Sygn. akt KIO 3147/20
WYROK
z dnia 21 grudnia 2020 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Magdalena Grabarczyk
Protokolant: Konrad Wyrzykowski
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 21 grudnia 2020 r.
w Warszawie odwołania wniesionego
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 30 listopada 2020 r. przez wykonawcę
ERBUD S.A. w Warszawie
w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego Komendę
Stołeczną Policji w Warszawie
przy udziale wykonawcy
Przedsiębiorstwo Budownictwa Ogólnego "Kartel" S.A. w
Jędrzejowie zgłaszającego swoje przystąpienie do udziału w postępowaniu odwoławczym po
stronie zamawiającego
orzeka:
1. oddala
odwołanie;
2. kosztami postępowania obciąża ERBUD S.A. w Warszawie i zalicza w poczet kosztów
p
ostępowania odwoławczego kwotę 20.000 zł 00 gr (słownie: siedem tysięcy pięćset złotych
zero groszy) uiszczoną przez ERBUD S.A. w Warszawie tytułem wpisu od odwołania.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1843 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od dnia
jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: ………………………
Sygn. akt KIO 3147/20
Uzasadnienie
Zamawiający – Komenda Stołeczna Policji w Warszawie – prowadzi w trybie
przetargu nieograniczonego na podstawie ustawy z dnia 29 stycznia 2004 roku - Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1843 ze zm.), dalej jako: „PZP” lub „Pzp”
postępowanie o udzielenie zamówienia, którego przedmiotem jest budowę nowej siedziby
Komendy Powiatowej Policji w Mińsku Mazowieckim, przy ul. Jana Łupińskiego 42.
Ogłoszenie o zamówieniu opublikowane zostało w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej 11
września 2020 r. pod numerem 470877 – 2020. Wartość zamówienia jest większa niż kwota
wskazana w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 Pzp.
30 listopada 2020 r. wykonawc
a ERBUD S.A. w Warszawie wniósł odwołanie w
związku z ponownym wezwaniem go przez zamawiającego do złożenia wyjaśnień w trybie
art. 90 ust. 1 Pzp. Zachowany został termin ustawowy i obowiązek przekazania
zamawiającemu kopii odwołania.
Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie:
art. 90 ust. 1 PZP (a ewentualnie art. 87 ust. 1 PZP) przez uzupełniające wezwanie
ERBUD S.A. do udzielenia wyjaśnień w przedmiocie rażąco niskiej ceny mimo braku
podstaw do wystosowania takiego wezwania;
art. 90 ust. 1a PZP w zw. z art. 90 ust. 1 PZP przez uzupełniające wezwanie ERBUD
S.A. do udz
ielenia wyjaśnień w przedmiocie rażąco niskiej ceny mimo braku podstaw
do wystosowania takiego wezwania;
art. 7 ust. 1 PZP przez uzupełniające wezwanie ERBUD S.A. do udzielenia wyjaśnień
w przedmiocie rażąco niskiej ceny mimo braku podstaw do wystosowania takiego
wezwania;
art. 90 ust. 1 PZP (a ewentualnie art. 87 ust. 1 PZP) przez wezwanie ERBUD S.A. do
udzielenia wyjaśnień w przedmiocie ceny w niedopuszczalny sposób, tj. przez
żądanie od ERBUD S.A. przedstawienia wyliczeń w oparciu o przedmiary oraz
wskazanie zastosowanych
narzutów, w
zakresie
instalacji
elektrycznych
i
t
eletechnicznych oraz w zakresie wykonania wewnętrznych i zewnętrznych instalacji
branży sanitarnej oraz w zakresie robót „DFA, śmietnik, maszt radiowy”, którymi
o
dwołujący nie jest zobowiązany dysponować i których nie posiada na tym etapie
postępowania przetargowego;
naruszenie art. 90 ust. 1a PZP w zw. z art. 90 ust. 1 PZP przez wezwanie ERBUD
S.A. do udzielenia wyjaśnień w przedmiocie ceny w niedopuszczalny sposób, tj.
