KIO 3076/20 POSTANOWIENIE dnia 9 grudnia 2020 r.

Stan prawny na dzień: 05.02.2021

KIO 3076/20 

Sygn. akt: KIO 3076/20 

POSTANOWIENIE 

z dnia 9 grudnia 2020 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie: 

Przewodniczący: 

Klaudia Szczytowska-Maziarz 

Protokolant:   

Konrad Wyrzykowski 

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 9 grudnia 2020 r. w Warszawie odw

ołania wniesionego 

do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  23  listopada  2020  r.  przez  wykonawcę  

Bio-

Ekos  Sp.  z  o.o.  Sp.  k.,  ul.  Leśna  63,  42-622  Nowe  Chechło  w  postępowaniu 

prowadzonym  przez  zamawiającego  Gmina  Miasta  Tychy  Tyski  Zakład  Usług 

Komunalnych w Tychach, ul. Budowlanych 43, 43-100 Tychy 

postanawia: 

1.  umarza 

postępowanie odwoławcze, 

2.  nakazuje zwrot z rachunku bankowego 

Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz wykonawcy 

Bio-

Ekos  Sp.  z  o.o.  Sp.  k.,  ul.  Leśna  63,  42-622  Nowe  Chechło  kwoty  15  000  zł  00  gr 

(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy), stanowiącej uiszczony wpis od odwołania. 


KIO 3076/20 

Stosownie do art. 198 a 

i 198 b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień 

publicznych  (t.j.  Dz.  U.  z  2019  r.  poz.  1843)  na  niniejsze  postanowienie  w  terminie  

7 dni od dnia jego doręczenia przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby 

Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Katowicach. 

Przewodniczący 

……………………………… 


KIO 3076/20 

U z a s a d n i e n i e 

W odniesieniu do postępowania o udzielenie zamówienia publicznego prowadzonego 

w  trybie przetargu nieograniczonego na „Utrzymanie rabat stałych na  terenie miasta Tychy               

w  2021  roku"  przez  Zakład  Usług    Komunalnych  w  Tychach,  ul.  Budowlanych  43,  43-100 

Tychy  (dalej  „zamawiający”)  wykonawca  BIO-EKOS  sp.  z  o.o.  sp.k.,  ul.  Leśna  63,  42-622 

Nowe Chechło (dalej „odwołujący”) złożył odwołanie wobec treści ogłoszenia o zamówieniu 

oraz  treści  postanowień  Specyfikacji  Istotnych  Warunków  Zamówienia  (dalej  „SIWZ”)                             

w szczególności Wzoru Umowy (dalej: „WU"). 

Odwołujący  zarzucił  zamawiającego  naruszenie  następujących  przepisów  ustawy                    

z  dnia  29  stycznia  2004  r.  Prawo  zamówień  publicznych  (t.j.  Dz.  U.  z  2019  r.  poz.  1843) 

[dalej „ustawa Pzp”]: 

1.  art.  91  ust.  2,  poprzez  ustalenie  kryterium  nr  4  oceny  ofert  wskazane  w  punkcie 

13.3.4  w  sposób  nie  przekładający  się  na  jakość  wykonania  zamówienia                                   

w  przedmiotowym  postępowaniu,  gdyż  ustalenie procentowe uzupełniania wypadów 

nie  zwiększa  nacisku  wykonawców  na  dbałość  o  rabaty,  tak  by  wypadów  tych  nie 

było,  a    jednocześnie  naruszający  zasadę  przejrzystości,  ponieważ  jest 

niejednoznaczne,  nieprecyzyjne  i  nie  pozwala  na  dokładne  wyliczenie  kosztów,  tym 

samym  i  ceny  przez  wykonawców;  ponadto  w  zamawiający  wskazał  błędny  wzór 

zgodnie,  z  którym  istnieje  możliwość,  aby  żaden  z  wykonawców  biorących  udział                      

w  postępowaniu  nie  uzyskał  maksymalnej  liczby  punktów  w  tym  kryterium  pomimo 

zadeklarowania najwyższej możliwej procentowej wartości wypadów, 

2.  art.  353

w  zw.  z  art.  5  oraz  art.  487  §  2  Kodeksu  Cywilnego  w  związku  z  art.  7,                    

art.  14,  art.  36  ust.  1  pkt 16  oraz  art.  139  ust.  1  ustawy  Pzp,  poprzez  sporządzenie 

