Sygn. akt KIO 3028/20
WYROK
z dnia 2 grudnia 2020 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Magdalena Grabarczyk
Protokolant:
Mikołaj Kraska
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 1 grudnia 2020 r. w Warszawie odwołania wniesionego do
Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 19 listopada 2020 r. przez wykonawcę Zakład
Usługowo-Produkcyjny „EMITER” spółka jawna S. B. P. L. w Limanowej w postępowaniu
prowadzonym przez zamawiającego TAURON Dystrybucja S.A. w Krakowie
orzeka:
1. oddala odwołanie;
2. kosztami postępowania obciąża Zakład Usługowo-Produkcyjny „EMITER” spółka jawna S. B. P.
L. w Limanowej i:
2.1. zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15.000 zł 00 gr (słownie:
piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez Zakład Usługowo-Produkcyjny „EMITER”
spółka jawna S. B. P. L. w Limanowej tytułem wpisu od odwołania;
2.2. zasądza od Zakładu Usługowo-Produkcyjnego „EMITER” spółki jawnej S. B. P. L. w
Limanowej na rzecz TAURON Dystrybucji S.A. w Krakowie kwotę 3.600 zł 00 gr (słownie: trzy
tysiące sześćset złotych zero groszy) stanowiące uzasadnione koszty strony poniesione z tytułu
wynagrodzenia pełnomocnika.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień publicznych
(Dz. U. z 2019 r. poz. 1843 ze zm.) na niniejszy wyrok -
w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia -
przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego
w Krakowie.
Przewodniczący: ………………………
Sygn. akt KIO 3028/20
Uzasadnienie
Zamawiający – TAURON Dystrybucja S.A. w Krakowie – prowadzi w trybie przetargu
nieograniczonego na podstawie ustawy z dnia 29 stycznia 2004 roku -
Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1843 ze zm.),
dalej jako: „ustawa” lub „Pzp” postępowanie o
udzielenie zamówienia, którego przedmiotem jest dostawa stacji ładowania pojazdów elektrycznych
na potrzeby TAURON Dystrybucja S.A.
Ogłoszenie o zamówieniu opublikowane zostało w Dzienniku
Urzędowym Unii Europejskiej 11 listopada 2020 r. pod numerem S220 541475-2020-PL. Wartość
zamówienia jest większa niż kwota wskazana w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 Pzp.
19 listopada 2020 r. wykonawca
Zakład Usługowo-Produkcyjny „EMITER” spółka jawna S.
B. P. L. w Limanowej wni
ósł odwołanie wobec postanowień specyfikacji istotnych warunków
zamówienia, dalej jako: „SIWZ” - nieprawidłowego opisu przedmiotu zamówienia w punkcie 6.1
SIWZ
wykluczającego zaoferowanie w postępowaniu stacji ładowania pojazdów elektrycznych,
których obudowy wykonano z zastosowaniem materiałów w technologii termoutwardzalnej
(termoutwardzalnych).
Zachowany został termin ustawowy i obowiązek przekazania
zamawiającemu kopii odwołania.
Od
wołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie „art. 7 ust. 1 w związku z art. 29 ust 2 Pzp
przez opisanie przedmiotu zamówienia w sposób utrudniający uczciwą konkurencję polegający na
określeniu wymagań technicznych przedmiotu zamówienia skutkujących zawężeniem kręgu
wykonawców mogących złożyć ofertę w postępowaniu, co stanowi naruszenie zasady uczciwej
konkurencji i równego traktowania wykonawców przez wyłączenie możliwości stosowania obudów
stacji z materiałów termoutwardzalnych bez żadnej obiektywnej przyczyny, jak również brak
umożliwienia udziału w postępowaniu części wykonawców produkujących stacje w obudowach z
materiałów termoutwardzalnych, jak również zawyżenie wartości postępowania poprzez
ograniczenie rynku metod/technologii utwardz
ania materiału tj. termoutwardzania a co za tym idzie
pewnych tworzyw tą metodą utwardzanych wykorzystywanych do produkcji obudów stacji
ładowania”. Wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie zamawiającemu zmiany treści SIWZ
przez dopuszczenie stosowania obudów stacji ładownia pojazdów w obudowach wykonanych z
materiałów termoutwardzalnych - utwardzanych metodą termiczną. Odwołujący żądał również
zasądzenia od zamawiającego na swoją rzecz kosztów postępowania wywołanego odwołaniem w
tym kosztów zastępstwa radcy prawnego.