przez żądanie od ERBUD S.A. przedstawienia wyliczeń w oparciu o przedmiary oraz
wskazanie zastosowanych
narzutów, w zakresie instalacji elektrycznych i
teletechnicznych oraz w zakresie wykonania wewnętrznych i zewnętrznych instalacji
branży sanitarnej oraz w zakresie robót „DFA, śmietnik, maszt radiowy”, którymi
Odwołujący nie jest zobowiązany dysponować i których nie posiada na tym etapie
postępowania przetargowego;
art. 7 ust. 1 PZP przez wezwanie ERBUD S.A. do udzielenia wyjaśnień w przedmiocie
ceny w niedopuszczalny sposób, tj. przez żądanie od ERBUD S.A. przedstawienia
wyliczeń w oparciu o przedmiary oraz wskazanie zastosowanych narzutów, w
zakresie instalacji elektrycznych i teletechnicznych oraz w zakresie wykonania
wewnętrznych i zewnętrznych instalacji branży sanitarnej oraz w zakresie robót „DFA,
śmietnik, maszt radiowy”, którymi odwołujący nie jest zobowiązany dysponować i
których nie posiada na tym etapie postępowania przetargowego;
art. 90 ust. 1 PZP oraz art. 87 ust. 1 PZP i art. 7 ust. 1 PZP przez żądanie
przedst
awienia strategii na okres trwania inwestycji w związku z sytuacją
pandemiczną, podczas gdy zamawiający nie wskazał w SIWZ takiego wymogu w
niniejszym postępowaniu, a wskazane żądanie wykracza poza dozwoloną możliwość
żądania wyjaśnienia ceny oferty oraz jej treści;
art. 90 ust. 1 PZP oraz art. 87 ust. 1 PZP i art. 7 ust. 1 PZP przez żądanie
przedstawienia planowanego wzrostu płacy minimalnej i wyjaśnienia czy został on
założony przy wycenie prac, podczas gdy zamawiający nie wskazał w SIWZ takiego
wymogu w
niniejszym postępowaniu, a wskazane żądanie wykracza poza dozwoloną
możliwość żądania wyjaśnienia ceny oferty oraz jej treści;
art. 7 ust. 1 PZP przez prowadzenie postępowania w sposób, który nie jest zgodny z
przepisami PZP, nie zapewnia równego traktowania wykonawców w postępowaniu,
przejrzystości postępowania i zachowania uczciwej konkurencji.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania w całości i nakazanie zamawiającemu
unieważnienia czynności wezwania Wykonawcy ERBUD S.A. do udzielenia wyjaśnień w
pr
zedmiocie rażąco niskiej ceny z dnia 19 listopada 2020 r..
Wykonawca
Przedsiębiorstwo Budownictwa Ogólnego "Kartel" S.A. w Jędrzejowie
przystąpił do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego, zachowując termin
ustawowy oraz obowiązek przekazania kopii przystąpienia zamawiającemu i odwołującemu.
Przystępujący wniósł o oddalenie odwołania.
Zamawiający w odpowiedzi z 21 grudnia 2020 r. wniósł o oddalenie odwołania.
Izba ustaliła, że odwołanie nie podlega odrzuceniu i przeprowadziła rozprawę, podczas
której strony podtrzymały dotychczasowe stanowiska.
Izba ustaliła, co następuje:
Pismem z 30 października 2020 r. zamawiający zwrócił się do odwołującego o
udzielenie wyjaśnień, w tym złożenie dowodów dotyczących ceny złożonej oferty - w
szczególności w zakresie:
oszczędności metody wykonania zamówienia, wybranych rozwiązań technicznych,
wyjątkowo sprzyjających warunków wykonywania zamówienia dostępnych dla
wykonawcy, oryginalności projektu wykonawcy, kosztów pracy, których wartość
prz
yjęta do ustalenia ceny nie może być niższa od minimalnego wynagrodzenia za
pracę albo minimalnej stawki godzinowej, ustalonych na podstawie przepisów ustawy
z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dz. U. z 2018
r. poz. 2177);
pomocy publicznej udzielonej na podstawie odrębnych przepisów;
wynikającym z przepisów prawa pracy i przepisów o zabezpieczeniu społecznym,
obowiązujących w miejscu, w którym realizowane jest zamówienie;
wynikającym z przepisów prawa ochrony środowiska;
powierzenia wykonania części zamówienia podwykonawcy;
6) czy w
ykonawca uwzględnił w ofercie wszystkie koszty bezpośrednie i pośrednie,
jakie poniesie z tytułu prawidłowego i terminowego wykonania całości przedmiotu
zamówienia, zysk oraz wszelkie wymagane przepisami podatki i opłaty;
Zamawiający powołał treść art. 90 ust. 3 Pzp i zobowiązał odwołującego do złożenia
wyjaśnień i dowodów w wyznaczonym terminie. Zamawiający wskazał, że uzna dochowanie
przez w
ykonawcę terminu, w przypadku, gdy żądane wyjaśnienia i dowody wpłyną do
zamawiaj
ącego do upływu wyznaczonego dnia.
Odwołujący w wyznaczonym terminie udzielił wyjaśnień, które zastrzegł jako
tajemnicę swego przedsiębiorstwa.
Po ocenie wyjaśnień oraz złożonych dowodów zamawiający pismem z 19 listopada
2020 r. wezwa
ł do uzupełnienia wyjaśnień w zakresie:
instalacji elektrycznych i teletechnicznych przez przedstawienie wyliczeń w oparciu o
przedmiary oraz w
skazanie zastosowanych narzutów;
w zakresie wykonania wewnętrznych i zewnętrznych instalacji branży sanitarnej przez
przedstawienie wyliczeń w oparciu o przedmiary oraz wskazanie zastosowanych
narzutów,
w zakresie „DFA, śmietnik, maszt radiowy” przez przedstawienie wyliczeń w oparciu o
przedmiary oraz wskazanie zastosowanych narzutów,
przedstawienia strategii na okres trwania inwestycji w związku z sytuacją
pand
emiczną, planowanego wzrostu płacy minimalnej (w 2021 wzrost o 7,7%) tzn.
czy w
przedstawionych materiałach przy wycenie prac założony został średnioroczny
wzrost cen towarów i usług konsumpcyjnych?
