Sygn. akt: KIO 3194/20
POSTANOWIENIE
z dnia 18 grudnia 2020 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Agnieszka Trojanowska
Protokolant: Konrad Wyrzykowski
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym z udziałem stron i uczestnika postępowania w
Warszawie w dniu 18 grudnia 2020 r. odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej w dniu 3 grudnia 2020r. przez wykonawcę Jimmy spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością spółka komandytowa z siedzibą w Warszawie, ul. Kłobucka 13
w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego Miasto Stołeczne Warszawa –
Zarząd Dróg Miejskich z siedzibą w Warszawie, ul. Chmielna 100
przy udziale
wykonawcy FBSerwis Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, ul.
Siedmiogrodzka 9
zgłaszającego swoje przystąpienie w sprawie sygn. akt KIO 3194/20 po
stronie zamawiającego
postanawia:
1. umorzyć postępowanie,
nakazać zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych kwoty 15 000zł. 00
gr (słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) na rzecz wykonawcy Jimmy spółka z
ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa z siedzibą w Warszawie, ul.
Kłobucka 13 tytułem zwrotu wpisu od odwołania.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 27 września 2019 r. poz. 1843) na niniejsze postanowienie -
w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: …………………….
Sygn. akt KIO 3194/20
Uzasadnienie
Postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego na
konserwację oświetlenia ulicznego na terenie m.st. Warszawy, obejmująca 10 rejonów na
terenie dzielnic: Białołęka, Bielany, Mokotów, Ochota, Praga-Południe, Praga-Północ, Rem-
bertów, Śródmieście, Targówek, Ursynów, Wawer, Wesoła, Wilanów, Włochy, Wola, Żoliborz
na ulicach krajowych, wojewódzkich, powiatowych i gminnych” nr postępowania
ZDM/UM/DZP/38 /PN/33/20” , część nr 3 zostało wszczęte ogłoszeniem zamieszczonym w
Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej z dnia 11 maja 2020 za numerem 2020/S 091-
Sygn. akt KIO 3194/20
W dniu 23 listopada 2020r. zamawiający poinformował wykonawcę Jimmy spółka z ograni-
czoną odpowiedzialnością spółka komandytowa z siedzibą w Warszawie – dalej odwołujące-
go o odtajnieniu informacji zawartych w wyjaśnieniach ceny rażąco niskiej uznając, że odwo-
łujący nie wykazał zasadności zastrzeżenia tajemnicy przedsiębiorstwa.
W dniu 3 grudnia 2020r. odwołujący wniósł odwołanie. Odwołanie zostało wniesione przez
pełnomocnika działającego na podstawie pełnomocnictwa z dnia 2 grudnia 2020r. udzielone-
go przez prezesa zarządu komplementariusza ujawnionego w KRS i upoważnionego do re-
prezentacji odwołującego. Kopia odwołania została przekazana zamawiającemu w dniu 3
grudnia 2020r.
Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie następujących przepisów:
1. art. 8 ust. 3 ustawy w związku z art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalcza-
niu nieuczciwej konkurencji, przez uznanie, iż odwołujący składając dokumenty tj. wyjaśnie-
nia w przedmiocie rażąco niskiej ceny zawartych w Załączniku nr 1 do pisma przewodniego
zaznaczone kolorem czerwonym oraz dokumenty wydzielone jako załączniki niejawne do
Załącznika nr 1, nie wykazał tj. nie udowodnił skutecznie, że wskazane przez niego informa-
cje i dokumenty stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa, a ponadto uznanie, iż wskazanie in-
formacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa oraz wykazanie, za stanowią one tajemni-
cę, powinno nastąpić przed upływem terminu do złożenia wyjaśnień lub uzupełnień.
2. art. 7 ust, 1 i 3 ustawy, przez naruszenie zasad zachowania uczciwej konkurencji oraz
równego traktowania wykonawców.
W związku z powyższym odwołujący wniósł o:
1. uwzględnienie odwołania w całości;
2. nakazanie zamawi
ającemu unieważnienie czynności odtajnienia części wyjaśnień wraz z
dowodami w przedmiocie rażąco niskiej ceny zastrzeżonej jako tajemnica przedsiębiorstwa.