W uzasadnieniu
odwołujący wskazał, że skutkiem brzmienia SIWZ odgórnie wyłączono
możliwość stosowania do oferowanych stacji obudów wykonanych z materiałów utwardzanych metodą
termiczną zwanych termoutwardzalnymi dopuszczając wszelkie inne materiały. Wyjaśnił, że
z
amawiający przed wszczęciem postępowania kierował do wykonawców orientacyjne zapytania. W ich
ramach zwracano
zamawiającemu uwagę na wyłączenie grupy wykonawców, jednak nie otrzymano
żadnej odpowiedzi.
metal,
a o za tym idzie pośrednio stosowania także pewnych materiałów do stosowanych obudów,
ma znaczący wpływ na możliwość udziału w postępowaniu wykonawców, jak również ma wpływ na
cenę która jest jedynym kryterium oceny ofert i wyboru oferty najkorzystniejszej.
Podniósł, że nie będzie utrudniać uczciwej konkurencji takie opisanie przedmiotu
zamówienia, które eliminuje możliwość zrealizowania zamówienia przez niektórych potencjalnych
oferentów, tylko wtedy, jeżeli będzie to uzasadnione rzeczywistymi i obiektywnymi potrzebami
zamawiającego, co zamawiający winien jest udowodnić. Tymczasem nie ma takiego uzasadnienia
dla obecnego wyłączenia jednej metody wytwarzania materiału do wykonania obudów - metody
termoutwardzania,
a co za tym idzie niektórych rodzajów tworzywa dla wykonania obudowy stacji
ładowania pojazdów elektrycznych.
Zamawiający w odpowiedzi na odwołanie wniósł o oddalenie odwołania.
Izba ustaliła, że odwołanie nie podlega odrzuceniu i przeprowadziła rozprawę, podczas której
strony podtrzymały dotychczasowe stanowiska.
Izba ustaliła, co następuje:
Zamawiający 11 listopada 2020 r. opublikował załącznik nr 2 do projektu umowy nazwany
„OPIS PRZEDMIOTU ZAMÓWIENIA”. W punkcie 6.1 opisu wskazano wymogi dla obudowy stacji
ładowania:
Stacja ładowania powinna być wykonana w I klasie ochronności (obudowy wykonane z metalu) lub w II
klasie ochronności (obudowy wykonane z pozostałych materiałów w klasie palności V0, z wyłączeniem
materiałów termoutwardzalnych). Obudowa i elementy metalowe powinny mieć minimum 5 letnią
gwarancję na ochronę antykorozyjną oraz ochronę powłoki na oddziaływanie warunków
atmosferycznych, w tym promieniowania UV”.
W tym s
tanie rzeczy odwołujący wniósł odwołanie.
Izba zważyła, co następuje:
Izba nie podzieliła poglądu zamawiającego i uznała, że odwołujący jest uprawniony do
wniesienia odwołania zgodnie z art. 179 ust. 1 Pzp. Kierowane pod adresem zamawiającego
zarzuty naruszenia art. 29 ust. 2 i art. 7 ust. 1 Pzp
dotyczą obowiązku zamawiającego dokonania
neutralnego opisu przedmiotu zamówienia. Obowiązek ten wynika z bezwzględnie obowiązujących
przepisów ustawy. Domaganie się przestrzegania przez zamawiającego przepisów ustawy jest
słusznym prawem wykonawcy zainteresowanego udziałem w postępowaniu. Izba uznała zatem, że
odwołujący zainteresowany udziałem w postępowaniu ma interes w uzyskaniu danego
zamówienia. Zarzucane zamawiającemu naruszenia przepisów powodują, że odwołujący może
ponieść szkodę.
Izba zbadała zatem zarzuty odwołania i zważyła, że odwołanie nie zasługuje na
uwzględnienie.
mógłby utrudniać uczciwą konkurencję. Obowiązkiem wykonawcy, który podnosi zarzut naruszenia
tego przepisu,
wynikającym z art. 190 ust. 1 Pzp jest w pierwszej kolejności dowiedzenie, że opis
przedmiotu zamówienia ogranicza konkurencję. Dopiero potwierdzenie ograniczenia konkurencji
uzasadnia badanie, czy ograniczenie to
znajduje uzasadnienie w potrzebach zamawiającego. W
postępowaniu odwoławczym dotyczącym opisu przedmiotu zamówienia reguły postępowania
dowodowego nie zostały zmienione. Obowiązuje zasada klasycznego rozkładu ciężaru dowodu, co
oznacza, że spoczywa on na tym, kto ze swoich twierdzeń wywodzi skutki prawne. W
okolicznościach sporu stroną tą jest odwołujący podnoszący zarzut ograniczenia konkurencji
skutkiem dokonanego przez zamawiającego opisu przedmiotu zamówienia.
W ocenie Izby odwołujący nie dowiódł ograniczenia konkurencji. Przede wszystkim Izba
zważyła, że zamawiający za wyjątkiem wyłączenia możliwości zaoferowania stacji obudów
wykonanych z materiałów utwardzanych metodą termiczną, dopuścił pozostałe materiały: metal i
materiały poliestrowe chemoutwardzalne. Nie jest obowiązkiem zamawiającego dopuszczanie do
możliwości złożenia oferty w oparciu o wszystkie możliwe rozwiązania oferowane przez
wykonawców działających na rynku. Zamawiający może wybrać część spośród nich pod
warunkiem, że zapewni konkurencję w postępowaniu. W tej mierze Izba zważyła, że przed
wszczęciem postępowania zamawiający zbadał możliwości rynku. Z grupy dziewięciu
wykonawców, do których zamawiający skierował zapytanie obejmujące również opis
kwestionowany
odwołaniem, jedynie odwołujący zgłosił wątpliwości do wyłączenia możliwości
wskazania obudów wykonanych z materiałów termoutwardzalnych. Brak jest zatem podstaw do
uznania, że konkurencja w postępowaniu została ograniczona, zwłaszcza, że odwołujący jest w
stanie spełnić wymagania zamawiającego. Podkreślanie w odwołaniu oraz na rozprawie, że
obudowa wykonana z materiałów termoutwardzalnych jest korzystniejsza cenowo i odwołujący
posiada warunki techniczne do jej szybkiego wykonania wskazuje, że odwołujący podnosząc
zarzuty
odwołania ma na celu doprowadzenie do możliwości złożenia w postępowaniu oferty w
oparciu o
rozwiązanie tańsze i bardziej dla siebie dogodne w wykonaniu. W konsekwencji uznać
należy, że odwołanie ma na celu nie tyle usunięcie ograniczenia konkurencji, ile istotne
zwiększenie szans odwołującego na złożenie najkorzystniejszej oferty i uzyskania zamówienia.
T
aka sytuacja nie jest tożsama z naruszeniem art. 29 ust. 2 oraz art. 7 ust. 1 Pzp.
Stwierdzenie braku ograniczenia konkurencji jest wystarczające do oddalenia odwołania.
Izba uznała również, że wymaganie zamawiającego, aby obudowy stacji były wykonane z
materiałów wykonanych metodą inną niż termoutwardzanie, znajduje oparcie w jego potrzebach.
Negatywne doświadczenia zamawiającego z obudowami z materiałów utwardzanych metodą
termiczną uzasadnia poszukiwanie innych rozwiązań.
O kosztach Izba orzekła na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 Pzp, uwzględniając koszty
w
ynagrodzenia pełnomocnika odwołującego w kwocie 3.600 zł, zgodnie z § 3 pkt 2 lit. b
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości oraz
sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i
sposobu ich rozliczania (Dz. U. z 2018 poz. 972).
Przewodniczący: