Sygn. akt: KIO 3161/20
POSTANOWIENIE
z dnia 14 grudnia 2020 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący:
Luiza Łamejko
Protokolant:
Konrad Wyrzykowski
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w dniu 14 grudnia 2020 r. w Warszawie
o
dwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 30 listopada 2020 r.
przez wykonawcę BIO-EKOS spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka
komandytowa, ul. Leśna 63, Nowe Chechło, 42-622 Świerklaniec w postępowaniu
prowadzonym przez Gmin
a Miasta Tychy Tyski Zakład Usług Komunalnych w Tychach,
ul. Budowlanych 43, 43-100 Tychy
postanawia:
umorzyć postępowanie odwoławcze,
2. nakazuje zwrot z rachunku bankowego
Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
wykonawcy BIO-
EKOS spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka
komandytowa, ul. Leśna 63, Nowe Chechło, 42-622 Świerklaniec kwoty
00 zł 00 gr (słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) stanowiącej
uiszczony wpis od odwołania.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2019 poz. 1843) na niniejsze postanowienie - w terminie 7 dni od dnia
jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
do Sądu Okręgowego w Katowicach.
Przewodniczący : ………………………………
Sygn. akt: KIO 3161/20
U z a s a d n i e n i e
Gmina Miasta Tychy Tyski Zakład Usług Komunalnych w Tychach (dalej:
„Zamawiający”) prowadzi w trybie przetargu nieograniczonego postępowanie o udzielenie
zamówienia publicznego pn. „Utrzymanie zieleni wysokiej na terenie miasta Tychy”.
Postępowanie to prowadzone jest na podstawie przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r.
Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 1843), zwanej dalej: „ustawa Pzp”.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej
z dnia 20 listopada
2020 r. pod pozycją 2020/S 227-558256.
W dniu 30 listopada 2020 r. wykonawca BIO-
EKOS spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością spółka komandytowa (dalej: „Odwołujący”) wniósł do Prezesa Krajowej
Izby Odwoławczej odwołanie wobec niezgodnych z przepisami Pzp czynności oraz
zaniechań czynności w stosunku do treści ogłoszenia o przedmiotowym zamówieniu, treści
postanowień Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia (dalej: „SIWZ”), w szczególności
Wz
oru Umowy (dalej: „WU”).
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie:
1. art. 353
¹ w zw. z art. 5 oraz art. 487 §2 Kodeksu Cywilnego w związku z art. 7, art. 14, art.
36 ust. 1 pkt 16 oraz art. 139 ust. 1 ustawy Pzp -
poprzez sporządzenie WU, w sposób
na
ruszający zasady współżycia społecznego, niegwarantujący równego traktowania
wykonawców
i
uczciwej
konkurencji,
powodujące
nieuzasadnione
potrzebami
Zamawiającego - uprzywilejowanie pozycji Zamawiającego - i naruszenie zasady równowagi
stron stosunku zobow
iązaniowego, godzące w naturę stosunku prawnego w jakim:
a)
nie określono maksymalnej wysokości kar umownych w §10 WU, do których zapłaty
zobowiązany może być wykonawca,
b)
nie wprowadzono w §10 WU procedury reklamacyjnej, która umożliwiałaby wykonawcy
zgłoszenie zastrzeżeń co do zasadności nałożenia kar umownych oraz ich wysokości,
a także usunięcia naruszeń przed ich nałożeniem,
c)
nałożono w §4 ust. 4 WU wyłącznie na wykonawcę nieproporcjonalne i bliżej nie określone
ryzyko ponoszenia wszelkiej odpowied
zialności za szkody powstałe z prowadzeniem „prac”,
d)
uprawniono w §5 ust. 2 WU w sposób uprzywilejowany Zamawiającego w zakresie
możliwości składania wniosków oraz zastrzeżeń, które wykonawcy musi zrealizować bez
możliwości odniesienia się do nich i zakwestionowania ich racjonalności lub zasadności,
e)
nieprecyzyjne określenie tytułu §11 WU, który stanowi iż dotyczy on prawa odstąpienia
oraz wypowiedzenia, natomiast z treści ww. paragrafu wynika jedynie prawo odstąpienia,
f) niejednoznacznie i nieprecyzyj
nie wskazano przesłankę do odstąpienia w §11 ust. 1 pkt 4
c WU,
g)
brak minimalnego terminu dodatkowego jaki Zamawiający może wyznaczyć zgodnie z §5
ust. 3 WU wykonawcy,
h)
zbyt krótki termin poinformowania o terminie kontroli przez Zamawiającego w §5 ust. 4
WU,
i)
brak określenia w umowie warunków zlecenia trybu pilnego tj. brak kręgu osób, które mogą
się komunikować z wykonawcą, numerów telefonów lub adresów email, z których
Zamawiający może kontaktować się w sprawie zleceń w trybie pilnym,
j)
brak określenia w umowie sposobu dokonywania zleceń w trakcie trwania umowy,
w szczególności poprzez brak terminów dokonywania zleceń, terminów akceptacji, sposobu
ich przyjmowania i akceptowania,
2. art. 395 k.c. oraz a
rt. 3531 w zw. z art. 5 oraz art. 487 §2 Kodeksu Cywilnego w związku
z art. 7, art. 14, art. 36 ust. 1 pkt 16 oraz art. 139 ust. 1 ustawy Pzp - poprzez brak ustalenia
terminu,
w jakim przysługuje Zamawiającemu prawo do odstąpienia od umowy.
3. art. 29 ust. 1 i 2 w zw. z art. 7 ust. 1 ustawy Pzp oraz 353
¹ kc - poprzez dokonanie opisu
przedmiotu zamówienia w sposób nieuwzględniający wszystkich wymagań i okoliczności
mogących mieć wpływ na sporządzenie oferty i oszacowanie jej kosztów oraz w sposób
niejednoznaczny niewyczerpujący, nieproporcjonalny, a także w sposób naruszający zasadę
równego traktowania wykonawców i uczciwej konkurencji, poprzez:
a)
brak wskazania w kosztorysie pozycji pozwalających na wycenę cięcia krzewów pomimo,
iż zobligowany jest do tego wykonawcy zgodnie z treścią Działu II pkt 6 OPZ,
b)
brak wskazania w kosztorysie pozycji pozwalających na wycenę zleceń pilnych, o których
mowa w Dziale III OPZ,
c)
brak wskazania w kosztorysie pozycji dotyczących cięć metodą alpinistyczną,
d)
brak jednoznacznego określenia za jakie czynności w ramach Dział II ust. II pkt 6 OPZ
Zamawiający będzie dokonywał płatności czy za odsłonięty znak czy za przycięcie jednego
dr
zewa w ramach odsłonięcia znaku,
e)
nieprecyzyjne określenie czy Zamawiający będzie dokonywał płatności za każdą czynność
związaną z pielęgnacją drzewa czy za wykonanie wszystkich czynności pielęgnacyjnych
w trakcie trwania umowy na danym drzewie,
f)
nieproporcjonalnie narzucił obowiązek wykonawcy na udostępnienie dostępu do systemu
GPS, podczas gdy dla wykazania koniecznych informacji wystarczy aby wykonawca
przedstawił wydruki z urządzeń GPS,
g)
nieprezencyjne określenie w jaki sposób będzie dokonywał płatności oraz zleceń
w ramach czynności określonych w Dziale II ust. III pkt d.
4. art. 22 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp w zw. z art. 22 ust. 1a ustawy Pzp - poprzez ustalenie
warunku udziału w postępowaniu w sposób niejednoznaczny, nieproporcjonalny do
przedmiotu zamówienia oraz uniemożliwiający ocenę zdolności wykonawcy do należytego
wykonania zamówienia w punkcie:
• 5.1.2.4.3.1 SIWZ - poprzez wskazanie, iż Zamawiający żąda osób z uprawnieniami
dendrologicznymi podczas gdy takie uprawnienia nie są wydawane przez żaden podmiotów
publicznych, nie są one uregulowane w ramach powszechnie obowiązujących przepisów
prawa, nie istnieją w sposób obiektywnie weryfikowalny żądane uprawnienia. W ramach tego
warunku brak również doprecyzowania jakiego doświadczenia żąda Zamawiający.
5. art. 29 ust. 1 i 2 w zw. z art. 7 ust. 1 ustawy Pzp - poprzez dokonanie opisu przedmiotu
zamówienia w sposób nieuwzględniający wszystkich wymagań i okoliczności mogących mieć
wpływ na sporządzenie oferty i oszacowanie jej kosztów oraz w sposób niejednoznaczny
niewyczerpujący, nieproporcjonalny, a także w sposób naruszający zasadę równego
traktowania wykonawców i uczciwej konkurencji, w zakresie w jakim:
a)
w Dziale III OPZ Zamawiający wskazał, iż prawo opcji przewiduje możliwość skorzystania
z prawa opcji w następującym zakresie: akcji czynnej, akcji biernej, utrzymanie zimowe,
chodników i alejek dodatkowy, czyli nieujętych w wykazie, zamiatanie i usuwanie
nieczystości podczas gdy przedmiotem zamówienia jest utrzymanie zieleni wysokiej na
terenie miasta Tychy i w żadnym stopniu nie dotyczy powyższych okoliczności,
b)
w Dziale II ust. I pkt 1 j Zamawiający wskazał, że wykonawca będzie zobowiązany do
transportu i wyładunku drewna wartościowego bez wskazania przez co rozumie
Zamawiający „drewno wartościowe”,
c)
brak wymogu utrzymywania pogotowia całodobowego pomimo faktu, iż wykonawca ma
realizować zlecenia w trybie pilnym - tym samy brak możliwości wycenienia kosztów
prowadzenia ww. pogotowia,
d)
nieprecyzyjne określenie w Dziale II ust. I pkt 3 definicji drzew młodych poprzez
określenie, iż są to drzewa poniżej 50 cm obwodu pnia mierzonego na wysokości 130 cm,
podczas gdy inne drzew
a, np.30 letnie świerki posiadają obwód pnia poniżej 50 cm.
Odwołujący wniósł o:
Uwzględnienie odwołania w całości.
Przeprowadzenie postępowania odwoławczego, tj. posiedzeń i rozpraw z udziałem stron
i uczestników postępowania odwoławczego.
3. Obci
ążenie Zamawiającego kosztami postępowania odwoławczego, w tym kosztami
zastępstwa procesowego.
oraz nakazanie Zamawiającemu:
1. Wprowadzenia
maksymalnego limitu kar umownych w wysokości 20% wynagrodzenia
netto Wykonawcy w §10 WU.
2. Wprowadzenia procedury
reklamacyjnej w §10 WU postanowienia, zgodnie z którym
każdorazowe naliczenie kar umownych przewidzianych w umowie zostanie poprzedzone
przeprowadzeniem stosownego postępowania reklamacyjnego mającego na celu
umożliwienie wykonawcy niezwłocznie usunięcie uchybień w wykonaniu umowy oraz
odniesienie się przez wykonawcę do podanych przez Zamawiającego podstaw naliczenia kar
umownych.
3. Zmiany
treści §4 ust. 4 WU w następujący sposób: Strony uzgadniają, iż Wykonawca od
dnia podpisania umowy odpowiada na zasad
ach ogólnych Kodeksu cywilnego za szkody
spowodowane zawiniony działaniem lub zaniechaniem Wykonawcy na terenie
prowadzonych prac w trakcie ich realizacji.
4. Zmiany
treści §5 ust. 2 WU w następujący sposób: Zamawiający uprawniony jest do
kierowania do Wyk
onawcy wniosków i zastrzeżeń w sprawach związanych z realizacją
przedmiotu umowy, które Wykonawca musi uwzględniać pod warunkiem, iż są one
niezbędne do prawidłowej realizacji przedmiotu umowy zgodnie z jej treścią. Wykonawca ma
prawo do pisemnego ustosunk
owania się do złożonych wniosków i zastrzeżeń przez
Zamawiającego.
5. Wprowadzenia okresu,
w jakim Zamawiający będzie mógł skorzystać z umownego prawa
odstąpienia w §9 WU oraz wprowadzenie definicji „istotności naruszenia", a także
wprowadzenia obowiązku wezwania w §9 ust. 1 pkt 4c WU przez Zamawiającego do
zaprzestania istotnego naruszania obowiązków przez wykonawcę przed dokonaniem
odstąpienia od umowy przez Zamawiającego. Ponadto określenia jednoznacznie w §9 czego
dotyczy ten paragraf - wypowiedzenia cz
y odstąpienia.
Zwiększenia terminu określonego w §5 ust. 4 WU z 1 godziny do 24 godzin.
7. Wprowadzenia
minimalnego terminu dodatkowego w §5 ust. 3 w wysokości 3 dni.
Dookreślenia przez Zamawiającego sposobu zlecenia prac w ramach przedmiotu umowy
po
przez wskazania osób upoważnionych do kontaktu z wykonawcą, wprowadzenia
określonych numerów telefonów oraz adresów email, z których zostaną wysyłane zlecenia,
terminów w jakich zlecenia mają być zrealizowane, sposobu akceptacji zleceń lub
potwierdzania ich.
9. Doprecyzowania
za jakie czynności pielęgnacyjne lub w jaki inny sposób Zamawiający
zamierza dokonywać rozliczeń za pielęgnację młodych drzew.
Usunięcia wymogu dostępu do systemu GPS wykonawcy.
11. Doprecyzowania
, iż płatności za odsłonięcia znaków określonych w Dziale II ust. II pkt 6
OPZ będą dokonywane za wykonanie przycięcia za każde przycięte drzewo.
12. Doprecyzowania
, iż Zamawiający będzie dokonywał osobnych płatności z osobnych
pozycji kosztorysowych w zakresie czynności określonych w Dziale II ust. III pkt d, Dziale III
OPZ oraz cięć metodą alpinistyczną i cięcia krzewów oraz wprowadzenie tych poprawek
w kosztorysi
e stanowiącym załącznik do SIWZ.
Usunięcia warunku udziału w postępowaniu określony w punkcie 5.1.2.4.3.1. SIWZ.
Związanego z przedmiotem zamówienia określenia czego może dotyczyć prawo opcji
wskazane w Dziale III OPZ.
15. Wprowadzenia definicji dr
zewa wartościowego.
16. Wprowadzenia
definicji drzewa młodego poprzez określenie jego wieku w latach.
Wprowadzenia obowiązku prowadzenia pogotowia całodobowego i wprowadzenia tej
pozycji do kosztorysu stanowiącego załącznik do SIWZ.
18. Precyzyjnego ok
reślenia sposobu płatności za dokonywaną pielęgnację drzew poprzez
wskazanie, iż każda czynność związana pielęgnacją danego drzewa, a wskazana w OPZ
będzie osobna zapłacona przez Zamawiającego.
W dniu 11 grudnia
2020 r. Zamawiający złożył odpowiedź na odwołanie, w której
oświadczył, że uznaje zarzuty Odwołującego za zasadne w części:
Zarzut nr 1
p
kt a): „nie określono maksymalnej wysokości kar umownych w §10 WU, do których zapłaty
zobowiązany może być wykonawca”
Zamawiający zadeklarował, że wprowadzi w § 10 ust. 7 WU w brzmieniu:
„Zamawiający nie może naliczyć kar umownych w wysokości większej niż 20% wartości
wynagrodzenia brutto.”
pkt c):
„nałożono w §4 ust. 4 WU wyłącznie na wykonawcę nieproporcjonalnej bliżej nie
określone ryzyko ponoszenia wszelkiej odpowiedzialności za szkody powstałe
z prowadzeniem „prac””
Zamawiający oświadczył, że § 4 ust. 4 WU otrzyma ostateczne brzmienie:
„2. Strony uzgadniają, iż Wykonawca od dnia podpisania umowy odpowiada na zasadach
ogólnych Kodeksu cywilnego za wszelkie szkody powstałe na terenie prowadzonych prac
w trakcie ich realizacji przez Wykonawcę. ”
p
kt e): „nieprecyzyjne określenie tytułu §11 WU, który stanowi iż dotyczy on prawa
odstąpienia oraz wypowiedzenia, natomiast z treści ww. paragrafu wynika jedynie prawo
odstąpienia”
Zamawiający stwierdził, że uwzględnia zarzut w tej części odwołania i dokona
wykreślenia zapisu „wypowiedzenie” w tytule § 11 WU.
p
kt i): „brak określenia w umowie warunków zlecenia trybu pilnego tj. brak kręgu osób, które
mogą się komunikować z wykonawcą, numerów telefonów lub adresów e-mail z których
zamawiający może kontaktować się w sprawie zleceń w trybie pilnym”
Zamawiający oświadczył, że dokona zmiany warunków umowy przez zmianę treści
§ 5 ust. 7, który otrzyma brzmienie:
„7. W zakresie kontaktów z Zamawiającym dotyczących obowiązków umownych, w tym
w sprawie zleceń w trybie pilnym ze strony Wykonawcy wyznacza się……… lub inną osobę
pełniącą zastępstwo służbowe na numer telefoniczny ……..oraz e-mail ……..”.
Zamawiający zadeklarował ponadto, że wprowadzi w § 5 ust. 8 o brzmieniu:
„8. Termin realizacji zlecenia określony zostanie każdorazowo w jego treści
i uzależniony będzie od zakresu i ilości prac zleconych. Wykonawca potwierdza otrzymanie
zlecenia e-
mailem zwrotnym, w którym zaakceptuje zakres prac i termin ich wykonania. Jeśli
Wykonawca uzna termin realizacji za zbyt krótki, wówczas w e-mailu zwrotnym wskazuje
propozycję terminu, w którym dane zlecenie będzie w stanie wykonać. Ostateczny termin
realizacji zlecenia zostanie zatwierdzony p
rzez Zamawiającego.”
p
kt j): „brak określenia w umowie sposobu dokonywania zleceń w trakcie trwania umowy,
w szczególności poprzez brak terminów dokonywania zleceń, terminów akceptacji, sposobu
ich przyjmowania i akceptowania”
Zamawiający podał, że dokona zmiany zapisów w postanowieniach ogólnych do
całego przedmiotu zamówienia w OPZ. gdzie zawarte zostały warunki zlecania prac
modyfikując zapis w sposób:
„O ile nic innego nie wynika z niniejszego „opz", zakres rzeczowy prac przewidzianych do
wykonania w c
iągu roku realizowany będzie w oparciu o odrębne zlecenia, które zawierać
będą szczegółowe wskazania prac tj., np. ilość drzew do wycinki i pielęgnacji, lokalizację
i
termin wykonania. Termin realizacji musi być realny do wykonania. Zamawiający wyśle
zlec
enie drogą elektroniczną co najmniej 3 dni przed koniecznością realizacji prac, przy
czym Wykonawca ma obowiązek potwierdzenia otrzymania zlecenia, w wiadomości
zwrotnej. Obowiązkiem Wykonawcy jest zapewnianie aby adres e-mail, z którego wysyłane
będą zlecenia nie był oznaczony jako spam oraz bieżące kontrolowanie przepełnienia
skrzynki odbiorczej swojej poczty elektronicznej. Ponadto Zamawiający przyjmie, że brak
odpowiedzi z serwera o braku doręczenia będzie równoznaczny ze skutecznym doręczeniem
zlecenia na adres e-mail Wykonawcy. Brak potwierdzenia otrzymania zlecenia w czasie 24h
będzie oznaczał skuteczne doręczenie zlecenia. W przypadku zleceń w trybie pilnym będą
potwierdzane przez Wykonawcę telefonicznie lub e-mailowo. Za przekazanie zlecenia
rozumie
się potwierdzenie otrzymania e-maila (potwierdzenie przeczytania przez
Wykonawcę) lub odebranie telefonu i potwierdzenie otrzymania zlecenia smsem o treści
"zlecenie przyjęte".”.
Zarzut nr 2
Zamawiający oświadczył, że dokona zmiany warunków umowy przez dodanie w § 9 ust. 5
w brzmieniu:
„5. Zamawiający ma prawo do odstąpienia od umowy z przyczyn określonych w § 9 ust. 1 pkt
4 w terminie do dnia 30 czerwca 2021 r.”
Zarzut nr 3
p
kt b): „brak wskazania w kosztorysie pozycji pozwalających na wycenę zleceń pilnych,
o których mowa w Dziale III OPZ”
Zamawiający stwierdził, że uwzględnia zarzut w tej części odwołania i wprowadzi
w kosztorysie ofertowym dla zamówienia podstawowego (zał. nr 4 do SIWZ) pozycje 15 i 16:
„15. Awaryjne usuwanie drzew powalonych, złamanych oraz konarów opadłych na ziemię”
16. Awaryjne usuwanie konarów zwisających na drzewie.”
oraz
w kosztorysie ofertowym dla zamówienia opcjonalnego (zał. nr 4a do SIWZ) pozycje 13 i 14:
„13. Awaryjne usuwanie drzew powalonych, złamanych oraz konarów opadłych na ziemię”
14. Awaryjne usuwanie konarów zwisających na drzewie.”.
p
kt c): „brak wskazania w kosztorysie pozycji dotyczących cięć metodą alpinistyczną”
Zamawiający oświadczył, że wprowadzi w kosztorysie ofertowym dla zamówienia
podstawowego (zał. nr 4 do SIWZ) pozycję 17:
„17. Pielęgnacja drzew metodą alpinistyczną”
oraz
w kosztorysie ofertowym dla zamówienia opcjonalnego (zał. nr 4a do SIWZ) pozycję 15:
„15. Pielęgnacja drzew metodą alpinistyczną”
Jednocześnie Zamawiający wprowadzi w OPZ w Dziale II, Rozdział II w pkt. 2 w ppkt. a
dodatkowy zapis o brzemieniu: „w przypadku pielęgnacji drzew metodą alpinistyczną
wymagana jest każdorazowo zgoda Zamawiającego”.
p
kt f): „nieproporcjonalnie narzucił obowiązek wykonawcy na udostępnienie dostępu do
systemu GPS, podczas gdy dla wykazania koniecznych informacji wystarczy aby wykonawca
przedstawił wydruki z urządzeń GPS”
Zamawiający zadeklarował, że dokona zmiany zapisów OPZ.
Zarzut nr 4
Zamawiający oświadczył, że usunie z SIWZ pkt. 5.1.2.4.3. (warunek udziału) o treści:
„1 osobą z uprawnieniami z zakresu dendrologii oraz co najmniej 3 letnie doświadczenie
zawodowe w ciągu ostatnich 5 lat (liczone jako suma miesięczna wskazanych w wykazie
umów).”
oraz wprowadzi w OPZ w „Postanowieniach ogólnych do całego przedmiotu zamówienia,
pkt. 3” dodatkowy zapis o brzmieniu: „Zamawiający pod pojęciem „dendrolog” rozumie osobę
posiadającą kompetencje zawodowe i wiedzę na temat drzew i krzewów, w tym ich
morfologii, anatomii i genetyki.”
Zarzut nr 5
pkt a):
„w Dziale III OPZ Zamawiający wskazał, iż prawo opcji przewiduje możliwość
skorzystania z prawa opcji w następującym zakresie: akcji czynnej, akcji biernej, utrzymanie
zimowe, chodników i alejek dodatkowy, czyli nieujętych w wykazie, zamiatanie i usuwanie
nieczystości podczas gdy przedmiotem zamówienia jest utrzymanie zieleni wysokiej na
terenie miasta Tychy i w żadnym stopniu nie dotyczy powyższych okoliczności”
Zamawiający zadeklarował, że dokona zmiany zapisów w OPZ poprawiając omyłkę
pisarską i nadając w pkt. 4 w Dziale III OPZ poprzez nadanie mu nowego brzmienia:
„4. W ramach zamówienia Zamawiający przewiduje możliwość skorzystania z prawa opcji
w następującym zakresie: wycinka drzew w pasach drogowych, wycinka drzew w parkach,
na skwerach i terenach urządzonych, pielęgnacja drzew w pasach drogowych, pielęgnacja
drzew w parkach, na skwerach i terenach nieurządzonych, odsłonięcie skrajni, odsłonięcie
znaków i sygnałów drogowych, usuwanie odrostów i odrośli z pnia, pielęgnacja drzew
młodych, zakup palików, usunięcie drzew powalonych i złamanych, oczyszczenie terenu
z wiatrołomu, karczowanie samosiejek w pasach drogowych.”
p
kt b): „w Dziale II ust. I pkt 1 j Zamawiający wskazał, że wykonawca będzie zobowiązany do
transportu i wyładunku drewna wartościowego bez wskazania przez co rozumie
Zamawiający „drewno wartościowe””
Zamawiający oświadczył, że dokona zmiany zapisów w OPZ poprzez dodanie
dodatkowego zapisu w Dziale II ust. I pkt 1 ppdkt j) o treści:
„Poprzez drewno wartościowe Zamawiający rozumie każde drewno, na całej długości/w
najcieńszym miejscu posiadający minimum 20 cm średnicy bez kory pozbawione ubytków
spowodowanych
występowaniem
zgnilizny,
występowaniem
kanałów
owadzich,
występowaniem gniazd owadzich itd. Nie dopuszcza się dodatkowo drewna posiadającego
ciała obce. Dopuszcza się natomiast drewno posiadające deformacje powstałe np. na skutek
zrakowacenia (czeczoty), nadlania tkanki kallusowej (listwy kallusowe) czy też inne naturalne
deformacje.”.
W pozostałym zakresie Zamawiający uznał zarzuty za bezzasadne.
W dniu 14 grudnia
2020 r. Odwołujący złożył oświadczenie, że cofa odwołanie
w
części nieuwzględnionej przez Zamawiającego.
Mając powyższe na uwadze, na podstawie art. 192 ust. 1 zdanie drugie ustawy Pzp
w zw. z art. 186 ust. 3a ustawy Pzp, orzeczono jak w sentencji.
Orzekając o kosztach postępowania Izba wzięła pod uwagę treść art. 186 ust. 6
pkt 1
ustawy Pzp oraz § 5 ust. 1 pkt 2 lit. a rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów
z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz
rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. z 2018 r.,
poz. 972).
Izba nie uwzględniła wniosku Zamawiającego o zasądzenie kosztów
wynagrodzenia pełnomocnika oraz dojazdu na posiedzenie Izby mając na uwadze właściwe
przepisy ustawy Pzp oraz rozporządzenia w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu
od o
dwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich
rozliczania
. Zgodnie z art. 186 ust. 6 pkt 1 ustawy Pzp, w sytuacji, gdy zamawiający
uwzględni część zarzutów przedstawionych w odwołaniu, a odwołujący wycofa pozostałe
zarzuty (art. 186 ust. 3a ustawy Pzp)
koszty postępowania odwoławczego znosi się
wzajemnie. Sytuacja opisana w art. 186 ust. 3a ustawy Pzp odpowiada stanowi faktycznemu
zaistniałemu w przedmiotowej sprawie. Analogicznie, § 5 ust. 1 pkt 2 lit. a rozporządzenia
w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów
w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania nakazuje Izbie orzec o dokonaniu
zwrotu
odwołującemu z rachunku Urzędu kwoty uiszczonej tytułem wpisu w sytuacji opisanej
powyżej. Ww. przepisy nie przewidują możliwości zasądzenia kosztów od jednej ze stron na
rzecz drugiej.
Wobec powyższego, Izba nie uwzględniła wniosku Zamawiającego
w przedmiotowym zakresie.
Przewodniczący : ………………………………