Odwołujący wskazał, że posiada interes we wniesieniu odwołania w przypadku prawidłowego
działania zamawiającego część wyjaśnień wraz z dowodami w przedmiocie rażąco niskiej
ceny zastrzeżonej jako tajemnica przedsiębiorstwa, w dalszym ciągu podlegałaby ochronie w
przedmiotowym postępowaniu.
W dniu 3 grudnia 2020r. zamawiający poinformował o wniesieniu odwołania.
W dniu 7 grudnia 2020r. do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego zgłosił
swój udział wykonawca FBSerwis spółka akcyjna z siedzibą w Warszawie wnosząc o jego
oddalenie. Przystępujący wskazał, że posiada interes w rozstrzygnięciu odwołania na ko-
rzyść zamawiającego, bowiem złożył w postępowaniu ofertę, która została sklasyfikowana na
drugim miejscu. Rozstrzygnięcie odwołania na korzyść zamawiającego i tym samym utrzy-
manie decyzji zamawiającego o odtajnieniu informacji nieskutecznie zastrzeżonych przez
odwołującego jako tajemnica przedsiębiorstwa ułatwi odwołującemu weryfikację tych wyja-
śnień i w konsekwencji podważenie prawidłowości jego oferty i doprowadzenie do jej odrzu-
cenia. Tym samym, otworzy to przystępującemu drogę do wyboru jego oferty jako oferty naj-
korzystniejszej w postępowaniu. Zgłoszenie zostało wniesione przez pełnomocnika działają-
cego na na podstawie pełnomocnictwa z dnia 26 sierpnia 2020r. udzielonego przez prezesa
zarządu ujawnionego w KRS i upoważnionego do samodzielnej reprezentacji, zgodnie z od-
pisem z KRS. Kopia zgłoszenia została przekazana zamawiającemu i odwołującemu w dniu
7 grudnia 2020r.
W dniu 17 grudnia 2020r. zamawiający złożył odpowiedź na odwołanie z dnia 3 grudnia 2020
r. (zwane dalej „odwołaniem nr 2”) wniesione przez JIMMY Spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością Spółka komandytowa uwzględniam odwołanie w całości w zakresie
wszystkich zarzutów odwołującego nr 2, zarzuty 1) — 2) odwołania,
które zostanie zrealizowane poprzez unieważnienie czynności odtajnienia części wraz z
dowodami w przedmiocie rażąco niskiej ceny zastrzeżonej jako tajemnica przedsiębiorstwa
oraz niedokonanie ujawnienia treści części wyjaśnień w toku postępowania.
Odwołujący złożył opozycję wobec przystąpienia FBSerwis argumentując, że interes
FBSerwis miał się sprowadzać do możliwości zapoznania się z wyjaśnieniami i
kwestionowania najkorzystniejszej oferty, ale odwołujący składając wyjaśnienia podzielił je na
cztery części część jawną szczegółowo odnoszącą się do elementów wskazanych przez
zamawiającego w wezwaniu, załącznik nr 1 częściowo zawierający informacje objęte
zastrzeżeniem oraz jawne dowody i dowody objęte zastrzeżeniem. Tak skonstruowane
wyj
aśnienia nie stanowiły przeszkody dla FBSerwis do wniesienia odwołania w sprawie sygn.
akt KIO 3209/20 i co więcej FBSerwis podniósł te sam zarzuty i argumentację, co we
wcześniejszym odwołaniu, które składał w niniejszej sprawie. W ocenie odwołującego
prz
edmiotowe przystąpienie nie służy ochronie interesu realizowanego w postępowaniu o
udzielenie zamówienia, ale ma na celu uzyskanie przewagi konkurencyjnej w przyszłości,
przez zapoznanie się z ofertami podwykonawców, dostawców i rabatami odwołującego, co w
ocenie odwołującego nie uzasadnia istnienia interesu w przystąpieniu.
Zamawiający przyłączył się do opozycji.
