek art. 11 ust. 2 z.n.k. w stosunku do uzasadnienia zastrzeżenia
tajemnicy przedsiębiorstwa przystępującego. Tożsamo, z akt postępowania wynika, że
przystępujący nie podjął nawet próby wykazania, iż treść oświadczeń o zachowaniu
poufności i wzór umowy o zachowaniu poufności, stanowią jego tajemnicę handlową.
Dokumenty te zostały złożone jako środki dowodowe, celem wykazania spełnienia
przesłanek zastrzeżenia wyjaśnień sposobu kalkulacji ceny, i nie zawierają bezpośrednio
danych utajnianych jako tajemnica handlowa. Tak
jak uzasadnienie objęcia tajemnicą
gospodarczą omawiane dokumenty dotyczą zastrzeganych informacji (stanowią o
konieczności zachowania ich w poufności), ale nie zawierają wprost żadnych danych, co do
których przystępujący faktycznie próbowałby wykazać, iż stanowią jego tajemnicę
przedsiębiorstwa.
Brak udostępnienia odwołującemu wyżej opisanych dokumentów postępowania, które
nie zostały skutecznie objęte tajemnicą gospodarczą, ponieważ nie spełniają przesłanek
skutkujących możliwością ich utajnienia (art. 8 ust. 3 p.z.p. w zw. z art. 11 ust. 2 z.n.k.),
spowodował naruszenie zasady jawności postępowania (art. 8 ust. 1 p.z.p.). Izba zgadza się
z odwołującym, że jednostka zamawiająca jest zobligowana udostępnić wykonawcy protokół
postępowania, o którym mowa w art. 96 ust. 1 p.z.p. wraz z załącznikami w postaci
informacji składanych przez zamawiającego i przystępującego (art. 96 ust. 2 p.z.p.), a brak
ujawnienia omawianych dokumentów spowodowało naruszenie ww. norm.
Istotnym jest także, iż to na kanwie uzasadnienia zastrzeżenia tajemnicy
przedsiębiorstwa weryfikuje się, czy dane, które przedsiębiorca chce zachować jako poufne,
spełniają przesłanki uznania ich za tajemnicę gospodarczą. Zatem brak udostępnienia
uzasadnienia tajemnicy przystępującego pozbawił odwołującego możliwości sprawdzenia,
czy utajnione wyjaśnienia ceny to informacje o charakterze określonym w art. 11 ust. 2 z.n.k.,
co do których powzięto właściwe działania aby je zastrzec, czyli czy wykazano wszystkie
konieczne warunki dla uznania utajnienia za skuteczne. B
rak udostępnienia uzasadnienia
objęcia informacji tajemnicą gospodarczą uniemożliwia jakąkolwiek polemikę z czynnościami
zamawiającego dotyczącymi prawidłowości utajnienia wyjaśnień sposobu kalkulacji ceny.
Zamawiający, nie udostępniając odwołującemu bezskutecznie zastrzeżonych jako
tajemnica przedsiębiorstwa: uzasadnienia zastrzeżenia tajemnicy handlowej względem
wyjaśnień ceny przystępującego, trzech oświadczeń o zachowaniu poufności i wzoru umowy
poufności, naruszył art. 8 ust. 1 i 2 w zw. z art. 7 ust. 1 p.z.p., a w konsekwencji ograniczył
odwołującemu prawo do wniesienia odwołania, ponieważ w zawitym terminie na jego
wniesienie nie przekazano odwołującemu jawnych dokumentów przetargu. Powyższe
uniemożliwiło odwołującemu kontrolę legalności działania zamawiającego i postawienie
zarzutów w tym przedmiocie. Skoro więc czynność ta została dokonana z naruszeniem
prawa,
należy wrócić do stanu sprzed wyboru oferty najkorzystniejszej i dopełnić
zaniechanych czynności, co skład orzekający nakazał zamawiającemu w sentencji
orzeczenia.
Krajowa Izba Odwoławcza częściowo uwzględniła odwołanie, bowiem potwierdziło
się, iż w przedmiotowym stanie faktycznym została wypełniona hipoteza art. 192 ust. 2 p.z.p.
Stwierdzone naruszenie
przez zamawiającego przepisów ustawy (art. 8 ust. 1 i 3 p.z.p. w zw.
z art. 11 ust. 2 z.n.k.) może mieć istotny wpływ na wynik postępowania o udzielenie
zamówienia – brak ujawnienia niezastrzeżonych danych pozbawiło odwołującego prawa do
ich weryfikacji, co ma bezpośredni wpływ na jego prawo do wnoszenia środków ochrony
prawnej, które mogą mieć wpływ na losy oferty przystępującego w postępowaniu, a tym
samym na jego wynik.
Jak również, skoro nieujawnienie wadliwie utajnionych informacji jest
sprzeczne z zasadą jawności postępowania, co zobowiązuje zamawiającego do ujawnienia
tych informacji (
por. uchwała SN z dnia 21 października 2005 r. sygn. akt: III CZP 74/05), to
tym bardziej zaniechanie udostępnienia jawnych informacji zasługuje na ochronę prawną
i
winno powodować konwalidowaniem wady postępowania, poprzez wzruszenie wyniku
przetargu i przywrócenie terminu na efektywną możliwości skorzystania przez odwołującego
z jego prawa do sądu.
Mając na uwadze ustalony stan rzeczy i konieczność unieważnienia rozstrzygnięcia
przetargu, Izba uznała za przedwczesne zarzuty naruszenia przez zamawiającego art. 89
ust. 4 w zw. z art. 90 ust. 3 p.z.p. oraz art. 89 ust. 1 pkt 3 p.z.p. w zw. z art. 15 ust. 1 z.n.k.,
poprzez zaniechanie odrzuce
nia oferty przystępującego z powodu rażąco niskiej ceny i
stanowiącej czyn nieuczciwej konkurencji, zatem obecnie zarzuty te zostały oddalone. Tak
jak trafnie podnoszono w odwołaniu, dopiero udostępnienie dokumentacji przetargu pozwoli
odwołującemu na rozbudowanie zarzutów stawianych czynnościom zamawiającego.
W obecnej sytuacji, na rozprawie,
strona próbowała stawiać działaniom jednostki
zamawiającej dodatkowe zarzuty, które nie zostały ujęte w rozpoznanym odwołaniu.
Natomiast wobec brzmienia art. 192 ust. 7 p.z.p. Izba
nie może orzekać co do zarzutów,
które nie zostały zawarte w odwołaniu. Nowe okoliczności i argumentacja formułowana poza
zarzutami postawionymi w
rozpoznanym środku zaskarżenia jest spóźniona i musiała zostać
p
rzez skład orzekający pominięta.
Mając na uwadze powyższe, orzeczono jak w sentencji.
Rozstrzygnięcie o kosztach postępowania odwoławczego wydano na podstawie art.
192 ust. 9 i 10 p.z.p., tj. stosownie do wyniku postępowania, z uwzględnieniem § 5 ust. 2 pkt
w zw. § 3 pkt 1 i 2 lit. b rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r.
w
sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów
w
postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. z 2018 r. poz. 972),
obciążając zamawiającego, jako stronę przegrywającą, kosztami postępowania
odwoławczego, na które złożył się wpis oraz koszty wynagrodzenia pełnomocnika
odwołującego, zasądzone na podstawie złożonej faktury VAT, zmniejszone do kwoty
wynikającej z § 3 pkt 2 lit. b ww. rozporządzenia.
Przewodniczący:
…………………………