WU  w  sposób  naruszający  zasady  współżycia  społecznego,  niegwarantujący 

równego 

traktowania 

wykonawców 

uczciwej 

konkurencji, 

powodujące 

nieuzasadnione potrzebami zamawiającego uprzywilejowanie pozycji zamawiającego 

i naruszenie zasady równowagi stron stosunku zobowiązaniowego, godzące w naturę 

stosunku prawnego w jakim: 

a) 

nie  określono  maksymalnej  wysokości  kar  umownych  w  §  8  WU,  do  których 

zapłaty zobowiązany może być wykonawca, 

b) 

nie  wprowadzono  w  §  8  WU  procedury  reklamacyjnej,  która  umożliwiałaby 

wykonawcy zgłoszenie zastrzeżeń co do zasadności nałożenia kar umownych 

oraz ich wysokości, a także usunięcia naruszeń przed ich nałożeniem, 


KIO 3076/20 

c) 

nałożono w § 3 ust. 2 WU wyłącznie na wykonawcę nieproporcjonalne i bliżej 

nie  określone  ryzyko  ponoszenia  wszelkiej  odpowiedzialności  za  szkody 

powstałe z prowadzeniem „prac”, 

d)  uprawniono 

w  §  4  ust.  2  WU  w  sposób  uprzywilejowany  zamawiającego                           

w zakresie możliwości składania wniosków oraz zastrzeżeń, które wykonawcy 

musi zrealizować bez możliwości odniesienia się do nich i zakwestionowania 

ich racjonalności lub zasadności, 

e) 

nieprecyzyjne  określenie  tytułu  §  9  WU,  który  stanowi  iż  dotyczy  on  prawa 

odstąpienia  oraz  wypowiedzenia,  natomiast  z  treści  ww.  paragrafu  wynika 

jedynie prawo odstąpienia, 

f) 

niejednoznacznie i nieprecyzyjnie wskazano przesłankę do odstąpienia w § 9 

ust. 1 pkt 4 c WU, 

g) 

brak  określenia  procedury  wymiany  osoby  zatrudnionej  w  ramach  kryterium 

numer  3  w  przypadku  konieczności  np.  jej  zwolnienia  (np.  art.  52  KP)  lub 

rezygnacji tej osoby z pracy, 

h) 

brak  minimalnego  terminu  dodatkowego  jaki  zamawiający  może  wyznaczyć 

zgodnie z § 4 ust. 3 WU wykonawcy, 

i) 

zbyt  krótki  termin  poinformowania  o  terminie  kontroli  przez  zamawiającego                      

w § 4 ust. 4 WU. 

3.  art.  395  k.c.  oraz  art.  353

w  zw.  z  art.  5  oraz  art.  487  §  2  Kodeksu  Cywilnego                             

w  związku  z  art.  7,  art.  14,  art.36  ust.  1  pkt  16  oraz  art.  139  ust.  1  ustawy  Pzp, 

poprzez  brak  ustalenia  terminu  w  jakim  przysługuje  zamawiającemu  prawo  do 

odstąpienia od umowy, 

4.  art.  29  ust.  1  i  2  w  zw.  z  art.  7  ust.  1,  poprzez  dokonanie  opisu  przedmiotu 

zamówienia  w  sposób  nieuwzględniający  wszystkich  wymagań  i  okoliczności 

mogących  mieć  wpływ  na  sporządzenie  oferty  i  oszacowanie  jej  kosztów  oraz                              

w sposób niejednoznaczny i niewyczerpujący, a także w sposób naruszający zasadę 

równego traktowania wykonawców i uczciwej konkurencji, w zakresie w jakim nakłada 

obowiązek  codziennego  przedstawiania  raportów  w  Dziale  1  punkt  6  OPZ  podczas 

gdy  z  charakteru  umowy  nie  wynika  konieczność  wykonywania  pracy  przez 

wykonawcę.  