FBSerwis wniósł o oddalenie opozycji wskazując, że ma interes, gdyż nie mógł sformułować
wszystkich potencjalnych zarzutów czy argumentacji, jaka mógłby podnieść gdyby zapoznał
się z całą treścią wyjaśnień, w tym z dowodami. Wskazał, że podniósł w odwołaniu KIO
3209/20 zarzuty oparte właśnie o udostępnione mu wyjaśnienia – dotyczące zegara
astronomicznego, a ponadto w poprzednim postępowaniu odwoławczym zamawiający był w
toku badania skuteczności zastrzeżenia tajemnicy przedsiębiorstwa, więc wówczas
podnoszenie zarzutów do wyniku tej czynności (którego nie było) byłoby przedwczesne.
Na posiedzeniu z udziałem stron przystępujący FBSerwis oświadczył, że nie wnosi
sprzeciwu.
Izba zważyła, co następuje:
Izba stwierdziła, że zgłoszone przystąpienie spełnia wymogi formalne określone w art. 185
ust. 2 ustawy.
Izba postanowiła oddalić opozycję wskazując, że interes w przystąpieniu nie jest wyłącznie
interesem prawnym, ale jest rozumiany szeroko także jako interes ekonomiczny, gospodar-
czy. W ocenie Izby możliwość zapoznania się przez wykonawców z wszelkimi dokumentami
składanymi w toku postępowania jest przejawem realizacji zasady jawności postępowania, a
także zasady przejrzystości. Tym samym nie można wykluczyć, że FBSerwis mając możli-
wość zapoznania się z pełnymi wyjaśnieniami użył by innej argumentacji niż oparta na
KNR/KNNRach, bądź może mógłby podnieść inne zarzuty, których nie podniósł nie znając
wyjaśnień, możliwe jest też, że znając pełną treść wyjaśnień inaczej oceniałby czynności
zamawiającego – jako niewadliwe. Tym samym przyłączenie się do stanowiska zamawiają-
cego o odtajnieniu wyjaśnień odwołującego jest w ocenie Izby przejawem dbałości o interes
przystępującego i ochronę jego pozycji w postępowaniu i dlatego Izba uznała, że opozycja
zasługuje na oddalenie.
Izba nie stwierdziła zaistnienia przesłanek, o których mowa w art. 189 ust. 2 ustawy, które
skutkowałyby odrzuceniem odwołania.
Izba
stwierdziła, że odwołujący wykazał przesłankę materialnoprawną z art. 179 ust. 1 usta-
wy.
Izba dopuściła zgłaszającego się przystępujących w charakterze uczestników postępowania.
Z ustalonego przez Izbę stanu faktycznego wynika, że zamawiający uwzględnił zarzuty
odwołania w całości, a przystępujący po stronie zamawiającego wykonawca nie wniósł
sprzeciwu. Taki stan faktyczny nadaje się do subsumpcji pod normę prawną art. 186 ust. 3
ustawy, która stanowi, że jeżeli uczestnik postępowania odwoławczego, który przystąpił do
postępowania po stronie zamawiającego, nie wniesie sprzeciwu co do uwzględnienia w
całości zarzutów przedstawionych w odwołaniu przez zamawiającego, Izba umarza
postępowanie, a zamawiający wykonuje, powtarza lub unieważnia czynności w
postępowaniu o udzielenie zamówienia zgodnie z żądaniem zawartym w odwołaniu.
Konsekwencją zastosowania tej normy prawnej jest obowiązek umorzenia postępowania
przez Izbę, co znalazło odzwierciedlenie w sentencji rozstrzygnięcia. Zamawiający jest
zobowiązany do wykonania czynności zgodnie z żądaniami zawartymi w odwołaniu.
Stosownie do art. 186 ust. 6 pkt. 1 koszty postępowania Izba wzajemnie zniosła. Natomiast
zgodnie z § 5 ust. 2 pkt 1 lit. a rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca
2010r. w sprawi
e wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów
kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. nr 41 poz. 238 ze
zm. z 2016r. pod. 47) Izba orzekła o dokonaniu zwrotu odwołującemu z rachunku Urzędu
kwoty uiszczonej t
ytułem wpisu.
Przewodniczący: …………………………