Sygn. akt: KIO 3090/20
WYROK
z 15 grudnia 2020 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Ernest Klauziński
Protokolant: Piotr Kur
po rozpoznaniu na rozprawie 7 i 11 grudnia 2020 r. w Warszawie
odwołania wniesionego
do Prez
esa Krajowej Izby Odwoławczej 23 listopada 2020 r. przez M. J. prowadzącą
działalność gospodarczą pod firmą Przedsiębiorstwo Utrzymania Czystości M. J. z siedzibą
w Olsztynie w po
stępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego: Zarząd Dróg, Zieleni i
Transportu w Olsztynie z siedzibą w Olsztynie,
orzeka:
Uwzględnia odwołanie i nakazuje Zamawiającemu:
unieważnienie czynności wyboru najkorzystniejszej oferty w postępowaniu,
unieważnienie czynności wykluczenia z postępowania Odwołującego – M. J.
prowadzącej działalność gospodarczą pod firmą Przedsiębiorstwo Utrzymania
Czystości M. J. z siedzibą w Olsztynie z postępowania,
1.3 dokonanie
ponownej czynności badania i oceny ofert z uwzględnieniem oferty
Odwołującego
–
M.
J.
prowadzącej
działalność
gospodarczą
pod firmą Przedsiębiorstwo Utrzymania Czystości M. J. z siedzibą w Olsztynie.
Kosztami postępowania obciąża Zamawiającego - Zarząd Dróg, Zieleni i Transportu
w Olsztynie z siedzi
bą w Olsztynie i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 7 500 zł 00 gr
(słownie: siedem tysięcy pięćset złotych 00/100), uiszczoną przez Odwołującego –
M. J.
prowadzącą działalność gospodarczą pod firmą Przedsiębiorstwo
Utr
zymania Czystości M. J. z siedzibą w Olsztynie tytułem wpisu od odwołania,
zasądza od Zamawiającego - Zarząd Dróg, Zieleni i Transportu w Olsztynie
z siedzibą w Olsztynie na rzecz Odwołującego – M. J. prowadzącej działalność
gospodarczą pod firmą Przedsiębiorstwo Utrzymania Czystości M. J. z siedzibą w
Olsztynie
kwotę 11 100 zł 00 gr (słownie: jedenaście tysięcy sto złotych 00/100)
stanowiącą koszty postępowania odwoławczego poniesione przez Odwołującego z
tytułu wpisu od odwołania oraz kosztów wynagrodzenia pełnomocnika.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z
29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych
(Dz. U. z 2019 r., poz. 1843 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od
jego doręczenia
przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
do Sądu Okręgowego w Olsztynie.
…..............................………………………..……………
Sygn. akt KIO 3090/20
U z a s a d n i e n i e
Zarząd Dróg, Zieleni i Transportu w Olsztynie z siedzibą w Olsztynie (dalej Zamawiający)
prowadzi
na podstawie przepisów ustawy z 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych
(Dz. U. z 2019 r., poz. 1843 ze zm., dalej: Pzp)
postępowanie o udzielenie zamówienia
publicznego w trybie przetargu nieograniczonego
pod nazwą: „Zimowe oczyszczanie
przystanków komunikacji miejskiej w Olsztynie w sezonie 2020/2021 - Rejon 1”, numer:
NZ.2510.56.2020, zwane dalej
Postępowaniem. Ogłoszenie o zamówieniu zostało
opublikowane w
Biuletynie Zamówień Publicznych 29 października 2020 r. pod numerem
603841-N-2020
. Wartość zamówienia nie przekracza kwot określonych w przepisach
wykonawczych wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 Pzp.
23 listopada 2020 r. wykonawca M. J.
prowadząca działalność gospodarczą pod firmą
P
rzedsiębiorstwo Utrzymania Czystości M. J. z siedzibą w Olsztynie (Dalej: Odwołujący),
wni
ósł odwołanie, w którym zaskarżył niezgodne z przepisami czynności i zaniechania
Zamawiającego, zarzucając mu naruszenie następujących przepisów prawa:
1. art. 24 ust. 1 pkt 16 Pzp - przez
błędne uznanie, iż Odwołujący w wyniku
zamierzonego działania lub rażącego niedbalstwa wprowadził Zamawiającego w błąd
przy przedstawianiu informacji, że nie podlega wykluczeniu w sytuacji, gdy:
a)
treść oświadczenia o niepodleganiu wykluczeniu odnosiła się bezpośrednio
do art. 24 ust. 5 pkt 2 i 4 Pzp, a
przesłanki określone w tych przepisach nie
zostały spełnione, zatem Odwołujący złożył oświadczenie prawdziwe, że nie
podlega wykluczeniu;
b)
umowy realizowane były na rzecz Zamawiającego, miał on wiedzę co do ich
przebiegu, naliczenia kar umownych i złożenia oświadczenia o odstąpieniu,
zatem
Odwołujący nie mógł wprowadzić Zamawiającego w błąd w tym zakresie;
c)
fakultatywne przesłanki wykluczenia z art. 24 ust. 5 pkt 2 i 5 Pzp zostały
przewidziane w dwóch wcześniejszych przetargach organizowanych przez
Zamawiającego w 2019 roku, a Odwołujący nie został z nich wykluczony
z postępowań, (jego oferta została dwukrotnie uznana a najkorzystniejszą),
zatem brak było podstaw do uznania, iż aktualnie podlegał wykluczeniu.
2. art. 24 ust. 5 pkt 2 Pzp i art. 24 ust. 5 pkt 4 Pzp - przez
błędne uznanie,
iż Odwołujący podlegał wykluczeniu na podstawie tych przepisów, podczas
gdy przywołane przez Zamawiającego okoliczności związane z realizacją umów nie
wypełniają ustawowych przesłanek wykluczenia, w szczególności:
a)
Zamawiający nie wykazał przesłanek wykluczenia na podstawie art. 24 ust. 5
pkt 2 Pzp, tj.:
jakie konkretnie obowiązki zawodowe naruszył Odwołujący,
że nastąpiło to z winy Odwołującego, miało charakter poważny i podważało
uczciwość Odwołującego;
b)
Zamawiający nie wykazał przesłanek wykluczenia na podstawie art. 24 ust. 5
pkt 4 Pzp: jakiej konkretnie umowy
Odwołujący nie wykonał lub nienależycie
wykona
ł w istotnym stopniu, że nastąpiło to z winy Odwołującego, że doszło
do rozwiązania umowy lub zasądzenia odszkodowania;
c) w zakresie umowy na oczyszczanie Parku Podzamcze i Parku Centralnego -
Odwołujący realizuje swoje świadczenie należycie i brak jest podstaw
do naliczania kar umownych, zaś niedostosowanie zasad kontroli do charakteru
usługi (prac zanikających), spowodowało wyciągnięcie błędnych wniosków
z przeprowadzonych kontroli;
d) w zakresie umowy na oczyszczanie Parku Podzamcze i Parku Centralnego -
z uwagi na niezasadność naliczania kar umownych oraz bezskuteczność
oświadczenia o odstąpieniu, Odwołujący w dalszym ciągu realizuje świadczenie,
przy czym w ciągu ostatnich 2 tygodni przed wniesieniem odwołania otrzymał
dodatkowe zlecenia na obszar objęty sporną umową;
e)
w zakresie umów na utrzymanie zieleni - opóźnienia w realizacji prac wynikały
z przyczyn niezależnych od Odwołującego i niezawinionych: warunków
atmosferycznych (ponad 50% dni deszczowych w dniach zleconych),
nieprawidłowych decyzji Zamawiającego dotyczących zbyt późnego zlecenia
pierwszego koszeni
, co spowodowało znaczne spowolnienie i utrudnienie pracy;
niewłaściwego przygotowania harmonogramów prac - w oderwaniu od specyfiki
terenu i sposobu realizacji prac, jak również błędnym rozplanowaniu kolejności
i terminów zlecanych prac;
f)
w zakresie umów na kontrole placów zabaw - opóźnienia w realizacji prac
wynikały z przyczyn niezależnych od Odwołującego i niezawinionych,
Zamawiający nie wskazał środków właściwych do impregnacji urządzeń
zabawowych na poszczególnych placach zabaw, do czego był zobowiązany
na mocy zawartej umowy, co wpłynęło na możliwość terminowego wykonania
prac;
g) od ponad 20 lat
Odwołujący realizuje zamówienia publiczne na rzecz
Zamawiającego, przy czym w ostatnich 3 latach zrealizował (lub wciąż realizuje)
łącznie 32 umowy;
h)
fakultatywne przesłanki wykluczenia z art. 24 ust. 5 pkt 4 Pzp zostały
przewidziane w dwóch uprzednich przetargach organizowanych przez
Zamawiającego we wrześniu 2019 roku, a Odwołujący nie został z nich
wykluczony;
i) kary umowne wymienione przez
Zamawiającego w informacji o wykluczeniu
zostały nałożone na Odwołującego bezpodstawnie, brak orzeczenia sądowego
w którym zasądzono na rzecz Zamawiającego odszkodowanie od Odwołującego
ze względu na nienależyte wykonanie umowy, dodatkowo odstąpienie od umowy,
na które powołał się Zamawiający było bezskuteczne.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu:
1. u
nieważnienia czynności wykluczenia Odwołującego i odrzucenia jego oferty,
2. p
owtórzenia czynności badania i oceny ofert z uwzględnieniem oferty złożonej przez
Odwołującego,
3. d
okonania wyboru oferty Odwołującego jako najkorzystniejszej.
Ponadto Odwołujący wniósł o zasądzenie na jego rzecz od Zamawiającego kosztów
postępowania odwoławczego.
W uzasadnieniu odwołania Odwołujący wskazał m.in.:
W SIWZ Zamawiający określił m. in., że wykluczy wykonawców na podstawie art. 24 ust. 5
pkt 2 i 4 Pzp.
W celu wykazania braku podstaw do wykluczenia, wykonawcy mi
eli obowiązek złożyć wraz
z ofertą oświadczenie o niepodleganiu wykluczeniu stanowiące Załącznik nr 2 do SIWZ.
W p
ostępowaniu zostały złożone trzy oferty, przy czym oferta Odwołującego była najtańsza.
Do o
ferty Odwołującego załączone zostało wymagane oświadczenie o braku podstaw
do wykluczenia.
17 listopada 2020 roku Zamawiający poinformował wykonawców o wyborze oferty
najkorzystniejszej,
a także wykluczeniu z postępowania Odwołującego i odrzuceniu jego
oferty.
Jako podstawę prawną wykluczenia Zamawiający wskazał art. 24 ust. 1 pkt 16 Pzp
w zw. z art. 24 ust. 5 pkt 2 i 4 Pzp. W uzasad
nieniu faktycznym Zamawiający podkreślił,
iż Odwołujący wprowadził go w błąd przy przedstawiając informację, że nie podlegał
wykluczeniu na podstawie art. 24 ust. 5 pkt 2 i 4 Pzp.
Zamawiający wskazał ponadto
na
odstąpienie od umowy z 16 grudnia 2019 roku o numerze 2530.31.2019 dotyczącej
„oczyszczania terenów administrowanych przez ZDZIT w 2020 roku - Park Podzamcze, Park
Centralny”, z uwagi na przekroczenia dopuszczalnej wysokości łącznej kwoty kar umownych
nakładanych na wykonawcę za niewłaściwe wykonanie umowy. Dodatkowo Zamawiający
przedstawił
wykaz
not
księgowych
do
wybranych
umów
realizowanych
na rzecz
Zamawiającego przez Odwołującego.
Do wykluczenia na podstawie art. 24 ust. 1 pkt 16 Pzp, konieczne
byłoby wprowadzenie
Zamawiającego przez Odwołującego w błąd. Błąd taki musiałby być wynikiem podania,
na skutek
zamierzonego działania lub rażącego niedbalstwa Odwołującego, nieprawdziwych
informacji związanych ze przesłankami wykluczenia z postępowania.
Wszystkie
powyższe przesłanki w ocenie Odwołującego nie zostały wypełnione. Wszystkie
umowy określone w informacji o wykluczeniu realizowane były przez Odwołującego na rzecz
Zamawiającego. Zamawiający miał zatem pełną wiedzę, co do ich przebiegu, naliczenia kar
umownych i złożenia oświadczenia o odstąpieniu.
Odwołujący w oświadczeniu o braku podstaw do wykluczenia, podał informacje prawdziwe.
W
brew
twierdzeniu
Zamawiającego
przesłanki
do
wykluczenia
Odwołującego
z postępowania na podstawie art. 24 ust. 5 pkt 2 i 4 Pzp nie zachodziły.
We wrześniu 2019 roku Odwołujący brał udział w dwóch przetargach na oczyszczanie, gdzie
przewidziane zostały fakultatywne przesłanki wykluczenia z art. 24 ust. 5 pkt 2 i 5 Pzp.
Odwołujący nie został wykluczony z tych postępowań, a jego oferty zostały uznane
za najkorzystniejsze. B
rak było więc podstaw do uznania, iż Odwołujący aktualnie podlega
wykluczeniu.
Podstawą wykluczenia na mocy art. 24 ust 5 pkt 2 Pzp jest stwierdzenie przez
Zamawiającego, że wykonawca ubiegający się o zamówienie w sposób zawiniony naruszył
obowiązki zawodowe. Zgodnie z orzecznictwem Trybunału Sprawiedliwości poważne
naruszenie to naruszenie
, które ma większe znaczenie niż niedbałość w wykonywaniu
obowiązków lub niska jakość ich wykonania. Tym samym nieprawidłowe, niedokładne
lub niskie jakościowo wykonanie usługi lub jej części może ewentualnie świadczyć
o
niższych kompetencjach zawodowych danego wykonawcy, lecz nie jest automatycznie
równoważne z poważnym wykroczeniem.
W informacji dotyczącej wykluczenia, Zamawiający nie wykazał jakie konkretnie obowiązki
zawodowe naruszył Odwołujący. Zamawiający nie wskazał też, że naruszenie nastąpiło
z winy
Odwołującego, oraz że miało charakter poważny i podważało uczciwość
Odwołującego. Zamawiający nie dokonał analizy i badania okoliczności uzasadniających
wykluczenie na podstawie art. 24 ust 5 pkt 2 Pzp
, mimo ciążącego na nim obowiązku,
ograniczając się jedynie do wskazania kar umownych nałożonych na Odwołującego
i informacji
o odstąpieniu od umowy. Mając na względzie daleko idące konsekwencje
wykluczenia, Zam
awiający winien dochować szczególnej staranności przy sporządzaniu
uzasadnienia na okoliczność wykluczenia Odwołującego. Zamawiający nie wykazał zatem,
że ziściły się przesłanki do wykluczenia Odwołującego na podstawie art. 24 ust. 5 pkt 2 Pzp.
Zamawiający nie wykazał również przesłanek wykluczenia Odwołującego na podstawie
art. 24 ust. 5 pkt 4
Pzp. Zamawiający nie wskazał jakiej konkretnie umowy Odwołujący
nie wykonał lub nienależycie wykonał w istotnym stopniu oraz, że nastąpiło to z winy
Odwołującego. Zamawiający nie wskazał również, że doszło do rozwiązania umowy
lub zasądzenia odszkodowania. Wykluczenie Odwołującego z postępowania na podstawie
art. 24 ust. 5 pkt 4 Pzp
możliwe było jedynie w sytuacji kumulatywnego spełnienia wszystkich
okre
ślonych w przepisie przesłanek.
Umowa nr 2530.31.2019
na oczyszczanie terenów administrowanych przez ZDZIT w 2020
roku została zawarta między Odwołującym i Zamawiającym 16 grudnia 2019 roku. Przez
pierwsz
ych pięć miesięcy realizacja umowy przebiegała pomyślnie, Odwołujący wykonywał
świadczenie bez zarzutów i otrzymywał comiesięczne płatności od Zamawiającego.
Pod koniec lipca 2020 roku
Odwołującemu została doręczona nota księgowa na kwotę
zł wraz z „wykazem potrąceń z tytułu naruszeń standardów - miesiąc czerwiec 2020”.
Stanowisko Zamawiającego zaskoczyło Odwołującego, gdyż do tej pory Zamawiający nie
miał żadnych zastrzeżeń co do jego pracy. Przez cały czerwiec 2020 Zamawiający nie
zgłaszał Odwołującemu żadnych uwag, co do jakości świadczonych przez niego usług.
Co więcej informację o nieprawidłowościach w realizacji umowy Odwołujący otrzymał
dopiero miesiąc po zakończeniu okresu, w którym miały one wystąpić. W ocenie
Odwołującego prace zostały wykonane należycie, zaś ogólnikowy opis uchybień nie pozwolił
mu na
ustalenie, na czym w ocenie Zamawiającego polegały nieprawidłowości w realizacji
umowy.
Odwołujący nie zgodził się ze stanowiskiem Zamawiającego, odesłał notę księgową
bez księgowania i wniósł o udostępnienie mu dokumentacji fotograficznej wskazanych
w wykazie uchybień. Dokumentacja fotograficzna nie została jednak Odwołującemu
udostępniona.
Następnie, 30 września 2020 roku Odwołujący otrzymał kolejną notę księgową na kwotę
zł wraz z „wykazem potrąceń z tytułu naruszeń standardów - miesiąc lipiec 2020”.
Tym razem
informację o nieprawidłowościach w realizacji umowy Wykonawca otrzymał dwa
miesiące po zakończeniu okresu ich wykonania. Również w tym wypadku Odwołujący nie
zgodził się ze stanowiskiem Zamawiającego uznając, iż prace zostały wykonane poprawnie,
a
przez cały lipiec 2020 roku Zamawiający nie zgłaszał żadnych zastrzeżeń w tym zakresie.
O
gólnikowy opis uchybień nie pozwolił na ustalenie, na czym w ocenie Zamawiającego
polegały nieprawidłowości w realizacji umowy. Wykonawca odesłał notę księgową
bez księgowania i wniósł o „jasne i precyzyjne wskazanie, na czym polegały uchybienia
i jakie konkretnie prace
lub czynności w ocenie Zamawiającego Wykonawca nie wykonał
lub wykonał nienależycie”, jak również o sprecyzowanie lokalizacji uchybień i przesłanie
dokumentacji fotograficznej
sporządzonej podczas kontroli.
31 października 2020 roku (a więc niecałe 3 miesiące przez zakończeniem okresu realizacji
umowy), Odwołujący otrzymał oświadczenie o odstąpieniu przez Zamawiającego od umowy.
Jako pod
stawę odstąpienia Zamawiający wskazał § 11 ust. 1 pkt 1) lit. e) umowy -
„przekroczenie wysokości kar umownych nakładanych na wykonawcę za niewłaściwe
wykonanie umowy - poziomu 20% wynagrodze
nia brutto wynikającego z umowy”.
W odpowiedzi na stanowisko Zmaw
iającego, Odwołujący podkreślił, iż w jego ocenie prace
zostały wykonane należycie i brak był podstaw do naliczenia kar umownych.
Odwołujący wskazał ponadto na bezskuteczność ww. odstąpienia z uwagi na złożenie przez
Zamawiającego stosownego oświadczenia po upływie trzydziestodniowego terminu
przewidzianego do odstąpienia w umowie.
W związku z uznaniem odstąpienia za bezskuteczne, Odwołujący w dalszym ciągu
reali
zuje swoje świadczenie. Odwołujący w ciągu ostatnich dwóch tygodni otrzymał
od Zamawiającego dwa dodatkowe zlecenia w rejonie objętym umową.
Z kolei w ramach
umów na utrzymanie zieleni, które Odwołujący zawarł z Zamawiającym
pod koniec 2018 r. oraz w roku 2019 Odwołujący zobowiązany był wykonać na rzecz
Zamawiającego tzw. pierwsze po zimie koszenie mechaniczne traw na łącznej
powierzchni 1 210 558 m
. Zgodnie z postanowieniami
umownymi pierwsze koszenie miało
nastąpić w ciągu 15 dni od otrzymania zlecenia. Opóźnienie w realizacji umowy było
od
Odwołującego niezależne i było następstwem okoliczności, za które nie ponosił on winy.
Czynnikami niezależnymi od Odwołującego, a wpływającymi na czas wykonania przedmiotu
Um
ów były:
1. warunki atmosferyczne (ponad 50% dni deszczowych w dniach zleconych prac),
nieprawidłowe decyzje Zamawiającego, co do zbyt późnego terminu koszenia traw
(wysokość trawy była nawet siedmiokrotnie wyższa w porównaniu z poprzednimi
latami),
błędne decyzje Zamawiającego w zakresie obowiązku korowania terenu
stanowiącego skarpę.
Odwołujący terminowo rozpoczął koszenie traw, prace prowadzone były nieustannie,
zaś jedyne przerwy w ich realizacji podyktowane były opadami deszczu. Na piętnaście dni,
w ciągu których Odwołujący winien wykonać zlecone prace, wystąpiło aż osiem dni
deszczowych. Wystąpienie nawet niewielkich opadów powodowało konieczność odczekania
nawet kilku godzin do jej wyschnięcia, a w przypadku opadów ciągłych - całkowitego
zaprzestania prac w danym dniu. Koszenie mokrej trawy powoduje przede wszystkim
zwiększenie jej podatności na wiele chorób. Ponadto źdźbła trawy są pochylone
pod
wpływem ciężaru wody co powoduje nierówne koszenie, zaś wjazd kosiarek na mokrą
glebę powstanie kolein. W zaistniałej sytuacji Odwołujący zmuszony był wstrzymywać prace,
bowiem nie chciał się narazić na zniszczenie mienia Zamawiającego i na obowiązek
renowacji trawy na własny koszt.
Zamawiający jako strona odpowiedzialna za ustalenie prawidłowego harmonogramu
zleconych prac wyznaczył zbyt późny termin pierwszego koszenia traw, z uwagi na błędne
zabudżetowanie środków finansowych na ten cel, nie zaś faktyczną obiektywną potrzebę
rozpoczęcia takowych prac. W efekcie trawy osiągnęły wysokość nawet siedmiokrotnie
większą (z 15 cm na 1 metr wysokości), niż w latach poprzednich, co spowodowało znaczne
spowolnienie i utrudnienie pracy.
B
łędna była decyzja Zamawiającego o zleceniu Odwołującemu korowania części terenu
znajdującego się na skarpie. Z uwagi na duże nachylenie terenu, zabieg był bezcelowy,
a efekt
wizualny możliwy do osiągnięcia tylko przez chwilę. Odwołujący informował
Zamawiającego o powyższym fakcie. Silniejszy powiew wiatru lub opad deszczu sprawiał,
że kora natychmiast osuwała się ze skarpy, zalegając na okolicznych jezdniach, chodnikach
czy ścieżkach rowerowych. W efekcie Odwołujący kilkukrotnie bezskutecznie wykonywał
to samo zlecenie, dodatkowo musia
ł każdorazowo usuwać spływającą korę z chodników
czy jezdni.
Obowiązkiem Zamawiającego w trakcie realizacji zamówienia jest przede wszystkim
współdziałanie z wykonawcą, rozumiane w szczególności jako podejmowanie działań
niezbędnych do prawidłowego wykonania umowy. Przedstawiciele Odwołującego
pozostawali stale do dyspozycji Zamawiającego, a specyfika współpracy wymagała nawet
kilkukrotnych
spotkań dziennie. Mimo to wszystkie protokoły odbioru stanowiące podstawę
do naliczenia ww. kar
umownych zostały przekazane do podpisania Odwołującemu - jako
warunek zapłaty wynagrodzenia - dwa miesiące po faktycznym wykonaniu prac.
Poszczególne pozycje nie miały odzwierciedlenia w rzeczywistości i nie były weryfikowane
przez
Odwołującego. Zamawiający nie przedstawił również żadnej dokumentacji
fotograficznej potwierdzającej nienależyte wykonanie świadczenia.
W ramach um
ów na bieżącą kontrolę, konserwację i naprawę wyposażenia placów zabaw
zlokalizowanych na terenach będący w utrzymaniu ZDZIT w Olsztynie w 2019 i 2020 roku
Odwołujący zobowiązany był wykonać raz w roku impregnację drewnianych urządzeń
zabawowych
środkiem wskazanym przez Zamawiającego. Opóźnienia w realizacji prac
w 2019 roku wynikały z przyczyn niezależnych od Odwołującego i niezawinionych -
Zamawiający nie wskazał środków właściwych do impregnacji urządzeń zabawowych
na poszczególnych placach zabaw do czego był zobowiązany na mocy zawartej umowy.
W konsekwencji
Odwołujący uzyskał niezbędne informacje po upływie terminu realizacji
z
adania, co wpłynęło na możliwość terminowego wykonania prac. Zatem brak niezbędnego
współdziałania ze strony Zamawiającego spowodował opóźnienie w realizacji zadania.
W 2020 roku wykonanie umowy zostało wstrzymane na czas pandemii przez
Zamawiającego, mimo, że większość prac mogła być kontynuowana (np. naprawy placów,
konserwacje, mycie po zimie
). Odwołujący nie otrzymał za te miesiące wynagrodzenia
i zmuszony był utrzymywać zaplecze kadrowe. Odwołujący równolegle dostał szereg
„zaległych” zadań, które z uwagi na szczyt sezonu i obecność dzieci na placach zabaw nie
były możliwe do wykonania w tak krótkim czasie. Wskazane w informacji o wykluczeniu kary
umowne za październik 2020 roku nie zostały Odwołującemu doręczone, zatem nie był
on
w stanie ustosunkować się do nich merytorycznie.
W odniesieniu do kar za lipiec 2020 roku, z uwagi na
nieprzekazanie przez Zamawiającego
dokumentacji fotograficznej,
Odwołujący wskazał, że nie może zająć stanowiska
w tej kwestii.
Kary umowne wymienione p
rzez Zamawiającego w informacji o wykluczeniu zostały
nałożone na Odwołującego bezpodstawnie. Brak przy tym orzeczenia sądowego, w którym
ze względu na nienależyte wykonanie umowy zasądzono by na rzecz Zamawiającego
odszkodowanie od
Odwołującego.
6 grudni
a 2020 r. Odwołujący złożył pismo procesowe na poparcie dotychczasowej
argumentacji oraz załączył do niego kopie kilkudziesięciu dokumentów na potrzebę
wykazania
sposobu realizacji przez Odwołującego zadań na rzecz Zamawiającego.
Odwołujący wniósł o przeprowadzenie dowodu z dokumentów oraz fotografii załączonych
do pism procesowych oraz złożonych w toku rozprawy.
7 grudnia 2020
r. Zamawiający złożył pisemną odpowiedź na odwołanie i wniósł
o oddalenie odwołania. Zamawiający wskazał m.in.:
Zamawiający nie zgodził się z argumentacją Odwołującego, jakoby ten nie mógł wprowadzić
Zamawiającego w błąd w rozumieniu art. 24 ust. 1 pkt 16 Pzp. Zamawiający posiadał
rozbudowaną strukturę organizacyjną, co oznaczało, że nadzorem nad realizacją zawartych
umów zajmowały się odpowiednie wydziały merytoryczne, natomiast postępowaniem
o udzielenie zamówienia publicznego - Wydział Zamówień Publicznych. Wiedzę na temat
przesłanek do wykluczenia wykonawców Zamawiający w pierwszej kolejności pozyskiwał
z oświadczeń składanych przez tychże wykonawców w toku postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego.
Odwołujący, po złożeniu oferty w przedmiotowym postępowaniu, złożył Zamawiającemu
ofertę w innym postępowaniu, gdzie złożył oświadczenie w zakresie tzw. samooczyszczenia
(art. 24 ust. 8 Pzp
), wskazując tam szereg zmian o charakterze organizacyjnym, które miały
spowodować w przyszłości usprawnienie realizacji umów przez Odwołującego.
Zamawiający wykluczając Odwołującego z postępowania przedstawił listę kar umownych,
które zostały nałożone na Odwołującego w trakcie realizacji zamówień na jego rzecz.
Zamawiający, w toku realizacji zamówień, każdorazowo musiał kierować znaczne środki
osobowe do nadzoru nad sposobem realizacji umowy przez
Odwołującego. Zamawiający nie
po to wyb
rał do realizacji zadań profesjonalnego wykonawcę by później, w każdym miesiącu
wska
zywać mu oczywiste przypadki nienależytego wykonania umowy. Co więcej,
z korespondencji z
Odwołującym wynikało, że Odwołujący tego właśnie oczekiwał, jakby
bez czynności kontroli nie wiedział co ma robić.
W ocenie Zamawiającego, lista przypadków nienależytego wykonania zamówień przez
Odwołującego była tak długa, że świadczyła o zawinionym, poważnym naruszeniu
obowiązków zawodowych, co podważyło uczciwość Odwołującego.
Odwołujący zakwestionował fakt, iż w stosunku do niego zaszły przesłanki do wykluczenia
z postępowania, o których mowa w art. 24 ust. 5 pkt 4 Pzp. Zamawiający z winy
Odwołującego odstąpił od umowy nr 2530.31.2019. Z uwagi na bogatą korespondencję
pomiędzy stronami, Zamawiający wskazał, że podtrzymuje swoje stanowisko wynikające
z pism kierowanych do
Odwołującego, które zostały złożone jako dowody w toku rozprawy
przez Krajową Izbą Odwoławczą. Zamawiający w szczególności wskazał na pismo
z 23 listopada 2020 r. (U
O.460.423.2020) i podniósł, że ponowne przywoływanie
tam zamieszczonych argumentów nie wydaje się konieczne, gdyż byłoby to powielenie
treści, które Odwołujący już zna.
Zdaniem Zamawiającego Odwołujący przyjął taktykę kwestionowania przypadków
nakładania kar umownych, co prawdopodobnie prowadzić miało do zakwestionowania
skuteczności odstąpienia od umowy (§ 11 ust. 1 pkt 1 lit. e).
Zamawiający jest związany treścią oświadczenia o odstąpieniu od umowy, nie zaś podaną
podstawą odstąpienia. Zgodnie z utrwaloną linią orzeczniczą sądów powszechnych, jeśli
strona kontraktu złożyła oświadczenie o odstąpieniu od umowy, jego skuteczność
rozpatrywana jest przez pryzmat wszystkich możliwych przesłanek do odstąpienia
(umownych oraz kodeksowych). Zamawiający wskazał, że niezależnie od nakładanych kar
umownych, każdy przejaw nienależytego wykonania umowy przez Odwołującego stanowił
przesłankę do odstąpienia od umowy (§ 11 ust. 1 pkt 1 lit. f).
W ocenie Zamawiającego, powyższe okoliczności świadczyły o tym, że, Odwołujący,
z przyczyn leżących po jego stronie, nienależycie wykonał w istotnym stopniu wcześniejszą
umowę w sprawie zamówienia publicznego, tj. Umowę nr 2530.31.2019, co doprowadziło
do odstąpienia od niej przez Zamawiającego.
Zamawiający wniósł o przeprowadzenie dowodu z:
przesłuchania świadków - panów S.S. i J.W.
dokumentów i wydruków fotografii złożonych w toku posiedzenia niejawnego
z udziałem stron oraz w toku rozprawy.
Uwzględniając dokumentację z przedmiotowego postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego, w tym treść ogłoszenia o zamówieniu, treść SIWZ,
jak również biorąc pod uwagę oświadczenia i stanowiska Stron złożone podczas
rozprawy, Izba zważyła, co następuje:
Izba ustaliła, że Odwołującemu, w świetle przepisu art. 179 ust. 1 Pzp, stanowiącego,
że „Środki ochrony prawnej określone w niniejszym dziale przysługują wykonawcy,
uczestnikowi konkursu, a także innemu podmiotowi, jeżeli ma lub miał interes w uzyskaniu
danego zamówienia oraz poniósł lub może ponieść szkodę w wyniku naruszenia
przez
zamawiającego przepisów niniejszej ustawy”, przysługiwało uprawnienie do wniesienia
odwołania.
Mając na uwadze powyższe Izba merytorycznie rozpoznała złożone odwołanie, uznając,
że zasługuje ono na uwzględnienie.
Zgodnie z Rozdziałem VI SIWZ: „z postępowania o udzielenie zamówienia zamawiający
wykluczy wykonawcę w stosunku do którego zachodzi którakolwiek z okoliczności, o których
mowa w art. 24 ust. 1 pkt. 12 - 23 ustawy Pzp oraz art. 24 ust. 5 pkt 1 - 2 i 4 ustawy Pzp
”.
W postępowaniu złożone zostały trzy oferty. 18 listopada 2020 r. Zamawiający poinformował
o wyborze, jako najkorzystniejszej w postępowaniu, oferty złożonej przez wykonawcę
Eurobet Sp. z o.o. z siedzibą w Olsztynku. W tym samym dniu Zamawiający poinformował
Odwołującego o wykluczeniu go z postępowania na podstawie art. 24 ust. 1 pkt 16 Pzp
w związku z art. 24 ust. 5 pkt 2 i 4 Pzp. W uzasadnieniu czynności o wykluczeniu
Odwołującego z postępowania Zamawiający wskazał:
„Wykonawca wraz z ofertą złożył oświadczenie dotyczące przesłanek wykluczenia
wskazujące, że nie podlega wykluczeniu na podstawie art. 24 ust. 5 pkt 2 i 4 ustawy Pzp.
Stwierdza się, te wykonawca wprowadził zamawiającego w błąd przy przedstawieniu
powyższej informacji, że nie podlega wykluczeniu na podstawie art. 24 ust. 5 pkt 2 i 4 ustawy
Pzp. Na dowód tego przedstawia się następujące informacje:
dnia 30.09.2020 r. Zamawiający odstąpił od umowy zawartej 16.12.2019 r.
nr 2530.31.2019 dotyczącej „Oczyszczania terenów administrowanych przez ZDZiT
w 2020 roku
— Park Podzamcze, Park Centralny".
Powodem odstąpienia Jest przekroczenie wysokości kar umownych nakładanych
na wykonawcę za niewłaściwe wykonanie umowy poziomu 20% wynagrodzenia
brutto wynikającego z umowy. Jednocześnie zobowiązano wykonawcę do zapłacenia
kary umownej w w
ysokości 20% wynagrodzenia brutto za odstąpienie od umowy
z winy wykonawcy
(...)”.
W drugim punkcie informacji o wykluczeniu Zamawiający przedstawił tabelaryczny „wykaz
wystawionych not księgowych do wybranych umów”. Pierwsza kolumna tabeli to określenie
wykonawcy, którego dotyczyły noty księgowe, tj. Odwołującego. W drugiej wymienione
zostały umowy, których dotyczyły te noty. W trzeciej kolumnie określone zostały przyczyny
wystawienia not, a w czwartej wpisano odpowiednio kwoty tych not. Ostatnia kolumna
–
„Uwagi” - zawierała sygnatury pism, którymi Zamawiający informował Odwołującego
o wystawieniu kolejnych not księgowych.
Uzasadnienie
przyczyn wystawienia ww. not księgowych (w trzeciej kolumnie tabeli) było
bardzo zwięzłe i sprowadzało się do następujących rodzajów naruszeń:
niewykonane prace ryczałtowe (impregancja),
opóźnienie w usunięciu wad stwierdzonych przy odbiorze,
brak należytej pielęgnacji,
4. nieterminowe wykonanie prac,
opóźnienie w zakończeniu prac,
opóźnienie w usunięciu wad oraz opóźnienia w zakończeniu prac,
opóźnienie w usunięciu wady.
Łączna wartość naliczonych przez Zamawiającego kar umownych to 442 262,88 zł.
W punkcie 3 informacji o wykluczeniu Odwołującego z postępowania Zamawiający wskazał:
„Zamawiający w dniu 02.03.2020 r. zawarł z wykonawcą umowę nr 2520.8.2020 „Bieżąca
kontrola, konserwacja i naprawy wyposażenia placów zabaw i siłowni plenerowych będących
w utrzymaniu ZDZiT w Olsztynie w 2020 r.
W czasie trwania ww. umowy naliczono Wykonawcy 6 kar umownych za niewykonanie
zgodnie z
umowa prac ryczałtowych - w (za miesiąc czerwiec) i październiku (za okres lipiec-
po
łowa października) br.
Poniżej przedstawiono przedmiotowe kary umowne:
Lipiec:
a) za niedostarczenie w wyznaczonym w umowie terminie formularza regularne
kontrole przez ogl
ędziny (511, 95 brutto),
b)
za czynności związanych z utrzymaniem stref bezpieczeństwa (3 993,21 zł),
c)
za niewakowanie czynności związanych z drobnymi naprawami urządzeń
(5 802,10 zł).
Październik:
a) za niedostarczanie w wyznaczonym w umowie terminie formularza regularne
kontrole przez oględziny (2 628,01 brutto),
b)
za niewykonywanie czynności związanych z utrzymaniem stref bezpieczeństwa
(8 020,55 zł),
c)
za niewykonywanie czynności związanych z drobnymi naprawami urządzeń
(23 379,05 zł)”.
Ponadto Zamawiający zawarł w ww. informacji zwięzłe uzasadnienie prawne wykluczenia
Odwołującego, które sprowadzało się do przytoczenia dyspozycji art. 24 ust. 1 pkt 16 Pzp,
art. 24 ust. 5 pkt 2 Pzp i art. 24 ust. 5 pkt 4 Pzp.
Wobec ustalonego stanu faktycznego w ocenie Izby cz
ynność wykluczenia Odwołującego
z p
ostępowania była nieprawidłowa i nieuzasadniona.
Zamawiający uznał, że Odwołujący podlegał wykluczeniu na podstawie art. 24 ust. 1
pkt 16 Pzp ze względu na złożenie przez Odwołującego oświadczenia o niepodleganiu
wykluc
zenia z postępowania. W ocenie Zamawiającego Odwołujący podlegał wykluczeniu
z postępowania, zatem oświadczenie było nieprawdziwe i wprowadzało Zamawiającego
w błąd.
Art. 24 ust. 1 pkt 16 Pzp nakazuje wykluczenie z postępowania wykonawcy, który w wyniku
zamierzonego działania lub rażącego niedbalstwa wprowadził zamawiającego w błąd przy
przedstawieniu informacji, że nie podlega wykluczeniu, spełnia warunki udziału
w postępowaniu lub obiektywne i niedyskryminacyjne kryteria, zwane dalej „kryteriami
selek
cji”, lub który zataił te informacje lub nie jest w stanie przedstawić wymaganych
dokumentów. Nie budzi jednak wątpliwości, że obowiązkiem zamawiającego
w postępowaniu jest przeprowadzenie procedury oceny spełniania przez wykonawców
warunków udziału w postępowaniu, co jest równoznaczne z weryfikacją tego rodzaju
oświadczeń. Zgodnie z ugruntowanym orzecznictwem Krajowej Izby Odwoławczej nie
jest uprawnione utożsamianie niewykazania spełniania warunków udziału w postępowaniu
z zaistnieniem podstaw do wyklu
czenia wykonawcy z postępowania określonych
w art. 24 ust. 1 pkt 16 i 17 Pzp. Tym samym
złożenie oświadczenia o spełnianiu warunków
udziału w postępowaniu przy jednoczesnym niewykazaniu spełniania tych warunków nie jest
traktowane jako wprowadzenie zamawi
ającego w błąd. Zatem złożenie (nawet obiektywnie
nieprawdziwego)
oświadczenia o niepodleganiu wykluczeniu z postępowania nie może być
samoistną podstawą do wykluczenia wykonawcy z postępowania na podstawie art. 24 ust. 1
pkt 16 i 17 Pzp.
Kolejną z podstaw prawnych wykluczenia Odwołującego z postępowania wskazanych
przez Zamawiającego był art. 24 ust. 5 pkt 2 Pzp, zgodnie z którym zamawiający może
wykluczyć wykonawcę który w sposób zawiniony poważnie naruszył obowiązki zawodowe,
co podważa jego uczciwość, w szczególności gdy wykonawca w wyniku zamierzonego
działania lub rażącego niedbalstwa nie wykonał lub nienależycie wykonał zamówienie,
co zamawiający jest w stanie wykazać za pomocą stosownych środków dowodowych.
Przytoczony przepis w szczegółowy sposób określa przesłanki, które mogą prowadzić
do wykluczenia wykonawcy z postępowania – poważne naruszenie obowiązków
zawodowych prowadzące do podważenia uczciwości wykonawcy, przy czym obowiązkiem
zamawiającego jest udowodnienie, że:
naruszenie obowiązków zawodowych przez wykonawcę było poważne,
doszło do podważenia uczciwości wykonawcy,
między poważnym naruszeniem obowiązków zawodowych wykonawcy, a utratą
wiarygodności wykonawcy (podważeniem uczciwości) istniał związek przyczynowo-
skutkowy.
Przesłanki określone w art. 24 ust. 5 pkt 2 Pzp muszą zaistnieć kumulatywnie, dopiero wtedy
możliwe jest wykluczenie wykonawcy z postępowania na podstawie ww. przepisu.
Tymczasem Zamawiający nie udowodnił zaistnienia żadnej z powyższych przesłanek,
ani nawet nie wskazał na ich zaistnienie w uzasadnieniu wykluczenia Odwołującego
z postępowania. Zamawiający nie podjął również choćby próby stosownej inicjatywy
dowodowej w toku rozprawy przed Krajową Izbą Odwoławczą.
W konsekwencji powyższych ustaleń Izba uznała, że wykluczenie Odwołującego
z postępowania na podstawie art. 24 ust. 1 pkt 16 i art. 24 ust. 5 pkt 2 Pzp było
bezpodstawne.
W świetle zgromadzonego materiału dowodowego szczególnej analizy wymagała ocena
prawidłowości wykluczenia Odwołującego z postępowania na podstawie art. 24 ust. 5
pkt 4 Pzp, zgodnie z którym z postępowania o udzielenie zamówienia zamawiający może
wykluczyć wykonawcę który, z przyczyn leżących po jego stronie, nie wykonał albo
nienależycie wykonał w istotnym stopniu wcześniejszą umowę w sprawie zamówienia
publicznego lub umowę koncesji, zawartą z zamawiającym, o którym mowa w art. 3 ust. 1
pkt 1-
4, co doprowadziło do rozwiązania umowy lub zasądzenia odszkodowania.
Zgodnie z przytoczonym przepisem
Odwołujący podlegałby wykluczeniu z postępowania
jeżeli:
z przyczyn leżących po jego stronie nie wykonał wcześniejszej umowy na rzecz
zamawiającego w rozumieniu Pzp albo wykonał taką umowę w istotnym stopniu
nienależycie,
ww. nieprawidłowości skutkowały rozwiązaniem umowy lub zasądzeniem
odszkodowania.
Okoli
cznością bezsporną jest, że nie doszło do zasądzenia od Odwołującego żadnego
odszkodowania na rzecz Zamawiającego.
Jedyną umową zawartą między Odwołującym, a Zamawiającym, która została rozwiązana
była Umowa z 16 grudnia 2019 r. nr 2530.31.2019 na „Oczyszczania terenów
administrowanych przez ZDZiT w 2020 roku
— Park Podzamcze, Park Centralny”. Izba
przeprowadziła dowód z przedmiotowej umowy i uznała, że jej rozwiązanie nie może zostać
uznane za
prawidłową podstawę faktyczną do wykluczenia Odwołującego z postępowania
w oparciu o art. 24 ust. 5 pkt 4 Pzp.
Zgodnie z § 11 ust. 1 Umowy nr 2530.31.2019:
„Oprócz przypadków wymienionych w przepisach Kodeksu cywilnego stronom przysługuje,
prawo odstąpienia od umowy w następujących sytuacjach:
Zamawiającemu przysługuje prawo do odstąpienia od umowy w razie:
a)
w przypadku nie wykonania lub nienależytego wykonania przedmiotu
zamówienia - odstąpienie od umowy nastąpi z winy Wykonawcy,
b)
W razie zaistnienia istotnej zmiany okoliczności powodującej, że wykonanie
umowy nie le
ży w interesie publicznym, czego nie można było przewidzieć
w chwili jej zawarcia. Zamawiający może odstąpić od umowy w terminie
30 dni od dnia powzięcia wiadomości o tych okolicznościach. W takim
przypadku Wykonawca może żądać wyłącznie wynagrodzenia należnego
z tytułu wykonania części umowy.
c)
gdy zostanie złożony wniosek o ogłoszenie upadłości lub rozwiązanie firmy
Wykonawcy,
d)
gdy zostanie wydany nakaz zajęcia całego majątku Wykonawcy,
e) w przypadku, gdy suma kar umownych przekroczy 20%
wartości brutto
umowy,
f)
stwierdzenia przez Zamawiającego nienależytego wykonania umowy przez
Wykonawcę”.
Izba przeprowadziła dowód z pisma Zamawiającego z 30 września 2020 r. skierowanego
do Odwołującego, w którym Zamawiający poinformował o odstąpieniu od ww. Umowy.
W treści tego pisma Zamawiający wskazał:
„Dotyczy: Odstąpienia od umowy dotyczącej oczyszczania Parku Centralnego i Parku
Podzamcze w 2020 r. nr 2530.31.2019.
Zarząd Dróg, Zieleni i Transportu w Olsztynie informuje, że zgodnie z § 11 ust. 1 pkt 1) lit e)
odstępuje od ww. umowy z dniem 31.10.2020 r. Powodem odstąpienia jest przekroczenie
wysokości kar umownych nakładanych na wykonawcę za niewłaściwe wykonanie umowy,
poziomu 20% wynagrodzenia brutto wynikającego z umowy”.
Przytoczona treść pisma nie budzi wątpliwości, co do przyczyn odstąpienia Zamawiającego
od umowy: Zamawiający powołał się na wypełnienie przesłanki uprawniającej
go do odstąpienia od umowy „w przypadku, gdy suma kar umownych przekroczy
wartości brutto umowy”. Co szczególnie istotne dla oceny zgodności z prawem
wykluczenia Odwołującego na podstawie art. 24 ust. 5 pkt 4 Pzp, była to jedyna podstawa
odstąpienia przez Zamawiającego od Umowy nr 2530.31.2019. Tym samym na moment
złożenia oświadczenia o odstąpieniu od umowy z Odwołującym, Zamawiający nie stwierdził
wypełnienia przesłanki:
nie wykonania lub nienależytego wykonania przedmiotu zamówienia (§ 11 ust. 1 pkt 1
lit. a umowy),
stwierdzenia przez Zamawiającego nienależytego wykonania umowy przez
Wykonawcę (§ 11 ust. 1 pkt 1 lit. f umowy).
Prz
esłanki określone w § 11 ust. 1 umowy wprowadziły wyraźne rozróżnienie podstaw
do odstąpienia od umowy związanych z nienależytym wykonywaniem świadczenia oraz
przekroczenia
dwudziestoprocentowego
progu
kar
umownych.
Wskazanie
przez
Zamawiającego w oświadczeniu o odstąpieniu od umowy wyłącznie przesłanki z § 11 ust. 1
pkt 1 lit. e umowy przy braku wskazania przesłanek z § 11 ust. 1 pkt 1 lit. a lub f prowadzi
do oczywistego wniosku, że odstąpienie od umowy nie nastąpiło na skutek nienależytej
realizacji umowy nr 2530.31.2019 przez
Odwołującego. Jest to ustalenie o tyle istotne,
że przesłanki z § 11 ust. 1 pkt 1 lit. a oraz f wprost korespondują z dyspozycją art. 24 ust. 5
pkt 4 Pzp.
Wobec powyższego odstąpienie od Zamawiającego od Umowy nr 2530.31.2019 nie może
stanowić podstawy faktycznej do wykluczenia Odwołującego z postępowania na podstawie
art. 24 ust. 5 pkt 4 Pzp.
Za przyczynę uzasadniającą wykluczenie Odwołującego na podstawie art. 24 ust. 5 pkt 4
Pzp nie mogą też zostać uznane wymienione w informacji o wykluczeniu noty księgowe
i kary umowne. Sam fakt nałożenia kar umownych na wykonawcę realizującego umowę
nie musi automatycznie oznaczać, że umowa realizowana jest nienależycie. Żadna z not
księgowych i kar umownych wymienionych w informacji o wykluczeniu Odwołującego
z postępowania nie stanowiła przyczyny odstąpienia od którejkolwiek z umów realizowanych
przez Odwołującego. Ponadto podkreślenia wymaga, że Zamawiający w żaden sposób nie
uzasadnił w jaki sposób kary umowne i noty księgowe doprowadziły do decyzji o wykluczeniu
Odwołującego z postępowania. Twierdzenie Zamawiającego wyrażone w toku rozprawy,
że wystarczające było wskazanie sygnatur pism, którymi Odwołujący był informowany
o nakładaniu na niego kolejnych kar umownych jest nieprawidłowe. W przypadku czynności
tak doniosłej dla wykonawcy jak wykluczenie go z postępowania obowiązkiem
zamawiającego jest staranne uzasadnienie dokonanej czynności. Obowiązek ten wynika
przede wszystkim z dyspozycji art. 7 ust. 1 Pzp.
Biorąc pod uwagę, że Zamawiający
wykluczył Odwołującego z postępowania na podstawie art. 24 ust. 5 pkt 2 i 4 Pzp, a zatem
z przyczyn, które mogą prowadzić do faktycznej eliminacji wykonawcy z rynku, niedbałe
i lakoniczne uzasadnienie wykluczenia uznać należy za szczególnie naganne.
Izba przeprowadziła dowód z not księgowych wraz z korespondencją związaną z tymi notami
i uznała, że wbrew stanowisku Zamawiającego, Odwołujący nie był w wystarczający sposób
informowany o przyczynach nakładanych na niego kar umownych. Zamawiający informował
Odwołującego o stwierdzonych nieprawidłowościach, przy czym co najmniej kilkukrotnie
wprost odmówił Odwołującemu dostępu do dokumentacji fotograficznej mającej potwierdzać
stwierdzenie określonych nieprawidłowości. Ustalenie to tym bardziej przeczy stanowisku
Zamawiającego, jakoby wskazanie sygnatur kierowanych do Odwołującego pism miało
stanowić wystarczające uzasadnienie czynności wykluczenia.
Biorąc pod uwagę powyższe Izba orzekła jak w sentencji.
Izba przeprowadziła dowód z:
1. Umowy z 16 grudnia 2019 r. nr 2530.31.2019 na
„Oczyszczania terenów
administrowanych przez ZDZiT w 2020 roku
— Park Podzamcze, Park Centralny”,
pisma Zamawiającego z 30 września 2020 r. skierowanego do Odwołującego,
w którym Zamawiający poinformował o odstąpieniu od Umowy z 16 grudnia 2019 r.
nr 2530.31.2019,
not księgowych wraz z korespondencją związaną z tymi notami.
Pozostałe wnioski dowodowe, w tym wniosek Zamawiającego o przesłuchanie świadków
Izba oddaliła na podstawie art. 190 ust. 6 Pzp.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 ustawy
Prawo zamówień publicznych, stosownie do wyniku postępowania, z uwzględnieniem
przepisów rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i
sposobu pobierania wpisu od o
dwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz.U. z 2018 r. poz. 972).
…..............................………………………..……………