Odwołujący  wniósł  o  uwzględnienie  odwołania  w  całości  oraz  nakazanie 

zamawiającemu: 

usunięcie  kryterium  4,  a  z  ostrożności  procesowej,  w  przypadku  nie  uznania  za 

zasadne usunięcia ww. kryterium, gdyby Izba uznała, iż nie narusza ono art. 91 ust. 2 

ustawy  Pzp,  zmia

nę  wagi  ww.  kryterium  na  10  %;  ponadto  zobowiązanie 


KIO 3076/20 

zamawiającego  do  zmiany  wzoru  matematycznego  w  kryterium  numer  4,  tak  by 

wykonawcy  mieli  możliwość uzyskania maksymalnej  ilości  punktów  w  tym kryterium 

przy zadeklarowaniu najwyższej możliwej ilości procentowej wypadów, 

wprowadzenie maksymalnego limitu kar umownych w wysokości 20% wynagrodzenia 

netto wykonawcy w § 8 WU, 

wprowadzenia procedury  reklamacyjnej  w  § 8 WU postanowienia,  zgodnie z  którym 

każdorazowe  naliczenie  kar  umownych  przewidzianych  w  umowie  zostanie 

poprzedzone  przeprowadzeniem  stosownego  postępowania  reklamacyjnego 

mającego  na  celu  umożliwienie  wykonawcy  niezwłocznie  usunięcie  uchybień                             

w  wykonaniu  umowy  oraz  odniesienie  się  przez  wykonawcę  do  podanych  przez 

zamawi

ającego podstaw naliczenia kar umownych, 

4.  z

mianę  treści  §  3  ust.  2  WU  w  następujący  sposób:  „Strony  uzgadniają,  iż 

Wykonawca  od  dnia podpisania umowy  odpowiada na  zasadach ogólnych  Kodeksu 

cywilnego  za  szkody  spowodowane  zawiniony  działaniem  lub  zaniechaniem 

Wykonawcy na terenie prowadzonych prac w trakcie ich realizacji.”, 

zmianę treści § 4 ust. 2 WU w następujący sposób: „Zamawiający uprawniony jest do 

kierowania  do  Wykonawcy  wniosków  i  zastrzeżeń  w  sprawach  związanych                               

z reali

zacją przedmiotu umowy, które Wykonawca musi uwzględniać pod warunkiem, 

iż są one niezbędne do prawidłowej realizacji przedmiotu umowy zgodnie z jej treścią. 

Wykonawca  ma  prawo  do  pisemnego  ustosunkowania  się  do  złożonych  wniosków                     

i zas

trzeżeń przez Zamawiającego.”, 

wprowadzenie  okresu  w  jakim  zamawiający  będzie  mógł  skorzystać  z  umownego 

prawa  odstąpienia  w  §  9  WU  oraz  wprowadzenie  definicji  „istotności  naruszenia",                         

a  także  wprowadzenia  obowiązku  wezwania  w  §  9  ust.  1  pkt  4c  WU  przez 

zamawiającego do zaprzestania istotnego naruszania obowiązków przez wykonawcę 

przed dokonaniem odstąpienia od umowy przez zamawiającego; ponadto określenia 

jednoznacznie w § 9 czego dotyczy ten paragraf – wypowiedzenia czy odstąpienia, 

7.  wprowadzenie do WU procedury wymiany osoby zadeklarowanej w kryterium numer 

3 z przyczyn niezależnych od wykonawcy, 

zwiększenie terminu określonego w § 4 ust. 4 WU z 1 godziny do 24 godzin, 

9.  wprowadzenie mini

malnego terminu dodatkowego w § 4 ust. 3 w wysokości 3 dni, 

zmianę  treści  Działu  I  punkt  6  OPZ  w  następujący  sposób:  „Wykonawca  każdego 

roboczego  dnia,  w  którym  zamierza  realizować  przedmiot  umowy,  najpóźniej  do 

godziny 9:00 ma obowiązek wysłać do Zamawiającego drogą elektroniczną na adres 

mailowy wykaz prac planowanych na dany dzień, oraz informację na jakim etapie są 

prace wykonywane w dniu poprzednim, o ile takowe były.” 


KIO 3076/20 

Pismem  z  dnia  7  grudnia  2020  r. 

–  Odpowiedź  na  odwołanie  –  zamawiający 

uwzględnił odwołanie w zakresie zarzutów: 

art.  91  ust.  2,  poprzez  ustalenie  kryterium  nr  4  oceny  ofert  wskazane  w  punkcie 

13.3.4  w  sposób  nie  przekładający  się  na  jakość  wykonania  zamówienia                                   

w  przedmiotowym  postępowaniu,  gdyż  ustalenie  procentowe  uzupełniania  wypadów 

nie  zwiększa  nacisku  wykonawców  na  dbałość  o  rabaty,  tak  by  wypadów  tych  nie 

było,  a  jednocześnie  naruszający  zasadę  przejrzystości,  ponieważ  jest 

niejednoznaczne,  nieprecyzyjne  i  nie  pozwala  na  dokładne  wyliczenie  kosztów,  tym 

samym  i  ceny  przez  wykonawców;  ponadto  w  zamawiający  wskazał  błędny  wzór 

zgodnie,  z  którym  istnieje  możliwość,  aby  żaden  z  wykonawców  biorących  udział                      

w  postępowaniu  nie  uzyskał  maksymalnej  liczby  punktów  w  tym  kryterium  pomimo 

zadeklarowania najwyższej możliwej procentowej wartości wypadów, 

art.  353

w  zw.  z  art.  5  oraz  art.  487  §  2  Kodeksu  Cywilnego  w  związku  z  art.  7,                    

art.  14,  art.  36  ust.  1  pkt  16  oraz  art.  139 ust.  1  ustawy  Pzp,  poprzez  sporządzenie 

WU  w  s

posób  naruszający  zasady  współżycia  społecznego,  niegwarantujący 

równego 

traktowania 

wykonawców 

uczciwej 

konkurencji, 

powodujące 

nieuzasadnione potrzebami zamawiającego uprzywilejowanie pozycji zamawiającego 

i naruszenie zasady równowagi stron stosunku zobowiązaniowego, godzące w naturę 

stosunku prawnego w jakim: 

  nie  określono  maksymalnej  wysokości  kar  umownych  w  §  8 WU,  do  których 

zapłaty zobowiązany może być wykonawca, 

  nałożono w § 3 ust. 2 WU wyłącznie na wykonawcę nieproporcjonalne i bliżej 

nie  określone  ryzyko  ponoszenia  wszelkiej  odpowiedzialności  za  szkody 

powstałe z prowadzeniem „prac”, 

  nieprecyzyjne  określenie  tytułu  §  9  WU,  który  stanowi  iż  dotyczy  on  prawa 

odstąpienia  oraz  wypowiedzenia,  natomiast  z  treści  ww.  paragrafu  wynika 

jedynie prawo odst

ąpienia, 

  brak  określenia  procedury  wymiany  osoby  zatrudnionej  w  ramach  kryterium 

numer  3  w  przypadku  konieczności  np.  jej  zwolnienia  (np.  art.  52  KP)  lub 

rezygnacji tej osoby z pracy, 

art.  395  k.c.  oraz  art.  353

w  zw.  z  art.  5  oraz  art.  487  §  2  Kodeksu  Cywilnego                             

w  związku  z  art.  7,  art.  14,  art.36  ust.  1  pkt  16  oraz  art.  139  ust.  1  ustawy  Pzp, 

poprzez  brak  ustalenia  terminu  w  jakim  przysługuje  zamawiającemu  prawo  do 

odstąpienia od umowy, 

5.  art.  29  ust.  1  i  2  w  zw.  z  art.  7  ust.  1,  poprzez  dokonanie  opisu  przedmiotu 

zamówienia  w  sposób  nieuwzględniający  wszystkich  wymagań  i  okoliczności 


KIO 3076/20 

mogących  mieć  wpływ  na  sporządzenie  oferty  i  oszacowanie  jej  kosztów  oraz                              

w sposób niejednoznaczny i niewyczerpujący, a także w sposób naruszający zasadę 

równego traktowania wykonawców i uczciwej konkurencji, w zakresie w jakim nakłada 

obowiązek  codziennego  przedstawiania  raportów  w  Dziale  1  punkt  6  OPZ  podczas 

gdy  z  charakteru  umowy  nie  wynika  konieczność  wykonywania  pracy  przez 

wykonawcę.  

Po  otwarciu  rozprawy 

odwołujący  oświadczył,  że  cofa  odwołanie  w  części  zarzutów 

nieuwzględnionych  przez  zamawiającego,  tj.  w  zakresie  naruszenia  przez  zamawiającego 

art.  353

w  zw.  z  art.  5  oraz  art.  487  §  2  Kodeksu  Cywilnego  w  związku  z  art.  7,  art.  14,                            

art.  36  ust.  1 pkt  16  oraz  art.  139  ust.  1  ustawy  Pzp,  poprzez  sporządzenie WU  w  sposób 

naruszający  zasady  współżycia  społecznego,  niegwarantujący  równego  traktowania 

wykonawców 

uczciwej 

konkurencji, 

powodujące 

nieuzasadnione 

potrzebami 

zamawiającego  uprzywilejowanie  pozycji  zamawiającego  i  naruszenie  zasady  równowagi 

stron stosunku zobowiązaniowego, godzące w naturę stosunku prawnego w jakim: 

  nie  wprowadzono  w  §  8  WU  procedury  reklamacyjnej,  która  umożliwiałaby 

wykonawcy  zgłoszenie  zastrzeżeń  co  do  zasadności  nałożenia  kar  umownych  oraz 

ich wysokości, a także usunięcia naruszeń przed ich nałożeniem, 

  uprawniono  w  §  4  ust.  2  WU  w  sposób  uprzywilejowany  zamawiającego                           

w  zakresie  możliwości  składania  wniosków  oraz  zastrzeżeń,  które  wykonawcy  musi 

zrealizować  bez  możliwości  odniesienia  się  do  nich  i  zakwestionowania  ich 

racjonalności lub zasadności, 

  niejednoznacznie i nieprecyzyjnie wskazano przesłankę do odstąpienia w § 9 ust. 1 

pkt 4 c WU, 

  brak minimalnego terminu dodatkowego jaki zamawiający może wyznaczyć zgodnie  

z § 4 ust. 3 WU wykonawcy, 

  zbyt  krótki  termin  poinformowania  o  terminie  kontroli  przez  zamawiającego                      

w § 4 ust. 4 WU. 

Postępowanie odwoławcze podlega umorzeniu. 

Zamawiający  złożył  skuteczne  oświadczenie  o  uwzględnieniu  w  części  zarzutów 

przedstawionych  w  odwołaniu,  a  odwołujący  złożył  skuteczne  oświadczenie  o  cofnięciu 

odwołanie  w  pozostałym  zakresie,  tj.  zakresie,  który  nie  został  przez  zamawiającego 

uwzg

lędniony.  


KIO 3076/20 

Skład  orzekający  Izby  ustalił,  że  do  postępowania  odwoławczego  nie  zgłosił 

przystąpienia żaden wykonawca. 

Wobec  powyższego  Krajowa  Izba  Odwoławcza,  działając  na  podstawie  art.  186  

ust.  3a  ustawy  Pzp  w  zw.  z  art.  186  ust.  1  ustawy  Pzp,  postano

wiła  postępowanie 

odwoławcze umorzyć. 

Stosownie do wskazanego art. 186 ust. 3a ustawy pzp 

W przypadku uwzględnienia 

przez  zamawiającego  części  zarzutów  przedstawionych  w  odwołaniu  i  wycofania 

pozostałych  zarzutów  przez  odwołującego,  Izba  może  umorzyć  postępowanie  na 

posiedzeniu niejawnym bez obecności stron oraz uczestników postępowania odwoławczego, 

którzy  przystąpili  do  postępowania  po  stronie  wykonawcy,  pod  warunkiem  że  

w  postępowaniu  odwoławczym  po  stronie  zamawiającego  nie  przystąpił  w  terminie  żaden 

wykonawca albo wykonawca, który przystąpił po stronie zamawiającego nie wniósł sprzeciwu 

wobec uwzględnienia części zarzutów. W takim przypadku zamawiający wykonuje, powtarza 

lub  unieważnia  czynności  w  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia  zgodnie  z  żądaniem 

zawartym w odwołaniu w zakresie uwzględnionych zarzutów.” 


KIO 3076/20 

Mając  powyższe  na  uwadze,  działając  na  podstawie  art.  192  ust.  1  zdanie  drugie 

ustawy  Pzp  i  art.  186  ust.  3a  w  zw.  z  art.  186  ust.  1  ustawy  Pzp,  orzeczono  jak  

w sentencji. 

Orzekając o kosztach postępowania odwoławczego Izba uwzględniła okoliczność, iż 

koszty te znoszą się wzajemnie z mocy przepisu art. 186 ust. 6 pkt 1) ustawy Pzp, orzekając   

jednocześnie  o  konieczności  zwrotu  odwołującemu  kwoty  wpisu  uiszczonego  przez 

odwołującego na rachunek Urzędu Zamówień Publicznych.  

Przewodniczący 

………………………………