KIO 3100/20
Sygn. akt: KIO 3100/20
POSTANOWIENIE
z dnia 17 grudnia 2020 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodniczący: Emilia Garbala
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym bez
udziału stron w dniu 17 grudnia 2020 r.
odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 26 listopada 2020 r.
przez wykonawcę JM Data sp. z o.o. sp.k., ul. Trakt Lubelski 233, 04-667 Warszawa,
w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego: Politechnika Warszawska, Plac
Politechniki 1, 00-661 Warszawa,
z ud
ziałem wykonawcy MAK sp. z o.o., ul. Kozacka 3, 87-100 Toruń, zgłaszającego
przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego,
postanawia:
1. umarza
postępowanie odwoławcze,
2. nakazuje zwrot z rachunku bankowe
go Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz wykonawcy
JM Data sp. z o.o. sp.k., ul. Trakt Lubelski 233, 04-667 Warszawa, kwoty 13 500
,00 zł
(słownie: trzynaście tysięcy pięćset złotych zero groszy), stanowiącej 90% uiszczonego
wpisu.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 200
4 r. Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1843 ze zm.) na niniejsze postanowienie w terminie
7 dni od dnia jego doręczenia przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
O
dwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przew
odniczący:
……..…....…………
KIO 3100/20
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający – Politechnika Warszawska, Plac Politechniki 1, 00-661 Warszawa, prowadzi
w trybie przetargu nieograniczonego, postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego
pn. „Dostawa materiałów eksploatacyjnych do drukarek i urządzeń wielofunkcyjnych dla
jednostek PW
”, numer referencyjny: ZP.D.SE.7.2020. Ogłoszenie o zamówieniu zostało
opublikowane w
Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej w dniu 24.07.2020 r., nr 2020/S
W dniu 26.11.2020 r.
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęło odwołanie,
w którym wykonawca JM Data sp. z o.o. sp.k., ul. Trakt Lubelski 233, 04-667 Warszawa
(dalej: „odwołujący”) zarzucił zamawiającemu naruszenie:
1) art. 89 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 87 ust.
1 ustawy Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z
poz. 1843 ze zm.), zwanej dalej: „ustawą Pzp”, poprzez bezzasadne odrzucenie
oferty o
dwołującego i zaniechanie wyjaśnienia jego oferty w zakresie dotyczącym pozycji
123 formularza asortymentowo-cenowego, ewentualnie naruszenie art. 89 ust. 1 pkt 2
w zw. z art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp poprzez bezzasadne odrzucenie oferty
o
dwołującego i zaniechanie poprawienia omyłki w pozycji 123 ww. formularza,
2) art. 89 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp poprzez bezzasadne odrzucenie
oferty o
dwołującego i zaniechanie poprawienia omyłki w pozycji 411 formularza
asortymentowo - cenowego na podstawie art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp, ewentualnie
naruszenie art. 89 ust. 1 pkt 2 w zw. z 87 ust. 1 i 87 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp poprzez
bezzasadne odrzucenie oferty o
dwołującego i zaniechanie wyjaśnienia jego oferty
w zakresie dotyczącym pozycji 411 ww. formularza.
W związku z powyższym odwołujący wniósł o nakazanie zamawiającemu:
unieważnienia czynności odrzucenia oferty odwołującego,
wyjaśnienia oferty odwołującego w zakresie dotyczącym pozycji 123 formularza
asortymentowo-cenowego, ewentualnie poprawienia
omyłki w pozycji 123 tego formularza
na podstawie art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp,
3) poprawienia w ofercie o
dwołującego omyłki w pozycji 411 formularza asortymentowo-
cenowego na podstawie art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp, ewentualnie wezwania do
wyjaśnienia treści oferty w pozycji 411 ustawy Pzp.
Pismem z dnia 30.11.2020 r. wykonawca MAK sp. z o.o., ul. Kozacka 3, 87-100
Toruń, zgłosił przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego.
KIO 3100/20
Pismem z dnia 16.12.2020 r., przed otwarciem wyznaczonego na 18.12.2020 r.
posiedzenia, odwo
łujący oświadczył, że:
odwołanie zawierało brak formalny polegający na załączeniu do odwołania kopii
pełnomocnictwa dla osoby podpisującej odwołanie, do którego uzupełnienia
odwołujący nie został wezwany,
cofa odwołanie na wypadek, gdyby uznano, że nie zawiera ono braków formalnych.
W związku z powyższym oświadczeniem odwołującego, Izba stwierdziła, że odwołanie nie
zawiera braków formalnych (trudno zresztą, żeby „załączenie” jakiegoś dokumentu mogło
stanowi jego „brak”) i przyjęła oświadczenie odwołującego o cofnięciu odwołania.
W tym samym dniu, tj. w dniu 16.12.2020 r., do Prezesa KIO wpłynęło pismo
zamawiającego, w którym zamawiający oświadczył, że uwzględnia odwołanie w całości.
Do ww. pisma nie dołączono pełnomocnictwa dla osoby je podpisującej.
Niezależnie od kwestii umocowania do podpisania ww. pisma zamawiającego, należy
zauważyć, że skutki uwzględnienia odwołania mogą dotyczyć tylko odwołania istniejącego
prawnie, nie mogą natomiast dotyczyć odwołania, które zostało cofnięte. Tym samym
w niniejszej sprawie Izba, zgodnie z art. 187 ust. 8 ustawy Pzp,
stwierdziła, że postępowanie
odwoławcze podlega umorzeniu z uwagi na cofnięcie odwołania. Powyższe stanowisko
potwierdza orzeczenie Izby w sprawie o sygn. akt
2467/12, w którym stwierdzono: „Złożenie
oświadczenia przez Odwołującego o wycofaniu odwołania wywołuje skutek w postaci
umorzenia postępowania odwoławczego, natomiast dla wywołania skutku oświadczenia
Zamawiającego o uwzględnieniu w całości zarzutów w odwołaniu, przy zgłoszeniu
przystąpienia do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego, konieczne jest
złożenie oświadczenia przez tego uczestnika o braku sprzeciwu, lub upływ terminu na jego
złożenie. W tych okolicznościach pierwszym oświadczeniem wywołującym od razu skutki dla
postępowania odwoławczego było oświadczenie Odwołującego o wycofaniu odwołania”.
Uwzględniając art. 187 ust. 8 zdanie 2 ustawy Pzp skład orzekający Izby postanowił
z
wrócić na rzecz odwołującego 90% kwoty uiszczonego wpisu.
Przewo
dniczący: ……..…....…………………