W ty
m stanie rzeczy odwołujący wniósł odwołanie.
Izba ustaliła i zważyła, co następuje:
Odwołujący jest uprawniony do wniesienia odwołania zgodnie z art. 179 ust. 1 Pzp.
Odwołanie nie zasługuje na uwzględnienie.
Z uwagi na zastrzeżenie przez odwołującego wyjaśnień ceny oferty z 9 listopada
2020 r. jako tajemnicy przedsiębiorstwa i uznanie tego zastrzeżenia przez zamawiającego
nie jest możliwe odniesienie się do podanych w nich szczegółowych informacji, a wywody
uzasadnienia muszą być sformułowane w sposób ogólny.
Izba zważyła, że zamawiający był uprawniony do żądania od odwołującego wyjaśnień
uzupełniających.
Po pierwsze, za wyjątkiem żądania opisanego w pkt 6) zamawiający powielił w treści
wezwania z 30 października 2020 r. treść przepisu art. 90 ust. 1 Pzp. Wezwanie to miało
zatem charakter ogólny i zamawiający działając w granicach zakreślonych treścią tych
wyjaśnień mógł żądać wyjaśnień uzupełniających. Zamawiający był również uprawniony do
tego, aby domagać się wyjaśnień w tych aspektach przedmiotu zamówienia, które nie były
konkretnie wskazane w wezwaniu i żądania informacji, których odwołujący nie podał w
wyjaśnieniach. Takie działanie zamawiającego mieści się w dyspozycji art. 90 ust. 1 Pzp,
zatem działanie zamawiającego było prawidłowe de iure.
Po
drugie, Izba przeanalizowała wyjaśnienia udzielone przez odwołującego i
podzieliła pogląd zamawiającego, że w zakresie elementów przedmiotu zamówienia
wskazanych przez zamawiającego w wezwaniu z 19 listopada 2020 r. był on uprawniony do
żądania wyjaśnień doprecyzowujących. W udzielonych wyjaśnieniach odwołujący
skoncentrował się na wycenie realizacji części prac tj. robót ziemnych oraz konstrukcji
żelbetowych i murowanych. Zamawiający był zatem uprawniony w okolicznościach sporu,
wobec ogólnej treści pierwszego wezwania, do żądania wyjaśnień dotyczących tych
elementów przedmiotu zamówienia, które nie zostały szczegółowo omówione przez
odwołującego w pierwszych wyjaśnieniach.
Po trzecie, zamawiający nie narzucił odwołującemu żadnego wzorca, ani modelu
wyjaśnień. Zamawiający jedynie przedmiotowo wskazał, wycenę których elementy
wchodzących w skład przedmiotu zamówienia odwołujący powinien opisać bardziej
szczegółowo. Nie został więc wskazany sposób złożenia wyjaśnień, a jedynie ich zakres.
Zamawiający nie żądał też od odwołującego złożenia kosztorysu szczegółowego, albo
podania danych objętych tym kosztorysem. Żądanie wskazania narzutów, wyrażone w
wezwaniu z 19 listopada 2020 r. Izba interpretuje jako nawiązanie do pkt 6) pierwszego
wezwania, w którym zamawiający żądał odpowiedzi na pytanie, czy wykonawca uwzględnił
w ofercie wszystkie koszty bezpośrednie i pośrednie, jakie poniesie z tytułu prawidłowego i
terminowego wykonania całości przedmiotu zamówienia, zysk oraz wszelkie wymagane
przepisami podatki i opłaty. Odwołujący nie kwestionował zakresu pierwszego wezwania, co
uprawnia zamawiającego do żądania wyjaśnień doprecyzowujących mieszczących się w
jego granicach.
Po czwarte, ryczałtowy charakter wynagrodzenia nie jest przeszkodą w podaniu przez
wykonawcę szczegółowych informacji dotyczących przedmiotu zamówienia i jego wyceny.
Zamawiający opisał przedmiot zamówienia m.in. za pomocą przedmiarów, zatem obliczenie
ceny oferty przez wykonawcę działającego z należytą starannością oczekiwaną od
rzetelnego uczestn
ika rynku zamówień publicznych, powinno uwzględniać wszystkie pozycje
przedmiaru.
W tym stanie rzeczy Izba na podstawie art. 192 ust. 1 i 2 Pzp orzekła, jak w pkt 1
sentencji.
O kosztach Izba orzekła na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 Pzp, uwzględniając koszty
wynagrodzenia pełnomocnika odwołującego w kwocie 3.600 zł, zgodnie z § 3 pkt 2 lit. b
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości oraz
sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odw
oławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. z 2018 poz. 972).
Przewodniczący: